PDA

View Full Version : ?? هل يمكن فعلا الاسغناء عن أمر وقف الخسارة

Marocainetrader
07-02-2019, 10:23
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بعيدا عن ان وقف الخسارة يجعلنا نحدد مبلغ معين او عدد نقاط معينة لا نريد ان نخسر اكتر منها ، فأمر وقف الخسارة بالدرجة الأولى هو يحمي حساباتنا من تقلبات السوق المستمرة أو زيادة مقدار الخسائر لدرجات لم نتوقعها على الإطلاق خصوصا عند صدور إحدى الاخبار المهمة او وقوع إحدى الاحدات السياسية الغير متوقعة التي قد تدفع السعر لمئاة النقاط في وقت وجيز ، و بالتالي فان وقف الخسارة هو بالدرجة الاولى لحماية رأس المال و ليس للخروج من الصفقات الخاسرة ، كما انه من جهت أخرى فان وقف الخسارة يحررنا من أي مشاعر من شأنها التأثير على قراراتنا أثناء التداول ، بالإضافة لأنه أداة مفيدة جدا عندما عندما لا نكون قادرين على متابعة صفقاتنا

roussi
07-02-2019, 11:00
نعم يمكن الإستغناء عن وقف الخسارة لكن تكون متابعتك للسوق باستمرار وتكون عارف تقلبات السوق طبعا
لن ستوب لوز كما تقول انك ، انه يحمي الحساب من تقلبات العنيفة يعني يقف الخسارة في السعر الذي تحدده على حسب استراتيجيتك
ولا ننسى ان الإستغناء عن وقف الخسارة ليس بامر جيد ، لانه اول حاجة انك اهملت ادارة راس مالك ، لذلك يمكن القول انه يمكن الإستغناء عنه لكن تكون شوية مخاطرة

doaa sary
07-02-2019, 12:56
طبعا هو كل شخص حر عادى ممكن نستتغنا عن الاستوب لوز حتى عن الهدف! مش الاستوب بس
فى ناس بتسيب الهدف مفتوح مثلا مش بتحدد عدد النقط
انا عن نفسى مبستخدمش الاستوب لوز وبسيب صفقتى شغالة اذا عكس السعر بشوف رؤيتى هطلع منها ولا اسيها تكمل لاخر دولار بالحساب

moisaid
07-02-2019, 14:03
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أهلا يا طيب
المتاجرة من غير تحديد وقف الخسارة ممكنة طبعا لمن يتابع الشارت لحظة بلحظة
و ممكن كذلك العمل بدون وقف خسارة لأصحاب المبالغ الكبيرة الذين يعملون صفقات سوينجية أي بعيدة المدى
لكن بالنسبة للمبتدئين لا ننصحهم بذلك لأنه في بغض الأحيان تكون انزلاقات سعرية قوية و الحساب لا يتحمل
لا بد من العمل بطريقة تحمي المتاجر
خير ان شاء الله للجميع
بالتوفيق و السداد

amer28
07-02-2019, 17:49
السلام عليكم ورحمة الله مشكور اخي الكريم امر ايقاف الخسارة امر مهم جدا للتاجر ينصح بالتعامل معهى بشكل جيد لانع يقي التاجر من الخسائر الكبيرة

Ahmed Mansour
07-02-2019, 18:29
انا شايف ان موضوع وقف الخساره دا من افضل الاشياء الموجوده على الميتاتريدر دا سوق عملاق والحلاكات فيه ساعات بتكون عنيفه هو مش ساعات هو فى الغالب دا اللى بيحصل يعنى فا ممكن فى اى لاحظه تلاقى حسابك كله اتمرجن نظام وقف الخساره دا انا لا اعتبره خساره انا اعتبره مكسب والمكسب هو الحفاظ على اموالى او ما تبقى من اموالى فكره الاستغناء عن نظام وقف الخساره دا وان امكن هاتبقى تجارتك وتداولاتك دائما فى خطر بس انا شايف انه ممكن فى حاله واحده بس عدم استخدام امر وقف الخساره اذا كنت هاتشتغل على حساب سنتات وتدخل ب 0.01 دا معناه ان كل 100 نقطه هاتخسرك 10 سنت بس فا يعنى بالشكل دا مافتكرش ان حسابك ممكن يتمرجن بس برضوه كدا ممكن تسيب صفقه شهور وهاتفضل فى خساره عايمه فا الافضل دايما اخرج من الصفقه