PDA

View Full Version : أيهما أفضل الاستثمار أو المضاربة؟

R.kh
07-06-2019, 18:25
ايهم افضل الاستثمار او المضاربة؟اود معرفة رايكم بذلك.....

Ahmed Mansour
07-06-2019, 20:34
بتهيقلى السؤال دا مالهوش علاقه بالفوركس اكيد تقصد فى البورصات العاديه التى تملكها الدول بورصات الاسهم يعنى هو السؤال دا يمطبق عليه افضل انك تشترى وتبيع اسهر بشكل مستمر بهدف المضاربه او تشترى اسهم وتتركه فتره كبيره وهو دا الاستثمار لكن فى الفوركس تقريبا كل الشغل عليه بيكون مضاربات ودا الطبيعى يعنى هل ممكن ادخل صفقه بيع او شاء واقدر اسيبها شهور مثلا طبعا شئ مستحيل علشان اكيد الحساب هايتمرجن او ممكن تعمل كدا بس هايكون فى حساب سنتات وهاتدخل صفقه ب 0.01 يعنى كل 100 نقطه هاتخسرك 10سنت تقدر بقا تسيب الصفقه سنه لكن النتيجه فى النهايه ولا شئ سواء فى حاله المكسب او فى حاله الخساره

elsiafy1
07-07-2019, 03:25
بعد 3 سنوات من العمل المجهد والمكثف اقتنعت ان الاستثمار وليس المضاربة اليومية افضل الحلول لكل من يريد ان يقطف ثمار النجاح ان شاء الله من هذا السوق ,, ولن يكون ذلك الا بعزيمة واصرار وبطريقة ستثبت مع مرور الوقت انني في الطريق الصحيح ان شاء الله . وقبل كل شئ التوفيق من الله .

doaa sary
07-07-2019, 12:07
والله حسب شخصيتك طبعا هل عندك صبر تسيب صفقه تقعد من شهر لسنة مثلا عشان 500 او حتى 1000 نقطة
لو اجبتك اة عادى يبقا الاستثمار
اما لو تفضل كل يوم تخطفلك10 نقط يبقا المضاربة طبعا
بالنسبالى انا
افضل الصفقات اليومية السريعه واقفل صفقتى فى نفس اليوم وارضى بربح من5ل10نقاط يوميا افضل المضاربة

mody ana
07-07-2019, 17:16
الاستثمار طويل الاجل افضل لانه يخلصك من الحالة النفسية التي تؤثر علي قراراتك
في بعض الاحيان ولكل تاجر وجهة نظر واستراتجية تختلف عن الاخرهناك من يري
المضاربه افضل لانه ليس لديه الصبر الكبير وهناك من يعمل سوينج صفقات طويله

roussi
07-07-2019, 18:02
كل واحد وكيف يجد نفسيته مرتاحة في العمل ، يوجد من يحب المضاربة السريعة اي تداول يومي ، ويوجد من يستثمر في سوق الفوركس يعني يتداول بصفقات طويلة المدى كحد ادنى وما اكثر
لكن اخي الكريم ربما مصطلحاتك خاطئة لان الإستثمار يوجد من يستثمر يضع امواله يشتري اسهم في شركة ما وبعد سنة ينتظر اربحاه اخي الكريم
هذا تعليق الخاص بي يعني حسب ما فهمته منك