PDA

View Full Version : طرقك في فك الهيدج

Pages : [1] 2

magic777
05-21-2012, 20:16
بسم الله الرحمن الرحيم

كثير من المتاجريين يلجأون الى استخدام الهيدج في بعض الحالات
وبعضهم ممن يحترفون المتاجره باستخدام الهيدج فقط
وتتنوع طرق فك الهيدج من متاجر الى اخر
عن نفسي استخدم مستويات القمم والقيعان القويه السابقه كنقاط قويه استطيع فك الهيدج من عندها
فماذا عن طرقك انت
ممكن تشاركنا طريقتك

kingman
05-21-2012, 21:53
انا حاليا مش بتسخدم الهيدج لكن الطبيعى ان يفك الهيدج عند مستويات الأتداد القوية والمتوقع عندها ان يعكس السعر ناحية الصفقة الأخرى وهكذا والهيدج عموما بيحتاج احترافية فى التعامل معاها عموما يعنى مرونة فى التعامل بان تفك الهيدج فى نقطة وترجع تعيدج الهيدج مرة اخرى فى نقطة اخرى حتى تستطيع فى النهاية ان تفك عقودك كلها على ربح

magic777
05-21-2012, 22:00
انا حاليا مش بتسخدم الهيدج لكن الطبيعى ان يفك الهيدج عند مستويات الأتداد القوية والمتوقع عندها ان يعكس السعر ناحية الصفقة الأخرى وهكذا والهيدج عموما بيحتاج احترافية فى التعامل معاها عموما يعنى مرونة فى التعامل بان تفك الهيدج فى نقطة وترجع تعيدج الهيدج مرة اخرى فى نقطة اخرى حتى تستطيع فى النهاية ان تفك عقودك كلها على ربح

شكرا لردك اخي كينج
انا فتحت الموضوع ده لهدف تشارك الافكار بينا للوصول الى طرق اخرى جديده ومبتكره لفك الهيدج
غير الطرق القديمه المستخدمه علشان نساعد نفسنا بيها ولمن يريد احتراف هذا المجال
مثلي

mody2989
05-22-2012, 00:35
انا مش بفضل استخدام الهيدج انا بشتغل بستوب لوز وبس لانه بصراحة شايف ان نسبة نجاحه مش كبيرة اوي ومش اي حد بيقدر يشتغل بيه لازم يكون محترف يعني هو ده رائ في الهيدج

Hamad
05-22-2012, 13:32
الهيدج يحتاج لخبرة فى التعامل معه ومراقبة الاخبار وقد يجعل الامور أكثر سواءا لو فكيت طرف من الهيدج وتركت الاخر ولم يتحرك كما توقعت . لذا توخى الحذر وتعلم أكثر حول تقنيات الهيدج ولا يفك الهيدج الا مع الاخبار القوية وبالتعزيز المناسب

magic777
05-22-2012, 14:01
الهيدج يحتاج لخبرة فى التعامل معه ومراقبة الاخبار وقد يجعل الامور أكثر سواءا لو فكيت طرف من الهيدج وتركت الاخر ولم يتحرك كما توقعت . لذا توخى الحذر وتعلم أكثر حول تقنيات الهيدج ولا يفك الهيدج الا مع الاخبار القوية وبالتعزيز المناسب

اخي احذر لا تفك الهيدج ابدا مع الاخبار
خاصه اذا كنت داخل بلوت كبير بل الافضل تختار النقط القويه التي تستطيع فك الهيدج منها بدون ما تعكس معاك كتير
وده اللي انا بدور عليه والي فتحت الموضوع ده علشان نبحث على طرق جيده لمعرفه هذه النقاط

kingman
05-22-2012, 21:07
اخي احذر لا تفك الهيدج ابدا مع الاخبار
خاصه اذا كنت داخل بلوت كبير بل الافضل تختار النقط القويه التي تستطيع فك الهيدج منها بدون ما تعكس معاك كتير
وده اللي انا بدور عليه والي فتحت الموضوع ده علشان نبحث على طرق جيده لمعرفه هذه النقاط

من اخطر شئ ان الواحد يفك اليهدج فى توقي صدور الأخبار لأن الحركة بتكون سريعة وكل شئ متوقع انه يحدث العكس هو اللى مفروض يحصل بمعنى اذا كنت فى صفقة وجاء وقت صدور خبر قوى فمن الأفضل ان تدخل هيدج لحماية صفقتك او تضع امر معلق على بعد معين بحيث اذا جاء الخبر ضدك يتفعل الأمر ويحمى صفقتك

tutaaaaa
05-27-2012, 20:59
اهم شي لازم صفقة الهيدج ما تكون بدخول عشوائي
يعني لازم تحلل قبل ان تخطو هالخطوة
ثانيا صفقة الهيدج لازم ماتكون عكس الاتجاه العام

وافضل طرق فك الهيدج انك تدخل بضعف لوت الصفقة الاولى
مش ضروري ان تربح
لكن الاهم انك تطلع باقل الخساير

شكرا عالموضوع المهم
انا احب هالطريقة واكيد الاعضاء رح يفيدونا بطرق مهمة لنجاح الهيدج

tutaaaaa
05-27-2012, 21:03
سوري
النت ضعيف عندي اليوم

mohamed eldamnhorey
05-27-2012, 21:10
الهيدج

هذا اداه قويه من ان تستخدمها فى صلحك ومن ان تستخدمها ضدك

فهى سلاح ذو حدين

المحترفين لا يستخدمون الهيدج الا بطرق معينه وليس عشوائياً

اعلم جيداً ان الاغلبية من المتاجرين
ينقلب الهيدج ضدهم وانا فى بعض الاوقات يحصل معى مشاكل بسبب الهيدج

فانا قرررت ان لا استخدم الهيدج الا با احتراف

ومازلت ابحث له عن طريقه جيده للتعامل معه

kingman
05-27-2012, 21:58

مش ضروري ان تربح

شكرا عالموضوع المهم
هى للهيدج طرق متعددة للأستفادة منه وكل متاجر ونظرته للأمور على الشارت واوقى النقط التى يعتمد عليها ودخول هيدج بضعف اللوت للصفقة اللأولى فيه خطورة كبيرة لكنه هيكون جيد لو كان المتاجر متاكد بنسبة كبيرة من ان السعر سيستمر فى الأنعكاس للنقط التى يريد فك الهيدج عندها ويستطيع يخفف عقوده بالطريقة التى يراها

magic777
05-30-2012, 19:06

مش ضروري ان تربح

شكرا عالموضوع المهم
لا يااخي خدها نصيحه مني لا تدخل بضعف اللوت في الهيدج من اول مره هتفتح هيدج للصفقه
بل ادخل بنفس اللوت ده في الاول وبعد لما تتأكد ان السعر هيمشي في طريق الهيدج ادخل بلوت اضافي وهكذا
لكن العمليه دي عايزه تدريب كويس اولا

mando
05-30-2012, 20:07
الحقيقة الهديج شئ جيد لكن لابد ان تكون محترف فى اشخاص ممكن يحاولو الخسارة الى ربح من الهدج اظن أذا وصل المتاجر الى هذة الدرجة من الاحتراف لن يتعرض الى خسارة مرة أخرى معظم اللى بيفك الهدج بيكون بناء على سلوك السعر بمعنى اغلق تحت دعم أو مقاومة او ارتداد من دعم أو مقاومة أو فايبو والترند يعنى بيكون تحليل كلاسيكى أو عن طرق التحليل أساسى الاخبار مثل ألاخبار القوية التى يمكن ان تؤثر على السوق مثل اخبار الفايدة والاخبار الاخرى

magic777
05-31-2012, 02:09
الحقيقة الهديج شئ جيد لكن لابد ان تكون محترف فى اشخاص ممكن يحاولو الخسارة الى ربح من الهدج اظن أذا وصل المتاجر الى هذة الدرجة من الاحتراف لن يتعرض الى خسارة مرة أخرى معظم اللى بيفك الهدج بيكون بناء على سلوك السعر بمعنى اغلق تحت دعم أو مقاومة او ارتداد من دعم أو مقاومة أو فايبو والترند يعنى بيكون تحليل كلاسيكى أو عن طرق التحليل أساسى الاخبار مثل ألاخبار القوية التى يمكن ان تؤثر على السوق مثل اخبار الفايدة والاخبار الاخرى

هو للأسف طرق الهيدج محتاجه احترافيه عاليه جدا وخبره مكتسبه من كتر الممارسه والمتابعه لحركه العمله
والاهم من ده تكون انت فعلا بتحب العمل الهيدج كنظام عمل ليك
ساعتها هتقدر تبدع فيه وتحول الخسائر الى ارباح بأذن الله

egyptionforex
05-31-2012, 06:32
كرا لموضوعاتكم وردودكم افادتنى

لكنى ابعتد عنه لانه سلاح ذو حدين

افضل الاستوب القريب احسن من الهيدج فى حال تاكدت ان الاتجاه تغير

kingman
06-01-2012, 00:55

افضل الاستوب القريب احسن من الهيدج فى حال تاكدت ان الاتجاه تغير
وهذا مايفضل لغالبية المتاجرين ان يلتزموا باستوب واذا اراد ان يعتمد على الهيدج فانه يجب ان يمارسه وقت طويل على الديمو حتى يتقنه ويثق فيه وقدرته على التعامل معه باحترافية بعد كده يستطيع ان ينتقل للتعالم بهذه الطريقة على التجريبى فالهيدج اذا احترفته تستطيع ان تخرج من كل صفقة بربح جيد او على الأقل تقلل خسارة الصفقة

MixMax
06-01-2012, 03:40
يظهرلي انه امر صعب مايسمى بالهيدج ياغالي
مع اني مبتدا يعني اعذرني المهم بارك الله فيك على الموضوع
تحياتي لك مجددا الف شكر

ahmed
06-01-2012, 19:05
حقيقه اضطررت احيانا ان ادخل فى هيدج مرات متتاليه
ولكن غالبا ما كانت نتائجه سلبيه بالنسبه الى
وصراحه لاقتناعى ان فتح صفقه جديدة افضل من الدخول فى الهدج
ولذلك لاافضل ابدا استخدام الهيدج
لاننى غيىر مقتنع بيه

mohamed eldamnhorey
06-01-2012, 19:22
يظهرلي انه امر صعب مايسمى بالهيدج ياغالي
مع اني مبتدا يعني اعذرني المهم بارك الله فيك على الموضوع
تحياتي لك مجددا الف شكر

احسن شئ لا تفكر فى استخدام الهيدج غير لما تتقنه كويس

لانه ممكن يكون سبب فى خسارة حسابك

حصلت معايا كتيررر زمان

kingman
06-01-2012, 22:39
ولذلك لاافضل ابدا استخدام الهيدج
لاننى غيىر مقتنع بيه
الهيدج يجب ان يفتح بناءا على خبرة واحترافية فيه لأن عدم القدرة على التعالم معاه معناه مضاعفة الخسائر واكيد ليه متحرتفينه لاذين يجيدوه وافضل شئ فعلا لمن لايستاطيع التعامل معاه هو صفقة بأستوب ولا يورط نفسه فى عدة صفقات بناءا على الهيدج قد لايستطيع ان يخرج منهم بسلام وان شاء الله نقدر نحترف الهيدج

safiforex
06-03-2012, 02:32
الهيدج يجب ان يفتح بناءا على خبرة واحترافية فيه لأن عدم القدرة على التعالم معاه معناه مضاعفة الخسائر واكيد ليه متحرتفينه لاذين يجيدوه وافضل شئ فعلا لمن لايستاطيع التعامل معاه هو صفقة بأستوب ولا يورط نفسه فى عدة صفقات بناءا على الهيدج قد لايستطيع ان يخرج منهم بسلام وان شاء الله نقدر نحترف الهيدج

الهيدج اظنه ليس بذلك الوحش الصعب الذي اذا استعملناه انه سيخسرنا كثير ، بالعكس فهو رائع في حماية المال من الخسائر الفادحة هذا في حالة ان كانت الخساءر كثير و يخاف المتدجاول من المارجن ، و في طرق للهيدج ممكن الواحد ان يربح منه الالاف ، لطكن يتطلب تقنية تكون مضبوطة بتحليل منطقي و تصور للرحكة السعرية للزوج

mage
06-04-2012, 00:35
لا تعتمد على الهيدج ان كنت لا تعرف كيفية اتلخلص منه وانا شخصايا ارى ان الهيدج من اسوأ الطرق اتلى يمكن لاى متاجر ان يعتمد عليها وعلينا ان يكون لدينا بعض الطرق الاخرى التى نحقق بها نسبةا رباح جيدة غير الهيدج اوا لدخول مرة اخرى فىا لصفاقت بمضافعة

AhmedMagnifico
06-14-2012, 20:49
الهيدج

فهى سلاح ذو حدين

شكراً استاذى محمد الدمنهورى بصراحة رد شافى ووافى وتعلمت منه الكثير عن الهيدج
حقيقة لم اكن اعرفه قبل شرحك
كما اشكر اخى صاحب الموضوع :)

magic777
06-15-2012, 15:44
الهيدج اظنه ليس بذلك الوحش الصعب الذي اذا استعملناه انه سيخسرنا كثير ، بالعكس فهو رائع في حماية المال من الخسائر الفادحة هذا في حالة ان كانت الخساءر كثير و يخاف المتدجاول من المارجن ، و في طرق للهيدج ممكن الواحد ان يربح منه الالاف ، لطكن يتطلب تقنية تكون مضبوطة بتحليل منطقي و تصور للرحكة السعرية للزوج

هو طرق الهيدج فعلا هتحميك من زياده الخساره لو كنت داخل خطأ من البدايه وعكس عليك السعر ومش عاوز تقفل على الخساره
دي وعاوز تستنى السعر يرجع لنقطه دخولك بس لازم هنا تركز وتختار نقطه جيده تدخل منها هيدج مع صفقتك الاصليه
وكمان تختار ليها هدف قوي تخرج منها قبل ما يرجع السعر يمشي في اتجاه صفقتك الاصليه وبكده تقدر تحول الخساره العائمه الى مكسب ليك في النهايه

sunlight
06-15-2012, 21:18
هو طرق الهيدج فعلا هتحميك من زياده الخساره لو كنت داخل خطأ من البدايه وعكس عليك السعر ومش عاوز تقفل على الخساره
دي وعاوز تستنى السعر يرجع لنقطه دخولك بس لازم هنا تركز وتختار نقطه جيده تدخل منها هيدج مع صفقتك الاصليه
وكمان تختار ليها هدف قوي تخرج منها قبل ما يرجع السعر يمشي في اتجاه صفقتك الاصليه وبكده تقدر تحول الخساره العائمه الى مكسب ليك في النهايه

نعم هذا هو الهيدج ولكنى اتعلمت حاجه مهمه جدا الهيدج اذا جائك نداء الموت قصدى المارجن كول
يمكن بسرعه تعمل هدج وبكدا تكون نقظت نفسك من الموت المحقق ولكن بقى طريقه الفك تكون عليك لانى مش مقتنع بيه خالص فهو شر محقق

maklad94
06-16-2012, 17:17
الهيدج سلاح ذو حدين طبعا واللى يستخدمه صح هو الكسبان بس محتاج وقت كبير عشان تحترفه لكن انا عن نفسى مش بستخدمه لأنه خطر جدا وكمان بياخد وقت لفك الهيدج .

kimokonolove
06-18-2012, 15:15
لا اسطتيع العمل بالهيدج الا فى اوقات محددة وفرص محددة بناء على المؤشرات الفنية
لاكن المشكلة التى تقابل بعض الأخوة وهى كيفية الخروج من الصفقتين بمكسب او على الاقل باقل خسائر
فلابد للعمل فى مجال الهيدج من التمرن كثيرى حتى اتقان العملية نفسها

magic777
06-18-2012, 16:33
نعم هذا هو الهيدج ولكنى اتعلمت حاجه مهمه جدا الهيدج اذا جائك نداء الموت قصدى المارجن كول
يمكن بسرعه تعمل هدج وبكدا تكون نقظت نفسك من الموت المحقق ولكن بقى طريقه الفك تكون عليك لانى مش مقتنع بيه خالص فهو شر محقق

اخي انت كده بتشتغل بالهيدج بطريقه خاطئه وبتدخل بيه عشوائيا وبعد ما السعر يعكس عليك كتير
ودي مش الطريقه الصح هنا لاستخدام الهيدج
اللي بيستخدم الهيدج عاده بيكون دي خطه بديله ليه محضرها من قبل ما يدخل صفقته الاساسيه وعارف النقطه اللي هيدخل منها لو السعر جالها
مش يستنى لما الحساب يقرب من المارجن

kingman
06-18-2012, 17:01
اخي انت كده بتشتغل بالهيدج بطريقه خاطئه وبتدخل بيه عشوائيا وبعد ما السعر يعكس عليك كتير
ودي مش الطريقه الصح هنا لاستخدام الهيدج
اللي بيستخدم الهيدج عاده بيكون دي خطه بديله ليه محضرها من قبل ما يدخل صفقته الاساسيه وعارف النقطه اللي هيدخل منها لو السعر جالها
مش يستنى لما الحساب يقرب من المارجن
هو اكيد استخدام الهيدج بيبقى بناءا على طريقة جدية فى التداول مش عشوائى بس فى الحالة دى بتبقى حالو طارئة ولازم المتاتجر يلحق نفسه قبل مالحساب يطير وهنا الهديج بيبقى الحل لوقف هذا النزيف

KOGI
06-25-2012, 06:59
انا مش بفضل استخدام الهيدج انا بشتغل بستوب لوز وبس لانه بصراحة شايف ان نسبة نجاحه مش كبيرة اوي ومش اي حد بيقدر يشتغل بيه لازم يكون محترف

assidi saber
06-25-2012, 10:52
الهيداج هي اداة قوية فهي سلاح ذو حدين فانا لا انصح باستعماله كثير فهو في بعض الاوقات ينقلب و يسبب لك الخسارة

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 12:24
الهيداج هي اداة قوية فهي سلاح ذو حدين فانا لا انصح باستعماله كثير فهو في بعض الاوقات ينقلب و يسبب لك الخسارة
انا خسرت من الهيدج حسابين قبل كده

بسبب التعامل الخطأ مع الهيدج

الهيدج له طرق معينه

الهيدج للمحترفين

kimokonolove
06-25-2012, 13:25
بسم الله الرحمن الرحيم

عن نفسي استخدم مستويات القمم والقيعان القويه السابقه كنقاط قويه استطيع فك الهيدج من عندها
فماذا عن طرقك انت
ممكن تشاركنا طريقتك

لا استخدم الهيدج لأنى وقعت كثيرآ فى هذا الفخ ولو كسبت اجد صفقة خاسرة واضطر لفتح صفقات عكسية حتى فى النهاية اجد خسارة قليل او مكسب قليل وبذلك تعب كبير وتفرغ ليوم كامل
لأكن التحليل الجيد واستخدام هدف مع استوب هى الطريقة الجيدة التى تناسبنى حتى الأن

yassoo011
06-25-2012, 13:36
فعلا استخدام الهيدج
لازم يكون عن دراية بالسوق ومعرفة بنقاط الارتداد
لاستغلال الصعود والهبوط في عمل ربح واغلاق الهيدج عند اقل خسارة

derfcase
07-06-2012, 13:24
حقيقة انا لا افضل الهيدج - و اري ان مجرد دخول صفقة ما بهدف الحفظ علي حجم الخسارة و عدم تضاعفها هو خسارة اخري ايضا - اذا لم تكن هذه الصفقة لها اهداف محددة
و انما افضل امر الاستوب لوز لانه الافضل لغلق اي صفقة و الحفاظ علي معدل الخسارة لحد معين لا يزيد عنه

cr7ronaldo
07-06-2012, 13:29
من المهم وضع استوب لوس بعد عقد أي صفقة فهو الضامن الوحيد لتريدر لتفادي وتكبت الخساير الطايلة

sami
07-06-2012, 14:12
عن نفسي نادرا ما أستعمل الهيدج لأنني دائما و قبل الدخول في أية صفقة أحدد مستوى جني الربح و كذلك
مستوى وقف الخسارة،أفضل المناطق لفك الهيدج هي مستويات الدعوم و المقاومات القوية،و خصوصا إذا
توافقت مع نسب الفايبوناتشي القوية،أو ظهور برايس أكشن في هذه المستويات

sabre
07-06-2012, 14:17
بالنسبه للهيدج فكه سهل ان شاء الله
وذلك عن طريق الارتداد الى منقطه مقاومه
قويه فى حاله الاتجاة الهابط والخروج من البيع على ربح عند سير السعر مع اتجاهه

shady hamza
07-06-2012, 14:23

مش ضروري ان تربح

waleed adel
07-07-2012, 00:40
مش اي حد بيقدر يشتغل بالهيدج لانه التعامل معه صعب عند فك الهيدج و لازم
يكون محترف من يتعامل معه

eng2012
07-07-2012, 00:47
انا ايضا افضل استخدام مستويات القمم والقيعان لانى اعتقد هى الافضل واكثر امان من غيرها من الطرق لفتح الصفقات لانها تكون واضحه الاتجاه

Shady Moustafa
07-07-2012, 01:10
طب وليه الواحد يوقع نفسه فى مشكله من الاساس ويزنق نقسه انا ضد الهيدج وشايف انه من اسرع الطرق للمارجن كول

magic777
07-07-2012, 01:51

مش ضروري ان تربح

طبعا اخي الهيدج اصلا ليه طرق عمل كتير منها اللي بيفتح صفقتين عكس بعض بنفس اللوت وياخد المكسب
لما يقفل الرابحه ويتسنى الخاسره تدي فرق ربح يمكن 20 نقطه او على حسب حاله السوق دي طريقه ناس اعرفهم
المهم هنا انك تكون عارف هتدخل منين وهتخرج منين كويس

rabie10
07-07-2012, 16:18

kingman
07-08-2012, 02:44
انا ايضا افضل استخدام مستويات القمم والقيعان لانى اعتقد هى الافضل واكثر امان من غيرها من الطرق لفتح الصفقات لانها تكون واضحه الاتجاه

وانا ايضا بحب السهل الممتنع فى هذا السوق وتبقى المعضلة ومدى نجاح كل واحد فى استخدام القمم والقيعان او الدعوم والمقومات هو طريقة تجارته معها وكيف ستفيد منها ويكف يحدد اقوى القمم والقيعان وايهما ضعيف

osama00971
07-08-2012, 12:42
اعذروني جميعا انا لا اعرف ما هو الهيدج
ارجو التوضيح اكثر
اكرمكم الله

Mr.GooDMaN
07-09-2012, 03:32
انا مش بفضل استخدام الهيدج انا بشتغل بستوب لوز وبس لانه بصراحة شايف ان نسبة نجاحه مش كبيرة اوي ومش اي حد بيقدر يشتغل بيه لازم يكون محترف يعني هو ده رائ في الهيدج

والله انا متفق معاك ع رأيك لان بصراحه الهيدج ده محتاج تعامل احترافى وخبره عاليه اوى
لان ف اغلب الاحيان بيخلى الامور اكثر سوء وخصوصا انك لو حبيت تفك احد اطرافه وسبت التانى
ودى مشكله لان من الخطر فك الهيدج ف توقى صدور الاخبار لسرعه الحركه

ehab
07-09-2012, 06:43
انا شايف ان دى من احسن الطرق
استخدام الفايبو الاسبوعي لمنطقة 38% مدعوما بدعم او مقاومة بالاضافة الى دراية باشكال الشموع سوف تكون نتائجة جيدة

mrxr00t3d
07-09-2012, 07:33

magic777
07-10-2012, 19:03

لا اخي انت ممكن تدخل في صفقات هيدج تكون عكس الاتجاه على حسب الطريقه اللي انت بستخدمها
وبتشغل بيها بالهيدج وده طبعا بيكون مستوى احترافي محتاج جهد مننا علشان نوصل للمستوى ده ونقدر نشتغل بطرق الهيدج
بسهوله

hehelibeb
07-14-2012, 10:16
في بعض الأحيان أستعمل طريقة الهيدج

إذا دخلت بحجم صغير أما إذا كان حجم الصفقة كبير فلا أستطيع أفضل الخروج

ahmed
07-14-2012, 12:51
لا اخي انت ممكن تدخل في صفقات هيدج تكون عكس الاتجاه على حسب الطريقه اللي انت بستخدمها
وبتشغل بيها بالهيدج وده طبعا بيكون مستوى احترافي محتاج جهد مننا علشان نوصل للمستوى ده ونقدر نشتغل بطرق الهيدج
بسهوله

الهيدج اخى اعتبرة من وجهه نظرى اذا كان يمثل اسشتراتيجيه فهو من اصعب الاستراتجيات
وفعلا عايز مضاب محترف علشان يقدر يفكه فى الوقت المناسب وبدقه

mohamed yossef
07-14-2012, 13:01

عندك حق يا ميدو انا كمان متفق معاك
بسبب الهيدج كنت هافقد تانى حساب ليا
ابعد عن الهيدج وغنيله
تحياتى

hesham1046
07-15-2012, 00:55
انا من عشاق الهيدج الان الهيدج ربحو سريع بس لازم يكون عندك خبرة فى فك الهيدج

dodovedo
07-15-2012, 15:57
اخى الكريم
والله الهديج كويس
وعاوز احترافيه عاليه عاليه انك تقدر تقفل
الصفقات على اقل خساره او على نقطه الدخول
تقبل مرورى

dent
07-15-2012, 16:06
افك الهيدج بطريقه رقميه بحتيه مثلا كل 50 نقطه السهر عكس اافتح صفقه معاكسه بضعف القيمه واغلق نصف الصفقه الخاسره

shady hamza
07-15-2012, 19:11
الهديج شئ جيد لكن لابد ان تكون محترف فى اشخاص ممكن يحاولو الخسارة الى ربح من الهدج اظن أذا وصل المتاجر الى هذة الدرجة من الاحتراف لن يتعرض الى خسارة مرة أخرى
تحياتي لك مجددا الف شكر

SlaiteR
07-19-2012, 14:08
بسم الله الرحمن الرحيم

فماذا عن طرقك انت
ممكن تشاركنا طريقتك

صراحة انا اتجنب الهيدج اوقات الذبذب

ولكني احاول ان تأكدت ان سابيع او ساشتري ورايت الصفقة ترتفقع جدا بالنقاط اي مؤشراتها جيدة

اغلق الاخرى قبل تضخم الحسارة

abaragh
07-19-2012, 14:43
المحترفين لا يستعملون الهيدج الا في حالات نادرة كوقت الاخبار مثلا

nrgslawi
07-19-2012, 23:10
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
طبعا الهيدج يبقى من الحلول للكثير من المتاجرين لتحقيق ارباح معقولة لكنه في نفس الوقت خطر محدق بالحساب

Aker001
07-26-2012, 05:16
مستويات القمم والقيعان لانى اعتقد هى الافضل
واكثر امان من غيرها من الطرق لفتح الصفقات

mena
07-26-2012, 13:01
لا أجد أي ميزات للهيدج، ببساطة بايع وشاري في نفس الوقت معناه انك لن تربح ولن تخسر

MixMax
07-26-2012, 20:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اما بعد اخي الكريم للاسف لا استطيع الرد على مثل هكدا سؤال فانا لازلت مبتدا ولم ابلغ بعد حد الاحتراف او الخبرة كما يقال سيساعدك الاخوة ان شاء الله ولكني اطور معلوماتي وذاتي وثقافتي يوميا في صرح هدا المنتدى وان شاء الله ابلغ واحقق مرادي الف شكر لك مجدد.

abdallah elbaz
07-28-2012, 00:39
الهيدج يحتاج لخبرة فى التعامل معه ومراقبة الاخبار
وانا عن نفسي مبتدي ولسه بتعلم اازاي اقدر اتابع الاخبار الجيده واختار الوقت الجيد

mohamed eldamnhorey
07-28-2012, 16:40
الهيدج يحتاج لخبرة فى التعامل معه ومراقبة الاخبار وقد يجعل الامور أكثر سواءا
اذاا تم التعامل معه بتساهل واستهتار

انا عمرى ما عملت فى اى حساب هيدج واتنصفت ابداً

دائماً الهيدج وشه وحش جداً علييه - اكره ولا احب ان اهدج فى اى صفقه - انا عندى اقفل الصفقه خسرانه ولا اسوى هيدج

الله كريم

hamidoufawcan
07-28-2012, 16:59

EngAhmed
07-28-2012, 17:59
بسم الله الرحمن الرحيم

فماذا عن طرقك انت
ممكن تشاركنا طريقتك

والله انا عن نفسى مش بلجا للهيدج خالص لان اولاحد اصلا لو خسران تبقى اعصابه تعبانة فكونى افتح صفقة عكس الاتجاة بلوت اكبر ولا حاجة عشان اعوض وتقوم عاكسة عليا تبقى ليلة ساعتها:accute:

basom59
07-28-2012, 18:50
على الرغم من الكثير يتحدثون عن الهيدج وارباحه او تقليل للاخسائر الا ان انا تجربتي معاه سيئة للغاية وافقدتني الكثير من الدولارات لذلك لم اعد استخدمه

tarek22
07-29-2012, 16:46
موضوع الهيدج دة مش محفز في الفوريكس. لأنه لو أنك حسي أنك بتخسر في احد المركز و تأكد أن السوق سوف يسير في الأتجاة الأخر فيمكنك بكل بصاطة ان تعكس المركز الذي في السوق بالأنجليزية Stop and Reverse

medmedooo
07-29-2012, 18:22

---------- Post added at 05:06 PM ---------- Previous post was at 05:05 PM ----------

---------- Post added at 05:22 PM ---------- Previous post was at 05:06 PM ----------

كرا لردك اخي كينج
انا فتحت الموضوع ده لهدف تشارك الافكار بينا للوصول الى طرق اخرى جديده ومبتكره لفك الهيدج
غير الطرق القديمه المستخدمه علشان نساعد نفسنا بيها ولمن يريد احتراف هذا المجال
مثل

zeina
07-31-2012, 04:29
الهيدج

فهى سلاح ذو حدين

نعم انا سمعت ان الهيدج طريقة صعبة يجب ان لا يستخدمها الا المحترفين حتى لا تنقلب على المتداول وتسبب لة الخسارة .. لم اتداول باستخدام هيدج من قبل ولكنى قرات عنة فقط

mage
07-31-2012, 05:33
انا لا استخدم الهيدج عامتا واعتقد ان اى متاجر فى الفوركس يعتمد على الهيدج من الممكن ان يكون هذا سبب فى خسارة الكثير من الاموال وعلينا ان يكون لنا دائما الاهداف القليلة من العمل فى الفوركس حتى لا يكون هناك نسبة من المخاطر

hossam hossam
07-31-2012, 07:42
انا بصراحه مش بستخدم الهيدج لاني لعلم الهيدج رغم اني قراءت
عنه الكثير ولكن لا افهمه فالا استخدمه

goggo
07-31-2012, 08:22
ممكن تفك الهيدج وقت الاخبار القوية و لكن لازم تحلل الخبر جيدا و تعرف اتجاهه قبل صدوره و تغلق عقدا و تترك الثاني قبل الخبر بدقيقتين و تعمله هدف و تطلع كسبان

mannon
07-31-2012, 08:35
ممكن تفك الهيدج وقت الاخبار القوية و لكن لازم تحلل الخبر جيدا و تعرف اتجاهه قبل صدوره و تغلق عقدا و تترك الثاني قبل الخبر بدقيقتين و تعمله هدف و تطلع كسبان

لا خلى بالك وقت الاخبار ممكن الهيدج يدمر حسابك ان اعتقد انك الافضل تختار وقت تكون متاكد فية من الترند وتفك عندة الهيدج بيحث لاسعر ياخد الصفقة الى شغالة ويسير فى اتجاها

shemo
07-31-2012, 19:37
بلاش استخدام الهيدج يوجد فيه الكثير من الشبهات الافضل نتجنبه ونبعده عنه

ايه الجديد
07-31-2012, 22:33
انا من محبى الهيدج جدا
رغم ضعفى حاليا فى التعامل معه
ولكنى من النوع الذى لا يحب غلق الصفقات
لذا انتظر الرح واغلق صفقة وانتظر الترراجع واغلق الاخرى بعد تعويض قدر مناسب

spectra4
08-03-2012, 15:52
بصراحة انا لا احب التعقيد في الدخول والخروج من الصفقات
عدد المرات التي استخدمت فيها الهيدج تكاد تكون لا تعد على اصابع اليد
ولكن اذا اردنا ابسط الطرق باعتقادي
استخدام الفايبو الاسبوعي لمنطقة 38% مدعوما بدعم او مقاومة بالاضافة الى دراية باشكال الشموع سوف تكون نتائجة جيدة جدا ان شاء الله

mohamed eldamnhorey
08-03-2012, 17:36
بصراحة انا لا احب التعقيد في الدخول والخروج من الصفقات
عدد المرات التي استخدمت فيها الهيدج تكاد تكون لا تعد على اصابع اليد
ولكن اذا اردنا ابسط الطرق باعتقادي
استخدام الفايبو الاسبوعي لمنطقة 38% مدعوما بدعم او مقاومة بالاضافة الى دراية باشكال الشموع سوف تكون نتائجة جيدة جدا ان شاء الله

والله افضل شئ انك تدخل الصفقه يا اما توصل للهدف او تضرب استوب
وخلااص

لاتفكر فى تعزيز ولا تبريد ولاهيدج

kingman
08-03-2012, 17:39

وقت الأخبار ده بيقى وقت عصيب والعسر بيتحرك بقوة وممكن يتذبذب ايضا بقوة فالواحد لازم يكون محلل جيد وعارف ايه النقاط الى يجب فك الهيدج عليها او ينتظر الى انتهاء تأثير الخبر ليفكر بتحليل جيد

Eng PTC
08-04-2012, 12:13
اخي ممكن شترح لنا ما هو الهيدينج وكيفية عمله
وكيف طريقت فكه
وما نسبت نجاح هذه الاستراتيجية

themaxprofit1
08-04-2012, 13:23
انا لا اعرف الهيدج لان انا مازت جديد فى هذا المجال . مجال الفوركس والتدااول بشكل عام

thehulk3
08-04-2012, 13:59
هو بصراحة أنا عمري ما استخدمت الهيدج خالص بس ليا أصدقاء يعني بيستخدموه
وبيخسروا يامة أوي
ومن خلال المناقشات أعتقد ان أفضل طريقة هي الطريقة التي ذكرتها
بس يجب توخي الحذر والتأكد تماما قبل فك الهيدج

ومشكلته أنه يحتاج صبر وقد تطول المدة قبل أن تستطيع إجراء صفقات أخرى للحفاظ على حسابك

rafat
08-04-2012, 15:05
قليلا ما استخدم الهيدج ولكن استخدم نقاط الدعم والمقاومه
لفك الهيدج وايضا صفقات التعزيز لتعويض الخساره

hend
08-11-2012, 16:50
مبفضلش الهيدج خالص لانه محتاج واحد محترف بس هي برضة طريقة جيدة
وليست بالسهلة بس ربحها كويس فى فن التعامل معها فى حالة اجادتها

otakon
08-11-2012, 16:53
نصحيه لا احد يستخدم الهيدج وخاصه في احجام العقود الكبيره لانها تخسر او تقتل حسابك او تمرجن حسابك
هي للمحترفين لانها خطيره جدا هذا راي

aminewactop
08-25-2012, 16:50

sahar
08-26-2012, 02:56
انا سمعت كثيرا عن الهيدج لكن ايضا سمعت ان البيستخدمها بيكون وصل لمرحلة الاحتراف لا يقدر عليها انسان مبتدئ او لسه بيدرس ويتعلم فى الفوركس لانه بياخد وقت لفك الفوركس نصيحه مني متستخدمش الهيدج دلوقتي اتعلم اكثر

ThE.pRoF
08-26-2012, 05:28
انا بستخدم الهيدج في حاله واحده بس و هي اني اكون متأكد ان السعر هيرتد او ان اللي التغير اللي حاصل في السعر مجرد ارتداد عن اتجاهه و هيعاود بنفس الاتجاه مره اخري و في الغالب بيكون بأهداف صغيره للصفقه المعاكسه إلي أن يعاود السير في اتجاهه الاساسي

Designeur
08-26-2012, 10:50
ليس لدي طريقة خاصة بل طريقة سهلة و التي يستعملها الجميع ^^
تقبلوا تحياتي اخوك في الله محمد

abdo-madrid
08-27-2012, 13:19
السلام عليكم
ولذلك لااافضل ابدا استخدام الهيدج
لاننى غيىرر مقتنع بيه

hossam hossam
08-27-2012, 22:22
بصراحه انا مش يستخدم الهيدج لان الهيدج عايز احتراف هي انك تفتح صفقه شراء وصفقه بيع عكس
بعض بس السؤال تقفل الصفقه الشراء ولا البيع الاول

Eng PTC
08-27-2012, 22:28
شخصيا لا استخدم الهيدج حالياً

قمت بأستخدامه اكثر من مرة ولكني في كل مرة اخرج بخسارة كبيرة

لذلك قررت عدم استخدامه الى حين الاحتراف به

hesham itch
08-31-2012, 18:44
للصراحة فقط لم اعمل على الهيدج من قبل ولكنى قد تفابلت مع بعض المتاجرين
الذين يعملون به ولديهم ثقة كبيرة به ولديهم قدرة كبيرة على النجاح باستخدامه

MAGDY
08-31-2012, 18:53
الهيدج .. كفانا الله شره وشره الحوجة له
هو خاص بكبار المحترفين
وأساس شغل البنوك الفيدرالية
اللى مافيش حكومة تحكمهم
وقد نضطر له كإسعاف سريع وعاجل لحساب على وشك السقوط فى هاوية البئر
تحياتى

thunderfot
08-31-2012, 19:06
الهيدج يحب ان يفك عند المستويات القويه

ويفضل أيضا شموع انعكاسيه مكملة على الفريم الاصغر منه

mohamed alalfy
09-29-2012, 14:55
السلام عليكم
اخى الكريم ان الان فى فترت
التدريب فلم استقر على
طريقه معينه
حيث انى اجرب جميع الطرق
وشكر الله سعيكم

nemo19
09-29-2012, 15:47
الهيدج سلاح ذو حدين طبعا واللى يستخدمه صح هو الكسبان بس محتاج وقت كبير عشان تحترفه لكن انا عن نفسى مش بستخدمه لأنه خطر جدا وكمان بياخد وقت لفك الهيدج .

slex0
09-29-2012, 19:43
افضل طرق فك الهيدج انك تدخل بضعف لوت الصفقة الاولى
مش ضروري ان تربح

hossam zaki
10-02-2012, 14:33
لا تعتمد على الهيدج ان كنت لا تعرف كيفية اتلخلص منه وانا شخصايا ارى ان الهيدج من اسوأ الطرق اتلى يمكن لاى متاجر ان يعتمد عليها وعلينا ان يكون لدينا بعض الطرق الاخرى التى نحقق بها نسبةا رباح جيدة غير الهيدج اوا لدخول مرة اخرى فىا لصفاقت بمضافعة

mahmoud1
10-02-2012, 15:45
الهيدح امر صعب يحتاج الى محترف فى الفوركس وخطر جدا على اى مبتدئ لانه ممكن يكون سبب خسارة كبيرة فى كذا طريقة زى ما قولت الدعوم والمقاومات القوية او عن طريق الفايبو او عن طريق الترند ممكن السعر يرتد من ترند او يكسر الترند او الاخبار فى اكثر من طريقة لكن محتاج الى خبرة

noureen
10-02-2012, 17:47
و الله انا لا استخدمه كثيرا اراه دائما اداه للخساره
و لكن عند استخدمه طبعا لما مش بيكون قدامى حل تانى
بفكه باستخدم التشبع
تقبل مرورى

HOUSAMMI
10-02-2012, 20:47
اخى فية طريقة جربتها النهاردة بس

بدخل بهدف 10 نقاط بس _ بعد دراسة الشارت

وفى اوقات مش فيها تذبذب ،، والكسبان بيكسب منغير مشاكل والترند العاكس بستنى لما يرد اتجاه واطلع على طول

بس مش عارف اذا كان ممكن اكمل وهتبقى كويسة ولا لا

nany13
10-03-2012, 18:36
السلام عليكم

شكرا يا باشا على الموضوع الرائع

و لله انا اسفه مش حقدر افيدك

بس ياريت حد لديه فديوهات و صور يضعها انا

و بالتوفيق لنا جميعاااااااا

عائشة
10-03-2012, 18:42
وانا نفس الشئ اتمنى ان الاخوان يعطونا شرح وافي وكافي
حتى نفهم الدروس اكثر

ebram
10-03-2012, 19:05
انا كنت اريد شرح وافي علي موضوع الهيدج هذا لان الهيدج يوجد به عمل مختلف عن التحليل المعتاد يريت يكون الشرح وافي

saher.fes
10-03-2012, 19:42
سلام عليكم

الهيدج فعلا هتحميك من زياده الخساره لو كنت داخل خطأ من البدايه

اللي بيستخدم الهيدج عاده بيكون دي خطه بديله ليه محضرها من قبل ما يدخل صفقته

2x1
10-03-2012, 19:51
الهيدج بصراحة عاوز تدريب مدة شهر علي التجريبي لانة مش اي حد يعرف يطبقة ويطلع منة كسبان وانا جربتة وفشلت وطيرت حسابات بسببة

sunlight
10-03-2012, 20:10
الهيدج بصراحة عاوز تدريب مدة شهر علي التجريبي لانة مش اي حد يعرف يطبقة ويطلع منة كسبان وانا جربتة وفشلت وطيرت حسابات بسببة

الهيدج صعب جدا وطريقه القمم والقيعان ليست سهله كما يقولون ولكن الهيدج استراتيجيه صعبه واخرها الفشل والخساره فلذلك انصح بالابتعاد عنها

yassoo011
10-03-2012, 20:42
فك الهيدج يفضل عند العلم ان السعر سينعكس مرة اخرى
ويجب ان يكون بتحليل حتى لا يكون تأثيرة خسارة

ayman.shosha
10-03-2012, 21:13
انا مثلك اخى العزيز
استخدم نقاط الدعم والمقاومة
لفك الهيدج

mohamed202024
10-04-2012, 19:35
انا عن نفسى حاولت استخدم الهيدج
لكن فى معظم الاوقات بكون انا الخسار الاكبر لانى مش بقدر افكه فى افضل مكان

yasser habola
10-04-2012, 21:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بالنسبة لفك الهيدج فأنا احترت بة لانني كنت اتداول بة لفترة لكن اتضح ان الهيدج ليس لة قواعد
او احترافية للربح منة فأنا اعتقد ان الاستوب لوز افضل منة ومن ارتداد السعر لعمل هيدج يؤدي الي خسارتك

rigiray
10-10-2012, 21:17
السلام عليكم اخي الكريم
مش ضروري ان تربح

yassoo011
10-10-2012, 22:16
افك الهيدج باغلاق الصفقة الرابحة عند نقطة ارتداد او انعكاس للسعر
من مقاومة وادخل في صفقة عكسية لالغاء الجزء السالب

السهم الأسود
10-10-2012, 23:21
لاكن المشكلة التى تقابل بعض الأخوة وهى كيفية الخروج من الصفقتين بمكسب او على الاقل باقل خسائر

mohamedemara
10-11-2012, 01:06
حقا انها طريقه من الممكن ان نحقق الربح من خلالها
بكل سهوله حتى نستطيع ان نحقق الربح بكل سهوله

themystery
10-11-2012, 12:20
انا شخصيا استفدت جدا
من الموضوع و انا شايف أن المحترفين هم من يقدروا ان يعملوا ع الهيدج
بالتوفيق للجميع

keko
10-13-2012, 19:06
انا ااولا مقتنع تمام الاقاتتناع الى بيستخدم نظام الهيدج وبينجح فيه ده لازم يكون شخص محترف وانا بصراحه لم
اصل بعد لمثل هذه المرحله ولذلك يا اخى انا ليست عندى اى معلومات بخصوص الهيدج على الاطلاق

abd123
10-15-2012, 01:15
مجهود رائع أخي الكريم, يجب على كل المبتدئين مشاهدته حتى تكون عندهم فكرة واضحة عن الفوركس , فالفوركس علم بحد داته واسع جدا جدا
جزاك الله خيرا على هذا العرض الرائع وانا عن نفسى استفدت كتير منه
وخاصة انى لسه مبتدا وارجو ان تمدنا بالمزيد

atefmagdy1
10-15-2012, 02:01
يوجد طرق كثيره لفك الهيدج مثل طريقة القمم والقيعان القويه
وكل شخص يفضل الطريقه التى يراها مناسبه

mohamed10037
10-15-2012, 02:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخوانى الكرام بعد التحية وهل
هذا لة معنى ايضا وماهذا المعنى لو سمحتم لرجو التوضيح من حضراتكم

khafajji
11-04-2012, 18:42
انا لا استخدم الهيدج عامتا واعتقد ان اى متاجر فى الفوركس يعتمد على الهيدج من الممكن ان يكون هذا سبب فى خسارة الكثير من الاموال وعلينا ان يكون لنا دائما الاهداف القليلة من العمل فى الفوركس حتى لا يكون هناك نسبة من المخاطر

yasinbobo
11-04-2012, 21:09
انا اصلا لا اعرف طريقة المتاجرة بالهيدج
يايت حد يشرحهلى ولكم جزيل الشكر

فتحية55555
11-04-2012, 22:20
يا اخى على حد معرفتى القليلة بان الهيدج محتاج الى خبرات ودراسة كثيرة وعلم وافى فى الفوركس حتى تحقيق الذات

most
11-05-2012, 01:39
ممكن حد يفهمني يعني ايه الهيدج اصل انا لسه مبتدئ وبحاول اسمع دروس علي قد ما اقدر ولو في دروس ممكن حد يكتبلي الروابط ويفيدني وشكرا

jamalsale
11-05-2012, 14:27
انا لا استعمل الهيدج كتيرا لكن في حالت استعماله
فانا افك الهيدج متلك عندما يصل الى القمم او القيعان

Houssien Ali Mohamed
11-05-2012, 16:46
يمكن يكون سؤالي غير مناسب في الموضوع ده بس أنا مبتدئ و حابب أعرف إيه الهيدج ده لو ممكن يكون ليه شرح

engineer
11-05-2012, 19:21
اعتقد ان افضل طريقة تفك فيها الهيدج هى القمم والقيعان لكن لازم تتاكد ان السعر هيحترمها وتنتظر شوية قبل فك الهيدج

tarek22
11-05-2012, 23:25
الهيدج من طرق المتاجره وليس استيراتيجيه
ويوجد العديد من المواضيع تحدثت عنه
الافضل قراءة هذه المواضيع والتعرف على كل ما يخص الهيدج

wesam101
11-05-2012, 23:32
اعتقد ان افضل طريقة تفك فيها الهيدج هى القمم والقيعان لكن لازم تتاكد ان السعر هيحترمها وتنتظر شوية قبل فك الهيدج

براي القمم والقيعان هي انسب طريقة للخروج من الهيدج
لكن بكل صدق لا احبذه نهائيا في تجارتي لاني غير مقتنع فيه واعتمد علي الصفقات السريعة يا خسارة يا ربح بعيد عن اي تعقيدات

sayed taha
11-07-2012, 00:31
اخى الكريم
يعتبر الهيدج عند بعض المتاجرين البديل لوقف الخسارة و يتم فك الهيدج مثلما تفضلت عند القمم و القيعان و مستويات الفيبوناتشى القوية كذلك عند استنفاذ الزوج لحركتة اليومية

emara2013
11-07-2012, 01:20
انا اعتقد ان هذا الاسلوب من الممكن ان يكون كثير المخاطر
ومن الممكن ان نخسر الكثير من الاموال عند العمل به

mohamed_forex2011
11-07-2012, 01:25
يجب عليك فى الاول معرفة اتجاة السوق على مستوى اليوم والاسبوع
وتشوف ايهما الصفقة اللى تميل الى اتجاه السوق
وحاول الخروج من الصفقة اللى عكس اتجاة السوق باقل ربح او اقل خسارة

tarek22
11-15-2012, 15:27
الهيدج ده من اسوء الاستراتيجيات اللى ممكن الواحد يستخدمها فى حياته لان فعل اهو مجرد مضيعه للوقت يعنى ليه نفتح صفقتين عكس بعض على نفس الزوج وفى الاخر برضه بيتقفلوا على خسارهلان مفيش حد بيعرف يقفلها صح

mitorh
11-15-2012, 20:51
السلام عليكم الهيدج في رايي سلاح دو حدين لا تستعمله الا لتامين صفقاتك المتعثرة و لا تستعمله كطريقة للربح لانك لو عرفت متى تهدج يكون اولى بك ان تبيع او تشتري من تلك النقطة و يعني انك خبير

أبو زيد
11-16-2012, 22:47
الهيدج يصلح عندما يكون السوق ثابت وتحركاته مقاومة والهيدج عادة يحافظ على الحساب من الخسائر الكبيرة.
ويبقى ليس طريقة صحيحة في عالم الفوركس.

sayed taha
11-16-2012, 22:48
اخى الكريم
الهيدج من الاساليب المستخدمة فى الفوركس سواء البدء بعمل صفقات هيدج او ممكن اللجوء لها اثناء المتاجرة لتقليل الخسائر او الحفاظ على ربح معين لحين مرور وقت يتحدد فية اتجاة واضح للسوق واسلوب فك الهيدج اللذى استخدمة هوتوافر الاتى
1- استهلاك الزوج لجزء كبير من حركتة اليومية فى اتجاة ما
2-القرب من مستوى دعم او مقاومة او ترند قوى
3-احد مستويات الفيبوناتشى
4- النمازج السعرية

ahmed sleem
11-17-2012, 00:42
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا حاليا لا استخدم الهيدج افضل تحديد استوب لوز
تقبل مروري

lotfi2528
11-17-2012, 13:39
السلام عليكم و رحمة الله
أنا شخصيا لا أعرف هذا المصطلح لذا أرجو من الأخوة الأعضاء التوضيح أكثر فيما يخص هذا المصطلح وشكرا

kingmos4
11-17-2012, 15:36
الهيدج يحتاج احتراية عالية ومخاطرة كبيرة
انا بصراحة لااستخدمه الا فى الحالات القصوى وبحذر شديد
وخصوصا سوق الفوركس سوق متقلب وليس له صاحب او عزيز

ibrahiem2012
11-17-2012, 22:11
فعلا الهيدج خطير جدا لكن الميزه فيه انه بيحمي حسابك لكن بيعطلك الحساب
والنقطه المهمه هي فكه وانا لا اعتمد عليه كثيرا

tarek22
11-22-2012, 02:16
في أوقات كتيرة ممكن تكون الصفقة خسرانة فيضطر المتاجر لإستخدام الهيدج وساعات بيدخل بلوت أكبر في الصفقة الثانية
ممكن يتغير اتجاه السوق في أي لحظة وتكون النتيجة خسارة أكبر
أنا شايف ان أفضل وقت لإستخدام الهيدج هو ساعة فتح البورصة ويكون أفضل في وقت الأخبار
في الحالة دي تقفل الخسرانة و تسيب الكسبانة و إن شاء الله حاتحقق مكاسب كبيرة

abodoha22
11-22-2012, 19:19
انا بفضل الستوب لوز لانه بالنسبه لى اسهل وائمن من الهيدج واهيدج يفضله الكثير من محترفلى الفوركس

zoal
11-22-2012, 19:58
انا من عشاق الهيدج
طريقتي في فك الهيدج عن طريق المضاعفات
اي لوت الصفقات المفتوحة يجب ان يتبع مضاعفات معينة مثلا (1,3,6,12,24,48) وهكذا

mohamed djat
11-22-2012, 20:45
التعامل معه ومراقبة الاخبار قد يجعل الامور معقدة لو فكيت طرف من الهيدج وتركت الاخر ولم يتحرك كما توقعت اعتقد انه ستكون
خسائر كبيرة

LTF
11-22-2012, 20:53
السلام عليكم و رحمة الله
أعتقد أنني أول مرة أسمع بهذا المصطلح من قبل....أرجو من الأعضاء افادتنا أكثر لتعم الفائدة للجميع...ومشكورين كلكم

عزبز 18
11-22-2012, 20:53
سلام عليكم انا يا اخي لا استعمل الهيدج حاليا و عمري ما استعملته مند بدايتي في المضاربة في الفوركس لانه معقد جداااا ممكن تزيد الخسارة لنفسك ادا فتحت صفقات معاكسة والله صعب كثير ان تفك الهيدج

maged mohamed
11-22-2012, 21:27
مش عارف الصراحه انا متعاملتش بالهيدج قبل كده
بس مشكور على توضيح وجهه نظرك و شكرا للعضاء اللى ساعدو فى توضيح الفكره

kingmos4
11-22-2012, 21:47
اخوانى الكرا م الذى يستخدم الهيدج ليس مبتدء
انما يكون عنده القدرة والخبرة لادارة صفقاته
وهنا ممن اعرفهم انقذ حساب ب2000 دولار بالهيدج
ولكن لابد من احتراف ادارة الصفقات وليس للمبتدئين

joker7diaa
11-23-2012, 01:07
عند توقع هبوط السعر وصعوده تاني استعمل الهيدج , اقفل الصفقة التي حققت ربح
وانتظر على الصفقة الخاسرة أن تقل الخسارة فيها أو تحقق ربح , ده الكلام مبني على التحليل الى أن عامله

azifek
11-25-2012, 23:19
أخي الكريم
بخصوص طرق فك الهيدج فانا أفكه لما أرى أن السعر وصل إلى أقصى قمة أو قاع و أنه سوف يرتد
و بصراحة أظن أنني لن أستعمل طريقة الهدج مرة أخرى و أنما أعمل تبريد

أمير الحياة
11-29-2012, 15:32
في بعض الاحيان استخدم نفس طريقتك
مستويات القمم والقيعان القويه السابقه كنقاط قويه استطيع فك الهيدج من عندها

karim06708
11-29-2012, 17:13
بما ان المحترفين لا يستخدمون الهيدج الا عن اقتناع
ادن الهيدج لا يتصح به المبتدئين

ادن نحن المبتدئين يفضل استخدام ستوب لوز

عزبز 18
11-29-2012, 17:33
سلام عليكم نعم كرق فك الهيدج كثيرة كما قلت انت القمم و القيعان مفيدة جدااااا لفك الهيدج ولاكن يبفي الهيدج صعب جداااا انا عن نفسي لا افكر في عمل الهيدج اغلق الصفقة و اقوم بالتحليل اسباب الخسارة الصفقة

moisaid
11-29-2012, 17:38
أهلا أخي الكريم
الهيدج طريقة لا تليق بجميع المتاجرين
الهيدج يبغي له أن تكون محترف و تعرف متى تهدج و متى تخرج
الهيدج سيف قاطع على جهتين قد يخرب الحساب ان لم تكن تعرف استعماله
بالتوفيق

radoinehajhouji
11-29-2012, 21:49
معلومات مفيدة اخي و خاصة للمقبلين على الفوركس لانه عالم يصتحق الصبر
و شكرا جزيلا

mohamed33
11-29-2012, 22:14
الهيدج ده صعب شويه علي المبتدئين ويا ريت ميستخدمهوش
يا ريت يستخدموا الاستوب لوز وده سهل وجميل اويي للمبتدئين

abdenbi
11-29-2012, 22:18
انا عندما كنت استعمل الهيدج كنت اعتمد على الدعوم و المقاومات
في فك الهيدج و هي جدة جدا و لكنها تحتاج الى وقت

noureen
11-29-2012, 22:41
للاسف انا دائما ما استخدم الهيدج بطريقه خطاء لذا افضل عدم استخدامه
فى الوقت الحالى حتى اتدرب عليه جيدا و لكن انا بالفعل كنت استخدامه عن طريق القمم و القيعان ايضا

محمد جمال محمد احمد
01-16-2013, 18:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا على الموضوع
واتمنى التوفيق للجميع

مروة كاظم
01-16-2013, 19:01
اولا : الهدوء وترك العصبية والتفاؤل بالربح والنجاح وبغير هذا يكون عقلك متشتت وتكون قرارتك مستعجلة .
ثانيا: توير منهج المتاجرة : يجب ان تتمسك بالخطة التي تضعها لنفسك وتلزم بها
ثالثا: لا تجعل العواطف تسيطر عليك: ويجب ان تعلم ان اكثر الذين يتعرضون للضغوط تكون خسائرهم فادحة
رابعًا خذ راحة بين متاجرة واخرى
خامساً لا تتاجر بعملات كثيرة في آن واحد

mehdi anonymous
01-16-2013, 19:23
:bravo:انا حاليا مش بتسخدم الهيدج لكن الطبيعى ان يفك الهيدج عند مستويات الأتداد القوية والمتوقع عندها ان يعكس السعر ناحية الصفقة الأخرى وهكذا والهيدج عموما بيحتاج احترافية فى التعامل معاها عموما يعنى مرونة فى التعامل بان تفك الهيدج فى نقطة وترجع تعيدج الهيدج مرة اخرى فى نقطة اخرى حتى تستطيع فى النهاية ان تفك عقودك كلها على ربح :yahoo:

alif
01-17-2013, 12:41
انا بشتغل بستوب لوز وبس لانه بصراحة شايف ان نسبة نجاحه مش كبيرة اوي ومش اي حد بيقدر يشتغل بيه لازم يكون محترف يعني

basom59
01-17-2013, 14:39
مشكلة موضوع الهيدج ده انا متعلق في الدولار ين معامل هيدج بقاله مثلا شهرين ومش عارف اتصرف وربنا يستر

ibrahiem2012
01-17-2013, 17:11
انا لا افضل الهيدج اساسا لانه يقضي علي الحساب ولا يحميه
ويحتاج محترف في فكه لكي تربح منه وقليلا مايصيب

alif
01-17-2013, 19:34
انا بشتغل بستوب لوز وبس لانه بصراحة شايف ان نسبة نجاحه مش كبيرة اوي ومش اي حد بيقدر يشتغل بيه لازم يكون محترف يعني

مروة
01-19-2013, 17:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة جزاك الله خير علي الموضوع استفدت كتيرالموضوع ومن ردود الاعضاءوبالتوفيق لجميع اعضاء منتدانا الرائع

Aya Ali
01-21-2013, 03:21
انا جديده معاكم وفهمت من الموضوع ان الهيدج سلام ذو حدين ويجب تعلمه جيدا قبل استخدامه
بالتوفيق للجميع

sonya
01-25-2013, 19:14

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
شكرا لك اخي الكريم على هدا الموضوع الرائع حقيقة قد افادنا كثيرا و خصوصا و نحن مبتدئين في هدا المجال

tohamy
01-25-2013, 19:44
الهيدج هو فتح ثفقان متقلب فى مستوى واحد نفس الحجم

المشكلة فى الهيدج هو تحديد اغلق الثفقة واغلاق الثانية
الامر الذى لا يكون سهل هو وضع الستوب واغلاق الصفقتان

انا عن نفسى بصراحة لا استخدمة لانة يحتاج على توازن
اغلق واحدة واسيب وحدة مع خبر يمكن يتحقق لى ربح ولكن
صعب ان اصلا لى افضل من ذلك يحتاج الى دارسة اكبر

mny45
01-25-2013, 20:57
انا من خبرتى القليلة ومن قراتى عن الهيدج انا مش بانصح باستخدامه
لانه مش امن وعايز تركيز غير عادى

ذكريات
01-25-2013, 21:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخواتى الكرام الرجاء معرفة كلمة الهيدج اولا لكى نعلق على الموضوع لاننا مبتدئين ولكم جزيل الشكر

ذكريات
01-25-2013, 22:41
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة الهيدج ممتاز لمن يجيد استخدامه لانه يجعلك تفتح صفقتين متعاكستين و امكانيه غلق اى منهما فى حاله سار السعر فى اتجاه الصفقة الاخرى..............ولكن يعيبة احتياجة لمتابعة مستمرة عكس الاستوب لوز
اتمنى لكم التوفيق جميعا

free.person
01-26-2013, 16:06
انا لا استطيع استخدام الهيدج على الاطلاق وتقبل مرورى اخى الكريم وبجد تسلم الايادى وننظر مزيدك من الموضوعات الرائعه

rebaoui
03-04-2013, 13:57
السلام عليكم
الهيدج قد يكون الحل السحري لتزايد قيمة الخسارة في الصفقات الموازية و بالتالي الدخول في صفقة عكسية و محاولة الرجوع في الرصيد و لكن المشكل ان هده الخطوة محفوفة بالمخاطر لان القائم بالهيدج و كانه يعاكس نفسه و يعكس تحليله الاولي
دمممممتم في رعاية الله و تقبلوا مروري

google
03-23-2013, 17:03

mouradyassine
03-23-2013, 17:05

افضل الاستوب القريب احسن من الهيدج فى حال تاكدت ان الاتجاه تغير.....

sort222
03-23-2013, 17:07
اذا قدر الله علي واستخدمت الهيدج انتظر اي مقاومة او دعم مهم يعني
ممكن ترد السعر فاستغل الوضع وافكه وكل واحد له اسلوبه في فكه

jassem01
03-23-2013, 17:22

insta client
03-23-2013, 18:14
انا عن نفسى يا اخى الكريم بجد لا استطيع ان استخدم الهيدج وبجد شايفه من الطرق اللى مش ناجحه وتقبل مرورى اخى الكريم وانتظر المزيد من الموضوعات الجميله

taoufik bajjou
03-23-2013, 21:47
السلام عليكم اخي الغالي بالنيبة لي أخي لا اتعامل بالهيدج لأنني أعتبره طريقة الدخول في الصفقات عشوائية و بدون دراسة معمقة للزوج

canforex68
03-23-2013, 21:59
الهيدج هو ذلك الاسلوب الذي به نحتفظ على راس مالنا من المرجن
و لفك هذا الهيدج فيجحب التحليل جيدا للزوج لنرى نقط الارتداد

KaderDz
03-23-2013, 22:11

rebaoui
03-23-2013, 22:21
السلام عليكم
انا شخصيا انصح بفك الهيدج عند المستويات القياسية والتي تشهد اكبر مقاومة
او الانتضار لحضة الاخبار و فكه و بالتالي ربح الوقت وان لم تكن الربح كالعادة
دممممتم في رعاية الله

Omaryat1
03-24-2013, 02:23
السلام عليكم و رحمة لله تعالى و بركاته
صراحة بالنسبة لي أخي لا أعتمد على الهيدج كثيرا إلا في حالة كانت الخسارة كبيرة و أردت إيقافها

ismail slimani
03-24-2013, 02:25
اولا لازم تحدد اهم المقاومات التى يمكن يرتكز عليها السعر فى التحرك
بعدها ابد فى صفقات التعزيز والتبريد الى ان تصل الى مرحلة تتخلص من كل الصفقات
الاهم ان تجد الدعم او المقاومة المناسبة لذالك

jawado88
03-24-2013, 02:29
حقيقة لم افهم كثيرا نظرا لكوني مبتدء انا اعمل بنظام ستوب لوس لأن هذه هي الطريقة التي اعرفها واجيدها بعض الشيء حاليا.

hadeerdoddaa
03-24-2013, 02:29

majed
03-24-2013, 02:42
انا ماعندي ملاحظات حول استخدام الهيدج وطريقة فكه ... لكن حصل معي مرتين بالديمو واستخمت الهدج اول مرة خسر اكثر من المتوقع في المرة الثانية استخدمت طريقة حسابية باغلاق نصف قيمةالرابحة وفتح هدج جديد ولكن بحجم النصف وبعد الانعكاس اغلقت نصف الرابحة الجديدة وهكذا حتى اصبح لدي بالنهاية مجموعة قليلة بالقيمة وكثيرة بالعدد اغلقت كل على حدا بربح 3 نقاط فقط للصفقة وكان العمل موفق
اذ

ahawhban2
03-24-2013, 06:59
و الله انى لازلت مبتدء و اتعلم منكم و من السادة الاعضاء الخبرآء

juliano
03-24-2013, 15:06
والله يا اخى الكريم انا حتى الان لا استطيع ان افك صفقات الهيدج
يعنى ممكن افتح صفقتين هيدج وبعد كدة معرفش اقفلهم وبخسر بسببهم كتير جدا
انا بحاول انى اقلل من صفقات الهيدج او ابعد عنة خالص

قسوم سعدي
03-24-2013, 15:16
اضن يا اخي اننا لا نسطتيع العمل بالهيدج الا فى اوقات محددة وفرص محددة بناء على المؤشرات الفنية
فلابد للعمل فى مجال الهيدج من التمرن كثيرى حتى اتقان العملية نفسها و الله اعلم

google
03-24-2013, 17:20

verdi verdi
03-24-2013, 17:25
السلام عليكم
طريقتك جيدة في استخدام الهيدج انا شخصيا لا استخدمه لانك يجب ان تغلق صفقة و تنتظر عكس الصفقة المغلقة
لاغلاق الصفقة الثانية و ربما يطول الوقت و يهرب بك السعر

saddem
03-24-2013, 20:13
الهيدج يحتاج لخبرة فى التعامل معه ومراقبة الاخبار وقد يجعل الامور أكثر سواءا لو فكيت طرف من الهيدج وتركت الاخر ولم يتحرك كما توقعت

Mr.Blade
03-24-2013, 20:56
انا لسه بتعلم الاستراتيجيه دى عشان من الى سمعته عنها انها قوية جدا ومكسبها عالى
شكرا على سؤالك الى هنلاقى منه اجابات جيدة تفيدنا

amimar
03-24-2013, 21:37
السلام عليكم اخي بالنسبة لموضوع عقود الهيدج هو عبارة عن عقدين متعاكسين ويتم الدخول بالهيدج عندما يكون عقد رابح وهنالك اخبار او تحرك للزوج عكس العقد المفتوح ولا تريد اقفال العقد السابق لكونه لم يصل الى الهدف المراد تحقيقة او لاسباب اخرى خاصه بك مثلا تكون داخل لونق يورو دولار تعمل شورت وبكذا تحافظ على ارباحك دون اقفال العقد الرابح وتغلق احد العقدين بعد ما تتاكد من اتجاه الزوج هل سيعود لفوق او يستمر لتحت ارجو ان اكون وضحت .

moselm2011
03-24-2013, 23:00
هى الطريقه الافضل اخى الكريم
الدعوم والمقاومات التى يرتد عندها السعر بقوه حيث يمكنك عندها فك الهيدج

ميوية حسن
04-14-2013, 00:22
فى حالة الهيدج انا اعتمد على نقاط الفيبو وخاصة النقطة الذهبية 61 ونقطة 50 ففى حالة
اختراق السعر لنقطة منهم صعودآ او هبوطآ افك نقطة الهيدج مع النظر الى الترند العام اليومى
حتى تحقق نسبة ربح او تقليل خسارة وعند اى ارتداد للسعر اعيد الهيدج مرة اخرى

abdelkarim1996
04-14-2013, 00:38
السلام عليكم
أخي الهيدج لا أستعمله
لكني بدأت أشعر أنني بحاجة
إليه في المدة الأخيرة

hebkar
04-14-2013, 01:05
لا استخدم الهيدج واعتبر هذه نعمه من الله
لا احب هذه الطريقه لانى لست على درايه كامله بها
ولكن من المؤكد ان فكها يكون عند القمم والقيعان واماكن الارتداد القويه

latraaa
04-15-2013, 21:57
شخصيا لست من محبي الهيدج، لأنه بصراحة سلاح جد خطير في رايي، و يجب على من يستعمله أن يكون شديد الملاحظة

حنين العمر
04-15-2013, 23:43
الهيدج يجب ان تكون حذرا عند استخدامة وحاول ان تسال الخبرا عن ذلك حتى تستفيد من خبرتهم
بالتوفيق

tayebawey
04-16-2013, 02:30
ياريت ياجماعة اللى عنده دروس شرح الهيدج يكون مشكور ويشرحها فى المنتدى

عبير الزهور
04-17-2013, 02:32
الهيدج يحتاج للتعامل والخبرة بين الاعضاء لانه من الواضح محتاج لخبره كبيرة فى التعامل

zamalkkkawy
04-17-2013, 12:01
انا الحقيقة افضل الاستوب لوز كثيرا ولا احب الهيدج وفققك الله انت وجميع اعضاء المنتدى الكرام

hellelali
04-17-2013, 12:05
انا افضل التحليل المنطقي و مراقبة خط سير العملة والتركيز علي 3ماشراة وrsi للتحليل المنطقي

godaakber
04-17-2013, 12:33
اخى الكريم
السلام عليكم اخي الفاضل الموضوع حقا رائع ومفيد جدا خصوصا لنا كمبتدئين
واتمنى لك المزيد من الرقي والنجاح
تقبل احترامى

shaimaa abdalla
04-17-2013, 14:18
البعض يقرر فتح
عقود عكسيه بهيدج كامل بعقود مماثله من شأنها ان ترفع لك المارجن او الهامش المتاح بنفس القدر
أو هيدج جزئى بصفقات عكسيه أقل من الصفقات الاصليه الخاسرة ترفع الهامش بمقدارها ...
و ذلك الى نقطه فنيه معينه تطمئن لها
أن من شأنها تغيير الاتجاه من جديد لإتجاهك الاصلى
يمكنك حينها اغلاق العقود الاخيره رابحه ( فك الهيدج ) و تترك العنان لعقودك الاولى تكمل مسيرة العد التنازلى للخساره

هذا حل

L!NDa
04-17-2013, 22:59
انا طول مشواري في الفوركس لم استخدم الهيدج ابدا لاني مش عارفه
كيف اشتغل بيه وايضا مش عارفه كيف اشيله

عبير الزهور
04-20-2013, 16:16
انا لسه ما اتعملتش مع الهيدج لكن المفروض ال اتعامل مع الهيدج هو ال يجاوب عليه لانه هايفيد اكتر من ال ما اتعملش معاه قبل ذلك

yasser4f
04-20-2013, 16:45
الهيدج من أهم مميزات سوق الفوريكس
ولي فيها طريقه بسيطه وهي فتح صفقتين بدون استوب وبهدف مثلا 50 نقطه وبعد كل هدف يوضع امر معلق في نفس أتجاه الصفقه بعد الهدف 10 بقاط
مثال لذلك
ندخل الأن ونفتح صفقه بيع لعمله عند 1.0150 وصفقه شراء عند نفس السعر بدون استوب وبهدف 50 نقطه
وبعد ذلك نضع امر باي استوب عند 1.0210 وسيل استوب عند 1.0090 وذلك بفرض ان السبريد صفر
فاذا ارتفع السعر فعند 1.0200 ستغلق صفقه الشراء واذا أستمر السعر في الصعود ستتفعل صفقه الباي استوب ويعود الهيدج ليوازن الحساب ولكن مع وجود 50 نقطه مكسب
وطبعا لا بد من وضع أمر باي أستوب جديد عند 1.0270
وهاكذا دون الحاجه لتعقيد في فك الهيدج والهيدج طبعا يحتاج الي شركه ذات أسبريد ثابت ولا يمكن أستخدامه مع شركات الاسبريد المتحرك
فهل شرحي صعب
أمهلوني عده أيام وسأقوم بأذن الله بعمل برنامج أكسبيرت لهذه الفكره يكون حصري للمنتدي

botla
04-20-2013, 16:47
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بلفعل موضوعك للعموم اداصح القول شئ جميل بالتوفيق لك

fte2020
04-20-2013, 16:50
السلام عليكم
انا ايضا اخاف الهيدج كثيرا . ولقدجكانت الي صفقة قمت بتهديجها ضعف واتد السعر واختلطت الامور .
المهم خسرت حوالي 50 دولار في نصف ساعة

zamalkkkawy
04-21-2013, 09:28
شكرا جزيلا على هذا الموضوع والردود الاجمل التى افادتنى بخبرة كاتبها وشكرا جزيلا ومزيد من النجاح ان شاء الله

محمد طره
04-21-2013, 10:40
عموما استخدام طريقتك في القمم والقيعان السابقة لفك الهيدج جيد
لكنه لا يصلح في كل الأحوال بل انه يجب استخدام ستوب لوس

ABCD1234
04-27-2013, 16:44
الهيدج هو احد اساليب التجاره
وشخصيا لا احب التعامل به ولا انصح اي مبتدئ ان يستخدمه لانه خطير جدا
ويحتاج لاحترافيه في التعامل معه وفكه

mimo3050
05-16-2013, 02:25
انا بردوا استخدم مستويات القمم والقيعان القويه السابقه كنقاط قويه بس خايف ان الهيدج يتقلب ضدى علشان ساعات بيحصل معايا مشاكل فا علشان كدا نفسى اكتسب خبرة اكتر علشان ابقى مسيطر على الموضوع احسن شوية من كدا

saad forex
05-16-2013, 03:35
الكثير يعتقدون ان الهيدج هو طريقه مضمونه لتحقيق الارباح وهذا ليس صحيحا
فهو من الممكن جدا ان يكون سبب فى خسارتك
وانا عن نفسى لا احبه ولا استعمله من الاساس الا فى حالات بسيطه جدا

3amr
05-17-2013, 14:19
حاجة جميله آ وي ع فكرا وانا هحاول أعمل كدا وربنا يوفقكم ويوفقني بآزن الله

والله أنتا برنس يا عم وانا هعمل زي مبتقول كدا

yacrao
05-19-2013, 09:42
انا اخي الكريم اخرج من الهيدج صفقة صفقة حتى ارح القليل فقط هذا مشكل لم استطع التخلص منه
رغم محاولاتي لتعلم طرق اخرى لكن الخوف يجعلن دائما اخرج من الصفقات مبكرا جدا

adell
05-21-2013, 03:46
الهيدج انا لم استخدمه الا مرة واحد
ولكن هو طريقة صعبة جدا فى التدوال وانا فكتك الهيدج عندما هبط السعر وصاعدة بالصفقة الاخرى

like
05-29-2013, 19:10
انا الحقيقه لا استخدم الهيدج ولا احب استخدامه
انا اضع الاستوب لوز والتيك بروفت واترك الصفقه حتي تصيب الهدف او الاستوب

omr sherif
05-29-2013, 20:08
الحقيقه ان اكتر شيء بكرهه فى الفوركس هو الهيدج
دائما ماخسر معاه وبيكون الواحد فى موقف مشتت ومش قادر يحدد اتجاه السعر
ولذلك بتكون الخساره حليفك لا محاله ... انصحك بالابتعاد عنه

simo_akon
05-30-2013, 05:31
انا مش بستعمل طريقة الهيدج دي
زمش تعجبني الطريقة دي
تقبل مروري

mohamed61172
07-07-2013, 13:17
انا لا استخدم اخي الكريم الهيدج في التداول افضل دراسة السوق والدخول الصحيح مع السوق بدلا من انقلاب السوق عليك

A.H.M.E.D
07-07-2013, 14:13
شكرا علي طرح هذا الموضوع ولكن انا حاليا احاول ان اتعلم
طريقه الهيدج بافضل اسلوب في التداول لاني لا احب ان اعمل بها كثيرا

hicham07
07-07-2013, 14:32
اخي اضن ان هدا الموضوع سيفيدك اكتلر
لانه يشرح طريقت التعامل بلهدج بطريقة احترافية
http://forex-masr.com/showthread.php?40610

mmxxmm2
07-07-2013, 15:01
صراحة اخى انا لا اشتغلت بية ولا هشتغل
لانه خطر الموت واحنا مش ناقصييين
بس احنا نشتغل عادى افضل وبلاش
طمع تقبل مرورى

lina22
07-07-2013, 22:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...............مشكور جدا على هدا الموضوع إستفدت منه تحياتي

ali mohammed
07-08-2013, 00:14
السلام عليكم
شكرا اخي الكريم علي طرح هذا الموضوع
لاني لا استخدمه خوفا منه لانه يحتاج الي محترف للتعامل معه وانا مازلت مبتدئ واعمل بالاستوب لوز
فنرجو مشاركة الافكار للاستفادة
بالتوفيق للجميع

nadeer
07-08-2013, 00:57
انا الصراحه فى هذا الموضوع لم يصل لى المعلومات جيده عن اهميه الهيدج او ايه فائدته وياريت يكون فى توضيح اكتر ليه وسوف اقوم بالبحث عنه

محمد سمير Msf
07-08-2013, 01:20
السلام عليكم ورحمة الله
ميرسى كتيييير لحضرتك الهيدج فعلا مهم جدا للمتاجر
وجزاك الله خيرا على مجهودك المثمر ده واتمنى الاستفاده لجميع الاعضاء الكرام
وتقبل تحياتى

محمد السيد محمد
07-09-2013, 18:53
والله ياخبير مصر فوركس.. أعتقد أنه مادمت كبيرا أنه لزاما عليك أن تفهمنا
ماذا تقصد باليدج ، وكيفية فكه .. وطرق فكه

latraaa
07-09-2013, 19:11
مشكور أخي الكريم، الهيدج هو أحد الأدوات القائمة و الفاعلة في الموضوع، اتمنى أن ندرك المعنى الحقيقي له و كيفية العمل به، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

darkman
07-09-2013, 19:34
فعلا فك الهيدج له طرق كثيييرة
وهناك الكثير من يحترفون تلك الطرق
ولكنى مازلت مبتدئ لا أعرف الكثير عن هذه الطرق

أحمد السيد عبد الله عمر
07-09-2013, 19:37
هو انا ما بعرف الكثير عن هذه الطريقه
لكن فى محترفين كثير ممكن تسالهم ويقول لك

mai66
07-23-2013, 19:27
مش بستخدم الاستراتيجية دى عايزة دمااغ ورصيد كمان كبير يستحمل
انى كل شوية افتح صفقه معاكسة لما واحده تقفل افتح غيرها او استنا لما يقفلو الاتنين واحدة مكسب والتانية ع اقل خساارة

barakatba
07-23-2013, 23:16
للاسف يا صديقي حتي الان لم اتداول بهذه الاستارتيجه وفي حدود علمي انها خطيره وتحتاج الي راس مال كبير فبرجاء الافادة هل هذا الكلام صحيح ام لا ولك الشكر

abde raouf
07-24-2013, 00:32
السلام عليكم ورحمة الله
ميرسى كتيييير لحضرتك الهيدج فعلا مهم جدا للمتاجر
وجزاك الله خيرا على مجهودك المثمر ده واتمنى الاستفاده لجميع الاعضاء الكرام
وتقبل تحياتى

ahmedhawash
07-24-2013, 01:23
الهيدج سلاح ذو حدين وهو بديل فى اوقات للاستوب لوز

واستخدم فى فكه الدعوم والمقاومات القويه اكيد ولابد ان تكون عندك خبره فى الدعوم والمقاومات

doaa sary
07-24-2013, 02:12
انا هكون فاتحه صفقتين تمام
اللى هتكسب اقفلها وادخل ف نفس اتجاها
يعنى مثلا بيع وشرا والشرا كسبت والبيع لسة
ادخل شرا وهكذا هفضل فاتحه صفقات
المهم تقفل قبل السوق مايقفل

monira salah
07-24-2013, 05:01
بسم الله الرحمن الرحيم

فماذا عن طرقك انت
ممكن تشاركنا طريقتك

السلام عليكم

هى الطريقة دى فعلا من الطرق الى عجبانى جدا بس لسة للاسف متمرنتش عليها على الديمو ان شاء الله اتقنها اكتر وارد وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

doola2020
09-27-2013, 20:43
حكاية الهيدج دي أنا أري أنها طريقة فاشلة جدا ولكن الاسكالبينج أجمد منها بالرغم من ان الاسكالبينج مش كويسة قوي برضو

مصطفى حمدان
09-27-2013, 21:18
بصراحة اخى الفاضل انا لم اعمل بالهيدج لانه من وجهة نظرى انه بيكون بالخسارة دائما لمن لا يحترف استخدام هذه الطريقة

aminox
09-27-2013, 21:18
انا لا استعمل الهيدج ولا احب مثل هذه الطرق فانا افضل ان افتح صفقة واحدة واحدد لها هدفها والستوپ الذي تقف عنده
لكن انت فتحت هذا الموضوع للذين يستعملون الهيدج ولي لي انا

أميمة
09-27-2013, 22:35
انا حذره جدا فى استخدام الهيدج لانى لحد الان غير متمكنه 100% منه
ولكن ساتعلم جيدا حتى استطع ان استخدمه بالتوفيق للجيمه

falcon26
09-27-2013, 23:33
اشكرك يا اخى على الشرح الاكثر من رائع ولكنى افضل الاعتماد فقط
على التحليل الفنى والاساسى لانهم اساس الفوركس

aaa
10-15-2013, 07:46
فعلا هذا شرح مميز وفى منتهى الروعة وانت قمت بتلخيص الموضوع بطريقة سهلة وبسيطة