PDA

View Full Version : الفوركس الى اين ؟؟؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10

kabookaboo2010
08-28-2012, 04:23
الفوركس الى اين ؟؟؟

السلام عليكم
اخوانى واحبائى اعضاء منتديات وادارة منتدى فوركس العرب تحية طيبة لكم جميعا منى
اليوم وانا جالس كالعادة بحلل الشارت بتاعى وبتفرج على حركة السعر وحركة السوق ماشية ازاى اليومين دول .

فخطر فى بالى فكرة ، مش عارف هيه فكرة متشائمة ولا فكرة منطقية قابله للتحليل والدراسة ويدور محور الفكرة حول سؤال معين وهو .....

هل ممكن فى يوم نصحى الصبح من نومنا ونيجى ندخل على الشارت بتاعنا ونبدأ نحلل ونتعمق فى البحث عن مناطق للدخول واخرى للخروج واخرى للكسر وللاختراقات ، يقوم يقولوا لينا لأ خلاص الفوركس بح بح بح بح بح بح ، وشوفلك حاجة تانية غيره ، هل ده ممكن يحصل ؟؟؟؟
هل لما كل الناس تتعلم فوركس وتبدأ تحلل صح وتدخل صح وتخرج صح وتعمل ارباح كل يوم أو حتى كل جلسة تداول الى اخره وتبدأ تحقق ارباح وتصيح نسبة النجاح فى الفوركس أكثر من 90 % وفرص الفشل فيه والخسارة فيه تقل حتى تصل الى 10 % !!!!!!!!!!!!

تخيلوا معايا ايه الى ممكن يحصل فى اللحظة دى وخصوصا ان الــ 10 % خسارة عمرها ما هتغطى ارباح الناس الى وصلت لــ 90 % ، طيب لو فضل الموضوع ماشى ومكمل مع هذه النسب الجديدة !!! مين الى هيدفع ويغطى الارباح دى بعد كده أو بمعنى ادق مين الى هيدينا فلوسنا لو مبقاش فيه حد بيخسر الى نسبة قليلة ومع الوقت أكيد هيفهموا اللغز ويبدأ ينقلوا نفسهم من نسبة الــ 10 % الى نسبة الــ 90 % .

سؤالى هنا ؟؟؟؟؟ هل ده ممكن يحصل فى يوم الايام وبعد كده ميبقاش فيه حاجة اسمها فوركس للمتاجرين الصغار الى زينا كده ويصبح السوق مقتصر على المستثنرين العمالقة بتوع الملايين وليس الملاليم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دى كانت فكرة كده جت فى بالى واخوكوا لسه برضه مبتدأ ولسه بيدور على الف باء فى الفوركس ، وزى ما تقولوا كده قلقان يتعلم من هنا ويلاقى الموضوع فركش من هنا ................

بصراحة محتاج اسمع ردودكوا حول هذه الفكرة المتشائمة :( شوية
مهو مش لازم نفضل متفائلين طول الوقت برضه
صححححححح ولا ايه ؟؟؟؟؟

شكرا للجميع
ومعذرة لوقتكم الثمين
اخوكم / ابو مازن

mhb2012
08-28-2012, 09:35
صح كلامك اخوي بس لو انت مبتدئ في مجال سوق الفوركس راح تتعب لان الفوركس يحتاج خبره سنين والا ستاخسر كل فلوسك فعليك كسب خبره سنين لكي تتمكن من تتمكن من سوق الفوركس

MAGDY
08-28-2012, 09:48
الفاضل / أبو مازن .. تحية طيبة
مع كامل احترامى لتفكيرك ونظرتك المستقبلية .. ولكن
حالياً وبحسب إحصاءات خبراء المال والإقتصاد
فإن نسبة الخاسرين فى أسواق المال ، تتعدى الـ 95% تمام لغاية كده ؟؟؟
من المستحيل فى يوم وليلة ولا فى شهر ولا فى سنة
على رأى عبد الحليم حافظ
ولا حتى فى عشرين سنة
من المستحيل أن تتبدل هذى النسبة وينقلب الحال
دى أرزاق وربك مقسمها يا أبو مازن
عفواً .. أعد حساباتك وانظر لنفسيات البشر
فالطمع يتزايد .. إذن سوق المال مستمر إن شاء الله
تحياتى

Mahmoudnashaat
08-28-2012, 10:35
وجهه نظرى ان اساس المتاجرين الى اشتغلوا بالملايين كانوا يوما ما بدأوا بحساب ديمو وحسابات صغيره

وكمان لان الميزه الكبرى للفوركس هى سهوله دخوله فلماذا توضع قيود لمن يرغب اكتساب الخبره

meroo
08-28-2012, 10:41
لا يااخى ده من المستحيل حدوثه ان شاء الله ..انتهاء الفوركس يعنى انتهاء الحياة تقريبا او بالاحرى لا وجود للعملات والحياة تصبح بطريقة المقايضه
فكرتك ف ان نسبة الرابحين ف الفوركس تبقى اعلى فده برده مستحيل الفوركس موجود منذ زمن ومازلت نسبة الخاسرين اكبر بكثير .الطمع الخوف التسرع طبيعة بشرية وايضا الرغبة ف تحقيق ربح دون خبرة او دراسة كافية
بمعنى ان فى كل يوم شخص بيستطيع مثلا تحقيق ربح والوصول للنجاح بيكون مقابله عشرات الاشخاص مبتداين ويرغبون فى تحقيق الربح السريع دون خبرة او تعلم جيد ..لا تقلق ومتفكرش بالطريقة دى سيب بكره لبكره فكر الاول ف انهرده وانك تكون من الناجحين فيه .انجح الاول وبعدين فكر ف ان نجاحك انت وغيرك ممكن يكون سبب ف نهاية الفوركس ..اما بخصوص ان مش لازم نفضل متفائلين طول الوقت فده شىء غريب جدا منك انك تدعو للتشاؤم ..التفائل يعنى الامل والامل يعنى الحياة ومن وجهة نظرى والله اعلم بما ان دى نطرتك فانت مش هتنجح ف الفوركس لانك بمجرد الخسارة مرة وقدرت تعديها المرة التانيه هتتشائم وبالتالى هتبتعد عنه.فلو دى دائما نظرتك ف الحياة انصحك بالابتعاد تماما عن هذا السوق تحديدا لانه لا يرحم ..تحياتى

eng Adel
08-28-2012, 11:36
على رأى عبد الحليم حافظ
ولا حتى فى عشرين سنة
تحياتى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بالفعل اخي الكريم حسب الاحصائيات الاخير فان نسبة الخاسرين اكثر من 95% فهل يجد البنوك والشركات الفوركس والمؤسسات المالية ارباح اكثر من هذا بالتاكيد لا اذا الفوركس مستمر مادام فيها ارباح للبنوك والشركات والمؤسسات المالية بعكس صغار المستثمرين امثالنا لا اعتقد ان الفوركس ينتهي بين ليلة او ضحاها
تقبل ودي واحترامي ياصاحب الموضوع

forexawy59
08-28-2012, 11:38
طبعا صعب انك تلاقى الفوركس بح زى مابتقول او انه ينتهى لان الفوركس زيه زى اى سلعه واى تعامل موجود على مدى الحياه
لانها تجاره كبرى ولا يمكن الاستغناء عنها وبتشتغل بشركات الاسهم وبانتماء الناس اليومى للسوق

hesham itch
08-29-2012, 14:12
اعتقد ان كل متاجر بالفوركس يجب ان يقوم بتحديد الخطة المستقبلية لتى يريد ان يسير عليها مع تحديد كل
النقاط التى سيسير عليها دون العمل على توزيع اخطائه من وقت لاخر والتى يتم العمل عليها بشكل جيد

sa3idsmp
08-30-2012, 04:15
كل شيء اخي العزيز كما له بداية له نهاية

لا يبقى الا وجه ربك دو الجلال و الاكرام

لا يجوز ان نعلق قلوبنا بالفوركس ادا راح باي باي كما يقال

marem2007
08-30-2012, 04:28
فكرة حلوة وتدعو الي التفكير فيها والاي حلها
بس انا اعتقد ان دة مش ممكن يحصل
لان ةالسوق بيبقي فية كمية سيولة ضخمة جدا

mouad77380
08-30-2012, 06:20
في حال القيام بسحب حتى ولو جزء من الايداع فإن الشركة تحتفظ لنفسها بحق إسترجاع البونص كاملاً .
يمكن سحب الارباح في اي وقت كان.
الخسارة تخصم اولا من الايداع من بعدها من البونص.
قد تقوم الشركة بإسترجاع البونص كاملا في حالة التجارة المتقابلة ( المتوازنة ) بين الحسابات المختلفة.

mero
08-31-2012, 08:56
صعوبة التعلم من الأخطاء مما لا شك فيه أن تعلمنا عن طريق التجربة والخطأ هو أكثر الوسائل التعليمية تكلفة. فكل خطأ نقع فيه يكلفنا المزيد من الأموال. وإن كان يحسب لهذه الطريقة أن أخطاءها لا تنسى بسهولة

mouwal555
09-11-2012, 23:25
اسلا م عليكم ورحمت الله وبركاته
صحيح كلامك اخي لكن لوأنك مبتدئ في مجال سوق الفوركس يمك ان تتعب لان الفوركس مجال
ممل في بعد الحيان ولاكي للمبتدإن قليل الصبر لكن مع الممارس يصبح ممتعن

Lord
09-18-2012, 20:11
احلام بعيدة عن الواقع .. فلا الفوركس سينتهى ولا نسبة النجاح فيه

ستصل حتى الى 20 % طالما ان الانسان انسان

تحياتى وتقبل مرورى

fnaan
09-18-2012, 21:23
اخى الفاضل لا تنظر لسوق الفوريكس على ان الموجودين به الان هم فقط من سوف يبقى يعمل على الفوريكس فكل يوم هناك من ياتى ويدخل الى هذا العالم فلا يمكن ان تصل نسبة الذين يحققون الربح الى درجة ان لايوجد ربح ببساطه اولا لان اغلب المتدوالين كما قال اخوانى قبلى خاسرون ثانيا حتى وان تعلموا سيكون هناك اعدادا اخرى للمتدوالين بدأوا اول مراحل الفوريكس فاعتقد ان هذا لن يحدث

daisy
09-18-2012, 21:59
بصراحه مش بحب اشغل نفسى بكدا
احنا قبل الفوركس كنا عايشين وبعده بردوا هنعيش
لو عندك فرصه دلوقت استغلها ومتشغلش بالك ببكره الا لما ييجى

vip1988
09-18-2012, 22:00
والله بأعتقادي انه استمرار الفوركس او انتهاءا ليس المهم بينما المهم ما هيا اتجاهات المعملات والى اين

yaoub
09-18-2012, 22:01
طبعا صعب انك تلاقى الفوركس بح زى مابتقول او انه ينتهى لان الفوركس زيه زى اى سلعه واى تعامل موجود على مدى الحياه
اعتقد ان دة مش ممكن يحصل

mahmoud1
09-18-2012, 22:12
صعوبة التعلم من الأخطاء مما لا شك فيه أن تعلمنا عن طريق التجربة والخطأ هو أكثر الوسائل التعليمية تكلفة. فكل خطأ نقع فيه يكلفنا المزيد من الأموال. وإن كان يحسب لهذه الطريقة أن أخطاءها لا تنسى بسهولة

الكل بيخسر لكن عند الخسارة لازم نعرف اسباب الخسارة مافيش صعوبة لمعرفة الخسارة احيانا الواحد بيكون عارف هو غلط فى اية لكن بيكرار مفس الاخطاء واللى مش بيستفيد من الخطاء ويتعلم منه هايفضل يخسر باستمرار لو عايزين ننجح لازم نتعلم من اخطنا

kaderbest
09-18-2012, 22:16
لا أظن أن ذلك سيحدث و إنما ربما تفرض الدول مزيد من الضرائب والقيود على شركات الفوركس و على عمليات شراء و بيع العملات
. و بالتالي فإن السبريد سيرتفع كثيرا و تقل الأرباح مما يؤدي ذلك على عزوف الناس و لا يبقى في السوق إلا المتاجرين الكبار

jamalsale
09-18-2012, 22:27
الكلام الدي تقوله غير منطقي فالبنوك المركزية هي التي تتحمل الخسارة
و الفوركس لن يختفي بين ليلة و ضحاها الامر يجب ان تعرف انه متعلق باكبر سوق في العالم

Zala
09-18-2012, 23:28
والله يا اخى القرار دا صعب جدا اصلا انو يكون علشان اصلا الفوركس لسه منتشرش الانتشاراللى يخليهم يقولو كده لانهم اصلا مستفيدين من التجار الصغيرين و التجار اللى بيخسرو و من مصلحتهم ان الفوركس ينتشر اكتر من كده كمان و ان شاء الله نبقى محترفين و منخافش من قرار زى دا بس هو التعلم محتاج وقت طويل عشان تبقى تاجر محترف

osamaelnino
09-19-2012, 00:17
سؤال جميل رائعا لكن صناع السوق سيغيرون تفكيرهم فى هذه الحالة
و يصعب تحقيق ذلك لان المبتدئين عددهم كبير

casanova
09-19-2012, 00:20
الفوركس سوق كبير حبيبي وتجارة مثل اي تجارة ففيه الكبير والصغير
والكل يتاجر علي حسب المبلغ الذي يملكه
ولكنخلي عند اصرار وعزيمة حتي تصبح ممن هم كبار المستثمرين

Didios
09-19-2012, 00:24
تخيلاتك دي في خيالك فقط وليست على أرض الواقع . فمن رابع المستحيلات أن تنقلب النسبة ويصبح 90% رابحين في المتاجرات .

keko
09-19-2012, 00:25
هو طبعا فكره انا اعتقد انها صعبه ان تحدث بل بالعكس لان الفوركس ليس من السهوله ان الكل يحقق من وراءه ارباح
بل يحتاج الى جهد كبير واكيد مش كل المقبليين علىالعمل بالفوركس لديهم القدره على ذلاك وتحقيق ارباح باستمرار

abdellatif2013
09-19-2012, 02:53
فى كل يوم شخص بيستطيع مثلا تحقيق ربح والوصول للنجاح بيكون مقابله عشرات الاشخاص مبتداين ويرغبون فى تحقيق الربح السريع دون خبرة او تعلم جيد ..لا تقلق ومتفكرش بالطريقة دى سيب بكره لبكره فكر الاول ف انهرده وانك تكون من الناجحين فيه .انجح الاول وبعدين فكر ف ان نجاحك انت وغيرك ممكن يكون سبب ف نهاية الفوركس ..اما بخصوص ان مش لازم نفضل متفائلين طول الوقت فده شىء غريب جدا منك انك تدعو للتشاؤم

ممدوح الشاعر
09-19-2012, 18:17
اعتقد ان اصحاب الملايين عندما بدئوا كانوا بحسابات صغير جدا
وشدهم حب المخاطره واصحبوا يكسبون حتى كثرت ارباحهم فهذا يعلمنا اننا ليس من العيب ان نبدء صغار

hedraf
09-19-2012, 18:42
اعتقد انه ده مش هيحصل لان الفوكس يتاجر فيه ملايين من الناس يوميا بالاضافة الى تريليونات من الدولارات يتم تداولها كل يوم علشان كده لا اظن ان تجارة بهذا الحجم الكبير من الممكن ان تنتهى فى يوم من الايام

noureen
09-19-2012, 18:47
بعيد اووووى ان دا يحصل اصلا لانهم مس مسنينا ندخل الفوركس فى ملايين الاشخاص يتجارون به و فيه مليارات و تريلونات الاموال مش وافقه علينا لما نتعلم هيقفل

kingta
09-19-2012, 18:51
السلام عليكم
أخي من غير الممكن توقيف الفوركس لسبب وهو روؤس الاموال الكبييييرة جدااا نعم فالفوركس فيه أناس لديهم رؤوس أموال كبيرة
وهم من يتحكمون في السوق وشكرا لك على الموضوع

كونان
09-19-2012, 20:16
اعتقد ان كل متاجر بالفوركس يجب ان يقوم بتحديد الخطة المستقبلية لتى يريد ان يسير عليها مع تحديد كل
النقاط التى سيسير عليها دون العمل على توزيع اخطائه من وقت لاخر والتى يتم العمل عليها بشكل جيد

ash988246
09-19-2012, 21:38
الفوركس الى اين ؟؟؟

السلام عليكم
اليوم وانا جالس كالعادة بحلل الشارت بتاعى وبتفرج على حركة السعر وحركة السوق ماشية ازاى اليومين دول .

فخطر فى بالى فكرة ، مش عارف هيه فكرة متشائمة ولا فكرة منطقية قابله للتحليل والدراسة ويدور محور الفكرة حول سؤال معين وهو .....

هل ممكن فى يوم نصحى الصبح من نومنا ونيجى ندخل على الشارت بتاعنا ونبدأ نحلل ونتعمق فى البحث عن مناطق للدخول واخرى للخروج واخرى للكسر وللاختراقات ، يقوم يقولوا لينا لأ خلاص الفوركس بح بح بح بح بح بح ، وشوفلك حاجة تانية غيره ، هل ده ممكن يحصل ؟؟؟؟
هل لما كل الناس تتعلم فوركس وتبدأ تحلل صح وتدخل صح وتخرج صح وتعمل ارباح كل يوم أو حتى كل جلسة تداول الى اخره وتبدأ تحقق ارباح وتصيح نسبة النجاح فى الفوركس أكثر من 90 % وفرص الفشل فيه والخسارة فيه تقل حتى تصل الى 10 % !!!!!!!!!!!!

تخيلوا معايا ايه الى ممكن يحصل فى اللحظة دى وخصوصا ان الــ 10 % خسارة عمرها ما هتغطى ارباح الناس الى وصلت لــ 90 % ، طيب لو فضل الموضوع ماشى ومكمل مع هذه النسب الجديدة !!! مين الى هيدفع ويغطى الارباح دى بعد كده أو بمعنى ادق مين الى هيدينا فلوسنا لو مبقاش فيه حد بيخسر الى نسبة قليلة ومع الوقت أكيد هيفهموا اللغز ويبدأ ينقلوا نفسهم من نسبة الــ 10 % الى نسبة الــ 90 % .

سؤالى هنا ؟؟؟؟؟ هل ده ممكن يحصل فى يوم الايام وبعد كده ميبقاش فيه حاجة اسمها فوركس للمتاجرين الصغار الى زينا كده ويصبح السوق مقتصر على المستثنرين العمالقة بتوع الملايين وليس الملاليم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دى كانت فكرة كده جت فى بالى واخوكوا لسه برضه مبتدأ ولسه بيدور على الف باء فى الفوركس ، وزى ما تقولوا كده قلقان يتعلم من هنا ويلاقى الموضوع فركش من هنا ................

صححححححح ولا ايه ؟؟؟؟؟

شكرا للجميع
ومعذرة لوقتكم الثمين
اخوكم / ابو مازن

سيظل السوق كما هو ولن يكون هناك تغير في نسب الخسارة والربح بين المتاجرين ولن ينتهي السوق إلا إذا إنتهت العملات الورقية ولم تعد لها قيمة فعلية وتم الإتجاه إلى المعادن ( الذهب - الفضة ) .

YASER83
09-20-2012, 15:30
السلام عليكم
اتمنى ان لايحدث هذا لان الفوركس بالنسبة لي هو مدخل رزقي الوحيد
واحصل منه راتب شهري كما هو الحال مع اي وظيفة اخرى في الحياة الواقعية

dina
09-22-2012, 01:11
انت ابدا واتعلم كويس واعمل اللى عليك ولو حصل كده يبقى نصيب
لكن افتكر انه مش هيحصل غير بعد 1000 سنة او اكتر طلاما ان فى ناس بتدخل مبتدئة وبتتعلم وبتخسر

smail
09-22-2012, 13:33
بمعنى ان فى كل يوم شخص بيستطيع مثلا تحقيق ربح والوصول للنجاح بيكون مقابله عشرات الاشخاص مبتداين ويرغبون فى تحقيق الربح السريع دون خبرة او تعلم جيد ..لا تقلق ومتفكرش بالطريقة دى سيب بكره لبكره فكر الاول ف انهرده وانك تكون من الناجحين فيه

tahirou
10-19-2012, 14:29
صعوبة التعلم من الأخطاء مما لا شك فيه أن تعلمنا عن طريق التجربة والخطأ هو أكثر الوسائل التعليمية تكلفة. فكل خطأ نقع فيه يكلفنا المزيد من الأموال. وإن كان يحسب لهذه الطريقة أن أخطاءها لا تنسى بسهولة.

علاء
10-19-2012, 21:57
الفوركس لا نهاية له لاسباب كثيره لعل اضعف الاسباب انه مائ بالرأس المال الضخم

dr.aboshakrah
10-19-2012, 22:04
اخي العزيز كل شيء فيه ربح وخسارة ، كما ان له بداية ونهاية كما ذكر أخي ، ولكن انا بصراحة شايف ان شركة فوركس شركة قوية جدا وان شاء الله لن تخسر كما تقول ، كما ان خدماتها الرائعة تثبت انها فعلا قوية ، وأحب اذكرك يا اخي اولا يجب ان تعمل اللي عليك وتتوكل على الله طالما الفرصة امامك ولا تسبق الأحداث مع العلم ان هناك شروط يجب عليك اتخاذها واولها الخبرة القوية ولا تقلق لست انت فقط من اشترك في الفوركس!!

fawadmuzzi
10-19-2012, 22:06

lionking
10-19-2012, 23:02
اعتقد ان موضوع اكرر كتير بصراحة وانت بتكلم فيه اكثر من الداعى

samorai
10-19-2012, 23:38
ما تقوله اخي ليس ممكنا فدائما في الفوركس الرابحون يساوي الخاسرين
على الاقل بانسبة للمبالغ و ليس الاشخاص في حالت ضغط البنك المركزي فهو يتحمل الفرق
الامر ليس بسيطا متلما تتصور

ahmed zehiry
10-20-2012, 00:30
السلام عليكم
صح كلامك يا اخي مفيش حاجه بقيه في الدنياااااااااااااااااااا اااااا لازم كل انسان ياخد حظره جدا وربنا معانا كلناااااااااااااا ان شاءالله

---------- Post added at 09:30 PM ---------- Previous post was at 09:12 PM ----------

السلام عليكم
صح كلامك يا اخي مفيش حاجه بقيه في الدنياااااااااااااااااااا اااااا لازم كل انسان ياخد حظره جدا وربنا معانا كلناااااااااااااا ان شاءالله

hard currency
10-20-2012, 00:34
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا اعتقد من خلال معرفتى القليله بالفوركس لانى مازلت فى البدايه واتعلم الكثير عن الفوركس واتمنى ان اصبح لدى المعرفه الجيده بالفوركس واكون خبره جيده ولكن اعتقد ان الفوركس عمل مثل باقى الاعمال وسو ينتهى فى يوم من الايام وهذه هي حال التجاره والاعمال
بالتوفيق للجميع

mohamedemara
10-20-2012, 00:45
انها حقا استراتيجيه عمل من الممكن
ان نحقق الربح من خلالها ولكن علينا ان نتعلم جيدا فى البدايه

سمير الديب
10-20-2012, 01:07
السلام عليكم ورحمه الله
اخي الكريم ان هذا لا يحدث ابدا ان نصحي من النوم ما يبقا فيه فوركس
مع كل هذه المبالغ وكما تعرفون ان الفوكس هو مصدر رزق اناس كثيروون
وكما تعرف مع كل المبالغ القويه في الشركه ان شاء الله مافيش خساره
مع ان كل شئ في الحياه فيه ربح وخساره
نتمني التوفيق للجميع

asmaa omar
10-28-2012, 13:23
اولا كلامك اخى الكريم لا يوجد به شئ من المنطق نهائيا
فسوق الفوركس موجود الى ان تنتهى العملات والعملات لن تنتهى
وكذلك هذا السوق لن يربح فيه كل الاشخا فليس كل شخص مؤهل له

ahsankhan
10-28-2012, 13:24
دون خبرة او دراسة كافية
بمعنى ان فى كل يوم شخص بيستطيع مثلا تحقيق ربح والوصول للنجاح بيكون مقابله عشرات الاشخاص مبتداين ويرغبون فى تحقيق الربح السريع دون خبرة او تعلم جيد ..لا تقلق ومتفكرش بالطريقة دى سيب بكره لبكره فكر الاول ف انهرده وانك تكون من الناجحين فيه .انجح الاول وبعدين فكر ف ان نجاحك انت وغيرك ممكن يكون سبب ف نهاية الفوركس ..اما بخصوص ان مش لازم نفضل متفائلين طول الوقت فده شىء غريب جدا منك انك تدعو للتشاؤم ..التفائل يعنى الامل والامل يعنى الحياة ومن وجهة نظرى والله اعلم بما ان دى نطرتك فانت مش هتنجح ف الفوركس لانك بمجرد الخسارة مرة وقدرت تعديها المرة التانيه هتتشائم وبالتالى هتبتعد عنه.فلو دى دائما نظرتك ف الحياة انصحك بالابتعاد تماما عن هذا السوق تحديدا لانه لا يرحم ..تحيات

amgad boles
10-28-2012, 13:27
انا فى رايى ان النسبة الى انت بتقول عليها عشان تتغير دة امر صعب شوية
يعنى انقلاب النسبة من 10% الى 90% بسرعة مظنش دة اكيد محتاج وقت طويل

shawar
10-28-2012, 14:12
فكرة حلوة وتدعو الي التفكير فيها والاي حلها
بس انا اعتقد ان دة مش ممكن يحصل

ahmed1980
10-28-2012, 14:33
خلاص حوش من دلوقتي
لا اظن ذلك لانها اصبحت تضم عدد مهول من المتاجرين الصغار

شيرين
10-28-2012, 15:38
لانها تجاره كبرى ولا يمكن الاستغناء عنها وبتشتغل بشركات الاسهم وبانتماء الناس اليومى للسوق
صح كلامك اتفق معك في الراي

miss_jpy
10-28-2012, 15:44
اهلا ومرحبا بكم

والله كلامك فكرنى باحد ايام عام 2010 طلع واحد على منتدى مشهور وقالك خلاص الفوركس حيقف عشان احنا عرفنا السر وعرفنا المعادله
والى الان الفوركس شغال ودا سوق كبير جدا يولد السيوله فى البنوك واعتقد مش حيقف ابدا
الله اسال لكم التوفيق جميعا ان شاء الله

temp16
10-28-2012, 16:05
انا لا اضن ان الفوركس سينتهي في يوم من الايام لانه بالفعل تجارة عالمية
وانتشر كثيرا الفوركس في الاونة الاخيرة ومازال في تقدم مستمر

youssefkasimi
10-28-2012, 16:15
الفوركس يحتاج خبره سنين والا ستاخسر كل فلوسك فعليك كسب خبره سنين لكي تتمكن من سوق الفوركس و الحمد لله

nile eyes
10-28-2012, 16:25
طبعا صعب انك تلاقى الفوركس ربح90% او انه ينتهى لان الفوركس زيه زى اى سلعه واى تعامل موجود على مدى الحياه
لانها تجاره كبرى ولا يمكن الاستغناء عنها وبتشتغل بشركات الاسهم ولان الفوركس يحتاج خبره سنين كمان

hassan asayed
11-15-2012, 12:43
اعتقد يا اخى صعب حدوث كدة لان السوق كل يوم
بيكون فية اربعة تليريون دولار فمش معقولة الكلام دة
وبعدين العملات دى بتكون اقتصاد دول وكل دولة بتحاول ترفع
قيمة العملة بتاعتة لكى يذدهر الاقتصاد
فمن الصعب حدوث ذالك يا اخى

tarek22
11-17-2012, 16:18
فعلا حجم سيولة الفوركس كبير جدا عكس كل التوقعات و هذا يدل على
كبر و حجم سوق الفوركس في العالم و حجم التجارة اليومية يقدر بـــ 30 تريليوندولار
و ايضا بيدل على ان سوق الفوركس قوي و ليس بالسهل ازالته

stp96
11-18-2012, 01:30
انا لا اعتقد ان الفوركس سينتهي في يوم من الايام
لان تطور اكثر واصبح تجارة عالمية

hassan asayed
11-18-2012, 03:07
اخى الكريم اية المشكلة لو الفوركس التغى
عادى هكمل حلمى بية وان شاء الله ربنا هيكرمنى برضة
والى لية نصيب فى شىء هيشوفة هيشوفة

أبو زيد
11-18-2012, 04:01
السلام عليكم ورحمة الله
يجب ان نجعل الفوركس كجزء من أعمالنا اليومية وان نهتم به وان نجعله علم لنتدارسه حتى نكون جديين في ادارة حساباتنا .
ولنعلم ان الكمال لله والدوام لله كذالك.

abdenbi
11-18-2012, 12:31
لا اظن ان السيناريوا الدي تعطينا اياه سناريوا ممكن حدوثه
فالفوركس هو حركت راوس الاموال و لا يمكن ايقافها بهده السهولة

azifek
11-30-2012, 00:12
أخي الكريم
أظن أنه من المستحيل بل أقرب إلى الخيال أن نجد الفوركس إختفى
و السبب بسيط وواضح و هو حاجة كل الدول إلى تبديل العملات للتعامل مع بعضها البعض
دون نسيان المستثمرين و السياح

mxmx
11-30-2012, 00:43
الفوركس الى اين سوف تاخدنا فعلا اصبح جزء كبير من حياتنا الفعليه
ووصل بنا الى اعماق واسعة دفعنا الى عدم الخروج منه الى حد كيبر

may
11-30-2012, 03:02
صعب يحدث ذلك لان الفوركس فيه الكثير من الصعوبات ولا ارى انه ليس سهلا ان يصل الى ذلك

issa1988
11-30-2012, 03:03
السلام عليكم
شكرا لك اخي الكريم على هدا الموضوع الرائع والمفيد
وان شاء الله ان تعم الفائده على الجميع
مع تمنياتي للجميع بالنجاح في الفوركس
وشكرا

محمود شبايك
11-30-2012, 03:20
ص خلاصة الكلام انت لو عايز تبقى حاجة كبيرة فى الفوركس لازم تتعب شوية
وتمارس كتير لان ده زى اى شغل عادى جداا لازم تتعب فيه عشان تبقى خبير فيه

sarasara
11-30-2012, 03:26
مستحييييييييل يحصل دا .......... من وجهة نظري ان الكوضوع مش سهل كدا انت لما بتكسب بيكون واحد قدامك خسر اللي انت كسبته و العكس صحيح دا كمان الخسرانين اكتر
لا السوق بيعتمد على حاجات كتيير و كمان ضخم و ليه ناسه الموضوع مش بالسهولة دي ابدا

abd123
11-30-2012, 04:28
السلام عليكم
اخي الكريم موضوعك حلو جميل
لكن مش متخيل اللي بتحكيه
ما اعتقد انو اتوصل مرحلة بالمتداوليين ان يكونوا جميعهم متجهين نحو التحليلي الصحيح والربح المتواصل
اتمنى ذلك لكن منطقيا لا ان ذلك ممكن ان يحدث
سلام

Hamdy Elhossiny
11-30-2012, 22:51
انا اعتقد انه اكيد له نهايه ولكنى اظن انها لم تحدث بعد
فانا اظن انه ممكن ينتهى على المدى البعيد

عبداللطيف
12-08-2012, 16:00
ممكن هذا لكن يمكن العكس ويصبح كل شيء مبني على الفوركس وفي الحالتين انت كسبان

haze5m
12-08-2012, 16:57
انا اغتقد ان الامر صعب للغاية فهو يعبر عن العلاقات بين العملات
وبين الدول ولكن اعتقد ايضا انه لا يوجد شي يدوم للابد

ahamed ali
12-08-2012, 16:58
الفوريكس على ان الموجودين به الان هم فقط من سوف
يبقى يعمل على الفوريكس فكل يوم هناك من ياتى ويدخل
الى هذا العالم فلا يمكن ان تصل نسبة الذين يحققون
الربح الى درجة ان لايوجد ربح ببساطه

yaallah3
12-10-2012, 00:54
من رايى انه مستحيل يحصل لان نسبة الربح هيعادلها نسبة خسارة لان مش كل الناس هتبقى محترفة كدة فجاه
وعلشان تقدر تنجح ممكن تحتاج منك سنين علشان توصل للاحتراف ولما انت توصل فى غيرك الاف لسه داخلين وبيتعلموا
فتلاقى الموضوع زى العجله يبتدى وينتهى عند نفس النقطة

youssef1025
12-10-2012, 00:59
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته في نظري غير ممكن أخي لأننا لن نصل لنسبة نجاح تصل 90% و لو وصلنا لن يصل الجميع و ممكن نتقلب الأية و يصبح التحليل الذي نتعامل به غير صالح للتداول وووو تحياتي.

zikos
12-10-2012, 01:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم شيئ ضروري أنك تتعلم لكي تستمر في هذا المجال لأنه محتاج خبرات كثيرة

ahmedsaied
12-10-2012, 06:36
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الفوركس اه يا له من عالم رائع ولكن اعتقد ان كلامك صحيح مائه فى المائه ولكن نتعلم ونحاول ان نحقق الارباح ولو بسيطه ونرضى بالقليل لتكسب دائما المه ان يوجد مكسب ولكن بالصبر ياتى كل شىء رائع

marmar
12-10-2012, 07:59
اخى انا فى اعتقد ان زوال الفوركس من المستحيل والمتاجر فى الفوركس تحتاج الى بذل مجهود وتعلم وتدرب كبير حتى تكتسب خبرة لكن ان الفوركس ينتهى مستحيل

king123
12-10-2012, 08:05
اعتقد ان عمر السوق ما ينتهى لان النسبة الرابحة فى السوق 5 % صعب فى فترة قليلة تنقلب الى
الاتجاة المعاكس وكمان السوق بيكون تابع الى العرض والطلب وهو ده اللى بيعمل فرق السعر اللى احنا شغالين عليه

محترف
12-10-2012, 08:06
من غير الممكن توقيف الفوركس لسبب وهو روؤس الاموال الكبيرة جد
فالفوركس فيه أناس لديهم رؤوس أموال كبيرة
وهم من يتحكمون في السوق

forex3
12-10-2012, 13:33
لا ماعتقدش ان ممكن الفوركس ينتهى ويختفى بين يوم وليلة او حتى فى لحظة لكن اعتقد انه ممكن يتطور ويكبر وتطور فيه طرق اخرى ويكون له استخدامات اخرى والامر ليس ببعيد لان الفوركس كتجارة سهلت لناس كتير وجود فرص عمل اضافية لزيادة دخولهم

FCBXL
12-10-2012, 23:05
دخول هذا العالم دون أدنى شك سيكون له تأثير على مستقبلك فإما أن تكون مضارب ناجح أو عكس ذلك ولكي تكون ناجحا يجب اتباع استراتيجيات قوية والتعمق في هذا العالم ومتابعة الدورات والشروحات والكتب التعليمية

mannon
12-11-2012, 15:24
لا ماعتقدش ان ممكن الفوركس ينتهى ويختفى بين يوم وليلة او حتى فى لحظة لكن اعتقد انه ممكن يتطور ويكبر وتطور فيه طرق اخرى ويكون له استخدامات اخرى والامر ليس ببعيد لان الفوركس كتجارة سهلت لناس كتير وجود فرص عمل اضافية لزيادة دخولهم

طبعا صعب الفوركس ينتهى فى يوم او ف اسبوع حتى ، لان اساسا الفوركس مجرد انعكاس لحالة الاقتصاد العالمى ، واكيد مش فى يوم هينهار اقتصاد العالم كلة بدون مقدمات

saly
12-11-2012, 17:36
الله اعلم ممكن الفوركس ينتهى ولا لا بس دا امر مش بفضل اننا نشغل وقتنا بالتفكير فيه خاصة والسوق شغال
استغل الوضع الحالى ولو جد جديد ابقى اقلم نفسك عليه

hard$currency
12-11-2012, 17:56
اعتقد ان الفكرة صعبة انها تحصل لان الفوركس بحره واسع جدا واستحالة تصل نسبة الارباح الى 90 % ولكن اذا فرضنا وحدث ذلك
اعتقد اننا هنحاول ننسى كل شيء وكأن شيء لم يكن ونبدأ فى البحث عن عمل اخر ولكن بعد حزن شديد على ما ذهب منا من فرص ضائعة

latraaa
12-11-2012, 18:59
الفوركس سيبقى دوما، لإنه الرابح في جميع الحالات و من وراءه شركات الوساطة، نتمنى أن يتطور المفهوم في الأعوام القادمة إن شاء الله

hossam.farg
12-11-2012, 19:03
صح كلامك اخوي بس لو انت مبتدئ في مجال سوق الفوركس راح تتعب

moonlight32
12-11-2012, 19:04
صعب ان ينتهي بتلك الصعوبه لكن ليس مستحيل فلكل بدايه نهايه

yazeed
12-11-2012, 19:06
السلام عليكم
يا اخي معك حق في هذا الكلام لانو في البدية عند دخول الفوركس لازم تتعب شو في موضوع التداول

ihsane
12-11-2012, 19:08
السلام عليك يا اخي الكريم و بالنسبة لما قلته فانا اوافقك في الراي و من الممكن ان نصل لذلك المستوى لكن يجب علينا العمل حتى نصل للهدف المنشود

ana_masrya
12-11-2012, 21:09
اعتقد يا اخي انك قلقان كثير من انك تخسر عمل كنت محتاج ويضيع تعبك
اتوكل علي الله وابدأ يااخي وتعلم لانك مبتدئ وتعلم كيفية الربح من هذا السوق
لكي تكتسب خبرة واحتراف وتفتكر كلامك هذا في يوم من الايام وبالتوفيق

azifek
12-12-2012, 21:12
صح كلامك اخوي بس لو انت مبتدئ في مجال سوق الفوركس راح تتعب لان الفوركس يحتاج خبره سنين والا ستاخسر كل فلوسك فعليك كسب خبره سنين لكي تتمكن من تتمكن من سوق الفوركس

حسب رأيي ليس بالضرورة أخي الكريم
فيمكن تعلم الفوركس في وقت صغير و النجاح فيه مع الإلتزام بقواعده
و إذا لم نلتزم بقواعد الفوركس سنبقى نخسر مهما كسبنا خبرة فيه

lolyta
12-12-2012, 21:28
موضوع جميل اخى الكريم بارك الله فيك ..وليه ما ممكن اخى الى وصل للمليون او المستثمرين بداوا بحسابات صغيره او ديمو كمان فلا تقلق ان شاء الله فى يوم من الايام هنكون زيهم انا اعلم جيدا ان الفوركس صعب خصوصا فى اوله لانه يحتاج الى تعليم وخبره لفتره طويله لكن ان شاء الله هنحقق كل احلامنا

حمو
12-17-2012, 12:11
دا حال الدنيا
ناس فوق وناس تحت مش شرط يكون في الفلوس لكن كمان في العلم والخبرة

noureen
12-17-2012, 12:22
لا اعتقد ابدا بانتهاء الفوركس يوما ما و لكنى اعتقد انه ممكن يتطور على
ما هو عليه لان التكنولوجيا عامه فى تطور مستمر و لما لا الفوركس لا يتطور هو ايضا

yassoo011
12-17-2012, 13:51
هذا لن يحدث لان كل ربح يقابله خسارة من جانب او شخص اخر
وبالتالي هناك المؤثرات كثيرة من تدخلات بنوك وغيرها

nori
12-17-2012, 14:06
لا اعتقد هذا اخي الكريم لان الفوركس هو مجال مربح للعديد من رجال الاعمال الذين لهم الوزن الفاعل في تجارة الفوركس

mastar_soft
12-17-2012, 14:08
من المستحيل ان يحدث هذا الحدث الفوركس مستمر لانه مهنه عالميه ولها شعبيه كبيره جداً
لا اعتقد انك تصبح فى يوم ويقول لك احد بح مفيش فوركس
الفوركس مسترم

nabilo
12-17-2012, 14:26
وجهه نظرى ان اساس المتاجرين الى اشتغلوا بالملايين كانوا يوما ما بدأوا بحساب ديمو وحسابات صغيره

وكمان لان الميزه الكبرى للفوركس هى سهوله دخوله فلماذا توضع قيود لمن يرغب اكتساب الخبره

ayman.shosha
12-17-2012, 14:31
اخى العزيز
لو كل اللى سبقونا ونجحوا فى المجال ده
كانوا بيفكروا زيك
يعنى يقولوا
هو ممكن الفوركس يتوقف
او ممكن اكسب وفلوسى يتنصب على فيها
كل دى افكار تشاؤمية
مش هتجيب غير الفشل او التوقف

بحر الدولارات
12-17-2012, 14:51
انا اعتقد ان النجاح فى الفوركس
يعتمد على التعلم الجيد والتدريب
الكافى لكى تحقق الارباح
المرجوه من الفوركس

asmoune
12-18-2012, 01:05
السلام عليكم
فكرة متشائمة فعلا هههههه لكن لا أضن أنها ستحصل
لأنه مهما كانت نسبة الرابحين أو نقول المحترفين كل يوم
فهناك أيضا نسبة معاكسة لهم من المبتدئين الجدد في هذا المجال والذين سيخسرون

birdgull
12-18-2012, 01:16
اي مجال الصراع فيه دائم وباقي ومستمر مش هاينتهي غير بانتهاء الكون
مهما حصل سيطرة من مستثمرين كبار
هايفضل برضه فيه ناس بتحاول توصل والسوق في لحظه بيطلع ده وبينزل ده

magic777
12-18-2012, 01:26
اخى العزيز
لو كل اللى سبقونا ونجحوا فى المجال ده
كانوا بيفكروا زيك
يعنى يقولوا
هو ممكن الفوركس يتوقف
او ممكن اكسب وفلوسى يتنصب على فيها
كل دى افكار تشاؤمية
مش هتجيب غير الفشل او التوقف

وملهاش لازمه اساسا واصلا مافيش حاجه دايما الدوام لرب العباد وحده وكل الي احنا بنعمله
يادوب بناخد بالاسباب والتوفيق بيكون من عند ربنا لوحده

ezel
12-23-2012, 22:55
والله سؤال في محله وممكن الاعضاء المحترفين يفيدونا في الامر
انا ايضا اتساءل لو كل المتداولين يربحوا فكيف يمكن ان يستمر الفوركس

raed3
12-24-2012, 00:49
لا اعتقد ذلك انه فى يوم وليلة يموت الفوركس وينتهى وتنتهى كل هذة التجارات وهذا السوق الكبيير فى عالم العملات

do.dy
12-24-2012, 01:15
ليه منفضلش متفائلين طول الوقت فنحن فى البداية ولا نحتاج الى التشاؤم اطلاقا ولكن اذا حدث ذلك سوف يغلق الفوركس
وكل من يعتمد عليه سوف يبحث عن اى عمل اخر لكى يكون مصدر دخل او يحسن معيشته كدخل اضافى

LiNDa1
12-24-2012, 01:36
●♥♥ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ♥♥●
اهلا ياغالي اكيد لو كنتب بدك تكسب في الفوركس لازم تتعب وكثير ولا تطمع ياغالي خليك على قناعة وان شاء الله توفيق من عند الله

rename
12-24-2012, 01:52
طبعا فكرة اعتقد لا يمكن ان تتحقق لان الفوركس اصبح تجارة عالمية
و يضم سيولة كبيرة لذا لا اعتقد انه سينتهي بسهولة

محمد عويس
12-24-2012, 02:01
لا اعرف اذا كان ممكن ان يحدث هذا او لا وذلك لانى ايضا من ضمن الناس اللى لسه جديده فى عالم الفوركس ولكن اعتقد ان نسبه كبيرة من الفوركس قائمة على الممولين اى المتاجرين الضغار الذين لديهم الدافع لتحقيق مبلغ كبير

amira
12-24-2012, 02:20
ما اعتقدش ان الفوركس ممكن ينتهى لانه مش احنا بس اللى بنكسب من الفوركس
بالعكس الشركات بتكسب اضعاف ما احنا بنكس يبقى ليه هينتهى

البرجيسي
12-24-2012, 02:37
لازم يكون فى تجار محترفين لان التاجر الصغير يا صديقى هو فى يوم من الايام هيكون محترف ومحدش يقدر يخلى حد ميتاجرش فى فوركس لان فوركس للجميع ويتعامل مع الشخص برقم حساب ولا يتعامل معه كأنه محترف او مبتدئ ويارب يرزقنا الخير جميعا

forex star
01-03-2013, 14:03
الفوركس صعب جدا ان يكون بح زى ما حضرتك بتقول ويمكن حضرتك بتقول كدا بس علشان لسه مبتدئ وفعلا الفوركس فى الوقت دا بنحس انه بيكون صعب جدا
بس مع الوقت والتعلم والتدريب هتلاقى نفسك بتحترفه بشكل تدريجى

egypt2013
01-03-2013, 15:18
السلام عليكم ........ اخى يمكنك التذكر ببساطة ان الفوركس هو سوق تجارة النقد الأجنبي مرهون وجوده بوجود عملات مختلفة ، ويستحيل عدم وجود ذلك ، وان الخسارة والربح هما نتيجية لفروق الاسعار ، وان ذلك يخضع لقانو العرض والطب وان حدث ما تخيلت يعنى حكة غريبة ف الاسعار في الفوركس وليس انتهائه ، تحياتى وبالتوفيق

aliooinzaste
01-03-2013, 15:22
هذا مستحيل أن يحدث فهذه تجارة عالمية تقام في أسواق دولية إذا توقفت سيتوقف الإقتصاد العالمي كله ممكن أن تننحب شركة الوساطة لكن لسوق لا

y4x
01-03-2013, 16:32
صعب يا اخى ينتهى الفوركس من حياتنا

وفى ناس كتير لسة متعرفش اى حاجه عن الفوركس

ولسة عدد اللى بيخسر اكتر من اللى بيكسب

khamis
01-03-2013, 17:56
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته فى الفوركس كل شى وارد بس معتقدش ان الفورس هيجى علية وقت ويكون بح لاان الفوركس زى البورصة مع الاختلاف طبعاً

Ahmed H
01-03-2013, 18:07
تقدر تقول الفوركس هيتلغي لو وصل نسبه الخاسرين اقل من 60% وبما ان مش المستحيل انها تحصل
فاذن الفوركس بخير وعلي فكرة النسبه 95% دول اغلبهم دخل لمده اقل من سنه وخرج تاني وده اللى مكبر النسبه
لكن الرابحين كتير وناس بتحقق دخل شهري وثابت كمان

سراج محمد
01-03-2013, 18:41
بسم الله الرحمن الرحيم
لا يااخى ده من المستحيل حدوثه ان شاء الله ..انتهاء الفوركس يعنى انتهاء الحياة تقريبا او بالاحرى لا وجود للعملات والحياة تصبح بطريقة المقايضه
فكرتك ف ان نسبة الرابحين ف الفوركس تبقى اعلى فده برده مستحيل الفوركس موجود منذ زمن ومازلت نسبة الخاسرين اكبر بكثير .الطمع الخوف التسرع طبيعة بشرية وايضا الرغبة ف تحقيق ربح دون خبرة او دراسة كافية
بمعنى ان فى كل يوم شخص بيستطيع مثلا تحقيق ربح والوصول للنجاح بيكون مقابله عشرات الاشخاص مبتداين ويرغبون فى تحقيق الربح السريع دون خبرة او تعلم جيد ..لا تقلق ومتفكرش بالطريقة دى سيب بكره لبكره فكر الاول ف انهرده وانك تكون من الناجحين فيه .انجح الاول وبعدين فكر ف ان نجاحك انت وغيرك ممكن يكون سبب ف نهاية الفوركس ..اما بخصوص ان مش لازم نفضل متفائلين طول الوقت فده شىء غريب جدا منك انك تدعو للتشاؤم ..التفائل يعنى الامل والامل يعنى الحياة ومن وجهة نظرى والله اعلم بما ان دى نطرتك فانت مش هتنجح ف الفوركس لانك بمجرد الخسارة مرة وقدرت تعديها المرة التانيه هتتشائم وبالتالى هتبتعد عنه.فلو دى دائما نظرتك ف الحياة انصحك بالابتعاد تماما عن هذا السوق تحديدا لانه لا ير

haze5m
01-03-2013, 19:11
انا اعتقد ان سوق العملات اوسع من هذا التفكير
الضيق حيت ان الكبار كلهم بداو صغار وكبروا مع الوقت والخبرة

RAHAA
01-03-2013, 20:26
مش معقول الفوركس ينتهى ابدا احنا لسة بنقول يا هادى

ان شاء الله هيستمر الى مشاء الله

بس نسيه الرابحين فى زيادة مع التعليم على الديمو

chekroud43
01-03-2013, 20:47
السيولة في سوق الفوركس كبيرة جدا
ولا يمكن أن يربح كل الناس
و كي يربح كل الناس يجب أن يقوم الكل بنفس الأمر
يعني الكل يشتري ، أو الكل يبيع
وهذاغير ممكن

ياسر
01-03-2013, 20:50
السلام عليكم

اساسا المتاجرين الى اشتغلوا بالملايين كانوا يوما ما بدأوا بحساب ديمو وحسابات صغيره

princeua
01-03-2013, 20:53
اخي الكريم ابو مازن سوق الفوركس صعب تحقق بي ربح دائم يعني ممكن ان تربح فترة اي في الاسبوع مرتين او ثلاث والباقي خسارة هاي بحسب تقديري وحسب تجارتي في السوق لفترة 3 شهر او اكثر من لذا اخي الكريم لا تقلق حاليا السوق مراح يغلق

mansourito
01-04-2013, 15:51
وحتى لو حصل اخي شيئ كهذا رغم انه شيئ مستحيل ماذا سيحص خلاص لي خلق الفوركس مخلقش غيره
نشوف حاجة اخرى تكون احسن وأفيد

Eslam Rashwan
01-04-2013, 15:58
السلام عليكم انا لا اتوقع ذلك لان المتاجرين العمالقة كانت بداياتهم مثلنا ولم يدخلو الى الفولركس بكلل الهخبرات التي حصلو عليها اليوم واذا اقتصر الفوركس عليهم فقط سياتى يوم وتنتهى حياتهم وسينتهى معهم الفولركس فاى شيء في الحياه رسالة واجيال بتعلم اجيال وبتسلم الراية لاجيال ولا يمكن ان يحتكر فصيل الفوركس من وجهه نظرى

hamo
01-04-2013, 16:45
انا اعتقد انه من الصعب حدوث ذلك حيث ان الفوركس يتضمن من يخسر ومن يربح ولا يوجد شخص دائم الخساره او شخص دائم الربح وبالتاكيد هناك خطه موضوعه لكل ما يمكن حدوثه على الفوركس لمده طويله مع كل ما هو ممكن ولكن هذه الفكره صعبه حيث انها سوف تكون قاصره على اشخاص معينه ولن تسمح لاى حد اخر بالانضمام واظن ان فى هذه الحاله لن يصبح الفوركس كما كان حيث ان اهم شئ يميزه انه لا يتطلب شروط معينه ولكنه متاح لكل الاشخاص الراغبين فى المشاركه

Omaryat1
01-04-2013, 16:52
السلام عليكم و رحمة الله
لا أظن أخي أن الفوركس ذاهب إلى النهاية بل بالعكس هذه فقط البداية و هو يشتهر يوما عن يوم

safiforex
01-04-2013, 17:48
السلام عليكم و رحمة الله
لا أظن أخي أن الفوركس ذاهب إلى النهاية بل بالعكس هذه فقط البداية و هو يشتهر يوما عن يوم

و انا اتفق معك في هذا لان الفوركس لا يمكن ان يكون له نهاية الا بنهاية العالم كله
فالفوركس اصبح الان يدخل في سياسات الدول العالمية و اقتصاداتها و بالتالي فانه لا يعرف النهاية حتى تعرف الدول الانهيار التام جميعها

حسن السيد
01-04-2013, 18:02
مشكور يا اخى على هذة المعلومات
جزاك الله خيرا

sabel
01-04-2013, 18:07
صحيح اخي معك حق لكي تكون محترف الفوركس
يجب ان تكون على دراية بكل شيئ يتعلق بالفوركس

saad forex
01-08-2013, 02:27
انا شايف ان ده صعب مهما كبروا مش ممكن هيتحكموا فى السوق
للدرجه دى حتى لو قدروا هما برضه محتاجين اعداد كبيره فى السوق لان عدد الصغار كتير ومجموع ما يتداولنه فى السوق مش صغير لو اتجمع

---------- Post added at 11:27 PM ---------- Previous post was at 11:26 PM ----------

ثم بالذمه يعنى هما مستنينى ادخل علشان يلغوا الفوركس هههههه

sabirdaba
01-08-2013, 02:33
هو في الجقيقة كل شيء ممكن لكن في الوقت الراهن لا أظن أن هذا سيكون نحن بدأنا نسمع على أن العالم يتجه لانشاء نظام عالمي جديد لكن لا اعرف هل سينشأون معه نظام فوركس جديد ولا سوف يستغنون عنه لكن لحد الساعة ليس هناك اي شيء يأشر الى محو الفوركس عن الوجود

amera samer
01-08-2013, 02:52
مش عارفه هى يمكن فكرة غريبه وتفكير اغرب وليه التشاؤم ده وبعدين كل مجالات الحياة والتجارى بها كل التجار سواء كبار ام صغار فالكل بيكمل بعضه الاخر وبتهيالى عمر ما هيكون مفيش مكان للصفقات الصغيرة لانه السوق اصلا مش بيقتصر ع فئه معينه وهى التى تتاجر بمبالغ كبيرة.استعيذ بالله من شر الشيطان الرجيم وابعد الافكار التشاؤميه دى عن بالك

حسن
01-08-2013, 04:52
اخى الكريم عليك بالتعلم الجيد والصبر والتفائل
تفائلو بالخير تجدوة وان شاء الله ربنا يقدم الى فية الخير

pirlo
01-08-2013, 08:26
لا اعتقد ذلك لان الفوركس كل بينتشر اكثر وقوته بتزيد اكتر واكتر

عمر باشا
01-08-2013, 08:48
السلام عليكم
اخى العضو الذى ذكر النسب المئويه للمكسب والخساره فعلا كافيه لنفى هذا الكلام
بالاضافه اننا عايشين فى الدنيا ناس بتموت وناس بتتولد وناس بتتعلم وناس بتترك ويدخل غيرها هذه هى الدنيا فانا لا اعتقد انا هذا ممكن يحدث ابداااااااااااااااااااااا ا

abobody
01-08-2013, 09:17
هقول لك الحق انت عامل زييى كل ما احاول اوصل لحاجة الاقيها قفلت ضمنة امريكانى
عشان كده خايف بعد ما الواحد يتعب ويمشى مشوار يحصل اللى بيحصل كله مرة مع معظمنا
ونسمع الكلمة الخالدة ((فوت علينا بكرة يا سيد))

ahmed1
01-08-2013, 12:26
كل شئ جايز في عالمنا هذا ممكن نصحي في يوم وليله نلاق ان الدولار انهار وانتهي امره وبيقيموا العملات

علي اي عمله قويه اخي مثل اليورو او الاسترليني او اي عمله اخري اقتصاد بلدها قوي جدا

فوركس مان 25
01-08-2013, 12:45
السلام عليكم ورحمة الله اهلا يا اخى انا شايف ان نظرتك تشاؤمية اوى خليك متفائل فوركس سوق عالمى بيربطه العالم كله وان بيتقول ان ممكن انه ينتهى ليه لاء ممكن طبعا بس الله اعلم بده لكن اعمل اللى عليك الوقتى

Mohamed Ramadan Helal
01-08-2013, 12:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته نسبة الخاسرين ف الفوركس
هى نسبه اعلى بكثيييير من الرابحين ولا اعتقد ان تنقلب الايه

AmirAhmad
01-08-2013, 13:01
الفوركس بح زى مابتقول او انه ينتهى لان الفوركس زيه زى اى سلعه واى تعامل موجود على مدى الحياه
لانها تجاره كبرى ولا يمكن الاستغناء عنها وبتشتغل

ess_ess
01-08-2013, 13:01
الفوركس الى اين ؟؟؟

السلام عليكم

صححححححح ولا ايه ؟؟؟؟؟

شكرا للجميع
ومعذرة لوقتكم الثمين
اخوكم / ابو مازن

يا استاذى الفاضل انا لسة جديد فى الفوركس ولسة سامع عنه من فترة قصيرة بس لا اعتقد ان ده ممكن يحصل لان مع زيادة معرفة الناس عن الفوركس صعب انه يتلغى لانه فى زياد وليس نقصان |.

taoufik bajjou
01-08-2013, 13:02
كلامك غير صحيح أخي الكريم و من المستحيل أن يحدث هدا لأن الفوركس أكبر سوق تجارة في العالم من الصعب تدمير أكبر شيء إلا إذا كانت هناك حادثة غير متوقعة تضرب العالم كله

forexever
01-08-2013, 13:31
السلام عليكم انا اخى لسه مبتدئ و بالتاكيد لا اتمنى ان يحدث ذلك

star forex
01-08-2013, 14:26
معتقدش ابدا ان السوق الفوركس هيكون فقط للمتاجرين الكبار لأن الأفضل للشركه هم المتاجرين الصغار
لأن اعدادهم كبيره جدا ومش هيحصل ان شاء الله ابدا انه يكون مقتصر على فئه معينه بس

mino-2010
01-08-2013, 19:28
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
مشكووووووووووووووووووووري ن
واصصصصصصصصصصصلو ا تصلو ان شاء الله

my work
01-08-2013, 23:05
السلام عليك صديقى الفوركس من وجهة نظرى ليس له محل الا النجاح للتاجر الشاطر القارئ عن فوركس والمتعلم فى حساب فوركس جيدا والتاجر الذى يتابع الاخبار الاقتصادية والسياسية ويتعلم منها ويستخدم استوب خسارة

sabirdaba
01-08-2013, 23:09
كلامك غير صحيح أخي الكريم و من المستحيل أن يحدث هدا لأن الفوركس أكبر سوق تجارة في العالم من الصعب تدمير أكبر شيء إلا إذا كانت هناك حادثة غير متوقعة تضرب العالم كله

كلامك غير منطقي أخي فأين كان الفوركس قبل 30 سنة لم يكن له أي حس لهذا فهم يمكن أن يلغى وهذا ممكن جدا لكن هذا ليس بالامر السهل فكما قلت في ردي السابق فالنظام الرأس مالي والذي هو سبب ظهور الفوركس مهدد كامل بسقوط وكم من نظام مالي عالمي سقط من قبل

Mohamed Ramadan Helal
01-08-2013, 23:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته معظم اللى ف الفوركس بيخسرو
فاكيد بيعوضو اللى بيكسبو من الفوركس

medo144
01-08-2013, 23:16
مستحيل ان يحدث هذا الافتراض فلايمكن ان يصبح جميع المتاجرين ربحين لابد وان يوجد المتاجر المحترف الذى يستطيع ان يتحكم فى مشاعره
ويمكن له ان يحدد نقاط دخول قويه ويحقق ربح فى هذا السوق وايضا لابد ان يوجد المضارب المبئدء او قليل الخبره لذى لا يستطيع ان يتحكم فى مشاعره وهو فى الغالب خاسر وهم الاغلبيه فى هذا السوق

no name
01-08-2013, 23:39
اعتقد انه ممكن يحدث عندما يصبح جميع التجار عباقرة وجميع شركات الوساطة امينة ومضمونه
وقتها ممكن يحدث ذلك وبالفعل يتم اغلاق سوق العملات لانه لن يوجد خسارة والسوق ما هو الا مكسب وخسارة

masry
01-09-2013, 01:30
يااااه تفكيرك جابك لكل ده .... احب اطمنك بحاجه لازم تحطها فى تفكيرك كويس اللى هى تفاوت اسعار الصرف او بالاصح ان العملات سعرها بيتفاوت مره تزيد وكتير تقل وهكذا وبالتالى يجب ان تكون على علم بان اللى حضرتك بتقوله اخى الفاضل بالتأكيد لن يحدث الان ابدا سوف يحدث بعد 50 سنه على ما اظن لانك لا تنسى ان الفوركس موجود من قديم الزمن وبالتالى نرى ان نسبة الخاسرين هم 90 % فيما أزيد كمان وبكده لا تقلق مش هيدوسوا على التجار الصغار

Hesham
01-09-2013, 01:34
يعتبر الفوركس من اهم الاعمال التى تكون فى استمراريه وذلك طبقا للتطورات الحادئه

tota
01-09-2013, 01:59
يا عم حرام عليك احنا لسه بنقول يا هادى مش نا قصة تشاؤم
بس اكيد ميه فى الميه كلامك خطا لان زى ما هيكون هناك
كتير خبراء وناجحين اكيد اكيد هيكون فى الاذكى منهم
يعنى فى اعتقادى كده ان عمر نسبة الرابحين ما هتتعدى الخمسين فى الميه

basma salah
01-09-2013, 02:01
صح كلامك جدا وجزاك الله كل خير على موضوعك الرائع دا ويارب من تقدم لتقدم ودايما من نجاح لنجاح وان شاء الله الفكرة دى تكون خير للجميع

derar
01-09-2013, 14:54
مساء الخير
نحتاج الى الكثير من العمل
والمتاجرة لفهم السوق بشكل
اكبر مما ينعكس ايجابا انشالله

nsr3
01-09-2013, 19:39
هو فعلا الفوركس يحتاج الى الخبرة الكبيرة وعلى هذا لاساس ممكن ان يكون مصدر دخل قوى ولكن كل شىء بالتدريب والخبرة

ezel
01-12-2013, 22:42
اعتقد انه ممكن يحدث عندما يصبح جميع التجار عباقرة وجميع شركات الوساطة امينة ومضمونه
وقتها ممكن يحدث ذلك وبالفعل يتم اغلاق سوق العملات لانه لن يوجد خسارة والسوق ما هو الا مكسب وخسارة

فعلا في هذه الحالة اظن ان سوق الفوركس ممكن يغلق للابد
بالتالي لتحقق الامر لازم الاحتراف يطال كل المتداولين

joliana
01-12-2013, 23:15
كل شئ ممكن يحصل لكن لا تدع التشاؤم في بداية حياتك مع الفوركس يسيطر عليكي والمستثمريين
الكبار في البداية كانوا صغار لكن مع السنين اتخذوا الخبرة والصبر وصلهم لطموحاتهم وان شاء الله كل مبتدئ يكون مستثمر كبير

احمد سيد
01-12-2013, 23:17
انا لا اتوقع الربح الكبير في اول تعاملي بالفوركس لانه هذا يحتاج سنين من الخبره والتجربة والممارسه الفعليه والمكسب مره والخسارة مره حتى اتعلم من هذه التجارب وبالنسبة ان الفوركس ينتهي فهذا لن يحدث الا اذا توحدت العملة للبلاد جميعا وهذا مستبعد

ahamed ali
01-12-2013, 23:20
صعوبة التعلم من الأخطاء مما لا شك فيه أن تعلمنا عن طريق التجربة
والخطأ هو أكثر الوسائل التعليمية تكلفة. فكل خطأ نقع فيه يكلفنا
المزيد من الأموال. وإن كان يحسب لهذه الطريقة أن أخطاءه

حسن
01-13-2013, 14:17
مشكور يا اخى الكريم على هذا الموضوع وعلى الفكرة
وان شاء الله ربنا يقدم الى فية الخير

Karem1
01-23-2013, 15:42
مفيش حاجه اسمها بح فجأه كدا يعنى ممكن يختفى صحيح بس على مر سنين طويله
نتيجه احداث معينه انما كدا معتقدش ابدا ان دا ممكن يحصل

egypt
01-23-2013, 15:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ....... اخي اعتقد ان الفوركس باق ببقاء اختلاف العملات وهذا يرجع لان الفوركس قايم علي تبادل الهملات نتيجة اختلاف الدول والاشخاص واللغات والذي يجب معه وجود تبادل تجاري ، تحياتى

mamigo
01-23-2013, 15:58
مستحيل انه ييجى فى يوم و ليله و يقولوا لك ان الفوركس خلاص بح زى ما انت بتقول

بالظبط زى ما هو مستحيل ييجى يوم و يقولوا ان الدولار و باقى العملات خلاص بح مستحيييييييييل

marly
01-23-2013, 16:31
هو موضوع ان الفوركس يصبح فى يوم من الايام ليس له اى وجود ده موضوع مستبعد شويه لان طبعا الفوركس مجال كبير
ومش مجرد لعبه او تسليه فلذلك انا غير متفق معك فى هذا الكلام على الاطلاق وان حدث هيكون فى حاله توحيد العمله واكيد ده شىء مستحيل

spiderforex
01-23-2013, 16:34
هذا شيء غير وارد حدوثه اطلاقا ولا داعي للحديث في أشياء من المستحيل وقوعها لأنه الاموال الضخمة التي هي مستثمرة في هذا السوق يصعب أن تعاد لكل الناس المتواجدة في السوق وهذا سيسبب لخبطة وأزمة ضخمة على مستوى العالم اجمع

درش الحبوب
01-23-2013, 17:34
صعوبة التعلم من الأخطاء مما لا شك فيه أن تعلمنا عن طريق التجربة
والخطأ هو أكثر الوسائل التعليمية تكلفة. فكل خطأ نقع فيه يكلفنا
المزيد من الأموال. وإن كان يحسب لهذه الطريقة أن أخطاءه

ahmdkadok
01-23-2013, 17:39
السلام عليكم
الفوركس كما هوا الفوركس
والسؤال الحقيقي نحن الى اين من الفوركس
علينا بتحديد توجهاتنا الفوركسيه بدل الضياع الدي نعيشه وراء الاحلام من جني الاموال
مع تحياتي

SiSi
01-23-2013, 17:50
السلامع عليكم ورحمة الله وبركاته
اهلا اجل كلامك صح وانا عن نفسي ماراح ادخل لحسابي الحقيقي الا بعد حوالي سنه تقريبا من التعلم

Rony
01-27-2013, 22:48
والله كل حاجه متوقعه ومش مستحيله بس اى حاجه ممكن تحصل لازم
نرضى بيها ونشوف بديل احسن

home
01-27-2013, 23:24
بالنسبة لي انا اجد ان الفوركس تطور كثيرا عن السابق
وانتشر ايا اكثر نرا لمصداقيته والعروض التي تقدمها الشركات

safiforex
01-27-2013, 23:26
بالنسبة لي انا اجد ان الفوركس تطور كثيرا عن السابق
وانتشر ايا اكثر نرا لمصداقيته والعروض التي تقدمها الشركات

نعم فعلا هذا اخي الكريم فالفوركس الان اصبح له ذيع صاءت في جميع البلدان سواء اكانت عربية او غربية ،
فالفوركس اصبح له انتشارا واسعا بعدما ظهرت مثل هاته الانواع من البونصات التي توفرها الشركات من المنتديات فهذا شيء جميل بالنسبة للمتداولين

asma
01-27-2013, 23:32
كل شىء من الممكن حدوثه لكن اعتقد ان هذا صعب الحدوث
بلاش التشاؤم تفاءلوا بالخير تجدوه

lil ledo
01-28-2013, 02:35
اعتقد انه صعب يحصل الموضوع ده لان لو حصل هتكون الخساره كبيره جدا صعب تحملها

wael123
01-28-2013, 02:37
سلام عليكم ورحمة الله
كل شىء من الممكن حدوثه ربنا معنا ويوفقنا بالخير

baker
01-28-2013, 19:54
السلام عليكم
نعم لو الكل فكر اللي بتفكر فيه
راح يتفاجؤو بالنتيجة وهي عدم قبض ارباح
اللي راح يصير اذا صار اللي تفكر فيه هو
يصير الفوركس بفلوس يعني اللي بده يسجل بالفوركس
لازم يدفع مبلغ باهض وراح يكون في ضرائب قوية جدا
ماديا وشكرا

bombasasa
01-28-2013, 20:43
دة الفوركس ، بحر كبير فية الاسماك والخير وفية العواصف والاعاصير
وانت مطلوب منك تعرف الوقت الى فية تنزل للصيد عشان تتجنب اى عواصف قوية ,ومحش عارف الفوركس هيروح علي فين

SiRa
01-28-2013, 20:57
اهلا بيك تقريبا ياغالي كل الناس لي دخلت للفوركس بدات بحسابات صغيره ياغالي
وهم صبرو حتى حققو الملاين

عصفورة فى الجنة
01-28-2013, 21:40
لا طبعا مش ممكن يحصل فى اعتقادى
الا اذا تم استخدام عملة واحدة فى العالم كله وهذا مستحيل طبعا

صديق العمر
01-28-2013, 23:04
كيف حالكم اصحابى انا ارى العمل فى فوركس يكون للربح والتعلم من اجل الكسب لانه
عمل متاح لكل الناس دون اى شرط والنساء يعملو به ومن خلال المنزل

forex.secret
01-29-2013, 00:53
والله يا باشا ان شاء الله نكسب من الفوركس ومش يبقى نفسنا فى اى حاجه وتقبل مرورى اخى الكريم

hesham elsayed abouelnaga
01-29-2013, 00:57
ببساطة ووضوح دة نظام مالى وضع اواخر السبعينات لتقييم سعر العملات وتعتمد علية كل دول العالم يعنى سوق عالمى استراتيجى وكل يوم بيدخلة الالاف المؤلفة ومنهم من يستمر ومنهم من يخسر وينسحب ومعلوماتى ان عدد الرابحون دائما لا يزيدون عن 30% من الممارسون يعنى مع الوقت النسبة هتزيد والسوق هيشتد قوة واستراتيجية

riadh100
01-29-2013, 01:03
السلام عليكم ورحمة الله الله وبركاته
اعتقد انها فكرة مستبعدة خاصة وان عدد المتداولين يزداد يوميا ولك مثال عالمنا العربي واقباله المتزايد على هذا المجال

kaka30
01-29-2013, 01:12
والله كلامك دا تمام اوى يابومازن
والخوف فعلا ان الصغار يتاكلوا فى الموضوع دا
شكرا لمشاركتك الكبيره دى

tona
01-29-2013, 01:13
لا اعتقد ان هذا سوف يحدث على الاقل في الوقت الحالى خصوصا انه يوجد الكثير من البنوك والشركات في كل دول العالم تتعامل من خلال الفوركس ولديها اموال كبيرة في هذه السوق

mxmx
01-29-2013, 01:29
الفوركس طريق كيبر ياخد كل من يتعلم
فيه الى الربح العالى جدا

tickno
01-29-2013, 01:31
انا لا اعتقد ذلك لان الفوركس تطور اكثر
وهو ماشي في طريق جيد واصبح منتشرا كثيرا في العالم

disha
01-29-2013, 01:38
مستحيل يا اخي ان يحدث ذلك لان الفوركس مش مجرد لعبة ممكن حد يقوم باغلاقها
ده يقوم على اقتصاد دول عظمى وبنوك ضخمة

soufiane992
01-29-2013, 01:39

ezel
01-31-2013, 21:45

انا في رايي ممكن الفوركس يغلق فقط لو كل الدول وحدت عملتها وصارت عملة عالمية
في هذه الحالة لن نجد عملات مختلفو ولا يمكن البيع والشراء فيما بينهم ولو ان الامر بعيد

سلمى احمد
02-10-2013, 12:17
مش عارفه دا ممكن يحصل ولا لا لأن المستقبل مجهول ديما ومحدش يقدر يتنبأ بيه
بس ممكن فعلا يجى ايام الفوركس دا ميكنش موجود فيها خالص

google
02-10-2013, 13:06
والله يا اخى القرار دا صعب جدا اصلا انو يكون علشان اصلا الفوركس لسه منتشرش الانتشاراللى يخليهم يقولو كده لانهم اصلا مستفيدين من التجار الصغيرين و التجار اللى بيخسرو و من مصلحتهم ان الفوركس ينتشر اكتر من كده كمان و ان شاء الله نبقى محترفين و منخافش من قرار زى دا بس هو التعلم محتاج وقت طويل عشان تبقى تاجر محترف

sahora
02-10-2013, 13:39
انا ايضا يااخي خايفه ان ه يحصل في يو من الايام ويصبح الفوركس
للمستثمرين الكبار الذين يودعون مبالغ كبيرة ويستثمروها في الفوركس و
نحن الصغار لا نستطيع ان ندع واستثمارنا الوحيد من البونص وطبعا هذا
الاحساب لانك مبتدا وتخاف من المستقبل توكل علي الله وان شاء الله لا يتختفى ويصبح للكل

FiFi
02-10-2013, 13:49
اهلا كلامك صح والله العظيم
احنا العرب مشكلتنا وهي التسرع وسعي وراء تحقيق ثروه وهذا غلط والله

youssef1025
02-10-2013, 14:45
السلام عليكم و حمة الله و بركاته
انا اعتقد ان سوق العملات اوسع من هذا التفكير الضيق حيت ان الكبار كلهم بداو صغار وكبروا مع الوقت والخبرة تحياتي

ميوية حسن
02-10-2013, 14:48
السلام عليك اخى الكريم وتقبل مرورى طبعا يستحيل ان الفوركس ينتهى لانة سلعة مثل باقى السلع اهم شئ لو انت مبتدئ في مجال سوق الفوركس راح تتعب لان الفوركس يحتاج خبره سنين والا ستاخسر كل فلوسك فعليك كسب خبره سنين لكي تتمكن منالدخول فى سوق الفوركس

ahamed ali
02-13-2013, 01:01
الفوركس سوق كبير حبيبي وتجارة
مثل اي تجارة ففيه الكبير والصغير
والكل يتاجر علي حسب المبلغ الذي يملكه

merselmiz
02-13-2013, 01:04
الفوركس الى اين
بحسب مادرسة يمكن ان يؤول مالانهاية

achref977
02-13-2013, 01:13
مشكور جدا اخي Magdy كلام غاية في الروعة و في مكانه
ان شاء الله يكون في العون و بالتوفيق للجميع

على رأى عبد الحليم حافظ
ولا حتى فى عشرين سنة
تحياتى

ahmed shebl
02-13-2013, 02:53
شكرا على موضوعك اخي الكريم وايضا احب ان اشكر الاعضاء الذي ردوا علي هذا الموضوع لما اتحتوه ليا من فرصه لاستفيد من الموضوع والردود عليه شكرا

شبايك
02-13-2013, 04:17
الفوركس باذن الله سوف ياخذنى الى اعلى الاماكن والمراتب
الوجودة فى المجتمع المالى ولاقتصادى وسوف يمكننى من تحقيق احلامى واهدافى

rooty
02-13-2013, 05:15
على رأى عبد الحليم حافظ
ولا حتى فى عشرين سنة
تحياتى

راىك يحترم اخى الفاضل
لاتكثر فى التفكير فالله ولى التدبر ولا تقلق من المجهول فكل شئ عندة معلوم .

ريهام الجندى
02-13-2013, 05:28
ايوة طبعا ممكن يحصل فى يوم من الايام او اكيد كمان فاكيد الشركة بردوا بتستفاد لكن لما كل واحد مننا يحقق ارباح بنسب عالية وحضرتك شوف حجم الاعضاء الى بيعملوا فى الفوركس اد اية بس بردوا احنا مش فاهمين الموضوع ماشى ازاى ممكن يكون هما ماشين بطريقة فيد واستفيد

ahamed ali
02-15-2013, 22:00
في حال القيام بسحب حتى ولو جزء من الايداع فإن
الشركة تحتفظ لنفسها بحق إسترجاع البونص كاملاً .
يمكن سحب الارباح في اي وقت كان.

MINAEDWARDW
02-16-2013, 03:43
الفوركس سوق كبير وتجارة مثل اي تجارة ففيه الكبير والصغير والكل يتاجر علي حسب المبلغ الذي يملكه

zinamalqa
02-16-2013, 03:48
هو من الافضل ان نكون متفائلين

لكن التفاؤل على شيء واقعي وليس

مجرد تمنيات دون عمل لتحقيقها

mohamed4444
02-16-2013, 12:58
الفوركس الان الافضل بكثير الى الذهاب للسيطرة على العالم لانه ادهش الملايين من الناس الفوركس للذهاب الى المنافسة الكبرى

insta client
02-16-2013, 13:12
فعلا اخى الكريم انت عندك حق فى اللى بتقوله اخى الكريم وان شاء الله الكريم وبجد تقبل مرورى اخى الكريم والتوفيق لك اعضاء المنتدى

sami4life
02-16-2013, 18:07
ان اساس المتاجرين الى اشتغلوا بالملايين كانوا يوما ما بدأوا بحساب ديمو وحسابات صغيره

وكمان لان الميزه الكبرى للفوركس هى سهوله دخوله فلماذا توضع قيود لمن يرغب

sabel
02-16-2013, 19:07
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
من وجهة نظري انا الفوركس لن يتوقف حتى تتوقف البشرية

حسن
02-16-2013, 19:26
اخى الكريم الفوركس لا يمكن النجاح فية بسهولة
يجب التعب والتغلب على العقبات حتى تتمكن من الربح

amrforex
02-16-2013, 19:48
لا طبعا اخي الكريم فنتهاء الفوركس لان يحدث الا عندمة يتاجر الناس بطريقة المقايضة و انتهاء عصر العملات و هذا لن يحدث بلطبع
تقبل مروري اخي الكريم

بطة
02-16-2013, 19:55
ان الفوركس يؤدي الي التفائل والامل لاالي الاحباط وفقك الله

yoka
02-16-2013, 20:21
مشكور اخى الكريم على هذا الموضوع ولا اعتقد انه سيأتى يومآ من الايام
وينتهى الفوركس فهو عالم كبير وسوق واسع فلا يجب ان تدخل هذا المجال
وانت تنظر هذه النظره التشائميه لان الفوركس يحتاج الصبر والارادة القوية

dolly holly
02-16-2013, 20:23

الفوركس دا حاجه كويسة جدااا بس اهم حاجه الصبر ثم الصبر وزى ما في مكسب لازم يكون في خسارة الواحد بس يكون متفائل ويسال بستمرا ويعمل سيرش لغايت ما يبقي ناجح في الفوركس
سلامى للجميع

magic777
02-16-2013, 20:37
مشكور اخى الكريم على هذا الموضوع ولا اعتقد انه سيأتى يومآ من الايام
وينتهى الفوركس فهو عالم كبير وسوق واسع فلا يجب ان تدخل هذا المجال
وانت تنظر هذه النظره التشائميه لان الفوركس يحتاج الصبر والارادة القوية

الفوركس اختي زيه زي اي مجال اخر في الدنيا ممكن ينتهي في اي وقت عادي جدا
هو مجرد نظام مرتبط بالعملات ووقت انهيار العملات هينهار الفوركس

RomanyMoreed
02-16-2013, 20:57
السلام عليكم

والله كده انتا قلقتني هههههههههه

بس علي فكره الكلام ده مش وارد حدوثه لأن اكتر من 90% من المتاجرين حول العالم بيخسرو

mohamed_forex2011
02-16-2013, 21:04
كويس ان بتفكر فى كده لذلك انك مش تخلى الفوركس هو المصدر الاساسى للمعيشتك
خليه مصدر ثانى للدخل ولا تجعله المصدر الاساسى

malkoumx
02-16-2013, 23:07
لا تقلق يا أخي، فكل تاجر محترف قيد بدأ من نفس النقطة التي تبدأ منها أنت الآن وهي نفس النقطة التي يبدأ منها كل تاجر في الفوركس.
لا تتعب كثيرا نفسك ف تجارة الفوركس، لأنها تحتاج الكثير من الخبرة والكفاءة حتى تتمكن من المتاجرة بكل أمان وراحة،
مهمتك الآن هي ان تركز جهد وتفكيرك في فهم ومعرفة كيف يسير الفوركس، والأرباح بعدها سوف تأتي إتباعا.

insta client
02-16-2013, 23:13
هههههههههههه لا اظن ان ذلك سوف يحدث اخى الكريم وتقبل مرورى اخى الكريم وان شاء الله ربنا يكرمنا من عنده

salma saad
02-16-2013, 23:40
لا اعتقد ان ده ممكن ممكن يحصل فى يوم من الايام ولا يمكن الاستغناء عن المتاجرين الصغار لان المتاجرين الكبار اليوم هم ما كانوا صغار من قبل

sami4life
02-17-2013, 08:40
كلامك اخوي بس لو انت مبتدئ في مجال سوق الفوركس راح تتعب لان الفوركس يحتاج خبره سنين والا ستاخسر كل فلوسك فعليك كسب خبره سنين لكي تتمكن من تتمكن من سوق

MINAEDWARDW
02-17-2013, 13:32
سؤال جميل رائعا لكن صناع السوق سيغيرون تفكيرهم فى هذه الحالة و يصعب تحقيق ذلك لان المبتدئين عددهم كبير

mostafaabdelgawad
02-17-2013, 13:37
معتقدش اخي ان ده ممكن يحصل الا في حالة واحدة
ان الدول كلها تكون بعملة واحدة وده مغالبا مش هيحصل غير بعد سنين كتييييييييير

magedman
02-17-2013, 14:19
والله لو بقا بح تبقي مشكلة لكن لا اظن ذللك سوق الفوركس يدعم العملات سوق مبني علي التذبذب في العملات الا تختفي العملات حتي يختفي الفوركس

spiderforex
02-19-2013, 03:07
من غير المعقول أن يحصل شيء كهذا الفوركس هي تجارة عالمية مربوطة بكل مناحي الحياة اليومية اذا توقفت فسوف يتوقف معها كل شيء

hamza 04
02-19-2013, 03:08
بسم الله ورحمة الله تعالى وبركاته شكرا على هذا التوضيح جزك الله خير :rules::tie:

walid1
02-20-2013, 04:16
مستحيل أن يحدث فهذه تجارة عالمية تقام في
أسواق دولية إذا توقفت سيتوقف الإقتصاد العالمي كله

mostafa ismail
02-20-2013, 11:14
اخى الحبيب
اظن بان شركات الوساطة تعيش على خسارة المتداولين
واظن معظم من يخسر فى هذا السوق هم اصحاب
الحسابات الصغيرة والذى يجرى وراء طمعه

basemxoxi
02-20-2013, 11:43
الفوركس بيحتاج لمدة طويلة في الشغل وعشان الواحد ينجح فيه محتاج
خبرة رئس مال كبير شكرا على موضعك اخي

chabahfatima
02-20-2013, 14:23
السلام عليكم قراة ما قاله السيد kabookaboo2010 واستنتجت من خلال كلامه تشااااؤم كبير وهدا لن ينفعه بشيء بالعكس سوف يدمره قبل ان يبدا مشواره

janacute5
02-21-2013, 17:59
انت عندك حق عشان كده لا تعتمد على الفوركس اعتماد كلى
لابد ان تجد مصدلر دخل اخر حتى لا تصطدام بالواقع و بعدين كل شىء جايز

tayani
02-21-2013, 17:59
تحية طيبة

hanyfox
02-21-2013, 18:43
صحيح اخي معك حق لكي
تكون محترف الفوركس

fancydreams
02-21-2013, 18:48
مستحيل يحصل اللى حضرتك ييبتقول عليه لان الفوركس اصبحت تجاره عالميه والحمد لله ان مفيش تقيدات ولا ضرائب الواحد بيكون حر وبيتاجر براحته جدا

mohamed reda 512
02-21-2013, 18:54
طبعا اكيد قطعا ده كلام عمرو ميحصل فى يوم من الايام ده الفوركس اتاسس بالعافيه . هيقفلوه فى ظرف يوم هو محل. لانو بيدور فيه 4 تريليون دولار كل يوم
ولو سقط اكيد اقتصاد العالم كله هيسقط.

mddellel
02-21-2013, 18:57
صحيح اخي معك حق لكي تكون محترف الفوركس

yacrao
02-21-2013, 18:58
اذا فاق نسبة الرابحن في الفوركس نسبة الخاسرين سيغلق الفوركس اكيد ليس تكهنا
بل شيء دقيق ونحن من هذا المنتدى نتمنى عكس ذلك ليس ان كل الناس تخسر لكن بدوام الفوركس

Ahmed Shokeir
02-21-2013, 19:08
الفوركس اهم شئ الان فهو رغم خطورتة تجارتة الا انه اد اهم الاشياء التى تحارب الفقر والبطاله فى هذة الايام

osos010
02-21-2013, 19:11
اكيد كلامك مظبوط اخى بس انا من رايى انك لو لسة من المبتدئين فى مجال الفوركس الموضع هيكون شاق شوية
وتسلم ايدك ع الموضع الرائع
مشكوووووووور

ebram
02-21-2013, 19:17
ما عليك ان تتعلم الفوركس جيدا وتحاول العمل عليه جيدا بعد ذلك واتمنى من الجميع ان يكون متمكن منه بعد ذلك

ثم تحصل على البونص وتتاجر به فهذا كل ما فى الامر واتمنى لك التوفيق

bidaaa
02-21-2013, 19:35
السلام عليكم ورحمة الله
عليك بالتعلم الجيد والصبر والتنفائل تفائلو
با الخير تجدوة وان شاء الله

سكوفيلد
02-21-2013, 19:57
فى الفوركس عليك بالاستماع الى نصائح الكثير من الناس لا نه من الممكن ان تخسر فى البدايه لا نه
الفوركس فى بدايته يكون صعب جدااا ومتعب لا نك تحتاج الى اهن تتعلم اشياء كثيره وتجمع معلومات اكثر

ahmed99971
02-21-2013, 20:16
بسم الله الرحمن الرحيم
تصحيح بس مش اكتر العملات كل يوم في حال وانت مش عارف انت يادوب بتحلل شيء بسيط وممكن يحصل ارتداد عكسي يصفر لك الحساب

matrcx
02-21-2013, 20:23
السلام عليكم

من المفرود انه يجب ان نعرف كل سىء بخصوص الفوركس حتى نعرف كيفية التعامل معه ويجب ان لا يكون هوه الدخل الاساسى للفرد لانه كثيرا ما يتعرض الفرد للخساره

alokaily
02-21-2013, 20:38
لألألأ معتقدشى الكلام ده ممكن يحصل لأن الفوركس ده بورصة ولو اتلغت اقتصاد الول هيروح فين بعد كدا ؟؟؟ أكيد الى الهلاك لأن الفوركس ده بيساعد دول كتيرة انها تنهض باقتصادها فليه يلغو حاجة زى كدا ؟؟ ثم ان الدول دى مستفيده من كثرة عدد المتداولين فى الفوركس لأن كل ما العدد بيزيد كل ما بيكون فى فرص كبيرة لتوسع السوق
وكمان الشركات الوسيطة بتستفيد من المتداولين لأنها بتكسب منهم

ahmed moustafa
02-21-2013, 20:41
السلام عليكم ورحمة الله

الى ما لا نهاية لأن اللي يشتغل في الفوركس بكون حابه واللي يحب شيء لا يتركه

safiforex
02-21-2013, 20:44
صحيح اخي معك حق لكي
تكون محترف الفوركس

بطبيعة الحال ان من سيقول انه محترف في السوق الفوركس فيجب ان يكون ملما بقواعده الاساساية و بمدى اسباب الخسارة
و كيفية تفاديها و كذلك يجب ان يكون له الخبرة الكافية في ادارة التداول بشكل جيد