PDA

View Full Version : هل تعتقد ان هناك اوقات للمتاجرة ؟

Pages : [1] 2 3 4 5

egyptian200100
12-01-2013, 03:34
أفضل أوقات المتاجره

سوق العملات يشتغل 24 ساعة يوميا و مستحيل لتاجر أن يتعقب كل حركة في جميع الأوقات .

التوقيت كل شيء في تجارة العملة .

لكي تبتكر استراتيجيه فعاله فى وقت كفوء .

من المهم ملاحظة كمية نشاط السوق فى كل وقت للعمل على زياده عدد الفرص أثناء ساعات تجارتك الخاصة ، بالإضافه إلى معرفة مدى السيوله للزوج الذى تقوم بالمتاجره فيه ، وموقعه الجغرافى وعوامل الاقتصاد الكلى .

ومعرفه أى وقت خلال اليوم تكون حركة الزوج أوسع أو أضيق ، وهو مما لا شك فيه يساعدك على تحسين استثمارك وتحسين موقفك المالى .

وهذا ملخص لمتوسط حركه العملات فى الأوقات المختلفة .
حاولت رفع الصور فم استطيع لأن مشاركاتى لم تصل إلى الخمسين فوضعتها فى ملف ورد وهو بالمرفقات
وفقكم الله

harimeche
02-17-2014, 03:21
وهده تسمـــى إدارة الوقت وهي من الامور الهـــامة التي تكون في الخطة

جــــــــــــــــــــــان ب إدارة المال هدا يكون عبارة عن برنامج يومي

يجب علينــا الإلتزام به

homeland
02-17-2014, 03:25
بالفعل المتاجره عبر البورصه
وخاصه عن طريق الانترنت يتوقف على دراسه ومتابعه السوق من حيث العرض والطلب
و حركات البيع والشراء وتغيرات السوق فالعمل يكون خلال الـ 24 ساعه كدراسه للامر ثم يتمع البيع او الشراء طبيققا لدراسه جاده وجيده
مع شكري للاصدقاء بالمنتدى

mansy
02-17-2014, 03:40
بالطبع يجب ان تاخذ فى عين الاعتبار اوقات عمل البورصات مثل بورصه لندن وهى التى تمثل الفتره الاوربيه وكذلك الفتره الامريكيه والفتره الاسيويه وكذلك فتره استراليا فانا لا انصحك بالتداول على زوج اثناء او وقت يكون فيه البورصه الخاصه له مغلقه حيث ان نطاق تحرك الزوج سيكون محدود وليس هناك سيوله عاليه وقد يؤدى ذلك الى احساسك بالملل والجلوس امام الصفقه لفتره طويله دون تحقيق ارباح ولكن انصحك بالتداول على الزوج الذى تكون بورصته تعمل فى هذا الوقت وانا افضل الفتره الاوربيه والامريكيه

ahmedhawash
02-17-2014, 03:52
السوق شغال 24 ساعه فعلا ولكن فى اوقات ه اللى تكون مناسبه للمتاجره وهى اوقات نشاط السوق

على حسب الزوج اللى انت شغال عليه وافتتاح البورصات وهكذا والله المستعان

loka
02-17-2014, 04:52
بالتأكيد هناك اوقات يجب على التجار التجارة فيها مثل التجارة على الاخبار الاقتصادية الهامة و التجارة فى اوقات الدعم و المقاومة و التجارة فى شمعة الاربع ساعات لانها مهمة جدا

محمود مرعى
02-17-2014, 05:30
أفضل أوقات المتاجره

سوق العملات يشتغل 24 ساعة يوميا و مستحيل لتاجر أن يتعقب كل حركة في جميع الأوقات .

من المهم ملاحظة كمية نشاط السوق فى كل وقت للعمل على زياده عدد الفرص أثناء ساعات تجارتك الخاصة ، بالإضافه إلى معرفة مدى السيوله للزوج الذى تقوم بالمتاجره فيه ، وموقعه الجغرافى وعوامل الاقتصاد الكلى .

ومعرفه أى وقت خلال اليوم تكون حركة الزوج أوسع أو أضيق ، وهو مما لا شك فيه يساعدك على تحسين استثمارك وتحسين موقفك المالى .

حاولت رفع الصور فم استطيع لأن مشاركاتى لم تصل إلى الخمسين فوضعتها فى ملف ورد وهو بالمرفقات
وفقكم الله
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ايوة طبعا انا متاكد ان فيه اوقات معينة للتجارة فى سوق الفوركس صحيح هو سوق مفتوح لمدة 24 ساعة يوميا بس السوق لحظة صدور الاخبار او لحظة فتح الاسواق الاوروبية بيكون قوى جدا علشان كده انا افضل انى اتاجر فى لحظة فتح السوق الامريكي لان السوق بيكون قوى جدا وانا ان شاء الله بحقق ربح كويس

payza
02-17-2014, 16:58
لا السوق مفتوح في اي وقت
ولا تلزم نفسك بميعاد كل ما هوعليك ان تدخل علي الفرص

--------------------------------------------------------------------

salimned
02-17-2014, 17:07
السلام عليكم
نعم اخي معك حق اختيار وقت للمتاجرة مهم
جدا كي ننظم عملنا و ندخل وفق استراتيجية جيدة
كي نعمل على زيادة ارباحنا دائما و اتمنى لك النجاح
تحياتي سلام.

loka
02-19-2014, 05:22
بالتأكسد اوقات التجارة فى الفوركس تتمثل فى شمعة الاربع ساعات و خصوصا فى النهار و ايضا التجارة بعد الاخبار بربع ساعة لكى نستطيع ان نحدد اتجاه السوق العام و الربح منه

zinga6
02-19-2014, 13:39
الصيغة يتطلب ما لا يقل عن 90 فترات قيمة البيانات لتوفير نتائج صحيحة. خلاف ذلك، سوف الصيغة rsi
لا تعطي نتائج دقيقة لتحليل الاتجاه. عندما ننظر إلى الرسم البياني اليومي، لكنني أفضل قيمتها 200 يوما على

gr53
02-19-2014, 14:10
وقت المتاجرة المناسب يحدده التاجر تيعا لظروفه و للفرص المتاحة أمامه بالسوق
و من أفضل أوقات المتاجرة الفترة الصباحية فترة السوق الأوروبي لحركة السوق السريعة و السيولة العالية

HABIB19
02-19-2014, 14:28
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
وقات التجارة فى الفوركس تتمثل فى شمعة الاربع ساعات و خصوصا فى النهار و ايضا التجارة بعد الاخبار بربع ساعة لكى نستطيع ان نحدد اتجاه السوق...§§§

transakshan6
02-19-2014, 14:41
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي الكريم مفيش حكايه السوق مفتوح 24 ساعه اللي بتقول عليها دي السوق اجازه يوم السبت اللي هو نهايه الجمعه و بيشتغل الاتنين اللي هو نهايه يوم الاحد
وبذلك نستنتج ان السوق فاتح 5 ايام بس في الاسبوع
تحياتي لك

gr53
02-19-2014, 18:02
السوق شغال 24 ساعه فعلا ولكن فى اوقات ه اللى تكون مناسبه للمتاجره وهى اوقات نشاط السوق

على حسب الزوج اللى انت شغال عليه وافتتاح البورصات وهكذا والله المستعان

و هذه من مميزات الفوركس أنه مفتوح على مدار اليوم و الأسواق مختلفة في مواعيدها بحيث يسمح للمتاجر الوقت المناسب له
و من أفضل أوقات المتاجرة عند كثير من التجار الفترة الصباحية السوق الأوروبي

yacrao
02-19-2014, 18:05
طبعا هناك اوقات للمتاجرة اكيد لكن عليك نا تنضبط بهاته الاوقات اخي الفاضل وان لم يكون ذلك فلا تتاجر افضل من هذا

the best
02-20-2014, 22:42
يمكن لأي أحد تقريباً أن يعرف بأن النمط يتجه من اليسار السفلي إلى اليمين العلوي على الجدول مع مرور الوقت، و لكن من يحاول التعامل بالسوينج على ذلك الجدول عليه أن يحدد نقاط الدخول و الخروج، و هو الأمر الذي يمكن للمحلل الفني القيام به، و لكن عليك أن تتعلمه بالأول، و هذا أمرٌ يستغرق وقتاً.

loka
02-21-2014, 04:40
بالتأكيد هناك اهم وقت للتجارة و الوصول الى ربح مميز فى الفوركس هو مثل وقت التجارة على الاخبار ذات اهمية ولكن هناك قواعد فى شركة انستا تقول انك اذا تاجرت على خير يجب عليك ان لا يزيد ربحك عن 10% من أصل رأس مالك

sara ali
02-21-2014, 10:12
تسمـــى إدارة الوقت وهي من الامور الهـــامة التي تكون في الخطة

sadz2
02-21-2014, 11:58
السلام عليكم اخي الكريم نعم انا افضل المتاجرة يوم الثلاثاء فهذا اليوم
يكون سوق الفوركس متحركا اخي الكريم وعن الساعات فاانا اتاجر ل 3 ساعات يوميا فقط وتقبل مروري اخي الكريم
وشكرا لك

ahmad lord
02-21-2014, 12:00
طبعا انت بتتكلم صح حيث افتتاح السوق الاسيويه ليها ازواج معينه يجب الحذر منها وكذلك الاوروبه ونيويورك كل ده لازم تعرفه علشان تقدر تحذر وتتنبء

bono
02-21-2014, 12:04
السلام عليكم شكرا اخى الكريم على موضوعك فعلا السوق شغال 24 و لكنهناك ساعات معينه فى اليوم اللى بتكون حركه السوق فيها قويه و ملحوظه و تصلح فعلا للمتاجره

fte2020
02-21-2014, 14:17
السلام عليكم و رحمة الله . عن نفسي افضل اوقات المتاجر هي من افتتاح البورصة الاوربية الى اغلاق البورصة الامريكية
يكون السوق في اوج حركته في هده الفترة

poop3
02-23-2014, 04:39
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
افضل اوقات المتاجره فى الصباح
بالتوفيق للجميع يا رب هنا فى هذا المنتدى العملاق

souheil abed
02-23-2014, 05:54
اخى الكريم طبعا هناك اوقات جيدة للمتاجرة و على المرئ دائما السعى خلف الفرص
ولكن لا يمكن ان تكون هناك اوقات ثابتة للفرص و ايضا اوقات الحركية و المضاربة
تختلف من زوج لاخر بالتوفيق و السلام

fatma abdelhay
02-23-2014, 07:25
موضوع جيد
وانا بفضل الاوقات اللى مافيهاش اخبار
لان انا بستخدم التحليل الفنى فقط واعتمد عليه اعتمادا كليا
وشكرا لطرح هذا الموضوع استاذى :bravo:
واتمنى لك وللجميع التوفيق ان شاء الله :)

forex90
02-23-2014, 07:28
طعا السوق فاتح 24 ساعة لمدة 5 ايام فى السابوع وايام التداول الفعلية هية يوم الثلاثاء والاربع والخميس ويوم الجمعة بتكون الحركة قوية وخطيرة ايضا لكن يوم الاحد بتكون الحركة بطيئة لان الاسواق بتكون لسة اجازة والبونك

gamal20
02-23-2014, 07:29
افضل اوقات المتاجره المفضله لى والتى انصحب بها الجميع من الساعه الخامسه فجرا بتوقيت القاهره وحتى
الساعه الثامنه مساء بتوقيت القاهره ايضا

zinga7
02-23-2014, 14:10
داخل البلد، وهذا هو النقود الورقية جيدة مثل أي شكل آخر. دوليا، فهو ليس كذلك. دولي
وطالبت التجارة دائما معيارا مقبولا المال في كل مكان.

osamamamoon
02-25-2014, 18:37
يجب ان تاخذ فى عين الاعتبار اوقات عمل البورصات مثل بورصه لندن وهى التى تمثل الفتره الاوربيه وكذلك الفتره الامريكيه والفتره الاسيويه وكذلك فتره استراليا فانا لا انصحك بالتداول على زوج اثناء او وقت يكون فيه البورصه الخاصه له مغلقه حيث ان نطاق تحرك الزوج سيكون محدود

raafat
02-25-2014, 18:40
السلام لجميع اعضاء الجروب الموضوع مهم للغاية وعلى اساس اختيارك للوقت يتحدد مدى نجاح صفقتك
انا عن نفسى شايف افضل وقت للتداول هو وقت افتتاح السوق>. والتوفيق للجميع

norur
02-26-2014, 17:01
السلام عليكم
شكرا على الموضوع المهم و الدي يهدف على الوقت المناسب للتداول لان الفوركس مفتوح 24/24
المهم ان نتعرف على الاوقات بالتحديد حتى نتمكن من الدخول في الوقت المناسب

zinga8
02-27-2014, 17:27
عمولة - رسوم العمليات التي يتقاضاها الوسيط.
تأكيد - وثيقة من قبل نظرائهم لتبادل صفقة التي تنص شروط قال
الصفقة.
العقد - وحدة قياسية للمتاجرة.

gr53
03-08-2014, 11:39
السلام عليكم
شكرا على الموضوع المهم و الدي يهدف على الوقت المناسب للتداول لان الفوركس مفتوح 24/24
المهم ان نتعرف على الاوقات بالتحديد حتى نتمكن من الدخول في الوقت المناسب

طبعا يجب التعرف غلى أوقات افتتاح و إغلاق الأسواق و وضع فروقات التوقيت في الاعتبار بين السوق و بلد المتاجر
حتى يمكن للمتداول التحديد السليم للوقت المناسب له للمتاجرة

latraaa
03-08-2014, 11:55
و الله يا اخي الكريم، أما لا أوافقك الرأي و إنما أقول أنه لابد من العمل على تحليل السوق و كلما سنحت الفرصة ندخل، فالسوق عبارة عن اغتنام الفرص مصل الصيد في البحر، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

زهرة 124
03-08-2014, 12:02
بالفعل هناك اوقات للمتاجرة ولكنها تختلف من تاجر لاخر لاختلاف زوج العملات التي تتاجر به وبالتالي اختلاف الاستراتيجية واختلاف الوقت المناسب لكل تاجر
شكرا جزيلا علي طرحك للموضوع محل النقاش
وننتظر المزيد من الاراء الجيدة

nivenomar58
03-08-2014, 12:12
فعلا هوه سوق الفوركس شغال 24 ساعة فى اليوم لمدة 5 ايام فى الاسبوع ومن الممكن انك تحدد الوقت المناسب لك انت لتتداول فيه وتقوم بفتح صفقات ولكن عليك اولا تحليل الاخبار العالمية الحادثة وقت فتح الصفقة قبل الدخول فى الصفقة .

abdelaziz 10
03-08-2014, 12:22
اوقات التداول ممكن نحددها حسب الاستراتيجية الفنية التي ينهجها المتداول وايضا وقت التفرغ الذي يمتلكه ايضا
بالتالي شخصيا افضل التذبذب في السوق وهذا ما يجعلني اتداول في الفترة الاسيوية عن طريق السكلبينج

waelmma
03-08-2014, 12:29
:)):o:yahoo: الحقيقة بالرغم من ان سوق الفوركس مفتوح 24 ساعة
لكن انا اعتبر ان افضل اوقات التداول هى الاوقات عند بداية فتح السوق وهو يوم الاثنين ولا احب التداول يوم الجمعة

aymen176
03-08-2014, 12:34
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على محمد خير البشر اما بعد اخي الكريم السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو في البداية اتقدم لك بالشكر شكرا لك على الموضوع المهم وال رائع والذي يستحق القرائة والتمعن

balou1991
03-08-2014, 12:39
هناك اوقات يجب على التجار التجارة فيها مثل التجارة على الاخبار الاقتصادية الهامة و التجارة فى اوقات الدعم و المقاومة و التجارة فى شمعة الاربع ساعات لانها مهمة جدا
انصحك بالتداول على زوج اثناء او وقت يكون فيه البورصه الخاصه له مغلقه حيث ان نطاق تحرك الزوج سيكون محدود

a7med84
03-08-2014, 13:47
والله على حسب الزوج اللى انت شغال عليه لو الين او الاسترالى ممكن تتداول فى الفتره الاسيويه

ولكن عموما انا افضل الوقت الصباحى مع افتتاح بورصه لندن الى اخر النهار فى منتصف بورصه نيويورك

RomanyMoreed
03-08-2014, 18:30

شوف انت مش مقيد انك تستني معاد محدود عشان تدخل في تجاره العكس تدخل في اوقات الفرص الي انت شايفها

تحياتي

عدي
03-08-2014, 18:54
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... افضل اوقات المتاجره بيكون في الفتره اللي فيها سيوله او في تداخل الفترات مع بعضها

menoer1248
03-08-2014, 19:22
ربما اكون مصيبا او خاظئا ان قلت ان افضل الاسواق هيى التي تكون في ساعات النهار بتوقيت غرينتش وهذا ما جربت بالفعل لا اي حركة جيدة تون في الغالب في الاوقات التي تكون فيها الاسواق شبه كاملة الا وهي فترة النهار بتوقيت غرينتش كما ذكرت سالفا

ETrade
03-08-2014, 19:32
تعتبر مسألة تحديد وقت المتاجرة من الامور المهمة جدا بالنسبة لسوق الفوريكس، لذلك اقول اذا كنت خبيرا في التحليل الاخباري ولديك حساب كبير وتحسن ادارته فقد يكون من المفيد لك ان تتاجر وقت صدور الاخبار لانها تعتبر افضل وقت تكون حركة الاسعار فيها ملتهبة وسريعة ويمكنك ان تحقق مبالغ كبيرة من الارباح. اما اذا كنت تركز على التحليل الفني ولا تهتم بالاخبار فيجب عليك تجنب وقت الاخبار، واجمالا اذا كنت مبتدئا انصحك بتجنب المتاجرة وقت الاخبار لانه يعتبر من اخطر الاوقات.
للاشارة فشركة انستافوريكس تنبه الى هذه المسألة في قوانينها. لذلك ينبغي الالتزام بها.

romyolove51
03-08-2014, 19:47
السلام عليكم
تحياتي سلام

manforex2
03-08-2014, 19:49
السلام عليكم
اخى الحبيب سوق العملات يعمل 24 ساعة كما ذكرت
ولكن كل بورصة لها وقتها ولها متوسط حركة للاسعار

i$$am
03-08-2014, 19:52
السلام عليكم
نعم اخي معك حق اختيار وقت للمتاجرة مهم:accute:
بالتأكيد هناك اوقات يجب على التجار التجارة فيها مثل التجارة على الاخبار الاقتصادية الهامة

didaaass
03-08-2014, 20:04
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
انا افضل المتاجرة يوم الثلاثاء فهذا اليوم يكون سوق الفوركس متحركا اخى الكريم وعن الساعات فاذا اتاجر ل3 ساعات يوميا وشكرا

ashrafko
03-08-2014, 20:17
اخى الكريم التجارة على الاخبار الاقتصادية الهامة و التجارة فى اوقات الدعم و المقاومة و التجارة فى شمعة الاربع ساعات لانها مهمة جدا وبالتوفيق

Shawis
03-08-2014, 23:01
طالما السوق شغال، يبقى التجارة شغالة، ومش مقتنع بتوقيت معين للسوق ده، طالما السوق متحرك يبقى المتاجرة والتحليل متاح، طوال 24 ساعة في خمسة أيام في الأسبوع

nihed trabelsi
03-08-2014, 23:09
اخي الكريم سأنقل لك كلام سمعته و ان كان لم يقنعني شخصيا اذيقال ان التجارة في وسط الاسبوع اي من الثلاثاء للخميس افضل من التجارة في ايّم الاطراف و لكن انا اقول ان في اي يوم يوجد فرص هامة علينا استغلالها

hasan300
03-11-2014, 17:42
بالتأكيد هناك اوقات لا شك فى انها مربحه جدا مثل التجارة على شمعة الاربع ساعات و التجارة فى الفوركس على اوقات الاخبار العاجلة ولكن بربح معين و يجب التجارة على الدعم و المقاومة

amal500
03-12-2014, 01:44
انا بعتقد ان اى وقت متاح للتاجر الذى يتاجر على المدى البعيد او الفريم البعيد لان التجارة على المدى البعيد لا تتطلب متابعة للسوق باستمرار اما فى حالة التجارة على المدى القصير يفضل التجارة عليه فى اوقات الاخبار و شمعة الاربع ساعات فقط

mhmd12
03-13-2014, 01:45
بالتأكيد هناك اوقات يكون فيها السوق صديق اى تاجر و يريد ان يقول له تعالى و اربح زى مانت عاوز و انا اتاجر على المدى البعيد مع الترند العام للسوق على لوت صغير

trader101
03-13-2014, 01:58
نعم هناك اوقات تكون فيه حركات الاسعار بطيئة متلا يوم الاتنين يكون السوق بطيء جدا نظرا لغياب اخبار تحركه لكن اعتقد ان اغلب الفرص تكون وسط الاسبوع حيت يمكن للتاجر كسب بعض النقاط

moraghost
03-13-2014, 02:42
الأخ العزيز
في الحقيقة وقت المتاجرة المناسب يحدده التاجر تيعا لظروفه و للفرص المتاحة أمامه بالسوق بالنسبة له هو

تقبل تحياتي

ahmed212
03-13-2014, 02:44
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الحبيب فى الله طبعا اخى الحبيب هناك اوقات كل متداول يفضل التداول خلالها انا شخصيا افضلا الازواج اللى بورصاتها تكون قافلة ومفيش اخبار للزوجين علشان تكون الحركة محدودو وفى نطاق معغين

mahmoud bakr
03-13-2014, 03:46
الوقت المفضل للمتاجره دائما
هو الوقت الذى يسمح فيه بعمل صفقه جيده ناجحه
اين كان هذا الوقت

salimned
03-13-2014, 04:30
السلام عليكم
نعم اخي انا افضل فترة الصبيحة لان السوق
تكون به سيولة كبيرة و يمكن العمل على اهداف به
و فترة الليل يكون هناك ركود كبير لدلك انصحك ان لا تتاجر فيه
موفق اخي.

baite
03-13-2014, 15:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركته
مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع الجميل على حسب الزوج الذي تتداول به اخي واوقات البورصات لكل عملة

voxaln
03-13-2014, 15:51
السلام عليكم
اخي الكريم التاجر الناجح هو الذي ينظم وقته ويختار فترة تناسب عمله وهي اهم قواعد النجاح بعد ادارة راس المال
وشكرا

LTF
03-13-2014, 16:06
السلام عليكم و رحمة الله
كلامك صحيح لكن للأسف معضم المضاربين المبتدئين في مجال الفوركس يقومون بالدخول و الخروج و فتح مراكز شراء و بيع بدون سبب و هو ما يتسبب في خسارتهم بصورة متتالية....يجب ان تكون قرارات الدخول و الخروج بناءا على تحليلات معينة و توقيت معينو ان لا يكوت التواجد في السوق من أجل التواجد فقط
شكرا

abdotitim
03-13-2014, 16:46
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضووع مهم للجمييع ونتمنى الاستفاده للجميع
بارك لله فييك على الطرح نعم على المتاجر ان يبقى متابع لجمييع جدييد وتحركات السووق

asafiforex
03-13-2014, 17:01
بالطبع يجب ان تاخذ فى عين الاعتبار اوقات عمل البورصات مثل بورصه لندن وهى التى تمثل الفتره الاوربيه وكذلك الفتره الامريكيه والفتره الاسيويه وكذلك فتره استراليا فانا لا انصحك بالتداول على زوج اثناء او وقت يكون فيه البورصه الخاصه له مغلقه حيث ان نطاق تحرك الزوج سيكون محدود وليس هناك سيوله عاليه وقد يؤدى ذلك الى احساسك بالملل والجلوس امام الصفقه لفتره طويله دون تحقيق ارباح ولكن انصحك بالتداول على الزوج الذى تكون بورصته تعمل فى هذا الوقت وانا افضل الفتره الاوربيه والامريكيه

عبد الحكيم
03-13-2014, 18:21
السعي الى الوصول الى المتوسط حركه العملات فى الأوقات المختلفةيجعلك تدرك الوقت المناسب للانقضاض على الضفقات ذات الربح الكيبر كل ماعلينا اتقانه هو الانتباه

abdelaziz 10
03-13-2014, 18:24
السعي الى الوصول الى المتوسط حركه العملات فى الأوقات المختلفةيجعلك تدرك الوقت المناسب للانقضاض على الضفقات ذات الربح الكيبر كل ماعلينا اتقانه هو الانتباه
انا من رايك اظن ان الفوركس في الاصل هل عبارة عن فرص والشاطر هو من يعرف متى يقتنصها طبعا
انما من جهة اخرى بلوغ مستوى اقتناص الفرص في الوقت المناسب يعني مباشرة الخبرة والاحتراف

ebram
03-13-2014, 18:33
اي وقت يكون فيه فرصه دخول يكون وقت مناسب
بس طبعا لازم نعرف ان في اوقات اخبار وفي اوقات افتتاح اسواق
كل ده لازم نكون متعارفين عليه كويس قوي حتي نتمكن من النجاح في السوق

forexman3
03-14-2014, 22:30
تسلم ياغالى على هذا الموضوع
وارى ان عمل سوق الفوركس على مدار ال 24 ساعة
من اهم مايميز سوق الفوركس عن بقية اسواق الاسهم
وهذا يتيح لكل شخص التداول وفق الوقت الذى يناسبه

maha elsayed
03-14-2014, 22:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته افضل اوقات المتاجره
هو وقت افتتاح البورصات العالميه نظرا لصدور الاخبار المهمه

عدي
03-14-2014, 22:55
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته... اظن اخي ان افضل اوقات المتاجره تكون في الفتره الاوربيه في خلال الساعه العاشره صباحا

saad197920
03-16-2014, 23:43
نعم يا اخى الفاضل كلامك صحيح بالرغم من ان سوق العملات يعمل على مدار 24 ساعة الا انه ليست كل
الاوقات مناسبة للمتاجرة فيها فيوجد بعض اوقات يكون فيها تذبذب شديد واوقات اخرى يكون فيها السوق فى حالة
خمول فيجب على التاجر ان يتابع الوقت الذى يكون فيه السوق فى حالة نشاط وذلك بمتابعته للاجندة الاقتصادية ليوم التداول ...

ahmedibrahim258259
03-17-2014, 00:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا شايف ان افضل اوقات التجارة هي مابين الساعة التاسعة صباحا وحتى الساعة الرابعة عصرا
تقبل مروري

DRAGON1980
03-17-2014, 00:48
لا السوق مفتوح في اي وقت

---------- Post added at 11:48 PM ---------- Previous post was at 11:47 PM ----------

لا السوق مفتوح في اي وقت

pepsimanxx
03-17-2014, 01:01
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته صديقنا العزيز انا لم يصبق
لي وان استعملت اكسبرت او مؤشر الرينكو من قبل الا انني اود ان
استفيد من طرحك للموضوع باستفسارك عن طريقة تشغيل
هذا الاكسبرت وانا مثلك انتظر الحل والاجابة الشاملة والجذرية لهذه الاشكاليةززززز

sabirdaba
03-17-2014, 01:32
ما هو معروف هو ان السوق يشتغل بشكل جيد في الفترة الصباحية ممكن من الساعة 9 صباحا الى 4 مساءا بتوقيت غرينيتش هذه افضل الاوقات طوال اليوم وطبعا اول يوم في الاسبوع في الغالب يشهد حركة ضعيفة

loka
03-18-2014, 02:09
انا مش شايف ان فى وقت مخصص للتجارة لاننا ممكن نتاجر فى الفوركس فى اى وقت يوميا و اسعى الى تعديل مستوايا فى التجارة حتى اتاجر فى اى وقت و فى اى زمان و اى زوج فى التجارة حتى احقق ما اسعى اليه

---------- Post added 03-18-2014 at 01:09 AM ---------- Previous post was 03-17-2014 at 03:41 AM ----------

انا لا اعتقد ذلك على الاطلاق و اللى انا شايفه ان التاجر ممكن يتاجر و يتداول فى السوق كل يوم بشكل منتظم ولكنى اعتقد ان الارباح سوف تختلف من يوم لاخر لان السوق لا يعيد نفسه فى اى يوم من الايام

hajarforex
03-18-2014, 02:10
المتاجرة ف يالفوركس فهي تكون على المدار كله
و على 42 ساعة ف يالويم و لهذا فانه
التداول ف يالفوركس فهو يكون على اسس صحيحة ف يكل وقت

mahmoud bakr
03-18-2014, 02:27
هو عادى انا بدخل فى وقت بس مش بتظبط كتير
اتمنى ان حد يفيدنا

doola2020
03-19-2014, 01:19
أخي فعلا هناك أوقات معينة تكون جيدة في التداول ولكن هذه الاوقات ليست ثابتة علي مدار الاسبوع وليست علي عملة واحدة فقط

forex90
03-19-2014, 10:59
سوق الفوركس يعمل 24 ساعىة فى 24 ساعة على مدار 5 ايام فى الاسبوع ويوم السبت ولاحد بيكون اجازة وطبعا لكى تتعلم كيف تتاجر فى الفوركس يجب عليك ان تعلم ان سوق الفوركس ليس عمل سهل ولابد من دارسة المجال وافضل اوقات اللمتتاجرة هوة وقت الظهيرة الى الغروب

saad forex
03-19-2014, 11:51
من اهم مميزات الفوركس انك تقدر تتداول فى الوقت المناسب ليك
ولكن بالطبع اهم فتره تكون فيها السيوله عاليه هى الفتره الاوروبيه وده شىء بيبقى جيد لعمل الصفقات

msamir2013
03-19-2014, 11:51
اكيد طبعا الوقت فى التجارة عامل مهم لان مش فى ال24 ساعة السوق على وتيرة واحدة

الاهم انك تقدر تشوف انت اية اللى يناسبك ودا مش هيجى فى يوم وليلة لاكن لابد من البحث والمتابعة ومعرفة اى الطرق افضل فى كل فترة

moumi20081
03-19-2014, 12:48
نعم اخي الكريم لدالك اهمية كبيرة وانالا انصحك بالتداول على زوج اثناء او وقت يكون فيه البورصه الخاصه له مغلقه حيث ان نطاق تحرك الزوج سيكون محدود وليس هناك سيوله عاليه وقد يؤدى ذلك الى احساسك بالملل والجلوس امام الصفقه لفتره طويله دون تحقيق ارباح ولكن انصحك بالتداول على الزوج الذى تكون بورصته تعمل فى هذا الوقت وانا افضل الفتره الاوربيه والامريكيه بالتوفيق

ebram
03-19-2014, 12:56
انا عن نفسي بشتغل في الجولد
وهنا لازم اكون واخد حذر كويس جدا في التعامل مع المعدن ده
لان في اوقات افتتاح الاسواق ممكن يكون في مخاطر علي التعامل معاه
والله الموفق

merengue
03-19-2014, 13:09
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته . و الصلاة علي النبي و اله و صحبه و من واتبعه . نعم و افضلها عند فتح الاسواق الاوروبية و الامريكية

lema
03-19-2014, 13:12
انا لا اعتقد انة يوجد اوقات معينة للمتاجرة يمكنك المتاجرة فى اى وقت ترغب وعند وجود الفرصة فاجد ان الفرص لا ترتبط بوقت معين
لذا متابعه السوق اهم شئ

gehad87
03-19-2014, 13:14
من بعد سنة كاملة رقصا مع اليورو دولار انا لحظت عليه سلوك معين في بعض الاوقات

لكن هو مازال لئيم يعني بيخلف الاوقات بتعات حركة الهادئة واسعة الخطى لساعه او ساعتين

موضوع التوقيت مهم جدا بس لملاحظته محتاج وقت طويل علشان تفهم الخطط الخاصة به

samirania
03-19-2014, 13:45
السلاااام عليـكم ان سوق الفوركس يعمل 24 ساعة فى اليوم لمدة خمسة ايام فى الاسبوع ومــن المــمكن انك تحدد الوقت لي يناسبك
وتقوم بفتح صفقات ولكن عليك اولا تحليل الاخبار العالمية وقت فتح الصفقة قبل الدخول فى الصــفقة .....

baderkhazma
03-19-2014, 13:48
اخي الكريم المتاجرة بامكانك فعلها باي وقت من الاوقات وهذا سهل جدا ولكن هناك اوقات تفضل لانك تكسب من خلالها ولا تخسر

magic777
03-19-2014, 16:38
اخي الكريم المتاجرة بامكانك فعلها باي وقت من الاوقات وهذا سهل جدا ولكن هناك اوقات تفضل لانك تكسب من خلالها ولا تخسر

هو طبعا السوق مفتوح هنا اربعه وعشرين ساعه والمتاجر هنا يقدر يعمل في اي وقت مناسب له بالطبع وايضا ممكن لو
حابب يعمل في وقت معين وظروفه لا تسمح ممكن يعتمد على الاوامر المعلقه

loka
03-21-2014, 04:40
انا شايف ان افضل وقت للتجارة فى الفوركس يكون فى اوقات الاخبار المهمة جدا و لكن بربح لا يتعدى 10% من رأس مالى فى السوق حتى لا يتم الغاء الارباح كلها و يجب التجارة على الدعم و المقاومة بشكل منتظم

احمدل سالم 22
03-21-2014, 08:25
صحيح ان السوق شغال اربع وعشرين ساعة
على اربعة وعشرين ساعة لكن هناك اوقات
وهي الاوقات التي يتم فيها تتداخل فيها الاسواق
وقت مناسب للتداول لان السيوله تكون كبيرة في هذا الوقت

zamalkkawy
03-21-2014, 08:55
خاصه عن طريق الانترنت يتوقف على دراسه ومتابعه السوق من حيث العرض والطلب
و حركات البيع والشراء وتغيرات السوق فالعمل يكون خلال الـ 24 ساعه كدراسه للامر ثم يتمع البيع او الشراء طبيققا لدراسه جاده وجيده

romyolove51
03-21-2014, 09:01

ebram
03-21-2014, 09:13
هو طبعا السوق مفتوح هنا اربعه وعشرين ساعه والمتاجر هنا يقدر يعمل في اي وقت مناسب له بالطبع وايضا ممكن لو
حابب يعمل في وقت معين وظروفه لا تسمح ممكن يعتمد على الاوامر المعلقه

ممكن ان نحدد العديد من الصفقات التي نضع لها الاوامر المعلقه
بس لازم ان تكون محدد التحليل سابق للصفقات حتي تتمكن من ترك الصفقات حتي تفتح وتاخد المصار الصحيح
تحياتي

abdelaziz 10
03-21-2014, 13:24
صحيح ان السوق شغال اربع وعشرين ساعة
على اربعة وعشرين ساعة لكن هناك اوقات
وهي الاوقات التي يتم فيها تتداخل فيها الاسواق
وقت مناسب للتداول لان السيوله تكون كبيرة في هذا الوقت
صحيح فالسوق يفتح 24 ساعة متواصلة في رايي حتى يعطينا فرصة انتقاء الوقت المناسب لاسلوب تداولنا
فمثلا لعشاق الحركة القوية والمندفعة ممكن اختيار وقت صدور الاخبار وهناك ممكن حصد نقاط عدة

cesario
03-21-2014, 13:55
اخي العزيز شكرا على موضوعك فعلا السوق شغال 24 ..عن نفسي افضل اوقات المتاجر هي من افتتاح البورصة الاوربية الى اغلاق البورصة الامريكية

maged mag
03-21-2014, 14:01
الســـلام عليكـــــــم ورحـمــــة الله وبـــركـــــاتــــــه
بالطبع اخى فحسن اختيار الوقت مهم فى التداول ويساعدك فى اختيار متى تفتح او تغلق الصفقة
فالربح غالبا ما يعتمد على اختيار وقت المتاجرة
مشكور على موضوعك المتميز
تحياتى لك

HOPE2014
03-21-2014, 14:04
صباح الربح نعم اخي وليس مستحيل هناك من يتفرع فقط للفوركس ويتابع حركة السوق لحظة بلحظة وهؤلاء ارباحهم كبيرة لكن لن لم يكن وقت كافي فالسوق يعمل 24 ساعة فف اليوم و5 ايام في الاسبوع اختر او اقتنص فرصتك في وقت نشاط السوق سلام

mostafapop30
03-21-2014, 14:05
بسم الله الرحمن الرحيم

اخي الكريم الفوركس مفتوح 24 ساعه احسن وقت هو الوقت في منتصف اليوم او صباحا وقت السوق

تقبل مروري واتمنالك التوفيق

Abo Hamdy
03-21-2014, 14:13
اخي العزيز بالتوفيق ليك ولينا اخي الكريم
السوق مفتوح طول اليوم وانت تقدر
تفتح الصفقة ف اي وقت يعني مش لازم معاد معين

midosafwat
03-21-2014, 19:25
من اهم مميزات الفوركس انك تقدر تتداول فى الوقت المناسب ليك
ولكن بالطبع اهم فتره تكون فيها السيوله عاليه هى الفتره الاوروبيه وده شىء بيبقى جيد لعمل الصفقات

loka
03-22-2014, 00:16
انا شايف ان اى وقت متاح للتاجر للتجارة فى الفوركس و اعتقد ان التجارة لا تكون متوقفة على وقت خبر مثلا او ترند معين على زوج معين و لكن التجارة تكون على اساس اسكالبينج مثلا وربح 10 نقاط منه

forex90
03-23-2014, 14:07
طبعا هناك اوقات للمتاجر وهية ان تتاجر اوقات افتتاح البورصات الامريكية والوربي وهية السوق
يتحرك فيها سريعا ويمكن ان تربح منت اوقات الافتااح دية مبالغ كويس لو تعرف خبايها

heroo252
03-23-2014, 14:13
طبعا فى اوقات بتكون مناسبة جدا للمتاجرة عن اوقات تانى
انا شخصيا بحب الجلسة الاوروبية للمتاجرة
عن اى جلسة تانى زى الاسيوية او الامرييكية

faridfrance
03-23-2014, 14:18
بسم الله الرحمان الرحيم
و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
عك حق اختيار وقت للمتاجرة مهم
جدا كي ننظم عملنا و ندخل وفق استراتيجية جيدة .

magic777
03-23-2014, 14:46
طبعا هناك اوقات للمتاجر وهية ان تتاجر اوقات افتتاح البورصات الامريكية والوربي وهية السوق
يتحرك فيها سريعا ويمكن ان تربح منت اوقات الافتااح دية مبالغ كويس لو تعرف خبايها

الافضل للمتاجر انه يدخل بناء على تحليل جيد حتى لو مش محدد وقت ثابت هنا وبيدخل باوامر معلقه هيكون افضل له من انتظار
توقيت معين يدخل منه صفقته طبعا

heroo252
03-23-2014, 14:50
بتفرق حسب الزوج المفضل بالنسبالك عشان الجلسات التلاتة
واخبار الزوج دة بتكون امتى
دة عامل مهم جدا فى تحدديد وقت المتاجرة

forex pop
03-23-2014, 14:53
الفوركس يعمل 24 ساعىة فى 24 ساعة على مدار 5 ايام فى الاسبوع ويوم السبت ولاحد بيكون اجازة.......
وطبعا لكى تتعلم كيف تتاجر فى الفوركس يجب عليك ان تعلم ان سوق الفوركس ليس عمل سهل ولابد من دارسة المجال........

sadok abed
03-23-2014, 15:05
السلام عليكم و رحمة االله و بركاته
اخى الكريم للاهم بالنسبة لى هو تجنب و قت الاخبار لان التذبذب فيه كبير جدا
بالتوقيق للجميع فى عالم الفوركس

loubhan
03-23-2014, 16:42
السلام عليكم موضوع مهم نعم وبادره طيبة منك لكي يستفيد الجميع
مشكوور نعم اخي هناك اوقات للمتاجه بيقروها كبار التجار انه خطر التداول يوم الجمعه

saddem
03-23-2014, 18:56
ان نطاق تحرك الزوج سيكون محدود وليس هناك سيوله عاليه وقد يؤدى ذلك الى احساسك بالملل والجلوس امام الصفقه لفتره طويله دون تحقيق ارباح
ولكن انصحك بالتداول على الزوج الذى تكون بورصته تعمل فى هذا الوقت

awa
03-23-2014, 19:16
افضل وقت متاجرة من وجهة نظرى هو من اول يوم الثلاثاء و حتى يوم
الخميس اما يوم الاثنين كله و يوم الجمعة فانا شايف ان قلة المتاجرة فيهم احسن

magic777
03-23-2014, 21:40
افضل وقت متاجرة من وجهة نظرى هو من اول يوم الثلاثاء و حتى يوم
الخميس اما يوم الاثنين كله و يوم الجمعة فانا شايف ان قلة المتاجرة فيهم احسن

اكيد علشان يوم الاتنين لسه السعر بيكون مأخدش طريق واضح نعتمد عليه ولسه محددش الاتجاه الي هيمشي عليه وهنا لازم ننتظر
علشان نعرف هندخل بيع ولا شراء ويفضل فعلا البدأ يوم التلات

MR.JPY
03-23-2014, 21:53
أفضل أوقات المتاجره

وفقكم الله

السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل بتمنالك كل خير
بالفعل ادارة الوقت من الامور الهامة جداً جداً وتعتبر اساس

laurent1979
03-23-2014, 22:01
من المهم جداً أن تحسب جيداً المبلغ الذي تخاطر به فعلياً في كل مرة . تتساوى أهمية حساب المبلغ مع أهمية التأكد من قدرتك على تحمل المبلغ المعرض للمخاطرة . إذا لم تدرس قرارك بشكل جيد سوف تتعرض لضغوط شديدة نتيجة الخوف من خسارة هذا المبلغ ومما لاشك فيه سوف يقودك هذا الشعور إلى اتخاذ قرارات خاطئة .

---------- Post added at 07:01 PM ---------- Previous post was at 06:56 PM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم
أكيد أخي في أوقات للمتاجرة
أنصحك بالصبرعلى كل عضو في الفوركس أن يتعلم اللغة الإنجليزية كي يتمكن من فهم الفوركس

doaa sary
03-23-2014, 23:19
الفوركس شغال زى منتا قولت24ساعه
وطبعا يومين فقط اجازة السبت والاحد
انا بدخل اوقات الاخبار فقط

sendrela
03-23-2014, 23:23
طبعا كل متداول لابد وان يحدد هدفه واوقات تناسب طبيعه عمله وطبيعه السوق الذى سيتداول فيه فلو هو يتاجر بالدولار مثلا

فالفتره الاوربيه مناسبه جدا وبالتالى سيكون هناك سيوله وحركه جيده بالسوق تستطيع ان تجنى منها بعض النقاط

دمت بود

maria
03-23-2014, 23:32
أحلى فترات للمتاجر من وجهة نظري هي الفطرة من 3 العصر الى 5 ويمكن أيضا تداولات الفطرة الاوروبية من 8 صباحا 3 العصر جيده ولكنه غالبا بتكون عكسه مع الفطرة الامريكيه

sof
03-23-2014, 23:32
السلام عليكم
انا شخصيا لا انتظر وقت معين لاداول
لكن انتهز الفرص التي تكون امامي
لهذا لا احتاج وقتًا ما ....

joker7diaa
03-23-2014, 23:38
انا وعن تجربة افضل الاوقات التي في النهار مع اني اسهر
لاكن اجد الفرص تأتي في النهار اكثر وخصوصاً مع فتح بورصة نيوورك ولندن
وبالتوفيق للجميع والسلام عليكم

hasback
03-24-2014, 00:28
أفضل أوقات المتاجره

وفقكم الله

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخي الكريم وشكرا لك عغلى هذه المعولمات التي قدمتها لنا وبالنسبة لي اظن ان افضل الاوقات للمتاجرة هي الاوقات التي تكون كالدوام الرسمس اي من 9 صباحا الا السابعة مساءا بتوقيت غرينتش

Bouani
03-24-2014, 00:42
أنا عن نفسي لا أرى وقت مميز للغاية
لكن قد أفضل وقت صدور الأخبار لما يقدمه من تقلبات كبيرة للسوق
لكن قد يكون ذلك ذي خطر كبير
تقبل مروري

AMLAK
03-24-2014, 00:44
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد ان هناك من يتفرع فقط للفوركس ويتابع حركة السوق لحظة بلحظة
وهؤلاء ارباحهم كبيرة لكن لن لم يكن وقت كافي فالسوق يعمل 24 ساعة فف اليوم و5 ايام في الاسبوع اختر او
اقتنص فرصتك في وقت نشاط السوق بالتوفيق للجميع ان شاء الله

maria
03-24-2014, 00:45
عن تداولات باللي ركز في تداولات تداولات الفطر الأرضية جيدة خاصه أن من 8 صباحا وحتى 3 العصر بالفطرة الأمريكية في 3 العصر الى 5 العصر الجيدة التي ولدت إلا أنهم في بعض الاحيان يكون متعة سين أي فطرت العربية ولد فطرة الأمريكية يكون كلاهما عكس الاخر

oneman
03-24-2014, 01:26
هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ "هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْض" أَيْ الْأَرْض وَمَا فِيهَا "جَمِيعًا" لِتَنْتَفِعُوا بِهِ وَتَعْتَبِرُوا "ثُمَّ اسْتَوَى" بَعْد خَلْق الْأَرْض أَيْ قَصَدَ "إلَى السَّمَاء فَسَوَّاهُنَّ" الضَّمِير يَرْجِع إلَى السَّمَاء لِأَنَّهَا فِي مَعْنَى الْجُمْلَة الْآيِلَة إلَيْهِ : أَيْ صَيَّرَهَا كَمَا فِي آيَة أُخْرَى ( فَقَضَاهُنَّ "سَبْع سَمَاوَات وَهُوَ بِكُلِّ شَيْء عَلِيم" مُجْمَلًا وَمُفَصَّلًا أَفَلَا تَعْتَبِرُونَ أَنَّ الْقَادِر عَلَى خَلْق ذَلِك ابْتِدَاء وَهُوَ أَعْظَم مِنْكُمْ قَادِر عَلَى إعَادَتكُمْ

kaa
03-24-2014, 04:10
سوق الفوركس يعمل طوال اليوم خمسة اايم فى الاسبوع ولكن ليس كل وقت مناسب للتداول
حيث ان اتداول فى الفوركس يكون عند وجود فرص جيدة

forexuwk
03-24-2014, 08:20
يجب ان تاخذ فى عين الاعتبار اوقات عمل البورصات مثل بورصه لندن وهى التى تمثل الفتره الاوربيه وكذلك الفتره الامريكيه والفتره الاسيويه وكذلك فتره استراليا فانا لا انصحك بالتداول على زوج اثناء او وقت يكون فيه البورصه الخاصه له مغلقه حيث ان نطاق تحرك الزوج سيكون محدود وليس هناك سيوله عاليه وقد يؤدى ذلك الى احساسك بالملل والجلوس امام الصفقه لفتره طويله دون تحقيق ارباح ولكن انصحك بالتداول على الزوج

forex_lionz
03-24-2014, 10:31
النهاردة لما السعر وصل علي الكيبل لمستوي200 وقفل في شمعة الساعة 8 فوق مستوي 174.4 كان ممكن يبقي شراء ولا لازم الواحد يشتري من مستوي خط الصفر او مستوي61 او 38، دايما بلاقي فرص علي مستويات غير التلاتة دول بذات لما تلاقي مثلا السعر علي مستوي 76

masry928
03-24-2014, 11:20
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مواضيعك مميزة جدا اخى الكريم واكيد فى اوقات معينه للمتاجرة بغض النظر عن اجازة الفوركس ولكن فيه ازواج عملات مرتبطه ارتباط وطيد بافتتاح الجلسات الخاصه بها زى جلسه نيويورك والسوق الاسيوى والسوق الاوربى

houssem491
03-24-2014, 11:28
من رأيي الشخصي لا وجود لوقت معين للمتاجرة
فعالم الفوركس مليئ بالمفاجئات الغير متوقعة وجب على المضارب التكيف معها
مشكور

atbill
03-24-2014, 11:29
السلام عليكم، كل الأوقات التي يكون فيها السوق شغال مناسبة للمتاجرة و لكن يبقى وقت صدور الأخبار
من الأوقات الملائمة حتى تحللالأخبار و تستطيع تحديج وجهة صفقتك...شكرا

محمد السيد محمد
03-24-2014, 11:37
مفيش شك ان السوق ليس طيلة اليوم في حالة نشاط ..
وعلى العكس تماما فاغلب اوقاته خمول وبعض الأوقات يكون فيها نشط وهذه الأوقات هي اوقات الفرص

faridfrance
03-24-2014, 11:43
سم الله الرحمان الرحيم
و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بالتأكسد اوقات التجارة فى الفوركس تتمثل فى شمعة الاربع ساعات و خصوصا فى النهار و ايضا التجارة بعد الاخبار .

aysamiman
03-24-2014, 14:36
و من أفضل أوقات المتاجرة الفترة الصباحية فترة السوق الأوروبي لحركة السوق السريعة و السيولة

Heisenberg
03-28-2014, 21:53
السلام عليكم و رحمــة الله و بركاتـــه
انا شايف ان اى وقت متاح للتاجر للتجارة فى الفوركس و اعتقد ان التجارة لا تكون متوقفة على وقت خبر
تحياتي لك و بالتوفيق

houdabluegolden
03-28-2014, 22:40
شكرا لك يا اخي العزيز على هذا الموضوع المتميز وطبعا كل واحد بيختار التوقيت اللي بيناسب استراتيجيته
يعني مثلا لو واحد بيعتمد على الاسكالبينج يبقى من الافضل انه يدخل في الفترة الاسيوية بالليل وهكذا

marouansat
03-28-2014, 22:44
نعم أكيد هناك أوقا للمتاجرة ومن ضمنها أثناء الأخبار أو فتح السوق الأروبية
أو السوق الأمريكي و كذلك التعلم لإدارة الوقت حسب الخطة التي تربحك أكثر

wentwor
03-28-2014, 22:48
السلام عليكم و رحمة الله نعم هناك اوقات للتجارة حسب العملة او الزوج الذي تريد ان تتداول عليه و مثال على ذلك لو انك تريد
ان تتاجر على زوج اليورو دولار يجب فتح الصفقات اتناء فتح السوق الاوروبية اي من 8 صباحا الى 9 مساءا

hadrami11
03-28-2014, 22:56
بالتأكيد أختيار الوقت مهم لاننا لا نستطيع البقاء 24 ساعة
امام الجهاز فكل شخص يتداول حسب وقته المتاح ومن الافضل
التداول بعد الاخبار والتوفيق للجميع

محمد مؤمن
03-29-2014, 01:58
بالتأكيد يجب أن يبحث المتداول عن أفضل أوقات المتاجرة فرغم أن سوق العملات يعمل طوال اليوم على مدار 24 ساعة
إلا أنه من المستحيل تعقب المتداول لكل حركة من حركات السوق في جميع الأوقات وبديلاً عن ذلك يلجأ البعض إلى الدخول في وقت واحد مميز وهو التلاقي بين البورصة الأوربية والأمريكية

NhajajN
03-29-2014, 02:02
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بالتأكيد هناك اوقات يجب على التجار التجارة فيها مثل التجارة على الاخبار الاقتصادية
واتمنى لك التوفيق يا اخي الكريم والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

yousef87
03-29-2014, 02:05
الســــــــــلام عليـــــــــــكم ورحمــــــــة الله وبركاتــــه,,
اخي العزيز .......
مشكوووووووووور على هذا الطرح المميز
انا لست خبيرا جدا في المتاجرة
اتمنى لك الفائدة من الردود

aboubakeur_m12
03-29-2014, 02:05
اهم شيئ الابتعاد عن المتاجرة اوقات صدور الاخبار و البيانات الاقتصادية اما الباقي فلا اعتقد انها توجد مخاطرة كبيرة في المتاجرة خاصة اذا كنت تعتمد على تحليل معين و مميز في نفس الوقت و تستخرج منه نقاط قوية .

yousef1989
03-29-2014, 02:15
السلام عليكم اخواني واصدقائي في هذا المنتدى الرائع
واعتذر منكم شديد الاعتذار فليس لدي اية معلومات حول هذا الموضوع فانا لا ازال مبتدا في هذا المجال
وشكرا جزيلا لكم

diamond trader
03-29-2014, 02:19
تحياتى اخى
اعتقد ان افضل وقت للمتاجره هو عقب صدور الاخبار لان حركه السوق تكون قويه و فرص الربح عاليه و لكن يلزم الحرص لان خطر الخساره يكون عالى ايضا بدوره

arabien
03-29-2014, 02:45
أرى افظل وقت للمتاجرة
هو حين تكون بورصة دولة تلك العملة مفتوحة .
لأن السيولة تكون قوية والحرك السعرية أراه تكون أكثر نشاط .

salimned
03-29-2014, 16:15
السلام عليكم نعم اخي هناك اوقات لمتاجرة الفوركس حيث تعتمد على استراتيجيتك في
الدخول و ان وجدت فرصا عليك بانتهازها دائما و اتمنى لك التوفيق في عملك.

forexuwk
03-29-2014, 16:56
تسمـــى إدارة الوقت وهي من الامور الهـــامة التي تكون في الخطة

owtinod
03-29-2014, 22:36
خى الكريم طبعا هناك اوقات جيدة للمتاجرة و على المرئ دائما السعى خلف الفرص
ولكن لا يمكن ان تكون هناك اوقات ثابتة للفرص و ايضا اوقات الحركية و المضاربة
تختلف من زوج لاخر

slow
03-30-2014, 15:57
اهلا بيك اخي الكريم مفيش حكايه السوق مفتوح 24 ساعه اللي بتقول عليها دي السوق اجازه يوم السبت اللي هو نهايه الجمعه و بيشتغل الاتنين اللي هو نهايه يوم الاحد
وبذلك نستنتج ان السوق فاتح 5 ايام بس في الاسبوع.

saro123
03-30-2014, 16:00
انا بالنسبة لى لانى اشعر بالممل الشديد احب ككثيرا العمل فى الاوقات التى يكون فيها السوق متحرك بشكل كبير
وهذة الاوقات تكون فى اثناء ظهور الاخبار

Hossam Samy
03-30-2014, 16:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي العزيز
لا الفوركس سوق مفتوح طول اليوم
24 ساعة تقدر تتداول في
اي وقت تحب وعلي مزاجك لو حابب

el andaloussi
03-30-2014, 18:36
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي الكريم أشكرك لوضعك
بين أيدينا موضوعا عن أوقات المناسبة للتداول والتي يعرف فيها السوق سيولة كبيرة وتقبل مروري المتواضع

loka
03-31-2014, 04:48
مما لا شك فيه ان فى اوقات يجب علينا ان نبتعد عن السوق فيها حتى لا نخسر او نكون فى مخاطرة الخسارة فى الفوركس مثل التجارة على الاخبار الهامة و التجارة فى اوقات الليل المتأخر و التى تؤدى الى الخسارة

mgw
03-31-2014, 11:27
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
فيه استراتيجيات بتبقي وقت بورصة نيويورك
وفيه استراتيجيات في اي وقت زي التحليل الفني
وكل استراتيجية ليها وقت محدد

abdelhak redouane
03-31-2014, 15:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذه المعلومات القيمة والمفيدة بالخصوص للمتعاملين في سوق العملات والجدد والذين لا يزالون لايفرقون بين اوقات الصفقات واوقات السوق والذي لم يفهموا لحد الان التجارة في باب العملات وما يلزمها من تقنيات واستراتيجيات
بالتوفيق للجيمع

gr53
04-09-2014, 07:25
وقت المتاجرة هو الوقت الذي يحمل فرصا قوية للدخول و الذي يحددها المتداول
و يجب التعرف غلى أوقات افتتاح و إغلاق الأسواق و وضع فروقات التوقيت في الاعتبار

mokhtarss
04-09-2014, 13:50
انا ارى من اهم مميزات الفوركس انك تقدر تتداول فى الوقت المناسب ليك
ولكن بالطبع اهم فتره تكون فيها السيوله عاليه هى الفتره الاوروبيه
وده شىء بيبقى جيد لعمل الصفقات. تحياتي

ilyes chaieb
04-09-2014, 21:44
في الحقيقة بما ان السوق يعمل على مدار 24 ساعة و خلال 5 ايام في الاسبوع انا ارى كل الاوقات متاحة للعمل و الكسب بس لا ننسى ان الخسارة واردة ايضا في جميع الاوقات . تقبل مرورى

mhmd12
04-14-2014, 00:32
انا لا اعتقد ان فى اوقات بتكسب التاجر فى الفوركس و لكن اى وقت من التجارة ربما يساعد اى تاجر فى تحقيق الارباح التى يسعى اليها اى تاجر فى الفوركس بسهولة كبيرة جدا

abdelaziz 10
04-16-2014, 18:15
في الحقيقة بما ان السوق يعمل على مدار 24 ساعة و خلال 5 ايام في الاسبوع انا ارى كل الاوقات متاحة للعمل و الكسب بس لا ننسى ان الخسارة واردة ايضا في جميع الاوقات . تقبل مرورى
ردك جميل جدا يا اخي فكما ان كل الاوقات ممكن الواحد يربح منها فايضا كل الاوقات ممكن الواحد يخسر فيها
بالتالي الاهم في رايي ان المتاجر لا يدخل الا بتوفر الفرص السانحة حسب اسلوب تداول التقني وادارته المالية

INTHENAMEOFALLA
04-16-2014, 18:19
ولماذا احددوقت للمتاجرة وانا عندى السوق مفتوح على مدار اليوم كله ليه اضيع اليوم كله بدون استفادة ولو بمتابعة السوق دون دخول حتى يتسنى لى معلومات اكثر

hasan300
04-22-2014, 02:35
مما لا شك فيه ان التجارة على العملات فى الفوركس تساعد التاجر فى التجارة فى الاوقات التى تؤدى به الى الربح و هناك اوقات اخرى ربما تكون خطرة فى التجارة و يجب الابتعاد عن هذه الاوقات فى التجارة

gr53
04-22-2014, 20:36
من مزايا الفوركس أن التداول متاح في اي وقت باليوم على حسب ظروف المتاجر مادامت الفرص موجودة
و من الأوقات التي تكون بها حركة السوق سريعة و السيولة عالية فترة السوق الأوروبي

samoray13
04-22-2014, 22:59
كلامك صحيح اخي السوث شغال بشكل دائم وبدون توقف لكن فعلا يلزم ان المتداول يعرف يختار افضل وقت للمتاجرة على الزوج الذي هو يحب المتاجرة عليه لان الازواج لا تكون دائمة الحركة ولكن في اوقات معينة

abdelaziz 10
04-24-2014, 11:55
كلامك صحيح اخي السوث شغال بشكل دائم وبدون توقف لكن فعلا يلزم ان المتداول يعرف يختار افضل وقت للمتاجرة على الزوج الذي هو يحب المتاجرة عليه لان الازواج لا تكون دائمة الحركة ولكن في اوقات معينة
والله ياا خي توقيت المتاجرة في رايي مرتبط بالخصوص باسلوب المتاجر التقني فالمحلل الاساسي لازمه اوقات صدور الاخبارربما
انما بالعكس هناك استراتيجيات تقنية تبغي تذبذب فالافضل لها الفترة الاسيوية واستراتيجيات تبغي الفترة الاوروبية حسب خصوصيتها

mohamead
04-24-2014, 12:16
انا من راي اخي العزيز ان كل الاوقة منسبة لي التدول والربح
اذا انت استخدمة عقلك في التدول ولكن هناك ايضا
اوقات منسبة لي التدول والربح وشكرا

Hamdy Elhossiny
04-24-2014, 12:22
والله اخى انا ارى ان كل اوقات السوق منذ بدايته لنهايته صالحه للتداول فيها
لان هذا السوق مبنى على الفرص المتاحه ومن الممكن ان تتاح الفرص فى اى وقت

magic777
04-24-2014, 13:35
انا من راي اخي العزيز ان كل الاوقة منسبة لي التدول والربح
اذا انت استخدمة عقلك في التدول ولكن هناك ايضا
اوقات منسبة لي التدول والربح وشكرا

هو مش بالوقت الصراحه هو بالفرص القويه المتاحه امامنا ومتوسط حركه السوق في الوقت يعني لو انت بتدخل في الفتره الاوروبيه هيكون امامك
فرص اكبر من الفتره الاسيويه وكده انما تحديد وقت محدد صعب

kaa
04-24-2014, 14:22
يجب ان نختار الوقت المناسب فى التداول
وسوق الفوركس يعمل طوال اليوم ويجب عدم الاستعجال فى الدخول فى الصفقات حتى لا نتورط ونخسر

hasan300
04-24-2014, 18:11
انا اتمنى انى اتاجر على اوقات الاخبار بالارباح التى لا تتعدى 10% من رأس مالى فى السوق و ذلك لكى لا احقق ربح اكبر حتى لا يتم الغاء الربح من هذه التجارة فى الفوركس

afillane
04-24-2014, 18:42
السلام عليكم بالفعل الفوركس متاح 24/24 و خمسة ايام في الاسبوع وهذا امر جيد ولازم على كل متداول اختيار الفرصة المناسبة وانتظار الفرصة

حليس مختار
04-25-2014, 19:01
السلام عليكم و رحمة الله . عن نفسي افضل اوقات المتاجر

هي من افتتاح البورصة الاوربية الى اغلاق البورصة الامريكية

سمير تيارت
04-25-2014, 22:45
و من أفضل أوقات المتاجرة الفترة الصباحية فترة السوق
الأوروبي لحركة السوق السريعة و السيولة العالية

walid08
04-25-2014, 23:41
السلام عليكم
شكرا لك اخي الكريم على الموضوع
بالفعل فمن منا لا يملك استراتيجية لمواجهة السوق
ولكن اعتقد انه عندما ترى الشارت من قبل ستعرف كيف تحرك السوق قبل ان تدخل

forex24day
04-26-2014, 23:17
و من أفضل أوقات المتاجرة الفترة الصباحية فترة السوق الأوروبي لحركة السوق السريعة و السيولة العالية

ssnsafi
04-26-2014, 23:28
اعتقد ان من يتاجرون على المدى الطويل لا يهمهم الوقت واختياره و الوقت مهم لمن يتاجرون على المدى القصير أي خلال اليوم فيفتحون صفقة عند حركة السوق السريعة والنشطة ليغلقوها في اليوم نفسه بعد تحقيق هدفهم طبعا لكن من يتاجرون على المدى الطويل لا يهم الوقت في شيئ فهم يحللون الشارت بدون النظر الى حركة السوق النشطة ثم يعقدون الصفقة ويتركونها تسير اياما او حتى بعض الاحيان اسابيع وتكون اهدافها بعيدة و كبيرة

med5
04-26-2014, 23:32
سلام عليكم

السوق فاتح 24 ساعة لمدة 5 ايام فى السابوع وايام التداول الفعلية

هية يوم الثلاثاء والاربع والخميس ويوم الجمعة بتكون

الحركة قوية وخطيرة ايضا لكن يوم الاحد بتكون الحركة بطيئة

بالتوفيق

st2s
04-26-2014, 23:36

يجب علينــا الإلتزام به وخاصه عن طريق الانترنت يتوقف على دراسه ومتابعه السوق من حيث العرض والطلب
مع شكري للاصدقاء بالمنتدى مغلقه حيث ان نطاق تحرك الزوج سيكون محدود وليس هناك سيوله عاليه وقد يؤدى ذلك الى احساسك بالملل والجلوس امام الصفقه لفتره طويله دون تحقيق ارباح ولكن انصحك بالتداول على الزوج الذى تكون بورصته تعمل فى هذا الوقت وانا افضل الفتره الاوربيه والامريكيه

samsimsom
04-27-2014, 00:12
المتاجرة اليومية هي طريقة من طرق المتاجرة في العملات الأجنبية. و عادة ما تُفتح عمليات المتاجرة اليومية و تُغلق في نفس اليوم- يمكنك القيام بعمليات متاجرة بقدر ما تشاء في اليوم. فهذا يعود إليك.

من الممكن لعملية متاجرة يومية أن تستمر أكثر من يوم واحد. و عند حصول هذا، سيتم تجديد العملية بشكل آلي عند الساعة 10 ليلا بتوقيت غرينيتش من كل ليلة حتى يتم إقفال العملية. سيتم احتساب رسوم عند تجديد العملية مقابل حفظها لمدة 24 ساعة إضافية، و ستُحسب تلك الرسوم مرة في اليوم عند تجديد العملية. سيتم استيفاء الرسوم من الرصيد الحر في حساب المتاجرة الخاص بك، و في حال لم يكن هناك رصيد كافي فسيتم احتساب ذلك على بطاقتك الائتمانية. في حال عدم وجود بطاقة ائتمانية، سيتم احتساب ذلك من رصيدك الحر عندما تقوم بعملية سحب من حسابك، حيث سيتم اقتطاع المبلغ الذي تدين به مقابل رسوم الاحتفاظ بالصفقة من المبلغ الذي تقوم بسحبه.

ala22
04-27-2014, 17:29
حسب تجربني البسيطة أعتقد أن أفضل أوقات المتاجرة هي أول أيام الأسبوع و تحديدا يوم الاثنين و الثلاتاء
أما بالنسبة للمتاجرة مع توقيت الأخبار فلا أعلم ان كان مسموح به أم لا
و السلام

ahmed kabo
04-27-2014, 17:36
نعم اخى لاكريم اهم مميزات الفوركس انة متاح 24 ساعة ماعدا طبعا الاجازات الرسمية وبالنسبة لافضل الاوقات طبعا بلا منازع الفترة الاوربية بالتوفيق للجميع

kachary
04-27-2014, 17:46
اخي انا اضن ان الاوقات تلائم الجميع فهناك متلا مدة معينة يكون فيها السوق راكد
واوقات اخرى يتحرك السوق فيها بعنف وطبعا لكلا الامرين هناك استراتيجية تنفع فيهما

sara ali
04-27-2014, 17:51

fatoma elsayd
04-27-2014, 18:12
السلام عليكم
موضوع ممتاز وادارة الوقت مهمه جدا لاى تاجر وانا بالفعل ليا ايضا اوقات معينه اتاجر فيها
وبصراحه مع الوقت بقيت بحس انى بقيت حافظ حركه السعر فى الوقت ده
شكرا جزيلا لك استاذى
اتمنى ان تتقبل مرورى وبالتوفيق :yahoo::happy:

kaa
04-27-2014, 20:44
اكيد فى الفوركس وقات كويسة لتداو ل من افضل تلك الاوقات فى افوركس هى السوق الاوربى وخاصة بعد افتياح بورصة لندن وعندنا تفتح بورصة لندن يحدث حركة فى السوق وخاصة فى الزواج الرئيسية مثل اليورو دولار والبوند بلاخص

amermazzen
04-27-2014, 21:03
السلام عليكم مشكور أخي الكريم الطبع يجب ان تاخذ فى عين الاعتبار اوقات عمل البورصات مثل بورصه لندن وهى التى تمثل الفتره الاوربيه وكذلك الفتره الامريكيه والفتره الاسيويه وكذلك فتره استراليا فانا لا انصحك بالتداول على زوج اثناء او وقت يكون فيه البورصه الخاصه له مغلقه المهم التعلم الجيد هو الأاساس بالتوفيق للجميع.

MAZROUR
04-27-2014, 21:05
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد ان وقت المتاجرة المناسب يحدده التاجر تيعا
لظروفه و للفرص المتاحة أمامه بالسوق و من أفضل أوقات المتاجرة الفترة الصباحية فترة
السوق الأوروبي لحركة السوق السريعة و السيولة العالية بالتوفيق للجميع ان شاء الله

Ammar Tayeb abdelkader
04-27-2014, 21:06
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
نعم أخي هنك أوقات للمتاجرة تكن أفضل من الاوقات أخرى كل شيء في وقته أخي الكريم
بالتوفيق للجميع
تقبل مروري

pinoudz
04-27-2014, 21:12
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي الكريم مشكور على هذا الطرح المقدم
نعم بالطبع هناك اوقات للمتاجرة فيجب التجارة فيها افضل لتحقيق ربح اكثر

ahmed kabo
04-28-2014, 10:53
اكيد اخى الكريم كلامك مظبوط وفعلا التوقيت بيبقى مهم جدا جدا فى التداول وكل طريقة وبيصلح لها وقت معين فى التداول بالتوفيق للجميع

kaa
04-28-2014, 14:00
لو ان التاجر يحسن اختيارالوقت دة هيكون فى صالح كل تاجر فى الفوركس يجب انه نختار الوقت المناسب وارى فى السوق الامريكى ومن قبلة الوربىاوقات مناسبةوهم النسب يوجد فيها سيولة كبيرة وايضا يوجد فيهم حركة كبيرة

magic777
04-28-2014, 15:34
لو ان التاجر يحسن اختيارالوقت دة هيكون فى صالح كل تاجر فى الفوركس يجب انه نختار الوقت المناسب وارى فى السوق الامريكى ومن قبلة الوربىاوقات مناسبةوهم النسب يوجد فيها سيولة كبيرة وايضا يوجد فيهم حركة كبيرة

لو على التحليل لازم يكون المتاجر بيحلل في وقت هو واثق فيه انه هيعرف يركز وكده علشان يقدر بالفعل يدخل في صفقاات قويه
ومن نقاط قويه وبعد كده مش مهم ممكن يعمل بالاوامر المعلقه

mhmd12
04-29-2014, 07:56
اعتقد ان فى اوقات يكون فيها التجارة مربحة و يوجد فرص فى التجارة و الوصول الى ارباح من التجارة على العملات مثل التجارة على دعم و مقاومة قوى و التجارة على الاخبار العاجلة فى هذا المجال حتى نصل الى الربح من الفوركس

ahmed kabo
04-30-2014, 16:00
نعم اخى الكريم عشلان يبقى عندك طريقة او علشان تعرف تتاجر لازم تظبط وتكتشف وقت معين يكون للاستراتيجية الخاصة بيك تكون جدية فية بالتوفيق للجميع

سارة سوسو
04-30-2014, 16:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته سوق الفوركس يشتغل طوال اليوم لكن اعتقد ان هناك اوقات معينه لتجارة تكون فيها افضل في الصباح وفي لحظة فتح السوق الاميريكي تكون المتاجرة افضل ارجو ان اكون افادتك

mahmoudexr
04-30-2014, 17:41
بسم الله الرحمان الرحيم
مشكور اخي على الكريم النصيحة الفيمة
بالتوفيق للجميع ان شاء الله
والسلام عليكم

afillane
04-30-2014, 18:10
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
الشيء الجميل في هذا العالم اي الفوركي هو افتتاحه طوا لاليوم باكمله بحيث لا يجبرك على التداول في وقت محدد

karam22
04-30-2014, 18:30
فعلا اخي توقيت الدخول من اهم الاشياء التي تعطي مؤشر علي ربح السفقة او خسارتها او حتي علي الاقل التعطيل في جني ربحها

anamoody
04-30-2014, 23:46
فعلا اخى العزيز يجب ان نراعى اوقات عمل السوق و خاصة اوقات افتتاح البورصات و اغلاقها
لان هذا يحدث فجوات سعرية كبيرة جدا يستفيد منها البعض القليل و تضر الكثير من المتداولين

mariya
04-30-2014, 23:58
لو ععندا الى الوراء لقلنا نعم لأن تابعت صفقاتك الماضية ستجد أن أغلبا كان في الماضي القريب في اوقات متقاربة وفي ازواج معينة ولهذا اقول نعم هناك أوقات

abdelaziz 10
05-02-2014, 11:59
فعلا اخى العزيز يجب ان نراعى اوقات عمل السوق و خاصة اوقات افتتاح البورصات و اغلاقها
لان هذا يحدث فجوات سعرية كبيرة جدا يستفيد منها البعض القليل و تضر الكثير من المتداولين
اصلا يا اخي الفرق ما بين الناجح والفاشل في السوق هو وقت ونوع الدخول فوقت الدخول امر فارق ومصيري جدا
بالتالي لازم الدخول الصحيح في الصفقات ان اردنا ان نجد وت مناسب للخروج الصحيح وكل ذلك بالتدرب والمرونة

pinoudz
05-02-2014, 12:19
موضوع مفيد وقيم في نفس الوقت انت مشكور عليه
بالتاكيد اعتقد انه هناك اوقات خاصة بالمتاجرة

mhmd12
05-08-2014, 00:18
اكيد فى اوقات عديدة للتجارة فى الفوركس و انا احب التجارة فى هذا المجال من خلال الابتعاد عن الاخبار بشكل مبدأى و يجب التجارة فى الفوركس على اوقات من الساعه 8 الصبح حتى 3 العصر كل يوم و بالليل على الاسترالى

ruse
05-10-2014, 17:00
السلام عليكم موضوع جيد
وانا بفضل الاوقات اللى مافيهاش اخبار
لان انا بستخدم التحليل الفنى فقط واعتمد عليه اعتمادا كليا
وشكرا لطرح هذا الموضوع استاذى

عاشق الفوركس
05-10-2014, 21:34
السلام عليكم ورحمة الله ,شكرا لك اخي الغالي على التقديم وعلى الشاركة الطيبة التى امدت بها الاعضاء على امل ان يستفيدو منها ان شاء الله ،بالتوفيق لك ولجميع اعضاء المنتدى الكرام ان شاء الله

.................................................. ......

gr53
05-10-2014, 22:14
من مزايا الفوركس أن التداول متاح في اي وقت باليوم على حسب ظروف المتاجر مادامت الفرص موجودة
و من الأوقات التي تكون بها حركة السوق سريعة الفترة الصباحية

poop3
05-11-2014, 01:11
اهلا وسهلا بكم اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
افضل اوقات المتاجره فى الفوركس هو صباحا اخى الكريم
بالتوفيق للجميع هنا ان شاء الله

rojan22
05-11-2014, 01:15
السلام علیکم، إدا هناک للأوقات أفصلیه علێ الأوقات الأخرێ فمن الضروری أن تختار الوقت المناسب،
هناک من ینصحون بعدم التداول أوقات الأخبار، بالتوفیق

abo heba
05-11-2014, 02:19
اهلا بك
بالفعل هناك اوقات مفضله للتداول عن اوقات اخرى ولابد من التعرف عليها ولكن الفوركس يعمل 24 ساعه طوال اليوم
واعتقد ان المواقيت المفضله هى الفتره الاوروبيه الاكثر سيوله وتحرك للسعر

mhmd12
05-11-2014, 05:25
اعتقد ان فى فرص للتجارة و تحقيق الارباح منها بسهولة كبيرة مثل التجارة على البيع او الشراء فى الاوقات يكون فيها السوق هادئا و من خلال التجارة على الدعم و المقاومة فى السوق و تحقيق نتائج ايجابيه من السوق

sara ali
05-11-2014, 07:29
نعم اخي هناك اوقات للمتاجره
هناك فتره امريكيه وفتره اوروبيه وفتره اسيويه وفترة لندن
وهكذا ارجو الدخول في الفتره التي بها سيوله فقط
حتى تكون الفرص مكتمله

naoual
05-11-2014, 10:56
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
اخي الكريم مشكور على هذه النائح و انا ادخل الصفقات باكتمال شروط الاستراتيجية و اخرج بتحقيق الهدف

medo.66543
05-16-2014, 01:45
اخي الغالي لو ان التاجر يحسن اختيارالوقت دة هيكون فى صالح كل تاجر فى الفوركس
يجب انه نختار الوقت المناسب وارى فى السوق الامريكى ومن قبلة الوربىاوقات مناسبة
وهم النسب يوجد فيها سيولة كبيرة وايضا يوجد فيهم حركة كبيرة.
تحياتي .

خبير الفوركس
05-16-2014, 01:47
فالوقت الأنسب للقيام بـ التداول في أسواق فوركس ما بين الساعة الثامنة صباحا بتوقيت شرق الولايات المتحدة إلى الساعة الثانية عشر ظهرا. ففي هذه الأربع ساعات تغلق الأسواق الأوروبية أبوابها وتفتح أسواق الولايات المتحدة، وفي هذا الإطار الزمني

---------- Post added at 10:47 PM ---------- Previous post was at 10:46 PM ----------

عادة يمكنك الحصول على افضل الأجواء للتداول. لأسباب واضحة ، فهذا هو عادة ما يكون الوقت الأنسب لتجارة اليورو دولار وهي التجارة الأكثر شعبية، وفي هذا الوقت يقوم المتداولون الخبراء بالتداول في أسواق فوركس

shellfish_ssa
05-16-2014, 01:48
بسم الله
لا يوجد فى الواقع وقت محدد ولكن يمكن وقت صدور الاخبار العالميه المهمه لانها
تؤثر على الاسعار بشكل كبير وبالتالى فى فرص التداول وبالتوفيق

خبير الفوركس
05-16-2014, 01:50
بالتالي ففي هذه الفترة تكون حركة التداول في أسواق العملات في أوجها ، لهذا فهو الوقت الأنسب لتقوم أنت أيضا في التداول في أسواق فوركس هناك فترات أخرى جيدة لـ التداول في فوركس، فإذا كنت تعيش في الولايات المتحدة وأردت التداول أكثر في أسواق الفوركس فيمكنك البدء بالتداول منذ الساعة الثانية صباحا

---------- Post added at 10:50 PM ---------- Previous post was at 10:49 PM ----------

وهناك أيضا أوقات للراحة وهي الأوقات الأقل تقلبا في الأسواق، وهي ما بين الساعة الثانية إلى الساعة الرابعة صباحا بتوقيت شرق الولايات المتحدة، فهذا هو وقت التداخل ما بين الأسواق الأوروبية والأسواق الآسيوية، فإذا ما كنت تريد الاستراحة أو النوم بدون الشعور بأنك قد خسرت الكثير فهذا هو الوقت الأنسب لذلك.

---------- Post added at 10:50 PM ---------- Previous post was at 10:50 PM ----------

عليك أن تدرك تمام أن الحفاظ على التوازن يعتبر أحد أهم مفاتيح البقاء لمدة طويلة في سوق الفوركس. لهذا من المفضل إعطاء نفسك الفرصة للاستراحة من اجل االحفاظ على تداول ناجع و مستمر بالنجاح

msiwi
05-16-2014, 01:51
كل وقت وله متاجرته الخاصة ويمكن ان يتراوح الربح
بحسب تقلب الربح وبحسب امور التداول يمكن ان يكون الربح
كبير اذا تم التعامل بشكل جيد مع الاستراتجيات والسوق المتقل

soooonor
05-16-2014, 02:01
لم استطع رؤية اى صور فلا يوجد اى ملف ورد ..و لكن الالتزام بوقت و خطة عمل محددة عند التداول هو افضل شئ يمكن ان يساعدنا على تحقيق اهدافنا من العمل بسوق الفوركس

Ammar Tayeb abdelkader
05-16-2014, 02:57
سوق الفوركس يعمل طوال اليوم خمسة اايم فى الاسبوع ولكن ليس كل وقت مناسب للتداول
بالتوفيق
تقبل المرور

omdameeter
05-16-2014, 03:25
شوف يا اخى الكريم اولا مشكور جدا على مثل هذا الموضوع الشيق والمفيد ؛ وبالنسبة للاوقات التى اقوم بالمضاربة بها احاول ان اتاجر بعيدا عن اوقات فتح الاسواق العالمية مثل لندن وطوكيو وامريكا وبصراحة كدة الفجر رائع بصراحة

Ebtsam Forex
05-16-2014, 03:31
السلام عليكم استاذى من وجهة نظرى افضل اوقات المتاجره فى الفوركس هو صباحا اخى الكريم اتمنى ان تتقبل مرووورى وراييى وبالتوفيق ان شاااء الله اخى لك وللجميع :) :) :yahoo:

chomehdi
05-17-2014, 18:13
السلام عليكم عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته أخي الكريم موضوع مهم ومميز
فعلا مميز تحياتي على الإفادة جزاك الله خيرا الله المعين للجميع إنشاء الله

afillane
05-17-2014, 18:31
بالفعل فسوق الفوركس يعمل طيلة اليوم 24/24 وذلك له علاقة بالبورصات لكن ما يحيرني هو انه يعمل ما بين 20:00 و 22:00 ليلا بتوقيت غرينتش حيث لا بورصة مفتوحة فكيف ذلك

mdmd
05-17-2014, 18:42
أحلى فترات للمتاجر من وجهة نظري هي الفطرة من 3 العصر الى 5 ويمكن أيضا تداولات الفطرة الاوروبية من 8 صباحا 3 العصر جيده ولكنه غالبا بتكون عكسه مع الفطرة الامريكيه

the hulk
05-17-2014, 19:29
السلام عليكم اخى الغالى
شكرا جزيلا لك على هذا الموضوع الهام وعلى هذا الاسلوب الجميل واتمنى ان يستفيد الجميع ان شاء الله واتمنى لك وللجميع التوفيق ان شاء الله

---------- Post added at 04:29 PM ---------- Previous post was at 04:27 PM ----------

السلام عليكم
اخى الغالى نعم ان هناك اوقات للمتاجرة فلكل زوج من الازواج وقت للتداول علية فى الفوركس والبورصات العالمية واتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله

sara ali
05-17-2014, 19:37
السلام عليكم نعم حسب اوقات الفترات الاسيويه والاوروبيه
انصح الدميع ان يشتغل بالفترات االوروبيه التي يكون بها سيوله كبيره
والاسعار تتحرك بهذه الفتره

بوهضار
05-17-2014, 21:28
الــســلام عــلــيــكــم ورحــمــة الله وبــركــاتــه والــصـــلاة والــســلام عــلــى رســول الله
الوقت الامثل هو اثناء الفترة الاسياوية والاوربية اما لما يفتح السوق الامريكي كل شيء يصير سريع جدا جدا

maasofiane
05-20-2014, 13:09
السلام عليكم
بالتأكيد هناك اوقات يجب على التجار التجارة فيها مثل التجارة على الاخبار
الاقتصادية الهامة و التجارة فى اوقات الدعم و المقاومة و التجارة فى شمعة
الاربع ساعات لانها مهمة جدا

sabirdaba
05-21-2014, 14:54
الــســلام عــلــيــكــم ورحــمــة الله وبــركــاتــه والــصـــلاة والــســلام عــلــى رســول الله
الوقت الامثل هو اثناء الفترة الاسياوية والاوربية اما لما يفتح السوق الامريكي كل شيء يصير سريع جدا جدا هذا من منظورك الخاص اخي الكريم كل واحد وكيف يحب ان يسيير مع السوق لكن انا بالنسبة لي ان افضل وقت هو وقت افتتاح اسواق اوروبا وامريكا لانها تعطي قوة للسوق

gr53
05-25-2014, 18:45
موضوع مفيد وقيم في نفس الوقت انت مشكور عليه
بالتاكيد اعتقد انه هناك اوقات خاصة بالمتاجرة

كل أوقات السوق متاحة للتداول فهو مفتوح طوال اليوم و لا ينام أبدا
و اختيار الوقت المناسب للتداول أنت من يحدده على حسب ظروفك و تحليلك للسوق و الفرص المتاحة به

ladharimohamed
05-25-2014, 18:49
بسم الله الرحمان الرحيم
شخصيا أفضل العمل في الليل من 11 ليلا إلى الصباح و لم أجد مشكلة تذكر في هذا الوقت نظرا لجنون العملات في النهار
مع الشكر

الربح من الفوركس
05-25-2014, 19:49
اخى الحبيب اعتقد ان وقت الاخبار هى افضل الاوقات للتداول ولكنها تحتاج الى الكثير من الخبرة وراس مال كبير وبالتوفيق للجميع

adnanxh
05-27-2014, 02:30
عليك أن تعلم بأن سوق الفوركس يختلف عن أي أسواق أخرى في العالم لأن سوق العملات الأجنبية مفتوح على مدار 24 ساعة يومياً في أي مكان في العالم فهو مركز مالي مفتوح للعملِ وتَتبادلُ البنوك والمؤسساتَ الأخرى فيه العملات كل ساعة نهاراً وليلاً ماعدا أوقات بسيطة فقط عموماً في عطلة نهاية الأسبوع.
سوق تبادل العملات الأجنبية يتبع حركة الشمس حول العالم لذلك يمكنك أن تتاجر في ساعة متأخرة من الليل أو في الصباح. لذلك خذ في عين الأعتيار، أن سوق الفوركس مرتبط بأسواق العالم المختلفة في توقيتها فهو مرتبط ببورصات " سيدني وطوكيو ولندن ونيويورك " بشكل رئيسي لأنه يعمل في أوقات عمل هذه الأسواق .
سوق الفوركس خلال الأسبوع :
غالبا يبدأ سوق الفوركس من يوم الأحد حوالي الساعة ( 21:00 بتوقيت جرينيتش ) إلى مساء يوم الجمعة ( 21:00 بتوقيت جرينيتش)
أهمية الأوقات:
من البديهي القول يأن كل عملة تبتغي المتاجرة بها لابد وأن تكون البورصة الخاصة ببلد العملة مفتوحة ، لأنه فيها سيحدث تحرك لسعر العملة تبعا للمضاربات بناء على الأخبار الخاصة بهذه البلد ..

mohamed kajoo
05-27-2014, 02:33
اخى الكريم اسال عن كيفيه اادرة الوقت من النتجى التعليمى او من على الجوجل
واتمنى لك المزيد من النجاح والله الموفق

remas
05-27-2014, 12:12
بكل تاكيد هناك اوقات تصلح للمضاربه والمضاربه فيهها افضل من اوقات اخرى زى اوقات افتتاح البورصات وايضا اوقات الاخبار

ahmedhathout
05-27-2014, 13:19
التوقيت عندي مش مهم في الفوركس اهم
حاجه ايه الصفقات المتاحه
لكن اهم حاجه بيهمني التوقيت فيها هي طبعا الاخبار

walter white
05-31-2014, 14:41
عن نفسي افضل اوقات المتاجر هي من افتتاح البورصة الاوربية الى اغلاق البورصة الامريكية
من الساعه الخامسه فجرا بتوقيت القاهره وحتى
الساعه الثامنه مساء بتوقيت القاهره ايضا

remas
05-31-2014, 15:44
بالطبع اخى الكريم هناك اوقات مفضله للمضاربه وافضلها هو وقت الاخبار وقوة السيوله الماليه وسرعة تحقق الاهداف ووقت افتتاح البورصات ايضا

ahmed kabo
05-31-2014, 22:27
السوق متاح 24 ساعة اة ولاكن مش طول اليوم بيبقى نشط فى اوقات بتبقى اوقات الزروة وفى اوقات تانية بتبقى اوقات ميتة تقريبا الحركة بالتوفيق للجميع

maghribia
05-31-2014, 22:36
لسلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم

اوقات المتاجرة ف يالفوركسفهي التي يكون بها التداول
بطريقة جد راؤعة و خاصة انه على المتداولان يعمل بطريقة جيدة
تقبل احتراماتيى

remas
05-31-2014, 22:44
بالطبع اخى الكريم هناك اوقات مفضله للمضاربه وافضل وقت للمضاربه من وجهة نظرى هو وقت الاخبار لانه فى الوقت ده تقدر تحقق هدفك بصوره كبيره

moh721
05-31-2014, 23:31
اكيد فية وقت بيكون ماسب للتدالو وفية اوقات غير مناسب للتداول من انسب الاوقات للتداول فى الفوركس هى الاوقات التى بيكون فيها البورصات مفتوحة وايضا بكون فيها سيولة عالية هى المحرك لسوق وايضا من افضل الاوقات هى اوقات الاخبار

WASEM DALLOUL
05-31-2014, 23:33
السلام عليكم
شكرا لك يا أخي الكريم على هذه المشاركة الجيده حول أوقات المتاجرة وبارك الله فيك وجزاك كل خير
وبالتوفيق للجميع

midouknight
05-31-2014, 23:47
السلام عليـــــــــكم ورحـــــــمة االله تـــــعــــالى وبـــــركــاتــــــه
أهلاً بجميع الأعضاء الكرام
أكيد هناك أوقات خاصةً عند إفتتاح جلسات أوربا كذلك أمريكا

slow
05-31-2014, 23:53
على حسب الاستراتيجية التي نتبعها
هناك من يفضل الاوقات عندمل تكون الحركة بطيئة
و يكون تدبدب ليحصد عدد قلليل ن النقط 5 نقط تقريبا

mohamedsaleh134
05-31-2014, 23:57
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
مشكور على الموضوع ... بالفعل ادارة الوقت ( وقت التداول ) اداة لا تقل اهمية عن اداة ادراة رأس المال ...
تقبل مروري و بالتوفيق