PDA

View Full Version : حركه الترند وحركه التصحيح

Pages : [1] 2

magic777
05-21-2012, 20:33
بسم الله الرحمن الرحيم

كيف يستطيع المتاجر ان يعرف هل هو الان في حركه ترند ام في حركه تصحيح
وما هيا ادواتك التي تستخدمها لمعرفه طبيعه الحركه
وما نسبه نجاحها ؟
عن نفسي احلل الفريم الكبير مثل الاربع ساعات واعرف منه الاتجاه العام للترند واعمل على فريم الربع ساعه يوميا
فاذا كانت الحركه متماشيه مع اتجاه فريم الاربع ساعات كده اعتبرها حركه ترند
واذا كانت عكس اتجاه الاربع ساعات اعتبرها تصحيح
ونسبه نجاحها تقريبا 70 في الميه
واستخدم موفنج 200 سمبل للمساعده في تحديد الاتجاه

فماذا عنك انت
شاركنا تجاربك وخبراتك في هذه الجزئيه

ahmed
05-21-2012, 20:39
احدد اتجاة الترند ايضا من شارت الاربع ساعات ولكن بطريقه مختلفه قليلا
عن طريق مؤشر الزجزاج وذلك الزجزاج الاطول يمثل الاتجاة و الزجزاج القصير يمثل التصحيح
جربوها بتعجبكم نتائجها ان شاء الله

magic777
05-21-2012, 21:36
عن طريق مؤشر الزجزاج وذلك الزجزاج الاطول يمثل الاتجاة و الزجزاج القصير يمثل التصحيح

طريقه جيده اخي
وانا سمعت كتير عن تحديد الاتجاه بواسطه استخدام اكتر من زجزاج بأعدادت مختلفه
فياريت تقولي ايه هيا الاعدادات التي تستخدمها علشان نجربها ونستفيد منها
وشكرا لك

kingman
05-21-2012, 21:45
انا بفضل الاعتماد على اتجاه الأسواق عموما من حيث شكل الشارت والأخبار الأساسية مثلا على بستخدم فريم اليومى وا|لآبع ساعات وبحاول اعتمد على عدد معين من الشموع فى معرفة الأتجاه وليس مهم دائما ان يكون هناك ترند مرسوم المهم الأتجاه العام التى تميل لها الأسواق واحدد ايضا التصحيح والأستفادة من الأرتداد عن طريق الدعوم والمقاومات

ahmed
05-21-2012, 22:48
طريقه جيده اخي
وانا سمعت كتير عن تحديد الاتجاه بواسطه استخدام اكتر من زجزاج بأعدادت مختلفه
فياريت تقولي ايه هيا الاعدادات التي تستخدمها علشان نجربها ونستفيد منها
وشكرا لك

اعدادات الزجزاج التى افضلها ويتضح فيها الاتجاة من التصيح
24
6
4
مع تمنياتى بالتوفيق
واى استفسار تحت امرك

Mohamed90
05-21-2012, 23:25
طبعا اخي الترند الذي يتم تحديده على الفريم الكبير يكون ادق
و الزكزاك جيد للتحديد المقومات و يمكن تاكد من الساعة و 4 ساعات ورؤية التجاه الصحيح

mody2989
05-22-2012, 00:34
الفريم الكبير لما بنرسم فيه الترند بيكون نتيجته افضل لانه اقوي وكسره بيبقي صعب جدا وكمان موفينج افريج 200 قوي جدا وبيحدد اتجاه السوق فعلا
انا بفضل معرفة اتجاه السوق الاول علي الفريم الكبير وبعد كده بشتغل باستراتيجيتي العادية

Hamad
05-22-2012, 13:27
الإتجاه او الترند ببساطة هو الاتجاه العام لتحركات الاسعار - صاعدة، هابطة، او مستوية وهو الترند الذي يتكون من سلسلة من قمم والقيعان الصاعدة المتتالية
ويعد رسم خطوط الترند من اهم الاشياء في التحليل الفني ويجب معرفة وقت كسرها للاستفادة من ذلك فى المضاربة بالفوركس

magic777
05-22-2012, 14:04
انا بفضل الاعتماد على اتجاه الأسواق عموما من حيث شكل الشارت والأخبار الأساسية مثلا على بستخدم فريم اليومى وا|لآبع ساعات وبحاول اعتمد على عدد معين من الشموع فى معرفة الأتجاه وليس مهم دائما ان يكون هناك ترند مرسوم المهم الأتجاه العام التى تميل لها الأسواق واحدد ايضا التصحيح والأستفادة من الأرتداد عن طريق الدعوم والمقاومات

كيف اخي كينج تحدد الاتجاه والتصحيح عن طريق معرفه اتجاه الاسواق
ياريت شرح بسيط لطريقتك لاني لم افهم جيدا
وماهو مصدر متابعتك للأسواق والاخبار

kingman
05-22-2012, 21:04
كيف اخي كينج تحدد الاتجاه والتصحيح عن طريق معرفه اتجاه الاسواق
وماهو مصدر متابعتك للأسواق والاخبار
انا قصدى انه مثلا فيه بيانات سيئة مثلا على اليورو نتيجة تصريحات او ازمات مثل ماهو حادث فده بيبقى مؤشر طبيعى ان اليورو ضعيف وهيكون هبوط عليه من غير ماترسم ترند فنى بمعنى انه يرتكز على دعامات كما هو معتاد فنحن عرفين اتجاه الزوج حاليا والفنى طبعا هيحدد نطاق الحركة من دعوم ومقاومات دى فكرة يمكن الأعتماد عليها بالمزج بين التحليل الفنى والأساسى

magic777
05-23-2012, 16:45
انا قصدى انه مثلا فيه بيانات سيئة مثلا على اليورو نتيجة تصريحات او ازمات مثل ماهو حادث فده بيبقى مؤشر طبيعى ان اليورو ضعيف وهيكون هبوط عليه من غير ماترسم ترند فنى بمعنى انه يرتكز على دعامات كما هو معتاد فنحن عرفين اتجاه الزوج حاليا والفنى طبعا هيحدد نطاق الحركة من دعوم ومقاومات دى فكرة يمكن الأعتماد عليها بالمزج بين التحليل الفنى والأساسى

هيا طريقه كويسه
بس الخوف هنا من التصريحات الكاذبه
يعني زي مابنشوف تصريحات الانهيار لليورو وانه على حافه النهايه
وفجاه تلاقي صعود صاروخي
وبعدها يطلع كام تعليق كده او خبر بعد التحرك يبرروا بيه اللي حصل
وبتحصل كتير فارجو الحذر

kingman
05-23-2012, 22:54
هيا طريقه كويسه
بس الخوف هنا من التصريحات الكاذبه
يعني زي مابنشوف تصريحات الانهيار لليورو وانه على حافه النهايه
وفجاه تلاقي صعود صاروخي
وبعدها يطلع كام تعليق كده او خبر بعد التحرك يبرروا بيه اللي حصل
وبتحصل كتير فارجو الحذر

اكيد كل شئ فى السوق ده جائزة ومافيش طريقة الواحد يقدر يعتمد عليها ميه فى الميه ولكن يبقى دائما الأحتمال محتمل ان يحدث كذا او يحدث كذا ومن ممارسة وخبرة المتاجر بيقدر يطور طريقة متاجرته وتعامله مع الأحداث فلايوجد شئ ثابت فى هذا السوق وعموما يحتاج مرونة فى التعامل مع السوق ودايما يكون وقف الخسارة فى الحسبان

ramid
05-24-2012, 16:34
الفريم اليومي ومتابعة اتجاهه يكون حاسما في تحديد هل الحركة ترند ام حركة تصحيحية وغاليا ما يكون المدى الزمني للحركة التصحيحية قصيرا وسرعان ما
يغير اتجاهه

magic777
05-24-2012, 22:35
الفريم اليومي ومتابعة اتجاهه يكون حاسما في تحديد هل الحركة ترند ام حركة تصحيحية وغاليا ما يكون المدى الزمني للحركة التصحيحية قصيرا وسرعان ما
يغير اتجاهه

فعلا هو الفريم اليومي بيعطيك اتجاه السعر العام ولو على مدار شهر مثلا
لكن معظمنا بياخد الاتجاه منه ولكن بيحدد اوامر الدخول والخروج لصفقاته من فريم الساعه
وزي ما احنا عارفيين ان لفريم الساعه اتجاه وتصحيح هم في الاساس عباره عن دورات صغيره تتجمع لتعمل الدوره الكبيره على فريم الساعه
فالاسلم هنا لو عاوز تتجار يومي انك تحلل الاتجاه على فريم الساعه وتدخل مع الصفقات اللي مع الاتجاه اليومي

kingman
05-25-2012, 00:31
فعلا هو الفريم اليومي بيعطيك اتجاه السعر العام ولو على مدار شهر مثلا
لكن معظمنا بياخد الاتجاه منه ولكن بيحدد اوامر الدخول والخروج لصفقاته من فريم الساعه
وزي ما احنا عارفيين ان لفريم الساعه اتجاه وتصحيح هم في الاساس عباره عن دورات صغيره تتجمع لتعمل الدوره الكبيره على فريم الساعه
فالاسلم هنا لو عاوز تتجار يومي انك تحلل الاتجاه على فريم الساعه وتدخل مع الصفقات اللي مع الاتجاه اليومي
واعتقد افضل شئ عند تحديد الاتجاه على اليومى مثلا والدخول عكسه على ترند على شارت الساعة ان يكون الدخول من دعم او مقاومة قوية على اليومى يكون متوقع منها اتداد حتى تكون نقطة الدخول جيدة ويبقى فيه نسبة كبيرة ان يعود مرة اخرى الى نقطة الدخول فى حال انعكاس السعر فتوظيف الفريمات مع بعض بيعطى نتائج جيدة

Mr.GooDMaN
07-07-2012, 05:15
الفريم الكبير لما بنرسم عليه الترند
بتكون نتيجته احسن
لانه ف الحالة دي بيكون كسره صعب
وكمان بيكون
قوي

derfcase
07-07-2012, 10:07
الموفينج افريج 200 اخي الكريم
magic777
تدرجه علي فريم الاربع ساعات - ام تدرجه علي فريم الربع ساعة ؟

ana sayed
07-07-2012, 10:18
مشكور على الشرح

osama00971
07-09-2012, 14:21
جميل جدا وبصراحة ما فكرت فيها وانا اقرا
قبل ذلك

abdallah elbaz
07-09-2012, 19:08
افضل تحليل الفريم الكبير
واعرف منه الاتجاه العام للترند
ومعرفه حركه واتجاه السوق هام ايضا

ehab
07-09-2012, 22:41
شخصيا بشوف اتجاه السوق فى العالم من حيث شكل الشارت
والأخبار الأساسية مثلاو بستخدم فريم اليومى الاربع ساعات

abaragh
07-10-2012, 00:04
فيه مؤشر البولنجر ينفع من هذه الناحية بحيث لو كان السوق متذبذب تجد السعر يتحرك في قناة ضيقة بالبولنجر

sabre
07-10-2012, 00:08
حركه التصحيح هى الحركه التى تسير عكس اتجاة الترند
انا بالنسبه لى استخدم احيانا الموفينج افريج لمعرفه الاتجاة واذا ارتد السعر ولمس خط الموفينج دا بيكون مكان التصحيح بالنسبه لى

magic777
07-10-2012, 03:11
حركه التصحيح هى الحركه التى تسير عكس اتجاة الترند
انا بالنسبه لى استخدم احيانا الموفينج افريج لمعرفه الاتجاة واذا ارتد السعر ولمس خط الموفينج دا بيكون مكان التصحيح بالنسبه لى

اخي لا تعتمد على الموفنج لوحده لتحديد اتجاه السعر او اي مؤشر بمفرده بدون تحليلك انت للسعر
من الفريم الاكبر حتى الفريم الاصغر واستخدم دايما القمم والقيعان والتحليل الكلاسيكي والترندات
هتديك صوره اوضح بكتير لاتجاه السعر

KOGI
07-12-2012, 04:11
شوف اخى الكريم انت ممكن تحددها عن طريق شار تالاربع ساعات وتستخدم مؤشر الزجزاج والزجزاج الاطول بيمتل الاتجاه والزجزاج الاقل او الاقصر بيمثل التصحيح
تقبل مرورى اخى الكريم

willy
07-12-2012, 04:52
بالضبط اخ احمد انا استخدم نفس الطريقة لكن افضل الادوات لمعرفة التصحيح هي الفيبونانشي

mrxr00t3d
07-12-2012, 04:59
انا استعمل الزجزاج باعدادت
24
و 6
و نتائجها رائعة فعلا

mando
07-12-2012, 13:07
انا استعمل الزجزاج باعدادت
24
و 6
و نتائجها رائعة فعلا

كيف تستعمل الزاجزاج والاعدات كيف 24 و 6
هل تكتب اعدادت 24 ثم 6 ثم تكب 3 ام ماذا

dent
07-12-2012, 14:11
انا بالنسبه لى على فريم اليومى

اشوف لو لقيت 10 شمعات ماشيين فى اتجاه واحد فهذا ترند على الاربع ساعات

jamilktba
07-12-2012, 14:57
يغير اتجاهه

osama00971
07-12-2012, 15:53
بسم الله الرحمن الرحيم

وما نسبه نجاحها ؟
عن نفسي احلل الفريم الكبير مثل الاربع ساعات واعرف منه الاتجاه العام للترند واعمل على فريم الربع ساعه يوميا

فماذا عنك انت
جامدة جدا منك دي
تسلم حبيب قلبي وشكرا

gemyyy
07-12-2012, 18:04
اعتقد ان الفكرة اللى انت بتستخدمها دة
فكرة جامدة جدا
وشكرا على الافادة الغالية

dina mahmoud
07-12-2012, 18:36
التصحيح : وهو الحركة المعاكسة لاتجاه الترند ، ويحدث التصحيح عند نهاية الترند حيث يتحرك بشكل معاكس لاتجاه الترند السابق وبنسبة معينة منه ، والتصحيح إما ان يكون هابطا" إذا عقب ترند صاعد وإما ان يكون صاعدا" إذا عقب ترند هابط ، وتتميز حركة التصحيح بأنها ضعيفة وأفقية أحيانا" .

النظرية المتبعة : كل ترند يعقبه تصحيح وكل تصحيح يعقبه إكمال للترند السابق .

فمثلا" إذا كان لدينا ترند صاعد ثم تصحيح لأسفل ،فإن نهاية التصحيح ستكون ترند صاعد جديد .
الترند الصاعد : هو عبارة عن حركة زوج العملات إلى أعلى على شكل مسيرات بحيث كل مسير يتجاوز قمة المسير السابق والتراجع (الانعكاس) بين المسيرات لا يخترق القمة السابقة للمسير السابق (أي لا تداخل) أو بمعنى آخر مجموعة من القمم الصاعدة (Higher Highs) والقيعان الصاعدة (Higher Lows) .

nrgslawi
07-12-2012, 19:54
السلام عليكم ورحمة الله
انا اعرفه من خلال مؤشر موجود في الميتا ترايد يعطيني اشارات ملونة وتلميحات

msh4egy
07-13-2012, 04:36

ورائع جدا

bodda.2011
07-13-2012, 04:38
انا بفضل الاعتماد على اتجاه الأسواق عموما من حيث شكل الشارت والأخبار الأساسية مثلا على بستخدم فريم اليومى والابع ساعات وبحاول اعتمد على عدد معين من الشموع فى معرفة الأتجاه وليس مهم دائما ان يكون هناك ترند مرسوم المهم الأتجاه العام التى تميل لها الأسواق واحدد ايضا التصحيح والأستفادة من الأرتداد عن طريق الدعوم والمقاومات

mohamed yossef
07-14-2012, 09:16
السلام عليكم ورحمت الله وبركاته
يختلف ذلك اخى العزيز من مضارب لآخر كل حسب استراتيجية المتاجر التى يتبعها
انا عن نفسى اتاجر بالايشيموكو كينكو هايو وهو نظام كامل متكامل فى المتاجرة كما اعتمد على شموع الهيكن اشى وذلك لفلترة التذبذب

hehelibeb
07-14-2012, 10:10
فعلا الفريم الكبير يعطي فكرة على الفريم الصغير

وبالإضافة إلى مؤشر زكزاك

يكون تحديد الإتجاه سهل شوية

shady hamza
07-15-2012, 20:02
طب سؤال بس هو ليه الاخوة ما بيشرحوا بالصور ليه كله بالكلام فقط
فى ناس كتير لما تقرا الموضوع مو بتفهم شىء وانا منهم وبكون عايز افهم ولكن بدون صور يكون صعب
رجاء عند عمل موضوع فى شرح لطريقة ما يكون معها صور للشرح وفرص عليها

yassoo011
07-15-2012, 20:11
موفينج افريج 200 مع فريم 4 سعات معبر عن الترند
وممكن تستخدم الفيوناتشي فانه معبر جدا عن حركات التصحيح والارتداد
وبالذات كلما كبر الفريم كان معبرا اكثر

dodovedo
07-15-2012, 20:44
اخى الكريم
الفيبوناتشى هى اللى بتبين
اوقات التذبذب من الاوقات الاتجاه
تقبل مرورى

master_egypt
07-15-2012, 21:37
ازاى اقدر افرق بين الترند والتصحيح لانى فى اوقات كتير بشوف الحركه عكس اتجاه العمله والترند بيكون هابط والسعر بيطلع والعكس ايضا ازاى اقدر افرق بينهم

jans
07-15-2012, 22:35
اتوقع في هذه الحالة الشخص يذهب إلى الفريم الاكبر لكي يحدد اتجاه السعر
لأنه في الاغلب الفريمات الكبيره نجد فيها مصداقية افضل من الفريم الصغير .

SlaiteR
07-19-2012, 14:15
السلام عليكم

صراحة اخي موضوع جديد علي

ارجو من الخبراء اعداد لنا شرح عنه

تحياتي

Aker001
07-19-2012, 14:16

spiderxp
07-21-2012, 19:23
بص ياباشا انا بحلل الفريم الشموع بتاعه الساعه لانها بتبقى ادق في التحليل بأماااانـــة

tarek22
07-22-2012, 01:31
خي اضن ان عليك فراءة استتراتجية التراند المكسور وستفهم الكتير من الامور الاستتراتجية موجودة في المنتدى

i5land_man
07-22-2012, 01:33
اتوقع في هذه الحالة الشخص يذهب إلى الفريم الاكبر لكي يحدد اتجاه السعر
لأنه في الاغلب الفريمات الكبيره نجد فيها مصداقية افضل من الفريم الصغير .

طبعا من افضل طرق معرفة الاتجاه العام لاي زوج انه المتاجر يحلل الفريم اليومي والاسبوعي والشهري
عشان يبقي عارف الاتجاه الاقوي والمسيطر علي زوج العملات

Looser
07-22-2012, 14:47
يجب علينا دائما كمضاربين ان نفرق بين حركة الزوج عندما يكون في حركة تلائم الترند الحالي او في حركة تصحيحية.
فمثلا عندما نراقب ونضارب اليورو نعلم بالبديهة ان الترند الحالي نازل ... وقوي
فاي حركات تصحيحية لاعلى تكون بطيئة وثقيلة واهدافها ليست بالبعيدة لانه كما تعلمون
وترون يوميا انه عند اول مقاومة..... سيخرجون منه مرة واحدة سواء الذين حملوا عقود لونغ ويجنون ارباحهم او الذين سيدخلون بعقود شورت جديدة يحملونها بسبب ارتفاع السعر قليلا.
....................................
لهذا اقول في الترند النازل توقع تحقيق هدف جيد اثناء الهبوط وانتظر اكتمال الحركة المتوقعة بسبب قوة الترند النازل.
وعندما يكون في تصحيح لاعلى فصفقات اللونغ يجب ان تكون قليلة واهدافها قريبة
ولا تمكث بها طويلا ذلك لان المضاربين يكونون في انتظار اي مقاومة للانقضاض عليه
وسرعان ما يعاود للانزلاق من جديد .
كذلك الامر بالنسبة للباوند والفرنك (معكوسا

khaled zizo
07-24-2012, 22:27
ممكن تحددها عن طريق شار تالاربع ساعات وتستخدم مؤشر الزجزاج والزجزاج الاطول بيمتل الاتجاه والزجزاج الاقل او الاقصر بيمثل التصحيح ومتابعة اتجاهه يكون حاسما في تحديد هل الحركة ترند ام حركة تصحيحية وغاليا ما يكون المدى الزمني للحركة التصحيحية قصيرا لتحديد اتجاه السعر او اي مؤشر بمفرده بدون تحليلك انت للسعر من الفريم الاكبر حتى الفريم الاصغر واستخدم دايما القمم والقيعان والتحليل الكلاسيكي والترندات احيانا الموفينج افريج لمعرفه الاتجاة واذا ارتد السعر ولمس خط الموفينج دا بيكون مكان التصحيح

mage
07-25-2012, 05:33
مهم جدا ان الواحد يقدر يميز ما بين حركة الترند وحركة التصحيح فى سوق الفوركس لان الفرق بين الاتنين يتضح فى ان الترند يكون له اتجاه واحد ولكن فى حركةا لتصحيح يكون الاتجاه صغير جدا

زيزو
07-25-2012, 07:23
اعتقد ان الادوات المتاحة في الفوركس
بتقدر تحدد وتوضح وتساعد في توضيح الاتجاه للعملة

apolo
07-25-2012, 09:16
بسم الله الرحمن الرحيم

وما نسبه نجاحها ؟

فماذا عنك انت

عموما حركة التصحيح تكون بطيئة جدا ، ويمكن تقييم حركتها ومدى

التصحيح من خلال الفيبوناتشي وكذا على المدى المتوسط

morx123
07-25-2012, 12:59
معلومات مهمه
يستفيد منها المبتدئين
شكرا لكم

Aker001
07-25-2012, 13:01
يحدث التصحيح عند نهاية الترند حيث يتحرك بشكل معاكس لاتجاه الترند السابق وبنسبة معينة منه ، والتصحيح إما ان يكون هابطا"
إذا عقب ترند صاعد وإما ان يكون صاعدا" إذا عقب ترند هابط ، وتتميز حركة التصحيح بأنها ضعيفة وأفقية أحيانا" .

master_egypt
07-25-2012, 14:42
طيب طلب من صاحب الموضوع او اى عضو محترف معنا يقولى هل اليورو الان بيصحح ام غير اتجاهه وهل لو تصحيحح نهايته فين مش عارف ياريت توضحلى الصوره الان

nour7
07-25-2012, 18:52
انطلاقا من الفريم الأكبر اليومي أو الأربع ساعات
يتم رسم الترند القوي الواضح فمن خلاله يتحدد الاتجاه
أما الاتجاهات التصحيحية فتحددها نقاط الدعم والمقاومة

dent
07-25-2012, 20:22
هناك ترند عام
وترند صغير
ماذا تقصد فيهم اخى الحبيب وهناك ترند داخلى
اعتقد ان التصحيح يعرف بواسطة الفايبوناتشى فهو اهم ما فى الامر

mena
07-26-2012, 13:05
فيه تصحيح الواحد هيعرف منين التصحيح ومتى يبدا ومتى ينتهى ومتى الواحد يدخل مع التصحيح

لو فيه تصحيح ممكن تعرفه عن طريق انك ترسم خطوط و نسب الفيبو و ممكن تدخل لما الكسر يتأكد و بالنسبة للمتاجرة علي الكسر ممكن تحاول تقرا استراتيجية زي الترند المكسور لانها سهلة و غير معقدة

MixMax
07-27-2012, 03:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...... الفا شكر لك ياغالي على الافادة ياغالي
فعلا صراحة استفدت ياغالي الف الف شكر تحياتي اخي الكريم

master_egypt
07-27-2012, 15:59
ياريت يا شباب حد يقولى الدولار ين الان الترند ايه وهل هذا ماشى مع الترند والا مجردد تصحيح وهيرجع ينزل تانى لانى بايعه ربنا يستر اخر مبلغ املكه فى الفوركس

zeina
07-31-2012, 04:15

طريقة جيدة وميزتها انها بسيطة وبعيدة عن التعقيد سوف اقوم بتجربتها على حسابى التجريبى اولا قبل العمل بها على حساب حقيقى شكرا لك

mage
07-31-2012, 05:31
حركة الترند لا تختلف كثيرا عن حركة التصحيح فى حيث ان الاتنين من الصعب جدا ان تتمكن من التعرف عليهم ولكن الاتنين يكون فيهم كسر للترند اللى واخد اتجاه واحد فى السوق فى هذا الوقت

Eng PTC
07-31-2012, 07:31
يعني افهم من كلامك انه لما اكون على فريم الربع ساعة والاقي التريند نازل
واروح لفريم الاربع ساعات ويكون التريند العام نازل
؟؟

hossam hossam
07-31-2012, 07:45
اكيد ياباشا عن طريق تحليل الشارت الاربع ساعات السابقه لو لقيت عتبقه
في ربح اشتري لو في خساره ابيع انا بقول ليك بي اسلوب بسيط عشان مبتدء

menna4x
07-31-2012, 07:51
حركة الترند لا تختلف كثيرا عن حركة التصحيح فى حيث ان الاتنين من الصعب جدا ان تتمكن من التعرف عليهم ولكن الاتنين يكون فيهم كسر للترند اللى واخد اتجاه واحد فى السوق فى هذا الوقت

mannon
07-31-2012, 08:41
طريقة جيدة وميزتها انها بسيطة وبعيدة عن التعقيد سوف اقوم بتجربتها على حسابى التجريبى اولا قبل العمل بها على حساب حقيقى شكرا لك

دائما السر يكمن فى البساطة وفعلا شكرا للاخ صاحب المضووع على هذه الطريقة لارائعة ، لكن نصيحة لابد ان تجروبها على الديمو اولا ثبل العمل على الحقيقى

shemo
07-31-2012, 19:34
وانا ايضا استخدام الفريم الطويل ولكن يوجد اخرون يجدون سهوله فى الفريم القصير

basom59
08-02-2012, 17:54
بصراحة انا كنت دايما باسمع عن الترند وكنت اعتقد انه اتجاه الشمعة وكنت باشتغل على هذا الفهم ولكن بعد ان دخلت المنتدى وجدت الكثير يوضح ويشرح معنى الترند ولاقيت نفسي فهمت كويس

marou49
08-02-2012, 21:15
الإتجاه او الترند ببساطة هو الاتجاه العام لتحركات الاسعار - صاعدة، هابطة، او مستوية وهو الترند الذي يتكون من سلسلة من قمم والقيعان الصاعدة المتتالية
ويعد رسم خطوط الترند من اهم الاشياء في التحليل الفني ويجب معرفة وقت كسرها للاستفادة من ذلك فى المضاربة بالفوركس

spectra4
08-03-2012, 15:20
التمييز بين ركة الترند والحركة التصحيحية مهم جدا للمضاربين حيث انه يقلل من الشك فى نجاح الصفقة والوصول للاهداف وكثيرا ما نقع فى الاخطاء بسبب الحركة التصحيحية ونغلق الصفقة خوفا من الخسارة وبعدما نغلق يصل السعر للهدف وبالتالى يجب ان يكون المضارب على دراية كاملة بهذا الموضوع حتى يتمكن من التفريق بين حركة الترند والحركة التصحيحية ويستطيع عندها ان يحدد متى يغلق الصفقة ومتى يفتحها

---------- Post added at 02:20 PM ---------- Previous post was at 02:18 PM ----------

سؤال مهم وارجو الرد
ازاي تحدد انه بنى اتجاه جديد في نفس الاتجاه التصحيحي و التجاه ده بيكون ترند صحيح
؟؟

kingman
08-03-2012, 18:06
ازاي تحدد انه بنى اتجاه جديد في نفس الاتجاه التصحيحي و التجاه ده بيكون ترند صحيح ؟؟ اكيد كل واحد طريقته وتحليله وفيه بيتسخدم الفيبوبانتشى والقيم فى تحديد التصحيح وكسر مستوياته وممكن تعتمد على رسم الترندات وان ظهر ترند جديد يبقى مؤشر على تغيير الأتجاه الى حين كسره

gamal
08-03-2012, 19:42
لابد من الاتجاة والتصحيح لكى يقوم بمعرفة اتجاة السوق
بس لابد من التوضيح اكثر من هذا وشكرا

Eng PTC
08-04-2012, 11:49
اخي طريقتك جميلة جداً ونسبة 70% حلوة كثير

طيب عايز اسألك انت قلت
استخدم موفنج 200 سمبل للمساعده في تحديد الاتجاه

ممكن توضح لي كيف حددت الاتجاه من الموفينج ؟

thehulk3
08-04-2012, 15:16
أنا عن نفسي بستخدم فرمات اليوم والأربع ساعات لتحديد الاتجاه اليومي والأسبوعي وتحليل الشموع
ولكن بصراحة أيضا لا أثق في أي فريم أقل من النصف ساعة

بحب جدا أتابع النصف ساعة والساعة باقية اليوم
ومن خلالهم باخد أمر الشراء أو البيع

mohamed eldamnhorey
08-04-2012, 15:30
أنا عن نفسي بستخدم فرمات اليوم والأربع ساعات لتحديد الاتجاه اليومي والأسبوعي وتحليل الشموع
ولكن بصراحة أيضا لا أثق في أي فريم أقل من النصف ساعة

بحب جدا أتابع النصف ساعة والساعة باقية اليوم
ومن خلالهم باخد أمر الشراء أو البيع

انا احب العمل ايضاً على الفريمات دى

الاربع ساعات واليومى تقدر من خلالهم تحدد الاتجاه اليومى

لكن نص ساعه وربع ساعه لشغل الاسكالبينج

HOUSAMMI
08-04-2012, 15:47
بسم الله

بعد التحليل كما تقوم انت بالضبط دعوم وترنداات و فريمات مختلفة

بستعين ببعض مؤشرات التشبع

بتساعدنى على تحليل الترند وتوقع اتجاهه

hend
08-11-2012, 16:42
معلومة كويسة احييك عليها اخى العزيز وياريت متحرمناش
من شروحاتك الجميلة دى وتقبل مرورى اخى الكريم

otakon
08-11-2012, 16:57
صحيح الترند يتم رسمه ومعرفه اتجاهه على شارت 4ساعات يكون مناسب وكل ماكان اكبر كان افضل
انا اعرف اذا انكسر الترند افتح صفقه على اتجاهها اما التصحيح ياريت احد يفهمنا وش هي ؟

master_egypt
08-12-2012, 00:30
الترند هو اتجاه العمله اذا كانت صاعده ام هابطه ما التصحيح لما يكون السعر ماشى فى اتجاه عكس الترند وقتها ده يطلق عليه تصحيح وهيرجع تانى فى تجاه الترند لكن الخون ان الترند يعكس ويكون ماشى فى نفس اتجاه التصحيح

محب الصحابه
08-13-2012, 07:16
افضل تحليل الفري اتمنى متابعته لما فيه من اهميه كبيرة واتمنى الاعضاء يفيدونك وفقك الله

dollyabdallah
08-13-2012, 07:19
الفريم اليومي ومتابعة اتجاهه يكون حاسما في تحديد هل الحركة ترند ام حركة تصحيحية

dodovedo
08-13-2012, 12:46
اخى الكريم
انا بعمل زيك
بس بحدد من على فريم الساعه
وبشتغل على الخمس دقائق
تقبل احترامى
مع استخدام بعض المؤشرات

mahmoudx2
08-13-2012, 13:01
اكيد الترند الذي يتم تحديده على الفريم الكبير يكون ادق
و الزكزاك جيد للتحديد المقومات و يمكن تاكد من الساعة الى 4 ساعات ورؤية التجاه الصحيح

mahfoudh
08-13-2012, 13:33
اخي انا ايضا من الذين يحددون

الترند من فريم 4 ساعات لانه الاصدق

aminewactop
08-24-2012, 14:26

Looser
08-30-2012, 13:28
التمييز بين ركة الترند والحركة التصحيحية مهم جدا للمضاربين حيث انه يقلل من الشك فى نجاح الصفقة والوصول للاهداف وكثيرا ما نقع فى الاخطاء بسبب الحركة التصحيحية ونغلق الصفقة خوفا من الخسارة وبعدما نغلق يصل السعر للهدف وبالتالى يجب ان يكون المضارب على دراية كاملة بهذا الموضوع حتى يتمكن من التفريق بين حركة الترند والحركة التصحيحية ويستطيع عندها ان يحدد متى يغلق الصفقة ومتى يفتحها

hwida nada
08-30-2012, 13:38
اخوانى انا تعبت من كتير ما اللى بقوله بعيده نفسى اكتب حاجة جديدة بقى
عاوزينكم تتفقو على حاجة او حاجتيت تفيدونا بيهم وتنزلولهم صور او فيديوهات
وتشرحوهم بتفصيل التفصيل وبلاش تتعاملو على اننا فاهمين كل حاجة
دا احنا غلابة

meeco
08-30-2012, 14:00
اعدادات الزجزاج التى افضلها ويتضح فيها الاتجاة من التصيح
24
6
4
مع تمنياتى بالتوفيق
واى استفسار تحت امرك

اشكرك يا عزيزى على هده الطريقة وانا ارى ان الزجزاج من المؤشرات الجيدة
سأجرب الطريقة على الحساب التجريبى لأرى نتائجها

peter
08-30-2012, 16:12
اذا كسر الزوجين الترند العام
ولكن ان لم يكسروه يعتبر تصحيح
و علي فكره السؤال اتسال قبل كده من عضو اخر

yasna
08-30-2012, 18:16
انا بستخدم اليومي والاربع ساعات لتحديد اتجاه الترند الرئيسي وبعدين شارت الربع ساعه والساعه للتداول وطبعا نقاط البيفوت والدعم والمقاومه الرئيسيه عشان اتوقع الأرتدادات ونسبها , واكيد مش بنسى طبعا تبقى فيه عين على اخر الأخبار خوفا من اى تغييرات مفاجئه

mohamed alalfy
09-29-2012, 18:10
السلام عليكم
ان اتوقع حركه الترندات
عن طريق التحليل الفنى
الجديد لامور
وشكر الله سعيكم

forex.fee
09-29-2012, 18:47
ايه الموضوع الجامد ده يا شباب وبجد الواحد بيستفاد منكم وشكرا لكم اخوانى
واتمنى من الله لى ولكم التوفيق من عنده والسلام عليكم وشكرا

slex0
09-29-2012, 19:14
موضوع جدا مهم ورائع ونقطة اثرتها جدا مهمة ....
.
.
.
معرفة الترند العام على المدى الطويل او المتوسط مهم جدا .. ويهمنا المدى المتوسط للمضاربين اليومي او حتى السوينقات التي لاتتجاوز عملياته شهر ..
.
.
بالفعل حركة التصحيح تكون بطئية جدا .. ويمكن تقيم حركتها ومدى التصحيح من خلال فيبوناشي .. ونستطيع معرفة مدى التصحيح ومدى تغير اتجاه الترند على المدى المتوسط ..
.
.
يعطيك الف عافية

kingmos4
10-01-2012, 03:58
مشكوووووووووووووووووووووو وووووور اخى الغالى
اتمنى التطبيق الصحيح

MAGDY
10-01-2012, 04:25
بسم الله الرحمن الرحيم

وما نسبه نجاحها ؟

فماذا عنك انت

أسلوب وطريقة جميلة لتحديد الإتجاه
وهذا فعلاً ما تعلمناه
تحديد الإتجاه على فريم كبير
والدخول على فريم صغير
تحياتى

yasser habola
10-01-2012, 22:19
انا اول ما ادخل صفقة عليا اولا بمعرفغة اتجاة العملة عن طريق معرفة اتجاة الترند العام وبستخدم فريك كبير
لان كل لما الفريم بيكبر كل لما يكون دقيق اكثر وبالنسبة لي انا بستخدم خطوط الفيبو
لمعرفة الدعوم والمقاومات للسعر وانصحك بتعلم الفيبو جيدا

noureen
10-02-2012, 00:05
حركه الترند بتعرفها اذا مكنتش خرجت عن المسار بتاعها
انما لو خرجت كدا بتكون حركه تصحيح
تقبل مرورى

indomy
10-02-2012, 00:42
السلام عليكم
فعلا ياغالى اسلوبك جيد جدا
وهو معرفى الترند على الفريم الكبير ومن ثم تحديد النقط المهة وبعد ذالك المتاجرة على الفريم الاقل

2x1
10-02-2012, 03:45
الله ينور عليك اخي عالشرح انا فعلا استفدت كتير منة واكيد اخونا
المبتدئين هيستفيدو جزاك الله الف خير

rigiray
10-10-2012, 20:48
السلام عليكم اخي الكريم

themystery
10-11-2012, 12:28
انا بحب جدا مؤشر الزجزاج جدا بس
كنت حابب اعرف الاعدادات بتاعتك
تحياتي و بالتوفيق

keko
10-13-2012, 18:52
طبعا معرفه الترند باستخدام اسلوبك والعمل علىالفريم الاربع ساعات طريقه جيده فعلا فانا منراى دائما
استخدام الفريمات الكبيره دائما بتكون اوضح من اى فريم اخر

abd123
10-15-2012, 01:09
مجهود رائع أخي الكريم, يجب على كل المبتدئين مشاهدته حتى تكون عندهم فكرة واضحة عن الفوركس , فالفوركس علم بحد داته واسع جدا جدا
جزاك الله خيرا على هذا العرض الرائع وانا عن نفسى استفدت كتير منه
وخاصة انى لسه مبتدا وارجو ان تمدنا بالمزيد

khafajji
11-04-2012, 18:46

yasinbobo
11-04-2012, 21:02
هى فكرتك جميله على فكره و
هحاول ان اطبقها عندى
والف شك ليك على الافاده

فتحية55555
11-04-2012, 22:08
والله يا اخى بالنسبة لحركة التر تد وحركة التصحيح فهى الاتجه العام فى الفوركس واما التصحيح فهو حركة العرض وهذا على حد علمى والله اعلم

tarek22
11-04-2012, 23:55
لكسر الحقيقى يكون مثلا كسر دعم او كسر مقاومه او كسر السعر على خط الترند ولا يعاود مره اخى
بمعنى انه كسر واضح وصيح وبعد الكسر يكمل فى الاتجاه المعاكس للسعر والاتجاهالمنتظر
اما الكسر الكاذب هو الكسر الذى تلقاه سريعا يرتد الى صوابه ويصحح ما فعله بسرعه

engineer
11-05-2012, 19:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا كمان مثلك بافضل انى اشوف الاتجاه على اليوم وال4 ساعات وبعدين اشوف ال30 دقيقة واعرف اذا كان تصحيح ولا ماشى مع الاتجاه العام

jamalsale
11-06-2012, 12:42
انا استعمل الموفينج افريدج في صفقاتي و لكني لا اعتمد كتيرا على الترند
بقدر ما اعتمد على الدعوم و المقاومات

mahmoud1
11-06-2012, 13:44
بحدد الاتجاة عن طريق الفريم اليوم بشوف الاتجاة العام صاعد او هباط وبعدين ينتقل على فريم الاربع ساعات نفس الشئ بحدد الاتجاة ولما بخش صفقات مع الترند بخش على فريم الساعه وربع فى ساعه فى اتجاة الترند على الفريمات الكبيرة ولو دخلت عك الترند بحاول احدد مناطق ارتداد قوية وبيكون هدف صغير وبيكون فى دمج بين التحليل الفنى الكلاسيكى مع بعض الاستراتجيات الاخرى

baby
11-06-2012, 13:53
السلام عليكم
اشكرك على هذا الموضوع واعتقد ان الاعضاء قد افادوك كثيرا بردودهم واتمنى لك التوفيق والسداد ***

الفرعون الطائر
11-06-2012, 19:34
انا بعتمد علي التريند دايما

فيه مقوله بتقول تريند اذ يور فريند

ومش الترند الساعه لا انا اولا حاجه برسن الترندات ع الوةيكي وبعد كده الديلي وبعده 4 ساعات

sayed taha
11-06-2012, 23:52
اخى الكريم
يعتبر التحليل الكلاسيكى من افضل الطرق بالمتاجرة ولمعرفة الحركة السعرية هل هى تصحيحية ام لا يتم بعد رسم الترند و تحديد مستويات الدعم و المقاومة رسم خطوط الفيبوناتشى حيث تدلنا على الحركات التصحيحية

متمنية العلم
11-08-2012, 21:25
الامر يتطلب خبرة عاليه ومعرفة ودرايه بقراءاة الترندات وليس مجرد الاكتفاد بالنظرة الخارجيه وهذا بالطبع يحتاج ايضا الي شي اخر وهو الخبرة والعلم التي طالمنا اشرنا الي اهميتها

ماتريكس
11-10-2012, 17:31
معرفة الترند العام تأتي من خلال تحليل الفريم الطويل ، اليومي أو الأربع ساعات ، أما الحركات التصحيحية فهي التي تأتي عكس
الاتجاه العام ، و بعد انتهاء الحركة التصحيحية و ملامسة مستوى الدعم أو المقاومة يمكن فتح الصفقة على فريم الساعة أو النصف
ساعة أو الربع ساعة مع تحديد أوامر جني الأرباح و أوامر وقف الخسارة حسب الاستراتيجية المتبعة من طرف كل متداول.

ماتريكس
11-10-2012, 17:32
معرفة الترند العام تأتي من خلال تحليل الفريم الطويل ، اليومي أو الأربع ساعات ، أما الحركات التصحيحية فهي التي تأتي عكس
الاتجاه العام ، و بعد انتهاء الحركة التصحيحية و ملامسة مستوى الدعم أو المقاومة يمكن فتح الصفقة على فريم الساعة أو النصف
ساعة أو الربع ساعة مع تحديد أوامر جني الأرباح و أوامر وقف الخسارة حسب الاستراتيجية المتبعة من طرف كل متداول.

ahmedsaied
11-10-2012, 21:26
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا اقوم برسم ترمد على فريم الاسبوع وتخر على فريم الدبلى واخر على فريم الاربع ساعات واحدد هل الترند صاعد ان هابط وكلما زاد الفريم كلما كانت نتيجه اصدق وممكن اعتمد على فريم الديلى اكثر واستخدم البولنجر والموفنج افرج 100 / 200 مع بعض واقدر احدد الاتجاه العام بعد زلك وشكار

tarek22
11-12-2012, 22:51
انا شايف انى استراتجية الترند المكسور ذات نفع كبير ولكن يجب تعلمها جيدا ويجب التأكيد بعد الشمعه التى تكسر الترند كما يجب ان يرتكز الترند جيدا على ثلاث شمعات

mitorh
11-15-2012, 14:51
السلام عليكم يمكنك نعرفة الترند من عدة طرق كالموفنغات فاذا كسر السعر كوفنغات معينة بالتاكيد سيطير و قبلها سيختبر الموفنغ ثانيا نعرف التصحيح بالفيبو ثالثا هناك مؤشرات كثيرة تحدد الترند و التصحيح يمكن الاستعانة بها رابعا يمكن الاعتماد على الكسر و الارتداد

kingmos4
11-18-2012, 10:42
التحليل على الفريمات الكبيرة بداية من الاربع ساعات الى اليومى الى الاسبوعى
من اهم الامور التى تعرفك اتجاه الترند ثم بعد ذلك تقوم بمتابعة الفريمات الصغيرة
ولكن طبعا الاصدق فى التحليل هو الفريمات الكبيرة

azifek
11-25-2012, 23:26
أخي الكريم
التصحيح يظهر لما تشاهد العملة صعدت كثيرا وبشكر رهيب و بعدها تبدأ العملة بالإرتداد بشكل بطيئ نوعا ما و بنقاط محدودة
هناأعرف أنه مجرد تصحيح و أن العملة ستواصل إتجاهها بعد التحصيح

radoinehajhouji
11-30-2012, 14:51
مشكور اخي على هدا الموضوع القيم اللدي سيساعد المبتدءين في معرفة عالم الفوركس اللدي يعتب صعب
جزاك الله بالف خير

محمد جمال محمد احمد
01-16-2013, 21:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا على الموضوع الجميل
واتمنى التوفيق لجميع الاعضاء

Aya Ali
01-17-2013, 02:36
انا بشكرك جدا على شرحك السهل والموضوع القيم ده
جزاك الله خيرا

alif
01-17-2013, 11:23
من حيث شكل الشارت والأخبار الأساسية مثلا على بستخدم فريم اليومى وا|لآبع ساعات وبحاول اعتمد على عدد معين

hossine1984
01-19-2013, 18:16
مشكور اخي على هدا الموضوع القيم اللدي سيساعد المبتدءين في معرفة عالم الفوركس

bonus.man
01-19-2013, 18:19
شكرا يا باشا على الموضوع الرائع اخى الكريم وبجد اتمنى لك التوفيق وشكرا

ibrahiem2012
01-19-2013, 18:37
شكرا علي الافاده اخي وانا احدد الترند اولا علي فريم اليومي ثم الاربع ساعات
واتداول علي فريم الساعه فهو المفضل لي

osama80
01-19-2013, 18:39
السلام عليكم نا بفضل الاعتماد على اتجاه الأسواق عموما من حيث شكل الشارت والأخبار الأساسية مثلا على بستخدم فريم اليومى وا|لآبع ساعات وبحاول اعتمد على عدد معين من الشموع فى معرفة الأتجاه تحياتي

prince of dark
01-19-2013, 18:49
شكرا لك يا غالى واتمنى التوفيق وبجد شرح اكتر من ممتاز وتقبل مرورى

مروة
01-20-2013, 23:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة جزاك الله خير علي الموضوع استفدت كتيرالموضوع ومن ردود الاعضاءوبالتوفيق لجميع اعضاء منتدانا الرائع

mn007
01-25-2013, 12:21
من حيث شكل الشارت والأخبار الأساسية مثلا على بستخدم فريم اليومى وا|لآبع ساعات وبحاول اعتمد على عدد معين

forex.secret
01-25-2013, 14:51
والله انا عن نفسى بحب الترندات اوى اوى وبجد احسن حاجه الترندات اخوانى الكرام وبجد الترندات مش ليها حل وتقبل مرورى اخى الكريم ولك جزيل الشكر وربنا يوفقنا جميعا

free.person
01-26-2013, 16:20
والله يا جماعه الترندات من احسن الحاجات اللى ممكن تشوفها فى حياتككم وان شاء الله ربنا يوفقك اخوانى الكرام

مروة
01-26-2013, 20:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
موضوع مميز جزاك الله خير علي هذا الطرح

sabel
01-27-2013, 04:53
وانا كمان بحددها بنفس طريقتك يا اخي

undermore
02-25-2013, 17:14
السلام عليكم
شكراً أخي ، أنا اختبر حركة الترند عن طريق الفريم ديلي ثم الأربع ساعات

mimo3050
05-16-2013, 02:30
انا شايف انك تحدد اتجاة الترند من شارت الاربع ساعات عن طريق مؤشر الزجزاج و يا ريت يبقى الفريم كبير شوية علشان البيان يبقى اوضح و تقدر تحدد الحركة بطريقة دقيقة و يمكنك الاعتماد على ذلك

saad forex
05-16-2013, 03:02
عندما ابدء التحليل اقوم بعمل الترند على فريم الويكلى وبعده الدايلى ثم الاربع ساعات
وابقى على فريم الاربع ساعات او الساعه على حسب هدفى كبير ام صغير

maged mohamed
05-16-2013, 07:11
بسم الله الرحمن الرحيم
على اعتبار ان هذة استرتجية انت بتقول ان نسبة النجاح عالية كدة يبقى لازم ان شاء الله اجربها على الديمو وربنا يسهل وتثبت النجاح ولك التوفيق

yacrao
05-16-2013, 12:11
شكرا اخي الكريم على الموضوع المميز احب التوضيح انني انا شخصيا لا
احب ان استعمل المساعداتن الاخرى في التحليل غير الترند مثل الموفنج افرج او اي شيء آخر

hebkar
05-16-2013, 13:58
للاسف لم تاتى لى فكره عامه
مازلت اتبادل الادوار على كل الفريمات للوصول لافضل فريم للتداول عليه
تمنياتى للجميع ولك بالخير والربح

Butterfly2
05-16-2013, 14:10
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

انا معنديش طريقه مختلفه عن المذكور

و لكن استفدت من المشاركات

شكرا على الموضوع

haitham mohsen
05-16-2013, 15:01
اعتقد ان المقاومات والدعومات بتساعدنا فى تحديد اتجاه السوق على مختلف الفريمات وانا باعتمد عليها معظم الوقت لانها بتعتمد كمان وبتاخد فى الاعتبار الاخبار

latraaa
05-16-2013, 19:33
الترند هو من المبادئ الأساسية التي يمكن الإعتماد عليها و لو بالإستشارة و يمكن العمل به على العديد من المجالات و يعطي تحليل جيد

adell
05-21-2013, 12:47
اذا ظل الترنيد ظل فى تجاه واحد واحدة لى فتره طويلة هذا يكون ترنيد
اما لو ان السعر عكس يكون تصحيح

فنون
05-21-2013, 13:54
ومنكم نستفيد اشكرك اخي على الموضوع الرائع
وبالنسبة لي تحت التدريب ....ومبتدآ بها
لي ايام

مصطفى محمود احمد
05-21-2013, 15:43

latraaa
05-21-2013, 22:30
الترند هو من بين أهم المؤشرات القوية التي ننصح بالإعتماد عليها، و أخد رأيها في الكثير من الحالات، و هو من بين المؤشرات الرئيسية

tota2000
05-22-2013, 05:22
موضوع جدا مهم ورائع ونقطة اثرتها جدا مهمة

معرفة الترند العام على المدى الطويل او المتوسط مهم جدا . ويهمنا المدى المتوسط للمضاربين اليومي او حتى السوينقات التي لاتتجاوز عملياته شهر .

بالفعل حركة التصحيح تكون بطئية جدا . ويمكن تقيم حركتها ومدى التصحيح من خلال فيبوناشي . ونستطيع معرفة مدى التصحيح ومدى تغير اتجاه الترند على المدى المتوسط .

ahmedelssaidy
05-22-2013, 10:26

جزاك الله كل خير موضوع قيم جدا وضحلى اشياء

لم اكن منتبه اليها جزاك الله خيرا

adell
05-26-2013, 20:55
افضل فريم يوضح حالة الترنيد هو فريم الاربع ساعات
واذا ظل السعر مته فى نفس الاتجاه يكون الترنيد يسير فى اتجاه السوق
اما اذا عكس يكون ذلك تصحيح

K.Trader
05-26-2013, 20:57
في الترند النازل توقع تحقيق هدف جيد اثناء الهبوط وانتظر اكتمال الحركة المتوقعة بسبب قوة الترند النازل.

simo_akon
05-27-2013, 02:47
بسم الله الرحمن الرحيم

وما نسبه نجاحها ؟

فماذا عنك انت

السلام عليكم ورحمة الله تعالىوبركاته
انا ايضا تقريبا مثلك بحلل على فريم الربع ساعة ولاربع ساعات
وبستعمل موفينج ema50 ema100 ema 200

ayman.shosha
05-27-2013, 03:21
بسم الله الرحمن الرحيم

وما نسبه نجاحها ؟

فماذا عنك انت

اشكرك يا غالى على طرح وجهة نظرك الصائبه
وانا بالفعل اقوم بنفس الاسلوب
حيث استشف الترند من الفريمات الاكبر
واطبق على الاصغر
غير اننى استخدم البولينجر باند للتحقق من طبيعة كل تصحيح..

panna
05-27-2013, 03:40
احيانا الموفينج افريج لمعرفه الاتجاة واذا ارتد السعر ولمس خط الموفينج دا بيكون مكان التصحيح بالنسبه

ريتال
05-27-2013, 04:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اشكر شكر جزيل على هذا الموضوع لاننا اكيد استفدنا منه وهذه النقطه كنت اجهلها حقا من قبل وسأعمل بعد ذلك على فريق الربع ساعه يوميا وفريق الاربع ساعات
جزاكم الله خير

amerelhoozn
05-28-2013, 19:06
انا عملت اكثر من طريقة من ردود الاعضاء ولكن للاسف
مش قادر اقتنع بولا واحدة
ولكن ساظل اتعامل مع التي اتش في والفايبوناشي

latraaa
06-01-2013, 21:46
صحيح ما تقول أخي الكريم، و لكن أقول أنه لك منا طريقته في التعامل و التداول، شخصيا أعمل على استراتيجيات قوية و هي شغالة معي مئة بالمئة، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

mmesho
06-01-2013, 21:56
بسم الله الرحمن الرحيم

وما نسبه نجاحها ؟

فماذا عنك انت

انا بعرف اشتغل على الترند بس ومش بعرف ان كان تصحيح ولا اتجاه الترند
لكن هجرب اللى اتقال فى الردود وان شاء الله تكون كويسه والكل يستفاد منها
تحياتى ,,,

mahmoudosman
06-02-2013, 02:51
انا الصراحه معنديش لسه الخبرة الكافيه الى اقدر اشارك بيها معاكو بس اديني بستفيد منكم ومن ردودكم وخبرتكم
تقبل مرورى
بالتوفيق ان شاء الله

mouhammed
06-02-2013, 05:26
بسم الله الرحمن الريحم
انا عن طريق فريم اليوم استطيع من خلاله معرفه اتجاه اليوم عموما
ثم بعد ذلك اقوم بالعمل على فريم الساعه وكما تقول الحركه متماشيه مع اتجاه فريم اليوم
اعتبرها حركه ترند ولو العكس يبقا تصحيح
وانظر اخيرا على فريم الربع ساعه لا غنى عنه حتى لا اصبح قعيد الساعه

lotfighazouani
06-02-2013, 05:35
إتجاه الترند دائما يكون معروف من خلال فريم كبير مثال فريم الساعة و فريم الربع ساعة يبين إتجاه التصحيح و هكذا لبقية الفريمات دائما من الأكبر إلى الأصغر.
و للتأكد من ذلك لابد من إضافة موفينق أفريدج 200 سمبل على الفريمات أو الزيقزاق.

fares2alex
06-02-2013, 12:39
اخي الغالي فكرة ممتازة جدا للربط بين الفريمين ببعض وانا تجربتي في استراتيجية المضاعفة

فانا الان لا اعمل الا بها فها متميزة جدا فهي ناجحة بنسبة مائة في المائة

انس بن تن
06-04-2013, 06:10
السلام عليكم يا اخي
انا لسه مبتدئه يارب الاعضاء الكرام يفيدوك
بالتووفيق للجميع

mahmoudgalal
06-04-2013, 12:49
انا بحدد الاتجاه من خلال فريم 4 ساعات ومؤشر الموفينج
باهداد 200 وبستطيع احدد المدعوم والمقاومات

hana13
06-04-2013, 12:51
يتم تحديد اولا الترند على الفريم 4 ساعات او اكثر ويجب ربط الدعوم والمقاومات مع بعض .
اتمنى للجميع التوفيق .

mohamed61172
06-04-2013, 13:16
فعلا اخي الكريم ينبغي الا نسير عكس اتجاه السوق
والذي يظهر تمام علي الفريمات الكبيرة ولانخالفه
والموفنجات من افضل الاشياء التي تبين هذا

hicham07
06-04-2013, 17:32
شرح مختصر و بصيط شكرا لك على الشرح
وياريت تفهمنة وحدة وحدة و تقبل موروري

A.H.M.E.D
06-05-2013, 01:14
الترند في الفريمات الكبيره يكون واضح بصوره كبيره ويكون
عنده احترام كبير للسعر ولتحركات السوق لذلك يمكن التحليل علي فريم اليوم
وفريم الاربع ساعات

sendrela
06-05-2013, 01:25
الترند مهم جدا خصوصا على الفريم الاكبر مثل اليومى ثم الاربع ساعات

وبعدها تعرف الترند اللذى تسير به العمله واى اتجاه غير ذلك يتم تصحيحه فيما بعد

تحيتى

ahmedhegazy200
06-05-2013, 01:29
انا بعرف اشتغل على الترند بس ومش بعرف ان كان تصحيح ولا اتجاه الترند
لكن هجرب اللى اتقال فى الردود وان شاء الله تكون كويسه والكل يستفاد منها
تحياتى ,,,

مشكور اخى على هذا التعديل طب بس يا ريت ياباشا
اذا كنت تعلم اشياء عن الترند يا ريت وتتكرم
بوضع لنا موضوع عنه وبثه علينا من اجل الاستفاده من خبرتك
ولك جزيل الشكر

ESLAM ELSEGINY
06-05-2013, 01:34
السلام عليكم اخى الكريم
مشكور ليك اخى الكريم على المعلومات والتوضيح انا لسة مبتدا واكتيبت فكرة رائعة من الكلام الى انتا قولتة
وتقبل مرورى

sharshabil
06-05-2013, 01:40
السلام عليكم
شكرا على الشرح والموضوع المفيد ماشاء الله
اشتاق ان اكون في متل علم و خبرة بعض الاعضاؤ هنا
تحياتي

melad
06-05-2013, 01:45
سلام عليكم و رحمه الله و بركاته , شكرا لحضرتك على طرح هذا السؤال المفيد , انا بستخدم التحليل بموجات إليوت فمعرفه الترند من الحركه التصحيحيه سهل بالنسبه لمحلل بموجات إليوت و لو حضرتك محلل فنى ممكن تشوف القمم و القيعان يعنى الحركه التصحيحه بتكون غالبا بتكون قمتين و قاع او قاع و قمتين , طبعا لو عايز تحدد بالظبط فالإجابه فى موجات إليوت

mostafaabdelgawad
06-09-2013, 01:46
الله ينور اخي طريقة سهلة ومبسطة لمعرفة حركة الازواج
انا عن نفسي اشتغل على فريم الساعة فقط

anwer
09-14-2013, 15:00
السلام عليكم
أخي الكريم شكراً على هذا المجهود الرائع لإيصال هذه معلومات قيمة لنا
:accute:

forex4
09-14-2013, 20:12
مشكور اخى الكريم على هذه المشاركة
وارى بان طريقتك صحيحة فى التداول
وهو ان يكون فريم الربع ساعة متوافق
مع فريم الاربع ساعات

samieh
09-14-2013, 22:15
السلام عليكم شكرا يا اخى على المعلومة الجميلة والجديدة بالنسبة لى
لكن انا بعرف حركة التصحيح من الفيبوناتشى وفريم الربع ساعة لايعتمد عليه بشكل كبير
ممكن يكون مضلل وكمان السعر بيتذبذب كتير جدا فى هذا الفريم ولكن شكرا ليك على اى حال
بالتوفيق..

karam22
09-14-2013, 22:20
فريم الاربع ساعات قوي جد ومعه اليومي لمعرفة الترند واتجاه العمله العام والسير عليه هو مع الترند

rsfbg2010
09-14-2013, 23:12
اسللام عليكم جميعا
انا عن نفسى احب اعمل على فريم الابع ساعات والدايلى
لان بحس هم افضل الفريمات مصداقيه
تقبل مرورى

barcaloni3333
09-14-2013, 23:29
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
فعلا أخي يمكن أن تحدد الفرق هل ترند الآن أم تصحيح عن طريق المؤشرات الفنية

Elcapitano
09-15-2013, 00:13
سلامي عليكم .
أنا أستعمل الطريقة التي ذكرت كما أعززها برسم خطوط الفايبوناتشي التي تفيد في تحديد الموجات التصحيحية كثيرا .

doola2020
09-22-2013, 12:57
والله يا أخي أنا أجد صعوبة في حركة التصحيح ودائما ما تحيرني عندما تأتي علي الشارت ولكن لا أعرف لماذا

zamalkkawy
10-28-2013, 16:17
تحدد الاتجاه والتصحيح عن طريق معرفه اتجاه الاسواق
وماهو مصدر متابعتك

ebram
10-28-2013, 16:37
اسللام عليكم جميعا
انا عن نفسى احب اعمل على فريم الابع ساعات والدايلى
لان بحس هم افضل الفريمات مصداقيه
تقبل مرورى

لكن العمل علي فريم ال 4 ساعات بيكون خطر لو هتشتغل اسكالبر
لان الاسكالبنج بيحتاج انك تدخل وتطلع من الصفقه فاقل وقت ممكن

dalirap
10-28-2013, 17:29
أنا إعتمد في تحليلي فريم الساعة لمعرفة ألإتجاه والدخول على فريم الربع ساعة
عند تكون شمعة معاكسة

Mostafa Haval
10-28-2013, 17:47
السـلام علـيكم ورحـمة الله وبـركاته

اخي العزيز الطريقة واضحة وبسيطة جدا بدون ان تحتاج الى مؤشرات
عندما يصعد السوق يكون واضح ثم يهبط قليلا ثم يرجع يرتفع اكثر .. هذا الهبوط هو التصحيح
بالنسبة للهبوط نفس الشي

تـقبـل مـروري .. بـالتـوفيـق للجميع

mohamed issa
10-29-2013, 02:24
ويمكن استخدام مؤشرات الموفينج افريج

منى الجندى
11-09-2013, 15:15
طريقتك بها تشابه لما اعمل به لانى انظر لفريم الاربع ساعات
واقوم بالمقارنه من الفريم الاصغر وعندما تتكون عندى الصورة واضحه ادخل الصفقات
انما ان اختلافا الفريمين اقوم بانتظار الشمعه الثانيه وذيلها حتى اخذقرار بالدخول

WASEM DALLOUL
11-09-2013, 15:29
السلام عليكم
انا يا أخي الكريم استخدم نفس طريقتك تقريبا وهي طريقة جيده ولابأس بها وأفضل رسم الترند اليومي ايضا
وشكرا

helbwer
11-09-2013, 16:59
السلام عليكم
من اوضح حركة الترند الصحيحة واكتساب المهارة
لمعرفة كيفية بيان المؤشرات التى تعمل على المكسب

mimoforex
11-09-2013, 17:07

شكرا على المعلومات المفيدة نظرا لما تتسم به الترندات من اهمية في التحليلات

تحية عطرة و تجارة رابحة

rabahmeddah
11-09-2013, 17:14
السلام عيكم
نشكرك جزيل الشكر على المشاركة و نتوقع منك المزيد في المستقبل

abo heba
11-09-2013, 17:32
كما اوضحت حضرتك اخى ولكنى استخدم الفريم اليومى لمعرفه الترند ولكنى قرات انه ليس الترند العام ولكنه الاقرب له ويمكن الاعتماد عليه فى المتاجره
وانزل الى الساعه والاربع ساعات واختار الدخول والخروج ولكنى سرعان ما اخرج نظرا لقله وقتى
تحياتى لك والحمد لله

harimeche
11-09-2013, 17:41
السلام عليكم ورحمة الله

طريقة رائعة أخي لكني أنــا أستعمل نضـــام الإيشموكو كينكو هايو

وعندمـــا يبدأ يتداخل عندي الشينكو في الأسعـــار أقول أنهـــا حركة تصحيحية

mansar
11-12-2013, 20:49
السلام عليكممم وشكرااا كتيرااا علي جميع الردود الجملة
زشكراا كتيرااا يا اخي الكريممم كتيرااااااا
ومعي السلامة يا اخي الكريمم وشكرااااااا

RomanyMoreed
11-12-2013, 21:09

والله طريقه حلوه انا هجربها انا لسه ببتكر طريقه متاجره خاصه بي لكني وقفت عن نقطه معينه

تحياتي

maachou abdo
11-12-2013, 21:23
انت تستخدم الفريم اليومى لمعرفه الترند ولكنى قرات انه ليس الترند العام ولكنه الاقرب له ويمكن الاعتماد عليه فى المتاجره
وانزل الى الساعه والاربع ساعات واختار الدخول والخروج ولكنى سرعان ما اخرج نظرا لقله وقتى
تحياتى لك والحمد لله

---------- Post added at 07:23 PM ---------- Previous post was at 07:22 PM ----------

وكما اتمنى لك دوام النجاح والتوفيق و النجاح والتميز في عالم الفوركس ولك منى كل احترام وتقدير تقبل تحياتي...وسلام

NISOG
11-12-2013, 21:27
انا اقوم برسم الترند على فريم اليومي وفريم الأربع ساعات واستنتج الأتجاه العام وعلى اساس ذلك اعرف انه اذا كانت الحركة تصحيحية ام لا

maha elsayed
11-12-2013, 21:29
الســلام عليـــــــكم ورحــــــــمه الله وبركـــــــاته طالما الترند مرسوم كويس اكيد
هنحدد اذا كنا هندخل بيع ولا سراء

Sherif Qadous
11-12-2013, 21:35
جزاك الله كل خير على المعلومات القيمه ديه اللي من خلالها إحنا بنستفيد منها كمبتدإين يا أخي ..
أنا عن نفسي بأستخدم خطوط الدعو و المقاومة على الفريمات الكبيرة و البولنجر مع الموفنج 20 مش 200 ..

boukha
11-12-2013, 21:43
الاعزاء الاعضاء
يجب علينا دائما كمضاربين ان نفرق بين حركة الزوج عندما يكون في حركة تلائم الترند الحالي او في حركة تصحيحية.
فمثلا عندما نراقب ونضارب اليورو نعلم بالبديهة ان الترند الحالي نازل ... وقوي
فاي حركات تصحيحية لاعلى تكون بطيئة وثقيلة واهدافها ليست بالبعيدة لانه كما تعلمون
وترون يوميا انه عند اول مقاومة..... سيخرجون منه مرة واحدة سواء الذين حملوا عقود لونغ ويجنون ارباحهم او الذين سيدخلون بعقود شورت جديدة يحملونها بسبب ارتفاع السعر قليلا.
....................................
لهذا اقول في الترند النازل توقع تحقيق هدف جيد اثناء الهبوط وانتظر اكتمال الحركة المتوقعة بسبب قوة الترند النازل.
ولا تمكث بها طويلا ذلك لان المضاربين يكونون في انتظار اي مقاومة للانقضاض عليه
وسرعان ما يعاود للانزلاق من جديد .
كذلك الامر بالنسبة للباوند والفرنك

zyzo
11-12-2013, 21:52
الحمد لله رب العالمين
استاذنا الكريم الفاضل شكرا جزيلا لك على هذا
الموضوع الاكثر من رائع والذي به
معلومات مفيده كما اتمنى ان
يستفيد منه الجميع
و بالله التوفيق للجميع

ست النور
11-12-2013, 23:04
بما انى مبتدئه معكم وجديده
فلسه ماجربتش منكم بس حبيت اشارك معكم
لاستفيد منكم ومن خبراتكم السابقه
اتمنى لكم دوما التوفيق والربح الدائم
واعطاءنا كل ماهو جديد

zouzza
11-12-2013, 23:14
استراتجية رائة ولكن الحركة التصحيحية تحدث اثناء الصعود اوالنزول
المفاجئ نتيجة لخبر تم حله في وقت لا حق من اليوم الى أسبوع

mohamed oukhiti
11-13-2013, 01:10
الموضوع جميل اخى الكريم جزاك الله خيرا و اتمنى للجميع الاستفادة من الموضوع و السلام عليكم

lemard
11-28-2013, 06:43
انا مبتدا وارجو من شخص محترف ان يشرحلي طريقة يعتمدها لكي افتح صفقات وانتهي بالربح وليس الخسارة وشكرا.

salimned
11-28-2013, 22:05
السلام عليكم
انا ايضا استعمل الفريمات الكبيرة لتحديد حركة الترند
و التصحيح يكون فعالا عليها لان الفريمات كلما كبرت كلما
زادت مصداقيتها و استراتيجيتي ناجحة جدا معي لاني احترمها
موفق اخي.

anamoody
12-12-2013, 19:10
مشكور اخى الفاضل على التوضيح وشرح حركة اترند وحركة التصحيح
جزالك الله خيرا على ما تقدمه مفيدا للناس ويجعله فى ميزان حسناتك
اترقب منك الجديد
تقبل مرورى

الفهلوى
12-17-2013, 18:03
حقا شكرا لهذه المعلومات الرائعه وجزاك الله كل خير وجعله الله فى ميزان حسناتك ووفقك الله وشكرا جزيلا والسلام عليكم ورحمت الله وبركاته

wael00
12-17-2013, 18:10
مشكور اخي العزيز علي هاته الاستراتيجية الجيدة لاستخراج الترندات
و حركات التصحيح موضوع مفيد حقا
تقبل مروري

Moro_Mezo
12-17-2013, 18:37
عن طريق الفريم اليوم بشوف الاتجاة العام صاعد او هباط وبعدين ينتقل على فريم الاربع ساعات نفس الشئ بحدد الاتجاة ولما بخش صفقات مع الترند بخش على فريم الساعه وربع فى ساعه فى اتجاة الترند على الفريمات الكبيرة ولو دخلت عك الترند بحاول احدد مناطق ارتداد قوية وبيكون هدف صغير وبيكون فى دمج بين التحليل الفنى الكلاسيكى مع بعض الاستراتجيات الاخرى

abdelhalim
12-17-2013, 18:39
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
مشكور اخي العزيز علي هاته الاستراتيجية
جزاك الله الف خير على كل ما تقدمه لهذا المنتدى
سلام

Anarchie
12-17-2013, 18:41
بسم الله الرحمن الرحيم

الاخ العزيز

تفضل بقول فائق الاحترام و التقدير

تقصد تحديد الانماط عن طريق الزجزاج فى ارتفاع و انخفاض

حركه البيع و الشراء

( ( و لك جزيل الشكر ) )

( اكيد لازم نصبر و نكافح و نتعلم من الاخطاء عشان نوصل للنجاح )

( مشكور اخى الكريم على الموضوع رائع )

Asmaa_sema
12-17-2013, 18:49
حركة التصحيح دائما تاتى بعد صعود قوى جدا او هبوط قوى جدا لابد ان يحدث حركة تصحيحية
ولكن فى الشهرين الاخرنين دول تجد ان التحرك يكون بشكل واحد والتصحيحات مش كبيرة ودا بسبب الاغلاقات السنوية

ahmed elssaidy
12-17-2013, 18:53
شكرا لك اخي العضو الكريم على هذه المعلومة
المفيدة لي وللاعضاء وانشاء الله المزيد من مواضيعك
اخي الكريم جزاك الله كل خير
بالتوفيق للجميع

waelmma
12-17-2013, 18:56
:yahoo::o:tie: انا بفضل الاعتماد على مستويات فيبوناتشى فى تحديد حركة التصحيح
ولا انت مش معايا اخى الكريم؟

salim telecom
12-17-2013, 18:58
السلام عليكم أخي الكريم
و الله يا اخي انا علي حسب علمي ان الترند يصحح لما ينكسر بعني ان كان صاعد و انكسر سيحاول اعادة التصحيح للاعلي
و الله أعلم و الله الموفق

mokalim
12-17-2013, 20:31
السلام عليكم أخي الكريم
موضوع شيق
كل واحد له طريقة مختلفة في الشيئ الذي يفيد المبتدين مثلي كثيرا في التعرف على هذه الطرق المتنوعة وتحديد الانسب
شكرا لكم جميعا

DrAbeer
12-18-2013, 02:04
اشكرك علي هذا السؤال الذي افادنا جميعا لانني فعلا
بسببه تذكرت اشياء كثيره عنه من خلال قرائتي لردود
الاخوه الافاضل الاعضاء المبجلين

waelmma
12-22-2013, 11:40
:)):accute::tie: فيه اداة الفيبوناتشى من اهم ادوات التحليل الفنى وعن طريقه مممكن
تحدد نقاط اعادة الاختبار للسعر وخاصة عند مستويات 38 ،61 :p

sososammor
12-22-2013, 11:41
السلام عليكم
شكرا جزيلا اخي الكريم على طرح الموضوع لعلنا نستفيد من خبرة
الاخوة الاعضاء الخبراء في المنتدى نسال الله ان يجعله في ميزان حسناتكم
مع تمنياتي بالتوفيق للجميع

bodse
12-22-2013, 13:05
حركات التصحيح دى ممتازة جدا وانا دائما انتظرها بشدة عند اى هبوط كبير او صعود كبير انتظر لكى اقوم بعملية البيع او الشراء من خلالها
وبدخل بفوليوم عالى جدا

yassoo011
12-22-2013, 14:05
حركة التصحيح تكون بعد كسر الترند بحيث تعود لتلامسه مرة اخرى
ثم تعاود اتجاه الكسر في السوق مرة اخرى

transakshan6
12-22-2013, 14:07

تمام مثل يا اخي ما قال اخونا احمد انت تحدد اتجاه الترند و الشارات عن طريق مؤشر الزجزااج و هذه من الطرق الذي اعتقد انها موفقه وربنا معك و معنا يا اخي
تحياتي لك.....

hasback
12-22-2013, 14:45
اخي الكريم التصحيح يمكن معرفته من خلال مؤشرات التشبع البيعي والشراء وايضا عندما نصل الى قمة وقاع ويبتدئ الاتجاه في الانعكاس والتصحيح يكون نصف الموجة الاولى وان كان اقل فهو انعكاس واضح للسعر

east26
12-25-2013, 03:24
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة لتعلم الفوركس بمنتهى السهولة واتمنى ان تكتب المزيد من المواضيع الهامة

forex_lionz
12-27-2013, 10:47
انا معاك فى تحليل الفريمات الاكبر انا بحلل واضع دعوم ومقاومات واتجاة الترند على الدايلى والويكلى لكن استخدم فريم الاربع ساعات لاعرف هل هيعكس ولا نفس الاتجاة بواسطة الفايبوناتشى واستخدم الموفنج البسيط 4و9 و18 والصفقات اوامرها من اقل الفريمات للتأكد من نقطة الدخول الانسب

yazzid
01-07-2014, 13:39
السلام عليكم
أخي الكريم انا معاك فى تحليل الفريمات الاكبر انا بحلل واضع دعوم ومقاومات واتجاة الترند على الدايلى والويكلى لكن استخدم فريم الاربع ساعات لاعرف هل هيعكس ولا نفس الاتجاة بواسطة الفايبوناتشى واستخدم الموفنج البسيط 4و9 و18 والصفقات اوامرها من اقل الفريمات للتأكد من نقطة الدخول الانسب
بالتوفيق

hossam samak
01-08-2014, 22:18
ببساطة الترند هو اتجاه السعر، مهما كان ذلك الاتجاه. ولكن كما نعلم فإن الاسواق والاسعار لا تتحرك في خط افقي. الاسواق تتحرك بحركة متذبذبة، وهذه التذبذبات تشكل سلسلة من الموجات مع قمم وقيعان ظاهرة. الترند هو اتجاه تلك القمم والقيعان . فإذا كانت القمم والقيعان صاعدة تدريجيا فإن الترند يكون صاعداً واذا كانت هابطة فالترند يكون هابطاً ، واذا كانت أفقية فالترند عندئذ يكون افقياً.
من الاخطاء الشائعة في اوساط المحللين الفنيين هو اقتصار الترند على صاعد او هابط وعدم اعطاء الترند الافقي اي اهمية، مما يؤدي الى حدوث فترات يخسر فيها المتاجر نسب كبيرة من الاموال بسبب عدم التأقلم مع التغير الحاصل في الترند.
- الترند الصاعد: هو الترند الذي يتكون من سلسلة من قمم والقيعان الصاعدة المتتالية
- الترند الهابط: هو الترند الذي يتكون من سلسلة من القمم والقيعان الهابطة.
- الترند الافقي: هو الترند الذي يتكون من سلسلة من الفمم والقيعان الافقية.

ahmedhawash
01-08-2014, 22:57
موضوع مهم جدا لان اول لما دخلت السوق لقيت الكل يتكلم عن الصفقات تكون مع الترند

بس لقيت ان هناك حركات تصحيحه بتكون قويه جدا ولكن الاكيد هو ان لمعرفتها هو تحديد اماكن ادعوم والمقاومات القويه

army
01-10-2014, 17:25
شكرا جدا يا اخى الفاضل على مجهودك العظيم لقد قمت بطرح موضوع مهم للغاية ومفيد جدا للاعضاء
خاصة التجار المبتدئين واتمنى من الله ان يجازيك خيرا ويوفقك

oujdi-48
01-10-2014, 17:27
بوركت ايها الطيب ...واصل لا تفاصل

واسئل الله ان يتقبل منا ومنكم صالح الاعمال ... .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. ................

prof2014
01-10-2014, 17:35
السلام عليكم . شكرا اخى على هذا الموضوع الجميل موضوع مهم جدا اعتقد
لابد من قراءته من خلال كل مبتدئ ودراسته ايضا جيدا واتمنى التوفيق للجميع

falcon26
01-23-2014, 03:49
شرح مميز واكثر من رائع يا اخى خاصة للاشخاص المبتدئين فى عالم الفوركس
واتمنى ان تقوم بعمل المزيد من المواضيع المفيدة

ATLAS
01-23-2014, 03:54
شخصيا اعتقد ان كلامك صحيح بشكل كبير جدا فسياسة
انا شخصيا افضل الاعتماد على الاتجاه العام للسواق بشكل
عمومى ودلك من حيث شكل الشارتات وكدلك الأخبار الأساسية
وعلى سبيل المثال اقوم باستخدام الفريم اليومى وفريم الاربع ساعات
واقوم بمحاولة الاعتماد على عدد معين من الشموع من اجل معرفة الاتجاه
العام للسعر

morado
01-23-2014, 12:51
عن طريق مؤشر الزجزاج وذلك الزجزاج الاطول يمثل الاتجاة و الزجزاج

aymansami
01-23-2014, 13:24
لا تقلق !!

تحديد ألأوامر بواسطة محطة العمل وسترشدك الشركة لكيفية وضع هذه الأوامر , وهي مسألة في غاية السهولة كما قلنا ولن تتطلب منك سوى نقرتين على الفأرة . وستكون هناك رسائل تنبهك على نوع الأمر الذي أدخلته وما هي العملة التي ستشريها وما هي العملة التي ستبيعها قبل إدخال الأمر حتى لا يكون هناك مجال للخطأ أو السهو , ولاتنس أنه يمكنك التراجع عن أي أمر محدد سلفاً وذلك بإلغاءه طالما أنه لم يتم تنفيذه بعد excuted, أما أمر السوق فلا يمكنك إلغاءه بطبيعة الحال لأنك بأمر السوق تكون قد دخلت فعلاً وفوراً في الصفقة بيعاً أم شراءاً وأصبحت متأثراً بحركة الأسعار في السوق الدولي

creatorman1978
01-23-2014, 13:39
كلما كان الفريم كبير كلما كان الترند صادق ....
هذا من وجهه نظرى المتواضعة وايضا يفضل الاستعانة بخطوط الفيبو لمعرفة نقاط الدعم والمقاومة القوية التى من الممكن ان يرتد السعر منها

heroo252
01-23-2014, 14:00
حركة الترند او الموجة الدافعة ديما بتكون واضحة وبسيطة
انما موجة التصحبح لانها عكس الاتجاة العام مش بنبقى متاكدبن ان كانت صحيحة ولا لا
هى دى المشكلة

gm_silver
03-25-2014, 03:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اسعد الله اوقاتكم اخوانى باليمن والبركات حقا معلومات قيمة استفدت بالفعل جميع الردود اللتى فى تلك المواضيع مفيدة حقا شكرا لكم يا فاعلى الخير وجزاكم الله كل خير وتقبلوا تحياتى
^_^
.......

rami007
03-28-2014, 21:30
السلام عليكم
شخصيا بشوف اتجاه السوق
فى العالم من حيث شكل الشارت
والأخبار الأساسية مثلاو بستخدم
فريم اليومى الاربع ساعات
سلام تحياتي
موفق

forex-2013
03-28-2014, 22:22
نعم أخي الكريم أنا أيضا أستعمل نفس الطريقة تقريبا مع اختلافات طفيفة،
إذ لابد من قراءة السعر على الفريمات الأكبر لمعرفة الإتجاه العام للسعر.

محمد أبو بكر
03-29-2014, 07:51
السلام عليكم
الإتجاه او الترند ببساطة هو الاتجاه العام لتحركات الاسعار - صاعدة، هابطة
او مستوية وهو الترند الذي يتكون من سلسلة من قمم والقيعان الصاعدة المتتالية

doaa sary
03-31-2014, 21:22
انا كمان بشوف الفريم الاكبر لانة اصدق ثم انى لا اعتمد ع الترندات
دة بالنظر كدا
من اخر شمعه انتهت واول شمعه لليوم بعرف اذا كان الاتجاه هباط او عالى
سعات بشتغل واكد بالمؤشرات زى الموفنج والماكد وستكوستيك
بس الافضل وقت الاخبار عندى من كل ده

forex90
03-31-2014, 21:23
حركة الترند وحركة التصحيح طبعا لابد ان تتعلمهم من التحليل الكلاكسيى والترند هوة الذى يتم رسمة
على الشموع من اعلى الى اسفل او العكس لكى يتم تحديد نقاط الدخول والخروج الصحيحة تحياتى لك

azzam1000
03-31-2014, 21:36
انا عن نفسى بهتم بالفايبوناتش والتحليل الاساسى وبناء عليه بعمل البيع او الشراء ولكن حتى الان لم اتوصل لنتيجه مؤكده على حركة الترند وبعمل على فريم 4 ساعات وبطبق على الشموع اليابانية

dodoenator
03-31-2014, 22:07
شكرا لك اخي الكريم على مشاركتك الجيدة لنا لخطة عملك وطريقة تطبيقها لتعم الفائدة على الجميع جزاك الله خير وننتظر منك المزيد من النصائح المفيدة