PDA

View Full Version : هل تسحب ارباحك اولا باول ام تتركها تزيد

kirollos.budggie
09-05-2019, 16:50
هل تسحب ارباحك اول باول
ام تتركها تزيد في حسابك وتتراكم ليزيد الربح؟

Ahmed Mansour
09-05-2019, 18:21
انا بتكلم عن تجربتى انا الشخصيه فى الموضوع دا لو فكرت تسيب ارباحك علشان فكره تكبر صفقاتك فا تكبر ارباحك وتبقى مليونير احب اقولك ان دا مستحيل يحصل انا بعمل كدا بحقق ارباح بعد اسبوع واتنين وتلاته وابدا اكبر صفقاتى وابدا ادخل ب للوت اعلى وصفقه واتنين وتلاته بهدف اللى عملته فى 3 اسابيع مثلا اعمله فى صفقه ولا اتنين وهكذا والصدمه الطبيعيه طبعا هو انك بتخسر كل مكسبك وعليه كمان راس مالك ويمكن تتمرجن كمان وللاسف دا بيحصل معايا كل مرا فى تداولاتى فا نصحتى ليك ثبت راس مال واى ربح اسحبه اول ب اول ولو حتى 10 دولار الفكره هنا مش فى 10 دولار الفكره فى انك بتحاول توقف نفسك عن الطمع وعن التداول زياده عن اللازم ودا افضل ليك

benmezroua1
09-05-2019, 19:18
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته
مثلما قال الاخ فوقي من الافضل أن تسحب الارباح غولا باول حيث انا ايضا وقعت في خطأ فادح لعدم سحب ارباح معتبرة حتى خسرتها نظرت الطمع حيث تزيد المهاطرة لرأس المال عندما تكبر حجم العقد

oussala
09-05-2019, 19:41
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
في الحقيقة لكل من الطريقتين محاسن و مساوئ
فادا سحبت ارباحك هنا ستكون صفقاتك صغيرة وان حدت و تمرجن حسابك لن تتاتر كتيرا لامتلاكك لراس ما احتياطي
اما ترك الارباح تتراكم فهنا ستكبر استتماراتك لاكن ان تدمر حسابك فستخسر كل شيئ

one159
09-15-2019, 17:31
السلام عليكم ورحمه الله تعالي وبركاته
اخي الكريم اهلا بيك وبجيمع الاعضاء الكرام
تختلف من شخص الي اخر ولكني عن نفسي افضل سحب الارباح اول باول تحسبا الي اي مشكله ربما تتعرض لها ويتعرض لها الحساب اثناء التداول مره اخري

Hulk Zidan
09-15-2019, 18:25
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
يجب على كل المتداولين جني أرباحهم حتى يشعروا بثمار عملهم وان وقتهم كان ينفذ في محله وليس هاباء في الهواء فالفوركس هو سوق تداول عملات اجنبيه بدون وصفة حيث يتاجر فيه الآلاف من التجار من مختلف أنحاء العالم بالأصول كل يوم ويتم حساب مقدار دوران بملايين الدولارات ويتعين على شخص ما قبول الخسار بينما يتمتع الآخرون بأرباح جيدة و كثيراً ما يستسلم المبتدئين وبعد أول صفقة غير ناجحة يقولون وداعًا للسوق إلى الأبد و لكن هناك من لا ييأس لكنهم يميلون إلى المضي والاستمرار والتغلب على جميع الصعوبات على الرغم من تداول المضاربة النشط فإن سوق الصرف الأجنبي ينمو ويغطي اهتمام عدد متزايد من الناس هذه المنطقة متعددة الأوجه وتفتح مجموعة واسعة من الاحتمالات لذلك سحب الأرباح ضروري جدا جدا حتى لا نأتي في وقت ما نرى خسائر ونستسلم

mohamed kamal fadel
09-15-2019, 20:22
والله يا اخى الخوف من الخسارة بتخلى الواحد يسحب ارباحه اول باول
لان مفيش شئ مضمون فى هدا المجال

doaa sary
09-15-2019, 20:44
حسب حجم الربح يعنى لو كسبت مثلا 100دولار ممكن اسحب 50دولار استفاد بيها لان عندى مصاريف شهرية وفواتير ملتزمة بيها
وهسيب ال50 فى الحساب تكبر راس المال اما المبالغ الصغيرة 10او 20دولار بسحبها اول باول
ودة افضل شيئ اسحب جزء واستفاد وكبر برضه راس مالك

Sofien
09-16-2019, 02:29
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، بنسبة للأرباح أنا اصبر كثيراً عليها وفي أخلب الأحيان قد لا تكون هذي ككرة جيدة ولكن في الأحيان

التي يكون فيها ترك الصفقة هو القرار الصحيح تكون تلك الصفقة ذات أرباح عالية ، المهم أن لا تصبير على الخسائر في كل الحالات

A.mustafa
11-05-2019, 19:29
في الحقيقة لكل من الطريقتين محاسن و مساوئ
فادا سحبت ارباحك هنا ستكون صفقاتك صغيرة وان حدت و تمرجن حسابك لن تتاتر كتيرا لامتلاكك لراس ما احتياطي
اما ترك الارباح تتراكم فهنا ستكبر استتماراتك لاكن ان تدمر حسابك فستخسر كل شيئ ...