PDA

View Full Version : هل ممكن ان تترك الفوركس في يوم من الايام

Pages : [1] 2 3 4 5

magic777
05-21-2012, 20:50
بسم الله الرحمن الرحيم

اكثر المتاجريين دخلوا مجال الفوركس لتحقيق نسبه ارباح محدده بمبلغ معين كالمليون
وبعضهم دخل لتحقيق ربح مستمر وشبه ثابت من الفوركس
فمن انت فيهم ؟
وهل ممكن ان تترك الفوركس اذا حققت نسبه ربح عاليه تستطيع ان تكمل بها حياتك بدون الفوركس؟

kingman
05-21-2012, 22:03
بالطبع ممكن ان اتركه فى وقت لاحق لكن الله واعلم متى فعموما نحن نعتبر فى اول الطريق والمشوار لسه طويل على مايتحقق الهداف لكن عموما حاليا كل مااهدف له هو عكل دخل شهرى مناسب كل شهر من الفوركس واتمنى من ربى التوفيق وان استمر فى تحقيق الاهداف بالتوالى بفضل الله وانا عموما مش بشوف سوق الفوركس كنعمة وانما ممكن يكون قريب من النقمة ههههههه

forexBOSS
05-21-2012, 22:18
فى الواقع انا مولع بالفوركس جدا و مهما وصلت لمبلغ كبير هفضل اشتغل فيها لانى حبيت الفوركس جدا و انا بصراحه مش بفكر فى موضوع انى اوصل لمليون اومبلغ كبير اوى انا كل الى عايزه مرتب شهرى متوسط و مش مهم الخساره المهم انى اتعلم منها و اعتقد انى سوف لن اترك الفوركس الا فى حاله انى مت :d

Mohamed90
05-21-2012, 23:28
السلام عليكم
اخي اذا وصل الشخص لهذه المرحلة و اصبح مستتمر و حقق الكثير من الفليل اعتقد انه يبكمل لانه اصبح السوق سهل الفهم علية
و اذا كسب السخص الكثر الافضل يستثمرهم في مشروع حقيقي يراه امام عينية اذا حاب يبتعد عن لفوركس

amar90
05-22-2012, 00:18
فى الواقع انا مولع بالفوركس جدا و مهما وصلت لمبلغ كبير هفضل اشتغل فيها لانى حبيت الفوركس جدا و انا بصراحه مش بفكر فى موضوع انى اوصل لمليون اومبلغ كبير اوى انا كل الى عايزه مرتب شهرى متوسط و مش مهم الخساره المهم انى اتعلم منها و اعتقد انى سوف لن اترك الفوركس الا فى حاله انى مت :d

اتمنى لك يااخى حياة سعيدة وارباح جيدة وعمر مديد ان شاء الله
انا شخصية ممكن اترك الفوركس اذا كان لدى اعمال اخرى اهم منة

nader
05-22-2012, 02:58
بكل صراحة من الصعب بما كان ان تترك سوقا مفتوحة مثل الفوركس عندما تعلم بوجودها وتحديدا عندما تبدأ بالتعلم ووضع بعض الاستراتيجيات
وتبدئ في جني بعض الارباح وحتى لو وجدت الخسائر فلا احد في اعتقادي يستطيع ان يترك الفوركس بسهولة
شخصيا ما ابحث عنه في الفوركس في الوقت الراهن هو التعلم وتحقيق بعض الارباح كي تكون وقودا ومحفزا لبدل المزيد من الجهد
لانني اؤمن بالاستثمار البعيد المدى .وهنا الاستثمار الحقيقي هو مراكمة التجارب والخبرات حتى تحين الفرصة
شكرا على الموضوع

magic777
05-22-2012, 13:45
السلام عليكم
اخي اذا وصل الشخص لهذه المرحلة و اصبح مستتمر و حقق الكثير من الفليل اعتقد انه يبكمل لانه اصبح السوق سهل الفهم علية
و اذا كسب السخص الكثر الافضل يستثمرهم في مشروع حقيقي يراه امام عينية اذا حاب يبتعد عن لفوركس

طيب وايه المانع بعد ما وصل للمكسب الكبير انه يفتح مشروع حقيقي
وفي نفس الوقت يتاجر في الفوركس بصفقات سوينج يعتبرها كفوائد ارباح مثل ما يحصل عليها من البنوك
خاصه انه سوف يكون وصل لمرحله الاحتراف والخبره وفهم اسرار هذا المجال
اعتقد انه صعب يترك مجال بلغ فيه هذه المرحله

magic777
05-22-2012, 13:48
بكل صراحة من الصعب بما كان ان تترك سوقا مفتوحة مثل الفوركس عندما تعلم بوجودها وتحديدا عندما تبدأ بالتعلم ووضع بعض الاستراتيجيات
وتبدئ في جني بعض الارباح وحتى لو وجدت الخسائر فلا احد في اعتقادي يستطيع ان يترك الفوركس بسهولة
شخصيا ما ابحث عنه في الفوركس في الوقت الراهن هو التعلم وتحقيق بعض الارباح كي تكون وقودا ومحفزا لبدل المزيد من الجهد
لانني اؤمن بالاستثمار البعيد المدى .وهنا الاستثمار الحقيقي هو مراكمة التجارب والخبرات حتى تحين الفرصة
شكرا على الموضوع

اتفق معك وده رأي فعلا
اكون تعبت في مجال واجتهد علشان اوصل فيه لمرحله الاحتراف والخبره والارباح المستمره الجيده
حتى لو كسبت مبالغ كبيره لن اترك المجال لان لم اعمل واجتهد للوصول لهذه الخبره ثم ابحث عن مجال اخر ممكن ان لا استطيع ان اصل فيه لما وصلت في الفوركس

كريم
05-22-2012, 15:08
اكيد ممكن يجيلك يوم من الأيام و تترك الفوركس خاصة اذا تعبك في التقلبات و خاصة مثلا اذا حصلت ازمة عالمية فلازم يجيلك يوم و تزهق

و الطفش لكن كل ما تشتغل في الفوركس بيجيلك حركة ادمان سبحان الله و كل ما تتركه ترجعله مش عارف ليه

و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

kingman
05-22-2012, 16:14
السلام عليكم

وانا بفضل ايضا هذه الطريقة بأن ينشأ مشروع ناجح يفيد به مجتمعه ونفسه بالأموال التى حققها فبرغم الفوركس انها بها اموال طائلة لكن للأسف لن يكون مردود على المجتمع منه والمردود الأيجابى هيكون لما المستثمر فى الفوركس ينقل امواله منه للمجتمع انا بحب الفكر ده وبتمنى ان ربى يوفقنى واحقق راس مال جيد كى اطبق ذلك سواء استمريت او بعدت عن الفوركس

aboualy
05-22-2012, 17:39
اخى العزيز انا هدفى من الفوركس هو انى اقدر احقق دخل جيد كل شهر يكفى احتياجاتى وايضا ينمى حسابى باستمرار
ولذلك اعتقد انه لن ياتى اليوم الذى ساترك الفوركس فيه

Texxon
05-22-2012, 18:55
لا بد أن يكون هناك حد أقصى للمحاولات، فلا يمكن أن تقضي طول العمر في شئ لم يكتب بابه مقفول أمامك!

أعط لنفسك الفرصة لكي تتعلم وتحاول مرة واثنين وعشرة ومائة، ولكن ليس للأبد

لا بد أن يكون هناك نهاية، فإذا استمر الوضع على ما هو عليه لترة سنوات طويلة، فالأفضل هو ترك هذا المجال والبحث عن باب رزق آخر

magic777
05-22-2012, 19:53
اخى العزيز انا هدفى من الفوركس هو انى اقدر احقق دخل جيد كل شهر يكفى احتياجاتى وايضا ينمى حسابى باستمرار
ولذلك اعتقد انه لن ياتى اليوم الذى ساترك الفوركس فيه

كلنا هدفنا ده اخي
ولكن انت عارف المخاطر اللي في هذا السوق
والضغط النفسي الذي يتعرض له المتاجر يوميا
ففيه بعض المتاجريين اول لما يحققوا ربح جيد يقدروا يعملوا بيه مشروع حقيقي على ارض الواقع بيكتفوا من الفوركس بهذا القدر ويتركوه

YesIcan
05-23-2012, 03:55
مازلت كيف بديت
و مانيش ناوي نبعد عليه نرى فيه اهداف لازمني نحققها
و ان شاء الله ربي يوفقنا الكل

magic777
05-23-2012, 14:13
لا بد أن يكون هناك حد أقصى للمحاولات، فلا يمكن أن تقضي طول العمر في شئ لم يكتب بابه مقفول أمامك!

لا بد أن يكون هناك نهاية، فإذا استمر الوضع على ما هو عليه لترة سنوات طويلة، فالأفضل هو ترك هذا المجال والبحث عن باب رزق آخر

اخي انا اقصد اسأل هل ممكن تترك الفوركس بعد تحقيق ماتتمناه من ارباح منه ام لا
وليس المقصود هنا اذا لم تنجح فيه او بعد خسائر لا قدر الله
لان كل انسان بيكون عارف قدراته وبيقدر يحدد بعد فتره هل هذا المجال مناسب ليه ولا لا

kingman
05-23-2012, 17:37

اتفق معاك فى هذه النقطة فلايجب الأصرار على الأستمرار فى السوق اذا باءت معظم المحاولات بالفشل فأكيد فيه حدود يجب عندها ان يقرر الشخص ان هذا السوق لايناسبه ولايستطيع التعامل ده وطبعا بيكون ده بعد ماتعلم وجرب كثير ولم يحقق النجاح فمن المنطق ان يترك السوق وهذا يعتبر افضل له وليس فشل فكل واحد ممكن يتميز فى شئ يناسب قدراته

youmuststop
05-30-2012, 07:30
انا دخلت للبحث عن ربح ثابت ولكني لم احققه حتي الان اما اصحاب الملايين هؤلاء رجال اعمال يدخلون صفقات سنويه ويتركوها وليس سكالبينج او يوميه مثلنا

Mohamed90
05-30-2012, 11:57
انا دخلت للبحث عن ربح ثابت ولكني لم احققه حتي الان اما اصحاب الملايين هؤلاء رجال اعمال يدخلون صفقات سنويه ويتركوها وليس سكالبينج او يوميه مثلنا

نعم اخي اصبت في هذه النقطة
و تقول بعض الاحصائيات ان اكثر المتاوليين تضررا و خسارة في الفوركس هم اضحاب التداول اليومي اي اصحاب الاستراتجيات المدة القريب
و بالنسبة للترك الفوركس افكر في تركه اذا لم اصل للمطلوب اما اذا حققت منه ما اطمح له ساقوم بفتح مشروع واحاول عمل عليه و ابتعاد عن هذا المجال

mohamed eldamnhorey
05-30-2012, 12:02

اصحاب رؤس الاموال الضخمه ومحركين الاسواق
يطرقون صفقاتهم وعقودهم لمدة عام

وهذا استثمار طويل المدى
انما المضارب اليومى مثلنا هو الذي يضارب من اجل يومه فقط

HARRY POTTEER
05-30-2012, 16:05
هناك افكار جيدة جدا متلا ان كان هناك من يريد عمل راسمال من الفوركس
تم ينتقل براسماله الى المجتمع و هناك يعمل و يتستتمر امواله ففكرة جيدة
و في حالات اخرى ممن يريدوون الارباح فقط من الفوركس و يستتمروون فيه
فقط الكل حسب تفكيره...و ان شاء الله بشوية جهد و تعلم للمجال نكوون قادرين عليه

magic777
05-30-2012, 16:11
نعم اخي اصبت في هذه النقطة
و تقول بعض الاحصائيات ان اكثر المتاوليين تضررا و خسارة في الفوركس هم اضحاب التداول اليومي اي اصحاب الاستراتجيات المدة القريب
و بالنسبة للترك الفوركس افكر في تركه اذا لم اصل للمطلوب اما اذا حققت منه ما اطمح له ساقوم بفتح مشروع واحاول عمل عليه و ابتعاد عن هذا المجال

انا برده سمعت الكلام ده بس بصراحه هو من وجهه نظري مينطبقش على كل الحالات
مش مهم انك تشتغل سنوي ولا شهري ولا يومي ولا حتى بالدقيقه
المهم انك تلاقي طريقه تقدر تحقق بيها ربح جيد
وتقدر توظفها صح في متاجرتك وهتقدر تحقق بيها النجاح

2x1
05-30-2012, 17:25
هذا ممكن حدوثة في حالة واحدة فقط وهي ان اصبح ميلياردير ههههههههههه

mohamed eldamnhorey
05-30-2012, 17:27

بعد الشر عليك ياراجل

انت كده بتدعى على نفسك
ههههههههههههه

ربنا يكرمك وتحقق احلامك

احنا مش عايزين غير دخل شهرى ثابت وخلااص

وبارك الله فيما رزق

ahmed
05-30-2012, 19:18
موضوع ترك الفوركس هذا بالنسبه لى له شروط
طبعا انا لا افكر نهائيا فى ذلك
لان من حققو الملايين اناس مثلنا تماما اجتهدو وصبرو وتعبو ورزقهم الله
فهم ليسو افضل مننا
ثانيا شرط تركى للفوركس اننى لا اتعلم من السوق
لماذا؟
لاننى لو اتعلم كل يوم ولو معلومه فحتما فى نهايه المطاف سوف اصل للطريق باذن الله
ولكن اذا لم اتعلم واطبق فلن اصل لشئ والافضل ان اترك الفوركس
اتمنى انى اكون وضحت وجهه نظرى بطريقه بسيطه

safiforex
05-30-2012, 19:23
انتم اصبحتم خالص تفكرون في ترك الفوركس ، هكذا ، هو احنا دخلنا الفوركس عشان نسبه ، الفوركس عالم له انياب يعض على المتداول فلا يطلقه ابدا ، حتى و لو اصبح مليارديرا او ثريا او اصبح يمكلك العالم كله فاظنه لن يتخلى عنه لانه خلاص سيصبح ادمانا له و لن يتركه

ramid
05-30-2012, 20:22
انا دخلت هذا المجال عن طريق الصدفة وفعلا انه مجال شيق وفيه مغامرة ومخاطرة وفيه فرح وحزن
اعتقد ان تركي لهذا المجال سيكون صعبا
وفي انتظار مصادفة أخرى .....يتبع

aboualy
05-30-2012, 20:29
انتم اصبحتم خالص تفكرون في ترك الفوركس ، هكذا ، هو احنا دخلنا الفوركس عشان نسبه ، الفوركس عالم له انياب يعض على المتداول فلا يطلقه ابدا ، حتى و لو اصبح مليارديرا او ثريا او اصبح يمكلك العالم كله فاظنه لن يتخلى عنه لانه خلاص سيصبح ادمانا له و لن يتركه

هو فى الحقيقة محدش بيفكر انه يسيب الفوركس ولكن الموضوع كله عبارة عن سؤال هو متى يمكن ان نترك الفوركس او ما هو الشئ الذى اذا حدث يمكن ان نترك الفوركس هل يمكن ان نترك الفوركس بعد ان نحقق ما نهدف اليه من تحقيق ارباح ضخمة ام بعد الفشل وتحقيق خسائر كبيرة ومرجنه لحساب كبير مثلا

safiforex
05-30-2012, 20:40
في هاته الحالة ان ممكن ان اوفقك الراي اخي ، في مسالة الخسارة ، اظنها ستكون منطقية للغاية ن فلما الواحد يعني يضع امواله في الفوركس و تضيع له ، انا ممكن ان اجزم بانه سيعمل شيئ غير متوقع للغاية و اسهلها انه سيترك الفوركس بل و سيلعنه لعنا ،

هو فى الحقيقة محدش بيفكر انه يسيب الفوركس ولكن الموضوع كله عبارة عن سؤال هو متى يمكن ان نترك الفوركس او ما هو الشئ الذى اذا حدث يمكن ان نترك الفوركس هل يمكن ان نترك الفوركس بعد ان نحقق ما نهدف اليه من تحقيق ارباح ضخمة ام بعد الفشل وتحقيق خسائر كبيرة ومرجنه لحساب كبير مثلا

نتمنى ان نكون من الناجحين حتى لا نفكر في ترك الفوركس

mosghaly
05-30-2012, 20:59
انا عن نفسي بصراحه مش هاسيب الفوركس من غير ما احقق المليون جنيه عشان يبقي حققت اولي واخر اهداف ممكن حد يحققا في الفوركس وابقي ضمنت مستقبلي

mohamed eldamnhorey
05-30-2012, 21:01
انا عن نفسي بصراحه مش هاسيب الفوركس من غير ما احقق المليون جنيه عشان يبقي حققت اولي واخر اهداف ممكن حد يحققا في الفوركس وابقي ضمنت مستقبلي

يارب مليون دولار ياباشا مش مليون جنيه بس

والله مش صعب انك تحقق المبلغ ده

لو عندك محكمه ومبنيه على اساس

هتوصل لهدفك بسهوله ويسر

وربنا يزرقك الرزق الوفير

kingman
05-30-2012, 21:57
انا برده سمعت الكلام ده بس بصراحه هو من وجهه نظري مينطبقش على كل الحالات
مش مهم انك تشتغل سنوي ولا شهري ولا يومي ولا حتى بالدقيقه
المهم انك تلاقي طريقه تقدر تحقق بيها ربح جيد
وتقدر توظفها صح في متاجرتك وهتقدر تحقق بيها النجاح
هو اكيد المتاجرة اليومية هى اكثر تعرض للتقلبات والتأثر بما يحدث على الشارت بعكس الشهرى او السنوى بيبقى مرتاح من تلك التقلبات بناءا على هدفه الكبير واستوبه الذى يحميه من اى تقلب لكبره لكن عموما النجاح وتحقيق الأرباح زى ماحضرتك اوضحت ليس لها علاقة لابيومى ولاسنوى المهم طريقة المتاجرة التى يعمل بها المتاجر وقدرته على تحقيق الأرباح فالمتاجر اليومى عند القدرة يحقق ارباح اكثر مما يحققه السنوى او الشهرى

anzerg2009
05-30-2012, 23:36
بالنسبة لي صعب ترك الفوركس لانه اصبح جزء من حياتي وعندما ادخل في دخل كبير سوف احد منها ما يلزمني للعيش والبقية اساعد بها الخيريات والناس الفقراء ان شاء الله افعلوا الخير تجدوه

youmuststop
05-31-2012, 23:52
ربما اذا حققت مبلغ كبير من المال الذي يجعلني اعيش مرتاح سوف اتركه اكيد ولكن طالما اخسر واحقق ربح يومي بسيط لن اتركه ابدا ان شاء الله

Mohamed90
06-01-2012, 14:05
ربما اذا حققت مبلغ كبير من المال الذي يجعلني اعيش مرتاح سوف اتركه اكيد ولكن طالما اخسر واحقق ربح يومي بسيط لن اتركه ابدا ان شاء الله

طبعا اهي لا احد يفكر في تركة اذا حقق منه مكاسب
و الوقت الذي ستترك فيه الفوركس هو وقت الخساراة و لن تحقق شئ ستجد نفسك انك لست من اصحاب هذا المجال

mohamed eldamnhorey
06-01-2012, 14:38

الله يحقق ليك احلاامك واهدافك ياغالى

وبرده متتركوش

يعنى عايز تاخد منه اموال وارباح

وترجع ترميه وتسيبه

كده هيزعل منك ومش هيديك اى شئ

kingman
06-01-2012, 15:07
طبعا اهي لا احد يفكر في تركة اذا حقق منه مكاسب
و الوقت الذي ستترك فيه الفوركس هو وقت الخساراة و لن تحقق شئ ستجد نفسك انك لست من اصحاب هذا المجال
واعتقد ان كل متاجر يجب ان يحزم امره سريعا من هذا السوق والا يجعله مسلسل لأستمرار نزيف امواله فكما نرى هذه الأيام كيف السوق يتحرك بقوة ودخول خطا واحد بدون قواعد سليمة يلتهم الحساب دون رحمة فمن يخرج من هذا السوق لعلمه ان لن يستطيع ان يتواصل معه فهذا ربح بالنسبة له لأنه وقى نفسه شر الخسارة والهزيمة فيه

ahmed
06-01-2012, 16:39
واعتقد ان كل متاجر يجب ان يحزم امره سريعا من هذا السوق والا يجعله مسلسل لأستمرار نزيف امواله فكما نرى هذه الأيام كيف السوق يتحرك بقوة ودخول خطا واحد بدون قواعد سليمة يلتهم الحساب دون رحمة فمن يخرج من هذا السوق لعلمه ان لن يستطيع ان يتواصل معه فهذا ربح بالنسبة له لأنه وقى نفسه شر الخسارة والهزيمة فيه

يا سلام عليك فعلا فى حكمه جميله جدا فى كلامك احب اؤكد عليها
فعلا لوحسيت انك مش قادرتتواصل مع السؤق الخروج منه ربح
ياريت نفهم كويس معنى الكلمتين دول وخصوصا المبتدائين

aboualy
06-01-2012, 17:18

اتفق معك اخى العزيز يجب على الانسان الا يكابر على حساب ماله ونفسه ولذلك اذا تاكد من انه لا يستطيع الاستمرار فى الفوركس او انه اذا استمر ستكون النتيجة خسائر مستمرة فيجب عليه ان يترك الفوركس فورا بدون تردد ليحافظ على امواله

The Mester X
06-01-2012, 19:02
ايوة اخوي الفوركس مجال جيد للكسب المال و لكن ايضا مجال يمكن تترك فيه ماتجنيه هو سيف دو حدين
و مزلت اتعلم و هذه فقط البداية في المشوار و لاافكر في تركه حاليا حتى لو خسرت لانه من خسارة نتعلم

sho
06-03-2012, 02:45
بالنسبة لى انا اتداول بوقت جزئى والفوركس ليس المصدر الرئيسى لتحقيق الدخل .. ولكنى اعتقد اننى لا استطيع ان اترك مجال الفوركس حتى لو حققت منة مبالغ كبيرة قد تختلف طريقة التداول وعدد الساعات قد استمر فى التداول كهواية اكثر منة مصدر كسب والعمل على انشاء مشروع على ارض الواقع ولكنى لن اترك الفوركس بشكل كلى

magic777
06-05-2012, 17:52
هو اكيد المتاجرة اليومية هى اكثر تعرض للتقلبات والتأثر بما يحدث على الشارت بعكس الشهرى او السنوى بيبقى مرتاح من تلك التقلبات بناءا على هدفه الكبير واستوبه الذى يحميه من اى تقلب لكبره لكن عموما النجاح وتحقيق الأرباح زى ماحضرتك اوضحت ليس لها علاقة لابيومى ولاسنوى المهم طريقة المتاجرة التى يعمل بها المتاجر وقدرته على تحقيق الأرباح فالمتاجر اليومى عند القدرة يحقق ارباح اكثر مما يحققه السنوى او الشهرى
بس طبعا المتاجر اليومي مش بيحقق الارباح دي بالسهوله اللي بيحققها المتاجر السنوي اوالشهري
لانه هنا بيستلزم منه وقت وجهد وتعب اكبر بكتير من العمل بالاسبوع والشهر
ويبقى الفيصل هنا للعمل براحه للمتاجر هو كبر حجم راس المال
كلما عرفت تكبر راس مال كلما ارتحت مستقبليا في المتاجره وقل جهدك

ahmed abdalla
06-05-2012, 17:57
بالنسبة لى ان الفوركس هو عبارة عن تحدى جديد فى كل صفقة يقوم التاجر بفتحها
فهو عملية اثبات ان هذا التاجر قادر على تحديد توقعات ناجحة فى المستقبل

realyone
06-05-2012, 17:57
بالنسبة لي اذا خرجت من هذا السوق بمبلغ محترم يعني حتى 100الف دولار,سوف افتح مشروع صغير ليكون لي اسم بين الناس,وسأستمر في الفوركس لكن على خفيف واكيد طبعا اذا الشخص حقق امنيه من امنياته اكيد سوف يتداول بالفوركس بدون ضغوطات نفسيه

mohamed eldamnhorey
06-05-2012, 17:59
بالنسبة لي اذا خرجت من هذا السوق بمبلغ محترم يعني حتى 100الف دولار,سوف افتح مشروع صغير ليكون لي اسم بين الناس,وسأستمر في الفوركس لكن على خفيف واكيد طبعا اذا الشخص حقق امنيه من امنياته اكيد سوف يتداول بالفوركس بدون ضغوطات نفسيه

مبلغ محترم تقدر تعمل بيه افضل مشروع
ياريت يا اخى تحقق احلامك ان شاء الله

والله ليس صعب ان تصل الى هذا المجال
طالما انت مصمم على تحقيق هدفك وتسعى اليه دائماً فتأكد ان الله سبحانه وتعالى لن يخزلك ابداً

وفقك الله

realyone
06-05-2012, 18:03
مبلغ محترم تقدر تعمل بيه افضل مشروع
ياريت يا اخى تحقق احلامك ان شاء الله

والله ليس صعب ان تصل الى هذا المجال
طالما انت مصمم على تحقيق هدفك وتسعى اليه دائماً فتأكد ان الله سبحانه وتعالى لن يخزلك ابداً

وفقك الله
بارك الله فيك استاذ محمد ماشاءالله عليك كلامك كلها مشجع وفيه تفاؤل وتعطي دافع لكل اعضاء المنتدى

gogofx
06-05-2012, 23:04
السلام عليكم
بالنسبة لى الله اعلم لو حققت ارباح راح استمر الى اطول وقت ممكن
لكن الواحد مايعرفش الضروف والمستقبل بيخبى ايه

ahmed saleh
06-05-2012, 23:11
من الممكن هذا ان يتحقق ان حقق ارباح كويسة من الممكن خلاللها ان اترك الفوركس
ولكن لا اظن ان من السهل ان احد يترك مجال ياتى لة بلمال
لذلك لا اظن ان احد من الممكن ان يترك الفوركس

magic777
06-09-2012, 03:59

من وجهه نظري اي مشروع في الدنيا لازم هيكون فيه الضغوط النفسيه
وبرده المكسب والخساره ونفس النظام بس الاختلاف هنا في طريقه العمل ليس الا
المهم انك تختار المجال اللي انت بتحبه علشان تبدع فيه وتحقق فيه النجاح المستمر الذي تريده

realyone
06-09-2012, 13:38
اكيد لكل شي نهايه,مثل الفارس لابد ان يترجل يوما ما عن فرسه,عن نفسي لي اهداف في هذا السوق وعند تحقيق اهدافي ان شاءالله من هذا السوق فسوف اتركه,لأن الفوركس الأستمرار فيه ممكن يتسبب لك في اضرار صحيه,مما تسببه الفوركس من توتر عصبي ورفع الضغط,فراحة البال والصحه والعافيه لاتقدر بكنوز الدنيا

AhmedMagnifico
06-09-2012, 13:47
والله يا اخى لا اعتقد ان من ذاق طعم الربح يبتعد عنه ابدا !!
فليس من الممكن بعد ان تحقق مليون دولار مثلاً من مجال معين
ان تتركه وتبحث عنه وهذه هى وجهة نظرى دمت بود اخى :)

Rami
06-09-2012, 13:52
لا اعتقد ذلك شخصيا فانا اصبحت دائما متعلقا بالفوركس وما يدور فى الشارتات حتى لو اكتفيت بمراقبة الشارتات والالفات تصعد وتنزل , حتى لو لم يكن لدى حساب حقيقى فسابقى فوركسيا متمردا ههههه ثائرا يبحث عن نصيبه داخل هذا العالم الكبيييييييير

zahran
06-09-2012, 14:47
صراحه الفوركس ادمان وكل منا يعرف ذلك ولكن الصح فعلا ان الواحد يحدد لنفسه مبلغ معين بعد ما يجيبه يبتدى بقى الشغل على ارض الواقع فى الاستثمار او مشاريع او عقارات . اشياء كثيره وربحها مضمون بنسبه كبيره ممكن ان نستغل فيه المال الذى نربحه من الفوركس ..

magic777
06-10-2012, 18:50
صراحه الفوركس ادمان وكل منا يعرف ذلك ولكن الصح فعلا ان الواحد يحدد لنفسه مبلغ معين بعد ما يجيبه يبتدى بقى الشغل على ارض الواقع فى الاستثمار او مشاريع او عقارات . اشياء كثيره وربحها مضمون بنسبه كبيره ممكن ان نستغل فيه المال الذى نربحه من الفوركس ..

ده اللي بيعمله اغلب المتاجريين اللي بيكونوا داخلين المجال يعملوا ربح معين ويطلعوا منه وخلاص
لكن ده مينطبقش على مدمنيين الفوركس لانهم مهما عملوا من ارباح
بل وبأه عندهم نشاطات ومشاريع على ارض الواقع تجدهم مازالوا يمارسون التداول ولو كان باوقات متقطعه او سوينجات
انما يتركوا المجال استحاله طول ما هما مدمنيين فوركس

HARRY POTTEER
06-10-2012, 18:55
ده اللي بيعمله اغلب المتاجريين اللي بيكونوا داخلين المجال يعملوا ربح معين ويطلعوا منه وخلاص
لكن ده مينطبقش على مدمنيين الفوركس لانهم مهما عملوا من ارباح
بل وبأه عندهم نشاطات ومشاريع على ارض الواقع تجدهم مازالوا يمارسون التداول ولو كان باوقات متقطعه او سوينجات
انما يتركوا المجال استحاله طول ما هما مدمنيين فوركس

ده اكيد في ناس عملت تروة من الفوركس و اتجهت الى استتمار هده الاموال في ارض الواقع
و باعتقد انه حل جيد جدا لانه يحد من الخطوورة و الربح مضموون نوعا ما
و في ناس مازالو يتداولوون في الفوركس بالرغم من التروة التي عملووها من الفوركس و دوول مدمنين
ووصلو الى اعلى درجاته

safiforex
06-10-2012, 19:02
مسالة ترك الفوركس ، هي مسالة معقدة و شائكة حيث ان هذا الموضوع فهو مرتبط بالحالة النفسية للمتداول ، و هاته الحالة يمكن ان تكون جراء كثرة الخساءر او انه وقع له كارثة مالية في هذا المجال ، او الى غير من ذلك الامور ن فترك الفوركس يكون عندما نحس بالاحباط و تذمر من الشيئ و هذا يكون في كل الماجالات ، اما ان نقول ان الواحد لما يحصل على المليون سيتركه ، فهذا من المستحيلات ن فعندما نحس بالربح منه فلا اظن اننا سنتركه و لو للحظة

mokhtar26
06-11-2012, 02:35
في رايي الفوركس اكثر من مجرد ماكينة للاموال الفوركس سيصبح هوايتك التي تتقاسمها مع مختلف الناس من كل البقاع فهي اكبر من ذلك بل هي قاسم مشترك يقودكم الى التوسع في العلاقات الاجتماعية اكثر و اكثر و تبادل الخبرات و المهارات فحتى لو تركت الفوركس لا يمكن ان ان ترمي كل ذلك الارث الاجتماعي وراء ظهرك

Mr.GooDMaN
06-11-2012, 04:19
لا اعرف حاليا من انا فيهم لاني اريد الوصول للمليون ولكن في نفس الوقت اعمل بهدوء للحصول على ربح ثابت ههههههههههههه
واعتقد اني لن اترك سوق الفوركس قبل 20 او 30 عاما على الاقل

bousshimin
06-11-2012, 09:17
لا أعتقد أني سوف أترك فوركس يوما تى لو ربحت مليون فتداول يجري في دم لو أردت
أن أتركه لتركته في خسارتي لأنه أفضل عمل في العالم

mony
06-11-2012, 09:19
ممكن اترك الفوركس ولكن ليس حاليا ولكن عندما احقق منه راس مال جيد ان شاء الله ممكن افكر ان اتركه لانه عمل صعب ومتعب

Mohamed90
06-11-2012, 12:47
لا أعتقد أني سوف أترك فوركس يوما تى لو ربحت مليون فتداول يجري في دم لو أردت
أن أتركه لتركته في خسارتي لأنه أفضل عمل في العالم

السلام عليكم فعلا اخي العزيز ممكن نترك الفوركس في الحالة الخسارة و في اطار الفشل و دعم تحقيق الربح للمدة طويلة و بدون تقدم
عكس الربح لا احد يفكر في ترك الفوركس اذا حقق منه نجاح مبهر فقط ستزداد اطماعه في الربح المزيد

AhmedMagnifico
06-11-2012, 13:20
ده اكيد في ناس عملت تروة من الفوركس و اتجهت الى استتمار هده الاموال في ارض الواقع
و باعتقد انه حل جيد جدا لانه يحد من الخطوورة و الربح مضموون نوعا ما
و في ناس مازالو يتداولوون في الفوركس بالرغم من التروة التي عملووها من الفوركس و دوول مدمنين
ووصلو الى اعلى درجاته
يا اخى خلينا مدمنين بس نحقق ارباح :d
بس اظن انه مع تحقيق ثروة يفضل الابتعاد عن هذا المجال والاتجاه الى ارض الواقع حيث الخطورة اقل !
:)

realyone
06-11-2012, 14:07
بالنسبة لي اريد ان اترك مجال الفوركس باسرع وقت بما يسببه هذا المجال من اضرار اجتماعيه وصحيه,لكن مشواري لأعتزال هذا السوق مازال بعيده لأني لم احقق اي شي في هذا السوق اتمنى ان احقق اهدافي في فترة لا يتعدى السنه لكي ارتاح من ضغوطات هذا السوق وابدأ حياتي في مجال آخر

ahmed
06-11-2012, 14:17
بالنسبة لي اريد ان اترك مجال الفوركس باسرع وقت بما يسببه هذا المجال من اضرار اجتماعيه وصحيه,لكن مشواري لأعتزال هذا السوق مازال بعيده لأني لم احقق اي شي في هذا السوق اتمنى ان احقق اهدافي في فترة لا يتعدى السنه لكي ارتاح من ضغوطات هذا السوق وابدأ حياتي في مجال آخر

بالفعل هذا هو الفكر السائد
تحقيق ارباح ثم الاعتزال
والابتعاد عن ضغوط ذلك المجال النفسيه والعصبيه
وللاسف هذا ما يعيب الفوركس

21cent
06-11-2012, 14:31
بسم الله الرحمن الرحيم

فمن انت فيهم ؟
وهل ممكن ان تترك الفوركس اذا حققت نسبه ربح عاليه تستطيع ان تكمل بها حياتك بدون الفوركس؟
ساتركه قريبا سواء ربحت او لم اربح اى شىء انتيهيت من الدراسة وساذهب الى مجال العمل
والفوركس واخدها كهواية وليست لها اى اهتمام غير ذلك واحب التداول وسافعل فى اوقات الاجازات فقط باذن الله
واما بالنسبة للمليون كانت احلام واهية والفوركس ليس بالدجاجة التى تبيض ذهبا
ولكن الصبر وراس المال وادراتها تبغى ربحا جيدا ونسبة الربح تعمتد على نسبة المخاطرة كلما تخاطر كلما تربح ولذلك
يجب عليك المتاجرة باقل مخاطرة حتى لا تندم بعد ذلك

safiforex
06-11-2012, 15:05
ساتركه قريبا سواء ربحت او لم اربح اى شىء انتيهيت من الدراسة وساذهب الى مجال العمل
والفوركس واخدها كهواية وليست لها اى اهتمام غير ذلك واحب التداول وسافعل فى اوقات الاجازات فقط باذن الله
ولكن الصبر وراس المال وادراتها تبغى ربحا جيدا ونسبة الربح تعمتد على نسبة المخاطرة كلما تخاطر كلما تربح ولذلك

الله يوفقك اخي الكريم في دراستك ، جيد انك واضع التدريس و العمل الحقيقي في الدرجة الاولى
فهذا سيساعدك بدون شك في حياتك ، فالاهتمام داءما يجب التركيز على الاهم فالاهم
و الفوركس يدخل في قائمة العمل الاضافي ليس الا ،
بالتوفيق لكم ان شاء الله

kingman
06-11-2012, 21:38
بالفعل هذا هو الفكر السائد
تحقيق ارباح ثم الاعتزال
والابتعاد عن ضغوط ذلك المجال النفسيه والعصبيه
وللاسف هذا ما يعيب الفوركس

بالفعل اكثر مايجعل المتاجر ان يفضل الخروج من هذا السوق بعد فترة من تحقيق اهدافه ان استطاع ذلك هو مايتعرض له من ضغط عصبى ونفسى وبيجد انه بيعرض صحته وحياته لأضرار هو فى غنى عنها وبيكون الخروج من هذا السوق مكسب له وافضل شئ ان الواحد يحاول يتجنب ذلك من خلال ادارة جيدة لرأس المال وعدم المخاطرة وده غالبا صعب كتير انه يلتزم به لكنه حل هذا السوق

pimo
06-12-2012, 00:48
لا لن اترك الفوركس ابدا لانه عملي المفضل وان اعمل لحسابي الشخصي فيه اي لا اتلقا اي اوامر من احد انا حر في اخذ القرار بنفسي ولا احتاج الي مشورة احد فيه بل اقوم بكل العمل لوحدي بدون اي مساعدة من احد هذا هو الفوركس وانا احبه

ana1990
06-12-2012, 01:10
انا دخلت المجال من اجل تحقيق مبلغ محدد فانا لا اعتقد اني ارى نفسي في وظيفة المتداول اعني بقية عمري اعتقد اني ارى نفسي في وظيفه عمليه اكتر و مع ذلك من يعلم ربما في المستقبل لا نجد عمل و نضطر للعوده و ربما حتى بعد ما نكبر و نطلع معاش منلاقيش حاجه نعملها نقوم مكملين شغل محدش يعرف المستقبل عامل اذاي

fafa280384
06-12-2012, 12:02
بسم الله الرحمن الرحيم

فمن انت فيهم ؟

والله ادمنا اخي عليه لكني قررت خلاص
ان لم احقق اي شيء في ظرف شهر اعتزل عنه تماما
اربح صحتي من توتر

Mohamed90
06-12-2012, 12:05

السلام عليكم طبعا اخي العزيز الكثير يقولون مثل هذا الكلام و انت راح تصبر للاوضاع النفسية حتى تصل للمكسب و تروح تتركه انت تحتمل وضع الراس بدون ربح سنت و راح تترك لم تربح عندما تذوق حلوة الربح و المال الكثير كن متاكد انك راح تحب ذلك التعب لانه يجني لك الكثير

محمد الفواعره
06-12-2012, 12:58
السلام عليكم

بالطبع ممكن ان اتركه فى وقت لاحق لكن الله واعلم متى

mohamed eldamnhorey
06-12-2012, 13:39
السلام عليكم

بالطبع ممكن ان اتركه فى وقت لاحق لكن الله واعلم متى

بص يابوحميد

اتحداك اذا تركته فى اى يوم

لان الانسان بطبعه طماع عايز اكتر واكتر

ويقول هل من مزيد

انا وانت وكلنا فصعب نسيب الدولارات دى تتحرك كده بدون ما نستفاد منها

magic777
06-12-2012, 16:08
بص يابوحميد

اتحداك اذا تركته فى اى يوم

لان الانسان بطبعه طماع عايز اكتر واكتر

ويقول هل من مزيد

انا وانت وكلنا فصعب نسيب الدولارات دى تتحرك كده بدون ما نستفاد منها

واللي هيخلينا متمسكين بالسوق ده اننا بنكون فعلا بنحقق ارباح وراضيين عنها
لكن اللي بيعتزل بيكون حقق الربح ده بصعوبه شديده وبيكون بصراحه شبع نفسيا من القلق والتوتر
وده اصلا كان داخل المجال من الاول علشان ربح معين وخارج ومش بيحب المجال نفسه علشانكده مش بيستمر

magic777
06-12-2012, 16:08

يبقى انت كده من النوع اللي داخل المجال كحب استطلاع مش اكتر بس انت لسه في البدايه
علشان تحكم على نفسك اذا كنت هتتركه ولا لا
المهم انك تمشي فيه الاول بجانب دراستك لاقيت نفسك فيه كمل فيه مع شغلك الميداني في المستقبل عادي

mage
06-13-2012, 02:31
اللى انا اعرفه ان مفيش اى حاجة بتفضل على حالها وللازم هيحجيى اليوم اللى نترك فيه الفوركس ونبدا اعلمل عل اى وظيفة اخرى او اننا نعمل عى الاستثمار الامن فى اى مجال اخر ولكن الان اعتقد ان الفوركس هو الوسيلة الافضل لكى نحقق نسبة ارباح جيدة وهى وظيفة اضافية الى الان للجميع

yassinoh
06-13-2012, 02:53
سوق الفوركس ممتازة
رغم أنك قد تتعرض لخسارات معها إلا أنك لا تستطيع مغادرتها
فكل ما نتمناه من الفوركس هو تحقيق مبلغ جيد آخر كل شهر

ahmed
06-13-2012, 11:23
اللى انا اعرفه ان مفيش اى حاجة بتفضل على حالها وللازم هيحجيى اليوم اللى نترك فيه الفوركس ونبدا اعلمل عل اى وظيفة اخرى او اننا نعمل عى الاستثمار الامن فى اى مجال اخر ولكن الان اعتقد ان الفوركس هو الوسيلة الافضل لكى نحقق نسبة ارباح جيدة وهى وظيفة اضافية الى الان للجميع

بالفعل يا اخى دوام الحال من المحال
ويجب علينا جميعاان يكون لدينا خطه واضحه للتعامل مع هذا السوق
فى خلال وقت محدد للوصول الى اهداف محدد
واذا تعدينا الوقت ولم نحقق اى انجاز مما حددناة سلفا فعلينا فعليا ترك هذا المجال

Mohamed90
06-13-2012, 12:07
السلام عليكم فكرة ترك الفوركس حاليا لا ارها قيد التطبيق لانه الفوركس مجال للربح الاموال و هذه هي النفطة الصراع اصلا
يمكن ترك الفوركس في حالة الفشل المستمر و لكن في حالة الربح مستحيل واحد يتركه

kingman
06-13-2012, 14:10
واللي هيخلينا متمسكين بالسوق ده اننا بنكون فعلا بنحقق ارباح وراضيين عنها
لكن اللي بيعتزل بيكون حقق الربح ده بصعوبه شديده وبيكون بصراحه شبع نفسيا من القلق والتوتر
وده اصلا كان داخل المجال من الاول علشان ربح معين وخارج ومش بيحب المجال نفسه علشانكده مش بيستمر

متفق معاك فى هذا النقطة خصوصا ان اكبر عامل بيسبب قلق لمن يتاجر فى هذا السوق هى الضغوط العصبية والنفسية التى يتعرض لها اثناء متاجرته وليس كلنا بنستطيع ان تغلب على هذه العوامل النفسية فاللى مش بيقدر يتحكم باعصابه ويبقى بادر فى تجارته بيأثر بصورة كبيرة على صحته وبيبقى الخروج من هذا المجال قرار حكيم جدا

karbak
06-16-2012, 17:05
من المنطق ان يقال نعم اننا سنترك هذه التجاره في يوم من الايام لاننا دخلنا ه لغاية وسيأتي يوم سنخرج منه عندما تنتهي هذه الغايه الا في حالتي طبعا الا وهوا اولا : الادمان الشديد عليه وهذا استحالة ان ينفك عن رغبات اي شخص او سلوكه وسيقى معه الى قبره وثانيهما : هو حب هذا الفن من التجاره والاستمتاع بها وتحقيق ارباح جيده

safiforex
06-16-2012, 17:53
متفق معاك فى هذا النقطة خصوصا ان اكبر عامل بيسبب قلق لمن يتاجر فى هذا السوق هى الضغوط العصبية والنفسية التى يتعرض لها اثناء متاجرته وليس كلنا بنستطيع ان تغلب على هذه العوامل النفسية فاللى مش بيقدر يتحكم باعصابه ويبقى بادر فى تجارته بيأثر بصورة كبيرة على صحته وبيبقى الخروج من هذا المجال قرار حكيم جدا

نعم انا متفق معك كليا في ما قلته اخي الكريم ، فالضغوطات النفسية و العصبية لها تاثير كبير على المتداول ، لا من حيث القرارات التي يتخذها في تداولاته و لا من حيث القرارات التي يمكن ان يتخذها اثناء وقف الصفقات
لانه في تاثيرات نفسية و تخوفات يمكن ان تاثر على المتداول فيغلق الصفقة بدون من ان تصل الى الهدف المنشود و هذا الشيئ معروف عند الكل

okash
06-16-2012, 18:34
لا تقوع ان اترك الفوركس ولكن انا الان بدأت بالتخفيف منها وبسبب هذه التخفيف بدأت بجني الارباح حديثا لذلك ادعو كل شخص ان يفعل مثلي

abualneelm
06-16-2012, 18:59
اكيد طبعا كل واحد منا له هدف منا لفوركس ولعل من اهم اهدافى فى الفوركس انى اتمكن من تحقيق المليون دولار وفى هذا الوقت من الممكن ان اترك الفوركس نهائيا

yassoo011
06-16-2012, 19:12
في الحقيقة الفوركس سوق شيق جدا فرغم اننا نخسر نصر على المتابعة
والتعلم من اخطائنا وتحقيقالربح ولا اعتقد اني قد اتركه لانني مولع به
اما بخصوص وجود هدف تقف عنده التجارة فالاهداف متجددة دائما

mohamed eldamnhorey
06-16-2012, 19:57
في الحقيقة الفوركس سوق شيق جدا فرغم اننا نخسر نصر على المتابعة
والتعلم من اخطائنا وتحقيقالربح ولا اعتقد اني قد اتركه لانني مولع به
اما بخصوص وجود هدف تقف عنده التجارة فالاهداف متجددة دائما

الجميع مولع بهذا السوق

بسبب الحركات السريعه والدولارات التى تتحرك اعلى واسفل الشارت
تخلى العقل مشتت

kingman
06-16-2012, 23:26
الجميع مولع بهذا السوق

تخلى العقل مشتت

ههههه والعقل المشتت ده بيبقى اكبر سبب فى الخسائر خصوصا لما الواحد بيشوف السوق بيتحرك بقوة ويقول لنفسه يعنى لو كنت دخلت فى صفقة مش كنت استفدت من هذه الحركة ولا مايحطش فى باله ان ممكن كان يدخل عكس اتجاه الحركة وكانت ممكن تبقى كلها خسائر

sunlight
06-16-2012, 23:29
ههههه والعقل المشتت ده بيبقى اكبر سبب فى الخسائر خصوصا لما الواحد بيشوف السوق بيتحرك بقوة ويقول لنفسه يعنى لو كنت دخلت فى صفقة مش كنت استفدت من هذه الحركة ولا مايحطش فى باله ان ممكن كان يدخل عكس اتجاه الحركة وكانت ممكن تبقى كلها خسائر

طبعا حركه السوق السريعه قد تجعلنا نسر بسهوله مع رأس المال الصغير
ولكن فى بعض الاوقات لما بتلاقى شموع كبيره ورا بعضها وتحب تدخل فيها لا تسمح لك الشركه وتقول لك لايوجد خبير عايز اعرف ما معنى الكلمه دى
خبير.%
لا يوجد خبير

compaq0
06-17-2012, 12:48
نعم اذا ربحت مليون دلار هل تعتقد انك ستستمر فى المضاربه اعتقد انك ستقلع عن المضاربه او تضع مبلغ بسيط للمضاربه من اجل الاستمتاع فقط بالمضاربه

magic777
06-17-2012, 16:03
الجميع مولع بهذا السوق

تخلى العقل مشتت
ماهو ده اللي بنسميه اغراء السوق والمتاجر الشاطر هنا اللي ميخليش السوق هو اللي يلعب بيه
لا لازم يكون متسلح بسلاح العلم والخبره علشان هو اللي يلعب بالسوق ده وميدهوش الفرصه
انه يخسره وفي نفس الوقت يكون مرن جدا في تعامله مع السوق ده

firas1984
06-17-2012, 16:04
مرحبا
انا نفسي هلأ اترك الفوركس بس المشكلة اني حاب ارجع راس مالي واربح فلوس
لان الفوركس شغلة بدها طولة بال وصبر فاذا رجعت راس مالي وكسبت قرشين حلوين اكيد حترك الفوركس

ZOUHAIR_ZIZO28
06-20-2012, 00:35
نا دخلت هذا المجال عن طريق الصدفة وفعلا انه مجال شيق وفيه مغامرة ومخاطرة وفيه فرح وحزن
وفي انتظار مصادفة أخرى

a7med.first
06-20-2012, 01:11
ممكن اسيبه مثلا لو النت فصل :d
بس عموما هو موجود وينفع كتير في وقت الفراغ اما لو في شغل حلو وفلوسه كويسه ومفيش وقت ساعتها الواحد مش هايفكر فيه
او ممكن الواحد لو دخل الجيش اكيد غصب عنه هاسيب الدنيا واللي فيها ههههههههههه

mage
06-20-2012, 01:33
لا اعتقد ان هذا اليوم سوف ياتى فى الفوركس لاننى لا افكر اطلاقا فى انى اترك الفوركس فى الوقت الحالى واتمنى ان يستمر العمل فى الفوركس لفترة طويلة حتى لو اصبح لديه عمله الخاص سوف استمر فى الفوركس بإذن الله ولن اترك هذا السوق اطلاقا حتى احقق ما اريد بإذن الله

amrmorasamir
06-20-2012, 01:38
يمكننى الابتعاد لفتره حتى ولو كانت شهر او 6 شهور او سنه بس انى ابتعد خالص معتقدش خالص انى ممكن اسيبه بالرغم انى لم احقق ارباح حتى الان منه ولكنى احب التداول كثيرا

A7mad_Aziz
06-20-2012, 04:44
بالطبع جميعاً نحلم بالوصول للمليون ولكني انا قنوع بعض الشئ وارى ان الفوركس مصدر رزق اضافي للمساعدة على المعيشة والوصول للمليون يحتاج لراس مال جيد وتنظيم ومجهود كبير

magic777
06-20-2012, 19:00
بالطبع جميعاً نحلم بالوصول للمليون ولكني انا قنوع بعض الشئ وارى ان الفوركس مصدر رزق اضافي للمساعدة على المعيشة والوصول للمليون يحتاج لراس مال جيد وتنظيم ومجهود كبير

هو ده المفروض اي متاجر واقعي يعرفه وكمان وانت بتحط لنفسك الهدف اللي انت عاوز توصله
حط هدف مناسب ليك انت عارف من قدراتك انه سهل عليك توصله علشان تتاجر براحه نفسيه اكتر بدون ضغوط
او انك تحمل نفسك فوق طاقتها

abo ali
06-20-2012, 19:17
من الممكن ان الواحد يترك الفوركس لو حس بعدم الفائدة او الخسارةاو الملل
الناتجه عن عدم الفهم الكامل لكيفيه التعامل معه او لو فى طريقه افضل لكسب المال وعمل جيد

zikooo014
06-20-2012, 19:25
انا عايز ااكون من النوع الاول و انا بعترف انا لحد دلوقتي مش عارف اتخلص من الطمع
و طبعا لما اكسب المليون ان شاء الله :d مش هسيب الفوركس اكيد هطمع في مليون تانيه

mohamed hamdy
06-20-2012, 19:51
5ممكن ليه لا لكن ذلك فى حالة واحدة اذا توفر لى مصدر
للاستثمار اخر لانى اعشق مجال
الاستثمار لان تعليمى جعلنى اعشق هذا المجال

Amgad91
06-20-2012, 20:16
لا اعتقد ان ذلك من الممكن ان يحدث حتى بعد ان يصبح لي عمل رئيسي فالفوركس اصبح جزء اساسي من حياتي العملية الآن
و ايضا طالما الربح مجزي و مستمر فلماذا اتركه .. لا احد يدري الظروف التي قد تلاقينا في المستقبل
وعندها من الممكن ان يكون الفوركس هو العون الوحيد لنا بعد الله سبحانه وتعالي

kingman
06-21-2012, 04:19
ممكن اسيبه مثلا لو النت فصل :d
بس عموما هو موجود وينفع كتير في وقت الفراغ اما لو في شغل حلو وفلوسه كويسه ومفيش وقت ساعتها الواحد مش هايفكر فيه
او ممكن الواحد لو دخل الجيش اكيد غصب عنه هاسيب الدنيا واللي فيها ههههههههههه
هههههه شكلك لسه مابدئتش فى السوق ده اما فى الحالات اللى ذكرتها دى حالات مؤقته عادية احنا بنكلم فى الكلية ان الواحد يودعالسوق ويقوله بايباى للأبد وده بيبقى صعب جدا مع تعامل مع السوق وارتبط به بيبقى جزء من حياته اليومية

Desperate
06-21-2012, 04:28
انا ممن يريدون الاعتماد على الفوركس كدخل اساسى واعنى بذلك تحقيق ربح يفوق المرتب الاساسى.
ولا يمكننى ان اترك الفوركس فى يوم من الايام فهو علبتى التى اعتمد عليها فى اغلب الاحيان كدخل اساسى ولا اذهب للعمل.
واعتقد انى فى غضون سنتان قد اتخلى عن عملى الاساسى من اجله :)

deadlyfox
06-21-2012, 10:05
والله الموضوع ده يعتمد على المتاجر نفسة
هدفة ايه من اول ما دخل المجال ده هل الربح المستمر او نقطه اذا وصل اليها توقف
والفكرة دى ممكن تتغير عندة مع الوقت فى وقت ممكن يقول انا لازم استمر والعكس

Noah
06-21-2012, 14:01
من الممكن لما لا اترك الفوركي ان وجدت اى فرصة افضل لانا لجميع دخل اىل عالم الفوركس من اجل الاموال وان وجدنا اى طريقة اخرى نتمكن من خلالها من تحقيق نسبة اموال اكبر من التى نحقق فى الفوركس بالتأكيد سوف اترك الفوركس ولا اضيع فيه وقتى

mohamedfx2005
06-21-2012, 14:12
السلام عليكم ورحمة الله
هههههههه والله لم يخطر ببالي هذا السؤال
نعم بالامكان التوقف عن الفوركس في العديد من الحالات مثلا لا قدر الله لاسباب صحية كنقص النظر من متابعة الشارتات او الضغطالدموي بسبب ضغط الصفقات
او عند الوصول لمبلغ كبير كافي لعمل مشروع والعيش من ارباحه
اما للتوقف بين اليوم والغد فهذا شيء صعب ان لم نقل مستحيل لان ادمان الشارتات كاي ادمان اخر

remas
06-21-2012, 14:47
وارد جدا اخى الكريم اننا هيجى علينا يوم ونسيب الفوركس مش معقول هنفض طول عهمرنا فى الفوركس دا ودا برضه حسب هدف كل شخص من دخوله السوق انا و حققت هدفى هستنى ليه

magic777
06-21-2012, 17:20
من الممكن لما لا اترك الفوركي ان وجدت اى فرصة افضل لانا لجميع دخل اىل عالم الفوركس من اجل الاموال وان وجدنا اى طريقة اخرى نتمكن من خلالها من تحقيق نسبة اموال اكبر من التى نحقق فى الفوركس بالتأكيد سوف اترك الفوركس ولا اضيع فيه وقتى

كلنا بنقول كده في البدايه ولكن لما الواحد يتعب في المجال ده ويحقق ربح مثلا مش بيهون عليه الوقت والمجهود اللي عمله
علشان يوصل للمستوى ده في المجال ويسيب كل ده علشان مجال جديد ممكن ينجح فيه وممكن برده مينجحش

KOGI
06-22-2012, 22:05
ما ابحث عنه في الفوركس في الوقت الراهن هو التعلم وتحقيق بعض الارباح كي تكون وقودا ومحفزا لبدل المزيد من الجهد

Ahmed EL Deeb
06-22-2012, 22:12
الفوركس ادمان يا اخي ولا يستطيع احد ان يتركه سواء خاسر او رابح الا من يتملكه اليأس بسرعه وبالنسبه لي لا اعتقد انني ساترك الفوركس في يوم من الايام الا في حالتين الاولي ان تصبح كل شركات الوساطه نصابه ولا يوجد من هم اهل ثقه لايداع الاموال والثانيه ان اصبح ملياردار
هههههههه وساعتها سأجد من العبث الجلوس امام الشارت فهناك مشارع كثيرة يمكن ان احقق بها ارباح مضاعفه علي ارض الواقع

moonlight
06-22-2012, 23:28
كل منا يختلف عن الاخر فانا اتمنى ان احقق المليون ولكن يمكن ان اكتفى فى البداية بتحقيق ربح ثابت لكن اذا حققت المليون لا اعرف صراحة هل سأستمر ام اتركه ولو تركته لماذا اتركه فهو سوف يعتبر عمل جيد لماذا لا اكبر طموحى وازيد اهدافى وكل واحد فى النهاية له الخيار واتمنى للجميع تحقي المليون من الفوركس

assidi saber
06-22-2012, 23:43
لا يمكن ان اترك الفوركس ابدا لاني الان مغروم به و قد تعلمت الكثير عليه الان و لا استطع ان ارتكه ابدا

aboualy
06-22-2012, 23:43
كلنا بنقول كده في البدايه ولكن لما الواحد يتعب في المجال ده ويحقق ربح مثلا مش بيهون عليه الوقت والمجهود اللي عمله
علشان يوصل للمستوى ده في المجال ويسيب كل ده علشان مجال جديد ممكن ينجح فيه وممكن برده مينجحش

فعلا صعب جدا ان الوحد بعد ما يتعب فى دراسة الفوركس والتدريب عليه واول ما يقد يحقق ارباح كويسة يفكر انه يسيب مجال الفوركس واعتقد ان ده صعب انه يحصل ولكن ممكن اننا نعمل شغل تانى جنب الفوركس

i5land_man
06-22-2012, 23:47
فعلا صعب جدا ان الوحد بعد ما يتعب فى دراسة الفوركس والتدريب عليه واول ما يقد يحقق ارباح كويسة يفكر انه يسيب مجال الفوركس واعتقد ان ده صعب انه يحصل ولكن ممكن اننا نعمل شغل تانى جنب الفوركس

لازم يا اخي منعتمدش اعتماد كلي علي الفوركس
لانه مخاطرته عالية جدا وممكن نخسر منوه في اي لحظة
والواعي اللي يبقي دايما عنده خطط بديلة

Noah
06-23-2012, 04:11
بالتأكيد لن اتركه الا ان وجدت اى وظيفة اخرى من وجهة نظرى انها تبقى احسن من الفوركس لان اللى يترك الفوركس لازم يبقى معاه وظيفة تانية يحقق عن طريقها نسبة ارباح كويسة فى سوق اخر غير الفوركس ولكنى اعتقد انا لفوركس هو الافضل الى الان

Mostafa Mando
06-23-2012, 04:44
بالتأكيد لن اتركه الا ان وجدت اى وظيفة اخرى من وجهة نظرى انها تبقى احسن من الفوركس لان اللى يترك الفوركس لازم يبقى معاه وظيفة تانية يحقق عن طريقها نسبة ارباح كويسة فى سوق اخر غير الفوركس ولكنى اعتقد انا لفوركس هو الافضل الى الان

لماذا يا اخي لا تقل ان الفوركس عمل اضافي لمدى خطورته وحساسيته

لو اعتمدت عليه كدخل اساسي يمكن ان تعد مدة متاكلش لمدة خطورته وحساسيته

الفوركس عامل تحسين معيشة دخل اضافي وخبراء فوركس قالوا هذا ليس انا

hesham itch
06-23-2012, 06:35
كل شخص عند البدء ف مجال الفوركس يجب ان يحدد اهدافه جيدا وبعناية
بما يتفق مع امكاناته ومبدائه ويجب ان يحدد سياسة جيدة لادارة راس المال

محمد فرغلى
06-24-2012, 02:43
صراحة مش عارف ممكن اه وممكن لا
حسب ظروف الحياة واللى ممكن يحصل فيها
بس انا معنديش نية اتركه

safiforex
06-24-2012, 02:53
صراحة مش عارف ممكن اه وممكن لا
حسب ظروف الحياة واللى ممكن يحصل فيها
بس انا معنديش نية اتركه

هو هذا كلام العقل اخي ، فاحنا لا ندري هل يمكن ان نتركه ام لا
و لكن الاكثر احتمالية اننا لن نتركه ان وجدنا فيه ربح كثير بالنسبة لنا

nrgslawi
06-24-2012, 03:18
يمكنني ان اترك الفوركس بعد 12 سنة من الان اذا بقيت على قيض الحياة
بالنسبة حاليا لا يمكنني تركه انني في بداية المشوار

talal
06-24-2012, 03:22
نعم اعتقد انني ربما اتركه في يوم من الايام سواء حققت ربح او بدون ربح ولكن انا اسعى لتحقيق ارباح كثيرة ولكن لا ادري متى سوف اصل الى تلك الارباح فربما اترك الفوركس قبل الوصول الى ربح معين او خسارة معينة مثلا

magic777
06-24-2012, 03:25
لماذا يا اخي لا تقل ان الفوركس عمل اضافي لمدى خطورته وحساسيته

لو اعتمدت عليه كدخل اساسي يمكن ان تعد مدة متاكلش لمدة خطورته وحساسيته

الفوركس عامل تحسين معيشة دخل اضافي وخبراء فوركس قالوا هذا ليس انا

وهو ده الحقيقه فعلا نظرا لانه مجال متقلب غير ثابت لكن مش معنى كده انك تتركه
خاصه اذا كنت مقتنع انه مناسب ليك وهتقدر تسير فيه مهما كانت العواقب لكن برده
الافضل هنا ان يكون لديك مصدر دخل آخر مع عملك في الفوركس

sunlight
06-24-2012, 03:27

نعم مجال الفوركس مجال صعب جدا والمخاطر الموجود كثيره لو اخطات فى الصفقات ممكن اخسر جميع اموالى لذلك يجب الاعتماد على الوظيفه الاساسيه ونجعل الفوركس كوظيفه اضافيه

safiforex
06-24-2012, 03:29

نعم صحيح هذا ايخ ن فليس ان الفوركس عالم متقلب الاحوال في الربح و الخسارة ، بهذا نعمل على تركه
بل يجب ان نعمل على تطوير ذاتنا فيه ، و ان نستمر فيه لانه من يعمل وفق خبرة قوية فانه اكيد سيربح منه و لن يتركه

hehelibeb
06-24-2012, 03:42
يمكنني تركه في أي لحظة إذا وجدت شيا يشغلني عنه
بالطبع سيكون أهم منه

mrhoda
06-24-2012, 04:13
بسم الله الرحمن الرحيم

فمن انت فيهم ؟

طبيعة الانسان البشرية هيا الطمع
لذلك ان الانسان يريد المزيد دائما
المشكلة هنا ليست فى المزيد من النقود
حيث ان تجارة الفوركس اصبحت متعة تجمع بين العلم والمال
فمن جانب انت تتعلم فى عالم الحياة الاقتصادية
ومن جانب اخر تقوم باستثمار اموالك وعمل وظيفة خاصة بك تكون فيها انت المدير والموظف

Mostafa Mando
06-24-2012, 05:06

اكيد يا اخي لا نتركه فهو مصدر دخل حلال يساعد في تحسين معيشتنا

فلماذا نتركه مهما جنينه منه الملايين جمع ملايين اخرى ولا نتركه

aminos
06-24-2012, 09:58
لا يمكن ان اترك الفوركس ابدا لاني الان مغروم به و قد تعلمت الكثير عليه الان و لا استطع ان ارتكه ابدا

السلام عليكم
نعم يا أخي و أنا كذالك أصبحت متعلق بالفوركس أكثر مما سبق
لكن لا شيئ مستحيل

himaalex84
06-24-2012, 10:32
انا عن نفسى مقدرش عن الفوركس بغرض النظر عن الماديات انا شغوف بمعرف الاخبار الاقتصادية و بالتالى اشتاق للمتاجرة كل لحظة

Mohamed90
06-24-2012, 13:24

السلام عليكم طبعا اخي العزيز الفوركس اصبح من الامور المهمة في حياتنا و لايمكن الاستغناء عنه
و لا يمكن تركه كيف ذلك و هو مجال للربح الاموال ولكن يجب اعتباره دخل اضافي او عمل ثانوي و ليس رئيسي لسبب انه غير مضمون

kingman
06-24-2012, 14:21

مهو اكيد اللى هيتركه مش هيكون حقق منه غير الخسارة والتعب والأرهاق وحتى مع الأرباح القليلة تكون غير مرضية ان الواحد يستمر فى السوق مع مايبذله من مجهود وجحم العائد المادى فخيارات ترك السوق دائما مطروحة حسب الظروف ولاعيب فيها

magic777
06-24-2012, 14:47
نعم صحيح هذا ايخ ن فليس ان الفوركس عالم متقلب الاحوال في الربح و الخسارة ، بهذا نعمل على تركه
بل يجب ان نعمل على تطوير ذاتنا فيه ، و ان نستمر فيه لانه من يعمل وفق خبرة قوية فانه اكيد سيربح منه و لن يتركه

ماهو انت علشان تكون عندك استعداد تديه وقت وجهد علشان تطور نفسك فيه لازم مايكونش هو
مصدر رزقك الوحيد هنا علشان متقعش تحت الضغط النفسي هنا اللي اكيد مش هيخليك
تصبر على نفسك فيه لحد لما توصل لمستوى الاحتراف
ومتتركوش بسبب ملل او ضغط نفسي

abdello052
06-26-2012, 02:06

sami
06-26-2012, 02:22
لا يمكن أن أتخيل نفسي أعمل في مجال آخر غير الفوركس و حتى لو كسبت ملايين من هذه التجارة فسأستمر في العمل و تعلم المزيد عن الفوركس لأنها مهنة تدرب النفس على التفكير السليم و التروي قبل إختيار القرار و كذلك الصبر

tariktanjaoui
06-26-2012, 02:22
بالنسبة لي لا استطيع ان اترك الفوركس في يوم من الايام لانني اصبحت مدمن عليه ولا اعرف القيام باي عمل اخر ماعدا التداول بالاضافة فانا احاول ان ان احترف في هذا المجال وتحقيق اكبر ما يمكن من الارباح

saad
06-27-2012, 00:20
موضوع ترك الفوركس هذا بالنسبه لى له شروط
طبعا انا لا افكر نهائيا فى ذلك
لان من حققو الملايين اناس مثلنا تماما اجتهدو وصبرو وتعبو ورزقهم الله
فهم ليسو افضل مننا
ثانيا شرط تركى للفوركس اننى لا اتعلم من السوق
لماذا؟
لاننى لو اتعلم كل يوم ولو معلومه فحتما فى نهايه المطاف سوف اصل للطريق باذن الله
اتمنى انى اكون وضحت وجهه نظرى بطريقه بسيطه

sendrala ahmed
06-27-2012, 00:33
اعتقد ان الفوركس كالادمان من بدأ فى هذا المجال من الصعب ان يتركه

عزبز 18
06-27-2012, 00:40
نعم ممكن ترك الفوركس في يوم من الايام يعني عندا اصبح شيخ كبير او عند الموت الي قدر الله
انا احب الفوركس كثيرا واعتبره هواية وانا مدمن عليه كثيرا في الوقت الحالي لا استطيع

pimo
06-27-2012, 00:40
لا اظن هذا لان الفوركس هو كل مااملك الان واريد ان احترف في هذا المجال لا اظن انني سوف اتلرك هذا العمل لاني احبه واستمتع بوقتي في التداول في سوق العملات الاجنبية

konine
06-27-2012, 02:16
نعم ممكن ترك الفوركس في يوم من الايام يعني عندا اصبح شيخ كبير او عند الموت الي قدر الله
انا احب الفوركس كثيرا واعتبره هواية وانا مدمن عليه كثيرا في الوقت الحالي لا استطيع

هههه أعجبتني طريقة كامك
و حتى إن أردت ترك فوركس فلن تستطيع على أي حال من أحوال
الله كريم

saad
06-27-2012, 02:29

fx-man
06-27-2012, 02:44
بالنسبة لى انا بتاجر للحصول على ربح ثابت كل شهر كدخل اضافى يساعدنى فى دراستى
اعتقد انى ممكن افكر اترك الفوركس لو ربحت اكثر من مليون دولار لان عندها هحاول انى اعمل مشاريع افيد بيها بلدى .

mohamed22
06-27-2012, 02:49
الفوركس لبعض الناس ادمان لا يقدرون ان يستغنوا عنه
ولكن عن نفسى ممكن اقدر اذا ما نجحت

i5land_man
06-27-2012, 02:51
الاعتراف بالحق فضيلة وكل ما نحتاجه فعلا هو ان نقف وقفة صريحة مع الذات
لان الفوركس لا ينجح فيه الا الملتزمين واذا ما واجهتنا صعاب كثيرة فابواب الرزق والحمد لله كثيرة

KOGI
06-27-2012, 02:59
بالنسبة لى انا بتاجر للحصول على ربح ثابت كل شهر كدخل اضافى يساعدنى فى دراستى
اعتقد انى ممكن افكر اترك الفوركس لو ربحت اكثر من مليون دولار لان عندها هحاول انى اعمل مشاريع افيد بيها بلدى .

هههههههههه انا حاسس انى لو كسبت مليون دولار هطمع يبقى عندى 100 مليون ومتين الطمع فى الفوركس مالوش حدود

hardjob
06-27-2012, 03:01

بالفعل اخي غالبا يكون سبب
هجر الفوركس هو العجر و عدم تحقيق نتائج جميلة لكن المعرف ليس لها حد يمكنك ان تتعلم لاخر وقت

Mr.GooDMaN
06-27-2012, 03:02
هههههههههه انا حاسس انى لو كسبت مليون دولار هطمع يبقى عندى 100 مليون ومتين الطمع فى الفوركس مالوش حدود

طول عمرك طماع يا كوجي هههههههههه
ياعم خد المليون وسكتوم بكتوم هههههههه

saad
06-27-2012, 03:08
انا دخلت هذا المجال عن طريق الصدفة وفعلا انه مجال شيق وفيه مغامرة ومخاطرة وفيه فرح وحزن

Mostafa Mando
06-27-2012, 04:46
صعب جدا ان اترك الفوركس لإنه مجال شيق جداوفي مغامرة وذكاء وعلم وخبرة وصبر

وانا احبه جداً واحس انه ممتع بالنسبة لي والحقيقة اليوم اللي ميبقاش فيه فوركس بحس انه ممل وطويل

saad
06-27-2012, 16:39

Noah
06-27-2012, 17:31
لا اعتقد انتنى سوف اترك الفوركس مهما حصل لان الفوركس عهو فى كل الحلات عامل اضافى قوى جدا يمكننى من خلاله من تحقيق نسبة ارباح كبيرة ولهذا السبب لا يمكننى ان اترك الفوركس اطلاقا لاننى احقق نسبة ارباح جيدة عن طريق الفوركس ولماذا اتركه

assidi saber
06-27-2012, 17:34
لا بالطبع لاني اصبحت مدمن عليه و كذلك الفوركس هو كل حياي و مستقبلي

eg100
06-27-2012, 17:44
اجل اترك الفوركس ولكن عندما اربح منة وافتح من الارباح المحقق منة مشروع على الطبيعة وليس على الانترانت لا ن التعامل على الفوركس ليس الا مكسب انت تحقق ليس يوجد بعد موتك فائدة تاتى بها الى اسرتك مثل المشروع على الطبيعة لذلك اترك الفوركس عندما احقق منة فتح مشروع

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 17:46

انت شكلك بقيت بتتعاطا الفوركس فى حقن يامان
ههههههههههههههه
حاول ان لا تجعل السوق ياخد منك كل حياتك ويعطلك عن اهم الاعمال والاشياء فى حياتك

KOGI
06-29-2012, 08:03
انت شكلك بقيت بتتعاطا الفوركس فى حقن يامان
ههههههههههههههه
حاول ان لا تجعل السوق ياخد منك كل حياتك ويعطلك عن اهم الاعمال والاشياء فى حياتك

ههههههههههههههههه والله كنت داخل اقوله نفس الكلام بس تفتكر يا محمد الفوركس هيعملوله مصحات علاج خاصه وكل يوم يضربو فيك لحد ما تقول بلاش فوركس
تقبل مرورى

Mostafa Mando
06-29-2012, 08:11

انا مثلك ايضاً يا اخي وصل حبي للفوركس لدرجة اني لا استطيع ان ابتعد عنه ولو ليوم واحد فقط

الساعة التي تنقطع فيه الانترنت احس انها طويلة جدا كانها يوم كامل مش ساعة

sa sa
06-29-2012, 08:31
بالطبع ممكن ان اتركه فى وقت لاحق لكن الله واعلم متى فعموما نحن نعتبر فى اول الطريق والمشوار لسه طويل على مايتحقق الهداف لكن عموما حاليا كل مااهدف له هو عكل دخل شهرى مناسب كل شهر من الفوركس واتمنى من ربى التوفيق وان استمر فى تحقيق الاهداف بالتوالى بفضل الله وانا عموما مش بشوف سوق الفوركس كنعمة وانما ممكن يكون قريب من النقمة ههههههه
ده بيختلف من شخص الي اخر وعلي حسب تحقيق الاهداف الي عايزها من خلال الفوركس ولا لا بس في الغالب الناس هتكمل في الفوركس لانهم مش هيقفوا عند حد معين من الربح

HUSSENEY
06-29-2012, 17:16
انا مثلك ايضاً يا اخي وصل حبي للفوركس لدرجة اني لا استطيع ان ابتعد عنه ولو ليوم واحد فقط

هههههههههههههههه ولما تبعد عن الشارت فى الاجازة تحس انك بقالك سنة مش تداولات
ولو فاتح صفقات وروحت مشوار لو قالك هنتغداء جمبرى وكفتة سواء هتقولها عندى ظروف لازم اروووووووح

aminos
06-29-2012, 17:25

السلام عليكم
و كذالك أنا يا أخي مثلكم تماما
أحن الفوركس لدرجة أني لا أستطيع الإبتعاد عنه
للكثير من الأسباب

mido303037
06-29-2012, 17:25
انا داخل الفوركس طبعا علشان احقق مبلغ مبالى محترم
يضمن حياة كريمة
وطلام الانسان بيحقق ارباح
وارباحة اكبر من خسائرة
يبقى اكيد هيستمر

mohamed salah
06-29-2012, 17:27
اريد تحقيق ربح مستمر ولكن ليس سيكون مهنتى الاساسية
وانى لا اقدر على الاعتماد على الفوركس وحدة لانة شديد الخطورة ولا يمكن الاعتماد علية

mr.sera
06-29-2012, 17:38
لماذا اترك السوق و انا اربح

بس المهم ما يلهينا عن الصلاه ....؟؟

shwaikich
06-29-2012, 17:55
لا ىاعتقد بانني سوف اترك الفوركس بيوم من الايام,فالفوركس اصبح جزءا مني و له منافع كثيرة
فانا اعمل على متابعة الاحداث و الاخبار التي لها تاثير على الفوركس

Mtec
06-29-2012, 18:10
انا افضل في هذا الوقت ربح مستقر في نسبة متوسطة ، ولكن الكل له احلام يطمع لتحقيقها لكن بالصبر و العمل بجهد كبير داائما يؤدي الى نتائج جيدة

p2000
06-29-2012, 18:14
اخي اذا وصل الشخص لهذه المرحلة و اصبح مستتمر و حقق الكثير فهذا يعنى انه اصبح متمكن ولا اعتقد انه يستغنى عن مصدر رزق له...

---------- Post added at 05:14 PM ---------- Previous post was at 05:13 PM ----------

اخي اذا وصل الشخص لهذه المرحلة و اصبح مستتمر و حقق الكثير لا اعتقد انه يستغنى عن مصدر رزق له

magic777
06-29-2012, 18:15
ده بيختلف من شخص الي اخر وعلي حسب تحقيق الاهداف الي عايزها من خلال الفوركس ولا لا بس في الغالب الناس هتكمل في الفوركس لانهم مش هيقفوا عند حد معين من الربح

مش الكل هنا اخي فيه ناس بتكون بتتعب اوي في المجال وعندها هدف هتقول استوب عنده وتبعد
وتشوف نفسها وغاليا الناس دي ما بتكونش واخده المجال كعمل دائم وغالبا بيكونوا
داخلين فيه زي مايكون مشروع وليه هدف وخلاص ومبيكملوش بعده

ابو محمد
06-29-2012, 18:21
اذا كنت تربح بالفوركس فلن تتركة
واذا كنت تخسر اكيد سوف ياتي يوم وتتركة

elazez
06-29-2012, 18:26
لا اعتقد انه يمكنني ترك هذا المجال
بل انوي ان يكون مجالي الاساسي في المستقبل باذن الله
حتي لو كنت اشتغل في وظيفة اخري ساجعله وظيفة تانية باذن الله

H!m0
06-30-2012, 13:26
أنا بطبيعة الحال كأغلب المتاجرين أحوال تحقيق لربح شبه ثابث يوميا و أفكر أيضا في الدخول في رحلات نحو المليون
و حاليا لا أفكر في ترك الفوركس و اذا حققت مبلغ كبير سأعتزل و سأدخل بصفة غير منتظمة
و لا بأس في اعادة تجربة الرحلة اذا نجحت

elssayed
06-30-2012, 13:40
انا اول مادخلت الفوركس كمبتدا كنت داخل لتحقيق ارباح كبيرة
لكن بعد ماخسرت بسبب الطمع بقيت داخل عشان فقط احقق دخل ثابت
ولو انا حققت مبلغ كبير جدا طبعا هترك الفوركس عشان اريح اعصابي منه

mr.sera
06-30-2012, 14:16
بسم الله الرحمن الرحيم

فمن انت فيهم ؟

نعم ساترك السوق اذا وصلت الى ما اريد ......

zaki_ziad
06-30-2012, 14:20
اكيد يمكن ان اترك الفوركس في يوم من الايام و اكيد لما يكون السبب كبيرة كالخسائر الكبرى لكل اموالي التي وضعتها في المتاجرة او ان حرم التعامل مع الفوركس و لكن هذه الاخيرة الا بعد ادلة و اثباتات تدل على تحريم التعامل معها

mohamed eldamnhorey
06-30-2012, 14:55
اكيد يمكن ان اترك الفوركس في يوم من الايام و اكيد لما يكون السبب كبيرة كالخسائر الكبرى لكل اموالي التي وضعتها في المتاجرة او ان حرم التعامل مع الفوركس و لكن هذه الاخيرة الا بعد ادلة و اثباتات تدل على تحريم التعامل معها

ليه بس ياغالى تفائل خير ان شاء الله ايامك كلها ارباح بس لاتخالف القواعد
وان شاء الله الفوركس يبقا حلال دائماً باذن الله

لاننا لا نريد الا المال الحلال

Mostafa Mando
06-30-2012, 16:05
ليه بس ياغالى تفائل خير ان شاء الله ايامك كلها ارباح بس لاتخالف القواعد
وان شاء الله الفوركس يبقا حلال دائماً باذن الله

لاننا لا نريد الا المال الحلال

اكيد يا اخي محمد نحن كلنا هنا نريد المال الحلال لكي يبارك الله لنا فيه

ويجب على كل متداول التفائل لأن الخسارة شيئاً عادياً في هذا السوق لا تعتبر فشل

الفشل هو تكرار الخطا والخسارة بنفس السبب يجب ان تتفائل لكي تقضي على اليأس لأن اليأس عدو النجاح

devloppman
06-30-2012, 16:52
دخلت الفوركس فقط من أجل ربح ثابت ومستقر
لأني أحتاج المال فقط لإكمال دراستي

elzeel
06-30-2012, 19:34
ان شاء الله ان كان لى ربح منه ووصلت فى سوق الفوركس لخبره جيده بالطبع لن اتركه
فليس الامر هو ربح محدد ولكن سيكون الامر انه عمل اضافى ومساعد

Bs Joker
06-30-2012, 19:44
و الله هو سؤال لا اعتقد أنه يجب أن يطرح , فعندما تكون لك شهرية قارة و ثابتة و تتطور من حين لآخر هل بامكانك الاستغناء عنها , راجع نفسك الأفضل ان تطور نفسك و ستراتجياتك و تحترف بل و تكتسح المجال

ابو محمد
06-30-2012, 19:47
اكيد انه راح يجي يوم واترك الفوركس بس
ادبر لي عمل يساعدني متل الفوركس

waleed adel
07-02-2012, 02:00
مش عارف بس لحد الان عندى امل ان ربنا سيجعل لى رزق فيه بس لو تكررت الخسائر
فسيكون ليس رزقى فيه وسابحث لاى عمل اخر

okash
07-04-2012, 07:55
لا اتوقع ان يأتي هذا اليوم لأنه طالما هناك ارباح وهناك تحسين لوضع المال من خلال الفوركس فأنه من الصعب ان تترك الفوركس مع هذذا الربح السهل

magic777
07-04-2012, 18:42
اكيد يا اخي محمد نحن كلنا هنا نريد المال الحلال لكي يبارك الله لنا فيه

ويجب على كل متداول التفائل لأن الخسارة شيئاً عادياً في هذا السوق لا تعتبر فشل

الفشل هو تكرار الخطا والخسارة بنفس السبب يجب ان تتفائل لكي تقضي على اليأس لأن اليأس عدو النجاح
والمفروض ان المتاجر يكون متقبل الخساره دي ومتوقعها عادي وميزعلش عليها بل يجعلها وسيله
لاكتساب خبره اكتر بالمجال من خلال تعلمه الدائم والمستمر من اخطاءه ومحاوله ايجاد حلول عمليه ليها
وتجنب الوقوع في الاخطاء دي في المستقبل

madoxegy
07-04-2012, 18:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا ان شاء الله مش هخرج نت الفوركس حتى لو حققت المليون

forex man
07-04-2012, 19:17
انا سوف اتدرج باذن الله
يعنى الول احقق دخل مستمر كده الاول وبعدين دخل عالى كالمليون دولار او اعلى وبعدين لن اترك الفوركس اذا حققت منه هذا المبلغ ههههههه

eng2012
07-04-2012, 19:26
انا لا اعتقد ان الانسان الذى يستطيع ان يحقق الربح من تجاره الفوركس يستطيع بعد ذلك ان يترك هذا العمل مهما حقق منه من ربح

husamart
07-04-2012, 19:30
كان من الممكن ان أتركه في بداية المشوار حين كنت أجهله وخسرني ولكني بقيت
والان أصبح الأمر مستحيل
لعدة أسباب
لأنه أصبح طريق العمر
ولانني عرفت عنه الكثير وصعب ان أبدأ من جديد
ولانه ممتع وعمل جميل ... حب ما تعمل حتى تعمل ما تحب

roka
07-04-2012, 19:48
بسم الله الرحمن الرحيم

فمن انت فيهم ؟

اذا حققت ربح معين فسوف اترك الفوركس ولكن بعد اكتساب خبرات من ذلك السوق

theboy2226
07-04-2012, 20:57
لا اعتقد اني سوف اتركه في المستقبل القريب او البعيد حتي لانو اسهل شغلانة في الكون ما فيش مدير يقرفك او ناس في المكتب تحقد عليك ودي حلاوة الفوركس مافيهوش تعامل مع الناس خالص عشان كده انت حر تتاجر في الوقت اللي يريحك و تصحي في الوقت اللي يعجبك و تتاجر علي السرير و مكسبه اكتر من اي مرتب ممكن تاخدو في اي شغب تاني (ده طبعا لو انت بتحقق ربح)عشان كده نفسي ابقي متفرغ تماما للفوركس

sabre
07-04-2012, 21:03
انا افضل الاستعداد لترك الفوركس وذلك
لانه مثلا افترض ان حدثت مشكله عالميه
فى الانترنت واصبح مفيش انترنت هنشتغل فوركس ازاى

sky44
07-04-2012, 21:06
السلام عليكم

لااعتقد انني سأترك الفوركس في يوم من الايام فهو قبل كل شيء هواية و لا ضرر في مزاولتها فما بالك ادا كانت هواية مدرة للمال لاكن ادا كان هناك سبب مستعصي يجبر على ترك الفوركس كأزمة اقتصادية مثلا فليس بيدي حيلة ههههه

ابو محمد
07-04-2012, 21:14
من المستحيل ان اترك الفوركس
الا اذا قدر الله تعالى ذلك لانة اصبحت شبة ادمان

okash
07-04-2012, 21:20
في الحقيقة انا لا تقوع اني سوف اتركها حتى لو فلست لأنه لن يكون وقتها المشكلة من لافوركس بل مني الفوركس فيها ربح اكيد لماذا اتركها لطالما انا اجني الرباح

madoxegy
07-04-2012, 21:45

kingman
07-04-2012, 22:20
انا سوف اتدرج باذن الله
يعنى الول احقق دخل مستمر كده الاول وبعدين دخل عالى كالمليون دولار او اعلى وبعدين لن اترك الفوركس اذا حققت منه هذا المبلغ ههههههه

واكيد من المنطق ان الواحد يتدرج فى الأهداف يعنى مايبقاش الواحد لسه محققش ارباح مناسبة ولاحتى دخل شهرى مناسب من الفوركس ويبقى كل همه تحقيق المليون فهو اساسا لايملك الخبرة المناسبة لتحقيق القليل فكيف يحقق الكثير

Missa
07-05-2012, 00:41
حسب الظروف يعني احنا مبنعرفش الايام مخبية لنا ايه
بس بظن انو لما نتعلم على اساس و يكون في مكسب مش حيكون في اي سبب انك تترك الفوركس

derfcase
07-06-2012, 12:23
اخي الكريم
magic777
طالما انني اتعلم كل يوم شيئا جديدا في الفوركس - فمن الصعب ان اتركه

magic777
07-06-2012, 16:44
واكيد من المنطق ان الواحد يتدرج فى الأهداف يعنى مايبقاش الواحد لسه محققش ارباح مناسبة ولاحتى دخل شهرى مناسب من الفوركس ويبقى كل همه تحقيق المليون فهو اساسا لايملك الخبرة المناسبة لتحقيق القليل فكيف يحقق الكثير

ولو عمل كده هيوصل فعلا للمليون لانه محددش الهدف مره واحده ولكن بطريقه منظمه وعلى حسب قدراته وبدأ بالاهداف السهله
فالصعب منها فالاصعب وبكده سهل لنفسه الوصول للهدف بالصبر والاراده القويه والالتزام

okash
07-06-2012, 21:22
ترك الفوركس بالنسبة لي ترك جزء كبير من الدخل الذي اعتمد عليه فهذا الدخل يعتمد عليه اشياء اخرى والتزامات ولذلك اتوقع انه لن يأتي اليوم الذي سوف اترك الفوركس

elking
07-06-2012, 21:39
لا اعتقد مهما حققت من اشياء فى الفوركس فى يوم من الايام ان اتركه بمشيئة الله
لاننى ارى انها فرصة جيدة جدا وبغض النظر عن هذا فانا احببته واحب العمل به

Dentist Ahmed
07-06-2012, 22:04
بصراحه اكاد اجزم انه من المستحيل ترك الفوركس وخصوصا ان مجال الفوركس اصبح ادمانا بالنسبه لى
فالفوركس بحر كبير ملئ بالنقود ولذا ف هو ملئ بالطمع والطمع صفه من صفات الانسان
ولذلك ارى انه من المستحيل ترك الفوركس يوما

ehab
07-07-2012, 01:25
وارد جدا انى اترك الفوركس بس طبعا لما احقق المطلوب الى انا بحلم بية عشان اترك الفوركس
ولكن يتحقق الحلم امتى الله اعلك انا اسعى واريد والله يفعل ما يشاء

Spiderhoof
07-08-2012, 17:54
من الغباء ان تترك اللفوركس اذا حققت مثل هذا المبلغ لان السيوله تقدر يومياباكثر من 3 ترليون

بجانب ان للفوركس متعه خاصه عند الوقوع فى شباكه يصعب التخلص منه كالادمان

waleed adel
07-10-2012, 01:55
لا افكر طبعا فى انى اترك الفوركس فى الوقت الحالى
ولكن لو توالت الخسائر اكيد هبعد عنه

naitsi
07-10-2012, 02:05
السلام عليكم
انا دخلت هذا المجال عن طريق الصدفة وفعلا انه مجال شيق وفيه مغامرة ومخاطرة وفيه فرح وحزن اعتقد ان تركي لهذا المجال سيكون صعبا

emanahmed
07-10-2012, 02:07
لا اتركه ابدا الا اذا حصل ظرف شديد

waleed
07-10-2012, 12:56
انا من الناس التى دخلت المجال لتحقيق ربح اضافى او
بالمعنى الصحيح دخل اضافى واعتقد اننى سوف استمر فيه

okash
07-10-2012, 19:55
ترك الفوركس بالنسبة لي ترك جزء كبير من الدخل الذي اعتمد عليه فهذا الدخل يعتمد عليه اشياء اخرى والتزامات ولذلك اتوقع انه لن يأتي اليوم الذي سوف اترك الفوركس

mrxr00t3d
07-10-2012, 19:55
انا من الدين دخلو لتحقيق ربح صغير و ثابت اسبوعيا
لكن خطوة بخطوة الى الامام حتى نربح اكثر

waleed adel
07-12-2012, 00:51
انا من الدين دخلو لتحقيق ربح صغير و ثابت اسبوعيا
لكن خطوة بخطوة الى الامام حتى نربح اكثر

المهم انك حطيت هدف وبدات تضع رجلك على الخطوات الصحيحه
وان شاء الله ربنا يكرمك

ابو محمد
07-12-2012, 00:56
لااعتقد اني سوف اترك الفوركس بسهولة
الا في حالة واحدة اذا ربحت مليون دولار

abanoub
07-12-2012, 00:59
انا في الحقيقة من النوع الثاني (وربما لو وصلت لتحقيق مبلغ عالي اتركه) ولكن انا عيني على ربح شهري ثابت بإذن الله ولكن شرط الا يكون المصدر الوحيد ... اقصد يكون شيء مساعد لقضاء امور الحياة مش اكثر وربنا يسهل

salah.bmw
07-12-2012, 01:08
اكيد انا الي هدف وهو ال 100 الف دولار
لما احققهن رح اتركو ورح اطلقو 3 مرات طلاق لا رجعة فيه ان شاء الله

ma90do
07-12-2012, 01:52
اكيد انا الي هدف وهو ال 100 الف دولار
لما احققهن رح اتركو ورح اطلقو 3 مرات طلاق لا رجعة فيه ان شاء الله

مانت اكيد يا اخي مش هتقدر تحقق هدف زي ده في شهر ولا شهرين اكيد سنه ولا سنتين افرض حصل خسائر ستقف وتترك الهدف ؟ بس ادام عندك عزيمه سيكون الهدف اقرب لك

obada-90
07-12-2012, 01:53

Mostafa Mansour
07-12-2012, 02:42
انا لم احدد ماذا سوف افعل في المستقبل هل سأتركه ام ساستمر فيه ولكن دخلت مجال الفوركس لنحقيق مصدر للدخل ثابت يساعد في الوصال الي بعض اهدافي

safiforex
07-12-2012, 02:56
هذا السؤال للاجابة عنه لابد من معرفة او الانتظار ما سيقع
لان التجارة في الفوركس عالم غريب ، و لا يمكن التغلب عليه الا بقوة العزيمة ليكون الواحد لديه الخبرة الكافية ليتحول الى محترف فعلي في الفوركس
و طبعا ان وصل الى الاحترافية فلا اظن انه سيتركهه ابدا و ان بقي كما هو يربح يربح و يخسر كل شيء فاعتقد هنا ممكن نتكلم عن ترك الفوركس نهاءيا

Salwa Soliman
07-12-2012, 03:16
لقد دخلت مجال الفوركس بهدف تحقيق دخل شهري يساعد في تحقيق اهدافي ولكن لم انظر الي خططتي المستقبلية ولكن اذا وجدت انه يساعدني في تحقيق كثير من الاهداف فاعتقد انني لن اتركه

ma90do
07-12-2012, 03:38
انا لم احدد ماذا سوف افعل في المستقبل هل سأتركه ام ساستمر فيه ولكن دخلت مجال الفوركس لنحقيق مصدر للدخل ثابت يساعد في الوصال الي بعض اهدافي

بس لزم تضع امامك مجموعه من الاهداف التي تسعي الي تحقيقها بغض النظر عن انك هتحقق ربح بس لزم تقول انا سوف اكون تاجر ناجح في هذا المجال وده هيكون هوا الهدف الاكبر

xtomorrow
07-12-2012, 03:55
السلام عليكم

تماما اخي ان اكتسب الشخص الخبرة الكافية واصبحت ارباحه اكثر من خسائره
الاولى يتابع مسيرته لانه وصل لمرحلة الاستفاذة من السوق والربح منها

ehab
07-12-2012, 04:08
لو اتعلم كل يوم ولو معلومه فحتما فى نهايه المطاف سوف اصل للطريق باذن الله

fx-man
07-12-2012, 04:11
عن نفسى ممكن اترك الفوركس لو كنت مشغول جدا او عندى ظرف معين .انا مثلا الشهرين اللى فاتو كنت متوقف عن الفوركس ولسا راجع للمضاربة من يومين وممكن لو لزم الامر كنت ممكن اتوقف عن الفوركس مدة اكبر كدا .

gemyyy
07-12-2012, 05:11
بصراحة انا لسة لغاية دلوقتى مبداتش فى الفوركس بس انتوا فعلا بتشجعوا الواحد انوا يبدا فية وبالتوفيق للجميع وان شاء الله خير

العوامى
07-12-2012, 12:46
انا دخلت بهذا المجال لكى احقق ارباح اكثر من اى عمل اخر او بمعنى ادق ابحث من وراءة على الثراء الفاحش
ولو قدر لى الله هذا ساخصص مبلغ كبير لا يؤثر فى حياتى لمتابعة المتاجرة حتى بعد الوصول لثروة مرضية

hzal2om
07-12-2012, 14:18
انا لن اترك الفوركس فى يوم من الايام لانى استمتع بتجارة العملات و وانا اسعى لتحقيق ربح عالى واستثمارة فى شئ اخر بجانب الفوركس

mohamed yossef
07-12-2012, 14:24
لا أعتقد اخى الكريم ان من الممكن ان اترك الفوركس فى الوقت الحالى
اما هدفى من دخول ذلك السوق هو تحقيق ارباح سريعة فى البداية
ولكن بعد ان تعمقت فى السوق اكثر وعرفت يعنى ايه تحليل ومتعته ومتعة المضاربة اصبح هدفى هو المتعة فى المضاربة وتحقيق النقاط
ولا اعتقد انى فى المستقبل اذا اراد المولى وحققت ارباح تغنينى عن الفوركس انى من الممكن ان اتركه لان هدفى لم يعد الارباح وحسب

Mr.GooDMaN
07-13-2012, 23:09
شكرا على الموضوع

عندك حق
فعلا الفوركس بقى بالنسبه لينا زي الادمان وحاجة
الواحد مبيقدرش يبعد عنها
ولذلك فانا ايضا افضل الاستثمار على المدي البعيد

hehelibeb
07-14-2012, 10:01
أكيد سأتركه سواء تحقق منه شيء أو لم يتحقق

لا شك أن الإنسان سيتفرغ لأمور أخرى بعيدة عن المال

لأن المال فتنة عظيمة

العوامى
07-14-2012, 11:03
انا احاول الوصول الى راس مال محترم استطيع المتاجرة به وتحقيق ربح عالى بمخاطرة قليلة
بمعنى اكون مثلا على اقل تقدير 100 الف دولار واتاجر النقطة ب100 دولار واحقق عشر نقط فى اليوم فضل ونعمة من ربنا

younesjoe
07-14-2012, 12:58
الفوركس مكان خصب لامتلاك الاموال و ربح العديد من المال فقط بقليل من التركيز مع استراتيجية خاصة و حكيمة عن نفسي ممكن ان اترك الفوركس ادا توفرة لي ظروف اخرى لاني سامت من متابعت السوق و انتضار اخد الصفقة تم نجاحها او خسارتها

Mohamed90
07-14-2012, 13:37
السلام عليكم اخي فكرة ترك الفوركس حاليا غير مقبولة و ممكن تطبق في حالة الاخفاق المتواصل و الستور انك لست اهل هذا المجال
و اكيد لن تترك الفوركس في مراحل الربح و تحقيق الكثير منه من يريد ترك مجال يحقق منه اموال كثير ؟؟

tarek22
07-14-2012, 16:16
ان شاء الله قريبا اترك سوق الفوركس يوما ما ربنا يكرمنى واكيد هسيبه لانه اثر على حاجات كتير فينا

mahmoud1
07-14-2012, 16:18
مش عارف بصراحة انا الى الان لم احقق اى هدف لى من دخول سوق الفوركس المشكلة انه اللى بيخسر بيكون عايز يعوض الخسارة
واللى بيكسب بيشوف انه ربح جيد وسهل بدون تعب عشان كده الواحد مش عارف هايخد قرار دة ولالا وامتى ممكن ياخد قرار مثل هذا

hossam eldeen mohamed
07-14-2012, 16:19
السلام عليكم
انا دخلت عالم الفوركس عشان احقق مكاسب وان شاء الله لن اتركه

resala11111
07-14-2012, 16:23
انا دخلت الفوركس من أجل تحقيق ربح
شهرى أضافى وبحاول انى اوصل
لهذا ولو وصلت له
طبعا عمرى ما هسيب الفوركس

king
07-14-2012, 16:26
لا ابدا لا يمكن ان اترك مجال الفوركس حتى لو حققت الملايين لان هذا المجال بعيد عن انه وظيفه وعمل بالنسبه لى هوا يعتبر هوايه ايضا افضلها واجدها ولا يمكن تركها على الاطلاق وانا افضل تحقيق مبلغ ثابت فقط من سوق النقد الاجنبى

waleed adel
07-17-2012, 16:44
الفوركس اصبح من الامور المهمة في حياتنا و لايمكن الاستغناء عنه
و لا يمكن تركه كيف ذلك و هو مجال جيد للربح وباوقات فراغك

BiG MoNeY
07-17-2012, 16:49
اخي لو سؤلتني هدا السؤال من قبل لقلت لك اخي راح اتركه وما راح ارجع له لكن بحمد الله مع مرور الزمن ومساعدة قروب محترف قمنا بتبادل الخبرا ت والتوصيات و ا لتحليلات انا الان بحمد الله احقق ربح وشكرا لله فبدلك انصح المبتدين الاعتماد على الحساب الديمو بنسبة 99 بالمية قبل التطبيق على الحساب الحقيقي وان شاء الله المنتدى وفر لنا وحل لنا مشكل لاكن تواجه كل المنتداولين وهي حجم رأس المال موفقين اخي لك ولك المتداولين

Aker001
07-17-2012, 16:53
:peace:انا تعلقت بالفوركس و أعجبتني طريقت العمل به و الأهم فهو بحرمليء بالسمك أنشألله السمك يكبر ونستفيد

sara123
07-17-2012, 17:00
مين فينا مبيتمناش يحقق مليون دولار؟
أنا حاليا بتمنى بس اني احقق 2000$ شهريا لكن في المستقبل بتمنى طبعا احقق المليون .
وطبعا طبعا مستحيل اتخلى عن الفوركس في يوم من الايام .. حتى لو كان ليا مصادر دخل كتيرة في المستقبل الفوركس لازم يبقى مصدر منهم ان شاء الله.

jihadazzam
07-17-2012, 17:14
الفوركس اصبح من الامور المهمة في حياتنا و لايمكن الاستغناء عنه
و لا يمكن تركه كيف ذلك و هو مجال جيد للربح وباوقات فراغك

السلام عليكم
طبع لانستغني عنه اننا نحلم بالملايين وما بحقق حلمنا غير الفوركس
انما الطريق طويل وكلكا كبر حسابنا كلكا قرب المليون بدها صبر يل شباب ووقت منوصل ات شاء الله
بالتوفيق للجميع

midoali
07-17-2012, 17:17
انا لست طامع في ربح كبير انا هدفي ان احقق يوميا من الفوركس مبلغ 1 دولار ليس اكثر
انما الا الان لم احقق الا الخسائر اتمني ان احقق ارباح

forex4ever
07-17-2012, 20:19
انا مع القسم الثاني الاكثر واقعية من وجهة نظري
نعم نستطيع ونعم لا يوجد شيء مستحيل ولكن من المحال دوام الحال مهما كان الشخص له قدرات فهو انسان في الاول والاخير وقد يقع في خسارة لاي سبب ما تقضي على حلمه المليوني لذلك ارى ان نكون اكثر واقعية ونعتمد على الله في تحقيق مكسب واقعي من هذا السوق الذي قد يظن البعض اللذين ليس لهم دخل في المجال اننا نكذب حين نقول اننا نحقق ارباحا قد تصل الى 30% او 50% شهريا من رؤوس اموالنا !!!

ahmed
07-17-2012, 20:20
طول ما الواحد بيربح من الفوركس اعتقد
انه يبقى من الصعب ان يتركه بسهوله او يتركه اصلا
اما فى حاله الخسارة المستمرة فترك الفوركس افضل

ma90do
07-17-2012, 20:25
انا لست طامع في ربح كبير انا هدفي ان احقق يوميا من الفوركس مبلغ 1 دولار ليس اكثر
انما الا الان لم احقق الا الخسائر اتمني ان احقق ارباح

يااااه ان شاء الله تضع هدف يومي 50 دولار لا تقلق هذا السوق جيد بس يجب الاخذ الحذر منه يجب عليك التعلم كثيرا وسوف تصبح ناجح في هذا المجال

forex4ever
07-17-2012, 20:26
ليه اترك الفوركس !!!
يا اما اني مش عارف اكسب منه وبخسر وخلاص جالي ياس واحباط واصلا اصلا الموضوع مجرد تجربة يا نجحت يافشلت
يا اما اني مستحيل اتركه لاني بحقق ارباح معقولة منهشهريا ودخل مستمر
وبتزيد نسبة الاستحالة لما يكون الشغل الوحيد عندك

MrSniper
07-17-2012, 20:39
انا من الدين دخلوا لتحقيق ربح مستمر حتى و لو كان غير ثابت
لان هؤلاء الدين يفكرون في حلم المليون فدلك يقودهم الى الافلاس و الخسارة

madoxegy
07-17-2012, 20:45

kero
07-17-2012, 21:39
بالنسبة ليا انا مش ممكن اترك سوق الفوركس
حتى لو ربنا اراد وحققت اكتر من الا بتمناه رغم انى مليش حلم معين فيه وهو الوصول للمليون والحجات دى كل الا بتمناه القدرة على تحقيق ربح ثابت مرضى وجيد ويضمنحياة كريمة مش اكتر من كده

Rami
07-17-2012, 21:40
ترك الفوركس له اسبابه ممكن تكون
بتوفر مصدر رزق اخر غير الفوركس
بارك الله فى جهودكم الكريمة

waleed adel
07-17-2012, 23:55
لااستطيع ان اترك الفوركس بسهولة
شخصيا ما ابحث عنه في الفوركس هو التعلم وتحقيق بعض الارباح كي تكون حافز لى للمزيد من الجهد

kingman
07-18-2012, 00:18
يااااه ان شاء الله تضع هدف يومي 50 دولار لا تقلق هذا السوق جيد بس يجب الاخذ الحذر منه يجب عليك التعلم كثيرا وسوف تصبح ناجح في هذا المجال

هو اكيد لازم يكون الهدف والربح معقول بحيث يشعر المتارج بنجاح تداوله يترجم الى اموال وطبعا لاتكون الخسائر اكبر من الأرباح بان يكتفى المتاجر بأرباح قلية وفى المقابل يصبر الخسائر

mido
07-18-2012, 03:07
اخي الكريم
فى الواقع انا مولع بالفوركس جدا و مهما وصلت لمبلغ كبير هفضل اشتغل فيها لانى حبيت الفوركس جدا
تقبل مروري ولك فائق احترامي