PDA

View Full Version : تجربتك في التداول على الحساب الديمو

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8

magic777
05-21-2012, 20:53
بسم الله الرحمن الرحيم

معظم المتاجريين تعلموا على الحسابات الديمو في بدايه حياتهم الفوركسيه
وبعضهم اكتسب الخبره العمليه من خلاله فقط وايضا استطاع تكوين استراتيجيه خاصه به
بعد الممارسه والمتابعه على الحساب الديمو لفتره من الوقت

فما هيا تجربتك مع الحساب الديمو ؟ وهل استطعت تكون استراتيجيتك الخاصه من خلاله ؟

kingman
05-21-2012, 22:01
تجربتى مع الديمو للأسف مكنتش طويلة مثل معظم الكثيرين فقد اتجهت للحقيقى بعد تلعم الأساسيات وده طبعا خطا ومش بأييده وبنصح الجدد ان يهتموا بالتجريبى بالقدر الكافى ولكن استخدام الديمو مفيد معى فى اشياء كثير كتجريب بعض الطرق او الأشياء الجديدة التى لايصح ان يتم تجريبها على الحقيقى لأول مرة ودائما الديمو معايا فى تعاملاتى مع السوق الى جانب الحقيقى

amar90
05-22-2012, 00:21
الحساب الديمو رائع جدا انا استخدمة لمدة شهرين والى الان ولكن عندما فتح حساب الديمو برصيد وهمى 10.000 عشرة الف $ وصل الى 8 الف ورحت فتح واحد اخر 10 الف بقيوا 16 الف والان بقول لنفسى اة لو من صح :d
لكن الحساب الديمو خطوة لكل مبتدى ان يتعلم علية

محمد الفواعره
05-22-2012, 00:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تجربتي بالديمو وطريقة العمل بصراحه اندهشت لم اجد قوة بالتذبذب وهذا ماابحث
ولكن الذي اريد معرفته هل الديمو مثل الحساب الحقيقي ؟؟؟ حيث قمت بربط حساب الديمو على احد البرامج الذي استخدمها وتفاجاءت بعمل جيد ولم استخدم الديمو الا فقط اسبوع لمعرفة الية العمل

nader
05-22-2012, 02:37
تجربتي الشخصية على حساب الديمو كانت مفيدة جدا لي
من النواحي الاتية
-تعلمت كيف اعطي امرا بالبيع أو شراء
-كيف استخدم بعض المؤشرات
المهم تعلمت كل ما يتعلق بمنصة التداول وهذا في حد ذاته شيئ ايجابي لكل مبتدئ
أما بخصوص الاستراتيجيات للاسف لازلت بعيدا لتحقيق او النثبث من اي استراتيجية . لكن لي بعض الملاحضات على حساب الديمو وأهمها ان المبتدئ في حساب الديمو يجد نفسه امام مبلغ كبير في حسابه ورافعة مالية جد مهمة حيث انه بعد استخدامها بامكانه ان يحصد نتائج مهمة مما يجعل الانسان متوهما انه اصبح قادرا على حصد الارباح اذا ما فتح حساب حقيقي متناسيا انه لا يستطيع ان يتاجر بنفس القيمة الموجودة على حساب الديمو والتي تعتبر كبيرة جدا .

ثانيا العامل النفسي .عند المتاجرة بحساب ديمو يكون المتاجر او المجرب مرتاحا نفسيا فليس لديه ما يخسره اما في الحساب الحقيقي حتى لو كان متواضعا فان اسلوب التجارة سيتغير لان التجارة تكون باموال حقيقية

شكرا على الموضوع

magic777
05-22-2012, 14:28
تجربتى مع الديمو للأسف مكنتش طويلة مثل معظم الكثيرين فقد اتجهت للحقيقى بعد تلعم الأساسيات وده طبعا خطا ومش بأييده وبنصح الجدد ان يهتموا بالتجريبى بالقدر الكافى ولكن استخدام الديمو مفيد معى فى اشياء كثير كتجريب بعض الطرق او الأشياء الجديدة التى لايصح ان يتم تجريبها على الحقيقى لأول مرة ودائما الديمو معايا فى تعاملاتى مع السوق الى جانب الحقيقى

على فكره تجربتك قريبه من تجربتي جدا
حيث لم استخدم الحساب الديمو الا لتعلم كيفيه التعامل مع اوامر ومؤشرات المتياتريد
ولكن لم اطبق عليه اي استراتيجيات لاني لما بدأت العمل على الحقيقي كنت اتبع التوصيات من اصدقاء لي في المجال
قبل الاعتماد على نفسي بعدها في التعلم وطبعا لا انصح بده المبتدئين
ولو رجع بيا الزمن لورا هختار العمل على الديمو اولا واكتساب الخبره من خلاله

magic777
05-22-2012, 14:31

ولكن الذي اريد معرفته هل الديمو مثل الحساب الحقيقي ؟؟؟ حيث قمت بربط حساب الديمو على احد البرامج الذي استخدمها وتفاجاءت بعمل جيد ولم استخدم الديمو الا فقط اسبوع لمعرفة الية العمل

اعتقد انك مازلت مبتدأ في مجال الفوركس
الحساب الديمو لا يفرق شي عن الحساب الحقيقي في التعامل ووضع الاوامر وغيره
ولكن الفرق فقط ان النقود اللي في الحساب الديمو نقود وهميه للتجربه عليها
يعني لو كسبت او خسرت لن تربح منها شئ
ولكن الحساب الحقيقي بيكون ممول منك انت وبفلوسك وطبعا لو كسبت او خسرت بيكون حقيقي هنا
وانصحك بمواصله التعلم على الحساب الديمو لفتره 6 شهور على الاكثر حتى تتعلم جيدا

magic777
05-22-2012, 14:33
تجربتي الشخصية على حساب الديمو كانت مفيدة جدا لي
من النواحي الاتية
-تعلمت كيف اعطي امرا بالبيع أو شراء
-كيف استخدم بعض المؤشرات
أما بخصوص الاستراتيجيات للاسف لازلت بعيدا لتحقيق او النثبث من اي استراتيجية . لكن لي بعض الملاحضات على حساب الديمو وأهمها ان المبتدئ في حساب الديمو يجد نفسه امام مبلغ كبير في حسابه ورافعة مالية جد مهمة حيث انه بعد استخدامها بامكانه ان يحصد نتائج مهمة مما يجعل الانسان متوهما انه اصبح قادرا على حصد الارباح اذا ما فتح حساب حقيقي متناسيا انه لا يستطيع ان يتاجر بنفس القيمة الموجودة على حساب الديمو والتي تعتبر كبيرة جدا .

ثانيا العامل النفسي .عند المتاجرة بحساب ديمو يكون المتاجر او المجرب مرتاحا نفسيا فليس لديه ما يخسره اما في الحساب الحقيقي حتى لو كان متواضعا فان اسلوب التجارة سيتغير لان التجارة تكون باموال حقيقية

شكرا على الموضوع

طبعا اخي الحساب الديمو مهمته انه يعلمك ازاي تتعامل مع السوق وتضع اوامر الشراء او البيع
وتجرب الاستراتيجيات وتقييم نفسك وتتعلم من اخطائك وخسائرك الوهميه
ولكنه ابدا لن يعلمك كيف تضبط العامل النفسي في المتاجره
ده ممكن تتعلمه في حسابات المسابقات
او الحسابات الحقيقيه الصغيره
المهم ابدأ خطوه خطوه سوف تصل للنجاح لا تستعجل

kingman
05-22-2012, 16:51
على فكره تجربتك قريبه من تجربتي جدا
حيث لم استخدم الحساب الديمو الا لتعلم كيفيه التعامل مع اوامر ومؤشرات المتياتريد
ولكن لم اطبق عليه اي استراتيجيات لاني لما بدأت العمل على الحقيقي كنت اتبع التوصيات من اصدقاء لي في المجال
قبل الاعتماد على نفسي بعدها في التعلم وطبعا لا انصح بده المبتدئين
ولو رجع بيا الزمن لورا هختار العمل على الديمو اولا واكتساب الخبره من خلاله

اللى دايما بلاحظه فى هذا السوق ان معظم المتاجرين على الأقل العرب بدايتهم واحدة وتسلسلهم فى طرق التعلم والأنتقال من الديمو للحقيقى بتبقى متشابهه جدا حتى الخسارة بتبقى لنفس الأسباب عند الجميع ههههههه
ويجب نصيحتى للى مش بيقدر يتعلم على الديمو انه يفتح حساب صغير ولو بالسنت بس المهم يتعلم عليه جيد وميهمهوش الخسارة او الربح اكتر من التدرب مع انه صعب ان الواحد يقنع نفسه بذلك بس بتبقى طريقة جيدة افضل من التجارة بأموال كبيرة نسبيا دون تعلم كافى او الأستفادة من البونصات

كريم
05-22-2012, 19:19
لازم قبل اي فتح حساب حقيقي تطبيق كل ما قرأته في الكتب و ذلك بفتح حساب تجريبي و البدأ بالتطبيق

لكي تعرف كل الخواص عمليا لأنك ستتعامل بها عند فتح حساب حقيقي و للحساب التجريبي كان له رجعه حلوة اوي

على تحليلاتي فنماها بشكل ممتا الحمدلله و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

ramid
05-22-2012, 19:30
الحساب الديمو مرحلة ضرورية وقنطرة أساسية للعبور للعالم الحقيقي والمجازفة في سوق الريح والخسارةعلى أرض الواقع
الديمو يسمح لك بالمغامرة والتعلم وتجريب استراتيجيات عديدة للربح دون خوف من فقدان راسمالك

magic777
05-22-2012, 22:40
الحساب الديمو مرحلة ضرورية وقنطرة أساسية للعبور للعالم الحقيقي والمجازفة في سوق الريح والخسارةعلى أرض الواقع
الديمو يسمح لك بالمغامرة والتعلم وتجريب استراتيجيات عديدة للربح دون خوف من فقدان راسمالك

صح اخي وكمان الحساب الديمو مهم جدا للمتاجر المحترف
مش علشان يتعلم عليه لا علشان يجرب طرقه الخاصه
ويطور استراتيجيته الخاصه باستمرار

forexBOSS
05-28-2012, 01:19
اعتقد مفيش حد بدا فى مجال الفوركس دون فتح حساب ديمو فانه من المهم جدا التدريب المتواصل على الديمو انا اكتسبت خبره كبيره جدا من الديمو فى بدايه ايامى فى الفوركس كنت بحب جدا اطبق الاستراتيجيات و التوصيات الكنت بشفها كلها لحد لما اجد احسن استراتيجيه و اطبقها على الحساب الحقيقى

ramid
05-28-2012, 01:34
السلام عليكم
ما هو اقل مبلغ مالي يمكن يفتح به المتداول المبتدأ حسابا حقيقيا؟
وشكرا لكم

mohamed eldamnhorey
05-28-2012, 03:46
السلام عليكم
وشكرا لكم

اخى الكريم

فى شركة انستا فوركس
تقدر تعمل ايداع بـــ 1 دولار

وتعمل الايداع ده عن طريق بنك مونى بوكر الاليكترونى

او اى بنك اليكترونى تختاره من البنوك التى تتعامل معها الشركه

تحياتى

DZforex
05-28-2012, 09:17
الله كريم
الحمد لله تعلمت كيفية فتح الصفقة على الديمو و كيفية اعطاء امر بيع او شراء
لكن مازلت لم اتعلم كيفية التحليل و لم ابدا بعد في كيفية استفلال اليقونات الموجودة على الميتا تريدر

ahmed
05-28-2012, 11:53
حقيقه اخى هناك ما يجعلنى اضحك كثيرا فى موضوع الحساب الديمو
طبعا كنت اعمل على الحساب الديمو واسمع من الاعضاء الذين يعملون مثلى والذين يعملون على حسابات حقيقيه اكثر
انه يمكنك تحقيق ارباح عاليه على الديمو لكن الحقيقى لا لان النفسيه بتفرق هو فعلا بلا شك النفسيه بتفرق
بس انا فضلت فترة كبيرة بشتغل ديمو بس ومش عارف احقق اى نتيجه حتى على الديمو
كنت مستغرب واقول لنفسى الناس بتحقق نتائج على الحقيقى وانا مش عارف احقق على الديمو وواحدة واحدة ةلاقيت الديمو ابتدئ يخضر بعدين يحمر وكذلك الى ان فتحت حساب حقيقى

mohamed eldamnhorey
05-28-2012, 18:26
العامل النفسى بيفرق من الحساب الديموو عن الحقيقى

تلاقى نفسك فى الديمووووو

بتاجر بدون شد اعصاب ولا توتر فالبتالى ممكن تكسب وتلاقى صفقات خضره

لكن مشكلة الحقيقى العامل النفسى والاضراب والخوف

بتبقا شغال على اعصابك فطبعاً قرارك لازم يتأثر بالتوتر ده

علشان كده بنقول لازم تبقا اعصابك فى ثلاجه اثناء المتاجره حتى تتجنب الخساره

mohamed eldamnhorey
05-28-2012, 18:28
إساءة الاستفادة من الحسابات التجريبية : معظم الحسابات التجريبية أقرب إلى برنامج ألعاب و لا تكون حساسة مع تغير السعر لحظيا مثل الحسابات الفعلية وتعطيك الانطباع بإمكانية تحقيق الربح خاصة أثناء الحركات المحدودة للسوق و بمجرد أن تنتقل إلى الحساب الفعلي سوف تكتشف ذلك ، الحالة النفسية عندما تتعامل مع راس مال وهمي هي أنك تكون متحررا من أي خوف من الخسارة وستكون قدرتك على المغامرة لا حدود لها ، وبمجرد أن تنتقل إلى الحقيقة وتدخل السوق وتواجهك أي خسارة ستتغير حالتك النفسية نهائيا . ينصح التعامل مع الحساب التجريبي لاكتساب الخبرة التشغيلية في كيفية تنفيذ الأوامر فقط ، لأنه يعلم العادات السيئة في كيفية التعامل مع الأموال على أنها لعبة لا تعنى لك الخسارة شيئا ، البدء في الحساب الحقيقي يعلمك كيف تتجنب الخسارة.

HARRY POTTEER
05-28-2012, 20:44
اوولا لكي تبني طريقك الفوركسية لا بد من ادوات كتيرة
ان تكوون تعلمت بالدرجو الاولى على الحساب الديمو
لمدة 4-6 شهوور و تتمكن من تحليل السووق فنيا
تختار اوقات للمتاجرة و تفادي المتاجرة العشوائية
يعني من 2 صفقات الى 4 حسب حالة السووق
اللصبر تم الصبر و التعلم من الاخطاء

kingman
05-28-2012, 21:19
السلام عليكم
وشكرا لكم

تستطيع ان تتداول باى مبلغ تريد مع وجود شركات مثل انستا يكون الأيداع يبدأ من واحد دولار لكن مش المهم مبلغ الأيداع المهم هل المتاجر عنده القدرة على التعامل مع الحقيقى ومع هذا المبلغ الصغير وسوف يقتنع بربحه لأن غالبا معظم المبالغ الصغيرة بتقبى نهاية الضياع للخطورة العالية وعدم اقتناع المتاجر بالعائد المادى له

ramid
05-28-2012, 23:28
الحساب التجريبي ضروري لكل متداول
سواء المبتدأ او المحترف

youmuststop
05-31-2012, 00:39
انا شخصيا اجد انه لا فائده من الديمو غير انك تتعرف علي المنصه وكيف تتفح وتغلق الصقا وتعرف الاوامر المعلقه وتحقيق الهد ووقف الخساره ولكن التداول علي الحقيقي يختلف كثيرا جدا

kingman
05-31-2012, 01:57
انا شخصيا اجد انه لا فائده من الديمو غير انك تتعرف علي المنصه وكيف تتفح وتغلق الصقا وتعرف الاوامر المعلقه وتحقيق الهد ووقف الخساره ولكن التداول علي الحقيقي يختلف كثيرا جدا

اختلف معاك كثيرا فالديمو له استخدامات كثيرة فى التعلم والممارسة واكتساب الخبرات قبل التداول على حسابك الحقيقى فمجرد معرفة مثل الأوامر التى ذكرتها لايكون المتاجر مؤهلا للتعامل مع السوق بل يحتاج للكثر من التداول على الديمو حتى كتسب الخبرة المناسبة للتعامل مع السوق ولا يخسره حسابه الحقيقى بسرعة فى اول تجربة له

konine
05-31-2012, 14:34
في حقيق أنا يست لدي تجربة طويل مع دمو ولكن بعد خسارتي لأول حسابين إقتنعت أني تنقصني تجربة

safiforex
05-31-2012, 14:40
بالفعل الحسابات التجريبية لها فائدة كبيرة لا على مستوى التدرب و التمرن المتادول المبتديئ و لا على مستوى متابعة المحترفين في التطوير من ادائهم ، و من يقول بان التجريبي لا حاجة فيه ابدا فهو خاطيئ تماما ، الحسابات التجريبية لها دور فعال في تطوير المبتدئين لان يصبحوا مقتنعين بالفوركس و بارباحه

اختلف معاك كثيرا فالديمو له استخدامات كثيرة فى التعلم والممارسة واكتساب الخبرات قبل التداول على حسابك الحقيقى فمجرد معرفة مثل الأوامر التى ذكرتها لايكون المتاجر مؤهلا للتعامل مع السوق بل يحتاج للكثر من التداول على الديمو حتى كتسب الخبرة المناسبة للتعامل مع السوق ولا يخسره حسابه الحقيقى بسرعة فى اول تجربة له
بالتوفيق للجميع

kamizidan
05-31-2012, 14:46
كانت لي معه تجارب كثيرة في البدايات وضروري منه ولا مفر للتعلم
والتفقه في علم الفوركس
تحياتي عزيزي

sunlight
05-31-2012, 16:08
]اعتقد ان حساب الديمو رائع جدا فهو ليس حسابا لعمل البروفيت عليه ولكنه لتجربه جميع الاشياء من مؤشرات ونظريات او حتى فكره اتولدت فى عقلك نعم حساب الديمو يستخدمه الكبار نعم ليس للمبتداين فقط ولكن اللى يعرفه كويس يظل مرتبط بيه طول الوقت

actas
05-31-2012, 16:17
السلام عليكم ورحمه الله
اولا اهميه الحساب الديمو تاتى من جديه الشخص نفسه فى التعلم
فلو كان حريص على التعلم اصبح الديمو بالنسبه له مثل الحقيقى لانه يتعامل معه نفسيا مثل الحقيقى تماما بحيث عندما يرى فى نفسه المقدره على العمل بالحساب الحقيقى وخصوصا نفسيا يبدا بالفعل ,اما اغلبنا الا القليل لا يستطيع ان يتحمل الديمو اسبوعا واحدا وخصوصا اذا كان يربح بالديموا فيسرع الى الحساب الحقيقى ليتاجر به ويتفاجأ بالخساره لانه نفسيا غير مؤهل وهذا خطا شديد .

HARRY POTTEER
05-31-2012, 17:31
الحساب الديمو بمتابة اول سلم الفوركس و فوائده ايضا التعرف على
السووق و تبقى عارف الخطورات التي ممكن تواجهك
و لازم تتدرب جيدا على الحساب الديمو على الاقل 4-6 شهوور
لتكوون ماهلا للمتاجرة في الحساب الحقيقي و تحقيق
ارباح جيدة من دوون خووف

ramid
05-31-2012, 17:39
الحساب ديمو هو رفيقي في الفوركس
وهو يمنحك فرصا كبيرة للتعلم والتجريب
ويستحسن ان يظل مع المتداول مهما بلغت احترافيته

mage
05-31-2012, 17:44
لا شك انا لحساب الديمو من افضل الحسابات التى يمكن العمل عليها وتحقيق نسبة ربح جيدة ولكن على الوجه الاخر عليك ان تحافظ على تداولك علىا لحساب الديمو باطبر قدر ممكن من ادارة المال والتخلص من الاعباء اتلى تواجهها فى الفوركس وان تتفرغ جيدا للعمل على ادارة المال

hemaabdo
05-31-2012, 18:22
في حقيق أنا يست لدي تجربة طويل مع دمو ولكن بعد خسارتي لأول حسابين إقتنعت أني تنقصني تجربة

المشكله ان الواحد مش بيقدر اهميه الممارسه على الديمو وانها لا بد منها واننا لازم نستغل الخاصيه دى علشان نطور من نفسنا
انا للاسف تاجرت شهر واحد عليه وبدات على الحقيقى وللاسف خسرت الفلوس اللى كنت دافعها

kingman
05-31-2012, 18:43
]اعتقد ان حساب الديمو رائع جدا فهو ليس حسابا لعمل البروفيت عليه ولكنه لتجربه جميع الاشياء من مؤشرات ونظريات او حتى فكره اتولدت فى عقلك نعم حساب الديمو يستخدمه الكبار نعم ليس للمبتداين فقط ولكن اللى يعرفه كويس يظل مرتبط بيه طول الوقت

حقيقى لما بقييم اكتر الأخطاء اللى وقعت فيه وبيقع فيها معظم المتاجرين فى بدايتهم بجدها اول واكبر خطا هو عدم الأستفادة من الديمو واتجاهم للحقيقى بمجرد تعلم الأساسيات وده بيخلى المتاجر يتحرم انه يجرب ويدرب اكبر قدر ممكن لأكتساب الخبرة المناسبة لأن الحقيقى الأهتمام كله بتحقيق الربح والدخول فى صفقات وعموما فى بداية المتاجر مش بيكون عنده خبرة وبيتعرض لخسائر متكررة بتجبره ان لازم يراجع نفسه ويحاول يستفيد من تلك الأخطاء

magic777
05-31-2012, 20:54
حقيقى لما بقييم اكتر الأخطاء اللى وقعت فيه وبيقع فيها معظم المتاجرين فى بدايتهم بجدها اول واكبر خطا هو عدم الأستفادة من الديمو واتجاهم للحقيقى بمجرد تعلم الأساسيات وده بيخلى المتاجر يتحرم انه يجرب ويدرب اكبر قدر ممكن لأكتساب الخبرة المناسبة لأن الحقيقى الأهتمام كله بتحقيق الربح والدخول فى صفقات وعموما فى بداية المتاجر مش بيكون عنده خبرة وبيتعرض لخسائر متكررة بتجبره ان لازم يراجع نفسه ويحاول يستفيد من تلك الأخطاء

وكلنا اتعرضنا للموقف ده وفيه منا اللي كمل في دائره الربح والخساره ودوامه السوق من غير حتى ما يدي لنفسه فرصه
يكون استراتيجيه خاصه به تريحه وده بيخسر وقت وصحه وحتى لو ربح بعد طرح الخسائر بيكون الربح ده بسيط بالنسبه للمجهود والتعب والوقت
اللي تتطلب لتحقيق الربح ده
شويه تنظيم كده هتوصل واحده واحده وده اللي بحاول ادرب نفسي عليه وانصح بيه المتاجريين

shero
05-31-2012, 21:15
بسم الله الرحمن الرحيم

فى الحقيقة اعتبر وجود الحساب الديمو فرصة جيدة لكل مبتدىء فى سوق العملات للتعلم وتجربة استراتيجيات مختلفة علية , ولكن بعد دخولى الى عالم سوق العملات اكتشفت ان الخبرة الحقيقية فى هذا السوق تاتى عبر الحساب الحقيقى , لذلك انصح المبتدئين بتجربة الحساب الحقيقى بعد الديمو وليكن حساب السنت المصغر

sho
06-03-2012, 04:02
كلنا يعلم الاهمية الكبيرة للحساب الديمو قبل الدخول الى السوق بحساب حقيقى الحساب الديمو لا يتختلف عن الحساب الحقيقى سوى فى نقطة واحدة فقط وهى انك تتداول باموال غير حقيقية على عكس الحساب الحقيقى فانك تبدأ بايداع اموالك وتتداول بها وقد تحقق مكسب او خسارة قمت بالتداول على الحساب التجريبى لفترة تصل الى 6 اشهر قبل البدء فى فتح حساب حقيقى قمت بالاستفادة منة كثير وتعلمت وتدربت علية

mony
06-03-2012, 10:35
جريبى مهم جدا وهو يمكنك من التعرف على السوواختبار استراتجيات التداول حتى تستطيع التداول بشكل جيد يمكنك بعد ذلك فتح حساب حقيقى

Mohamed90
06-03-2012, 13:09
الحساب التجربي من افضل ادوات التعلم و يمكنك تطبيق كل ماتتعلمه و اعتياد على الاستراتجيات و طرق المداول بامان
و الصراحة كلنا لنا تجربية طويلة مع الحساب التجربي حتى بعد افتتاح الحساب الحقيقي تبقى معتمد عليه في تجربة كل ماهو جديد

realyone
06-03-2012, 13:12
حساب الديمو ذو اهميه كبيره,انا اعتبره معسكر تدريبي نبني عليه الخطط,مثل فريق كرة القدم يعمل فترة تدريبيه ويعمل خطط لمقابلة فريق منافس,كلنا او اغلب المتداولين اكتشفوا الأستراتيجيات او طوروها على حساب الديمو

mohamed eldamnhorey
06-03-2012, 13:22
حساب الديمو ذو اهميه كبيره,انا اعتبره معسكر تدريبي نبني عليه الخطط,مثل فريق كرة القدم يعمل فترة تدريبيه ويعمل خطط لمقابلة فريق منافس,كلنا او اغلب المتداولين اكتشفوا الأستراتيجيات او طوروها على حساب الديمو

تشبيه بليغ فعلاً
معسكر تدريب

بس شديد الصعوبه

The Mester X
06-03-2012, 17:56
الحساب التجربي لي معه مدة جيدة و انا اعتمد عليه كليا و لم اتداول بحساب حقيقي لحد الساعة و كل تجاربي في الحساب التجربي و زادني ثقة و منحني القوية لدحول في حساب حقيقي بثقة و هزم لتحقيق ما يرضني

aboualy
06-03-2012, 18:28
الحساب التجربي لي معه مدة جيدة و انا اعتمد عليه كليا و لم اتداول بحساب حقيقي لحد الساعة و كل تجاربي في الحساب التجربي و زادني ثقة و منحني القوية لدحول في حساب حقيقي بثقة و هزم لتحقيق ما يرضني

اخى انصحك لا تتعجل فى الانتقال الى الحساب الحقيقى ولكن يجب ان تستمر على الحساب التجريبى الى ان تستطيع تحقيق معدل ارباح ثابت لعدة اشهر ثم بعد ذلك تستطيع ان تبداء بحساب مصغر لفترة حتى تضيع لديك رهبة السوق الحقيقى

sunlight
06-03-2012, 19:04
تشبيه بليغ فعلاً
معسكر تدريب

بس شديد الصعوبه

نعم حساب الديمو اعتقد انه لا ينتهى دوره ابدا بل اعتبره صديق لك طوال فتره تجارتك لانك تحدث عليه كل شىء مؤشرات استراتيجيات
هذا بالنسبه للمتاجر القديم اما الحديث فالديمو هو الاداه المهمه لكة يقدم نفسه للسوق ويتعمق فى اسراره

mohamed eldamnhorey
06-03-2012, 19:14
نعم حساب الديمو اعتقد انه لا ينتهى دوره ابدا بل اعتبره صديق لك طوال فتره تجارتك لانك تحدث عليه كل شىء مؤشرات استراتيجيات
هذا بالنسبه للمتاجر القديم اما الحديث فالديمو هو الاداه المهمه لكة يقدم نفسه للسوق ويتعمق فى اسراره

والله اختراع كويس
فكرة الحسابات التجربيبة

بيخلى المضارب الجديد يتعلم وياخد وقته الكافى

قبل ما يدخل بفلوسه الحقيقيه

منعاً للخساره

mosghaly
06-03-2012, 19:43
انا زمان كنت بستخدم استراتيجيه تحديد نقاط البايفوت في تحديد نقاط الدعم والمقاومه والدخول في السوق علي هذا الاساس وقمت بالتجربه علي حساب ديمو لكن لما تاجرت علي الحساب الحقيقي اكتشفت الفرق بين الاتنين وهو انك في الديمو بتتاجر علي حساب كبير وبالتالي تحقق ارباح كبيرة بعكس الحقيقي لذلك دائما ما اهرب من ادارة راس المال التى تجعلني اربح ارباح ضئيله ولكن كنت اخسر الحساب بالكامل في الاخر

mage
06-04-2012, 00:09
والله اختراع كويس
فكرة الحسابات التجربيبة

بيخلى المضارب الجديد يتعلم وياخد وقته الكافى

قبل ما يدخل بفلوسه الحقيقيه

منعاً للخساره

الحسابات التجريبة مهمة جدا فى حاجة واحدة انها بجد بتخلى المتاجر اللى ملهوش خبرة فىا لفوركس يقدر يكتسب الخبرة بدون ان يدفع اى شئ من اماوله الخاصة وهذه هى الميزة الاولى من وجهة نظرى فى الفحساب الديمو وانا شخصيا سعيد جدا بتجرية الحساب الديمو

maklad94
06-04-2012, 03:23
فى البداية حسيت ان الفوركس بالظبط ماهو الا لعبة والعملية كلها نصب فى نصب لأنى لما بدأت افتح صفقات على حسب ما اتعلمت وكدا لقيت كله ربح فى ربح قولت طب ازاى انا لو المبلغ ده حقيقى ممكن احقق المبالغ دى وازااى فيه ناس لغاية دلوقتى متعرفش المجال وبتقول انه نصاب ... المهم اتعلمت دروس كتيرة منها الصبر وعدم الطمع والقناعة دول اهم حاجه ف الحياة الفوركسية .

kingman
06-04-2012, 03:32

ان شاء الله يكون الأنتقال الى الحقيقى موفق بأذن الله وتقدر تحقق ارباح جيدة وخلى بالك من العامل النفسى لأنه بيظهر فى التعامل على الحقيقى بعكس التجريبى وافضل شئ بأذن الله انك تبتدى على الحقيقى من بونص المنتدى وتشوف ادائك على الحقيقى وتقدر تقييم نفسك قبل عمل اى ايداع وربنا يوفقنا جميعا الى الطريق الصحيح

Mohamed90
06-04-2012, 11:51

بتوفيق اخي الحبيب في مسيرتك و ان شاء الله تكون تجارة موفقة و كما ذكر الاخوة لك يجب ان تكون حريص في الحقيقي و تامد من امر واحد ان التجارة في الحقيقي تختلف كليا على التجربي في الحقيقي تواجه الامر الواقع و تصبح امام اموال حقيقية و العوامل النفسية اول عدو ستوجه و بادن الله تتغلب عليه

mohamed eldamnhorey
06-04-2012, 12:43
فى البداية حسيت ان الفوركس بالظبط ماهو الا لعبة والعملية كلها نصب فى نصب لأنى لما بدأت افتح صفقات على حسب ما اتعلمت وكدا لقيت كله ربح فى ربح قولت طب ازاى انا لو المبلغ ده حقيقى ممكن احقق المبالغ دى وازااى فيه ناس لغاية دلوقتى متعرفش المجال وبتقول انه نصاب ... المهم اتعلمت دروس كتيرة منها الصبر وعدم الطمع والقناعة دول اهم حاجه ف الحياة الفوركسية .

الكل كان يعتقد مثلاً
ولكن المتاجره على الحساب التجريبى بالمال الهومى

مش بتكون تحت ضغط نفسى وعصبى

زى الحساب الحقيقى التى تتاجر عليه من مالك الخاص

تشعر بالمسئولية الضخمه والقلق والتوتر

فهنا يحدث الخساره بسبب العامل النفسى

ramid
06-04-2012, 17:33
التجربة في الديمو لها مميزات خاصة اولها الراحة في التداول وعدم التوتر والربح فيه وفير ههههه
كما انه وسيلة اساسية للتعلم وتجريب الاستراتيجيات الاساسية والتدرب على تطبيقها في الحساب
الحقيقي

kingman
06-04-2012, 17:54
التجربة في الديمو لها مميزات خاصة اولها الراحة في التداول وعدم التوتر والربح فيه وفير ههههه
كما انه وسيلة اساسية للتعلم وتجريب الاستراتيجيات الاساسية والتدرب على تطبيقها في الحساب
الحقيقي

ومن اسوء مايتعرض لها المبتدأ فى بداية مشواره انه يترك الديمو ويتجه الى الحقيقى فده بيبقى عامل سئ فى التعلم والممارسة لأن فى الحقيقى بيهتم المتاجر بقدر كبير فقط بالخسارة والمكسب عكس الديمو الذى يكون للتدريب بوالممارسة وتجريب طرق جديدة وده بيثقل مهارة وخبرة المتاجر وانتقاله للحقيقى بدون اكمال مراحل الديمو بيعرضه للخسارة

vamoscapitos
06-04-2012, 18:38
بالطبع استعملت الديمو لاتعرف على كيفية العمل واساسيات الفوركس

وفتح صفقات ... فقد نفعني كثيرا كوقت المتاجرة وتجريب الاستراتيجيات

لكن لم استخدم الديمو لفترة طويلة لاني كنت مشتاق للربح الاموال الحقيقية

mohamed eldamnhorey
06-04-2012, 18:45

يجب عليك ياغالى انا تأخذ وقتك الكافى للتدريب على الديموو
حتى تتمكن من ادارة حسابك الحقيقى ايضاً

لان لو محققتش نتائج كويسه من طريقة عمل جيده على الديمووو

صدقنى لم تربح ولم تحقق اى نتائج على الحقيقى

vadas
06-04-2012, 22:07
السلام عليكم
و الله أنا لم أشتغل كتيرا على الديمو كنت أشتغل على البونصات لكي أحس الدي لا تحس به في الحسابات التجريبية وهو الاحساس بالخسارة

The Mester X
06-04-2012, 22:36

ايوة اخي لازم وقت ومتابعة وصبر في التجربي و اخد الوقت الكافي و التجربي افضل وسيلة للتعلم و تجربة ماتعلمته بدون مخاطرة او حسارة اموالك امام عينك و هذه فرصة جيدة و مبادرة مسبفة للتعلم و لكن كثير من ليهتم بها و يسرع بفتح حساب حقيقي بدون تجربة كافية

magic777
06-05-2012, 17:35
الحقيقي
الحساب ديمو وسيله للتعلم ولتجريب الاستراتيجيات اللي انت بتشوفها في المنتديات
وكمان وسيله تتابع بيها السوق وحركه العملات مجانا وتقييم نفسك وتشوف هتقدر تستتنتج الاتجاه اليومي للعملات ولا لا
لكن للأسف لا يفيد في تدريب النفس من جهه التحكم في المشاعر اثناء المتاجره

ahmed abdalla
06-05-2012, 17:50
ان تجربتى مع الحساب الديمو مثيرة نوع ما فلقد بدات حساب فى الاول بمبلغ كبير فلم اكن اشعر بالمكاسب او الخسائر ولكنى
فتحت حساب اخر ديمو ولكن كان بمبلغ صغير 50$ واستطعت ان يصل الحساب 90000$ ثم زاد
الحساب الى 20000000$ هو ما جعلنى احب الفوركس وهذا الحساب مازال عندى لانى اعتبره مصدر فخر لى

kingman
06-05-2012, 22:33
ان تجربتى مع الحساب الديمو مثيرة نوع ما فلقد بدات حساب فى الاول بمبلغ كبير فلم اكن اشعر بالمكاسب او الخسائر ولكنى
الحساب الى 20000000$ هو ما جعلنى احب الفوركس وهذا الحساب مازال عندى لانى اعتبره مصدر فخر لى

بسم الله ماشاء الله هل فعلا حضرتك استطعت ان تجعل مبلغ خمسين دولار الى اتنين مليون دولار ؟
بالفعل ده شئ جيد جدا جدا فى هذا السوق ان تحقق ذلك واكيد لو مبنى على طريقة جيدة وخطة رائعة ستسطيع بفضل الله ان تجرب هذه الرحة على الحقيقة التى يعتبرها الكثيرين شئ درب من الخيال ولن يقتنعوا بذلك فهى فعلا صعبة جدا ان يصل شخص الى مليون دولار من خمسين دولار وربنا يوفقنا جميعا

zahran
06-05-2012, 22:38
بما ان الحساب الديمو هو حساب وهمى والمال بداخله مال وهمى فالكل يتعامل معه كاللعبه بالظبط
لا احد يتعلم من الديمو الا بعد فتره كبيره جدا وبعد الدخول حقيقى وبعد المرجنه الاولى والمرجنه الثانيه .. ممكن بعدها بقى الواحد يكتشف استراتيجيه ويققدر يطبها على الديمو.. وطبعا برضه هتبقى من غير اداره راس مال

maklad94
06-05-2012, 22:44

شىء خرافى اخى الغالى ومذهل كمان واعتقد انك لو نفذت نفس االاستراتيجية او الطريقة على حساب حقيقى واستغليت انك تمحى كل المشاعر الخوف والطمع وغيرها من جواك هتعمل مبلغ كبير جدا فى الحقيقيى .

ahmed saleh
06-05-2012, 23:18
انا تجربتى مع الديمو كانت غريبة جدا كنت احقق خسارة كبيرة من الممكن ان افتح اكثر من حساب فى يوم واحد
ولكن كل هذا بسبب الطمع وحبى للزيادة من المكسب لذالك تعلمت ان اقتنع بلى قمت بتحقيقة
ولكنى ايضا حققت مكاسب خرافية فى الديمو فى اواخر الايام وبعدها قررت ان افتح حساب حقيقى لكى اطبقى الذى تعلمتة من الديمو

magic777
06-06-2012, 00:08
بما ان الحساب الديمو هو حساب وهمى والمال بداخله مال وهمى فالكل يتعامل معه كاللعبه بالظبط
لا احد يتعلم من الديمو الا بعد فتره كبيره جدا وبعد الدخول حقيقى وبعد المرجنه الاولى والمرجنه الثانيه .. ممكن بعدها بقى الواحد يكتشف استراتيجيه ويققدر يطبها على الديمو.. وطبعا برضه هتبقى من غير اداره راس مال

اخي معظم اللي بيستخدموا الحساب الديمو بيستخدموه اما علشان يتعلموا عليه في بدايه دخولهم المجال ده في فهم ازاي يتاجروا
وازاي الاسعار بتتحرك ويقدروا يطبقوا عليه اللي اتعلموه نظريا عن التحليل الفني والاساسي فكما ترى بيفيدهم كتير وكمان يجربوا عليه استراتيجيات جيده
ويعدلوا عليها لتكون خاصه بهم ومناسبه ليهم
اما الخساره اللي بتحصل بعد فتح اول حساب حقيقي ده بيكون في الغالب راجع لنفسيه المتاجر وخوفه في بدايه التداول الحقيقي

Texxon
06-06-2012, 02:25
غالبا الحساب الديمو لا يكون مقياس لأن الكثير من التجار يحققون مكاسب خيالية على الحساب الديمو بينما يصابو بصدمة كبيرة عند خسارتهم على الحقيقي والسبب الرئيسي في ذلك هو العامل النفسي الذي يكون غير موجود في حالة الحساب الديمو

hardjob
06-08-2012, 08:15
بسم الله الرحمن الرحيم

صراحة ودون كلام فارغ

انا لم اعمل بالديمو لمدة طويلة

فقط ربما اسبوع او اكتر بقليل

السبب كان هو كترة قراءتي للكتب

مما سبب لي الضغط و لم اتمكن من التلعم اكتر فقررت البدأ في التجارة

Mohamed90
06-08-2012, 11:44
صراحة ودون كلام فارغ

انا لم اعمل بالديمو لمدة طويلة

فقط ربما اسبوع او اكتر بقليل

السبب كان هو كترة قراءتي للكتب

مما سبب لي الضغط و لم اتمكن من التلعم اكتر فقررت البدأ في التجارة

السلام عليكم تجارة مربحة اخي العزيز ان شاء الله
ولكن انا لست مطمئن لوضعك اخي مدة اسبوع او شهر غير كافية لمعرفة خبايا السوق
و انصحك بتداول على التجربي للمدة اطول للاستفادة اكثر

21cent
06-08-2012, 11:48
اسس التعلم هى التجربة على الديمو بمدة لا تقل عن ثلاث اشهر
وتستطيع من خلالها تكون استراتجيتك الخاصة من ثم التعرف على المؤشرات من منها جيد ومن منها يعيد رسم نفسه
وغيرها وعمل توفيه جيدة منها ومن ثم عمل حساب تجربيى ديمو والبدء كانه حقيقى دون الاستهتار به
وتحقيق معدل ربح جيد ومن ثم الدخول الى الحقيقى بعد ذلك
تقبل مرورى اخى

السلام عليكم تجارة مربحة اخي العزيز ان شاء الله
ولكن انا لست مطمئن لوضعك اخي مدة اسبوع او شهر غير كافية لمعرفة خبايا السوق
و انصحك بتداول على التجربي للمدة اطول للاستفادة اكثر

للاسف اخى الكل يستعجل ويظن ان الفوركس هو مفتاح السعادة او الفانوس السحرى والطريق الى الغنى والمليون
ولكن الحقيقة المرة التى اقتنع بيها الكثيرون انه سوق كله امواج مثل البحر احيانا تكسب واحيانا تخسر
والتعلم والخبرة هم من يقللون هذه الخسارة لتصبح على اخر الشهر تخرج بربح جيد

ahmed
06-08-2012, 12:01
للاسف اخى الكل يستعجل ويظن ان الفوركس هو مفتاح السعادة او الفانوس السحرى والطريق الى الغنى والمليون
ولكن الحقيقة المرة التى اقتنع بيها الكثيرون انه سوق كله امواج مثل البحر احيانا تكسب واحيانا تخسر
والتعلم والخبرة هم من يقللون هذه الخسارة لتصبح على اخر الشهر تخرج بربح جيد

بالفعل اخى ولكن لا ننكر ان سوق الفوركس هو كنز لمن استطاع استغلاله بطريقه او باخرى
وبالفعل هناك اناس سمعنا عنهم حققو المليون ولكن بجد وتعب وصبر وتعلم

21cent
06-08-2012, 12:20
بالفعل اخى ولكن لا ننكر ان سوق الفوركس هو كنز لمن استطاع استغلاله بطريقه او باخرى
وبالفعل هناك اناس سمعنا عنهم حققو المليون ولكن بجد وتعب وصبر وتعلم

السر الحقيقى فى الفوركس هو ادارة راس المال لو المتاجر يحسن ادارة راس يسمى متاجر ناجح
والتحكم فى عاواطفه من خلال المتاجرة التجربيبة على الديمو
اشكرك على تاكيد كلامى

compaq0
06-08-2012, 12:40
فى الحقيقه على الحساب الديمو حققت ارباح كبيره جدا من خلال المجنون دخلت صفقه بيع مفتوح الهدف ب 19 دولار و اغلقت الصفقه بعد 1500 نقطه لكن اذا كان هذا الحساب حقيقى لم اكن اتحمل اكثر من 100 نقطه

HAFMAR
06-08-2012, 12:43
السلام عليكم جميعا
من اهم مقومات النجاح في سوق الفوركس هو حجم الخبرة التي اكتسبتها من المتاجرة على حساب ديمو
بدايتي في الفوركس كانت صعبة و كنت اخسر كثيرا ومرجنت عدييييد الحسابات و الحمد لله لم تكن حسابات حقيقية لانني كنت متهور و لم اكن اتبع استراتيجية واضحة و لم اكن جدي
ولكن مع مرور الوقت بدات في التحسن الى ان حان الوقت للمتاجرة بحساب حقيقي

The Mester X
06-08-2012, 16:09
تجربتي في الديمو طويلة و لكن ليست جيدة جدا فلو قارنت الخسارة مع الربح ساجد ان الكفة متوازنة لحد ما
و الديمو مهم للتجربة كل الطرق و اي شئ جديد و يساعد على فهم الاستراتيجيات بدون مخاطرة بكونت الحقيقي

2x1
06-08-2012, 17:54
فعلا فان الحساب الديمو اسرع طريق لتعلم الفوركس ولكن ليس وحدة يكفي لابد من القراءة ومعرفة كل شيئ من
خلال الكورسات والكتب التي تصدر مخصوص لتعلم الفوركس من خلالها واكيد فترة التديب تزيد الخبرة اكثر فاكثر

fafa280384
06-08-2012, 18:02
صحيح تاجرت في حساب تجريبي لكن ليس طويلا فقط لما اتعلمت رموز
لكن اظن التعلم الحقيقي في حسابات بونص بدون ايداع من 25دولار ومافوق
والله اعلم

bousshimin
06-08-2012, 18:23
في إعتقادي الشخصي أن حساب ديمو من أسس نجاح شخصية المتاجر يتدول بإرتياح ويتعلم من أخطائه في إتخاد
قرارت تخص وقت وأسس تبيق نطري من تحليل فني وأساسي ورقمي

hesham itch
06-08-2012, 18:32
المتاجرة على الحساب الديمو هامة جدا حتى نكتسب الخبرة اللازمة التي تؤهلنا للحساب الحقيقي
ولكن انا استخدم استراتيجية ثايتة للدكتور جمال ممدوح استراتيجة القنوات

kingman
06-08-2012, 18:43
فى الحقيقه على الحساب الديمو حققت ارباح كبيره جدا من خلال المجنون دخلت صفقه بيع مفتوح الهدف ب 19 دولار و اغلقت الصفقه بعد 1500 نقطه لكن اذا كان هذا الحساب حقيقى لم اكن اتحمل اكثر من 100 نقطه

وهو ممكن يعتبر ده من ضمن استخدامنا السئ للديمو فكتير بيقول انا بربح على اليدو ولكن نخسر على الحقيقى وده من احد الأسباب ان كتير بندخل صفقات على الديمو بدون استوب وبحساب كبير اكبر من الحقيقى بعد ذلك وبالتالى يقدر الحساب يتحمل الأنعكاس لكن الحقيقى يبقى نهايته مرجن كول او خسارة كبيرة وافضل شئ ان الواحد يتعامل مع الديمو مثل الحقيقى حتى يستطيع تقيم نفسه فى النهاية

kanzsea
06-08-2012, 18:48
الحساب الديمو جيد لكل مبتداء فى مجال الفوركس ومعرفة كل شى عن التدوال من كيفية البيع و الشراء واغلاق الصفقات ولكن فرق كبير جدا جدا بينة و بين الحساب الحقيقى

magic777
06-08-2012, 22:59
السلام عليكم جميعا
من اهم مقومات النجاح في سوق الفوركس هو حجم الخبرة التي اكتسبتها من المتاجرة على حساب ديمو
بدايتي في الفوركس كانت صعبة و كنت اخسر كثيرا ومرجنت عدييييد الحسابات و الحمد لله لم تكن حسابات حقيقية لانني كنت متهور و لم اكن اتبع استراتيجية واضحة و لم اكن جدي
ولكن مع مرور الوقت بدات في التحسن الى ان حان الوقت للمتاجرة بحساب حقيقي
يعني انت تقصد انك لسه مفتحتش اي حساب حقيقي لحد دلوقتي
وكل تجاربك السابقه كانت حسابات ديمو او بونص مثلا
انت كده حظك حلو بجد لانك اتعلمت كويس من الممارسه والتداول واكيد عرفت دلوقتي
سبب اخطاءك وبكده اقدر اقولك انك هتنجح بأذن الله بس حرص من داء التهور ده في الحساب الحقيقي علشان تضمن النجاح

2x1
06-09-2012, 10:19
الحساب الديمو جيد جدا للتدريب لكن عيبة انك بيكون معاك راس مال كبير وبيكون سهل شوية انك تحقق

ارباح فتتوهم انك اصبحت مستعد للمتاجرة لكن يتضح العكس عندما تبدا متاجرة حقيقية عندما يكون راس مال صغير فمن الممكن ضياعة بسهولة

Rami
06-09-2012, 11:31
أكيد التجارب على الديمو مهمة جدا واعتقد انه كلنا ابطاااااااال على حسابات الديمو حيث تحقيق الارباح والمتاجرة براحة تامة دون ضغط نفسى , لكن شخصيا اؤيد المتاجرة على الديمو فقط للتعرف على البرنامج فقط وليس اختبار المقدرة التجارة , اذا اردت اختبار المقدرة على المضاربة ضحى لك ب 100$ وتاجر والنقطة ب10 سنت ستشعر بجو المتاجرة الحقيقى

magic777
06-10-2012, 19:37
أكيد التجارب على الديمو مهمة جدا واعتقد انه كلنا ابطاااااااال على حسابات الديمو حيث تحقيق الارباح والمتاجرة براحة تامة دون ضغط نفسى , لكن شخصيا اؤيد المتاجرة على الديمو فقط للتعرف على البرنامج فقط وليس اختبار المقدرة التجارة , اذا اردت اختبار المقدرة على المضاربة ضحى لك ب 100$ وتاجر والنقطة ب10 سنت ستشعر بجو المتاجرة الحقيقى
وليه تضحي اخي ماانت ممكن تفتح حساب ديمو برده بنفس المبلغ ال 100 دولار
وتجرب نفسك عليه الاول وتشوف هتخسره ولا هتكسب منه ارباح
ولكن وانت بتجرب اعتمده كأنه حساب حقيقي بالضبط واشتغل عليه على هذا الاساس والتزم
باللي انت كنت ناوي تعمله على الحساب الحقيقي بالضبط

ana1990
06-10-2012, 19:55
تجربتي مع الديمو كانت جيدة (على الاقل من وجهة نظري) حيث تعلمت جميع المصتلحات و فهمت الاشكال و غيرها الكثر لكني لم اتمكن من صنع استراتيجية بل شعرت بالتعقيد لكثرة الخسارة كما نقول بدون سبب و لمت الحظ و ابتعدت فترة ثم رجعت مرة ثانية لابدا العمل بهذا المنتدى و حساب حقيقي افضل

HAFMAR
06-10-2012, 20:37
الحساب الديمو جيد جدا للتدريب لكن عيبة انك بيكون معاك راس مال كبير وبيكون سهل شوية انك تحقق

ارباح فتتوهم انك اصبحت مستعد للمتاجرة لكن يتضح العكس عندما تبدا متاجرة حقيقية عندما يكون راس مال صغير فمن الممكن ضياعة بسهولة

السلام عليكم
حقيقة نقطة مهمة اشرت اليها
لبمتاجرة بحساب ديمو تختلف تمااااما عن المتاجرة بحساب حقيقي يعني المتاجر المبتدا حتى و ان تدرب لمدة سنة كاملة على حساب ديمو وجب عليه قبل المتاجرة بحساب حقيقي كبير ان يفتح حساب ويشحنه بمبلغ بسيط لا يتجاوز 50 دولار و يجرب وعندما يشعر انه مستعد يشحن بميلغ اكبر

kingman
06-10-2012, 22:52
وليه تضحي اخي ماانت ممكن تفتح حساب ديمو برده بنفس المبلغ ال 100 دولار
وتجرب نفسك عليه الاول وتشوف هتخسره ولا هتكسب منه ارباح
ولكن وانت بتجرب اعتمده كأنه حساب حقيقي بالضبط واشتغل عليه على هذا الاساس والتزم
باللي انت كنت ناوي تعمله على الحساب الحقيقي بالضبط
فعلا وده اسلم حل فاذا استطاع المتاجر ان ينجح فى التداول على الحساب بطريقة جيدة ومنظمة وعلى اساس صحيح يستطيع بعد ذلك ان يفتح حساب بنفس القيمة ويبدا التداول عليه وافضل شئ الواحد مايضحيش فى السوق الا بيه وعلى قد مايقدر مايقدر يحاول مايخسرش امواله فى هذا السوق بسهولة ويتعلم ويدرب قبل اى شئ

wolfkamikaz
06-10-2012, 22:57
تجربة لا زلت اخوضها رغم خبرتي لانه لازم في كل وقت للتمرين اكثر و تجربة اشياء
كثيرة الديمو ليس كما يظن البعض انه للمبتدئين انه كنز المحترفين

mokhtar26
06-11-2012, 02:21
انا ضد فكرة الحساب الديمو كما نقول يجب ان تدخل الى السوق مباشرة و تضع نفسك في اقسى ضروف التجارة و هي الخسارة و الا لن تتعلم شيئا و لا يوجد ربح بدون خسارة مؤلمة تجعلك كثير الحذر و تجعلك تحسب خطواتك في هذا السوق الذي لا يرحم ابدا

Mr.GooDMaN
06-11-2012, 04:23
عملت على الديمو كثيرا جدا في المسابقات واكتسبت خبرات كثيرة
ولكني لم اصل الى المستوى الذي يؤهلني لعمل استراتيجية خاصة ولكن اخترت الاستراتيجيات التي يمكنني الاعتماد عليها في مضاربتي اليومية

Mohamed90
06-11-2012, 13:13
تجربة لا زلت اخوضها رغم خبرتي لانه لازم في كل وقت للتمرين اكثر و تجربة اشياء
كثيرة الديمو ليس كما يظن البعض انه للمبتدئين انه كنز المحترفين

السلام عليكم طبعا اخي العزيز و الله صدقت في كلامك و الحساب التجربي لايمكن الاستغناء عنه
و هو مفيد للمحترفين وليس فقط للمبتدئين و من يتركه اعتقدا انه انته من الحساب التجربي فهو يرتكب اكبر غلطة طبعا

ahmed
06-11-2012, 13:41
السلام عليكم طبعا اخي العزيز و الله صدقت في كلامك و الحساب التجربي لايمكن الاستغناء عنه
و هو مفيد للمحترفين وليس فقط للمبتدئين و من يتركه اعتقدا انه انته من الحساب التجربي فهو يرتكب اكبر غلطة طبعا

عملت على الديمو كثيرا جدا في المسابقات واكتسبت خبرات كثيرة
ولكني لم اصل الى المستوى الذي يؤهلني لعمل استراتيجية خاصة ولكن اخترت الاستراتيجيات التي يمكنني الاعتماد عليها في مضاربتي اليومية

مظبوط كلامكم فعلا الحساب الديمو مفيد ايضافى جميع مراحل المتاجرة
من البدايه الى الاحتراف لان المتاجر طوال الوقت يحب التحديث واتجريب
فأن لم يكن دائما امامه حساب تجريبى
سوف يقوم بالتجريب على الحساب الحقيقى
والنتيجه معروفه وعن تجربه

mohamed eldamnhorey
06-11-2012, 14:07
انا ضد فكرة الحساب الديمو كما نقول يجب ان تدخل الى السوق مباشرة و تضع نفسك في اقسى ضروف التجارة و هي الخسارة و الا لن تتعلم شيئا و لا يوجد ربح بدون خسارة مؤلمة تجعلك كثير الحذر و تجعلك تحسب خطواتك في هذا السوق الذي لا يرحم ابدا

وجهة نظرك تحترم ياغالى

طب ما الافضل اتعلم واتمرن على التجريبى

واشعر نفس الاحساس على التجريبى

لازم يعنى تبقا فلوس حقيقيه واخسرها علشان اتعلم

ولا انت مش معايا

الحساب التجريبى انا لما اتاجر عليه - اتعامل معه كاننى اتعامل مع حساب حقيقى

magic777
06-11-2012, 16:01

خطأ اخي الحساب الديمو مهم جدا للمبتدأ والخبير كمان وشوف كده في اي مجال في الدنيا
هل تقدر تحقق ربح في مجال متعرفش عنه حاجه استحاله طبعا
فالحساب الديمو للمبتدأ بيمثل ليه درس عملي يجرب فيه ازاي يتاجر ويبيع ويشتري
بدل ما يفتح حساب جديد وهو لسه ميعرفش ازاي يفتح صفقات اصلا

kingman
06-11-2012, 19:50
خطأ اخي الحساب الديمو مهم جدا للمبتدأ والخبير كمان وشوف كده في اي مجال في الدنيا
هل تقدر تحقق ربح في مجال متعرفش عنه حاجه استحاله طبعا
فالحساب الديمو للمبتدأ بيمثل ليه درس عملي يجرب فيه ازاي يتاجر ويبيع ويشتري
بدل ما يفتح حساب جديد وهو لسه ميعرفش ازاي يفتح صفقات اصلا
بالظبط كده فصعب ان الواحد يمارس مهنة الطب او الهندسة دون ان يكون تلقى تلعيم جيد وممارسة عملية جيدة وهكذا ايضا فى اسواق المال لازم تعليم جيد وممارسة وتدريب كأى مجال وخصوصا ان هذه الأسواق خطرة ومتقلبة وممكن بسهولة تضيع كل حساباك فى فترة قصيرة مع نقص الخبرة والتعامل معه فلازم الواحد يعد نفسه جيدا لهذا السوق

firas1984
06-18-2012, 00:52
السلام عليكم
بصراحة بحساب الديمو تعلمت ولكني لم استفد كثيرا مثل الحساب الحقيقي
وبعدين في حاجز خوف موجود في الحساب الحقيقي غير موجود في حساب الديمو

pimo
06-18-2012, 00:57
اظن ان كل التحار في العالم قد تداولوا علي حسابات تجريبية في اول الامر لكي تستطيع ان تكتسب الخبرة في التعامل علي المنصة وتري جيدا السوق علي المباشر ولنك لا تنسا ان هناك الان مسابقات تنظم من طرف شركات الفوركس هي ايضا تساعد علي اكتساب الخبرة وبناء استراتجية تحتاج اليها في التداول علي حساب حقيقي

assidi saber
06-23-2012, 17:21
أنا ضد حساب الديمو صحيح أنه يعلمك أساليب المتاجرة و كيفية التداول و لكن هناك شئ مهم لا تستطيع تعليمه من الحساب التجرببي وهوالعامل النفسي للمتاجرفهو ذو أهمية كبرى

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 17:39
أنا ضد حساب الديمو صحيح أنه يعلمك أساليب المتاجرة و كيفية التداول و لكن هناك شئ مهم لا تستطيع تعليمه من الحساب التجرببي وهوالعامل النفسي للمتاجرفهو ذو أهمية كبرى

العامل النفسى لدى المتاجر يخلتف من الحساب الديموو للحساب الحقيقى

يلعب دوراً كبير لان الاموال تكون وهميه فاكيد مفيش اى رد فعل خالص ومفيش شد اعصاب

لكن الاموال الحقيقيه اكيد بيلعب الخوف والتوتر لعبته

deadlyfox
06-24-2012, 01:47
الحساب الديمو مهم جدا
انا استعملت الحساب الديمو وهى مفيده جدا
بتزود الخبره بتقدر تجرب خطط واستراتيجيات

jans
06-24-2012, 02:07
الحساب الديمو مهم جداً لكي يستطيع الشخص أن يتعرف على سوق الفوركس بشكل أكبر و يختبر الاشياء التي تعلمها
و يتدرب على الحساب لكي يستطيع أن يتدوال بشكل صحيح و يتعلم من اخطائه التي حدثت له في الحساب الديمو و ممكن الشخص أيضاً أن يقوم بتجربة استراتيجية جديده عليه و يرى مدى فاعلية الاستراتيجية .

safiforex
06-24-2012, 02:18
الحساب الديمو مهم جداً لكي يستطيع الشخص أن يتعرف على سوق الفوركس بشكل أكبر و يختبر الاشياء التي تعلمها
و يتدرب على الحساب لكي يستطيع أن يتدوال بشكل صحيح و يتعلم من اخطائه التي حدثت له في الحساب الديمو و ممكن الشخص أيضاً أن يقوم بتجربة استراتيجية جديده عليه و يرى مدى فاعلية الاستراتيجية .

بطبيعة الحال اخي الكريم فالحساب التجريبي مهم للغاية سواؤ للمبتديئ او للمحترف
فالمبتديء بيتعلم فيه اساسيات التداول و يتعرف على الميدان فيه
اما المجحترف فهو قد يساعده في تطوير نفسه في التداول

sunlight
06-24-2012, 02:23

الحساب الديمو كويس فى البدايه لانه بيعلمك كل شىء ولكن عندما تتاجر على الحساب الحقيقى هاتتعلم حجات عمرك ماكنت هاتتعلمها على الديمو السوق الواقعى غير الديمو نهائيا لذلك يجب على كل جديد المتاجره على الحقيقى ولو بمبلغ صغير عشان يعررف حقيقه السوق

magic777
06-24-2012, 05:03
الحساب الديمو كويس فى البدايه لانه بيعلمك كل شىء ولكن عندما تتاجر على الحساب الحقيقى هاتتعلم حجات عمرك ماكنت هاتتعلمها على الديمو السوق الواقعى غير الديمو نهائيا لذلك يجب على كل جديد المتاجره على الحقيقى ولو بمبلغ صغير عشان يعررف حقيقه السوق

على فكره الحساب الديمو هيكون افيد ليك كمان بعد ماتفتح حسابك الحقيقي لانك هنا
هتدرب اكتر عملي عليه وهتطبق عليه الطرق اللي انت عاوز تطور بيها طريقه عملك واستراتيجيتك

Mostafa Mando
06-24-2012, 07:21
على فكره الحساب الديمو هيكون افيد ليك كمان بعد ماتفتح حسابك الحقيقي لانك هنا
هتدرب اكتر عملي عليه وهتطبق عليه الطرق اللي انت عاوز تطور بيها طريقه عملك واستراتيجيتك

صحيح يا اخي الحساب الديمو مهم للجميع بدونه كان سيصبح التعليم وتوسيع الخبرة

مشوار طويل جدا ملئ بالخسائر الكبيرة

moonlight
06-25-2012, 10:00
انا مازلت فى البداية واستخدم الحساب التجريبى لاتعلم من خلاله المتاجرة واستخدام برنامج الميتاتريدر وكيفية التعامل واستفدت كثيرا منه ولكننى لم اختار الاستراتيجية بعد ولكن يجب اخذ الخبرة من التداول الحقيقى وليس فقط من الحساب التجريبى

aboualy
06-25-2012, 10:05
الحساب الديمو مهم جدا ولا يمكن ان يستغنى عنه اى مبتدء او محترف فهو مهم للمبتدئين ليتعلموا عن طريقه قواعد التحليل وطريقة فتح الصفقات سواء كانت مركت اوردار او اوامر معلقة ويجب ان يحاول المبتدء ان يستخدم الحساب التجريبى كما سيستخدم الحساب الحقيقى

ahmed
06-25-2012, 10:46
الحساب الديمو مهم جدا ولا يمكن ان يستغنى عنه اى مبتدء او محترف فهو مهم للمبتدئين ليتعلموا عن طريقه قواعد التحليل وطريقة فتح الصفقات سواء كانت مركت اوردار او اوامر معلقة ويجب ان يحاول المبتدء ان يستخدم الحساب التجريبى كما سيستخدم الحساب الحقيقى

صح يا اخى استخدام الحساب التجريبى مهم جدا مثل الحساب الحقيقى
لاك فعلا تتعلم عليه كيفيه استخدامه وتطبق عليه كل شئ تتعلمه

okash
06-25-2012, 11:15
انا عن نفس من خلال تدريبي على حساب ديمو لم اكون اي استراتجية لقد تعلمت الاستراتجيات من خلال حسابي الحقيقي
كنت افهم السوق فقط من حساب الديمو

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 11:16

اكيد مفيش فينا عنده العلم الكافى اللى يقول انا بقيت محترف

او يدعى العلم لانك مهما وصلت لدرجه كبيره من العلم

هتبقا لسه تلميذ برده فى بحر هذا السوق

zikooo014
06-25-2012, 13:10
انا اتعلمت علي الديمو مده قليله جدا و بعد كده بقت كل تعاملاتي مع الحقي لحد الحمدلله ما حسابي اتمرجن و في الاخر ؤجعت للديمو تاني
و اهو بحاول اتعلم من تاني

elssayed
06-25-2012, 13:53
انا انتقلت سريعا للحساب الحقيقي ومش كولت في الدراسة والتعلم علي الحساب الديمو
وده كان بعد ماتعلمت بعض الاساسيات في الفوركس فحبيت اني اكسب من الحساب الحقيقي
ولكن للاسف خسرت لاني لم اتعلم جيدا ورجعت مرة تانية للديمو

remo
06-25-2012, 14:26
بسم الله الرحمن الرحيم

انا الصراحة استخدمت الديمو لفترة قصيرة جدا انا عارف ان دا غلط بس المشكلة ان انا ساعة ماتعلمت الفوركس كان فى شركات كتيرة بتدى بونص وبونص حلو فكنت بخش اتعلم على الحقيىقى

yamiyugi
06-25-2012, 14:28
انا تعلمت كثيرا من حسابى فى الديمو واكثر تجربه اثارة لى كانت بدايه من 5000$ وصلت الى 175.000$ وكنت استخدم اكسبرت ونجح فى الحساب الديمو وحقق مبلغا كبيرا جداااااااا وهذا حلم لا يمكن تحقيقه ع الحقيقى

elazez
06-25-2012, 14:34
لا غني عن الحساب الديمو سواء في بداية التعليم ودخول مجال الفوركس
او كمحترف في هذا المجال
فائدته في حالة الاحتراف انك تقدر تطبق استراتيجية جديدة او وسيلة جديدة قبل تاكيدها علي حسابك الحقيقي

safiforex
06-25-2012, 15:07
انا الصراحة استخدمت الديمو لفترة قصيرة جدا انا عارف ان دا غلط بس المشكلة ان انا ساعة ماتعلمت الفوركس كان فى شركات كتيرة بتدى بونص وبونص حلو فكنت بخش اتعلم على الحقيىقى

جيدج انك اخي استعملت الحساب اليدمو فغي البداية فهذا يعطي نفس في التعلم و التدرب على التداول
و اما اشتغالك على البونصات التي تقدمها الشركات فهذه تكون اكيد في المرحلة الثانية ، لكي تتعلم حقيقة على بونص ، و يكون على مثل حساب حقيقي لك

sky44
06-25-2012, 15:19
نعم حساب الديمو هو خطوة اولى لكل جديد في هدا المجال و هو ضروري حتى للمتمكنين في الفوركس لتجريب طرق جديدة و استراتيجيات اخرى و اقل فترة يجب للمبتدئيين العمل فيها بالديمو هي شهرين على الاقل

ZOUHAIR_ZIZO28
06-25-2012, 15:40
لحساب التجربي لي معه مدة جيدة و انا اعتمد عليه كليا و لم اتداول بحساب حقيقي لحد الساعة

2x1
06-25-2012, 15:40
مهم جدا الحساب الديمو قبل اخذ القرار بالتجارة الحقيقية لانة دة بعد فترة

متقلش عن شهرين هيخليك متمكن من ادواتك فالمتاجرة الصحيحة

jihad azzam
06-25-2012, 15:46
بسم الله الرحمن الرحيم

بالفعل يجب على كل مبتدىء ان يتعلم على الديمو اولا
ويطبق على الحقيقي بعد ان يثق من نفسه بانه صار بمقدوره ان يبدأ الفوركس
هي تجربة حلوة على الديمو ومرة عملت مليون ونصف دولار
تصور لو هذا حقيقة

devloppman
06-25-2012, 15:57
تجربتي مع الديمو تجربة طويلة فاقت المدة الإعتيادية
ولحد الآن لازلت أعتمد عليه في تجربة الإستراتيجيات وتحديد إن كانت مربحة أم لا

KOGI
06-25-2012, 21:09
لازم قبل اي فتح حساب حقيقي تطبيق كل ما قرأته في الكتب و ذلك بفتح حساب تجريبي و البدأ بالتطبيق

aboualy
06-25-2012, 21:15

اعتقد انه لابد ان تحقق معدل ارباح شبه ثابت لعدة اشهر قبل الانتقال الى الحساب الحقيقى وليس لمجرد تحقيق ربح فى شهر مثلا نعتبر ان مرحلة الحساب التجربى قد انهت وننتقل الى الحساب الحقيقى

Mtec
06-25-2012, 21:20
بالفعل الديمو يعتبر منطلق لكل متداول يجب التعامل معه بجد
يجب ان تتداول في الديمو مثل كما لو كان مالك الخاص

abdallah elbaz
06-25-2012, 21:21
شكرا ياشباب جدا على المعلومات القيمه الموجوده
الواحد بيستفيد منكم جدا
ربنا يوفقك ونشوف كل واحد يحققله ولا 80 % ارباح
هههههههههه

tariktanjaoui
06-25-2012, 21:24
بالنسبة لي قضيت وقت طويل و استفدت الشئ الكثير من على الحسابات الديمو في البداية اكتسب الخبره و استطاعت تكوين استراتيجيه خاصه بي لكن هناك فرق بين الحسلب التجريبي و الحساب الحقيقي و يتمثل هذا الاختلاف في القدرة على التحكم في الاعصاب و ضبط النفس

The Mester X
06-25-2012, 21:30
لازم قبل اي فتح حساب حقيقي تطبيق كل ما قرأته في الكتب و ذلك بفتح حساب تجريبي و البدأ بالتطبيقاكيد اخوي لازم تطبيق كل مانتعلمه من الكتب و الدروس في لاحساب ديمولاكتساب الخبرة الكافية للربح من الفوركس و لا يجب التسرع في فتح حساب حقيقي بدون خبرة كافية

talal
06-25-2012, 22:48
نعم لقد جربت الكثير من الاستراتيجيات المختلفة ومنها الكثير نجحت على الحساب الديمو
ولكن المشكلة انني لم استمر في الثبات مثل ما كنت على الحساب الديمو فتجد هناك فرص تخرج عن الاستراتيحية وهذا غلط
فاهم شيء هو الثبات على الاستراتيجية والرضا على الارباح

dodovedo
06-26-2012, 18:43
اخى الكريم هو الحساب الديمو جميل فى التدرب
بس لازم الحقيقى لانه بصراحه بيختلف كتير عن الديمو فى النفسيه انك هنا بتاجر بفلوس وهميه لاكن فى الحقيقى بفلوسك

Noah
06-26-2012, 19:10
الحساب الديمو بجد من اكثر التجارب التى من خلالها تمكنت من معرفة اسباب النجاح فى الفوركس لان الحساب الديمو كان سببا فى معرفة التداول بطريقة منضبطة والقدرة على تحقيق نسبة ارباح جيدة وبدون ان يكون هناك تاثير نفسى علي وانا فى السوق

sunlight
06-26-2012, 19:15
الحساب الديمو بجد من اكثر التجارب التى من خلالها تمكنت من معرفة اسباب النجاح فى الفوركس لان الحساب الديمو كان سببا فى معرفة التداول بطريقة منضبطة والقدرة على تحقيق نسبة ارباح جيدة وبدون ان يكون هناك تاثير نفسى علي وانا فى السوق

نعم الديمو علمنى حجات كتيره جدا على الاقل معرف كيفيه المتاجره مع الاوامر ولكنى لم امكث عليه كثيرا وتاجرت على الحقيقى ب2 دولار واتعلمت بال2 دولار دولت حجات كتيره جدا عن ال5000دولار الى كانو فى الحساب التجريبى

saad
06-27-2012, 18:09

khaled zizo
06-30-2012, 03:31
تتداول باى مبلغ تريد مع وجود شركات مثل انستا يكون الأيداع يبدأ من واحد دولار لكن مش المهم مبلغ الأيداع المهم هل المتاجر عنده القدرة على التعامل مع الحقيقى ومع هذا المبلغ الصغير وسوف يقتنع بربحه لأن غالبا معظم المبالغ الصغيرة بتقبى نهاية الضياع للخطورة العالية وعدم اقتناع المتاجر بالعائد المادى
الديمو بمتابة اول سلم الفوركس و فوائده ايضا التعرف على
ارباح جيدة

abdello052
06-30-2012, 06:18
ولكن الذي اريد معرفته هل الديمو مثل الحساب الحقيقي ؟؟؟ حيث قمت بربط حساب الديمو على احد البرامج الذي استخدمها وتفاجاءت

H!m0
06-30-2012, 13:29
في البداية كنت أعمل على حساب ديمو و أحاول الدخول في حساب حقيقي في أسرع وقت لذلك تجربتي كانت فاشلة
و لم أستطع ايجاد استراتيجية ناجحة في الديمو تنجح معي في الحساب الحقيقي
لأن العوامل النفسية تؤثر كثيرا فأنا أحقق أرباح جيدة على الديمو و في نفس الاستراتيجية على الحقيقي أفشل

p2000
06-30-2012, 13:44
شكرا على الموضوع
الحساب الديمو رائع جدا انا استخدمة لمدة شهرين والى الان ولكن عندما فتح حساب الديمو

---------- Post added at 12:42 PM ---------- Previous post was at 12:41 PM ----------

وكمان ايضا لا شك انا لحساب الديمو من افضل الحسابات التى يمكن العمل عليها وتحقيق نسبة ربح جيدة ولكن على الوجه الاخر عليك ان تحافظ على تداولك علىا لحساب الديمو

---------- Post added at 12:44 PM ---------- Previous post was at 12:42 PM ----------

انا انتقلت سريعا للحساب الحقيقيوده كان بعد ماتعلمت بعض الاساسيات في الفوركس فحبيت اني اكسب من الحساب الحقيقي

naoual
06-30-2012, 13:46
لم اتار على الديمو ابدا لاني عرفت انه مضيعة للوقت التجارة على الديمو كلها ارباح لانعداو التوتر و الخوف اما التجارة على الحقيقي فشئ اخر
لذلك فضلت من البداية التجارة بمبلغ بسيط جدا او البونص من بعض الشركات قصد التمرن نفسيا و اتاكد اذا كنت اتحكم باعصابي

Rami
06-30-2012, 13:49

اتفق معك لكن هناك شى لا يستطيع المتاجر او المضارب ان يقيسه على الديمو
الا وهو العامل النفسى الذى ينبغى ان نخوضه على حساب حقيقى
ولو بمبلغ زهيد
تحياتى لك

waleed adel
06-30-2012, 14:20
الديمو مثل الحساب الحقيقي لافرق بين المنصتين ولاكن الفرق فى اننا نستخدم الديمو للتعلم فقط
يعلمك ازاي تتعامل مع السوق وتضع اوامر الشراء او البيع
وتجرب الاستراتيجيات والتعليم مفتوح لكام شهر حتى ندخل باموال

magic777
06-30-2012, 17:42
الديمو مثل الحساب الحقيقي لافرق بين المنصتين ولاكن الفرق فى اننا نستخدم الديمو للتعلم فقط
يعلمك ازاي تتعامل مع السوق وتضع اوامر الشراء او البيع
وتجرب الاستراتيجيات والتعليم مفتوح لكام شهر حتى ندخل باموال
والمتاجر الشاطر هنا اللي ميسبش الحساب الديمو الا بعد مايكون اتقن العمل في مجال الفوركس
ويكون كون لنفسه نظام متاجره وطريقه عمله وخطه منظمه يعمل بها
علشان يقلل على الاقل من خسائر البدايه

derfcase
07-01-2012, 04:15
تجربتي في الحقيقة كانت متذبذبة
فصفقة احقق بها ربح و اخري اخسر - و هكذا
و لكنني استمررت فيه ولازلت حتي اكسب المزيد من خبرات السوق و التحليل الفني

waleed adel
07-02-2012, 09:55
اجمل فترت هى فترات العمل على الديمو الفوركس جميل ومربح ومافيش اى شد عصبى ولا توتر
فى جمال احسن من كده ههههههههههه

mohamedfx2005
07-02-2012, 11:18
السلام عليكم ورحمة الله
انا في اعتقادي والله اعلم ان الديمو خطوة يجب على كل مبتدا المرور بها لكن يجب العمل عليه كانه حسابك الحقيقي وان تكون قيمة الحساب ديمو نفسها القيمة التي تنوى فتح حساب حقيقي بها
حتى تتعود على ادارة راس المال والاستراتيجية
فمن الخطا ان تفتح حساب ديمو 10000 دولار وانت حتفتح حساب حقيقي 100 دولار

Mohamed90
07-02-2012, 12:02
السلام عليكم ورحمة الله
انا في اعتقادي والله اعلم ان الديمو خطوة يجب على كل مبتدا المرور بها لكن يجب العمل عليه كانه حسابك الحقيقي وان تكون قيمة الحساب ديمو نفسها القيمة التي تنوى فتح حساب حقيقي بها
حتى تتعود على ادارة راس المال والاستراتيجية
فمن الخطا ان تفتح حساب ديمو 10000 دولار وانت حتفتح حساب حقيقي 100 دولار

السلام عليكم اخي انا متفق معاك في هذا الامر و لاحظت كثير من الاخوة يتدربون على حسابات كبيرة في التجربي
مثلا 10.000 او 50.000 و يدخل على الحقيقي ب 100 او 200 و هذا غير جيد بتاتا
يجب اخد حساب تجربي كالحقيقي بنفس القيمة و تصرف معه بجدية لجعل المحكاة بينهما افضل وقعية

elzeel
07-02-2012, 12:08
بصراحه انا مفتحتش حساب ديمو ودخلت للمنتدى علطول وشجعنى البونص
وقلت انى هحاول انى اتعلم من المنتدى والشروحات واتاجر بالبونص ان شاء الله

Dentist Ahmed
07-02-2012, 21:06
بصفتى مبتدئ فى مجال الفوركس فانا الى الان اعمل على حسابى التجريبى ( الديمو ) حتى اخد الخبره والمهاره الكافيين اللاتان يؤهلانى للعمل على حساب حقيقى

safiforex
07-02-2012, 21:09
بصفتى مبتدئ فى مجال الفوركس فانا الى الان اعمل على حسابى التجريبى ( الديمو ) حتى اخد الخبره والمهاره الكافيين اللاتان يؤهلانى للعمل على حساب حقيقى

بالتوفيق لك اهخي الكريم في المسيرة الفوركسية
و جميل انك تعتمد الان على حساب تجريبي فقط للتعلم ، و حاول ان تستفيد من النصاءح المذكورة هنا في المنتدى
فهي نصاءح غالية و يجب الاتزام بها و بالتوفيق لك

kingman
07-03-2012, 01:54
اجمل فترت هى فترات العمل على الديمو الفوركس جميل ومربح ومافيش اى شد عصبى ولا توتر
فى جمال احسن من كده ههههههههههه
حقيقى والناس لو اقتنعت بكد وعرفت ده كويس مش هتتسرع ابدا انها تدخل على الحقيقى الا بعد اكتساب الخبرة المناسبة فى السقو عن طريق الممارسة والتدريب والتعلم على الديمو بدل مانخسر على الحقيقى

kaka2
07-03-2012, 02:02
التداول على الديمو مفيد في تعلم كيف تفتح الصفقة وتغلقها
وحاجات اساسية فقط
لنكن صادقين مع انفسنا
الديمو ليس فية ضغط تخسر مليون او دولار واحد مش هتفرق
بالاضافة انة ليس فيه طمع
على العكس تماما مع الحقيقي

تبقى وجهة نظر تحتمل الصواب والخطأ

ymn30
07-03-2012, 02:09
اكيد العمل على حساب الديمو مفيد جدا فى التعلم والدراسه وتطبيق وكمان لا يوجد به اى ضغوط وكمان الواحد بيقدر يحقق مكاسب خياليه عليه ارجو ان تصبح حقيقة

yassinoh
07-03-2012, 14:40
أما بخصوص الاستراتيجيات للاسف لازلت بعيدا لتحقيق او النثبث من اي استراتيجية .
لكن لي بعض الملاحضات على حساب الديمو وأهمها ان المبتدئ في حساب الديمو يجد نفسه امام مبلغ كبير في حسابه

ma90do
07-03-2012, 15:00
بصراحه انا اول ما بدئت بدئت علي حسابات حقيقيه ومجربتش الديمو نهائي كان فيه شركات بتقدم بونص 100 دولار بدون ايداع و50 وهكذا كنت بسجل فيها وبخسرهم واحيانا منهم شركات بتنصب بس اتعلمت عليهم بصراحة

thestarboy
07-03-2012, 15:48
هههههه للاسف انا جربت عليه وكاان شغال زي الفل بس يمكن عشاان الوااحد مكنش بيبقي خاايف ومكنش فيه طمع عشان الحساب تجريبي
وبعدين قلبت ع حقيقي مش كانت التجربه كويسه ليا بس التجريبي مفيد لاجراء التحليلات والتجارب انا الاول كنت بقول انا هدخل ع الحقيقي علطول
بس ده مش افضله لحد وفعلا مش عرفت كده الا اما جربت

king
07-03-2012, 15:52
اكيد الحساب التجريبى يؤثر بشكل ايجابى على خبرة واداء كل متداول وينقل التاجر من مرحله الى مرحله اخرى وهيا مرحلة الاحتراف وانا فى بداية حياتى فى النقد الاجنبى كنت احقق ارباح من الحساب التجريبى بفضلها اكسبتنى الخبره التى جعلتنى مؤهل لتحقيق ارباح ايضا فى الحساب الحقيقى

waleed adel
07-04-2012, 16:04
ان المبتدئ في حساب الديمو يجد نفسه امام مبلغ كبير في حسابه ورافعة مالية غير الموجود
اذا ما فتح حساب حقيقي

ehab
07-09-2012, 01:16
اانا صراحة لا اعمل ف حساب ديمو حتى الان ولكنى اجمع بونص وسوف اربط حسابى بحساب احد المحتررفين فى هذا
المجال حتى اتعلم المجال وسوف اديرة بنفسى

madoxegy
07-09-2012, 09:36
الحساب الديمو رائع جدا انا استخدمة لمدة شهرين والى الان ولكن عندما فتح حساب الديمو برصيد وهمى 10.000 عشرة الف $ وصل الى 8 الف ورحت فتح واحد اخر 10 الف بقيوا 16 الف والان بقول لنفسى اة لو من صح

Desperate
07-09-2012, 09:47
انا لسه لغاية دلوقتى على الديمو بقالى شهرين, بش مش بفتح حسابات كبيرة ب 10 الف والكلام ده
بقتح علا طوول بين 100 و 1000.
واحط هدف معين لو وصلتلوا الغى الحساب وافتح واحد تانى
او 3 حسابات طيرتهم وبعدين بدأت اظبط الحسابات واديرهم كويس كأنهم حسابات حقيقية
و رابع حساب كان ب 600 خليتهم950 فى شهر :)
والخامس كان 1000 خليته 1250 فى شهر
والسادس كان 100 بس وخليته 130 فى شهر

طبعا كنت بدخل كتير وافتح صفقات كتير عشان مش مهتم بخسارة او ربح بس فى كل صفقة كنت براعى راس المال

mohamed adel
07-09-2012, 10:23
انا عن نفسى لسة مبتدئ فى الفوركس واحاول عن طريقه تكوين الاسترتيجيات الخاصة بى لذلك اجازف احيانا واتروى احيانا اخرى
حتى تصبح لى الخبرة اللازمة التى تمكنى من التجارة وفتح حساب حقيقى

mrxr00t3d
07-09-2012, 10:26
انا ما دخلت الديمو انا دخلت مباشره على الحقيقي الله يستر و بس ههه
وشكرا على الموضوع القيم ده

resala11111
07-09-2012, 13:20
طبعا بدات على الديمو وأكتسب خبرة منه
كبيرة وأنصح كل الاعضاء الجدد فى الفوركس
فى البدء فى الحساب الديمو من أجل
أكتساب الخبرة ثم الحساب الحقيقى

dent
07-09-2012, 13:57
الديمو لايخسر فى نظرى
انا فتحت حساب ديمو ضاعفته 3 مرات
وفتحت حقيقى خسرتع فى الاخر

فالديمو فى نظرى ليس مقياس لانك غير ملتزم باى استراتيجيه الا اذا فتحت حساب ديمو بنفس القيمه التى ستضع بها فى الحقيقى
وتتاجر بنفس الاسلوب وبنفس الطريقه

mohamed 300
07-09-2012, 13:59
من المؤكد انها خطوه اساسيه وضروريه للتعلم والبحث فى هذا السوق ,ومن المؤكد ان الحساب الديمو هو اول الاشياء التى تتعامل معها للتجريب ومعرفه كل شئ

kingman
07-09-2012, 15:22
الديمو لايخسر فى نظرى

فالديمو فى نظرى ليس مقياس لانك غير ملتزم باى استراتيجيه الا اذا فتحت حساب ديمو بنفس القيمه التى ستضع بها فى الحقيقى

هو المتاجر لو يقدر يتعامل مع الديمو مثلما يتعامل مع الحقيقى من حيث راس المال والطريقة فى المتاجرة الى حد ما هقدر نوصل الى تشابه كبير بين العمل على الديمو والحقيقى لكن للأسف ده مش بيحصل

sabre
07-09-2012, 15:26
بالطبع استطعت والحمد لله تكوين الكثير من استراتيجياتى على الديمو
ولاكن للاسف استراتيجيه العامل النفسى هى الوحيدة التى لم استطيع تكوينها على الديموا ولازم تدفع فيها

roka
07-09-2012, 15:33
بسم الله الرحمن الرحيم

اعتقد ان الحساب التجريبى هو اساسى للتعلم بجانب اكتساب الخبرات من الاخرين ولكن يجب التعليم علية لمدة شهر او اكثر لتجنب الخسارة

rabie10
07-09-2012, 21:48

لكي تعرف كل الخواص عمليا لأنك ستتعامل بها عند فتح حساب حقيقي و للحساب التجريبي كان له رجعه حلوة اوي

على تحليلاتي فنماها بشكل ممتا الحمدلله و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

magic777
07-09-2012, 21:49
الديمو لايخسر فى نظرى

طيب وليه متلتزمش في الحساب الديمو وتتعامل معاه كحساب حقيقي وتوفر لنفسك نفس المعطيات
كأنك تفتح حساب ديمو بنفس المبلغ اللي هتودعه في لحساب الحقيقي
وايضا تجرب نفس الطريقه اللي هتشتغل بيها على الحساب الحقيقي
وبكده التجربه هنا هتكون مفيده ليك

theboy2226
07-10-2012, 16:19
صراحة انا مكملتش في الديمو اكتر من كام اسبوع لاني كنت متحمس جدا عشان اتاجر في الحقيقي و اجرب اطبق اللي انا اتعلمته من الكتب
و خصوصا ان و انا في الديمو قريت في كذا منتدي ان الديمو مش مهم اوي عشان اقعد شهور فيه عشان العامل النفسي و الخبرة النفسية بتتكون من الحقيقي مش الديمو مهما طالت مده الديمو

aboualy
07-10-2012, 16:39
طيب وليه متلتزمش في الحساب الديمو وتتعامل معاه كحساب حقيقي وتوفر لنفسك نفس المعطيات
كأنك تفتح حساب ديمو بنفس المبلغ اللي هتودعه في لحساب الحقيقي
وايضا تجرب نفس الطريقه اللي هتشتغل بيها على الحساب الحقيقي
وبكده التجربه هنا هتكون مفيده ليك

اعتقد ان الالتزام بالعمل فى الحساب الديمو بنفس الطريقة التى سوف نستخدمها مع الحساب الحقيقى وكذلك بنفس طريقة ادارة راس المال هو شرظ مهم للاستفادة من العمل على الحساب التجريبى

kero
07-10-2012, 16:46
اكيد كلنا ابتدينا على الحساب التجريبى وهو لا غنى عنه لاى تاجر مبتدا او محترف .ز
بس مش استفدت منه كتير انا اكتسبت الخبرة بجد من خلالا التداول على البونصات لانها اموال حقيقة والخسارة كانت بتفرق معايا كتير ومبتعديش عليه الا لما اتعلم منها واتجنبها بعد كده

Noah
07-10-2012, 19:05
انا اتداول فىا لفوركس منذ فترة طويلة ولكن خبرتى ان الكثير لا يعرفون فىا لاصل ما هى قيمة الحساب الديمو بالرغم ان الحساب الديمو لا يوفر نسبة كبيرة من الراحة لان المتاجر يشعر انه يعمل على شئ تجريبي لذلك لا يحب الديمو اطلاقا

mando
07-10-2012, 19:19
الحقيقة النتائج بتكون كويسة على الحساب الديمو الفترة اللى فتات كنت بتلزم باستراتجية وطريقة عمل وبصبر على الصفقات لكن لما بشتغل على الحقيقى مافيش صبر لكن ان شاء الله الواحد يوصل لحد ما يوصل لمرحلة الصبر وعدم الاستعجال والالتزام

mturk2007
07-10-2012, 19:26
التجربة على الحساب الديمو كانت افضل بكثير من الحساب الحقيقي اظنت لان الانسان لا يكون لديه خوف
فالمال ليس مالي الخاص اما عند عند الحساب الحقيقي فانا اكون متوتر اكثر

safiforex
07-10-2012, 20:10
التجربة على الحساب الديمو كانت افضل بكثير من الحساب الحقيقي اظنت لان الانسان لا يكون لديه خوف
فالمال ليس مالي الخاص اما عند عند الحساب الحقيقي فانا اكون متوتر اكثر
هذا طبيعي اخي الكريم فالعمل على الحسلاب التجريبي ما هو الا عمل على راس مال وهمي و هذا ما سيحس به المتداول عليه
لكن ما ان يتاجر على الحقيقي حتى تبدا التوترات في الظهور
لان بكل بساطة ففي هذه الحالة يكون يتاجر على اموال حقيقية

rabie10
07-10-2012, 20:28
حساب الديمو مرحلة ضرورية وقنطرة أساسية للعبور للعالم الحقيقي والمجازفة في سوق الريح والخسارةعلى أرض الواقع

mido95
07-10-2012, 20:32
انا بتاجر دلوقتى فى حساب ديمو بمبالغ كبيرة و خسارتى اكبر من الربح بس الحمد لله انا بتعلم كل يوم جديد و جديد و بكتسب خبرة زيادة
لكن النهاردة تاجرت فى حسابى الحقيقى بالبونص و الحمد لله الخسارة ما كنتش كبيرة

sa sa
07-10-2012, 20:57
التمرس علي الحساب التجريبي لاغني عنها للمبتدئين في تجاره الفوركس او حتي اصحاب الخبره في الحصول علي التدريب لكسب الخبره من الاحتكاك العملي بالسوق او حتي لصقل خبرتهم انا اتمني ان يكن عندي استراتيجيه اطورها بنفسي وتحقق ليا افضل ربح ممكن

lesa
07-10-2012, 20:59
انا ارى ان الحساب التجريبى مهم جدا جدا لاى متداول ... مازلت اتداول على حساب ديمو وتعلمت منة الكثير واصبحت قادرة على فهم الكثير من الخصائص والنقاط التى تخص الفوركس .

ma90do
07-10-2012, 21:11
هذا طبيعي اخي الكريم فالعمل على الحسلاب التجريبي ما هو الا عمل على راس مال وهمي و هذا ما سيحس به المتداول عليه
لكن ما ان يتاجر على الحقيقي حتى تبدا التوترات في الظهور
لان بكل بساطة ففي هذه الحالة يكون يتاجر على اموال حقيقية

فعلا الحساب البونص الوهمي لا حقق ضغوط للمتداول وسيجعله بتحقيق المزيد من الارباح عن الحساب الحقيقي الذي يخلق نوع من الخوف والتوتر في المتاجره في البداية

Meerak
07-10-2012, 21:13
والله الشغل على الديمو حلو علشان مفيش العامل النفسى والحمد لله على الديمو بحقق ارباح كبيرة دائما
بس حتى الان لم استطع تكوين استراتيجيتى الخاصة

naitsi
07-10-2012, 21:17
السلام عليكم
انا شخصيا اجد انه لا فائده من الديمو غير انك تتعرف علي المنصه وكيف تتفح وتغلق الصقا وتعرف الاوامر المعلقه وتحقيق الهدف ووقف الخساره ولكن التداول علي الحقيقي يختلف كثيرا جدا والله اعلم

kingman
07-11-2012, 01:08
السلام عليكم
انا شخصيا اجد انه لا فائده من الديمو غير انك تتعرف علي المنصه وكيف تتفح وتغلق الصقا وتعرف الاوامر المعلقه وتحقيق الهدف ووقف الخساره ولكن التداول علي الحقيقي يختلف كثيرا جدا والله اعلم
مع ان التجريبى فى البداية بتعتبر المدرسة اللى واحد بيتعلم فيها كى يتخرج قادر على ادارة حسابه الحقيقى وبدل مايخسر وهو بيتعلم على الحقيقى يخسر على الديمو افضل

ehab
07-14-2012, 07:02
لا فائده من الديمو غير انك تتعرف علي المنصه وكيف تتفح وتغلق الصقا وتعرف
الاوامر المعلقه وتحقيق الهد ووقف الخساره ولكن التداول علي الحقيقي يختلف بالفعل

HUSSENEY
07-14-2012, 07:45
سواء المبتدأ او المحترف ولكن يعيبوا انوا يخلو من العامل النفسى

tictok
07-14-2012, 08:29
حساب الديمو فعلاً مهم للتجريب والتعلم ويفيد في استخدام استراتيجيات ولكن العيب الوحيد فيه أنه لا يعطيك أحساس التجارة الحقيقية والقلق والتركيز ولذلك هناك اختلاف كبير بينه وبين الحساب الحقيقي
لذلك لابد بعد حساب الديمو التجريب بحساب حقيقي بمبلغ بسيط للوصول للتعلم الجيد

elking
07-14-2012, 09:35
اكيد كلنا سواء مبتدئين او ذوى خبرات ومحترفين ليس من الممكن الاستغناء عن الحساب الديمو لانه بمثابة تجربه على التداول

hehelibeb
07-14-2012, 09:58
أنا لا أحب أن أتاجر على الديمو

دائما أبحث عن شركات تعطي بونص حتى ولو كانت نصابة

وأتدرب بشكل حقيقي وأنا أود الربح أما الديمو فأنت تتاجر ولا تبالي رإن ربحت فذاك وإن لم تربح فلا يهم

العوامى
07-14-2012, 11:08
السلام عليكم

معك حق وانا كنت افكر عكس ذلك فى اول تداولاتى وكنت اعتمد على التوصيات والدخول العشوائى
الى ان قابلت رجلا فى منتدى سألتة عن استراتيجية للتداول فاخبرنى ان الاستراتيجيات كثيرة ولكن الاستراتيجية الرابحه هى التى تصنعها انت

younesjoe
07-14-2012, 12:53
الديمو له مميزات كبيرة في التعلم لان منه تستطيع البحت و خلق استراتيجيتك الخاصة و تجربتها لشهور حتى تتاكد من مصداقيتها لكن المساوء تتجلى في انه عديم الاحساس لان الاحساس ياتر فيك في الحقيقي و ممكن تغير الاوامر

fxjoseph
07-14-2012, 12:57
الديمو ده خرافة بس ازاي تشتغل ع الحقيقي زي الديمو هي ده المشكلة انا كنت فاتح حساب ديمو وما شاء الله اللون الاخضر كان منور في الصفقات ويكاد اكون مشفتش اللون الاحمر لكن في الحقيقي يحتاج راس مال معقول علي الاقل 100 دولار علشان تنجح فيه

Mohamed90
07-14-2012, 13:33
السلام عليكم اخي العزيز كلنا مررنا من هذه المرحلة اكيد
و انا لي تجربة طويلة مع الحساب التجربي و صراحة استفدت كثير منه
و حققت منه خسائر كثير تعلمت منها

egypt2012
07-14-2012, 13:36
انا استعملى للحسابات الديمو فى تجربة استراتيجية جديدة او عمل استراتيجية جديدة او تجربة اكسبيرت

tarek22
07-14-2012, 14:35
انا دخلت الفوركس من 2011 تقريبا وحتى الان شغال بحساب تجريبى بجرب عليه كل الطرق الخاص بى وبقدر احدد افضل طريقه وصلت لها بطبقها على حسابى الحقيقى وبقيمها ايضا حسب نتائجها

mahmoud1
07-14-2012, 14:38
بسم الله الرحمن الرحيم

الى الان بجرب الحساب الديمو فى الاستراتجيات الجديدة او فى عمل تطوير على الاستراتجية وشايف انه لا غنى عنه سواء كان محترف او مبتدى لانه لو خسرت مش بتخسر فلوس من جبك فى فكرة جات لى من فترة بدل ما اجرب ديمو اجرب حقيقى بعقد صغير لكن الى الان لم اقوم بهذة التجربة لاغنى عن الحساب الديمو

thestarboy
07-14-2012, 14:57
هو الحساب الديمو نفس الحقيقي بس المشكله انك في الديمو بتجرب عادي من غير اداره
انما في الحقيقي لازم اداره راس مال كويسه وكمان بيحتاج صبر مش زي الديمو

ehab
07-14-2012, 16:47

فعلا لابد من التعلم قبل بداء اى شئ سواء من خلال الكتب الانجلزية
او من خلال الفيديوهات الى مالية النت مثلا او عن طريق المحاضرات برضو مفيدةو
وبعدين تعمل حساب تجريبى تتدرب علية مدة كافية

dodovedo
07-14-2012, 17:04
اخى الكريم
انا حاليا عملت استراتيجيه كويسه
بس لسه هجربها واتاكد منها
تقبل ودى واحترامى

mahmoud1
07-14-2012, 17:07
هو الحساب الديمو نفس الحقيقي بس المشكله انك في الديمو بتجرب عادي من غير اداره
انما في الحقيقي لازم اداره راس مال كويسه وكمان بيحتاج صبر مش زي الديمو

بالفعل الحساب الديمو ممكن الواحد يصبر على صفقاتى وكنت بخش بعقود كبيرة عن مش هاتفرق معايا المكسب ولا الخسارة
لكن اتعلمت عدم التسرع فى الدخول وان شاء الله اتعلم الصبر على الحساب الحقيقى

aminos
07-14-2012, 17:20
السلام عليكم
ليس بعض المتاجرين فقط بل المتاجرين كلهم بدئو على حساب ديمو
و أنا كذالك و أي جديد في الفوركس يجرب على الديمو ثم الحقيقي
من أحسن الأشياء التي تميز الفوركس على باقي الأسواق المالية

msh4egy
07-14-2012, 18:00
السلام عليكم ورحمه الله
اولا اهميه الحساب الديمو تاتى من جديه الشخص نفسه فى التعلم
فلو كان حريص على التعلم اصبح الديمو بالنسبه له مثل الحقيقى لانه يتعامل معه نفسيا مثل الحقيقى تماما بحيث عندما يرى فى نفسه المقدره على العمل بالحساب الحقيقى وخصوصا نفسيا يبدا بالفعل ,اما اغلبنا الا القليل لا يستطيع ان يتحمل الديمو اسبوعا واحدا وخصوصا اذا كان يربح بالديموا فيسرع الى الحساب الحقيقى ليتاجر به ويتفاجأ بالخساره لانه نفسيا غير مؤهل وهذا خطا شديد

delpi
07-14-2012, 18:04
بيعلمك كل شىء ولكن عندما تتاجر على الحساب الحقيقى هاتتعلم حجات عمرك ماكنت هاتتعلمها على الديمو السوق الواقعى غير الديمو نهائيا لذلك يجب على كل جديد المتاجره على الحقيقى ولو بمبلغ صغير

salah.bmw
07-15-2012, 00:46
بصراحة انا اول ما ابتدأت صرت محترف ديمو درجة اولى
بس من اول مرة تاجرت فيها على الحقيقي خسرت يا ترى شو هو السبب ؟؟؟؟؟؟

mage
07-15-2012, 03:48
الحساب الديمو من افضل الاشياء التى استفدت منها كثيرا فى تعلم الميتا تريدر ولكن ما غير ذلك لم يكن الحساب الديمو السبب فى تعلم الفوركس بل اننى تعلمت فعلا عندما عملت على الحقيقي فقط ولكن لا غير ذلك

kingman
07-15-2012, 03:53
بيعلمك كل شىء ولكن عندما تتاجر على الحساب الحقيقى هاتتعلم حجات عمرك ماكنت هاتتعلمها على الديمو السوق الواقعى غير الديمو نهائيا لذلك يجب على كل جديد المتاجره على الحقيقى ولو بمبلغ صغير

وطبعا اكتر حاجة هيفاجا بها المتداول على الحقيقى هى نفسه
ودى اكبر عدو لنا فى السقو بما تحمله من عواطف وعوامل نفسية من تسرع وطمع وتوتر وخوف وقلق وغيره من تلكل العوامل المؤثرة جدا فى التداول

safiforex
07-15-2012, 03:56
وطبعا اكتر حاجة هيفاجا بها المتداول على الحقيقى هى نفسه
ودى اكبر عدو لنا فى السقو بما تحمله من عواطف وعوامل نفسية من تسرع وطمع وتوتر وخوف وقلق وغيره من تلكل العوامل المؤثرة جدا فى التداول
طبيثعي اخي الكريم انه لما يتداول المتداول على الحقيقي انه تاتي اليه العوامل النفسية من كل جهة
فقد ياتي التسرع و التوتر و الطمع و الخوف ، و كل هذا سيصاب به و خصوصا ان عمل ايداع لاموال حقيقية له

fx-man
07-15-2012, 04:08
انا ما اشتغلتش فى الديمو كتير لانى شايف ان الشغل فى البونصات من بعض الشركات افضل لان بيخليك تتعامل مع سوق حقيقى .بس اللى افتكره من شغلى فى الديمو انى كنت دايما بجرب الاستراتيجيات اللى بشوفها وكنت دايما بخسر .

mohamed yossef
07-16-2012, 11:30
لم اكون استراتيجيتى الخاصة على الحساب الديمو ولكن قمت بتكوينها على الحساب الحقيقى
وكانت تلك غلطة منى تسببت فى ضياع الحساب

kimoboy
07-16-2012, 11:41
مـازلت أتعلم على الديمو وأنـا جـد مبتـدأ
في حساب الديمو أنـا أضغـط على كـل الأزرار مـن دون أي معرفـة

forex4ever
07-16-2012, 21:07
لم اتخلى يوما عن الحساب الديمو ابدا حتى وان كنت احقق ارباح جيدة على الحقيقي لكن بدون التدريب المستمر على الديمو لايمكن لي الاستمرار في النجاح ..انا في بداياتي استمر تدريبي على الديمو قرابة السنة الكاملة اجرب فيها مؤشرات واستراتيجيات وكنت افتح اكثر من حساب ديمو باسم الاستراتيجية التي اجرب عليها وهكذا

HUSSENEY
07-16-2012, 21:11
الحساب الديمو
مهما جدا لكل متاجر فى سوق القوركس
لانة يكون محاكى للحقيقى

mido
07-16-2012, 21:13
اخي الكريم
تجربتى مع الديمو للأسف مكنتش طويلة مثل معظم الكثيرين فقد اتجهت للحقيقى بعد تعلم الأساسيات وده طبعا خطا ومش بأييده وبنصح الجدد ان يهتموا بالتجريبى بالقدر الكافى
تقبل مروري ولك فائق احترامي

os-x
07-16-2012, 21:37
اول حساب ديمو قمت بفتحه كان ب 5000 دولار وفي نفس اليوم اصبح 5650 تقريبا بالفعل تمنيت لو كان الحساب حقيقي هههههه
واحسست بطمع كبير للتجربة في الحقيقي لاكن لازلت اتاجر في الوهمي حتى اكتسب خبرة اكثر ان شاء الله ثم سانتقل للحقيقي

sara123
07-16-2012, 21:53
أنا استمتعت كثيرا اثناء التداول على الحساب التجريبي,,وكانت الفترة التعليمية على الحساب التجريبي طويلة جدا بالنسبة لي وأنا فضلت أن أطيل فترة التعلم على الحساب التجريبي لأنه بالفعل جعل مستواي في الفوركس أقوى وأنا أعتقد أنه لا نستطيع ان نبدأ بشكل صحيح في الفوركس دون أن نتعلم على الحساب التجريبي لانه يعمل على استحضار الصورة ووضوح حال السوق على منصة التداول.

msh4egy
07-16-2012, 22:40

nada
07-16-2012, 22:45
الف مبروك ويارب تكون ارباح على طول
بتوفيق للجميع

Forex Eyes
07-16-2012, 23:34
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بالنسبة لتجربتي الاولى كانت غريبة بعض الشيء
بدأت بفح صفقات في كل اتجاه دون ان اعرف
اتجاهها و كان مصيره التصفير
هههه تجربة و عدت

pimo
07-17-2012, 01:10
نعم انا تدربت في اول الامر علي حساب تجريبي في مدة لا تقل عن سنة ومازلت املك حساب تجريبي وقد اكتسبت استراتجية وطورتها علي الحساب التجريبي ومازلت اطورها علي هذا النوع من الحساب وهو مفيد
ا وانا انصح به المبتدء في الفوركس

tarek22
07-17-2012, 14:06
بلاش شك التداول على الحساب الديمو مفيد جدا لمن يريد ان يدخل هذا السوق لكن مش المهم انك تجرب عليه المهم انك تدخله علشان بالفعل تستفيد

nrgslawi
07-17-2012, 14:54
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انا اعتمد على الحساب الى الان لانني اجرب في الادوات والاكسبرتات والاستراتيجيات قبل وضعها على الحساب الحقيقي

mostafakamal
07-18-2012, 21:03
فى الحقيقة الديمو غير الحقيقى تماما نفسيا وبدنيا وحتى راس المال مختلف
معاك فى الديمو الى يغطيك ولا تخاف عليه وذلك عكس الحقيقة فيه توتر وعصبية احيانا
وايضا التداول براس مال كبير فى الديمو يكره الواحد فى المكاسب الصغيرة فى الحقيقى

MrSniper
07-18-2012, 21:05
الحساب الديمو يختلف عن الحساب الحقيقي
و خصوصا في المتاجرة و دلك بسبب راس المال الحقيقي و التجريبي
لأن المتداول يخاف عند المخاطرة براس ماله

Aker001
07-18-2012, 21:06
استمتعت كثيرا اثناء التداول على الحساب التجريبي,وكانت الفترة التعليمية على الحساب التجريبي جيد تعلمت فيها الكثير

عزبز 18
07-18-2012, 21:09
انا الحمد لله تعلمت كثيرا من تجربتي في الحساب التجريبي
لانه بالحساب التجريبي تتعلم كيفية فتح الصفقات و كيفية التحليل الفني ثم الدخول في الصفقة

ahmed
07-18-2012, 21:12
فترة الحساب التجريبى من اهم الفترات فى حياة المضارب
فهى التى تحدد ما نوع هذا المضارب يومى اسبوعى شهرى
مخاطر متوسط المخاطر
كل هذا يتم اتقانه والتعود عليه فى الديمو

madoxegy
07-18-2012, 21:14
الحساب الديمو رائع جدا انا استخدمة لمدة شهرين والى الان ولكن عندما فتح حساب الديمو برصيد وهمى 10.000 عشرة الف $ وصل الى 8 الف ورحت فتح واحد اخر 10 الف بقيوا 16 الف والان بقول لنفسى اة لو من صح

twaslpro
07-18-2012, 21:49
انا لا زلت اعمل على الحساب التجريبي وساستمر باذن الله حوالي شهرين على هذا الحساب حتى اكتسب المهارة والخبرة من هذا الحساب وبعد كذا نبدا بعون الله ومشيئته في الحساب الحقيقي ونسال الله ان يعين الكل ويسدد خطاهم

assidi saber
07-18-2012, 22:16
تجريبتي مع حساب ديمو كانت جيدة كسبت الكثير من الخبرة و لكن يبقى العامل النفسي وهو أهم شئ في الفوركس الذي تسطيع تعلمه الا بحساب حقيقي

SlaiteR
07-19-2012, 15:28
السلام عليكم

طبعا اخي حسنت من ادائي كثير

لكن للآن لم اخترع استراتيجية

ولا اميل لاستراتيجية العصرية المنتشرة

زيزو
07-19-2012, 18:28
تجربتي مع الديمو
صفقة بتكسب وصفقة بتخسر واهو ماشية
لسه مش عارف
بس اهم حاجة الابتعاد عن الطمع

AMANI
07-19-2012, 22:29

mohamed hamdy
07-19-2012, 22:31
انا اعتقد ان اي متاجر لابد ان يتداول فى الحساب الديمو لكى يجرب اكثر من استراتيجية ويختار الاسترتيجية التى
سوف تفيده فى الحساب الحقيقى

safiforex
07-19-2012, 22:54
انا اعتقد ان اي متاجر لابد ان يتداول فى الحساب الديمو لكى يجرب اكثر من استراتيجية ويختار الاسترتيجية التى
اذا كان المتداول في بداته فلا اظن ان استراتيجية نجح بها في التجريبي سينجح بها في الحقيقي
و احسن شيء هو انه يكون تجريب الاستراتجية على الديمو فقط ليرى قوتها ، و انما لكي نرى نتاءجها فلابد من تجريبها على الحقيقي

magic777
07-20-2012, 00:05
انا الحمد لله تعلمت كثيرا من تجربتي في الحساب التجريبي
لانه بالحساب التجريبي تتعلم كيفية فتح الصفقات و كيفية التحليل الفني ثم الدخول في الصفقة
هو الحساب التجريبي اخي هيساعدك كتير في انه يعلمك في البدايه ازاي تتاجر في السوق
وكأنك في سوق حقيقي بالضبط فهي فعلا ميزه انه يكون فيه برنامج تجريبي المتاجر يقدر يكتسب الخبره منه
عمليا قبل العمل على السوق الحقيقي

xtomorrow
07-20-2012, 00:44
اكيد اخي بلا نقاش خاصة لو كان المتاجرغير ملم بعد باساسيات التداول كوضع الارتكازات وتحديد الهدف
وانا شخصيا كنت فاشل تماما على حساب الديمو لتهاوني فيه والعكس في الحساب الحقيقي

abdallah elbaz
07-20-2012, 02:00
الحساب الديمو بمتابة اول سلم الفوركس و فوائده ايضا التعرف على
ارباح جيدة من دوون خووف

ايوة معاك حق لازم علشان ناخد الخبره واننا نطمن فى اننا لو دخلنا بحساب حقيقي
اننا نبتدي الاول بالدخول بحساب ديمو ويتستمر اكتر من 4 شهور علشان ناخد خبره كويسه
فى ناس بتحب تقعد سنه واعرفهم شخصيا

hesham1046
07-20-2012, 02:03
تستطيع ان تتداول باى مبلغ تريد مع وجود شركات مثل انستا يكون الأيداع يبدأ من واحد دولار لكن مش المهم مبلغ الأيداع المهم هل المتاجر عنده القدرة على التعامل مع الحقيقى ومع هذا المبلغ الصغير وسوف يقتنع بربحه لأن غالبا معظم المبالغ الصغيرة بتقبى نهاية الضياع للخطورة العالية وعدم اقتناع المتاجر بالعائد المادى له

Aker001
07-20-2012, 02:10
الحساب التجريبي اخي هيساعدك كتير في انه يعلمك في البدايه ازاي تتاجر في السوق

tarek22
07-20-2012, 02:14
الحساب الديمو احلى حاجة فيه انى بكسب اول مرة اتداول عليه وبعتقد انى خلاص عيت خط الفقر وتقرياب تانى صفقة على طول بتبقى خسارة ههههههه وخسارة موازية للربح الاول كنمان

ma90do
07-20-2012, 02:23
الحساب الديمو احلى حاجة فيه انى بكسب اول مرة اتداول عليه وبعتقد انى خلاص عيت خط الفقر وتقرياب تانى صفقة على طول بتبقى خسارة ههههههه وخسارة موازية للربح الاول كنمان

اها حساب الديمو انت داخل اكنك بتلعب لعبه بس انت تلتزم بخطه سير عليه لو حساب ب5000 تشتغل عليه بنسبه مخاطره وتفضل ماشي عليها علشان تلتزم باداره رائس المال

abdelaal
07-20-2012, 02:32
انا ابتديت طبعا مع الديمووكان بـ 10000 $ ووصلته لـ 2000 وتعلمت من دة كتير ووصلت لاني أدبلر الحساب الديمواأكتر من مرة دلوقتي بفتح الحساب بـ 1000 وبحاول أوصله 10000ودة علمني إدارة رأس المال السليمه

safiforex
07-20-2012, 02:45
انا ابتديت طبعا مع الديمووكان بـ 10000 $ ووصلته لـ 2000 وتعلمت من دة كتير ووصلت لاني أدبلر الحساب الديمواأكتر من مرة دلوقتي بفتح الحساب بـ 1000 وبحاول أوصله 10000ودة علمني إدارة رأس المال السليمه
انت بالتزامك بادارة مالية في الحساب التجريبي فانه قد تتدرب على شيئين مهمين اساسيين
انك ستعمل على ان تمرن نفسك على الانضباط و الالتزام ، و انك ستمرن نفسك على الصبر على الارباح القليلة ، و هذان سوفران لك باب واسع للدخول الى عالم الاحترافية بسرعة

mage
07-20-2012, 03:07
الحساب الديمو هيساعدك اوى انك تعرف الميتا تريدر وهيساعدك فى معرفة كيف يتحرك السوق وفى كيفية تطبيق الاستراتيجية التى تعمل بها ويجب ان يكون لديك دائما الاسلوب والطريقة التى تتعامل بها فى سوق الفوركس جيدا

HUSSENEY
07-20-2012, 07:34
اكيد العمل على حساب الديمو مفيد جدا فى التعلم والدراسه
وتطبيق وكمان لا يوجد به اى ضغوط وكمان الواحد بيقدر يحقق مكاسب خياليه عليه ارجو ان تصبح حقيقة

السيد الجبالي
07-20-2012, 08:04
الديم هو مفيد جدا للتعرف علي السوق .. والتعرف علي سلوك السعر والدخول في صفقات وتجريب اجواء قريبه جدا من اجواء السوق
ولكن كل هذا دون اي مغامره او تكلفه .. ولهذا الديمو مهم جدا .. للتجربه وللتكيف علي طبيعه السوق .. ومعرفه طبيعه سلوكه

DZforex
07-22-2012, 14:40
متاجرة على الديمو هذه الايام رائعة

فانا كسبان 692 دولار بديت 5000دولار

صفقاتي كانت على بيع يورو دولار

madman
07-22-2012, 14:58
بوص هو الحساب الديمو كله بيعمل ربح وهقلك ليه للانه فى الديمو انت مش همك يتحرق الحساب لكن فى الحقيقى لا يهمك انت الى تتتحرق فد الفرق

waleed adel
07-23-2012, 00:18
الديمو خطوة يجب على كل مبتدا المرور بها لكن يجب العمل عليه كانه حسابك الحقيقي وان تكون قيمة
الحساب نفس القيمة التي تنوى فتح حساب حقيقي بها

omanfx
07-23-2012, 00:25
انا جربت الديمو فقط لمدة 3 شهور وكان الامر دون درااسه حقيقيه
ثم اتجهت للدرااسه و الاطلااع وتطبيق بعد ذالك على الديمو
لقد افاادني كثير تعلمت العلاقه بين الشاارتاات بمختلف اوقااتهم

AMANI
07-23-2012, 18:44
سواء المبتدأ او المحترف

---------- Post added at 04:44 PM ---------- Previous post was at 04:38 PM ----------

سواء المبتدأ او المحترف

hanona
07-23-2012, 19:30
اكيد اتعلمت علي الحساب الديمو قبل التجارة في الحساب الحقيقي لانه اكسبني الخبرة والجرأة التي تجعلني ادخل اتاجر في الحساب الحقيقي
واتعلمت من اخطائي وومن خلال اخطائي وضعت لنفسي الاستراتيجية المناسبة لية والتي سوف تساعدني ان شاء الله في تحقيق كل اهدافي والله المستاعن والموفق