PDA

View Full Version : هو الفوركس ممكن يغير حياتي للأحسن؟

o123
09-18-2019, 17:31
هو الفوركس ممكن يغير حياتي للأحسن؟

الأجابه أه، ولأ

يعني العبرة فيك انت مش في الفوركس
يا بسببه تتغير للأحسن وده نادرا لما بيحصل لكنة مش مستحيل

يابسببه تدمر حياتك وده غالبا بيحصل لكنه مش قاعده
الفوركس مجال عمل ممكن يناسب بعض الناس والبعض لأ

مش كل الي اتخرجو من الطب بقوا دكاترة ناجحين ومرموقين

في الي بقي طبيب عالمي وفي الي محدش،يسمع عنه

رغم ان الأتنين اتخرجوا من نفس الكليه ودرسوا نفس المحتوي،
لكن واحد نجح وواحد لأ

الفوركس سهل ممتنع وصعب بقسوة
وانت الي تقدر تخليه سهل او صعب

البروكر ملوش ذنب فخسارتك او مرجنتك ،
وبرضو مش هو سبب نجاحك الوحيد
انت الي بتحدد سبب بقائك او مغادرتك للساحة

كلنا خسرنا واتمرجننا، وكسبنا وضاعفنا
بس، مين اتعلم ومين متعلمش

وخلي بالك الفوركس صاحب ندل، يعني مش هتلاقيه فمحنتك ، ومبيديش محتاج
لأن الاحتياج ضد قواعد اللعبه

وأبسط مثال انك اكيد جربت طعم المرجنة وبعدها السعر راح لاتجاهك ولو كنت موجود كنت هتطلع كسبان
لكنة اتخلي عنك فمحنتك واحتياجك

بس لعلمك انت الي اتخليت عن نفسك لما زنقت نفسك وحطيت حسابك وصفقاتك علي المحك والفوركس باعك

خد المجال علي انه مصدر دخل يساعدك، أو سبوبه تزق معاك وتساعد في الوفاء بالتزاماتك
ولو اتعودت واقتنعت بالمبدأ ده، هتلاقي الفوركس بيديلك اكتر من الي انت محتاجة

essam160819
09-18-2019, 19:02
السلام عليكم .. بصراحه كلامك موزون جدا وصح . انا من ضمن الناس اللي كنت خايف ادخله واسيب مجالي . ولكن ادركت ان نجاحي في اي مجال هايتوقف عليا وعلي جهدي وتعبي
الفوركس زي اي مجال ممكن اي حد يفشل او ينجح فيه ودا بيعتمد علي قدر التعلم والخبره والالتزام فيه
وفيه محللين كتير بيعتمدوا علي اكثر من وسيله دخل عشان هذا السبب وهو الخوف من السوق لان مفيش حد مهما كبر هايكون قادر يسيطر علي السوق 100%

doaa sary
09-19-2019, 14:06
صحيح معاك جدا ممكن يغير حياتك للافضل وتكسب وتبقى افضل وعندك حرية مالية
وممكن برضة يتسبب فى خسارتك لقدر الله وامراض نفسية وتضييع كل ماتملك!
الامر هنا متوقف عليك انت ازاى تتعلم وتشتغل عى اسس
وازاى تحافظ على راس مالك وتكبرة مش تخسر وتضيع وقتك على الفاضى
فا عشان تنجح وتحقق ربح بتتمناة محتاج مجهود فترة تعليم وتدريب مكسف وتعرف يعنى اية تحليل فنى واساسى وتختار استراتيجية مناسبة للعمل

Adnan Mustafa
09-19-2019, 15:48
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
هذا من الممكن ان يجعل حيات رائعة وفى نفس الوقت تعيش فى سعاده
او لا قد يجعل حياتك سيئه جدا قد يدمر حياتك نهائيا الفوركس لماذا ؟
لانك تتبع هذا الطريقة بشكل سيئ وخطأ فا تخسر ما تملك .

Ayman Abdellatif
09-19-2019, 16:04
اخى الكريم ان التداول فى سوق العملات و السلع يعد احد مجالات العمل المربحة و يتطلب الامر مثلة
مثل اى مجال عمل اخر هو دراسة هذا المجال و التدريب على اداواته حتى يمكنك ان تستفيد منه مثل من سبقك
من الناجحين فيه و ان تحقق من خلاله عائد مادى مرضى بالنسبة لك و لكن الامر لن ياتى بين يوم و ليله و انما
يحتاج الى وقت من التعلم و التدريب حتى تكتسب المهارة التى تمكنك من ادارة راسمالك بشكل صحيح و ان تتحكم
فى نسبة المخاطرة التى يتعرض لها حسابك اذا ما اظفرت عملية التداول على خسارة لا قدر الله و مع الوقت سوف
تجدة مثل باقى الاعمال له وقت يبدا فيه و له وقت انت تحددة لكى تنهى فيه تحليلاتك و تداولاتك و تتمثل فترة التدريب
فى الحكم على قدرتك على الاستمرار فى هذا المجال من العمل ام انه لن يكون مناسب لك قبل ان تضع اموالك
و تتاجر بها بدون خليفة مسبقة لما انت قادم عليه من مخاطرة بهذا المال ، تمنياتى لك و للجميع بالتوفيق .