PDA

View Full Version : اسئلة بسيطة متعلقة بشمعة الخبر ارجو الرد؟

Pages : 1 [2] 3

salem11
03-09-2015, 21:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الاستفسار اان ارى ان التجارة في هذا السوق لها التاثير على التاجر في مجال الربح او الخسارة وانا لا اعرف الكثير عن التايم فريم ارجو ان تجد الاجابة لدى الاخوة الاعضاء وان يفيدوك ويفيدونا معك في هذا الاستفسار الهام
بالتوفيق للجميع

iman sabryy
03-12-2015, 18:19
شمعة الخبر هي الشمعة التي تعقب فترة صدور الخبر وتستمر بعدها لبعض الدقائق حتى 15 دقيقة وتكون شمعة الخبر في الغالب
إذا كان تأثير الخبر قوي هي شمعة كبيرة حيث أن السعر يتحرك لعدد كبير من النقاط يمكن أن تصل إلى 150 نقطة

meriemmeriem
03-13-2015, 01:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى شمعة الخبر بتعمد على قوة الخبر ومدى تاثيرها فيه وحاول ان تدخل على الفسم الخاص هتجد كل شئ خاص بالفوركس
والشموع وتقدر ان تعرف كل شئ انت تحتاجه ويوجد الكثير من الشموع التى يربح من خلالها المزيد من المتداولين

AHMED FAWZYy
03-13-2015, 02:42
تختلف شمعة الخبر حسب الخبر نفسه و طحسب وقت الصدور للخبر و هكذا..
و قد يأتي الخبر الايجيابي المتوقع ارتفاع سعر العملة و لكن نجد نزول للعملة بدلا من الصعود لاسباب كثير
المهم احذر من تداول الاخبار و ضع دائما ستوب لوس 10 ا و20 نقطة و هدف مفتوح
بالتوفيق

ahmed1010
03-13-2015, 18:04
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اهم الاخبار الي بتؤثر زي خبر الفائده وده اهم واحد ممكن يحرك الشمعه 100 نقطه فوق او تحت وخبر البطاله

تحياتي

zahra77
03-19-2015, 18:58
شمعة الخبر هي الشمعة التي تعقب فترة صدور الخبر وتستمر بعدها لبعض الدقائق حتى 15 دقيقة وتكون شمعة الخبر في الغالب
إذا كان تأثير الخبر قوي هي شمعة كبيرة حيث أن السعر يتحرك لعدد كبير من النقاط يمكن أن تصل إلى 150 نقطة

lassad
03-19-2015, 20:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، أخي مشكور على المعلومة وافادتنا بها... وشكراً إلى كامل فريق منتدى فوركس مصر

mohamed12345
03-21-2015, 15:00
لسلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم انا مش عندي خلفيه عن الشموع اوي لاني مش درسها بشكل عميق لكن انا اتمنا من يفدنا انا وانت وانا منتظر الردود مشكور لسؤالك

mohamedsamyy
03-27-2015, 23:29
شمعه الخبر تتحرك على حسب قوه الخبر وكميه السيوله الى بتخش مع الخبر ممكن ان تزيد من قوه الخبر
وفى اوقات ممكن يكون التاثير وقتى ويجع الى النقطه قبل الخبر ويبقى عكس وقت الخبر

mostafa abdalla
03-28-2015, 00:06
يثبت التحليل الفني في حد ذاته لا يعمل وليس التنبؤ ثابت من المستقبل
حركة أسعار الصرف يمكن لمعت من بيانات الأسعار التاريخية وحدها

ramy00
03-28-2015, 00:51
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم انا مش عندي خلفيه عن الشموع اوي لاني مش درسها بشكل عميق لكن انا اتمنا من يفدنا انا وانت وانا منتظر الردود مشكور لسؤالك يمكن استفاد

1 million
03-29-2015, 17:09
مرحبا اخي الكريم
انا لا اعرف ماذا تقصد بالتحديد
انا ايضا لا اعرف كيف يمكن الاستفادة من هذه الشمعات في تحديد كيفية التداول في سوق الفوركس.
تحياتي لك

lamine01258
03-29-2015, 22:35
شمعة الخبر دى تتأثر بالاخبار الاقتصادية مثل معدل البطالة
و التضخم و اسعار الفائدة و بيانات التوظيف وقد يسبب احد
الاخبار القوية تحرك الشمعة صعودا او هبوطا عدد
كبير من النقاط

ramy00
03-30-2015, 03:52
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم انا مش عندي خلفيه عن الشموع اوي لاني مش درسها بشكل عميق لكن انا اتمنا من يفدنا انا وانت وانا منتظر الردود مشكور لسؤالك يمكن استفاد

waelmma
03-30-2015, 07:59
;):(:( فعلا اخى الكريم شمعة الخبر بتكون شمعة لموزين وتمتاز بطولها الشديد
لكن هذه الشمعة لوجاءت مع اتجاه صفقاتك تكون مربحة لكن عكس اتجاه الصفقات تكون خاسرة

طريق النجاح
03-31-2015, 23:24
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق الالتزام والاداره السليمه لراس المال اساس اى نجاح
بالفعل اخي من الواضح ان هذه الشمعة خاصة بخبر قوي جدا انصحك ان تبتعد عن متاجرة ساعت الاخبار.................

nOoO
04-01-2015, 00:45
اهلا وسهلا اخواني بالمنتدي الكريم انا بصراحة لسه موش

عارف انواع الشموع لاني لسه مادرستهاش ان شاء الله

ادرسها كويس لانها علم كبير ومحتاج وقت

تقبل ودي واحترامي

forexaly5
04-01-2015, 00:52
إن العملات لا تصبح ضعيفة أو قوية بصورة عشوائية ، لأن قوة العملة تعتمد على القوة الاقتصادية للبلد صاحبة هذه العملة ، ويتم الحكم على قوة الاقتصاد من خلال بعض المؤشرات الاقتصادية والتي يتم مراقبتها في السوق من قبل محللي الأسواق ، وعندما تتغير نتائج هذه المؤشرات الاقتصادية عبر شهور السنة ، فسوف تتذبذب قيمة العملة ، وبهذا تعتبر العملة وكيلا يمثل الدولة أمام محللي الأسواق والتجار .

نورين
04-02-2015, 04:59
حركة أسعار الصرف يمكن لمعت من بيانات الأسعار التاريخية وحدها وبالتوفيق ان شاء الله

user_21
04-03-2015, 23:44
الجزء الممتلىء فى الشمعة دى 28 نقطة و بالديول حوالى 52 نقطة

mohamed saad
04-03-2015, 23:54
شمعة الخبر هي شمعة الليموزين تكون شمعة طويلة جدا وكبيرة وترسم بسبب اخبار قوية او كارثة كبيرة جدا وتعني اما ضغط بيعي او ضغط شرائي كبير من المتاجرين وانا الحقيقة اسميها شمعة الاحلام لان من يكون بداخلها او في صفقة وقت حدوثها وتأتي مع اتجاهه تربحه كثيرا وهذه الشمعة دائما بعدها يكون انعكاس لها على الاقل نصف مسافتها وشمعة الليموزين تكون حوالي من 150 الى 200 نقطة

modr2015
04-07-2015, 15:14
يا صديقى كيف نتصرف مع الخبر عند صدور النتيجة الفعلية له ؟ أو بمعنى آخر ما هو رد فعل السوق بناء على صدور الأخبار ! ... أركب القطار مع صفقات التجار وفقا للخبر بمعنى أن تدخل بعد إغلاق شمعة الخبر أي .... أي بيانات متعلقة بالتضخم مثلا مؤشر أسعار المواد الاستهلاكية أو أية تلميحات على ..... الدروس كلها بسيطه ومفيدة وواضحه

mohamedhassn
04-09-2015, 19:04
لمخاطب المقصود هو رؤوف علوان، الإجابة بالتفصيل موجودة في الأسئلة السابقة. .... مطأطئ الرأس فيري المقام وقد زينته خمسون شمعة والخاطئة السمراء جاءت توفي بالنذر. ..... وهكذا والمرة الوحيدة التي ربح هي عندما رفض أن يطلق مطلقة لطيف بك بعد أن أقنعته بأنها .... وأشعنا الخبر في البلدة، أشعناه ونحن نصفق ونهلل وكأننا اكتشفنا كنزا كان مجهولا.

جابر1979
04-09-2015, 20:02
اخي الكريم ، أنا لازلت مبتدأ في ميدان الفوركس . و بصراحة اول مرة ارى مصطلح الشمعة الخبر و لهذا سأبحث عن المضمون المرتبط بها ، و ادرس كيفية. استخدامها و تداول الصفقات عن طريقها ،

hamdochi
04-09-2015, 21:22
اشكرك اخى الكريم على هدا الموضوع واعتقد ان الخبر بيكون له تاثير من قبل حتى صدوره والسعر بيكون بيتحرك بسرعه و الخبر قوى فشمة الخبر ممكن جدا تكون ليموزين و خصوصا على شارت النصف ساعة تقبلوا مروري و احترامي الكبيرين

basim
04-09-2015, 22:06
خي الكريم شكرا على هذه المساهمة الجيدة في منتدى فوركس العرب
عموما مشاركة جيدة ومعلومات مفيدة من المساهمة وردود الاعضاء الكرام
نتمنى منك المزيد من المشاركات القيمة في هذا المنتدى المبارك ..

haykoul
04-12-2015, 14:43
مرحبا أخي الفاضل اهم الاخبار الي بتؤثر زي خبر الفائده وده اهم واحد
ممكن يحرك الشمعه 100 نقطه فوق او تحت وخبر البطاله بالتوفيق و الأرباح للجميع إن شاء الله

saidsami
04-12-2015, 14:45
ان الاخبار عندما تكون مزلزلة تستطيع ان تنتج شمعة كبيرة بالانخفاض او بالارتفاع فمثلا تقارير البنوك المركزية و الاخبار الاقتصادية كنسبة البطالة بامكانها ان تاثر في الشمعة

OSAMA AMER
04-12-2015, 14:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوانى واخواتى الكرام اعضاء ومشرفى منتدى فوركس العرب
حظا سعيدا للجميع:bravo:
اعتقد ان هناك دروس كثيرة ومتعدده عن الشموع اليابانية تشرح بسهولة اكبر على اليوتيوب تجد فيها كل ما تحتاجه

taget
04-12-2015, 19:53
اخى سأقول لك شئ صغير فتح صفقة وقت الخبر من الممكن ان ترفع حسابك للسماء ومن المممكن
ان تخفس بحسابك لسابع ارض فكن حذا فى ان تتتاجر وقت الاخبار تحياتى لك

magic777
04-13-2015, 01:35
اخي الكريم ، أنا لازلت مبتدأ في ميدان الفوركس . و بصراحة اول مرة ارى مصطلح الشمعة الخبر و لهذا سأبحث عن المضمون المرتبط بها ، و ادرس كيفية. استخدامها و تداول الصفقات عن طريقها ،

الاخبار بالفعل بتكون فتره صعبه والسوق بيتحرك مع الاخبار بقوه وعلى حب قوه الخبر نفسه علشان كده اذا كنت لا تملك الخبره الكافيه للتعامل مع
هذه الفترات اذن يفضل انك تكون بعيد

karimtutto
04-13-2015, 01:49
لو الخبر قوى فشمة الخبر ممكن جدا تكون ليموزين و خصوصا على شارت
النصف ساعة و احيانا شارت الساعة و احيانا تتجاوز مائة نقطة
تحياتي

سارة محمد
04-14-2015, 17:32
السيولة
عند تداول العقود الفرقية مع نموذج تنفيذ غرفة المقاصة في **cm ،**cm تكون الطرف المقابل النهائي لهذه المعاملات. السيولة المتاحة تعتمد على ظروف السوق بشكل عام؛ تعتمد تحديدا على السوق المرجعية الأساسية للأداة. قبل اتخاذ قرار التداول ينصح كافة العملاء النظر في استراتيجيتهم الكلي، حجم التداول، وظروف السوق، ونوع الأوامر قبل ان تضع للتداول.

بالإضافة إلى نوع الأوامر، يجب على التاجر النظر في توافر الأداة قبل اتخاذ أي قرار التداول. كما هو الحال في جميع الأسواق المالية، فإن بعض الأدوات ضمن هذا السوق سوف يكن لها نقص في السيولة من غيرها. وفرة السيولة يسمح للمتداول الدخول أو الخروج ، بالقرب من أمر التنفيذ، والحد الأدنى من انزلاق خلال ظروف السوق العادية. ومع ذلك، بعض أزواج العملات لديها أسواق أكثر سيولة من غيرها.

Pierre
04-14-2015, 21:16
rقد تكون هذه فكرة جيدة بشكل عام، لأنك من الممكن أن تحصل على عدد تداولات مفتوحة أكثر في كل جولة تداول في فوركس، و من الممكن أن تقوم بزيادة إمكانية الحصول على أرباح أكثر، و أسرع. من الناحية الأخرى، فأنت بحاجة إلى رأس مال كبير من أجل أن تقوم بالتداول في أكثر من زوج من أزواج العملات ، لأنك بحاجة إلى هوامش نشطة لكل زوج تقوم بإفتتاحه، و بالتأكيد، فإن بعض أزواج العملات لديها متطلبات هامشية أكثر من غيرها، و لذا يجب القيام بحساب ما إذا كان بالإمكان التداول بأكثر من زوج من العملاتr

دينا اسلام
04-14-2015, 21:18
اخى الكريم هى كلها بتكون من تأثير الخبر وانت المفروض بتكون متابع بأستمرار تأثير

الخبر على الشارت لان الخبر بيكون له تاثير من قبل حتى صدوره والسعر بيكون بيتحرك بسرعه

user_66
04-15-2015, 05:16
على حسب قوه الخبر وكميه السيوله الى بتخش مع الخبر ممكن ان تزيد من قوه الخبر

Nabil Wagdy
04-18-2015, 07:55
السلام عليكم
شمعة الخبر هي شمعة الليموزين تكون شمعة طويلة جدا وكبيرة وترسم بسبب اخبار قوية او كارثة انها تكون كبيرة جدا وتعني اما ضغط بيعي او ضغط شرائي كبير من المتاجرين وانا الحقيقة
اسميها شمعة الاحلام لان من يكون بداخلها او في صفقة وقت حدوثها وتأتي مع اتجاهه يعني تكون تربحه كثيرا وهذه الشمعة دائما بعدها يكون انعكاس لها على الاقل نصف مسافتها وشمعة
الليموزين تكون حوالي من 150 الى 200 نقطة

roty
04-18-2015, 07:55
السيوله الى بتخش مع الخبر ممكن ان تزيد من قوه الخبر

waelmma
04-18-2015, 08:23
;):(:)) على حد علمى اخى الكريم فان شمعة الخبر هى فعلا شمعة الليموزين
وفى الغالب اخى الكريم بتعدى ال 150 نقطة وتزيد احيانا ;)

adnan1969
04-18-2015, 11:52
اخي الكريم في خبر بيحرك 20 نقطه وفي خبر يوصل 200 انت لازم تشوف وقت صدور الخبر وتعرف الشمعه ليموزين بتوفيق

payza
04-18-2015, 19:36
احب اشكرك اخى الكريم على الموضوع وبالفعل استفدت منة وننتظر المزيد من تلك المواضيع الجيدة والمفيدة وبالتوفيق للجميع والربح الدائم .........

zakariainchallah
04-19-2015, 20:52
سوف تتمكن من رؤية نمط مشابه لسلوك المؤشرات، فإذا ما ارتفعت و هبطت بنفس الفواصل تقريباً، فمن المرجح أنها تقدم بيانات متشابهة

0664545421
04-19-2015, 21:07
ان سوق الفوركس من اكبر الاسواق التى تحتوى على كم هائل من السيولة النقدية فى العالم مما يتيح الربح للجميع ولكن القليل جدا هو من يربح

magic777
04-19-2015, 23:33
سوف تتمكن من رؤية نمط مشابه لسلوك المؤشرات، فإذا ما ارتفعت و هبطت بنفس الفواصل تقريباً، فمن المرجح أنها تقدم بيانات متشابهة

وايضا اكيد فيه كتير تحاليل والمتاجر هنا الي المفروض انه يختار التحليل الجيد الي يناسبه وده مش هيكون الا بعد ما يتعلم الاول اكتر من تحليل ويختار منهم التحليل
الي يناسبه اكتر في العمل ويعمل به

fifi w mody
04-19-2015, 23:40
السلام عليكم ورحمة اللة
فى الحقيقة اخى الكريم انا ليس لدى الخبرة الكافية للرد على السؤال الرجاء محاولة الاستفادة من باقى الاعضاء

kafjartar
04-23-2015, 11:05
انخفاض الأسعار النسبي المزيد من الشراء المادي. ويتوقع المجلس أيضا أن تصل واردات الذهب الهندي إلى 350-400 طن في الربع الثاني، ارتفاع ما يقرب من 200% عن العام السابق. في المستقبل سوف يراقب

waelmma
04-23-2015, 13:24
;););) نعم اخى الكريم شمعة الخبر هى نفسها شمعة الليموزين
وهى شمعة طويلة جدا او جسمها طويل جدا وله ذيول قصيرة وهكذا

Schams
04-23-2015, 13:25
شكرا اخي الكريم على الموضوع القيم المفيد لكل مبتدأ و كل خبير
استفدت كثيرا من خلال موضوعك و ردود الاخرين اتمنى ان تزيدنا اكثر و اكثر
تقبل مروري و تحياتي لك

Ahmed ibrahem20145
04-23-2015, 13:40
ارحموني يااخوتي اريد ان اعرف هل يمكنني فتح حساب في المنتديات الاخري للشركة وربطها بحساب واحد بحيث

يتم تحويل الاموال الية ام انة يجب ان يكون في منتدي واحد فقط وهل يمكنني سحب كافة الاربح ام انة يجب علي ترك شء

حتي لايتم اغلاق الحساب اجيبوني وجزاكم الله خيرا

al-Mashhadani64
04-23-2015, 13:48
اخي العزيز من الممكن ان تكون هذه الشمعه شمعه لخبر ومن الممكن ان تكون ليست لشمعة خبر ولكن الاخبار على انواع فهناك اخبار صغيرة تكون حركتها بسيطه وهنالك متوسطه وهنالك اخبار قوية تكون ذات تاثير عالي في السوق فتكون شمعتها واضحه

payza
04-23-2015, 16:18
بالتاكيد الخبر القوي بيكون له تاثير من قبل حتى صدوره والسعر بيكون بيتحرك بسرعه و الخبر قوى فشمة الخبر ممكن جدا تكون ليموزين و خصوصا على شارت .........

sharshabil
04-23-2015, 22:23
شمعة الخبلر تكون على حسب تاتير الخبر ذو على حسب لبلتجاه ان كان ذهب مباشرة الااتجاه المحدد او ان كان هناط تغير . اتمن ان تكون وزضحت عندك الصورة

nahas mohammed
04-23-2015, 22:48
عند اختراق الشمعة هناك اسس فيها لزم ان تحقق مثل المكافئة اي هبوط سريع لا علاقة له بالمتغيرات اي ابتعاد المشترين في لحظة و بدئ في البيع بكثرة

mesteraden
05-04-2015, 20:42
اخي الكريم انا متداول ليس لدي الخبره الطويله في مجال الفوركس لهذا لااعرف شيئا عن الشموع ولكن الذي اعرفه ان في اوقات الأخبار القويه تتكون شموع طويله لأن بوقت الخبر السعر تتحرك بنقاط كثيره خلال دقائق قليله وتقبل مروري أخي الكريم

exerscalper
05-11-2015, 00:40
يبطئ الطلب على تكييف الهواء. وبالإضافة إلى ذلك فقد أبقى الارتفاع في مخزون الغاز الطبيعي في إدارة معلومات الطاقة الأسعار تحت الضغط. ومع ذلك فقد خفف الضعف في مؤشر dx الانخفاض الحاد في الأسعار.

معتصم سباعنة
05-11-2015, 00:58
اخي الشمعه هابطة وهي على فريم النصف ساعه - اتمنى لك التوفيق
تقبل مروري

Kiing
05-11-2015, 16:29
ممكن ان تشوف ان كل شمعة الخبر متلا لانه فعلا يبقي تم انه من هناك ممكن ان لازم متلا ان تفتح كل فريم الدقيقة تم تشوف خلال دقيقية متلا من صدور الخبر التغير الدي حدت

8150017
05-11-2015, 16:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته نماذج الشموع التى تتكون على الشارت مهمه جدا ويمكن ان تحقق ارباح هائله لمن يستخرجها من الشارت ويركز عليها وخصوصا النماذج التى تتكون عند القمم والقيعان

big.pharaoh
05-11-2015, 16:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. بص يا غالي اه دي شمعة ليموزين بس عايز تشوف شمعة الخبر افتح فريم الدقيقه وانت هتشوف شمعه واخده الشاشه كلها ههههههه

darsh
05-11-2015, 17:40
شمعة الخبر هى الشمعة الى تتكون فى وقت الخبر حسب الفريم ممكن الربع ساعة او اكثر بس انا فى راى ان اهم شمعة ساعات الخبر الربع ساعة
شمعة اللموزين هى الشمعة الى لا يكون لها زيول وتكون طويلة وهى تتكون ساعة الخبر او غيرة

mouade
05-12-2015, 18:47
انا لا انصحك بالاقدام على نثل هذه الخطوة حيث لابد ان تتعلمي المتاجرة بنفسك ولا تتركي حسابك لاي فرد مهما كانت درجة خبرته حتى ولو ربحك الكثير فلو كان موجود اليوم لن يتواجد غدا لذلك لابد من تعلم اساسيات التداول والتدريب اولا ثم بعد ذلك تقومي بالمتاجرة بنفسك ولو خسرتي اليوم ستربحي غدا الموضوع يحتاج الى وقت وخبرة واعتماد على النفس

masry928
05-15-2015, 13:16
اخى الكريم معا احترامى لكل مما سبق ذكره ولكن انا كمتداول بسيط كيف لى ان استفاد مما تشرحه لو سمحت اعطى امثله كثيرة عن ماتقول معا التبسيط

karim02
05-15-2015, 13:23
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

شهيرة
05-15-2015, 17:34
شمعه الخبر تتحرك على حسب قوه الخبر وكميه السيوله الى بتخش مع الخبر ممكن ان تزيد من قوه الخبر

masry928
05-18-2015, 00:08
ثانيا الصورة دى كدا على فريم الربع ساعة تعتبر شمعة خبر؟
سؤال كمان فى فريم الربع شمعة الخبر بتكون حوالى كام نقطة

mohamed12345
05-19-2015, 00:38
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد خى الكريم هى كلها بتكون من تأثير الخبر وانت المفروض بتكون متابع بأستمرار تأثير الخبر على الشارت لان الخبر بيكون له تاثير من قبل حتى صدوره والسعر بيكون بيتحرك بسرع

jamila cchahed
05-31-2015, 18:49
بسم الله الرحمان الرحيم لو الخبر قوى فشمة الخبر ممكن جدا تكون ليموزين و خصوصا على شارت
تقبل مروري
والسلام

Koumedaym
05-31-2015, 19:36
بسم الله الرحمان الرحيم
بارك الله فيك اخي الكريم على الاستفسار
لاكن للاسف ليس لدي اي معلومة عن شمعة الخبر

dhiebj316
05-31-2015, 23:57
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الشكر لكم أخواتي الاعزاء على هذه الردود الجميلة
ارجو منك الجديد دائما
مع تمنياتي بنجاح الدائم

هاشم احمد
06-01-2015, 05:01
بسم الله الرحمان الرحيم . بس انا للاسف لما جيت اسجل لاقيت مفيش خيارات غير الرافعه 1:100 فانا مجبر اني اتعامل معاها .. هي كويسه وبتحافظ على الرأس المال فتره اطول
لكن الرافعه الكبيره بتخلي الواحد ممكن يفتح صفقات تعزيز لو السعر عكس
تقبل مروري
والسلام

emad glal
06-01-2015, 05:18
السلام عليكم
هو ليه مفيش صور توضيحيه لانى مش عارف افهم الموضوع
ممكن استاذنك انك تضيف صور توضيح هذا الكلام لانى مبتدا جدا فى هذا المجال واريد مزيد من التعلم
شكرا اخى

العراقي
06-03-2015, 00:55
يبطئ الطلب على تكييف الهواء. وبالإضافة إلى ذلك فقد أبقى الارتفاع في مخزون الغاز الطبيعي في إدارة معلومات الطاقة الأسعار تحت الضغط. ومع ذلك فقد خفف الضعف في مؤشر dx الانخفاض الحاد في الأسعار

hamadarizk
06-03-2015, 02:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الحبيب فى الله
اتمنى ان تتقبل مرورى الكريم وجزاك الله خيرا ونتمنى مشاركاتكمعنا فى المنتدى دائما
واتمنى من الله ان يجعل مشاركاتك فى ميزان حسناتك
فعلا عندك حق

ahmed bakry
06-03-2015, 13:08
انا بصراحة معنديش اى دراية بيهم او معرفة علشان اقولك انا ماحبش انى اضللك واقولك حاجة مش مظبوطة وتقبل مرورى

karim02
06-03-2015, 14:07
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

magic777
06-03-2015, 17:41
السلام عليكم
هو ليه مفيش صور توضيحيه لانى مش عارف افهم الموضوع
ممكن استاذنك انك تضيف صور توضيح هذا الكلام لانى مبتدا جدا فى هذا المجال واريد مزيد من التعلم
شكرا اخى

اكيد طبعا اخي مش ممكن حد هنا ينجح بشكل متواصل الا مع الخبره ولكن بدون ده مش هيكون طبعا هناك اي نجاح الا بالصدفه او الحظ لازم المتاجر هنا
يسعى بالفعل لان يكتسب الخبره الجيده

waelmma
06-03-2015, 19:30
هى شمعة الخبر اخى الكريم هى فعﻻ شمعة الليموذين
وبارك الله فيك اخى وربنا يوعدنا بهذه الشمعة الرائعة

asxqw
06-03-2015, 20:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركات ن جدا تكون ليموزين و خصوصا علىحد فريم الربع ساعة تعتبر شمعة خبر؟ سؤال كمان فى فريم الربع شمعة الخبر بتكون حوالى كام نقطة ؟
الجزء الممتلىء فى الشمعة دى 28 نقطة ذاته لا يعمل وليس التنبؤ ثابت من المستقبل حركة أسعار الصرف يمكن لمعت من بيانات الأسعار التار شارت النصف ساعة و احيانا شارت الساعة و احيانا تتجاوز

---------- Post added at 05:15 PM ---------- Previous post was at 05:15 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إنن و خصوصا علىحد فريم الربع ساعة تعتبر شمعة خبر؟ سؤال كمان فى فريم الربع شمعة الخبر بتكون حوالى كام نقطة ؟ لجزء الممتلىء فى الشمعة دى 28 نقطة ذاته لا يعمل وليس التنبؤ ثابت شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، با الكريم هى فعﻻ شمعة الليموذين بارك الله فيك اخى

Emam_gad
06-03-2015, 23:50
.Employment cost Index مؤشر تكلفة التوظيف
.Average Hourly Earning معدل دخل الموظف بالساعة
.Non Farm payroll الرواتب غير الزراعية.يلبلبيليبليبل

mohamed4355
06-03-2015, 23:53
بسم الله الرحمن الرحيم
فعلا اخي الكريم سؤال في منتهي الاهمية شكرا اخي الكريم علي الافادة وجزاك الله خيرا
شكرا تقبل مروري

sofien34
06-04-2015, 01:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم انا مش
عندي خلفيه عن الشموع اوي لاني مش درسها بشكل عميق لكن انا اتمنا
من يفدنا انا وانت وانا منتظر الردود مشكور لسؤالك يمكن استفاد

---------- Post added at 11:09 PM ---------- Previous post was at 10:11 PM ----------

السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم انا
مش عندي خلفيه عن الشموع اوي لاني مش درسها بشكل عميق لكن
انا اتمنا من يفدنا انا وانت وانا منتظر الردود مشكور لسؤالك يمكن استفاد

hamadarizk
06-04-2015, 03:58
نورت ياصديقى الكريم المنتدى المميز
وجزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات
الطيبه اسال الله ان يجعلها فى ميزان اعمالك

بالتوفيق

karim02
06-04-2015, 11:37

ehabbob
06-04-2015, 11:48
الاعضاء الكرام وادارة منتدى فوركس العرب اتمنى لكم حظا موفقا و رزقا كريما باذن الله
والله ولى التوفيق

MEDHAT MOUSTAFA
06-04-2015, 12:10
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم انا مش عندي خلفيه عن الشموع اوي لاني مش درسها بشكل عميق لكن انا اتمنى من يفدنا انا وانت وانا منتظر الردود مشكور لسؤالك يمكن استفاد وبالتوفيق لنا جميعاً

babyzee
06-04-2015, 14:01
ارى انه في هده الحالة فان كان الخبر قوى فشمعة الخبر ممكن جدا تكون طويلة و خصوصا على شارت النصف ساعة و احيانا شارت الساعة و احيانا تتجاوز مائة نقطة واكتر على حسب مادا تاتير الخبر على العملة والله موفق

العراقي
06-06-2015, 20:53
الصبر حاجة والطمع حاجة تانية خالص
الصبر انك بتستنى لحد ما تتاكد من تحليلك اما
الطمع فهو لو الصفقه كسبانه تستنى بدون تحليل لاخذ اكتر الرباح وفى الاخر بتعكس عليك وبتخسر

MEDHAT MOUSTAFA
06-07-2015, 00:39

hliforexlati
06-19-2015, 02:35
دعّم الدولار الأمريكي وحفّز المستثمرون على جني الارباح من الارتفاعات التي شهدها ارتفاع الذهب الأخير الى اعلى المستويات خلال 6 اشهر. وسجلت أسعار البلاديوم اعلى مستوى خلال عامين ونصف العام بسبب

mohamed12345
06-20-2015, 14:09
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد الكريم هى كلها بتكون من تأثير الخبر وانت المفروض بتكون متابع بأستمرار تأثير

الخبر على الشارت لان الخبر بيكون له تاثير من قبل حتى صدوره والسعر بيكون بيتحرك بسرعه

freeman
06-20-2015, 14:10
اخى الكريم شمعه الخبر تتحرك على حسب قوه الخبر وكميه السيوله الى بتخش مع الخبر ممكن ان تزيد من قوه الخبر

karim02
06-20-2015, 14:31

mohamed 4exer
06-28-2015, 21:38
ي ليبيا في السيطرة على مرافق النفط في الجزء الشرقي من البلاد بشكل خاص. أما العامل الثاني فيفسره الارتفاع المستمر في إنتاج النفط في الولايات المتحدة الأمريكية. وعلى الرغم من أن العامل الأخير قد يكون

mazn
06-30-2015, 14:42
من الممكن ان يؤدى خبر ما الى وجود شمعة الليموزين ولكن ليس باستمرار
لان الشمعة التى تخص الخبر تكون على فريم الساعة وبالتالى تكون جزء من شمعة الديلى

أتمنى تجارة مربحة للجميع

مهند سباعنة
06-30-2015, 15:06
المعذرة لا يمكنني الاجابة بدقة عن هذا السؤال و شكرا على هذه النقطة المهمة
تقبل احترامي

chirikhan
07-04-2015, 16:10
فعلا يا اخي فمن الامور التي تجعل شمعة الخبر تجعلنا نخسر الذيول الطويلة فيها احيانا
بالتالي ارى ان الاخبار ليست مربحة كما يقال ففي الغالب تسبب لنا الخسارات

alaa ali
07-04-2015, 16:11
السلام عليكم
بخصوص شمعة الخبر ....... تعتبر الخبرة عامل مهم فى نجاح التداول بالعملات الاجنبية الفوركس
بالتوفيق

mechanical
07-08-2015, 16:15
السلام عليكم.....حضرتك المفروض انك بتدخل علي المنتدي التعليمي وانت تقدر تعرف كل الاجابات اللي انت عايزها لان اسئلتك عايزة مقال موش اجابة
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتدوال

bimbo
07-08-2015, 16:16
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته و الصلاة السلام على رسول الله شمعة الخبر لها اختمالين ان تكون دوجي او ليموزين

waelmma
07-08-2015, 16:41
شمعة الخبر اخى المريم عادة بتكون على ارتفاع 100 نقطة
او اكثر وربنا يوعدنا ان شاء اللت بشمعة خبر

pepobm
07-08-2015, 18:16
اخى العضو الكريم من قال لا اعرف فقد افتا وانا للاسف فعلا مش فاهمها ولا عارفها
التوفيق من عند الله

dhmo
07-08-2015, 18:46
شمعة الخبر اخى المريم عادة بتكون على ارتفاع 100 نقطة
او اكثر وربنا يوعدنا ان شاء اللت بشمعة خبر

قبل ما تعمل مع الاخبار لازم بلفعل المتاجر الاول يعمل راس مال كويس للمتاجره علشن ميخسروش بسرعه دي اول حاجه وتاني حاجه يكون عنده خبره جيده
علشان يقدر يعمل على راس المال ده من غير خوف

ملاك الروح
07-08-2015, 19:45
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ،،،
ارجو توضيح السؤال اخي الكريم وسوف نجيب عليه بكل بساطة - بالتوفيق
تقبل مروري واحترامي

rony22
07-09-2015, 16:44
اخي الكريم الفيبوناتشي من أهم أدوات التحليل الفني في سوق الفوركس وانا شخصيا افضل المتاجرة عليها ولاكن لايمكن الأعتماد عليها بمفرها كأداة واحدة هاذا حسب علمي و ارجو من بقيت الاعضاء اصحاب الخبرة افادتك و افادتي و شكرا

karim02
07-09-2015, 19:05

hager omar
07-10-2015, 00:49
السلااام عليكم ورحمة االله وبركاته

اخي الفاضل كل مااستطيع ان افيدك به هو انك تذهب الي القسم التعليمي حتي تجد ما تريد تعلمه عن الفوركس وعن الشموع

تقبل مروري

محمد العمر
07-10-2015, 04:12
يجب عليك اولا انت تتعلم جيدا عن هذا المجال لكى لا تدخل وتخسر كل اموالك لقدر الله .... لديك اماكن متعدده للتعلم منها اليوتيوب وهذا المنتدى ومنتديات اخرى كثيره يمكنك التعلم منها
وفقك الله لما يحب ويرضى

mohamed ghardallou
07-10-2015, 04:14
الــســــلام عــلــيــكــم و رحـــمـــة الــلـــه تــعــالـــى و بـــركــــاتـــــه أنا لا أعرف هذه الشمعة قبل هذه اللحظة مشكور أخي

yansane
07-15-2015, 01:31
لو الخبر قوى فشمة الخبر ممكن جدا تكون ليموزين و خصوصا على شارت النصف ساعة و احيانا شارت الساعة و احيانا تتجاوز مائة نقطة فمثلا تقارير البنوك المركزية و الاخبار الاقتصادية كنسبة البطالة بامكانها ان تاثر في الشمعة

lati4exer
07-20-2015, 15:43
الذي تحمل العبء الاكبر من آثار هذا الصراع. كافحت المعادن الثمينة للتعافي بقوج من آثار الخسائر الحادة و تداولت بالقرب من ادني مستوي لها منذ شهرين و نصف بسبب الدولارالقوي و البيانات الاقتصادية الامريكية

mimou1991
08-05-2015, 16:39
السلام عليكم أخي الأخبار تؤثر بشكل كبير على السوق و يظهر ذلك على حسب الفريمات التي اعتمتها خاصة في فريم 5 دقائق تلاحظها بوضوح اذن عليك الاعتماد على تحليل جيد لتفيدك هذه الشموع لتحقيق الربح. موفق.

issa haroug
08-06-2015, 11:43
يلا اولا سلام الله عليكم اخوتي اخواتي وبعد اخي الفاضل مشكور على طرحك لهذا الموضوع القيم
و الذي استفدنا منخه و من ردود الاخوة عليك و جزاكم الله بالربح الوفير من هذا السوق.
تحياتي لكم ...

seifhd
08-06-2015, 18:55
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

vip.6666
08-06-2015, 19:00
شمتحياتى لك اخى الكريم ... شمعة الخبر ليست من الضرورى ان تكون شمعه ليموزين او اى شكل اخر فمن الممكن ان يكون لها اكثر من شكل
ويتوقف الشكل النهائى للشمعة عند الأغلاق على نتيجة الخبر وانعكاسة علىا لمستثمرين والسوق وصدى تقبلهم لنتيجة الخبر

snnaky
09-13-2015, 22:16
بصراحة اخى معلش انا اسألك سؤال
اية العائد من المناقشة على تعريف شمعة خبر من عدمة
اية وجة الافادة سواء كانت شمعة خبر او غيرة
المهم هو النتيجة يا اخى وهل تعتقد ان الخبر غير مهم
الخبر هو المحرك الأساسى للأسعار ولو لم تكن هناك اخبار او توقعات يبنى عليها التجارة التعاملات لما كان هناك حركة

tawfik999
09-13-2015, 22:33
بسم الله رحمن و صلاة و سلام على أشرف المرسلين اخي الكريم
هذه الشموع رائع و قد تكون مفيدة لك و تربحك كتيرا من النقط و اتمنى لك الحظ الكتير مع الفوركس و تحياتي من المغرب

يزيد الفقهاء
09-13-2015, 23:00
اشكال الشموع اليابناية لا تتحدد بناءاً على الاخبار ! الشموع الناتجة من الاخبار تكون مفاجئة وغير متناسقة مع الاتجاه ومع باقي الشموع
وتكون شمعة كبيرة جداً في وقت قصير جدأً مثل شمعة اليورو فرنك في الخميس الاسود عندما هبط 1800 نقطة في لحظة !

Dr.TraDeR
09-13-2015, 23:48
اما بعد اخويا العزيز انا ماعندي خبرة في مجال الاخبار لانو مااتاجر وقت الاخبار لانو صارت
معي كوارث وقت الاخبار ولهدا كل ما يكون هناك خبر اغلق المنصه

temo92
09-13-2015, 23:56
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخي الكريم اعتقد ان هناك رابط قوي بين شمعة الليموزين والاخبار حيث ان الاخبار من الممكن ان تؤثر على اتجاه السوق ومن خلال الخبر ممكن ان يدخل المتاجرين ذو المبالغ الكبيرة مع الاتجاه الذي يحدده الخبر

karimovtich
09-14-2015, 01:28
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم والله انا لا اعرف قصدك بالظبط ولكن اعتقد ان قسم التعليمي الخاص بالمبتدئين يمكنه الاجابه علي سؤالك ارجو ان تجد ضالتك

mohammed55
10-07-2015, 22:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
الخبر بيكون له تاثير من قبل حتى صدوره والسعر بيكون بيتحرك بسرعه و الخبر قوى فشمة الخبر ممكن جدا تكون ليموزين و خصوصا على شارت
النصف ساعة

nuclear2010
10-07-2015, 23:11
السلام عليكم جميعا
و قد يأتي الخبر الايجيابي المتوقع ارتفاع سعر العملة و لكن نجد نزول للعملة بدلا من الصعود لاسباب كثير
المهم احذر من تداول الاخبار
تقبل تحياتى

maha elsayed
10-07-2015, 23:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته طبعا يا اخى انا نفسى اتاجر على
الاخبار بشكل مهمه كبير يا اخى فى تداول الفوركس يا رييييييييا

Mazin Awwad
10-08-2015, 16:17

---------- Post added at 03:17 PM ---------- Previous post was at 03:05 PM ----------

ashraf mamdouh
10-08-2015, 16:33
اخى الكريم التداول على الاخبار يحتاج الى مهارة وخبرة كبيرة جدا لا السوق يتحرك بشكل كبير جدا عليك التدريب على التداول فى وقت الاخبار بشكل دائم

hichamoo
10-08-2015, 17:54
تعتمد الاستراتيجية على شمعات الليموزين المتكونه نتيجة للاخبار او وقوع احداث مفاجئة و تعتمد على ركوب الموجه باكبر قدر من الارباح وباقل مخاطرة ولها ثلاث مراحل
المرحلة الاولى بعد الخبر بثلث ساعه اذا كان الخبر ياتى قبل اغلاق شمعة الساعة بنصف ساعة اما اذا كان الخبر قد حدث مع افتتاح شمعة الساعة فننتظر الى ما قبل اغلاق الشمعه بعشر دقائق وحينها ننظر الى الشمعه هل تكونت وصارت شمعه ليموزين اكثر من 50 نقطة وهى ما سوف يكون عملنا عليها انشاء الله واين يكون اغلاقها بالنسبة لجسمها فلو ان الشمعة صعدت حوالى 60 نقطة وهى بعد ثلث ساعة نزلت ثلث المسافة اللتى صعدتها هنا نشترى والهدف ما قبل القمة المحققة بخمس نقاط اى يكون هدفنا 15 نقطه

ahmedhathout
11-21-2015, 14:04
نصيحه صادقه عن تجربه ابتعد عن الاخبار لان خبر واحد ممكن
يتسبب في مرجنه الحساب وضياع رأس مالك

marwanadam
11-21-2015, 15:08
المهم اخى لبد من ان تقوم بتحليل السوق ومن تم ان تعتمد على الامور التى ممكن ان تدخل فى الصفقة
الان الشموع لوحدها لا يمكن ان تفسر امر الدخول لدى يجب ان تتعرف على التقنيات الاخرى
وبتوفيق

مريم ميري
11-24-2015, 21:56
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اردت المساعدة ولكن الصورة غير واضحة
وفي النهاية احب ان اشكر القائمين على نجاح المنتدى واتمنى التوفيق لجميع المتداولين بالمنتدى

asx
11-28-2015, 13:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

otmani
11-28-2015, 14:43
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اتمنى تستفيد من
خبرة الاعضاء في المنتدى وتجد جواب شافي على سؤالك

houssemmidou4
12-04-2015, 13:50
لا يوجد فرق ان شمعة الليموزين هي نوع من انواع الشموع اليابانية الكثيرة و كثيرا ما تأتي شمعة
الخبر على فريم الخمس دقائق شمعة ليموزين و ليس هناك اي رابط بينها هي فقط مجرد تسمية

adamarwan
12-04-2015, 14:46
اخى فى بضع الخالة لا يكون اى خبر وتشوف ان السوق يتحرك بجنون الان السبب ممكن ان يكون فى
صناع السوق لدى يجب ان تتعرف على الفرق ما بين شمعة الخبر وغيرها
وحظ سعيد

neverlityouco1
12-10-2015, 20:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

majdifdf1
12-10-2015, 22:02
بصراحة انا موضوع الشموع لم اتتطرق له حتى هذه اللحظة كوني عضو جديد ايضا وليس عندي خلفية وثقافة كافية تجعلني اجيب على سؤالك , ولتمنى ان احصل على اجابة ايضا على اسئلتك سيدي لزيادة المعرفة
شكرا لك .......

yansane
12-10-2015, 22:17
انا مش عندي خلفيه عن الشموع اوي لاني مش درسها بشكل عميق لكن انا اتمنا من يفدنا انا وانت وانا منتظر الردود مشكور لسؤالك يمكن استفاد الخبر على الشارت لان الخبر بيكون له تاثير من قبل حتى صدوره والسعر بيكون بيتحرك بسرعه

Bassem Hassani
12-10-2015, 22:55
انا كنت عايز اسأل الشمعة خاصة بشمعة الخبر او الليموزين اولا هو فى فرق بينهم ؟
لا مفيش فرق بين الشمعيتن لان الليموزين هى شمعه اتجاهها بيكون صارخ او كبير جدا وواضع وهى فى الاساسا بتكون عادة شمعه خبر
ثانيا الصورة دى كدا على فريم الربع ساعة تعتبر شمعة خبر؟
من الممكن اعتبارها شمعه خبر لو كانت تكون وقت صدور اخبار معينة فى السوق ومن الممكن انها تكون تدخل بنكى بسوله عاليه جدا
سؤال كمان فى فريم الربع شمعة الخبر بتكون حوالى كام نقطة ؟
غير محدده من الممكن انها تكون 50 الى 100 نقطة فى الشمعة الواحد .

neverlityouco1
12-14-2015, 11:30

الاصيل
12-14-2015, 16:38
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
احيانا يتحرك السوق بصوره كبيره جدا وتكون الاخبار ليست بهذه الدرجه
واحيانا يكون خبر قوى وترى السوق لا يتحرك
هذه هو عالم الفوركس عالم غريب جدا
تمنياتى بالتفويق

one k
12-28-2015, 13:33
السلام عليكم ... في موضوعات كتير من الممكن ان تتعامل معاها في التحليل الفني والتحليل الاساسي وكمان الشموع اليابانية
من اهم التحليلات الفنية
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

one god
12-29-2015, 00:48
طبعا شمعة الخبر يا اخي من الشموع الي تكون في شكلها غريبة شوية والاذيال فيها كبير وتائهة فعلا
بالتالي لابذ من الحرص على استعمال الستوب لوز وقت الاخبار او الابتعاد عن التداول اصلا

csebai12
12-29-2015, 01:51
السلام عليكم و رحة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
تتاثر الشموع بمدى سرعة تحركة العملة و لا يمكن تحديد حركة السعر في زوج بمقدار معين فالامر مرتبط بنسبة العرض و الطلب

aym
01-25-2016, 14:27
اسئلة بسيطة ومتعلقة بشمعة الخبر اخى الكريم يجب ان لا تتاجر فى وقت اصدار الاخبار حيث يوجد الكير من التذبذب فى
السعر ولا يكن ان تحدد نوع الشمعة التى تتكون على الخبر الى بعد فترة

dhmo
01-25-2016, 15:55
اسئلة بسيطة ومتعلقة بشمعة الخبر اخى الكريم يجب ان لا تتاجر فى وقت اصدار الاخبار حيث يوجد الكير من التذبذب فى
السعر ولا يكن ان تحدد نوع الشمعة التى تتكون على الخبر الى بعد فترة

ده مهم وكل واحد له طريقه و الناس الي بتقول ان للمجال ده اسرار وكده هو فعلا جزء من كلامهم صح على فكره بس السر الحقيقي للمتاجر الناجح انه يفهم طبيعه تحركات الاسعار
والزوج الي بيعمل عليه مع الخبره

ahmed humedat
01-25-2016, 19:44
حركة أسعار الصرف يمكن لمعت من بيانات الأسعار التاريخية وحدها

forez
01-26-2016, 00:46
الســــــلام عليكـــم و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...........
لو الخبر قوى فشمة الخبر ممكن جدا تكون ليموزين و خصوصا على شارت

heroo252
01-26-2016, 01:17
شمعة الخبر حسب زوج التداول مثلا لو خبر عالباوند هتلاقى تاثيره عالباوند دولر مثلا 50 بيب
مممكن يكون عالباوند نيوزلندى 150 بيب لانه زوج مجنون جدا

mahmoud massry
01-28-2016, 07:26
السلام عليكم و رحمــة الله و بركاته
اخى الكريم انا لا اتاجر وقت الاخبار اساسا لانها خطر جدا فالسعر بيتحرك بقوه وممكن يتمرجن حسابك اذا كان صغير

abdelsamed.uk
01-28-2016, 07:27
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد فعلا الطمع يقتل صاحبه.. مقاله رائعه وتسلم ايدك عليها يا غالي وان شاء الله المبتدئين ياخدوا من النقطه دي لان اغلب المبتدئين وانا كنت من ضمن بندخل السوق عايزين نربح اكبر قدر

never10
02-14-2016, 15:44

ibrahem91
02-14-2016, 16:05
يوجد الكثير من الاخبار التي تكون حركتها قبل الخبر لذلك التاداول علي الاخبار
بوضع اوامر معلقه غايه في الخطورة لان الامر من الممكن ان يتفعل ويتحرك السعر في الاتجاه المعاكس

global
02-14-2016, 16:15
يا اخي الكريم للاسف انا والله ليست لدي اي دراية حول الموضوع لانني مبتدأ في المجال
والله الموفق والمعين

never11
02-15-2016, 22:02
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

HamadaRonaldo
02-15-2016, 23:04
بسم الله الرحمن الرحيم والسلام عليكم ورحمت الله وبركاتو
اخى الكريم الشكر للك ع الموضوع وارجو يكون حد فادك

chouaib112
02-22-2016, 00:31
بالتوفيق

بروفسير العرب
02-22-2016, 03:23
الشموع المتعلقه بالاخبار فى اغلب الاوقات تاتى لكى تدرب استوب لوز للمتداولين
الكبار اى يعكس السوق على الاتجاة العام للصفقات ثم يرجع السوق مرة اخرة الى شكله الطبيعى
ويتكون الشمعه قصيرة جدا وزات ديل طويل ليخسر المتداولين

asmaa mahmod
02-22-2016, 04:18
السلام عليكم ورحمه الله شمعه الخبر هى الشمعه الى تتلق بالخبر الصادر نفسه وهى شمعه لازم تتباعها فى وقت صدور الخبر
تقبل مرورى

take-profit
02-23-2016, 17:54
شمعة الخبر بتعرفها غالبا من الفريم الكبير مثل اليومي وليس من الفريمات الصغيرة و بتكون شمعة
الافتتاح بتاعها و الاغلاق بيعين عن بعض و قد تعادل 90 نقطة او اكثر

Ahmed Ab
03-07-2016, 18:19
الخبر بيكون له تاثير من قبل حتى صدوره والسعر بيكون بيتحرك بسرعه و الخبر قوى فشمة الخبر ممكن جدا تكون ليموزين و خصوصا على شارت
النصف ساعة
تحياتي

aissahd
03-07-2016, 20:47

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

lebouziramzinio
03-10-2016, 01:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمان الرحيم أما بعد اخي الفاضل
كلها بتكون من تأثير الخبر وانت المفروض بتكون متابع بأستمرار

elnagar
03-10-2016, 05:20
السلام عليكم اخى الكريم شمعه الخبر تتحرك على حسب قوه الخبر وكميه السيوله الى بتخش مع الخبر ممكن ان تزيد من قوه الخبر

وفى اوقات ممكن يكون التاثير وقتى ويجع الى النقطه قبل الخبر ويبقى عكس وقت الخبر بالتوفيق للجميع

salimkala
03-12-2016, 21:02
خى الكريم شمعه الخبر تتحرك على حسب قوه الخبر وكميه السيوله الى بتخش مع الخبر ممكن ان تزيد من قوه الخبر

lebouziramzinio
03-16-2016, 01:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمان الرحيم أما بعد اخي الفاضل لو الخبر قوى فشمة الخبر ممكن جدا

saleh1991
03-16-2016, 21:54
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم
ان الخبر ف يافوركس فهو يكون له تاثير كبير على المتداول وف يالفوركس
و لهذا افنه يجب الاهتماما بهذه الامرو حتى لا يكون الخسارة كبيرة

تقبل احتراماتيى

عاشق الفوركس
04-06-2016, 23:53
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
شكرا على شرح هدا النمودج من الشموووع امنل ان يفيد الاخوة ان شاء الله 2بالـــــتوفيــــق لك ,اخي الفاضــــل ,ولكل الاخــــوة الكـــــرام

angelzzz
04-06-2016, 23:57
شمعة الخبر دى تتأثر بالاخبار الاقتصادية مثل معدل البطالة و التضخم و اسعار الفائدة
و بيانات التوظيف وقد يسبب احد الاخبار القوية تحرك الشمعة صعودا او هبوطا عدد كبير من النقاط

hamed mohamed
04-07-2016, 20:03
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح
و على الراي و على المعلومات
القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله،
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله.......//، بالتوفيق لك//........

احمد عبد الباسط
04-07-2016, 23:44
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
انصحك بالابتعاد تماما عن الشارت وقت الاخبار لانه حتى ولو كانت شمعة ليموزين فهى شمعة خبر ممكن ان يعكس بعدها السعر تماما ارجو عدم التدال وقت الاخبار

nonam
06-11-2016, 17:21
السلام عليكم ..... من المهم ان تكون الشمعه اللي في الاخبار من اهم الادوات اللي من الممكن ان تتعلمها في الحسابات في وقت الاخبار ومن المهم ان يكون التعامل مع الحسابات الحقيقية الاهم في التداول
بالتوفيق ان شاء الله

nasr39
06-11-2016, 23:56

cherkaoui AAOUIQA
06-12-2016, 01:10
السلام صراحة انا ايضا محتاج لهذه المعلومات عن ما تقوله الشموع
لكي أعتمد عليه عند التحليل
وشكرا

---------- Post added at 10:10 PM ---------- Previous post was at 09:02 PM ----------

‏السلام عليكم ورحمة الله صراحتن موضوع الشموع فهو موضوع جدا مهم ذلك يا حبذا لو تطرق واحد من أعضاء كيف الحال أنا بالتفصيل وشكرا
تقبلوا مروري

latraaahr
06-12-2016, 01:20
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و التي اتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير من الناتئج القيمة إ نشاء الله

drissou45
06-12-2016, 01:31
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته , مساءكم مبروك,
بارك الله فيك اخي الكريم رغم اني لم افهم سوالك للاسف على العموم رمضان مبارك مريم
تقبلو مروري , تحياتي لكم

tenon
06-12-2016, 01:34
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و التي اتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير من الناتئج القيمة إ نشاء الله

لابد فعلا من الفهم للمجال واهم حاجه للمبتدأ هنا انه يحاول يتعلم كتير على قد ما يقدر وده هيساعده طبعا على تكوين خبره جيده له هيحتاج ليها بعد كده كتير
ويعمل منها الارباح الخاصه به

SALAMA22
06-12-2016, 01:46
إذا كنت تبحث عن أبسط استراتيجية تداول في العالم, فيمكن وصفها بأنها ترتكز على مستويات أفقية وحركة السعر حيث تعتبر حركة السعر من المستويات الأفقية هي المكون الأساسي لأبسط نظرية تداول بالعالم. ويمكنك تعلم هذه الاستراتيجية من خلال رسم المستويات الأساسية على الرسوم البيانية الخاصة بك, ثم تنتظر لإشارة حركة الأسعار الواضحة لتتكون حوله مقدم من jlikhjhie

ebrahim mounir
06-12-2016, 01:49
>>>>>>>>>>>>الـسـلام عليكـم ورحـمة الله وبـركاتـه
بـارك الله فيـك اخـى الكـريـم حقـا مـوضـوع رائـع ومـفيد جـدا ويـسـتحـق التـقـييـم والمـشاركـة
اتمنى ان تستمر فى تقديم كل ماهـو جديد فى هـذا المجال
تـقبل مـرورى اخى ولك خـالص التـقدير والاحـتـرام والسـلام عليكـم <<<<<<<<<<<<<110

bakup28
06-12-2016, 03:05
السلام عليكم ورحمه الله
علشان تشوف شمعة الخبر فعلا يبقي لازم تفتح فريم
الدقيقة وتشوف أول دقيقية من صدور الخبر لكي
تعرف مدي تأثير هذا الخبر علي الشمعة
بالتوفيق

hamada alex
06-12-2016, 03:12

islam bahnsawi
06-15-2016, 04:08
الشكر لك جدا و من واجبي أن أقدم لك كلمات شكر .. ولكن أقف حائرة ماذا عساي أن أقول لك.. و شكرا السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

rehaiem2305
06-15-2016, 04:24
حياك الله أخي العزيز ،موضوعك جميل وممتاز منسق بشكل كامل ومفهوم .أتمنى أن يستفيد جميع الاعضاء من هذه الشروحات حول التداول ،عسى أن نراك في المستقبل القريب مع المزيد من الشروحات في مجال الفوركس .
تحياتي لك وتقبل مروري

ahmedfir4
06-19-2016, 05:10
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم انا مش عندي خلفيه عن الشموع اوي لاني مش درسها
بشكل عميق لكن انا اتمنا من يفدنا انا وانت وانا منتظر الردود مشكور لسؤالك يمكن استفاد

etrei07
06-19-2016, 05:10
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اعتقد صعب تحدد عدد النقاط التي يتحركها الخبر على الشمعة لان كل خبر وليه قوته
حسب السيولة الي داخلة للسوق وحسب قوة الخبر ممكن خبر يتحرك اكتر من 1000 نقطة وممكن اقل وممكن اكتر

hunter_world
07-09-2016, 17:35

cherkaoui AAOUIQA
07-09-2016, 17:47
‏السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته منتدى في منتهى الرقي والتقدم
‏صراحة أستفيد الكثير لكم جزيل الشكر على مجهوداتكم الرائعة وبارك الله اكم في علمكم
والسلام يا اخوان

tenon
07-10-2016, 18:57
‏السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته منتدى في منتهى الرقي والتقدم
‏صراحة أستفيد الكثير لكم جزيل الشكر على مجهوداتكم الرائعة وبارك الله اكم في علمكم
والسلام يا اخوان

هيا الميزه هنا فعليا اخي التعلم هنا في المنتدى بيكون من المنتدى التعليمي او من تبادل الخبرات بين المتاجريين هنا وتبادل الاراء بين الاعضاء وطبعا ده بيكون مع التعلم من
الكتب ومصادر العلم الاخرى ايضا

ikramy201
07-10-2016, 20:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة....
بص يا باشا اى شمعة عايز تعرف اذا كان المسبب فيها خبر ام لا
ارجع للمواقع الاخبارية فى نفس الوقت..

---------- Post added at 05:24 PM ---------- Previous post was at 05:21 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة....
من الممكن ان يكون سب ظهور هذة الشمعه بسبب اصطدمها بمستوي قوى اسبوعى او يومى او شهرى

جمال صادق
07-27-2016, 00:32
الاخبار الاقتصادية من المعروف عنها انها ذو تاثير قوى و لايمكن ان نتجاهل تاثيرها و هناك من الاستراتيجيات ما يتناسب مع الكثير من الاخبار الاقتصادية الهامة .

amedz
07-27-2016, 00:50
شمعة الخبر بتكون شمعة زيلها كبير ويبقى فيه ثزبزبات كتير أثناء الخبر وانا لا أفضل التداول وقت الخبر حتى لا يتعرض حسابك إلى المرجنة

batch
07-27-2016, 02:20
هذا شرح وافى وجميل جدا ويكون المستفيد الاكبر هو الاعضاء المبتدئين فى سوق الفوركس
وننتظر منك ان تقوم بنشر المزيد من المواضيع الجميلة والمفيدة

Mustafa gamal
11-10-2016, 20:24
الشموع الكبيرة دي بتكون نتيجة و جود أخبار مهمة في السوق الذي تقوم المتاجرة به ..... تحياتي لك و تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

body2
11-10-2016, 20:34
بس يا اخي الأخبار بتاثر جامد علي حسب قوة الخبر انت سيبك من الشموع في وقت الأخبار
ما عليك شوف الخبر سلبي او ايجابي علي العملة او السهم الخاص بك

bakup28
11-18-2016, 06:54
ن تأثير الخبر وانت المفروض بتكون متابع بأستمرار تأثير
الخبر على الشارت لان الخبر بيكون له تاثير من قبل
حتى صدوره والسعر بيكون بيتحرك بسرعه

waelmma
11-18-2016, 08:54
:)):)):)) فعلا اخى الكريم شمعة الخبر بتكون شمعة طويلة
لها ديول سواء كانت شمعة خضراء و شمعة حمراء :)):(

zizoo99
11-18-2016, 09:15
شكرا لك اخى الكريم على هذه المشاركة الطيبة يا اخى شمعة الليموزين هى نفسها شمعة الخبر و ليس كل ليمزين تعتبر خبر ممكن تلاقى شمعة ليمزين بس مش ناتجة عن خبر كما ان الشكل ليس به اى شموع ليموزين

محمد صلاح
11-18-2016, 09:44
اهلا بك اخى اولا شمعة الخبر لا يمكن التوقع بها لانه ممكن تكون صاعدة او هابطة كمان عدد النقط بيبقى كتير وحسب قوة الخبر ممكن يتعدى 300 نقطة

جمال صادق
11-18-2016, 09:45
يقول بعض الخبارء ان الخبر فى سوق الفوركس يتم تشربة فى السوق و من الممكن ان يكون هناك اعتبار ان التداول ليس بة االا اعتبارات مفهومة و ممكنة من اجل الكثير من الطرق لفهم تاثير الخبر

magic777
11-22-2016, 14:57
اخي لا تثق في شموع الاخبار اطلاقا ليس ليها اي قواعد وحتى مع الخبر نفسه لو اتكرر وكنت مسجل الشموع للوقت السابق هتلاقي فيه اختلاف جذري
هنا ركز على الخبر نفسه ونتيجيته

sob81
11-22-2016, 16:08
بالنسب لشمعة الخبر اخى انا افضل عدم المتاجرة عليه حيث يكون السوق فى وضع تذبذب عالى ومن الممكن ان تنخدع فى الدخول فى الصفقات عليه لذلك يفضل التتداول بعض استقرار السوق بعد الخبر

ziko7
11-22-2016, 16:10
اخى الكريم هى كلها بتكون من تأثير الخبر وانت المفروض بتكون متابع بأستمرار تأثير الخبر على الشارت لان الخبر بيكون له تاثير من قبل حتى صدوره والسعر بيكون بيتحرك بسرعه بالتوفيق تقبل مروري

mohcine amari
11-22-2016, 16:45
تقريبا هما نفس الشيء فشمعة الليموزين تدل على ضغط بيعي او شرائي
قوي و وقت الخبر يحدث نفس الشيء يكون هناك ضغط بيعي او شرائي قوي

فوريكسي
11-30-2016, 19:44
لا يوجد شيء اسمه شمعة الخبر لان كل خبر يمتد تاثيره الى مدى غير محدد شكرا جزيلا لك اخي الكريم على الموضوع الرائع بالتوفيق لك ان شاء الله ولجميع الاخوة الأعضاء تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كامل
11-30-2016, 20:07
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اعتقد اخي الكريم ان كل هذا من تأثير الاخبار ويجب عليك متابعة الاخبار بدقه للتوقع جيدا

Mostafa Omar
11-30-2016, 20:39
بسم الله الرحمن الرحيم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم كنت اود ان اساعدك في تلك الاسئله ولكني للاسف جديد ومبتدئ في الفوركس واتمني ان استفاد انا وانت من خلال الردود انت تجد الاستفاده وانا ايضاً اخذ الخبره من خلال الاستمراريه في متابعة ثل هذه المشاركات
دوام التوفيق لك وللجميع

tazi larbi
12-06-2016, 02:33
السلام عليكم اخي لم اسمع عن شمعه الخبر فهناك شموع تنفجر وقت صدور البيان او الخبر وتكون شمعه ليموزين طويله وكلما كان الفريم اقل تظهر هي اكبر وممكن تصل حتى 200 نقطه في فريم 1 ساعه اتمنى لكم النجاح والله الموفق

bakup28
12-06-2016, 07:25
كلها بتكون من تأثير الخبر وانت المفروض بتكون متابع بأستمرار تأثير
الخبر على الشارت لان الخبر بيكون له تاثير
من قبل حتى صدوره والسعر بيكون بيتحرك بسرعه

magic777
12-06-2016, 13:30
اخي لا يمكن الاعتماد على الشموع نهائي في وقت الاخبار وحتى لو الشمعه قويه وفي اتجاه ما بردو انت مش ضامن تكمله الاتجاه ده او
الارتداد والسير عكسه لان مفيش قواعد

sob81
12-06-2016, 14:41
نوع شمعة الخبر يتوقف على تاثير الخير ودرجة اهمية الخبر بالنسبة للسعر ولذلك من الممكن ان تختلف شكل الشمعة الخاصة بالخبر
من وقت الى اخر ويجب متابعة التاثير للخبر على الشمعة

Fares Abdel Nasser
12-06-2016, 18:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم وأنا لازلت مبتدئ فى هذا المجال وليس عندى معلومات عن الشموع لكن بإمكانك الذهاب
إلى القسم التعليمى فى المنتدى

maryam1
12-06-2016, 21:57
جزاك الله خير ايها العضو الكريم على مشاركة هذا الموضوع الهام معنا و الذي يفيد الكثير من المبتدئين و انا منهم و اتمنى ان تشاركنا في مواضيع اخرى
بالتوفيق للجميع إن شاء الله

جمال صادق
12-06-2016, 23:51
الاعتماد على الاخبار و حدة قد لايكفى و لكن لابد من ان نجد ان هناك الكثير من المعلومات لفهم طبيعة العمل فى السوق و انة لابد من ان يكون هناك تتابعات للتعلم فى السوق من وقت لاخر

waelmma
12-07-2016, 08:17
:)):(:( بارك الله فيك اخى العزيز والحقيقة انه شمعة الخبر بتكون
شمعة طويلة لاتقل عن 100 نقطة اخى العزيز وجزاك الله خيرا

maryam1
01-30-2017, 23:52
انا مشتركة جديدة في هذا المنتدى و لم اكتسب الخبرة بعد لكي اتمكن الجواب على سؤالك , اتمنى من الاعضاء القدامى ان يفيدوك بخصوص استفسارك
بالتوفيق للجميع بإذن الله

medizem
01-31-2017, 00:20
يثبت التحليل الفني في حد ذاته لا يعمل وليس التنبؤ ثابت من المستقبل !!
حركة أسعار الصرف يمكن لمعت من بيانات الأسعار التاريخية وحدها :)

alonsoo
02-16-2017, 08:30
هى الشمعة كلها بتتحسب حتى بالذيول الخاصة بها اخى الفاضل يعنى كدا الشمعة عاملة كلها 52 نقطة لكن انت ممكن تعتمد شمعة الساعة افضل

bilal0007
02-16-2017, 19:55
عليكم السلام
للاسف لا اتداول على الخبر نظرا لانشغالى المستمر ولا اكون متواجد وقت صدور الاخبار وللاسف فى الفتره الاخيره
الكهرباء قطعت لفترات طويله جدا وخسرت واتمنى ان تكون الصفقات كامله

عمامرة
02-19-2017, 11:32
النصف ساعة

Mr Fathy
02-26-2017, 16:18
بسم الله الرحمن الرحيم انا اعتقد ان ده ملوش علاقة اننا نحدد كام نقطة بيتحركها لان ده اكيد حسب قوة الخبر يعنى ممكن خبر يحركها ١٠٠ نقطة والتانى يحركها ٥٠ زى ما قلت انت

abdeu2016
02-26-2017, 21:31
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو
اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم انا مش عندي خلفيه عن الشموع اوي لاني مش درسها بشكل عميق لكن انا اتمنا من يفدنا انا وانت وانا منتظر الردود مشكور لسؤالك يمكن استفاد
تقبل مروري

magic777
02-26-2017, 21:52
نصيحه اخي في الاخبار بالذات لا تصدق نهائي بالشموع مفيش هنا قواعد خاصه بالخبر ده لو فعلا جه خبر وحرك السعر بقوه انما
الان نادر اوي التحركات دي

ali gamal
02-26-2017, 23:02
لان الخبر بيكون له تاثير من قبل حتى صدوره والسعر بيكون بيتحرك بسرعه

ELTalYaniii
02-26-2017, 23:28
بسم الله الرحمن الرحيم
اهلا بك اخي الكريم وبكل اعضاء منتدانا الكرام
شكرا اخي علي موضوعك المتميز لقد استفدت الكثير شكار

mohamed achraf
02-26-2017, 23:37
مجموع النقاط التي وجدتها من الذيل إلى آخر الشمعة هي بالفعل تحققت في السوق فالذيول تخسب أيضا و الجزء الممتلئ هو سعر الإغلاق

abumazen
02-28-2017, 15:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لا افضل تماما يا اهخي الفاضل المتاجره علي الاخبار لاني اري انها بها خطوره عاليه جدا خصوصا الاخبار القوية

mid0killer
02-28-2017, 16:11
الشمعه الليموزين بتعني استمرار الاتجاه سواء صعود او هبوط والله معرفش ممكن تكون مش خبر تكون شراهه شراء او بيع والله مش مشروط بيكون كام نقطه عادي

waelmma
02-28-2017, 16:16
:(:o:o اخى الفاضل الحقيقة بيوجد انواع كثيرة جدا للشموع ولو فتحت
اليوتيوب وعملت بحث هتجد انه هناك فيديوهات كثيرة جدا

romioromio
03-02-2017, 18:01
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ممكن تقرا باستفاضه عن علم البرايس اكشن فهو علم رائع وصادق جدا في تحليلاته والله اعلم

tamermosa
03-02-2017, 18:07
انا لا افضل اخي الفاضل التعامل بالاخبار. و بفضل التعامل بالتحليل الفني عن الشموع اليابانية. فالتحليل الفني يمكني من معرفة الترند العام للعملة علشان اقدر امشي معاه.

مروه عصر
03-02-2017, 18:37
السلام عليكم
لا استطيع ان افيدك بشئ عن هذا الموضوع لانى عضوه جديده بالمنتدى وليس لدى خبرات كافيه تمكنى من افادتك بشئ عن هذا الموضوع ...

mohamed_elsayed
03-02-2017, 19:11
بسم الله الرحمن الرحيم . استاذنا الكريم بالنسبة الشمعة الخبر واليموزين معرفش اذا في فرق بينهم او لا وبصراحة معنديش عام كبير بيهم لكن ان شاء الله بتستني حد عنده خبرة يفيدنا

smartawi
03-02-2017, 19:42
شمعة الليموزين يا اخي تتكون لما تلاقي السعر مندفع بقوة كبيرة في اتجاه واحد اي واخد ترند قوي قياسي زمنيا
بالتالي الاخبار هي الاكثر جعلا للسعر يكون في هذه الحالة الهستيرية ولابذ من التعامل مع الاخبار القوية منها بحذر بالستوب لوز طبعا

hamadasalama
03-03-2017, 02:52
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ممكن تقرا كتير عن علم الربايس اكشن هيفيدك كتير جدا في شرح كل الشموع اليابانية .............ز

ilyestoumi
03-03-2017, 04:43
بســـم الــــــله الرحمــان الرحيــــــــــــــــــــ ـــم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتـــــــــــه
مش عندي خلفيه عن الشموع اوي
لاني مش درسها بشكل عميق لكن انا
اتمنا من يفدنا انا وانت

شكرا جــــــــــــــــــزيلا لك اخي علــــــــــــــــــــى هذا الطرح

محمدفؤاد
03-03-2017, 08:33
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخى الغالى لو الخبر قوى فشمة الخبر ممكن جدا
تكون ليموزين و خصوصا على شارت النصف ساعة و احيانا شارت الساعة و احيانا تتجاوز مائة نقطة

waelmma
03-03-2017, 08:35
:)):)):)) اخى الفاضل شمعة الخبر بتكون شمعة طويلة جدا تقترب
من حوالى 150 نقط وربنا يوفقك اخى الفاضل ويرزقك :)):))

bakup28
03-03-2017, 10:01
كلها بتكون من تأثير الخبر وانت المفروض بتكون متابع بأستمرار تأثير
الخبر على الشارت لان الخبر بيكون له تاثير من قبل
حتى صدوره والسعر بيكون بيتحرك بسرعه

magic777
03-03-2017, 15:09
اخي شمعه الخبر شمعه كاذبه في اغلب الاحوال لا تعتمد عليها هيا بتجي بطريقه عشوائيه علشان تخسر ناس كتير داخله مع الاتجاه قبل ما يرجع
السعر للاتجاه الصحيح بتاعه

Ayman Abdellatif
03-03-2017, 16:29
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
اخى الفاضل لا يوجد شمعة اسمها شمعة خبر ف السعر يتحرك على حسب قوة الخبر على السعر و بالتالى ينعكس هذا التاثير على شكل الشمعة اما عدد النقاط التى تحتويها الشمعة يمكنك ياسها من سعر الافتتاح و الى سعر الاغلاق

skylol
03-12-2017, 23:59
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اخ يالغالي للاسف لن استطيع ان افيدك في هذا الموضوع اتمنى احد غيري يقدر يفيدك وبالتوفيق للجميع

ashmawey
03-29-2017, 00:04
اخي الكريم , كلامك عين العقل و صحيح , لا بد من التاني و التريث قبل بدأ التداول في سوق الفوركس وذلك للحفاظ على رأس المال
مع خالص الاحترام و التقدير

Lante
03-29-2017, 14:08
خى الكريم شمعه الخبر تتحرك على حسب قوه الخبر وكميه السيوله الى بتخش مع الخبر ممكن ان تزيد من قوه الخبر

وفى اوقات ممكن يكون التاثير وقتى ويجع الى النقطه قبل الخبر

drahmedmagdy
03-29-2017, 16:28
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين وعلى الله فاليتوكل المتوكلون
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اللهم صلى على محمد صلى الله عليه وسلم
مشكور اخي الكريم على هذا الطرح الارئع وارى ان طبعا اهم الاخبار الي بتؤثر زي خبر الفائده وده اهم واحد ممكن يحرك الشمعه 100 نقطه فوق او تحت وخبر البطاله تأثير الخبر وانت المفروض بتكون متابع بأستمرار تأثيرالخبر على الشارت لان الخبر بيكون له تاثير من قبل حتى صدوره والسعر بيكون بيتحرك بسرعه وتقبل مرورى وبارك الله فيك وبالتوفيق لك ولكل اعضاء منتدانا الكريم الاكثر من رائع .... تحياتى

abdallah.2017
03-29-2017, 17:03
انا انتظر مثلك اخى الكريم على الرد على موضوعك لتتعلم من اصحاب الخبرات التداول بالشكل اﻻمن وتقبل مرورى وبالتوفيق ...

ayoubfc
03-29-2017, 21:01
الخبر على الشارت لان الخبر بيكون له تاثير من قبل حتى صدوره والسعر بيكون بيتحرك

kalimiro0
03-31-2017, 20:07
السلام عليكم
اولا شمعة الخبر قد تاخذ شكل شمعة
الليموزين وقد لا تاخذ هذا الشبه
عدد نقاط الشموع للأخبار غير محدد
وبعضها قد يصل الى الـ 100 نقطة او يزيد
سلام تحياتي
بالتوفيق

ahmed abdelmomen
03-31-2017, 23:52
اخي الفاضل انت تعرف اذا كانت هي شمعة الخبر او لا بيكون عن طريق
انك تدخل على موقع زي فوركس فاكتوري وهتعرف مواعيد الاخبار وقوتها وسيولتها

michael1
04-01-2017, 00:40
وعليكم السلام ورحمة اللة وبركاته اخى وصديقى العزيز
انا اعتقد ان الشموع اليابانية من افضل الاشياء فى
الفوركس التى تساعد كيرا فى التداو ل على الفوركس

marwa94
04-03-2017, 00:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الطرح المقدم ان المميز للخبراء في سوق الفوركس عن نظرائهم من المبتدئن ان الخبراء بذلوا مجهودات جبارة في التعلم بحثوا كثيرا في حين ان المبتدين مازالوا في طور التعلم

DJILANI39
04-03-2017, 00:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور جدا عالموضوع اخى الكريم
شكل الشمعة يتكون حسب قوة الخبر
تحياتي لجميع الاعضاء في المنتدى

ابوفؤاد
04-03-2017, 00:18
غالبا لا يعتمد على اى نموذج خاص بالخبر و انما على الشموع التاكيدي للخبر و سوء كان سالبى او ايجابى و لابد من ان تكون هناك اكثر من طريقه لتحديد الاتجاه للعمل على الاخبار و العمل كله مرتبط بطريقه شغلك انت