PDA

View Full Version : مسألة البيع والشراء وحرمانيه الفوركس

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10

sahar
08-29-2012, 04:52
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا جديدة معكوا هنا
انا عاوزه افهم منكوا ايه هو الفرق 1* بين أسهم البورصه وبين العملات انا زمان كنت فاكره انهم واحد الفوركس والبورصه ؟
والنقطه التانيه موضوع حرمانيه الفوركس ( هو بس المحيرني في تجارة العملة هيا مسألة البيع والشراء يعني لما الواحد يشتري بترول مثلا وبعدين يبيعه يبقي كده تمت عمليه البيع والشراء من غير مايشوف حتي البترول خالص طي بمش كده حرام يعنى كأننا بنعمل عمليه حظ او قمار يعنى بنلعب بالهم بيعتبر وهم مش اكتر .. دي وجه نظري واختلاف العلماء عليها انا بعتقد انها ميزة من رحمه ربنا علينا بمعني يعنيى لما يبقي في عالمين من المسلمين واحد يحلل وواحد يحرم يبقي اكيد الموضوع مش حرام مفهوش تأكيد يعنى قصدى ... والله اعمل
شكرا لاستماعكوا

hesham itch
08-29-2012, 16:15
اعتقد ان فى مواضيع كتير تناولت موضوع الحلال والحرام لكن الحمد لله فى فتاوى كتير تفيد بان
المتاجرة فى الفوركس بالعملة حلال لكن المتاجرة بالذهب والعملات حرام لانه يجب ان تتم يدا بيد

egypt25
08-29-2012, 16:25
اللى اعرفه واللى اغلب الناس تعرفه
ان طالما فيه صفقة شراء وبيع فى نفس الوقت
وان السمسار اللى هى شركة الوساطة بتاخد نسبتها فى نفس الجلسة واللى هو الاسبريد ده يبقى حلال

والله اعلم

noureen
08-29-2012, 16:34
بالنسبه لموضوع التحريم فلك مطلق الحريه فى رايك و لكن ساطرح عليك سؤال اذا عملت فى شركه ملاحه او استرد و تصدير دوليه .. ممكن انك تشترى بضاعه و تبعيها دون ان تراها او تستلمها اصلا هل معنى كدا ان تلك التجاره حرام او قمار و لا اييه؟؟؟

lovemoon
08-29-2012, 16:40
هذا هو المختصر المفيد
فتوي معتمدة من المجلس الأعلي في القدس الشريفة
و لا تنسي اخي الكريم ان شركة انستا توفر لنا حسابات اسلامية فري سواب

mido303037
08-29-2012, 17:15
فى فرق كبير بين بورصة الاسهم والفوركس
لان الاسهم يجب انك تتصل بعميل هو الى بينفذ لك الاوامر
وربحة قليل اما الفوركس ربحة كبير جدا

daisy
08-29-2012, 17:17
اولا بالنسبه للفرق بين الفوركس والبورصه فهو كبير
ودى فعلا نقطه اكدتلى ان لافوركس حلال لما اتناقشت مع احد علماء الدين
لما سالته عن الفوركس قالى حلال
ووجه الحرمانيه فى البورصه هو انك تشترى اسهم فى شركه وتكون شريك فيها بموجب الاسهم دى
وفى الاساس الشركه دى شغاله فى الخمور ولا غيره من الاشياء المحرمه

بس طبعا الفوركس معروف انه تجارة عمله

اما موضوع انك متمسكيش شئ فى ايدك وانت بتبيع ولا تشترى
فدا عادى وناتج عن التقدم فى العصر
يعنى انت مثلا ممكن تدخلى اى موقع نت تختارى هدوم وماكينات وحاجات كتير وتشتريها وتدفعى اون لاين من الكريديت
وكدا تمت البيعه وبعدين يتم شحن بضاعتك
واظن دى مفيهاش حرام

zeyadkabeel
08-29-2012, 17:51
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اخى الكريم فعلا البورصة حاجة والفوركس حاجة دى اسهم وده عملات
والمتاجرة ف البترول والدهب والفضة وكده ده يعتبر حرام لانه لازم يكون يد بيد

ahmedamz
08-29-2012, 17:58
هذا هو المختصر المفيد

شكرا لاجابتك التوضيحية واحب ن اضيف لكاتب الموضوع انه طالما حسابك حساب
اسلامى فهو شرعى وحلال والاهم انه يخلى من الشبوهات الربوية فالحلال بين والحرام
بين

apolo
08-29-2012, 18:23
موضوع حلالية الفوركس من عدمه قد يبدأ ولا ينتهي نظرا لكثرة الآراء حول الموضوع فمثل ما هناك فتوى تحلله هناك بالمقابل

فتاوى تحرمه ، هذا الاختلاف عرفه سوق العملات . أما فيما يخص سوق السلع والذهب فهناك اجماع على أنها حرام التعامل فيها والسبب

هو انعدام شرط التقابض بين البائع والمشتري عكس سوق العملات هذا والله أعلم

kimokonolove
08-29-2012, 18:29
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اخى الكريم فعلا البورصة حاجة والفوركس حاجة دى اسهم وده عملات
والمتاجرة ف البترول والدهب والفضة وكده ده يعتبر حرام لانه لازم يكون يد بيد

الأهم حسابك اسلامى
التجارة على العملات والأسهم فقط
ولا تتاجر على السلع اى الذهب والفضة وخلافة لظانها سلع غير ملموسة وتعتبر حرام
اذآ انت فى السليم طالما الشركة تأخذ عمولتها ولا تأخذ اى فوائد ربوية لأن حسابك اسلامى
طبعآ والأهم على عملات واسهم فقط وبالتوفيق

bell1895
08-29-2012, 19:23
السلام عليكم
بصراحة ما بحب افتي
سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا الله اعلم
بالتوفيق

Lotus-FX
08-29-2012, 19:28
الفوركس هي وسيط بينك و بين البوورصة
تعطيك امكانية المتاجرة و لكن بمبالغ صغيرة فقط
عكس البورصة تحتاج الى مبالغ كبيرة تصل الى مليون دولار للدخول

sahar
08-30-2012, 03:04
الفوركس هي وسيط بينك و بين البوورصة
تعطيك امكانية المتاجرة و لكن بمبالغ صغيرة فقط

صح كلامك وجهة نظر رائعه ومختصرة فعلا البورصه عشان تشارك فيه تحتاح اموال كثيرة تصل الي الملايين
لكن الفوركس بيبدا من الدولار ومبلغ صغير وكل واحد حسب امكانياته
شكرا لتشريفك موضوعي .... وبالتوفيق للجميع

marem2007
08-30-2012, 04:18
كل يوم تعملو موضوع بالطريقة دية
الفوركس كس حلا ولا حرام وكليوم واحد يطلع يحلل وواحد يطلع يحرم

uventene
08-30-2012, 04:55
اصبحت هذه المساله شائكه ونريد من احد الاعضاء ان يقوم بالذهاب الى دار الافتاء وشرح الفوركس بشكل تفصيلى وسؤالهم عن هذا الموضوع حتى كل واحد يستريح لان لا يوجد فتوى او موضوع من الى قرائتهم يحلل العمل فى الفوركس بشكل قاطع

azza51
08-30-2012, 05:46
الله اعلم لكن زي ما بتقول اختلاف العلماء رحمة لكن بصراحه انا بحتار من كتر ماشوية يقولوا حلال وشوية يقولوا حرام وبتوه لدرجه اني بوصل اني مش عايزة اسمع حاجة
في الاخر استفتي قلبك

ahmed samir
08-30-2012, 06:51
هو موضوع انى الفوركس حرام ام حلال من كثر الكلام على هذا الموضوع قد لاينتهى فى يوجد فتوى تحلل الفوركس وتوجد فتوى اخرى تحرم الفوركس انا فيما يخص السلع والذهب فهذا فعلا حرام التعامل فى هذا السوق لهذا السبب عدم التناقض بين البايع والمشترى عكس سوق الفوركس

mero
08-30-2012, 07:59
سوق الفوركس هو اليوم سوق مالي متطور جدا متاح عالميا بسبب خصائصه الفريدة من كونه سوق عبر منصة التداول مع إتمام التداولات بين طرفين بعملات التداول بالأزواج وتنفيذ التعاملات بتبادل عملة بأخرى ومساله حرمانيه الفوركس ام لا فهذا يمكن ان كل شخص يسال فيه احد الشيوخ الذى يثق فيهم او تستفتى قلبك

anazoft
08-30-2012, 08:06
تعددت الفتاوى المحلله و الفتاوى المحرمة
انا عن نفسي بحكم العقل و بحاول اشوف المنطقي و اتبعه

mhb2012
08-30-2012, 11:55
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته كيف حالكم شباب منتدئ فوركس العرب صراحه علينا ان نحترم راي العلماء لكن
اين الدليل

dentist
08-30-2012, 12:48
والله موضوع حلال او حرام ده فيه فتاوي كتير طلعت فيه
بس معظمها بتقول انه حلال خصوصا متاجره العملات
لكن متاجره الذهب والمعادن هي اللي في حرمانيه

face book
08-30-2012, 15:24
هناك فتاوي كثيره اختي العزيزه عن حرمانيه وحلال الفوركس والبورصه

ولو عايزه تعرفي الفرق بين الفوركس والبورصه ادخلي قسم المبتدئين وستجدي مواضيع لا حصر لها

HOUSAMMI
08-30-2012, 15:32
بسم الله

تفاواتت فتاوى التعامل مع بورصة العملات من بين محرم ومحلل الا ان الامر فيه سعة ان شاء الله وعليك ان تستفتى قلبك تستخر الله

الا انى اعلم ان بورصة النفط و الدهب والمعادن بصفة خاصة

محرمة بسبب لزوم تداوله يدا بيدا وان تكون ملك البائع فى الاول يمكنك الرجوع الى الفتاوى المختلفة عبر جوجل

هناك اوجه تشابه واختلاف ما بين البورصة الاسهم والعملات اوجة الاختلاف
ولكن هدا الاوجة ربما لن تهمك فى هده المرحلة اهم حاجة تعرف ان البورصة المعلن عنها فى التلفيزيون يقصدوا بيها الاسهم مش العملة

sahar
09-01-2012, 04:33
ك
بسم الله

تفاواتت فتاوى التعامل مع بورصة العملات من بين محرم ومحلل الا ان الامر فيه سعة ان شاء الله وعليك ان تستفتى قلبك تستخر الله

محرمة بسبب لزوم تداوله يدا بيدا وان تكون ملك البائع فى الاول يمكنك الرجوع الى الفتاوى المختلفة عبر جوجل

ولكن هدا الاوجة ربما لن تهمك فى هده المرحلة اهم حاجة تعرف ان البورصة المعلن عنها فى التلفيزيون يقصدوا بيها الاسهم مش العملة

مظبوط كلامك يااخي فعلا انا عارفه ان التليفزيون بيعلن دائما عن بورصه الاسهم لكن انا مكنتش اعرف كثيرا عن الفوركس.
انا كنت فاكرة في بداية الامر ان الاتنين واحد
لكن عرفت ان دي اسهم ودي عملات شكرا يااخى علي توضيحك وبالتوفيق

panda
09-01-2012, 10:38
اولا هناك فروق كثيرة بين البورصة والفوركس

وثانيا هناك حسابات اسلامية فى الفوركس وهذا ما ننصح باستعماله

Looser
09-01-2012, 12:15
المال أمانة بيد الإنسان، حتى المال الذي تنسبه لنفسك هو حقيقة لله تعالى، قال الله سبحانه ((وَأَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُمْ مُسْتَخْلَفِينَ فِيهِ )) (الحديد: من الآية7) ومصادر الزراعة والتجارة والرعي، وكل الكون لله تعالى (( لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَمَا تَحْتَ الثَّرَى)) (طـه:6)

DaRkEMpRoR
09-03-2012, 01:45
الله يعفينا من الحرام والله الواحد استفاد الله يخليكم
ويخلى صاحب الموضوع الواحد كان حيروح فدايهية

lala
09-03-2012, 01:52
انا كنت فى البدايه كان راوجنى نفس التفكير لكن بهد ذلك فكرت ولاقيت ان الفوركس يحمل المكسب كما يحمل
الخساره ايضا والى يخلى الواحد يفكر فى الفوركس مثل البورصه لانك لا تعلم ما هو الفرق بينهم فهناك فرق كبير جدا ما بين الاثنيين ولحد دلوقتى مسمعتش اى فتوى تحرمه

tamid0
09-03-2012, 02:14
في فتاوي تقول حلال و في فتاوي بتقول حرام
اعتقد انه حلال زيه زي اي تجارة اما عن الربح السريع ده ف دي
مش دليل حرمانية اطلاقا

sahar
09-03-2012, 03:50
هو مش قصه ان الربح السريع هو الحرام ولا حلال متهيألي انى قصدي ان فكره بيع شىء
انت مشفتهوش ومتعرفشي عنه اي شىء هو ده الحرام زي القمار يعني
في فتاوي تقول حلال و في فتاوي بتقول حرام
اعتقد انه حلال زيه زي اي تجارة اما عن الربح السريع ده ف دي
مش دليل حرمانية اطلاقا

2x1
09-03-2012, 04:00
حلااااااااااااال والله يجدعان انتو لية كل شوية تفتحوا الموضوع دة المواضيع هنا بقت بالهبل كلوا بيسال احنا يا حماعة نعتبر موكلين بالبيع والشراء يعني وسطاء ودة ميعتبرش حرام لما يكون الواحد سمسار او وسيط بين بائع ومشتري ولا اية

kool11
09-03-2012, 04:05
أخي حسب قناعتك أمشي هل أنت مقتنع بأن هذا حرام أو حلال ؟؟؟
وبعدين لكل شخص طريقة تصرف بالمال وبرأيي طريقة صرفك بالمردود أو متاجرتك السليمة هو الذي يحدد أن كانت حرتم أو حلال

dalia
09-03-2012, 04:20
بالنسبه للفرق بين الفوركس والبورصه فهو مش كبير
يعنى ممكن تقولى ان الفوركس سوق اكبر من البورصه لكن ليهم نفس القواعد تقريبا ونفس اللى بندرسه هنا بندرسه هنا

ما موضوع الحرمانيه فانا شخصيا اعتقد انه حلال والله اعلم
موضوع البيع والشراء على النت منتشر ومش بس فى الفوركس
دا شئ راجع للتقدم التكنولوجى
وكتير من البنوك بتتعامل من على النت

sahar
09-03-2012, 04:57
بالنسبه للفرق بين الفوركس والبورصه فهو مش كبير
يعنى ممكن تقولى ان الفوركس سوق اكبر من البورصه لكن ليهم نفس القواعد تقريبا ونفس اللى بندرسه هنا بندرسه هنا

ما موضوع الحرمانيه فانا شخصيا اعتقد انه حلال والله اعلم
موضوع البيع والشراء على النت منتشر ومش بس فى الفوركس
دا شئ راجع للتقدم التكنولوجى
وكتير من البنوك بتتعامل من على النت

شكرا يااخت داليا علي رأيك فعلا معاكي حق في نقطة البندرسه هنا هو البندرسه هنا مش فارق قوي
موضوع الشراء والبيع علي النت منتشر اذا كنتي قصدك اختي علي البضائع وبعيده عن الفوركس فانا اعتقد انه حلال بسبب
انك شوفتي البضاعه الهتبعيها وهتشتريها
هو انا بس محتاره في نقطة انهم حرموها بسبب انك مابتشوفيش بضاعه بتتباع ولا بتشتري
والله اعلم
نورتينى يااختي

silver
09-03-2012, 05:26
النقطة الاولة اختي الكريمة ان الفوركس مختلف تماما، فهذا عملات وذاك اسهم

بالنسبة للنقطة الثانية فهي واضحة وضوح الشمس والشيء الان راجع اليك لتحللي او تحرمي

herouse1
09-03-2012, 05:27
سوف تجد الكثير من الفتاوى فى موضوع حرمانيه التجاره فى الفوركس او عدم حرمانيتها
هناك فتاوى تقول بان العمل فى الفوركس حرام وهناك فتاوى تقول ان العمل ليس به حرمانيه
وهناك حسابات اسلاميه توفرها بعض الشركات

ThE.pRoF
09-03-2012, 07:46
الفوركس بيختلف عن البورصه في حاجات جوهريه
زي ساعات العمل الفوركس بيكون اكتر
زي حجم التداول و المصداقيه في الاسعار بيكون اكبر في الفوركس لان مفيش حد يقدر يتحكم فيه زي البورصه نظرا لضخامة حجم التداول اليومي
بالنسبه للحرمانيه السبب اللي انتي قولتيه مش صح خالص مش لازم التاجر يشوف سلعته عشان يتوقع سعرها المستقبلي هيكون ازاي
انتي بتبذلي مجهود و بتتوقعي حسب أسس علميه زي التحليل الفني و الاخباري
لكن في فتاوي بتتكلم عن التجاره في المعادن بالذات في سوق العملات انها حرام

ayaa
09-03-2012, 12:18
البورصه حاجه والفوركس حاجه
انا اري ان تداول العملات لاشيئ فيها
اما السلع والذهب والفضه فلا يصح لانها لابد من استلامها يد بيد

yassoo011
09-03-2012, 13:30
والله نصيحة مني ان تجارت البترول والذهب والفضة فيها شك كبير
لانك لا يمكنك اخذ البترول اذا اردتي فتاجري في العملات اضمن
وعامة نحن ننتظر فتوى من الازهر عن قريب وهي تحت الدراسة وستبين الحلال من الحرام

khaledyosrie
09-03-2012, 13:35
كل شىء ممكن ان يكون حرام وممكن ان يكون حلال حسب الاستخدام الشخص ليه وهناك فى فتاوى كتيره والمنتدا فى مواضيع كتير مفيده ممكن الاستفاده منها وفى الفوركس حسابات اسلاميه

ahmedmourad
09-03-2012, 13:52
والله كان شاغل بالى هذال الموضوع
وانت جبت الحل المفيد

abokarma
09-03-2012, 14:17
اولا هناك فرق بين البورصة والفوركس فالبروصة يتم التعامل بيها من خلال اسهم فى شركات فاعتقد ده ممكن يكون حرام لانك لا تعلم جميع السركاء وليس لك حق الادارة فلا تعلم مصدر الدخل او اوجه الصرف فمن الممكن ان يتم اى تعامل حرام بها وهذا راى الشخصى اما بالنسبه للفوركس فبالفعل تعددت الاراء حول ما اذا كان الفوركس حلال ام حرام بس يجب على الجميع ان يؤخذ فى الاعتبار التغيرات الزمنية ونظرا لتعدد المذاهب فعلى كل فرد ان يسأل من يثق فيهم من اهل العلم ثم يستفتى قلبه

eslam2665
09-03-2012, 14:35
هناك فتاوى كثير في هذا المجال الواسع
ولكن نحن ناخذ الاحتياط بفتح حساب اسلامى

Mokka
09-03-2012, 14:40
هناك فرق كبير بين الفوركس والبورصه و الفتاوى كثير حول حرمانيه الفوركس و يكثر فيها النقاش و لكن اكثر الفتاو تثبت ان الفوركس حلال و اعتقد ان فى فوركس اسلامى و هذا بعيدا جدا عن الشك انصح باستخدامه

sahar
09-04-2012, 06:18
هناك فرق كبير بين الفوركس والبورصه و الفتاوى كثير حول حرمانيه الفوركس و يكثر فيها النقاش و لكن اكثر الفتاو تثبت ان الفوركس حلال و اعتقد ان فى فوركس اسلامى و هذا بعيدا جدا عن الشك انصح باستخدامه

شكرا لكي ، طبعا عندك حق من ناحيه ان في فوركس اسلامي وده الحاجه الوحيدة
المطمئنة الواحد من خلال الفوركس رغم ان في كثير من الفتاوى فعلا اثبتت ان تجارة العمله حلال مش البضائع
ويارب بالتوفيق للكل

asmaa omar
09-04-2012, 06:26
اولا وقبل كل شئ الحلال بين والحرام بين
مساله اختلاف العلماء من رحمه ربنا علينا فعلا زى ما قلتى

mannon
09-04-2012, 15:01
مساله اختلاف العلماء من رحمه ربنا علينا فعلا زى ما قلتى

انا شايف ان لحد دلوقتى محدش قدر من العماء يقولها صريحة ان الفوركس حرام وفى اختلاف كبير بين علماء الدين فى تحديد ازا كان الفوركس حرام أم حلال واعتقد ان الى شغال بطرق مقامرة اكيد عارف ان اساسا شغلى حرام من غير حاجة

abdellatif2013
09-04-2012, 17:08
فعلا البورصة حاجة والفوركس حاجة دى اسهم وده عملات
والمتاجرة ف البترول والدهب والفضة وكده ده يعتبر حرام.:p

hekoo
09-04-2012, 20:16
ان موضوع الحرمانية فى الفوركس كبير جدا وقد اختلف الكثير فى هدا الموضوع ونحن لا نستطيع ان نفتى فى هدا الموضوع ولاكن نحتاج الى اراء من هم ادرا مننا من علماء الدين والاقتصاد

Haab
09-04-2012, 21:13
لا طبعاً البورصه شبه الفوركس كتير و بينهم كتير من النقط و الأمكانيات و موضوع الحرمانيه ده أنا مش مقتنع بيه إلا هيبقى كل تجارة على النت حرام و طبعاً الله أعلم

alaoui11
09-04-2012, 21:33
اخي صفقتين علي نفس العملة و في اتجاه معاكس علي نفس الازواج ممنوع
و انا جربتها على شركة انستا فوركس فقامت باغلاق الصفقتين و اتمني ان تكون تجربتي قد افادتك و كل التوفيق لك

MAGDY
09-04-2012, 21:39
موضوع الحلال والحرام فى الفوركس
تم قتل هذا الموضوع ، بحثاً وتمحيصاً ومناقشةً وتكرار آلاف المرات
وفى النهاية ، تم عمل حساب إسلامى خاص بالمسلمين
وحساب آخر ، خاص بغير المسلمين
ومن يدخل المجال ، لابد أنه سيكون واعى وعاقل وراشد
إذن : يستطيع وبسهولة ، معرفة إن كان حلال ولا حرام
على الأقل تعلم الفوركس ، كمجال عمل
وقبل البدء فى العمل الفعلى ، ستكون عرفت إن كان حلال ولا غير كده
تحياتى

Shawky Farag
09-04-2012, 21:44
عزيزي
سلام الله عليكم ورحمته وبركاته
الفوركس أجمعت الفتاوي الشرعية
على أنه حلال إذا لم يكن فيه تبييت للصفقات
والأسلم أن تتعامل مع الشركة التي
بها حسابات إسلامية
مع تحياتي

Zala
09-04-2012, 21:47
هناك فرق بين البورصه و الفوركس ف تتمتع الفوركس ببعض المميزات التى لا تمتاز بها البورصه مثل المتاجره على مدار 24 ساعه و بذالك يمكن ات تفصل جدول اعمال لتجارتك الخاصه و تنفيذ اوامر متعدده ف السوق ف الفوركس و مصاريف الصفقه مجانيه ف الفوركس لان هناك فرق السبريد الثابت و هو الفرق بين سعر العرض و سعر الطلب و هذا الفرق هو اجره شركه الوساطه و ايضا البيع و الشراء فى نفس الوقت الى جانب المزيد من المميزات التى تعطى الافضليه للفوركس

HARRY POTTEER
09-04-2012, 22:00
السلام عليكم ورحمة الله
بالنسبة لموضوع تحريم وتحليل الفوركس فقد تضاربت الاراء بين محلل للفوركس ومحرم له ففريق حلله وفريق اخر حلله
وهدا الاختلاف فيه رحمة للناس ........... الله ينور

mai5522
09-04-2012, 22:02
مساله اختلاف العلماء من رحمه ربنا علينا فعلا

amine-dz2
09-04-2012, 23:40
اعتقد ان فى مواضيع كتير تناولت موضوع الحلال والحرام لكن الحمد لله فى فتاوى كتير تفيد بان
المتاجرة فى الفوركس بالعملة حلال لكن المتاجرة بالذهب والعملات حرام لانه يجب ان تتم يدا بيد

elkhawaga
09-17-2012, 01:15
مفيش حاجة اسمها حرام و حلال
لكن فيه حاجة اسمها دراسة و توعيه و قرار فى الاخر بتاخذه يعنى هو فيه حاجة اصلا مضمونة

YASER83
09-18-2012, 14:50
السلام عليكم
ما ثبت حرمة التداول فيه شرعا هو التداول على المعادن والسلع والاسهم حتما
اما المتاجرة على العملات فلا غبار عليه والتداول عليها حلال

keko
10-12-2012, 00:24
طبعا بالنسبه للسؤال الاول فى فرق كبير جدا ما بين سوق الاسهم والسندات الىهو البورصه وسوق تداول العملات الاجنبيه
الى هو الفوركس وفى مواضيع عديده تناولت هذا الفرق الكبير والواضح اما بالنسبه للحرمانيه فانا اتاجر فى سوق العملات وليس لدى اى اخلتلاط باسواق المعادن

egypt25
10-15-2012, 22:39
الفوريكس فيه فتاوى كتيرة بتقول انه حلال الحمدلله وفيه البعض الىب بيقول حرام والله اعلم
والفوريكس طبعا حجاه تانية عن البورصة لان البورصة اسهم والفوريكس عملات

tictok
10-20-2012, 11:50
والله هناك كلام كثير على موضوع الحلال والحرام في الفوركس وإلى الآن لا يوجد رأي نهائي وقاطع الأغلب قالوا أنها حلال وبعض العلماء قالوا حرام ، انا أعتقد ان التجارة في العملات في حد ذاتها لا شىء فيها فهي حلال وعمولة شركة الوساطة ايضاً حلال لأنها رسوم مقابل خدمة دخولك إلى السوق ، ولكن الأمر الذي يحيرني في هذا الموضوع موضوع المضاربه باسعار مختلفة أي اللوت انت تضع مثلاً دولار وغيرك يضع أثنين وهكذا وفي النهاية تربح بناء على حجم اللوت الذي وضعته وليس قيمة أرتفاع العملة

madoxegy
10-20-2012, 12:01
سوق الفوركس هو اليوم سوق مالي متطور جدا متاح عالميا بسبب خصائصه الفريدة من كونه سوق عبر منصة التداول مع إتمام التداولات بين طرفين بعملات التداول بالأزواج وتنفيذ التعاملات بتبادل عملة بأخرى ومساله حرمانيه الفوركس ام لا فهذا يمكن ان كل شخص يسال فيه احد الشيوخ الذى يثق فيهم او تستفتى قلبك

vip1988
10-20-2012, 12:12
السلام عليكم
شكرا لك اخي على هدا الموضوع المتميز والاكثر من رائع واتمنا من الجميع ان يستفيد من هدا الموضوع
تقبل تحياتي

hazem.hassan
10-20-2012, 12:29
انا هاقولك نفس اللى قاله الزميل

صدقيني انفع
10-20-2012, 12:53
ن فى مواضيع كتير تناولت موضوع الحلال والحرام لكن الحمد لله فى فتاوى كتير تفيد بان
المتاجرة فى الفوركس بالعملة حلال لكن المتاجرة بالذهب والعملات حرام لانه يجب ان تتم

فارس
10-20-2012, 13:06
من قال لكى انة حرامى شوفى دليلة اية واية وجة الدلالة من الدليل نفسة
فبنفسك انتى ال اتعرفى حرام ولا حلال

said@77
10-20-2012, 13:24
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته كيف حالكم شباب منتدئ فوركس العرب صراحه علينا ان نحترم راي العلماء لكن
اين الدليل .

فارس
10-20-2012, 13:25
الفوركس ليس بحرام ومن يفنى بالحرمانية فاعرف ما هو الدليل
وايضا وجة الدلالة وحضرتك ال هتحكم بنفسك

hasback
10-20-2012, 13:58
يا اخي هل انت مازلت في العصر الحجري مش فاهم؟ دا الي امي وفاهم كل حاجة ادا اردت التعلم فهناك قسم خاص بالتعلم اما مسالة انه حرام لانك لم تلمس البترول فالنقود التي تحوله من بنك الى بنك ليس انت من يحملها ولا تلمسها ولا ايه يا باشا الزمن تطور ويجب ان نطور العقليات فليس بهكذا ستنهض الامة والا لا يوجد شئ اسمه التكيف فالمبادئ هي هي لكن الاليات هي التي تتغير

فارس
10-20-2012, 14:01
من يقول لحضرتك انة حرام فحاول تعرف لماذا هو حرام واسالة دليل الحكم
ومعرفة وجة الدلالة وحضرتك هتعرف تحكم بنفسك

مرمر
10-20-2012, 14:32
اعمل به تعب ولا يضر الاخرين ولاتنصب به علي فرد فهو حلال ومع تطور العصور تظهر مهن جديده يختلف عليها العلماء

eletrebi
10-20-2012, 14:47
اولا البورصة مرتبطة بالفوركس فى حاجات كتير
ارتفاع العملات قائم على اخبار المؤشرات فى البورصة
بخلاف ان فية احجات تانية كتير
وكلن بخصوص الحلال والحرام دا مش عارف والله ولكن بعتقد ان ممكن يكون حلال

marem2007
10-20-2012, 14:53
الفرق بين البورصة والفوركس في الحرمانية هي

ممكن تكون فوائد التبيت علي الصفقات علي ما اعتقد

noureddine nabil
10-20-2012, 16:13
أعتقد أن تجارة الفوركس حلال بعكس البورصة لعلاقتها
بالأبناك الربوية و غيرها من الأسباب

cristiano
10-20-2012, 16:37
سلام عليكم بالنسبه لموضوع التحررريم فلك مطلق الحريه فى رايك و لكن ساطرح عليك سؤال اذا عملت فى شركه ملاحه او استرد و تصدير دوليه .. ممكن انك تشترى بضاعه و تبعيها دون ان تراها او تستلمها اصلا هل معنى كدا ان تلك التجاره حرام او قمار و لا اييه؟؟؟

danger 2
10-20-2012, 17:16
فى الحقيقه اخى الكريم انا سألت شيخ امبارح فى الموضوع ده وقالى
انها حلا وعادى مافيش فيها حاجه خالص لان الموضوع ده كان محيرنى اوى

osamaelnino
10-20-2012, 17:59
انا جديدة معكوا هنا
انا عاوزه افهم منكوا ايه هو الفرق 1* بين أسهم البورصه وبين العملات انا زمان كنت فاكره انهم واحد الفوركس والبورصه ؟
والنقطه التانيه موضوع حرمانيه الفوركس ( هو بس المحيرني في تجارة العملة هيا مسألة البيع والشراء يعني لما الواحد يشتري بترول مثلا وبعدين يبيعه يبقي كده تمت عمليه البيع والشراء من غير مايشوف حتي البترول خالص طي بمش كده حرام يعنى كأننا بنعمل عمليه حظ او قمار يعنى بنلعب بالهم بيعتبر وهم مش اكتر .. دي وجه نظري واختلاف العلماء عليها انا بعتقد انها ميزة من رحمه ربنا علينا بمعني يعنيى لما يبقي في عالمين من المسلمين واحد يحلل وواحد يحرم يبقي اكيد الموضوع مش حرام مفهوش تأكيد يعنى قصدى ... والله اعمل انص
شكرا لاستماعكوا
انصح باللجوء الي اهل الدين في هذا الموضوع
حتي يستريح قلبك من الشك

bilalkaz
10-20-2012, 18:37
مسالة الحلال والحرام طرحت كثيرا في هذا المنتدى
وارى ان الانسان يسال عالم تقي ورع يخاف الله في فتواه وبعد ذلك يقرر

ابوتريكه
10-20-2012, 18:45
اسلام عليكم
شكرا لطرح هذا الموضوع

وشكرا للأفادة

latraaa
10-20-2012, 18:48

yousef.3600
10-20-2012, 18:52
هي العباره عن سؤال شيخ عالم بالموضوع مع شرح كامل لانه فيه بعض من التعاملات في الفوركس حرام
ماعندي علم كثير ولكن ليس كله حلال .. فيه بعض صفقات او طرق محرمه

lionking
10-20-2012, 19:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ناك فتاوى كثيرة تجيز العمل بالبورصة وابحثى وانت هتلاقى فتاوى كتير فى الموضوع

Amer_alajalen
10-20-2012, 19:48
موضوع حلالية الفوركس من عدمه قد يبدأ ولا ينتهي نظرا لكثرة الآراء حول الموضوع فمثل ما هناك فتوى تحلله هناك بالمقابل

فتاوى تحرمه ، هذا الاختلاف عرفه سوق العملات . أما فيما يخص سوق السلع والذهب فهناك اجماع على أنها حرام التعامل فيها والسبب

والله بجد انها مشكلة
انا قرأت فتوى لدائرة الافتاء العام في الاردن
تقول ان التجارة على نظام الهامش حرام لانه قرض جر منفعة
ولكني قرأت فتوى اخرى تقول بانه حلال لانه مفهوم آخر مختلف عن القرض
والله اعلم
اختلاف العلماء رحمة

شيرين
10-20-2012, 20:30
استفدت كتير من موضوعك الجميل والاراء الاجمل للاعضاء وربي يكتب لنا الرزق الحلال

jamalsale
10-21-2012, 16:19
هذا هو المختصر المفيد

شكرا اخي على الجواب الصريح و الدليل الواضح
فالفوركس فيه الحساب الاسلامي الخالي من الربا

ahmed zehiry
10-21-2012, 16:36
شكرا لاجابتك التوضيحية واحب ن اضيف لكاتب الموضوع انه طالما حسابك حساب
اسلامى فهو شرعى وحلال والاهم انه يخلى من الشبوهات الربوية فالحلال بين والحرام
بين
شكرا جزيلا لك اخى الكريم على هذا التوضيح و اكيد طبعا الفوركس حلال ولا شك ابدا فى ذلك

nrgslawi
10-21-2012, 16:44
اختي الكريمة مسالة التداول على السلع هي كما معروفة حرام والسبب انه لا يتم فيها قبض
وان التداول بالعملات هو حلال لان العلماء اجازو بالتداول على العملات بشكل الكتروني

waleed elhadary
10-21-2012, 18:41

majdquran
10-21-2012, 19:20
انا جديدة معكوا هنا
والنقطه التانيه موضوع حرمانيه الفوركس ( هو بس المحيرني في تجارة العملة هيا مسألة البيع والشراء يعني لما الواحد يشتري بترول مثلا وبعدين يبيعه يبقي كده تمت عمليه البيع والشراء من غير مايشوف حتي البترول خالص طي بمش كده حرام يعنى كأننا بنعمل عمليه حظ او قمار يعنى بنلعب بالهم بيعتبر وهم مش اكتر .. دي وجه نظري واختلاف العلماء عليها انا بعتقد انها ميزة من رحمه ربنا علينا بمعني يعنيى لما يبقي في عالمين من المسلمين واحد يحلل وواحد يحرم يبقي اكيد الموضوع مش حرام مفهوش تأكيد يعنى قصدى ... والله اعمل
شكرا لاستماعكوا

الفرق بين الاثنتين باختصار ...
تداول العملات حلال ولا يفرق عن محلات الصرافة ..
تدوال المعادن والنفط حرام ..

فارس
10-21-2012, 19:23
الفوركس ليس بحرام وهو يختلف عن البورصة
ويختلف عن الذهب والبترول وخلافة

شيرين
10-21-2012, 19:53
وان السمسار اللى هى شركة الوساطة بتاخد نسبتها فى نفس الجلسة واللى هو الاسبريد ده يبقى حلال

hora
10-21-2012, 19:55
فعلا كلام صح يااختي من ناحيه تجارة البورصه دي عبارة عن اسهم ولها نظام غير الفوركس
والفوركس عملات ومن ناحيه الحرمانيه يوجد حساب اسلامي ابدأ به اذا كنت خائفه من التجارة ومن ناحية
الذهب والبضائع انا ايضا اعرف انها حرام لانها بالفعل تحارة وهميه والله اعلم وشكرا

derar
10-21-2012, 20:00
السلام عليكم
اللي سمعت عنه وقرات
انه لا حرام الا اذا كان في
فوائد على التبييت بالصفقة

mohamed ezzat
10-21-2012, 20:12
الفرق ان البورصة بتكون لكل دولة والأسهم بتكون لكل شركة اى منتج خاص مثلا سكر او خشب وهكذا
انما سوق الفوركس للعملات فقط وبعض المنتجات كالنفط والذهب ويكون عالمى

nahlla
10-21-2012, 23:54
الحمد لله انيستا توفرلنا الحساب الاسلامي اللي بيتيح لنا المتاجره وفتح صفقات مداها 24 ساعه فقط لان بعد المده دي بتبدتي الفوايد ودي اللي بتكون حرام
يعني حضرتك تقدر تقول انه في حرام وفي حلال احنا بقي لازم نتحري الحلال ونبعد عن الحرام وطبعا الفتاوي موجوده علي النت تقدر تطلع عليها

youyou08
10-22-2012, 00:40
السلام عليكم اخواني
من قال لكى انة حرامى شوفى دليلة اية واية وجة الدلالة من الدليل نفسة
فبنفسك انتى ال اتعرفى حرام ولا حلال
تحياتي

hard currency
10-22-2012, 00:45
اعتقد يا اخت سحر ان موضوع الحرمانيه فى التعامل مع الفوركس من خلال التجاره فى السلع اعتقد انه حرام شرعا لانه لابد وان يسلمك باليد وفقا للشريعه والفتاوى التى صدرت فى هذا المجال اما التجاره فى النقد الاجنبى اعتقد انها حلال والله اعلم
بالتوفيق

shaima
10-22-2012, 01:48
اولا اهلا بيكى معانا فى المنتدى .. ثانيا الفرق بين البورصة الاوراق والسندات وبين بورصة العملات اللى هى الفوركس فرق كبير طبعا ... طبعا بورصة الفوركس يوججد بها العديد من المزايا التى لا تتوافر فى بورصة الاوراق المالية بورصة الفوركس لا تشترط اى شروط معينة للتداول فيها يمكن لاى شخص ان يدخل فيها ويعمل بها وكمان مفتوحة 24 ساعة لمدة 5 ايام فى الاسبوع لا تحتاج منك الانتقال لمكان معين للتداول فيمكنك التداول من اى مكان عن طريق الانترنت وكذلك يمكن التداول باى مبلغ صغير كل هذة فروق وغيرها الكثير

souzy
10-22-2012, 01:58
لا اعتقد ان تجاره العملات حرام فقد حللها العلماء وحرموا تجاره السلع
والله اعلم فا حنا خلينا في المضمون اللي هيا تجاره العملات في الفوركس

jesy
10-22-2012, 02:37
الاخت العزيزة هناك فرق جوهرى بين البورصة والفوركس البورصة هى اسهم تشتريها للتداول على جميع السلع اما الفوركس فهو تداول على عملات ومعادن وبترول وفقط اما بخصول حلال ولا حرام فالازهر احل التجارة فى الفوركس

Sendid M
10-22-2012, 04:03
الموضوع دا فيه أراء كتير جدا لكن أعتقد ان تجارة البورصة تختلف اختلاف كبير عن تجارة الفوركس والعملات
وهناك اختلاف بين العلماء فى هذا الأمر ولكن لا يوجد اجماع الى الان على مدى حرمانية او مشروعية هذه التجارة

بسطو
10-22-2012, 04:09
والله يا اخى اللى انا متاكد منه انا لفوركس حلال وقلاات فتاوى فى هذا كثير واثبتت انه حلال
ولكن فى اعتقادى الخاص ان ممكن يكون فى شبه صغيره فى تجارة المعادن والله اعلم

demitri86
10-22-2012, 04:10
اللي اعرفه ان احنا مجرد وكلاء لدى الشركة و التقابض يكون بين الشركات فيما بينها و قد يستغرق 48 ساعة على الاكثر فمثلا لما انت بتعمل شراء لليورو تقوم الشركة باعانتك براسمال حتى تتم العملية و الشركة هي المستفيد

eng ahmed
10-22-2012, 04:13
انا دخلت عالم الفوركس بحساب اسلامي
لا اعتقد ان هذا حرام
وهذا علي حدعلمي
ارجو التوضح.................. وشكرا

rooseyflower
10-22-2012, 07:43
فى فتاوى كتير فى موضوع الفوركس
فتاوى بتحلله وفتاوى اخرى بتحرمه
بس الختلاف لصالحنا ان شاء الله

فارس
10-22-2012, 09:40
كثيرا من الشويخ ما افتو بتحليل الفوركس الا المعاملة بالذهب وخلافة المعادن عموما
فهيا حرام وان شاء الله بالتوفيق

oudai
10-22-2012, 10:48
السلام عليكم
الفوريكس شي والبورصه شي اخر
والمتاجر على حسب استراتيجيات

علاء
10-22-2012, 16:53
السلام عليكم
بالنسبه للفرق بين البورصه والعملات
ان البورصه تابعه للحكومه وهى شركات تقوم الحكومه بتمويلها اما العملات فهى ملك لاشحاص وعلى عكس البورصه
اما بالنسبه لموضوع حكم الفوركس :
لقد اصدر حكم من مجمع البحوث الاسلاميه بالقاهره بجواز الفوركس مع وجود من قالوا بعدم جوازه

فارس
10-22-2012, 17:00
السلام عليكم اخى العزيز حرمانية الفوركس دائما ما نتكلم عنها
ودائما نقول ان الفتاوى تقول ان العمل بالفوركس جائز ولا شى فية

ahmedsaied
11-03-2012, 04:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته البورصه سوق مضاربه بالاسهم بيع او شراء اما الفوركس هو تدالو زوج من العملات اما حرمانيه الفوركس بصراحه اتكلمنا فيه كتير واعتقد انه خلاص كده مش حرام يا جدعان كفايه يقى كلام عن حلال وحرام

محمود شبايك
11-03-2012, 04:04
مسالة البيع والشراء فى الفوركس هى مسالة التجارة عموما انها تخسر وتكسب اما بالنسبة لمسالة الحرمانية فسوف تجد فتاوى كثيرة من اهمها تحريم الذهب

shawar
11-03-2012, 05:00
مسالة البيع والشراء فى الفوركس هى مسالة التجارة عموما انها تخسر وتكسب اما بالنسبة لمسالة الحرمانية فسوف تجد فتاوى كثيرة من اهمها تحريم الذهب

mocha2011
11-03-2012, 05:51
والله ناس قالتلك حلال وناس قالتلك حرام
استفتي قلبك وتوكل على اللله
انا مقتنع ان تجارة العملات حلال ما الا ذلك محرممممممممم

mahmoudkamal009
11-03-2012, 06:20
الموضوع مافيهوش اي حرمانية لانك انت تبيعشء و تشتري شئ و العملية كلها تجارة و لا اكتر ولا اقل

remohamed
11-03-2012, 08:01
اللي انا اعرفه ان العقود الاجلة حرام وعشان كده العلماء والفتاوي بتقول ان المعادن والمتاجرة فيها حرام لان محدش يقدر يخليها فلوس لكن تجارة الاموال عادي يعني مافيهاش اي شبه حرمانية خالص هي تجارة زي اي تجارة وان شاء الله ربنا يغننا بحلاله عن حرامه.

ANGEL_FROM_SKY
11-03-2012, 08:04
انا جديدة معكوا هنا
شكرا لاستماعكوا

هناك العديد من الفتاوى المنتشره على الانترنت اختى الكريمه التى تحلل التداول فى الفوركس يمكنك البحث عنها

y4x
11-03-2012, 08:35
اخى مفيش فى الفوركس شبه حرام ابدا الا اذا كان فى الذهب او البترول او القطن مثلا وفى حديث شريف بكده

((عَنْ عُبَادَةَ بْنِ الصَّامِتِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: الذَّهَبُ بِالذَّهَبِ وَالْفِضَّةُ بِالْفِضَّةِ وَالْبُرُّ بِالْبُرِّ وَالشَّعِيرُ بِالشَّعِيرِ وَالتَّمْرُ بِالتَّمْرِ وَالْمِلْحُ بِالْمِلْحِ مِثْلاً بِمِثْلٍ سَوَاءً بِسَوَاءٍ يَدًا بِيَدٍ فَإِذَا اخْتَلَفَتْ هَذِهِ الأَصْنَافُ فَبِيعُوا كَيْفَ شِئْتُمْ إِذَا كَانَ يَدًا بِيَدٍ ))

(أخرجه مسلم)

فارس
11-03-2012, 14:38
موضوع الحكم دة كتير جدا وبيتكرر كتير اوى وفى الاخر
هو حلال ولا شبهة فية مثلة مثل اى تجارة

AsaadSoft
11-03-2012, 14:46
موضوع جيد يفتح النقاش الجاد والمفيد بين الاعضاء
هناك فرق كبير بين الفوركس والبورصة واهم مميزات الفوركس انه لا توجد اشاعات في السوق وجميع المعلومات متوفرة للجميع
وما يجمع بينهما هو ان هناك رؤوس اموال ضخمة يتم تداولها وتضخ من البنوك المركزية لكل دولة

بالنسبة للحلال والحرام الجميع يعلم ان الاسلام حرم الربا والقمار اما ما دون ذلك من البيع والشراء فهو حلال
وبالتالي اذا كانت تجارتك في الفوركس بعيدة عن هذين المحرمين فليس هناك اي اشكال ان شاء الله
وهناك اختلاف فعلا بين العلماء لكن ليس في الفوركس بصفة عامة ولكن في بعض جزئياته

emara2013
11-03-2012, 14:53
اعتثد انه يوجد الكثير من الشبوخ الذىن تكلموا فى هذا الامر وقالو
ان تجاره العملات الاجنبيه مثلها مثل اى تجاره اخرى

black_moon
11-03-2012, 15:16
انت لو اعتمدت على غيرك فى مسئلة فهم الحرمانيه هتتعب كتير
لان فى مقابل حد هيقولك حرام هتلاقى اخر يقولك حلال
يبقى انت المفروض تدرس الرايين بنفسك
وتشوف قرارك ايه وهتقتنع بايه

yasinbobo
11-08-2012, 20:36
والله على حد علمى انه حلال لانك بتتعامل مع
شئ بتملكة غير البترول والذهب والله اعلى واعلم

hassan asayed
11-11-2012, 00:47
اختى الكريمة من اوجة الاختلاف بين الفوركس ولاسهم الاتى
الفوركس\ 1-السوق مفتوح 24 ساعة
2-الاستفادة من الهبوط والصعود
3-السيولة الضخمة فى سوق الفوركس

الاسهم\1-السوق محدود بوقت معين
2-الاستفادة من الصعود فقط
3-السيولة محدودة
وبنسبة للحلال والحرام هذا لا افتى فية لانى بصراحة مسمعتش بنفسى من شيخ
ولك يقال انة حلال والله اعلم

مانشستر
11-11-2012, 01:57
المكاسب فى الفوركس كبيرة والسيوله عاليه
اما فى البورصه اقل بكثير من الفوركس والسيوله اقل

mahmoud1
11-11-2012, 02:05
الفرق بين اسهم البورصة والفوركس واضح ومعروف انه البورصة بتعمل على اسهم الشركات ولايمكن الشراء والبيع فى نفس الوقت ومدة عمل البورصة 4 ساعات فقط فى مصر اما الفوركس 24 ساعه لمده 5 ايام وبالنسبة للفتوى فى الفوركس فى البداية قريت انه التداول على العملات ليس حرم لكن التدوال على الدهب والسلع والمعادن فى شبخة تحريم وانه حرام التداول عليهم على النت وانا بعمل على العملات فقط

kandyarab
11-12-2012, 21:21
والله موضوع الحلال و الحرام اتحدت فيه كتير
المتاجرة بالعملات حلال
و الفرق بين البورصة و العملات واضح
و الاصدقاء وضحوه

mohamed djat
11-15-2012, 18:09
لا اعتقد انه حرام لان هذه عملية بيع وشراء ولكنها تمر عبر وسيط هذا كل شيئ
و الله اعلم

azifek
11-30-2012, 00:14
أختي الكريمة
الفوركس هو سوق لتبادل العملات
البورصة هي مكان خاص لتداول الأوراق المالية كالأسهم والسندات
بخصوص التحليل التحريم اقتنعت انه لا حرجم في تداول العملات و أنه حرام تداول المعادن

mxmx
11-30-2012, 00:36
اعتقد ان المتاجرةفى الفوركس فى لاشياء لمحرمة مثل الخمور مثلا او
اى تجارة او سلع محرمة تعتبر حرام ولا بد من البعد عن هذا النوع

issa1988
11-30-2012, 00:37
السلام عليكم
شكرا لك اخي الكريم على هدا الموضوع الرائع والمفيد
وان شاء الله ان يقوم الجميع في تحقيق احلامهم في الفوركس
مع تحياتي للجميع وبالتوفيق

fafa
11-30-2012, 00:47
موضوع الحرمانيه مش متوقف على مدى انك تمتلكى هذه السلعه او لا بل يتوقف على نوع السلعه التى تقومى بالتداول
فيها والحمد لله سوق الفوركس واضح انواع التداول فيه على عكس سوق البورصه الاسهم والسندات

p2000
11-30-2012, 00:56
انا جديدة معكوا هنا
شكرا لاستماعكوا

أعتقد اخى ان هناك الكثير من الاعضاء الذين صمموا مواضيع تتعلق بموضوع حرمانيه الفوركس
لا ياأخى لا اعتقد ان الفوركس حرام لانه اسلوب تجاره مثل اى تجاره :)

minaedward
11-30-2012, 03:23
هناك قسم خاص واستفسارات عديدة حول شرعية العمل فى مجال الفوركس

gomana
11-30-2012, 03:34
موضوع الحلال من الحرمانية بالفوركس تناولته فتاوى عديدة وحتى بدار الافتاء هنا احلوه
لكن الفرق بين البورصة بالاسهم والفوركس هو فرق الى بنتاجر فيه ايه بالاسهم بتبيعى وتشترى اسهم وسندات لكن بالفوركس بتبيعى وتشترى عملات ومعادن

mxmx
11-30-2012, 04:11
الموضوع دا اكتر ناس هتقدر تفيدك فيه
هما الشيوخ وعلماء الدين اتمنى اللجوء اليهم وسوال اكتر من شيخ اخى

wizz
11-30-2012, 13:43
سلام عليكم الفوركس هي وسيط بينك و بين البوورصة
تعطيك امكانية المتااجرة و لكن بمباالغ صغيرة فقط

houcinelamraki
11-30-2012, 13:58
السلام عليكم ورحمة الله
الموضوع مفيد جدا للمبتدئين بما فيه من نصائح مفيدة
وشكرا

Hamdy Elhossiny
11-30-2012, 22:44
والله اختى هناك فرق بين برصه الفوركس وبورصه الاوراق الماليه من حيث التعاملات اليوميه
وطرق البيع والشراء وانا ايضا لا اعتقد ان الفوركس به حرمانيه

azifek
12-12-2012, 16:18

والله اعلم

أخي الكريم
الأمر ليس بهذه البساطة و الكلمات لكي نحكم على الفوركس
ففي الموضوع كثير من التفصيل و هناك من حلل و هناك من حرم

Mohamed Ramadan Helal
12-12-2012, 16:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فيه فتاوى موثوق منها
بتقول ان الفوركس حلال والله اعلم

hard$currency
12-12-2012, 17:12
هناك تشابه بين البورصة والفوركس ولكن يوجد اختلافات كثيرة منها ان الفوركس مفتوح 24 ساعه والبورصة ليست كذلك وبالنسبة للتحريم او الحلال فان الفوركس الى الان لم يصدر تجاهها اى فتوى اجماعية تحرمها وهناك الكثير من الفتاوى تجيز الفوركس وتحلله لذلك لا يوجد تحديد مؤكد ان كانت حرام او حلال وهذا فى صالحنا جميعا

birdgull
12-12-2012, 17:31
الفتاوي اجمعت على ان الفوركس حلال لانها تداول عملات والصفقات بتتم في لحظتها
لكن البورصة بتعتمد على اسهم وأنا بعتبرها انها بتعتمد على الحظ اكتر من الدراسه والاحصائيات
هناك اجماع ان سوق الذهب والفضه حرام التعامل فيها لانها ملهاش شروط ولكنها تعتمد على الحظ

khamis
12-12-2012, 18:17
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته انا شوفت فتاوى كتير تبيح لنا التاجارة على العملات
التجارة على السلع هى اللى حرام زى الدهب النفط الفضة

nori
12-12-2012, 18:21
في الفوركس يتم التداول فقط على العملات اما في البورصة يتم التداول على اسهم الشركات ورؤوس اموالها
اما بالنسبة للشرع فالفوركس حلال بشروط

faracha
12-12-2012, 18:23
انا كنت فى البدايه كان راوجنى نفس التفكير لكن بهد ذلك فكرت ولاقيت ان الفوركس يحمل المكسب

maknzy007
12-12-2012, 18:25
انا حسب ما عرف وفهمت وفى الاول والاخر باردو الله اعلم ان طالمة فى مكسب وخسارة وفتح حساب اسلامى بعيد عن الربا والفوائد يبقا حلال وانت قولت مسالت تحليل وتحريم من قبل علمائنا المسليمن ودة وان شاء الله مايجيب حرام اكيد كلنا سألنا نفس سوالك ليرزقنا الله بحلاله

Sahar JO
12-12-2012, 18:26
أخي الكريم بالنسبة لموضوع الحلال والحرام فالفتاوي تقول أن تجارة العملات حلال ولكن المعادن والبترول والذهب حرام لأن تجارة مثل هذه الأمور يجب أن تتم باليد والله أعلم

Dancober
12-12-2012, 18:27
لا اعتقد ان البورصة عموما حرام لانها تعتمد على المكسب والخسارة وتشغيل العقل البشرى وبذل المجهود فى تحقيق النجاح فى الصفقة ولكن هناك بعض الشبهات فى انواع معينة من السلع مثل الذهب والفضة والبترول وهى يمكن الاستغناء عن الربح منها والاتجاه والتركيرز على الربح من باقى العملات التى لا يطوف حولها شبح الحرمانية ومكاسبها مرضية جدا وايا خسائرها معقولة مقارينة بالذهب .

Mr.Shiref
12-12-2012, 19:01

abero
12-12-2012, 20:04

اخى الكريم هناك مواضيع تناولت كثيرا من التوضيحات بخصوص موضوع ان كانت الفوركس حلال ام حرام كما ان الكثير من الناس تجمع على ان التجارة فى السلع والنفط والذهب وغيرها فى الفوركس حرام وهى فعلا حرام وبعضهم يروا ان الفوركس نفسها حرام وانا سمعت بعض المشايخ قالوا ان ماهو قابل للربح والخسارة فى مجال تجارة العملات فهو حلال والله اعلم

FCBXL
12-12-2012, 20:43
الحلال بين والحرام بين أخي بالنسبة لموضوع التجارة بالأسهم فهو حرام لأنه يجب أن يكون يدا بيد
أم عن تجارة العملات فقد رأيت العديد من الفتوات التي تؤكد أنه حلال شريطة أن لايكون فيه فوائد

Mr.Shiref
12-12-2012, 21:07

والله اعلم

yaallah3
12-13-2012, 09:11
موضوع الحلال والحرام دا اعتقد انه مرتبط في اذهان الناس من زمان من وقت منه تجارة العملة ، وهو دلوقتى مسموح ، دا بالنسبة للدول وبالنسبة للشريعة فقرانا الفتاوى التى لا تحرمه وتحلل العمل بالفوركس ، الفوركس حلال ومش ممنوع

Dancober
12-13-2012, 09:37
هناك العديد من المواقف التى اشتملت على فتاوى التجارة فى الفوركس يمكنك البحث عنها وقرائتها

forex3
12-13-2012, 09:58
انا اعرف يا اخت سحر اه يوجد الكثير من الفتاوى التى تحلل الفوركس وبعدين دى عملى بيع وشراء فى نفس الوقت وشركة الوساطة موجودة علشان تأخد نسبتها فى نفس الوقت اللى هى الاسبريد

حمو
12-13-2012, 12:42
الحمد لله رب العالمين
قرات فتوي تجيز تجارة العملة دون فائدة او سبريد متغير
اما البترول والمعادن والذهب فما سمعتة انه المتاجرة بهم حرام

ibrahiem2012
12-13-2012, 14:31
المعروف حاليا وبشبه اجماع من العلماء ان تجاره العملات حلال بشرط ان يكون الحساب اسلامي وخالي من الفوائد
وعدم التداول في السلع والمعادن لانه يوجد شبه اجماع علي انها حرام شرعا

hossamzaki333
12-13-2012, 18:38
بسم الله

البرجيسي
12-13-2012, 18:45
سمعت من اخواني كثيرا ومن موضوعات سابقة ان هناك حسابات اسلامية وغيرها غير اسلامية فحاولي اتباع الاسلامي منها وعامة من الممكن ان تستشيري اهل دين هم سيكونوا ملمين بالامر اكثر من اي اجتهاد او كلام لا يعتد به

hwida nada
12-13-2012, 18:49
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
الفوركس قبل ما ندخل فيه تحرينا الدقة وتحرينا فتاوى المشايخ
وعرفنا انه ليس فيه اى شبهة حرام

عبدالرحمن امام بيومى
12-13-2012, 18:55
بسم الله الرحمن الرحيم
موضوع الحلال والحرام دا اعتقد انه مرتبط في اذهان الناس من زمان من وقت منه تجارة العملة ، وهو دلوقتى مسموح ، دا بالنسبة للدول وبالنسبة للشريعة فقرانا الفتاوى التى لا تحرمه وتحلل العمل بالفوركس ، الفوركس حلال ومش ممنوع

moonlight32
12-13-2012, 19:37
الحمد لله فى فتاوى كتير تفيد بان

forex4maroc
12-13-2012, 19:38
الفوركس هو مختص في العملات والمعادن والنفط اما البورصة هي خاصة بتداول اسهم الشركات وسنداتها

mannon
12-13-2012, 19:43
انا مش بشوف فرق بين البورصة العادية
زى بورصة الاسهم مثلا والفوركس فى حاجة غير الرافعة وعمولة التبيت غير كدة واحد

يعنى الى يحرم البورصة يحرم الفوركس

ana_masrya
12-13-2012, 19:51
يوجد فرق يااختى بين الفوركس وبين البورصه لان البورصه عباره عن اسهم
ام الفوركس فهو تجارة عملات و24 ساعه في اليوم غير البورصه خمس ساعات علي مااعتقد في اليوم
والبيع والشراء حرام من ناحيه السلع والبضائع لانهم بيوقلوه بالفعل انها وهمي لا تشاف لذلك هيا حرام والله اعلم

miraahmed208
12-13-2012, 20:17

ان الفوركس من حيث التعامل في تجاره العلماء اجمع علي جواز التداول به شرعا

اما النفط والذهب اجمع العلماء علي تحريمهم ... اما الفرق بين البورصه والفوركس فهو كبير الفوركس يمكن لاي شخص عادي ان يدخله اما البورصه يحب ان يكون شخص ذو رأس مال عالي

واالتعامل في البورصه من خلال اسهم للسلع والشركات وغيرهم اما . اما الفوركس التعامل هو من خلال الاموال

Mr.Shiref
12-13-2012, 21:00

والله اعلم

ayman.shosha
12-24-2012, 18:07
اختى العزيزة نحن نتفق على ما اجتمع عليه علماء الدين
والعلماء قد اختلفوا على مسألة المتاجرة على السلع
لذا نحن نجتنب الشبهات

والحمد لله

amira
12-27-2012, 01:27
شوفى انا برضو كنت زيك اعتقد ان الفوركس والبورصه شئ واحد
بس بانسبه لمسالة الحرمانيه فانا اعرف ان التداول فى العملات حلال
لكن التداول على النفط والذهب وغيره حرام

Omaryat1
12-27-2012, 01:40
السلام عليكم
أختى بالنسبة للفوركس فالتجارة تكون بنظام الهامش أي تدفعين فقط جزأ من قيمة الصفقة و ليس كل المال كما في البورصة

ahmed lamour
12-27-2012, 01:40
لذا نحن نجتنب الشبهات

والحمد لله

totti
12-28-2012, 13:37
سلام عليكم اولا هناك فروق كثيرة بين البورصة والفوركس
وثانيا هناك حسابات اسلامية فى الفوركس وهذاا ما ننصح باستعماله

ezel
12-31-2012, 19:25
لذا نحن نجتنب الشبهات

والحمد لله

فعلا اظن ان مسالة التداول على السلع حرام ومنها النفط والذهب
انما التداول على العملات اكيد اظن ان اغلب الفتاوى حللت الموضوع

النسر الأسود
01-06-2013, 13:13
انا جديدة معكوا هنا
شكرا لاستماعكوا

بالنسبه لموضوع التحريم فلك مطلق الحريه فى رايك و لكن ساطرح عليك سؤال اذا عملت فى شركه ملاحه او استرد و تصدير دوليه ..

ممكن انك تشترى بضاعه و تبعيها دون ان تراها او تستلمها اصلا هل معنى كدا ان تلك التجاره حرام او قمار و لا ايية ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

kingmos4
01-06-2013, 17:38
اختى الكريمة
بالنسبة للتداول بنظام الهامش يعنى الفوركس فقد اجازه كثير من العلماء
وهذا بالنسبة للتداول على العملات خلاف التداول على السلع والمعادن
فالاولى الابتعاد عنها لما فيها من الشبهات الخاصة بالتقابض فى المجلس

Multinet
01-06-2013, 17:47
انا جديدة معكوا هنا
شكرا لاستماعكوا

ولكن هدا الاوجة ربما لن تهمك فى هده المرحلة اهم حاجة تعرف ان البورصة المعلن عنها فى التلفيزيون يقصدوا بيها الاسهم مش العوالحرام لكن الحمد لله فى فتاوى كتير تفيد بان
المتاجرة فى الفوركس بالعملة حلال لكن المتاجرة بالذهب والعملات حرام لانه يجب ان تتم يدا بي

basma salah
01-06-2013, 18:04
بصراحة فى فرق كبير بين الفوركس والبورصة واتاوى همها الحلال والحرام لان الفوركس بيعتمد على العملات لانها المتاجرة فيها حلال لكن الدهب والفضة والنفط حرام وكمان الفتاوى المصرية صرحت بان الفوركس حلال شرعا

amira
01-06-2013, 18:50
فى حاجات بتكون باينه انها حرام مش فيها جدال
زى تجارة السلع زى البترول ودى حلها اننا نبتعد عنها
كذلك فوائد التبيت ودى حلها فتح حساب اسلامى

nsr3
01-06-2013, 18:51
الموضوع دا بدا من زمان وفية اختلافات كتير بين العماء فى الحلال والحرام فى الفوركس ولكن هناك فتاوى كثيرة تبين ان الفوركس تعاملاته حلال
ولكن الحرام فقط التعامل على الذهب والفضة

LiNDa1
01-06-2013, 19:07
●♥♥ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ♥♥●
اهلا بيك ياغالية اولا اختي الفتوى ليست من خدمتنا لك ياغالي
في بعض الاحيان وشفت بعض الردود يقول كلام وماعندهم اي دليل كذا غلط
سوى قول الله اعلم وشكرا لك

boudad
01-06-2013, 19:12
هذه هي التجارة البيع و الشراء و لكن الفوركس اني اظنها ليست حرام لانها فيها دراسات بعني قبل ان تفتح صفقة ما تدرس قبلها

forex1212
01-06-2013, 19:39
بصى اعتقد ان موضوع الحرمانية دى حاجه ترجعلك ولكن اعتقد انه مش حرام انما المتاجرة بالدهب والبترول و الحاجات دى حرام و بالنسبة للفرق بين الفوركس و البورصة فى فرق اكيد الفوركس عملات و البورصة التقليدية سندات و سلع و بها شركات اما الفوركس فهو افراد

star forex
01-06-2013, 20:31
والله اللى انا قرأته فى عدد من المواضيع هنا ان المتاجره فى النفط والذهب والفضه حرام
اما المتاجره فى العمله مش حرام والله اعلم

mostafaabdelgawad
01-06-2013, 20:48
اخي اعتقد الاخوة اوفوا الاجابة
يعني انا شايف ان كل واحد يستفت قلبه لو حاسس ان فيه مشكلة ميتاجرش فوركس

egypt2013
01-06-2013, 21:35
السلام عليكم ........ بالنسبة لمسالة الحرمانية عتقد ان الردود وضحت اوى انه مش حرام وذل ك بلواثق والبراهين ، وبالنسبة بيع الاسهم فهذا مختلف تماما ولا اظنه لغي ، تحياتى وتقبلوا رمورى

zeze mohamed
01-06-2013, 22:42
انا جديدة معكوا هنا
شكرا لاستماعكوا

كثير من المشاركات من الاعضاء الافاضل عرضوا فتاوى الى بعض العلماء تقول ان العمل فى الفوركس حلال وهذا ليطمئن قلبك اما من ناحية المقارنة بين البورصة والفوركس فمميزات الفوركس اكثر بكثير من البورصة منها ان الفوركس شغال على مدار 24 ساعة لمدة 5 ايام اما البورصة شغالة 8 ساعات فى اليوم .

my work
01-07-2013, 18:58
ايه اخبار اصحابى كيف الحال احب اقول راى فى حرمانية الفوركس اولا الفوركس ده مش ربا ولا فوايد هوة عمل ومكسب وخسارة ولانه بيقوم دون فرض ضرائب وبيقوم الشغل فيه على حسب اقتصاديات البلاد والمؤشرات العالميه

sabirdaba
01-07-2013, 19:07
الفرق بين سوق الاسهم وسوق العملات ( فوركس ) كبيرة فالفوركس سوق تبيع وتشتري العملات أما في الاسهم فأنت تشتري أسهم في شركات اي تكون لك حصة في الشركة وعندما يرتفع ثمن السهم فيمكنك بيعه أما في الفوركس فأنت تربح ان كان السعر سيهبط أو ان كان سيصعد عكس الاسهم الذي يكون عليك الشراء بتمن بسيط لبيعه بثمن أكبر أما بالنسبة لشرعية الفوركس فهناك اختلاف في هذا الباب وأنت الذي ستحدد ما يناسبك

ياسر
01-07-2013, 19:10
مواضيع كتير تناولت موضوع الحلال والحرام لكن الحمد لله فى فتاوى كتير تفيد بان
المتاجرة فى الفوركس بالعملة حلال لكن المتاجرة بالذهب والعملات حرام لانه يجب ان تتم يدا بيد وكمان فيه فرق كبير بين بورصة الاسهم والفوركس
لان الاسهم يجب انك تتصل بعميل هو الى بينفذ لك الاوامر
وربحة قليل اما الفوركس ربحة كبير جدا

forex2013
01-21-2013, 14:00
الفوركس أجمعت الفتاوي الشرعية
على أنه حلال إذا لم يكن فيه تبييت للصفقات
والأسلم أن تتعامل مع الشركة التي
بها حسابات إسلامية
طبعاا التداول يكون على العملات فقط

qq1234
01-21-2013, 14:12

اخى الكريم انا فى الحقيقة سمعت الكثير فى تضارب بخصوص حرمانية او تحليل الفوركس ومنهم من اكد انها حلال والبعض الاخر يقول انها حرام لانهم يعتبروها انها مثل القمار ولكنى ارى انها حلال من ردود الاخرين فى المنتدى

SiSi
01-21-2013, 19:23
اهلا بيك ياغالي هاذي شيء غلط ياغالي لازم تسال ناس متمكنين في الدين والفقه لازم علماء

fog
01-21-2013, 19:26
اخى اهم البورصه هى جزء من الشركه بيتابع على هيئه اسهم وبتكسب منه بصعوبه ومش سهل وتقف صفقاتك لكن الفوركس انك بتشترى عملات وسهل انك توقف صفقات فى اىام العمل

disha
01-21-2013, 19:34
اخي الاراء كثيرة في هذا الموضوع فعلى كل من يحتار
ان يستفت قلبه ان ارتاح للفوركس والتجارة يدخل وان لا فلا يدخل

easy_mezoo
01-25-2013, 16:41
هناك كثيرا من يتحدثون عن حرمانية الفوركس وكثير ايضا من يتحدث عن حلاله
واعتق ان التفاوت فى الفتاوى والاراء هو رحمة لنا ...فعليك ان تستفتى قلبك وتحكم بعقلك

الى الامام
01-25-2013, 17:48
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
العملات ليس لها علاقة بالاسهم على الاطلاق اما مسالة الحرام و الحلال يوجد فتاوى كثيرة تحرم و فتاوى تبيح فلا احد يعلم فالجميع يجتهد ولا احد يعلم بالتاكيد

asma
01-25-2013, 18:10
هذا الموضوع طرح كثيرا مسالة حرمانية الفوركس وهناك فتاوى كثيرة حللت العمل بالعملة وحرمت
العمل فى الذهب وغيره واحد الاخوة كان جايب فتوى للازهر

صديق العمر
01-25-2013, 20:08
كيف حالكم اصحابى انا ارى فى مساله البيع انه مثل الشراء لاتداول عملات بعملات
والفوركس لا يوجد به حرمانيه فى العمل لان العملفى فوركس يتم وعدم فرض اى ضرائب على التاجرمن خلال الدراسه

baker
01-25-2013, 21:32
السلام عليكم
صحيح انا كمان كنت خايف من موضوع
الحلال والحرام ولكن الان لست خائف لاكثر من سبب
الاول انني ارى انه حلال يعني استفتي نفسك والثاني
اختلاف العلماء واختلاف العلماء رحمة
وثالثا الصورة اللي نزلها اخوي lovemoon هاي الان
ريحتني من موضوع الحلال والحرام وشكرا

tamer al abboushi
02-06-2013, 22:49
السلام عليكم
انا برأيي ان الفوركس هي جزء من البورصه فالبورصه تعني السوق الاكترني وهذا السوق ينقسم الى سوق الاسهم وسوق العملات لذلك من الممكن ان نطلق على سوق الفوركس بورصة العملات فهو مصطلح ليس خاطئا ولكن الفرق الجوهري بين سوق العملات وسوق الاسهم ان كل واحد منهم يحتاج الى تحليل بطريقه مختلفه وكل منهم يقدم ميزات تختلف عن الاخر

yoka
02-07-2013, 01:10
السلام عليكم ورحمة الله ..
اولآ يوجد فرق كبي بين البورصه والفوركس فالبورصه غباره اسهم بينما الفوركس هو عملات
ثانيآ بالنسبة لموضوع حرمانية الفوركس ببساطة شديده يمكنك ان تسألى احد الشيوخ الاجلاء عن مدى احلال او حمانية الفوركس لكى يطمئن قلبك

hanyfox
02-10-2013, 15:26
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته كيف حالكم شباب منتدئ
فوركس العرب صراحه علينا ان نحترم راي العلماء لكن
اين الدليل

abd
02-10-2013, 17:18
السلام عليكم
اخي العزيز صراحة انا لا اتعامل مع البورصة ولم اتعامل معها سابقا
لذلك لن استطيع ان افيدك في هذا المجال اتمنى من الاعضاء الاخرين ان يقدموا لك الفائدة المرجوة
سلام

FullyActive
02-10-2013, 17:23
فروق كتير بين بورصة الاسهم والعملات
العملات اكثر شفافية مش بيأثر عليها الاشاعات زى البورصة والاسهم والفوركس 24 ساعة عكس الاسهم واشسلء كثيرة
موضوع انو قمار وحظ للانا مش بندخل الثفقة عشوائية عن طريق الدراسة والتعلم له اساس

di.na
02-10-2013, 17:52
انا اتفق جدا معكى ان اختلاف علماء المسلمين فى صالحنا لاننا لا نعلم اى منهم الصح واى منهم الخطأ
ولكن بالنسبة للمعادن والبترول والسلع فهى حرام لما رايته من كثير من الفتاوى ولكن تجارة العملات حلال ايضا كما رايت فى مواضيع كثيرة

yaab222
02-10-2013, 17:55
البورصة سوق للاسهم والشركات اما الفوركس سوق لتداول العملات والمعادن
البورصة محلية الفوركس عالمى
بالنسبة حلال وحرام فيه مواضيع كثيرة فى المنتدى ممكن تتطلعى عليها

FiFi
02-10-2013, 17:55
اهلا بيك مافينا نتدخل بهي الامور تبع الحلال والحرام
انا اقولك سوى الله اعلم

forex24day
02-10-2013, 20:04
يا اخت سحر البورصة هى تداول سندات واوراق مالية اى انك عندما تقومين يعملية شراء تصبحى شريكة فى الشركة التى تقدم سنداتها لتتداول فى البورصة
اما الفوركس هو تجارة عملات ونفط ومعادن فقط

kingmos4
02-10-2013, 21:29
اختى الكريمة
هناك فروق كثيرة بين سوق الفوركس وسوق البورصة
اما عن حكم الشرع فى الفوركس اظن بان الاخوة الاعضاء
اجابوا وافاضوا فى هذا الامر

mondo
02-11-2013, 02:52
الفرق بين البورصة والفوركس ان البورصة تتعامل بالاسهم اما الفوركس تجارة عملة على ما عرفت انها حلال ام المعادن فعليها خلاف لان سمعنا من يحلله والاخر يحرمها وسوف اسال دار الافتى كى استقر على راى

rooty
02-11-2013, 03:21
اولا بالنسبه للفرق بين الفوركس والبورصه فهو كبير
ودى فعلا نقطه اكدتلى ان لافوركس حلال لما اتناقشت مع احد علماء الدين
لما سالته عن الفوركس قالى حلال
ووجه الحرمانيه فى البورصه هو انك تشترى اسهم فى شركه وتكون شريك فيها بموجب الاسهم دى
وفى الاساس الشركه دى شغاله فى الخمور ولا غيره من الاشياء المحرمه

بس طبعا الفوركس معروف انه تجارة عمله

اما موضوع انك متمسكيش شئ فى ايدك وانت بتبيع ولا تشترى
فدا عادى وناتج عن التقدم فى العصر
يعنى انت مثلا ممكن تدخلى اى موقع نت تختارى هدوم وماكينات وحاجات كتير وتشتريها وتدفعى اون لاين من الكريديت
وكدا تمت البيعه وبعدين يتم شحن بضاعتك
واظن دى مفيهاش حرام

رد حقيقى يحترم
واعتقد ان الفوركس لايوجد بة اى نوع من انواع الحرمانية لانة يعتمد على المكسب والخسارة معا لا على المكسب فقط .
والله اعلم

egy
02-11-2013, 07:24
السلام عليكم :)
==================

الله اعلم
==================
شكرا على الموضوع ;)

ghost59
02-11-2013, 07:47
موضوع الفتوي

كثير من العلماء افتوي بشرعيته وسوي بحث سواء هنا او ف قوقل وتشوفين بنفسك اختي

البورصه هي كل شي يشتري ويباع عالميا

لكن من انواع البورصه

بورصه الفوركس وبورصه الاسهم

mero mohammed
02-11-2013, 08:10
يوجد فرق كبير بين الاسهم وتجارة العملات او بورصة العملات من حيث التعريف ومعدل الربح وكيفيته
فى الاسهم تحاول هذه الشركة دعم أسهمها في السوق ورفعها و ربما تصدر أي إشاعة عن الشركة تؤدي لتدهور السهم وخسارة
أما في تجارة العملات فيكون لرأس المال أكثر أماناَ بكثير , بسبب أن العملة عندما نشتريها تقوم الدولة أو دول الاتحاد بدعم العملة بشكل كبير
بورصة العملات الفوركس مكان المستثمر المفضل
وبالنسبه للحلال او الحرام فاذا كانت تعاملاتك اسلاميه فلا تخافى والعد عن الذهب والفضه والبترول فهو حرام والله اعلى واعلم

mahammed galal
02-11-2013, 08:27
اعتقد ان ...... المتاجرة فى الفوركس بالعملة حلال لكن المتاجرة بالذهب والعملات حرام لانه يجب ان تتم يدا بيد

dolly holly
02-11-2013, 09:27
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته اعتقد ان الفوركي ذي البورصه و طالما الدوله شغاله فيه فاعتقد انه مش حرام و الله اعلم ممكن تسالي شيخ عن مدى حرمانيته عسى الله ان يوفقنا للطريق الصحيح

a7med8080
02-11-2013, 09:42
السلام عليكم
اهلا اخوانى
بالنسبه للحرمانيه انا قريت انه حلال ومفهوش مشله بالنسبه للعملات
ربنا يوفقنا ويوفقكم يارب

ahamed ali
02-13-2013, 22:11
اصبحت هذه المساله شائكه ونريد من احد الاعضاء ان يقوم
بالذهاب الى دار الافتاء وشرح الفوركس بشكل تفصيلى
وسؤالهم عن هذا الموضوع حتى كل واحد
يستريح لان لا يوجد فتوى او موضوع من الى قرائتهم

منى محمد
02-13-2013, 22:15
السلام عليكم
الموضوع دا فيه أراء كتير جدا لكن أعتقد ان تجارة البورصة تختلف اختلاف كبير عن تجارة الفوركس والعملات
وهناك اختلاف بين العلماء فى هذا الأمر ولكن لا يوجد اجماع الى الان على مدى حرمانية او مشروعية هذه التجارة

bourhan25
02-13-2013, 22:16
السلام عليكم موضوع ان كان الفوركس حلال او حرام هذا موضوع كبير ومختلف حوله كثير ولم يتفق عليه
لكن اغلبية يقولون انه حلال فقط عندما تتاجر بي العملات اما السلع فيقولو نان هحرام

amera samer
02-13-2013, 22:24
والله الموضوع ده اختلف عليه كثير من العلماء ولكن انا حتى من قبل ما ادخل المجال ده وانا كنت عرفت انه تجارة العمله مش حرام ولكن الازهر بفتواه الاكيده اجاز البيع والشراء الآجل للعملات فى الاسواق العالميه ولكن اللى عرفت انه غير جائز هو المضاربه على المعادن زى البترول والسلع الغذائيه والذهب والله تعالى اعلى واعلم

بطة
02-13-2013, 22:48
اختلف الكثير من العلماء حول
هذا الموضوع ولكن لم تصدر فتوي
بانة حرام

tota2000
02-13-2013, 22:56
السلام عليكم اخى الكريم للاسف انا مش هقدر افيدك لانى مقدرش افتى من دماغى وبتمنى ان حد هنا يفيدك

FaTi
02-13-2013, 23:17
انا قرات بعض المواضيع فيها فتاوي تحلل الفوركس ولكن
الله اعلم

salma saad
02-13-2013, 23:21
الفوركس يختلف تماما عن البورصة
اما بالنسبة لحرمانية الفوركس فهذا غير صحيح باجماع الكثير من الفقهاء

ميوية حسن
02-13-2013, 23:21
تقبل مرورى اخى الكريم بالنسبة للاسهم يجب انك تتصل بعميل هو الى بينفذ لك الاوامر
وربحة قليل اما الفوركس ربحة كبير جدا ومحتاج صبر

Mambo
02-13-2013, 23:32
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
شكرا للاخت الكريمو على طرح الموضوع وشكرا للاعضاء المميزين على الافاده
جزاكم الله خيرا

سكوفيلد
02-13-2013, 23:47
لم تصل شيئ رسمى يحرم الفوركس او فتوى
ولكن الكثير يقول ان الفوركس حرام ولكن
لا نعلم اين الحقيقه

لويس
02-14-2013, 00:06
نعم ، يوجد هناك فرق بين الأسهم و تجارة العملات 1- الأسهم هي أسهم مشاركة في رأس مال الشركة
وتحاول هذه الشركة دعم أسهمها في السوق ورفعها و ربما تصدر أي إشاعة عن الشركة تؤدي لتدهور السهم وخسارة
أما في تجارة العملات فيكون لرأس المال أكثر أماناَ بكثير , بسبب أن العملة عندما نشتريها تقوم الدولة أو دول الاتحاد بدعم العملة بشكل كبير ولا تتأثر العملة بأي إشاعات لأنه تكون على مستوى دول مثل عملة الإتحاد الأوروبي اليورو eurأو الولايات المتحدة الأمريكية أكثر العملات تداولusdوبالتالي أيهما أفضل أن تقوم شركة بدعم أسهمها أو دول تدعم عملتها ... ؟؟ أيها أكثر آمن اقتصاد دولة أم اقتصاد شركة ؟
2- يمكنك بدأ التداول ببيع العملة و إغلاق الصفقة بشراء أو العكس وهذا لا يتوفر في بورصة الأسهم .

amrforex
02-14-2013, 00:23
السلام عليكم
انا ارى انه ليست من الحرمانيه المتاجرة باعمله
ولكن الحرمانيه هى المتاجرة بالذهب او ما الى ذلك
لانه لا يجب ان تتم تجارة بمثل ان يقول شخص لللاخر بعتك ما فى الصندوق وهو لا يعرف ما بالصندوق
و شكراااا

tona
02-14-2013, 00:25
هناك اختلاف كبير بين الفوركس والبورصة يا اختى العزيزة كمان ان موضوع حرمانية تداول العملات فان ذلك الامر وجد به الكثير من نقاط الخلاف بين العلماء وهناك فترى عن الازهر الشريف بتحليل العمل بالعملات

ahmed shebl
02-14-2013, 00:27
شكرا اخي على هذا الموضوع الرائع والمفيد وعلى الردود الممتازه التي افادتني انا كمبتدا يبدا في سوق الفوركس حديثا

riadh100
02-14-2013, 00:30
الفوركس مختلف عن البورصة تماما اما مسالة ان كان حراما فهناك العديد من الفتاوى التي تؤكد شرعيته

سارة
02-14-2013, 00:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا اراى ان التعامل مع البورصة يختلف عن التعامل فى الفوركس
وانا قرئت فى احاديث عن الفوركس ان هو مش حرام وهذة
الاحاديث على المنتدى

ahmed moustafa
02-14-2013, 00:42
السلام عليكم و رحمة الله

الفوركس كالتجارة ليس فيها شبهات الربا او الكسب الغير مشروع أو القمار ..
وجميع الفتاوي حللت تداول العملات وتجرة الفوركس

mena ahmed
02-14-2013, 00:46
والله فى ناس كتير اتكلموا عن الموضوع دة وبعدين قالوا المضاربة على السلع حرام لكن تجارة العملة لا وفى ناس حرمت تجارة العملة الى انت استريحت لية اعملة

spiderforex
02-14-2013, 01:08
أخي الكريم هو الفوركس لا يختلف عن البورصة كثيرة فهم تقريبا متطابقين لكن الفوركس فيه أشياء مميزة أكثر من البورصة أما بالنسبة للحرمانية فهناك ألعديد من الفتاوى من علماء دين كبار تحلل هذا الموضوع

yassooo90
02-14-2013, 01:13
متاجره الذهب والمعادن هي اللي في حرمانيه

taoufik bajjou
02-14-2013, 14:21
السلام عليكم أختي الكريمة مرحبا بك في منتدانا الجميل كلامك صحيح لدلك يفضل التداول على العملات فقط

khairy
02-14-2013, 17:27
اعتقد ان الفوركس تجاره مثل اى تجاره من وجهة نظرى فيها المكسب وفيها الخساره
لكن لا اعلم فقد كثرت الفتاوى عن الفوركس

mohamed4444
02-14-2013, 17:29
اللع اعلم ولكن هناك من يقول الى انه حلال واجمع على ذلك الكثير من علماء المسلمين وهناك من اجمع على ان التدوال فى المعادن والذهب حرام

kingmos4
02-14-2013, 19:45
مرحبا بك اختى الكريمة بين اسرة المنتدى
اظن بان هناك اختلاف كبير بين الفوركس والبورصة
كما ن هناك فتاوى كثيرة اجازة العمل بنظام الهامش

m0ny
02-14-2013, 22:58
لا طبعا فى فرق بين الاسهم وبين الفوركس لان الاسهم مجاله ضيق ولا يتميز بالشفافية ويكون محلى وارباحه تكون فى وقت كبير ولكن الفوركس مجال واسع ويتميز بالشفافية وهو عالمى وتربح الكثير من الارباخ فى وقت قصير ولكن بمخاطره عاليه وبالنسبة للحلال والحرام انا شايفه وبرضه انا قرأت الكثير من الفتاوى التى تحرم التداول بالمعادن ولكن الفوركس كعملات ليس حرام

qq5050
02-15-2013, 02:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اما بعد فيا اخي الكريم صراحة استفدت كثيرا من هذا الموضوع الطيب وكلما ادخل صرح هدا المنتدى ازداد علما بفضل الله ثمبفضل اعضاء هدا المنتدى الدين يخطوون باقلام من ذهب دمت بود الف شكر لك ياغالي

---------- Post added at 11:22 PM ---------- Previous post was at 11:21 PM ----------

جيد اخي الكريم هذه انا اعتبرها خطوة جيدة بالنسبة لك ، ما دمت جربت على الديمو حتى مللت منه ، فهنا التشويق سياخدك نحو الحقيقي
لكن نصيحة انك حاول ان تعمل على الحقيقي بحسابات كثير بمبالغ صغيرة ، و لا تدخل عليها في نفس الوقت ، تدرب على واحد و اذا خسرته تدرب على الثاني و هكذا الى ان تاخد خبرة جيدة

zinamalqa
02-15-2013, 02:23
بالنسبه لموضوع التحريم فلك مطلق الحريه فى رايك و لكن ساطرح عليك سؤال اذا عملت فى شركه ملاحه او استرد و تصدير دوليه .. ممكن انك تشترى بضاعه و تبعيها دون ان تراها او تستلمها اصلا هل معنى كدا ان تلك التجاره حرام او قمار و لا اييه؟؟؟

فعلا اخي احسن جواب ممكن تقوله

فالعملية تقام بالوسائل العصرية وبسرعة الى

درجة اننا لا نرى العملية

sami4life
02-15-2013, 08:15
الاسهم يجب انك تتصل بعميل هو الى بينفذ لك الاوامر
وربحة قليل اما الفوركس ربحة كبير

wail bno rabia
02-15-2013, 08:30
السلام عليكم إنها مناقشة أفادتني نوعا ما بما أني عضو جديد .. وإنني
أتحرق شوقا للبدء بعمليات البيع والشراء وأخشى أن ينفذ صبري ..
مشكورين جميعا على المناقشات الهادفة.

maged mohamed
02-15-2013, 13:58
بسم الله الرحمن الرجيم
من حقك تسال مثل هذا السؤال وخصوصا انة مصدر رزق بمكن ان تاكل انت واولادك منة
لكن حسب علمى ان العمل فى الفوركس باجر وليس بالحظ كما ان بتتعامل مع شيء انت تملكة لكن الذهي او المعادن بها شك لانك لاتملك المعدن الذى ربحنة