PDA

View Full Version : ما الذي تكرهه في مجال الفوركس

Pages : [1] 2 3 4 5 6

magic777
05-21-2012, 21:01
بسم الله الرحمن الرحيم

طبعا سوق الفوركس مجال به مميزات كثيره عن مجالات اخرى
وهو يعتبر لبعض المتاجريين مجال ممتاز لتحقيق ارباح جيده لا يستطيعون تحقيقها في مجالات اخرى
ولكن ايضا لكل مجال عيوب مهما كثرت مميزاته
فما هيا عيوب الفوركس من وجهه نظرك
او ما الذي تكرهه في مجال الفوركس
وترى ان الفوركس بدونه سوف يصبح احسن بالنسبه لك

kingman
05-21-2012, 21:55
اكثر مااكره فى الفوركس هى الخسارة طبعا ههههه طبعا محدش بيحبها لكن عموما انا بكره بعض الأثار السلبية كتأثيره على صحة الأنسان من خلال المتابعة الطويلة والأرهاق خصوصا فيما يتعلق بالعيون فكثيرا من كثرة المتابعة الواحد بيشعر بألم فى العيون ويقل تركيزه وكتير مايتسبب الفوركس فى العصبية بسبب التقلبات الشديدة التى تحدث فيه

forexBOSS
05-22-2012, 00:05
اكتر حاجه بكرها فى الفوركس فعلا شدت الاعصاب و التوتر خايف السعر يزيد او يقل و الارهاق طبعا وعدم النوم انا اوقات كنت باستمر باليومين مبنمش بتابع السوق ده طبعا مع الخوف الشديد بزات لما يكون :crazy3:المبلغ كبير تكون خايف تخسره ده غير انى لما اقوم من على جهاز الكمبيوتر اشعر بوجع شديد فى عينى وكل جسمى اعتقد ان الواحد بيكسب فى الفوركس و هيصرف الفلوس على علاجه :]

amar90
05-22-2012, 00:14
اكثر حاجة هية توتر الاعصاب والمفاجة التى لم تسر عندما اتابع زوج عملة وبعد ذلك تاتى مفاجئة تجعلنى اتوتر كثير وايضا الخسارة

nader
05-22-2012, 03:04
اكثر شيء ممكن اكرهه في الفوركس هو الضغط الكبير قبل دخول الصفقة وبعد الدخول وحالة الترقب في اي اتجاه سوف تؤول الصفقة اليه
لان اتجاه السوق سوف يحكم على تحليلك اما بالفشل او النجاح مما يجعل المتاجر في حالة نفسية لا يحسد عليها
اضن ان الرافعة المالية عامل مهم في الربح الكبير او الخسارة الكبيرة لهذا فمن وجهة نظري انه يجب الاعتماد على رافعة مالية تتناسب مع حجم راس المال والقناعة وعدم السقوط في الجشع

magic777
05-22-2012, 13:53
اكثر مااكره فى الفوركس هى الخسارة طبعا ههههه طبعا محدش بيحبها لكن عموما انا بكره بعض الأثار السلبية كتأثيره على صحة الأنسان من خلال المتابعة الطويلة والأرهاق خصوصا فيما يتعلق بالعيون فكثيرا من كثرة المتابعة الواحد بيشعر بألم فى العيون ويقل تركيزه وكتير مايتسبب الفوركس فى العصبية بسبب التقلبات الشديدة التى تحدث فيه

اكتر حاجه بكرها فى الفوركس فعلا شدت الاعصاب و التوتر خايف السعر يزيد او يقل و الارهاق طبعا وعدم النوم انا اوقات كنت باستمر باليومين مبنمش بتابع السوق ده طبعا مع الخوف الشديد بزات لما يكون :crazy3:المبلغ كبير تكون خايف تخسره ده غير انى لما اقوم من على جهاز الكمبيوتر اشعر بوجع شديد فى عينى وكل جسمى اعتقد ان الواحد بيكسب فى الفوركس و هيصرف الفلوس على علاجه :]

اكثر حاجة هية توتر الاعصاب والمفاجة التى لم تسر عندما اتابع زوج عملة وبعد ذلك تاتى مفاجئة تجعلنى اتوتر كثير وايضا الخسارة

اكثر شيء ممكن اكرهه في الفوركس هو الضغط الكبير قبل دخول الصفقة وبعد الدخول وحالة الترقب في اي اتجاه سوف تؤول الصفقة اليه
لان اتجاه السوق سوف يحكم على تحليلك اما بالفشل او النجاح مما يجعل المتاجر في حالة نفسية لا يحسد عليها
اضن ان الرافعة المالية عامل مهم في الربح الكبير او الخسارة الكبيرة لهذا فمن وجهة نظري انه يجب الاعتماد على رافعة مالية تتناسب مع حجم راس المال والقناعة وعدم السقوط في الجشع

اعتقد ان معظم الاجابات جاءت في نطاق الاجهاد والتعب والخوف الترقب
ولكن هل يوجد حل هنا لعلاج هذه الامور
لابد ان نبحث عن حلول تساعدنا في حل هذه المشاكل
اعتقد من وجهه نظرى ان العمل بالاوامر المعلقه هنا هو الحل منها راحه للجسم من كتر المتابعه
وايضا راحه من الضغط النفسي الذي ينتابنا ونحن نعمل على الصفقات التي تكون امام اعيننا
ما رأيكم ؟
ولو حد عنده حل تاني يكتبه لينا هنا

jans
05-22-2012, 14:06
الخوف من الخساره و هذا الشيء اعتقد انه مشترك في اغلب الاعضاء

aboualy
05-22-2012, 14:22
اكيد اهم عيب من عيوب الفوركس هو الضغط النفسى الشديد الى الواحد ممكن يحس بيه كل ميفتح صفقة جديدة ويفضل متعلق مع السعر صعود وهبوط لحد ما يقفل الصفقة على خير وطبعا اذا قفبت على خسارة بيكون الحالة النفسية سيئة جدا

كريم
05-22-2012, 15:06
بكره الفوركس و الصحة زي مثلا بيتعب عينك من الساعات و بتقضي وقت كبير عالنت من 3 - 4 ساعات و هذا لا ينصح به طبيا

و ايضا احيانا يلعب باعصابك في اوقات بتكون عليك صعبه و لذلك التحمل و التحكم بالمشاعر هما الأفضل في هذا المجال

و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

kingman
05-22-2012, 16:18
اعتقد ان معظم الاجابات جاءت في نطاق الاجهاد والتعب والخوف الترقب
ولكن هل يوجد حل هنا لعلاج هذه الامور
لابد ان نبحث عن حلول تساعدنا في حل هذه المشاكل
اعتقد من وجهه نظرى ان العمل بالاوامر المعلقه هنا هو الحل منها راحه للجسم من كتر المتابعه
وايضا راحه من الضغط النفسي الذي ينتابنا ونحن نعمل على الصفقات التي تكون امام اعيننا
ما رأيكم ؟
ولو حد عنده حل تاني يكتبه لينا هنا
ياريت يكون فيه حل خصوصا تعب العيون ههههههه انا يمكن مشكلتى اليومين دول ان بقيت بشعر بتعب جدا فى عيونى بسبب المتابعة الكثيرة للفوركس او الكومبيوتر عادة المشكلة ان كل شئ بقى فى هذه الحياة يعتمد على الرؤية واالتركيز بسبب التكنولوجيا فى كل حاجة
الحمدلله بالنسبة للعامل النفسى بدات من فترة اقومه جيد وبفضل الله حاسس بنتائج اولها انى معتش بستعجل الربح

magic777
05-23-2012, 14:43
ياريت يكون فيه حل خصوصا تعب العيون ههههههه انا يمكن مشكلتى اليومين دول ان بقيت بشعر بتعب جدا فى عيونى بسبب المتابعة الكثيرة للفوركس او الكومبيوتر عادة المشكلة ان كل شئ بقى فى هذه الحياة يعتمد على الرؤية واالتركيز بسبب التكنولوجيا فى كل حاجة
الحمدلله بالنسبة للعامل النفسى بدات من فترة اقومه جيد وبفضل الله حاسس بنتائج اولها انى معتش بستعجل الربح

اعتقد ان الحل هنا انك تقسم وقتك وتحدد عدد ساعات استخدامك للكمبيوتر
وتحدد وقت يومي للرياضه والترفيه وده علاج الاجهاد والتعب من استخدام الكمبيوتر
اما بالنسبه للفوركس فالافضل اننا نستخدم طريقه تعتمد على الاوامر المعلقه
مع المتابعه كل فتره خلال اليوم وبكده اعتقد نكون حلينا جزء من المشكله

mando
05-23-2012, 16:03
طبعا الخسارة وغير كده الشد وكمان انه الواحد لو فاضى بيقعد كتير قدام الشاشة ويكون متابع على حسب الاستراتجية اللى بتعمل بيها فى استراتجية بتعمل بيها عن طريق الاومر المعلقة وفى استراتجية بتعتمد على الدخول ماركت ودى محتاجة متابعه للشاشة

Hamad
05-23-2012, 16:07
قد يعتبر البعض ، سيئة، و لكنك سوف تكتشف هذا الأمر عاجلاً أم آجلاً، إن سر النجاح في الفوركس ، هو أن تتعامل مع الأمر على أنه مشروع عمل و ليس فقط مخطط للثراء السريع، و ليس عملية مقامرة، و ليس بالأمر السهل. فهو عبارة عن مشروع تجاري.

kingman
05-23-2012, 18:23
اعتقد ان الحل هنا انك تقسم وقتك وتحدد عدد ساعات استخدامك للكمبيوتر
وتحدد وقت يومي للرياضه والترفيه وده علاج الاجهاد والتعب من استخدام الكمبيوتر
اما بالنسبه للفوركس فالافضل اننا نستخدم طريقه تعتمد على الاوامر المعلقه
مع المتابعه كل فتره خلال اليوم وبكده اعتقد نكون حلينا جزء من المشكله
بالفعل ده اللى اتبعته من فترة وخصوصا ممارسة الرياضة فهى افضل شئ للتخلص من الأثار السلبية للجلوس الكثير امام الكومبيوتر ومتابعة السوق وبالنسبة للأوامر المعلقة اصبحت اعتمد عليها منذ فترة ولكن مازلت اطور فى طريقة متاجرتى وخبرتى فى التحليل حتى تكون دقيقة مع ان كثيرا الواحد بيتعرض معها لحاجات تجنن خصوصا لما يرتد السعر بفارق بسيط جدا ولايتفعل هههههههههه

born to learn
05-23-2012, 19:42
هناك تحليلات واسعار وعرض وطلب واحصائيات وتوصيات وتوقعات ولكن بعد كل هذا وبعد الاخذ فى الاعتبار كل هذا نجد ايضا هناك انعكاس غير مبرر فى الاسعار ويؤدى الى خسائر ليست بالبسيطه

sunlight
05-23-2012, 19:51
الذى اكرهه فى مجال الفوركس اشياء كثيره منها عدم الصبر والاخطر من ذلك انك تعتقد انك اصبحت قادر على المتاجره والثقه بالنفس الزائده وفى لحظه تخسر مبغ كبير وتتوقف مع نفسك هل انا عديم الخبره ومحتاج دراسه من اول وجديد ولا هذه غلطه بسيطه ولا يمكن ان تتكرر

mohamed eldamnhorey
05-23-2012, 20:20
الجلوس بصفة مستمره امام الشارت

تعود سلباً على نظرك

لذا انصح الجميع بعدم الجلوس امام الشارت بصفة مستمره

لبدنك عليك حق

HARRY POTTEER
05-26-2012, 03:16
انا عن نفسي ما بطيق الخسارة و طبعا اكره الصفقات
التي تطوول وانا من النوع الدي لما يدخل
الصفقة لازم افقلها و لا احبد تركها مفتووحة

mohamed eldamnhorey
05-26-2012, 03:21
فيه صفقات ياهرى بوتر

بتحتاج الصبر ياغالى

مش كل صفقة كده لازم تقفل وقتى

الصبر حلو اوى فى السوق ده

اصبر على الفرصه

وممكن تحدد هدفك وتمشى

عادى

الله يرزقك ياغالى

عمرو
05-26-2012, 06:26
بسم الله الرحمن الرحيم

وهو يعتبر لبعض المتاجريين مجال ممتاز لتحقيق ارباح جيده لا يستطيعون تحقيقها في مجالات اخرى

موضوع غاية فى الروعه
فعلا سوق الفوركس به عيوب كثيرة انه يأخذك من نفسك واهلك واصدقائك واحبابك ولا يتركك الا خاسر نادم خسر المال والحياة ولكن بالمثابرة والاحتكام الى الانضباط يمكننا ان نقاوم هذة المشاكل ولكنها تحتاج الى همة وعزيمة ومقاومة النفس فى الجلوس كثيرا امام الشاشة ومتابعة السعر اينما يذهب
نرجو ان نتغلب على عواطفنا قليلا حتى نربح وبأريحية

mohamed eldamnhorey
05-26-2012, 13:36
نصيحه يا اخوانى

ياريت الكل يعمل لون الشارت غامق

علشان لم يأثر على الشبكيه

اصل انا حاسس اننا هنلبس عدسات مكبره بعد كده

ربنا يستر

magic777
05-27-2012, 00:16
نصيحه يا اخوانى

ياريت الكل يعمل لون الشارت غامق

علشان لم يأثر على الشبكيه

اصل انا حاسس اننا هنلبس عدسات مكبره بعد كده

ربنا يستر

اشمعنى ماهو اصلا في العادي الشارت لونه اسود
ولما المتاجر بيغيره للون تاني بيكون على حسب مزاجه وحالته النفسيه
ممكن يكون لون تاني هو شايف انه هيكون مناسب ليه في عمله خاصه من يعمل بتوليفه من مؤشرات تحتاج خلفيه بلون معين

ramid
05-27-2012, 00:26
السلام عليكم
اكثر ما اكرهه هو انه مند افتتاحك الصفقة ومزاجك يتغير فرحا وحزنا حسب صعود وهبوط منحنى الاسعار هههه

elking
05-27-2012, 02:44
انا شايف ان اكتر شئ بكرهه فى هذا السوق هو انه عندما يكون تحليلى جيد وصحيح وبرضه السعر بيعكس وطبعا مش بيحصل ده ف كل الوقت ولكنه يزعجنى للغاية وبالتوفيق لنا

عمرو
05-27-2012, 09:23
بسم الله الرحمن الرحيم

اكثر ما عانيتة وكرهتة فى الفوركس هو ضياع الوقت بدون فائده
واكثر شىء ارهقنى هو خسارتك لموالك بسرعه وذلك نتيجة سوء فهم ودراية بالتحليل الفنى وبالتالى تتعرض للخساءر
وايضا من الاشاياء التى تكرهنى فى الفوركس هى اوقات التذبذب وضعف السيوله فانت لا تستطيع ان تتاجر طول الوقت وبالتالى الفوركس اصبح ادمان ليس له علاج

Mohamed90
05-27-2012, 12:56
السلام عليكم
اخي المميزات الفوركس هي الكسب السريع و بدون مجهود عضلي و بطرق تناسبك و يمكن تحقق مالم تحلم به بالعمل
و عيوبه تكمل في صعوبة محافظة على الربح المستمر و يجب بذل جهد للتحكم في راس المال و العوامل النفسية ايضا لها دور مهم في ذلك

kingman
05-27-2012, 16:25
اشمعنى ماهو اصلا في العادي الشارت لونه اسود
ممكن يكون لون تاني هو شايف انه هيكون مناسب ليه في عمله خاصه من يعمل بتوليفه من مؤشرات تحتاج خلفيه بلون معين

اعتقد المهم ان الألوان تكون واضحة ومميزة للعين بحيث لايكون فيها اجهاد كبير فى تحديد الشموع او الأدوات المستخدمة على الشارت بسهولة ويسر للعين وحتى اللى عايز يغير لألوانه المفضلة تكون الخلفية بلون فاتح مثلا او ابيض والشموع بألوان داكنة بحيث ماحيصلش تداخل فى الرؤية وفعلا معظمنا بيشعر بألم فى العين بسبب التركيز الطويل

HARRY POTTEER
05-30-2012, 16:11
اوولا من عيوب الفوركس ان احتمال الخسارة كبير جدا و هدا لا يحبه اغلب المستتمرين
اما من الناحية الصحية فاته يشغل التفكير و يشوش العقل
قضاء عدة ساعات امام الحاسوب و انت تشاهد الصفقات و في طمع اكبر للمزيد

magic777
05-30-2012, 16:20
اكثر ما عانيتة وكرهتة فى الفوركس هو ضياع الوقت بدون فائده
واكثر شىء ارهقنى هو خسارتك لموالك بسرعه وذلك نتيجة سوء فهم ودراية بالتحليل الفنى وبالتالى تتعرض للخساءر
وايضا من الاشاياء التى تكرهنى فى الفوركس هى اوقات التذبذب وضعف السيوله فانت لا تستطيع ان تتاجر طول الوقت وبالتالى الفوركس اصبح ادمان ليس له علاج

حاول تغير ده حاول تتعلم جيدا وتتغلب عن حاله اليأس دي ومتجربش على حقيقي تاني الا لما تتعلم جيدا
علشان تقدر تكتسب الخبره وانت مرتاح نفسيا ومتستعجلش خدها خطوه خطوه
ومتخليش مجال الفوركس هو مجال الرزق الوحيد لك حتى لا تضغط على نفسك وتسبب لنفسك الخسائر كده

mohamed eldamnhorey
05-30-2012, 16:29
السلام عليكم
اكثر ما اكرهه هو انه مند افتتاحك الصفقة ومزاجك يتغير فرحا وحزنا حسب صعود وهبوط منحنى الاسعار هههه

فعلاً العامل النفسى عندك تلقيه عامل زى مؤشر ا لعربية

طالع نازل

كتيررررررررررررر ناس بتفرح وكتيررررررررر ناس بتزعل

ربنا يفرح الناس كلها ويجعل ايامكم كلها مليئه بالارباح

2x1
05-30-2012, 17:13
بالتاكيد الخسارة هي الشيئ الغير مستحب فالفوركس والشد العصبي الذي
يتسبب فية شدة التركيز بسبب طول فترة الجلوس امام شاشة الكمبيوتر

kingman
05-30-2012, 22:50
فعلاً العامل النفسى عندك تلقيه عامل زى مؤشر ا لعربية

طالع نازل

كتيررررررررررررر ناس بتفرح وكتيررررررررر ناس بتزعل

ربنا يفرح الناس كلها ويجعل ايامكم كلها مليئه بالارباح

عموما فى هذا المجال اول عدو للمتاجر هى نفسه وده بيظهر جدا فى بداية المتاجر وانتقاله من الديمو لحقيقى ومع قلة الخبرة والممارسة بيتحكم العامل النفسى سواء طمع او تسرع اوخوف او قلق او عصبية وبتكون معظم الصفقات الخاسرة بتكون بسبب احدى هذه العوامل والشاطر اللى يتداركها بسرعة ويعمل على تجنبها وعدم تحكمها فى متاجرته

gemmy
05-30-2012, 23:51
من الحاجات اللى بكرهها برضو فى الفوركس هو تحقيق الخسارة تلو الاخرى|
:)
بالاضافة بقى ان هناك عيوب تانية تتمثل فى ضيااع وقت كتير قوى من الواحد لمتابعة الشارتات و التحليلات و القعاد قدام الكمبيوتر بالساعات طبعا يمثل اضرار صحية عافانا الله و اياكم

Smart
05-31-2012, 00:04
اى شخص منا يكره فى اى مجال الخساره
ونفس الحال مع الفوركس ولكنى احيانا اكره خوفى من الخساره اكثر من الخساره نفسها
لان ده بيخلينى اخسر صفقات كانت واضحه

magic777
05-31-2012, 02:03
انت جيت على الجرح كده اخي سمارت
انا برده بكره خوفي وقلقي من الخساره لدرجه اني ساعات بخاف ابعد عن الكمبيوتر وانا معايا صفقه مفتوحه
وافضل المتابعه ليها حتى لو العمله متذبذبه
وده على اعصابي طبعا
علشان كده اول حاجه لازم اعملها هيا اني اتاجر بالاوامر المعلقه فقط
وده اللي هعمله في حساب البونص الجديد بأذن الله

konine
05-31-2012, 14:31
من عيوب فوركس خسائر فاحة إرهاق شديد ضعف بصر صهر لأوقات متأخرة و عصبية نتائج خسائر

kamizidan
05-31-2012, 14:34
السلام عليكم
ما اكرهه هو انه في بعض الاحيان ينتابك شعور بحب الانتقام بعد خسارة صفقة ما وهنا يجب ان تتحكم في ذلك الشعور وتكبته

safiforex
05-31-2012, 14:43
هذا اكثر شيئ خطير في الفوركس ن الانتقام ، لما نفكر دائما في النتقام و كان اماما عدو نتحارب معه ، الفوركس عالم معروف بالربح و بالخسارة ، و الكل يخسر حتى المحترفين و كبار المتاجرين ، لكنهم لا يفكرون ابدا في الانتقام لانه بمجرد التفكير فيه فانه يقر بالهزيمة و هذا شيئ افضع

السلام عليكم
ما اكرهه هو انه في بعض الاحيان ينتابك شعور بحب الانتقام بعد خسارة صفقة ما وهنا يجب ان تتحكم في ذلك الشعور وتكبته

بالتوفيق للجميع

mohamed eldamnhorey
05-31-2012, 14:46

فعلاً والله بيحصل معى كثير الخوف من الخساره اكثر من الخساره نفسها

ده بيخليك تلغبط الدنيا

لازم الشجاعه وتخلى ارباح فى ثلاجه اثناء المضاربه

safiforex
05-31-2012, 15:24
تاكد اخي الطكريم ، عندما يصبح المتدوا لانه يحس بخوف شديد في متجارته فتاكد انه في الطريق الصائب ، و هذا يجب ان يكون فعليا ، لانه عند الخوف فاناا نخاف من الخسارة قبل الربح ، و هذا طبعا مفيد لنا في ان ندخل بلوت يجعلنا في امان عن الخسارة الكبيرة

ده بيخليك تلغبط الدنيا

بالتوفيق للجميع باذن الله

aboualy
05-31-2012, 15:37

ده بيخليك تلغبط الدنيا

الخوف من الخسارة والطمع فى تحقيق ارباح كثيرة هما من اهم اسباب الفشل فى الفوركس
والحل دائما تحديد الهدف و مستوى وقف الخسارة عند الدخول فى كل صفقة مع التوكل على الله ثم لا تترك هذه المشار سواء الخوف او الطمع تجعلك تغير قرارك

safiforex
05-31-2012, 15:46
الخوف من الخسارة والطمع فى تحقيق ارباح كثيرة هما من اهم اسباب الفشل فى الفوركس
والحل دائما تحديد الهدف و مستوى وقف الخسارة عند الدخول فى كل صفقة مع التوكل على الله ثم لا تترك هذه المشار سواء الخوف او الطمع تجعلك تغير قرارك

بطبيعة الحال اخي الكريم ن فالطمع هو من اهم الاسباب في الفشل في الفوركس ، فهو يجعل المتداول يحلم بالارباح الطائلة في وقت صغير و لا يفكر في ما قد يخسره من جراء الدخول بلوت كبير ، و لكن في ما يخص الخوف فانا اعتقد انه ممكن ان يكون عامل اساسي في تجنب الخسائر الكبيرة ، فعندما يخاف المتداول في صفقة فانه سيكبح جماح الخساءر و لو اتت على نصف ماله

mage
05-31-2012, 17:33
الجميع يكره اوقات التذبذب واعتقد ان مفيش حد فى الفوركس لا يعانى من هذه الاوقات واعتقد انه علينا ان نعرف جيدا ان افضل اوقات عمل املتاجرين الاسكالبر هو الوقت اللى يكون السوق متقلب فيه علشان كده هو كويس لناس ووحش لناس تانية خالص واتمنى للجميع التوفيق والنجاح فى كل الحلات

HARRY POTTEER
05-31-2012, 17:46
اكتر حاجة باكرهها في الفوركس اولا الخسارة و شد الاعصاب
بالاضافة الى في بعط الايام اكوون فيها عصبي جدا و ما بتضبط
معي الا صفقات قليلة و بالتالي تفقض التقة المجال
و تعترف بان المجال ده صعب و لكن الصبر هو المفتاح للنجاح

sho
06-03-2012, 05:42
بالتأكيد اكرة الخسارة .. فهى الشئ الوحيد فى مجال الفوركس السئ .. يوجد بعض الصفات الاخرى ولكن يمكن السيطرة عليها مثل الطمع عندما يسيطر عليا اثناء التداول عندما ارى الصفقة تحقق ربح واقرر ان استمر فى التداول طمعا فى تحقيق ربح اكبر ولكن الامر ينتهى بخسارة كل شئ اكرة هذا الشعور

mony
06-03-2012, 08:22
اكثر شىء اكره فى الفوركس الخوف من الخساره واتمنى ان اتغلب على هذا الشعور وان اكون شجاعه واتقبل الخساره

hardjob
06-03-2012, 08:33
السلام عليكم
اكتر ما اكرهه في هدا السوق
هو ضرب الاستوب لوس بالفعل
هههههههههههههه
قل لي و من يحب هدا
هههههه
لكن مع العلم ان الستوب جميل جدا و

2x1
06-03-2012, 09:40
الشئ اللي الواحد بيكرة فالفوركس انك بتخاطر بمبلغ فالمتاجرة وانتا مش متاكد من الارباح 100% وبتتاجر وانتا مش متاكد من ارباحك هتحقهقها اولا
وايضا التسرع شئ مكروة فالفوركس فيجب التاأني في اتخاذ القرارات

Mohamed90
06-03-2012, 13:16
بالاضافة الى في بعط الايام اكوون فيها عصبي جدا و ما بتضبط
معي الا صفقات قليلة و بالتالي تفقض التقة المجال
و تعترف بان المجال ده صعب و لكن الصبر هو المفتاح للنجاح

السلام عليكم طبعا اخي نكره متابعة الشرتات و تحليل الشموع وووجع الرأس
و مانكره اكثر هو الخسارة طبعا و لكن الخسارة الا طريق للوصول للنجاح لا اكثر
و كما قلت اخي الصبر هو مفتاح كل شئ

okash
06-03-2012, 13:23
الذي اكهره ، على ما اعتقد كل متداول يكرهه هو الخسارة وفقدان رأس المال ولكن هناك شيء اخر اكرهه هو السوق عندما يكون بطيء الحركة

ramid
06-03-2012, 17:17
السلام عليكم
اكره في عالم الفوركس التداول بالزوج دولار ين وذلك لكثرة حركاته العشوائية
والغير المنتظرة,كما ان هناك كثرة في الاستراتيجيات مما يجعل المتداول المبتدأ تائها بينها

The Mester X
06-03-2012, 17:47
انا اكره التحليل الاساسي و اكره الاخبار لانه تعصف بالسوق
ولكن اكره الخسارة اكثر من هذو و لكن بعض دخول صفقة مربحة ترجع تحب الفوركس و تعشقه

realyone
06-03-2012, 18:58
بالنسبة لي الأشياء التي اكرهها في الفوركس هي لما تكون السوق حركته بطيئه وممله ويشعرني بالنعاس والنوم,واكيد طبعا لا احد يحب الخساره,ولما يكون السوق في حالة تذبذب شديد واكره شي عندي بالفوركس ,لما يكون باقي على هدفي نقطة والسوق تعكس علي,احس بقهر شديد وكمان لما يضرب عندي وقف الخساره وبعدها مباشرة السعر يمشي مع صفقتي الخاسره والى الهدف احس كانه مؤامره دبر بالليل

sunlight
06-03-2012, 19:07
بالنسبة لي الأشياء التي اكرهها في الفوركس هي لما تكون السوق حركته بطيئه وممله ويشعرني بالنعاس والنوم,واكيد طبعا لا احد يحب الخساره,ولما يكون السوق في حالة تذبذب شديد واكره شي عندي بالفوركس ,لما يكون باقي على هدفي نقطة والسوق تعكس علي,احس بقهر شديد وكمان لما يضرب عندي وقف الخساره وبعدها مباشرة السعر يمشي مع صفقتي الخاسره والى الهدف احس كانه مؤامره دبر بالليل

هذا ما يحدث معى دائما قفل الصفقه على خساره ثم يرتد السوق فى اتجاه المكسب الذى توقعته وهذا نتيجه ان راس المال صغيرا لا يكفى بحيث انتظر عكس السوق مره اخرا وهذا ما تعلمته ان رأس المال القوى افضل بكثير من رأس المال الصغير

mosghaly
06-03-2012, 20:01
والله انا في حاجات كتير مش بحبها وطبعا اولها الخسارة ههههههه ودة طبعا مش بمزاج الفوركس يعني الشركه مينفعش تغيرها طبعا وبعدين كمان عمليه التورتر النفسي وضغط الاعصاب الي بنبقي فيه لكن انا مع الوقت بدأت اتخلص من الموضوع دة لان السبب فيه هو اننا مش بنعمل ادارة لراس المال بحيث اننا بنخسر اكثر من نص راس المال في العقد الواحد

mohamed eldamnhorey
06-03-2012, 20:28

اخى الكريم

لما تكون السوق حركته بطيئه ويقعد وقت كبير الحركه فى رنج ضيق

تعرف انه بيستعد لانفجار سعرى و
بياخد قوه ودفعه لحركه جانبيه قادمه

احذر

HARRY POTTEER
06-03-2012, 22:20
بالاضافة الى الخسارة انا اكتر حاجة باكرهها في الفوركس التوتر العصبي
و التعب خصووصا ادا كان تحرك العملات بطيئا و اصبح حينها غير
مركز 100 في المية

realyone
06-03-2012, 22:26
اخى الكريم

احذر
شكرا على النصيحه استاذ محمد,ماكنت اعرف انه هدوء السوق بعده حركة قويه,ان شاءالله بنكون على استعداد لحركة السوق القويه

safiforex
06-03-2012, 22:30
السلام عليكم
اكره في عالم الفوركس التداول بالزوج دولار ين وذلك لكثرة حركاته العشوائية
والغير المنتظرة,كما ان هناك كثرة في الاستراتيجيات مما يجعل المتداول المبتدأ تائها بينها

لا افهم ما تقصد اخي الكريم ن فهذا الزوج الذي قلته الدولار الين فهذا الزوج معروف ببطئه و لا يتحرك بسرعة زي ما قلت اخي
انا كثير تداولت عليه و كنت ادخل صفقة و ارها على يومين و لا يتخرك السعر اكثر من 20 نقطة فوق او تحت
فهذا الزوج بطيئ اخي ربما تقصد زوج اخر و الله اعلم

mage
06-04-2012, 00:17
اخى الكريم

احذر

بالفعل ولكن ليس دائما يحدث هعذا الانفجار عندما يكون السوق فى حالة هدوء ولكنى اتفق معك ان الانفجار السعرى يحدث دائما ويكون من قبله الكثير منا لهدوء فى حركة السوق المملة ويخرج علينا السعر بالمفاجات اتلى نرى فيها السعر يتحرك ما يقرب الى 200 نقطكة فى ويم واحد فقك

pimo
06-04-2012, 00:51
الشيء الوحيد الذي اكرهه في الفوركس هو قوة الاشاعات التي تخرج كل يوم وتكون قويتا وتنتشر بسرعة وتقوم بالتداول عليها اما الشيء الثاني هو عدم خروج الاخبار في الوقت المحدد للجميع اي يستفيد منها كبار التجار قبل ان تخرج رسميا الي عامة الناس

kingman
06-04-2012, 01:29
انا اكره التحليل الاساسي و اكره الاخبار لانه تعصف بالسوق
ولكن اكره الخسارة اكثر من هذو و لكن بعض دخول صفقة مربحة ترجع تحب الفوركس و تعشقه
الأخبار والحليل الأساسى عموما هما مارد هذا السوق فهم من يحركونه ومن غير اخبار الأسواق بتبقى عاقلة ومروضة ههههه وعموما كما يقال اأخبار هى محرك الأسواق والسعر والأساسى تعلمه فى نظرى لازم الواحد يتعلمه كى يستطيع ان يفهم مايحدث على الشارت حتى وان كان يعتمد على تحليل آخر مثل الفنى فالأساسى دائما يكسب اى تحليل قوة

maklad94
06-04-2012, 02:49
اكتر شىء بكرهه فى الفوركس هو ضغط الاعصاب والتوتر والذى يؤدى لكثير من الخسائر التى تذهب بك ف النهاية الى المارجن الذى لايحبه اى شخص لذلك يجب علينا التخلص من هذا الشعور وايضا اكره تدخلات كبار السوق التى تطيح بكل المتاجرين الصغار .

vadas
06-05-2012, 13:50
السلام عليكم
الادمان أكره في الفوركس الادمان لأن حتى الفوركس و له نشوته الخاصة و لو بقيك كتيرا فيه راح تصير مدمن ادا كنت عم تكسب فهدا جيد لكن ادا كان العكس راح تصبح مقامر و شري و تبيع دون أن تدرس المهم بالنسبة لك أن تربح و ترد أموالك التي خسرتها

ramid
06-05-2012, 15:47
اكتر شىء بكرهه فى الفوركس هو ضغط الاعصاب والتوتر والذى يؤدى لكثير من الخسائر التى تذهب بك ف النهاية الى المارجن الذى لايحبه اى شخص لذلك يجب علينا التخلص من هذا الشعور وايضا اكره تدخلات كبار السوق التى تطيح بكل المتاجرين الصغار .

بالفعل صديقي وقد قلتها مرارا :لو استطعنا التداول في الحساب الحقيقي كما نتداول في الحساب التجريبي لحققنا النتائج الباهرة
لانه ويشكل ما الخوف من الخسارة المبالغ فيه يؤدي الى الخسارة المحتومة

magic777
06-05-2012, 16:16
الشيء الوحيد الذي اكرهه في الفوركس هو قوة الاشاعات التي تخرج كل يوم وتكون قويتا وتنتشر بسرعة وتقوم بالتداول عليها اما الشيء الثاني هو عدم خروج الاخبار في الوقت المحدد للجميع اي يستفيد منها كبار التجار قبل ان تخرج رسميا الي عامة الناس

انا معاك في موضوع الاخبار دي واؤيد كلامك انه احنا مظلومين فيها جامد للأسف لان الاخبار دي نتائجها بتكون متسربه للكبار وبيدخلوا عليها من قبل الخبره بوقت كبير
واحنا على ما نعرف نتيجه الخبر بيكونوا هما بيخرجوا من الصفقات وممكن بخرجوهم ده في وقت واحد يقلبوا نتيجه الخبر على الشارت
وتلاقي المتاجر محتار ليه الخبر ايجابي والعمله بتنزل بيكون هو ده السبب

The Mester X
06-05-2012, 17:03
انا معاك في موضوع الاخبار دي واؤيد كلامك انه احنا مظلومين فيها جامد للأسف لان الاخبار دي نتائجها بتكون متسربه للكبار وبيدخلوا عليها من قبل الخبره بوقت كبيرواحنا على ما نعرف نتيجه الخبر بيكونوا هما بيخرجوا من الصفقات وممكن بخرجوهم ده في وقت واحد يقلبوا نتيجه الخبر على الشارت وتلاقي المتاجر محتار ليه الخبر ايجابي والعمله بتنزل بيكون هو ده السببايوه اخي صدقت و متفق معاك بخصوص ذلك و الاخبار هي المحرك للسوق و لكن غالبا مايسبق السوق في تحركاته الاخبار قبل صدورها و هذا ياثر على المتداوليين و طبعا التوضيات و التوقعات للكثير تخليك مش متاكد من اي خطوة و فقط تشوشك فقط اعتمد على نفسك

Texxon
06-06-2012, 07:53
الفوركس به العديد من الميزات التي قلما تجدها في مكان آخر، وأيضا لن تجد عمل خال من العيوب وهذا الكلام ينطبق على الفوركس العيب الذي أجده في الفوركس أنه يتطلب متابعة كثيرة لجميع العوامل التي تؤثر في الفوركس من أخبار وتحليلات

hardjob
06-06-2012, 09:35
الفوركس به العديد من الميزات التي قلما تجدها في مكان آخر، وأيضا لن تجد عمل خال من العيوب وهذا الكلام ينطبق على الفوركس العيب الذي أجده في الفوركس أنه يتطلب متابعة كثيرة لجميع العوامل التي تؤثر في الفوركس من أخبار وتحليلات

على العكس ممكن ان تستغني عن متابعة الفوركس المفرطة
+

الاخبار غير جيدة اخي الكريم غالبا ما تكون متناقدة مع السوق

فقط يمكنك اتناء دخولك للنت تعمل شارت على العملة وتشوف هل هي محققة للشروطي تم تدخل على الصفقة

وادا لم تحقق الشروط تغلق تم تدهب

AhmedMagnifico
06-07-2012, 13:57
السلام عليكم
بصراحة الفوركس له عيوب كثيرة منها التعب النفسى والجسدى
والارهاق الدائم من الجلوس المستمر امام الكمبيوتر وخلافه كذلك الخوف وغيره
دمت بود اخى

ahmed saleh
06-07-2012, 14:02
ان مجال الفوركس فانة تجارة وليس يوجد شئ ان تكرة او تحبة لانها سستم من اسلوب التجارة اذا احببتة فعليك ان تتجار فية وان لم تحبة فعليك عدم المتجارة
واكيد الشئ السئ الذى اكرة فى الفوركس وهو الخسارة
ولكن لكل تجارة يوجد بها الربح والخسارة

The Mester X
06-07-2012, 14:13
ان مجال الفوركس فانة تجارة وليس يوجد شئ ان تكرة او تحبة لانها سستم من اسلوب التجارة اذا احببتة فعليك ان تتجار فية وان لم تحبة فعليك عدم المتجارة
واكيد الشئ السئ الذى اكرة فى الفوركس وهو الخسارة
ولكن لكل تجارة يوجد بها الربح والخسارة
مجال الفوركس مجال كويس و يحتاج للتفكير عميق و ذكاء و هوممتع فعلا
و الفوركس ستكرهه عندما تخسر صفقات و ستحبه بعد ريح صفقات كن متاكد

zahran
06-07-2012, 15:49
عاده سيئه جدا واظن ان كثير من المبتدئين يعانون منها .. وهى دخول السوق فى اى وقت . اى انه عندما تفتح الاتشارت فى اى وقت لازم تعمل صفقه . وهذا هوا الخطا الفادح والاعظم ف الفوركس .. وشيئ اخر اظن ان كل الناس بتكرهه برضه ووهو . الخساره عندما تلاقى الخساره بتاعتك بتزيد وانت قاعد مشلول مش عارف تفكر كويس

kingman
06-07-2012, 16:04
مجال الفوركس مجال كويس و يحتاج للتفكير عميق و ذكاء و هوممتع فعلا
و الفوركس ستكرهه عندما تخسر صفقات و ستحبه بعد ريح صفقات كن متاكد

واكتر ذكاء فى الفوركس ان الواحد دايما يلتزم بادارة راس المال لأنه بأدارة راس مال هيستطيع يتغلب على الشعور النفسى بسهولة ولن يقلق من الخسارة ودائما هيكون قادر على اتخاذ القرارات افضل بعكس لو الواحد دذاخل بمخاطرة عالية بأقل انعكاس سيكون متوتر وقلق لأن اى انعكاس معناها خسارة كبيرة فادارة راس مال بعتبرها اهم شئ فى الفوركس

Mr.GooDMaN
06-07-2012, 20:22
اكتر شئ بكرهه ف الفوركس شركات الماركت ميكر التي تراقب حسابتنا وتحاول ان تخسرنا لان خسارتنا مكسب لهم وهم من يجعلون بعض المضاربين يقولون عن الفوركس انه وهم كبير

mohamed eldamnhorey
06-07-2012, 20:26
اكتر شئ بكرهه ف الفوركس شركات الماركت ميكر التي تراقب حسابتنا وتحاول ان تخسرنا لان خسارتنا مكسب لهم وهم من يجعلون بعض المضاربين يقولون عن الفوركس انه وهم كبير

بالظبط
كده

وقمنا بتحذير الناس من شركات الماركت ميكر

وانهم يتحرووو عن شركة الوساطه الذى يعملون من خلالها

اهم شئ
قبل التعلم والدراسه ايضاً

Rami
06-07-2012, 20:27
هناك الكثير من الاشياء التى أكرها مثل العدو اللدود المارجن كووووووو والتذبذ ب مع ان فى ناس بتحبه لكن هو على العموم حسب الاستراتيجية ... الفوركس يعتبر محرض على غرس عادات سيئة فى النفس كالطمع والتسرع والهيجان والتوتر , وعدم الصبر على الصفقة ,,, وممكن المتابعة الدائمة لشارتات ل :d

vamoscapitos
06-07-2012, 20:45
بسيطة يا غالي انا اكره الخسارة و بالتاكيد الكل يكرهها

ومن وجهة نظري عيوب الفوركس هو ان علمائنا لم يتفقوا كلهم بعد

ومع الاسف نتمنى منهم الاتفاق على حكم وااحد وبالنسبة لي بدون

الفوركس عادي جدا لاني لا زلت مبتدا ولا اعتمد عليه كدخل رئيسي

aboualy
06-07-2012, 21:40
بسيطة يا غالي انا اكره الخسارة و بالتاكيد الكل يكرهها

ومن وجهة نظري عيوب الفوركس هو ان علمائنا لم يتفقوا كلهم بعد

ومع الاسف نتمنى منهم الاتفاق على حكم وااحد وبالنسبة لي بدون

الفوركس عادي جدا لاني لا زلت مبتدا ولا اعتمد عليه كدخل رئيسي

اخى العزيز عدم اتفاق العلماء حول راى واحد عن الفوركس هذا يجعل الامر بين يديك فانت تستطيع ان تاخذ باى راى تراه اقرب الى الصواب
ويوجد الكثير من المسائل فى الفقه لم يتفق عليها الفقهاء واختلافهم هذا رحمة لنا فانت تستطيع ان تاخذ باى راى من هذه الاراء بدون اى حرج

safiforex
06-07-2012, 22:26
واكتر ذكاء فى الفوركس ان الواحد دايما يلتزم بادارة راس المال لأنه بأدارة راس مال هيستطيع يتغلب على الشعور النفسى بسهولة ولن يقلق من الخسارة ودائما هيكون قادر على اتخاذ القرارات افضل بعكس لو الواحد دذاخل بمخاطرة عالية بأقل انعكاس سيكون متوتر وقلق لأن اى انعكاس معناها خسارة كبيرة فادارة راس مال بعتبرها اهم شئ فى الفوركس

بطبيعة الحال اخي الكريم ن فادارة راس المال من اهم و ابرز الاشياء التي يجب على المتداول ان يعرفها بل و يجب ان يلتزم بها بشكل افضل و صارم
فالنجاح في الفوركس داءما مقرون بالالتزام التام بالادارة المالية

kingman
06-07-2012, 23:02
بالظبط
كده

وقمنا بتحذير الناس من شركات الماركت ميكر

وانهم يتحرووو عن شركة الوساطه الذى يعملون من خلالها

اهم شئ
قبل التعلم والدراسه ايضاً

المشكلة لو جيت تشوف الشركات اللى معظمنا نتعامل معهم بتلاقيه ماركت ميكر وبتبقى هى المناسبة لينا خصوصا برؤس اموالنا الصغيرة وفيه فعلا شركات بتشتغل معاها وبتقى حاطت ايدك على قلبك عند كل سحب لاترفض السحب ولكن ايضا فيه شركات له سمعة جيدة وجيدة جدا فى التعامل ومش بتلعب ضد العميل فلازم نتحرى الدقة فى الشركة

magic777
06-07-2012, 23:31
المشكلة لو جيت تشوف الشركات اللى معظمنا نتعامل معهم بتلاقيه ماركت ميكر وبتبقى هى المناسبة لينا خصوصا برؤس اموالنا الصغيرة وفيه فعلا شركات بتشتغل معاها وبتقى حاطت ايدك على قلبك عند كل سحب لاترفض السحب ولكن ايضا فيه شركات له سمعة جيدة وجيدة جدا فى التعامل ومش بتلعب ضد العميل فلازم نتحرى الدقة فى الشركة

اصلا بصراحه من كتر انتشار شركات الماركت ميكر وانا بقيت مقتنعه ان مافيش اصلا شركات متصله مباشره بالسوق حتى الشركات الكبيره
برده هتلاقيها فيها قسم ماركت ميكر لأغلبيه التجار واللي بيتل بالسوق حقيقي معاها بيكون بس من الي بيربحوا واللي
هما اصلا 5 في الميه في السوق ده

osama shaban
06-16-2012, 06:41
انا بكره الفوركس بسبب ضروره المتابعه لحركه العملات لوقت طويل ومتابعه الاخبار جيدا وبعد كل ده ممكن تكسب وممكن لا ده طبعا شئ مرهق جدا بجانبي المتاجره في المال عوما شئ سلبي لانك تخاف علي اموالك وتكون علي اعصابك عند فتح العمليه حتي اغلاقها وتتمني المكسب دائما وتكره الخساره

2x1
06-16-2012, 09:55
انا بكره الفوركس بسبب ضروره المتابعه لحركه العملات لوقت طويل ومتابعه الاخبار جيدا وبعد كل ده ممكن تكسب وممكن لا ده طبعا شئ مرهق جدا بجانبي المتاجره في المال عوما شئ سلبي لانك تخاف علي اموالك وتكون علي اعصابك عند فتح العمليه حتي اغلاقها وتتمني المكسب دائما وتكره الخساره

فعلا دة اكتر شئ مرهق فتجارة الفوركس اذا كنت عاوز تضمن

لنفسك صفقة في مسار سليم لازم المتابعة ومعرفة الاخبار وتحليلها بشكل سليم

yassinoh
06-16-2012, 11:53
قد يأخد منك مجال الضغط على الإعلانات وقتك
قد يأخد منك مجال الأبلود وقتك ومالك
قد يأخد منك مجال الأفيليت وقتك ومالك وراحتك
ولكن مجال الفوركس سيأخد منك وقتك ومالك وراحتك وصحتك
فحداري منه لأنه م جال مربح ومكلف

Mohamed90
06-16-2012, 12:12
السلام عليكم انا صراحة اكره الفوركس بشكل كلي و مع ذلك لايمكنني ابتعاد عنه لانه احب ماله فقط
و من يريد متابعة الشموع و التحليل و متابعة السوق و الاخبار فقط تجعلك تعب و لكن المال يغطي على كل شئ

ahmed
06-16-2012, 12:41
اكثر نقطه بعتبرها عيب فى الفوركس طرق سحب الارباح
بحس انها صعبه وفلم علشان تحصل على ارباحك وخصومات
وطبعا اتمنى فى يوم من الايام انى اللى اكسبه ممكن اسحبه فى نفس اليوم مثلا بالفيزا

sandapa
06-16-2012, 12:45
اهم شي لا احبده في الفوركس هو الخسارة اضافة الى التوتر
اضف اليهم حالة الترقب

yassoo011
06-16-2012, 13:03
من اكبر عيوب الفوركس
انمه تكون هناك فجأة تقلبات كبيرة جدا بحيث انك اذا لم تكن عامل ستوب لوست يمكن تخسر كل اموالك
ويتضح ذلك في الذهب خاصة وهذا شيئ يزعج كثير من التجار

The Mester X
06-16-2012, 13:15
انا لا اكره الفوركس لحد الساعة و اسوفه مجال مشوق و ممتع لانك تتعرض للضعط النفسي و العصبيو تتحدة المصاعب للوصول للصفقة ناجحة و اي مجال نكسب منه لن تكرهه

ma90do
06-16-2012, 13:18
عيوب الفوريكس الطمع طبعا واكره الخساره لانها بخليني مش عارف اعمل حاجه وتقفل كل حاجه قدامي بس بقول الحمد لله وبصبر

HAFMAR
06-16-2012, 13:22
السلام عليكم
ساحاول الاجابة على سؤالك بشكل عام يعني لن اجيب على ما اكرهه انا شخصيا فقط
سوق الفوركس سوق ككل الاسواق فيه الربح و الخسارة فاكثر شيء يثير استياء البعض هو الخسارة
ثانيا الفوركس هو سوق شد اعصاب خاصة اذا كان المتاجر يتابع الصفقات مباشرة على الشاشة فكل مرة ينزل فيها السعر او يصعد تتوتر اعصاب المتاجر
ثالثا ان سوق الفوركس احسانا تصير فيه تحركات غريبة ليس لها اي مسبب و يتحكم في ذلك صناع السوق

magic777
06-16-2012, 13:50
السلام عليكم
ساحاول الاجابة على سؤالك بشكل عام يعني لن اجيب على ما اكرهه انا شخصيا فقط
سوق الفوركس سوق ككل الاسواق فيه الربح و الخسارة فاكثر شيء يثير استياء البعض هو الخسارة
ثانيا الفوركس هو سوق شد اعصاب خاصة اذا كان المتاجر يتابع الصفقات مباشرة على الشاشة فكل مرة ينزل فيها السعر او يصعد تتوتر اعصاب المتاجر
ثالثا ان سوق الفوركس احسانا تصير فيه تحركات غريبة ليس لها اي مسبب و يتحكم في ذلك صناع السوق

يبقى حاول تقلل من العامل النفسي ده اخي بأنك متتاجرش في الايام اللي مش واضحه الاتجاه
او اللي فيه اخبار قويه علشان متتعبش اعصابك اكتر وحاول لو كنت من اللي بيتأثر اوي بحركات السوق انك يااما تبعد عن الجهاز وقت الصفقه
او تتاجر سوينجات علشان تريح نفسك واعصابك من المتابعه المستمره دي

hppt
06-16-2012, 14:05
طبعا عيوبة انة دايما بيخسرنا كتييييييييييييير وكيسبنا قليل وكمان محتاج واحد مدقدق وفاضي 24 ساعة ودماغة فايقة
وبعدين الوركس انا واخدة كتسلية في وقت الفراغ لاكن لما بدخل المنصة بحس اني داخل حرب يا امي اخسر يا امي اكسب

AhmedMagnifico
06-16-2012, 14:11
قد يأخد منك مجال الضغط على الإعلانات وقتك
قد يأخد منك مجال الأبلود وقتك ومالك
قد يأخد منك مجال الأفيليت وقتك ومالك وراحتك
ولكن مجال الفوركس سيأخد منك وقتك ومالك وراحتك وصحتك
فحداري منه لأنه م جال مربح ومكلف
بصراحة رد جميل جداً ووافى
احييك اخى عليه والله

firas1984
06-16-2012, 16:26
مرحبا
اكثر شيء اكرهه بالفوركس هو الناس اللي بتخبطو ومو عارفين وين رايحين ولا شو بيعملو
وبحاولو يشتغلو بس عن جهل وبضاربو عالناس لو بدفعو من جيوبهم

talal
06-16-2012, 16:32
اكره الخسارة وتذبذب الاسعار وعندما يكون السوق ميت فخسارة
وكذلك اكره المارجن كول لانني خبير في مرجتة الحسابات والمخاطرة العالية واحب المغامرة جدا

compaq0
06-22-2012, 14:16
ما اكرهه انك عندما تربح تربح قليلا و عندما تخسر تخسر كل شىء اكره شعورى بان الفوركس اقوى من تحكمى فى نفسى و اشعر انى ضعيف امام هذه الشاشه(شاشه التداول)اكره كونى لا استطيع ان اتوقف عن المضاربه فى الفوركس

safiforex
06-22-2012, 14:27
ما اكرهه انك عندما تربح تربح قليلا و عندما تخسر تخسر كل شىء اكره شعورى بان الفوركس اقوى من تحكمى فى نفسى و اشعر انى ضعيف امام هذه الشاشه(شاشه التداول)اكره كونى لا استطيع ان اتوقف عن المضاربه فى الفوركس

طبيعي اخي الكريم ان الواحد بيكره الخسارة و خصوصا ان كانت خسارة كل شيئ فهذا لا يصبح كره بل ندم و تذمر
و لكي لا نصل لهاته المرحلة فيجب دراسة الامور بشكل افضل من الطريقة و الادارة المالية و الاستراتيجية و كذلك كيفية العمل بهاته الدوات

sa sa
06-22-2012, 15:44
العيوب الي بشوفها في الفوركس ,الضغط العصبي الي بيكون واقع عليا اثناء التجاره ,البعد عن الاهل والتركيز العالي الي بيتطلبه الفوركس ,التاثير علي الصحه نتيجه الجلوس لساعات امام شاشه الكمبيوتر.

mohamed eldamnhorey
06-22-2012, 15:49
العيوب الي بشوفها في الفوركس ,الضغط العصبي الي بيكون واقع عليا اثناء التجاره ,البعد عن الاهل والتركيز العالي الي بيتطلبه الفوركس ,التاثير علي الصحه نتيجه الجلوس لساعات امام شاشه الكمبيوتر.

انا عن نفسى عينى ورمت من الكمبيوتر

ليل نهار امام الكمبيوتر
تعب اعصاب ومجهود شاق كل يوم ببذله

ربنا يقوينا على المجال ده

Amgad91
06-22-2012, 15:51
اكتر شيء باكرهه في الفوركس هو الضغط النفسي و العصبي الرهيب خاصة في وقت فتح الصفقات
ايضا من الحاجات الي باكرهها جدا تدخل الكثير من المضاربين في ارائك و صفقاتك والكثير منهم يتكلم بمجرد الاحساس وليس لديه اي ادلة على صحة تحليله المهم يشكوك وخلاص

kingman
06-22-2012, 16:46
انا عن نفسى عينى ورمت من الكمبيوتر

ليل نهار امام الكمبيوتر
تعب اعصاب ومجهود شاق كل يوم ببذله

ربنا يقوينا على المجال ده
مشكلة الام العين دى كتير بضطر ان ابعد الكومبيوتر بسبب ان عينى اصحيت تؤلمنى ومش لااقى حل للموضوع ده وطبيعتى مش بحب النظارات هههههههه وخايف لو الوضع استمر على كده البس نظارة غصبن عنى

elzeel
06-22-2012, 17:05
انه ملوش ثقه معينه اقصد يعنى انك مش بتكون واثق فى عملك بتبنى عملك على خطط
وبرده ممكن تخسر فبيكون فيه نسبه الاحتماليه اكتر فمحدش مهما كانت خبرته يقدر يضمنلك التاكيد فى الربح

aminos
06-22-2012, 17:08
السلام عليكم
أكره في الفوركس الأعصاب و أنه شيئ لا تقة فه
و الخسارة لكن و مع كل هذه الأشياء أحبه

KOGI
06-22-2012, 21:28
اكتر حاجه بكرها فى الفوركس فعلا شدت الاعصاب و التوتر خايف السعر يزيد او يقل و الارهاق طبعا وعدم النوم انا اوقات كنت باستمر باليومين مبنمش بتابع السوق ده طبعا مع الخوف الشديد

assidi saber
06-22-2012, 22:37
اكره الفوركس عندما لا يتحرك ابدا كامل الاسبوع و كذلك عندما يكون الحساب مهدد بالخسارة

deadlyfox
06-22-2012, 23:25
الخسارة طبعا اللى بتأدى لشد الاعصاب بطريقه كبيرة جدا
وده بيأدى الى زيادة الخوف من انك تخسر

Mostafa Mando
06-22-2012, 23:27
مشكلة الام العين دى كتير بضطر ان ابعد الكومبيوتر بسبب ان عينى اصحيت تؤلمنى ومش لااقى حل للموضوع ده وطبيعتى مش بحب النظارات هههههههه وخايف لو الوضع استمر على كده البس نظارة غصبن عنى

ان شاء الله يا اخي مش هتلبش النظارة لكن حاول استخدام شاشات

lcd

لإنها قليلة الشعاع وايضاًَ ان تلبس نظارة زجاج ابيض عادي مش نظر عند الجلوس امام الكمبيوتر مادام

نحن المتداولين نجلس بالساعات امام الكمبيوتر

ربنا يوفق الجميع

assidi saber
06-22-2012, 23:45
الذي اكرهه في مجال الفوركس هو عندما يكون الحساب قريب من حالة الخسارة

Ahmed EL Deeb
06-23-2012, 00:12
انا اكره ف سوق الفوركس كثرة شركات الوساطه الغير نزيهه والتي تنصب بطرق غير مباشرة وما يستفزني هو كثرة اعلانتها ف المواقع الكبيرة لكي تجذب اكبر عدد من الذين يريدون استثمار اموالهم بدون ان يفهموا قواعد اللعبه ويتفاجئون في النهايه بانهم خسروا اموالهم

moonlight
06-23-2012, 00:20
الفوركس برغم مميزاته ولكنه سوق ملئ بالمخاطر ويجعلنا نشعر بالكثير من الضغوطات النفسية وهناك العواطف تؤثر علينا كثيرا فاذا استطعنا السيطرة
على عواطفنا فى سوق الفوركس سوف تحل لنا مشكلات كثيرة تواجهنا

midomido419
06-23-2012, 00:27
اكتر حاجة ممكن تكرها فى الفوركس هى شدت التعصب والانفعال السريع
وبحس ده لما تبعد شوية عن الجهاز بتاعك وطبعا الخسارة من اكتر الحاجات اللى تكره الواحد فى الفوركس

hesham itch
06-23-2012, 00:37
بصراحة الفوركس بيأثر جدا فى اى متاجر وده لانه بيحتاج لمتابعة جيدة ومستمرة
وبياخد وقتى كله وكمان بكره ان ممكن ف ثانية اخسر حسابى وطبعا بيخلى
الواحد نفسيته مش ولابد لو خسر وبيخلينى دايما مضغوط وعصبى

zikooo014
06-23-2012, 01:21
اللي بكره في مجال الفوركس الخساره
انا اه بتقبل الخساره بس لما بتزيد عن حدها مش بتقبلها

Mostafa Mando
06-23-2012, 03:59
اللي بكره في مجال الفوركس الخساره
انا اه بتقبل الخساره بس لما بتزيد عن حدها مش بتقبلها

اكيد يا اخي كل الاعضاء كدا لكن المفروض مع كل خسارة تتعلم سببب الخسارة

ولا تقع في ثانية وهذا هو المكسب من الخسارة

assidi saber
06-23-2012, 11:28
الذي اكرهه في مجال الفوركس هو الخسارة الكبيرة و هي عندما يكون عندك مبلغ 1000 دولار و تخسره فهذا يجعلك تكره الفوركس كثير

i5land_man
06-23-2012, 11:31

يا اخي ده امر وارد يحصل بس لازم تبقي فاهم ليه بيوصل للمرحلة دي
وفكر واستوعب لو انت اشتغلت باستوب لوز هل هتوصل للمرحلة دي في صفقة خسرانة؟

remo
06-23-2012, 12:41
بسم الله الرحمن الرحيم

اكتر حاجة ممكن تخليك تكرة الفوركس هو تدخل البنوك المركزية او المتاجريين الكبار شان يغيروا اتجاة عملات فى وقت غير ملائم لذلك او فى وقت عكس التحليلات الفنية او الاساسية عشان يخلو المتاجرين يتمرجنوا

Mohamed90
06-23-2012, 12:52

السلام عليكم طبعا اخي الفوركس مجال ممتع و هو مربح و نحن نحبك
ولكن يتحول الحب للكرهية فور خسارتك او فشل طريقتك و او تمرجن حسابك

Mostafa Mando
06-26-2012, 05:39
الحقيقة انا بحب مجال الفوركس ودلوقتي اعتقد ان مفيش حاجة بتخليني اكرهه

دلوقتي اما في البداية لما كنت مبتدأ اوي (انا مازلت مبتدا) كنت بتضايق

عشان كنت بتعب في التحليل واكيد كان خاطئ وكنت بخسر

saad
06-27-2012, 00:05

talal
06-27-2012, 02:27

صحيح كلامك ولكن ممكن تجنب ذلك بوضع ستوب وهدف للصفقة ومادام انك ححلت صح فالافضل عدم متابعة الاسعار وهي تتجه نزولا وصعودا
لان ذلك يسبب توتر وقلق للمتداول
وربما يغلق الصفقات خوفا من زيادة الخسارة مع ان الاتجاه سوف يرجع له ويحقق هدف الصفقات

KOGI
06-27-2012, 04:06
الحقيقة انا بحب مجال الفوركس ودلوقتي اعتقد ان مفيش حاجة بتخليني اكرهه

دلوقتي اما في البداية لما كنت مبتدأ اوي (انا مازلت مبتدا) كنت بتضايق

عشان كنت بتعب في التحليل واكيد كان خاطئ وكنت بخسر

كلنا خسرنا بعد ما حللنا بس تحليلك فى بداية الامر معتمد على خبرة بسيطة جدا لكن بعد ما تخسر وتشوف سبب خسارتك وتتلافاه المرة اللى بعدها ساعتها بتلاق ىالخسارة بتقل والربح بيزيد
وتقبل مرورى

ARAB_PIGEON
06-27-2012, 04:11
بسم الله الرحمن الرحيم

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
اكره فى الفوركس انه يحتاج الى متابعه وبالتالى اضطر اجلس امام الشاشه فتره كبيره من الوقت
منما يعود على بالتعب والسهر احيانا
كذلك يجعلنى ابتعد عن الوسط الاجتماعى المحيط بى
اتمنى لك دوام التوفيق

saad
06-27-2012, 16:43
السلام عليكم

Noah
06-27-2012, 17:28
من اكثر الاشياء اتلى اكرهها فى الفوركس ان هذا السوق يمثل شئ مهم جدا فى حياتى فى الوقت الحالى وهذا الشئ كنت اتمنى ان لا يحدث فى الفوركس ان يكون هو الشئ الاهم فى حياتى ولهذا السبب انا اعمل فى الفوركس بتقنية عالية وبحذر كبير

assidi saber
06-27-2012, 17:44
الذي اكرهه في الفوركس هو الخسارة و بعدها الانتظار فيوجد بعض المرات لا يتحرك السوق اسبوع كامل و هذا مملل

khaled zizo
06-30-2012, 03:37
اصلا في العادي الشارت لونه اسود
ممكن يكون لون تاني هو شايف انه هيكون مناسب ليه في عمله خاصه من يعمل بتوليفه من مؤشرات تحتاج خلفيه بلون

ymn30
06-30-2012, 03:40
اكيد الكل يكرة الخسارة ولكن اهم عيوبه هى التوتر العصبى الى بيلازم الواحد طول ما الصفقة مفعلى حتى اغلاق الصفقة فهاذا كفيل ان يقصر من عمر الانسان علاوة على بعض الامراض الى ممكن تصيب الواحد منها الضغط

H!m0
06-30-2012, 13:35
عيوب الفوركس في الأثار النفسية بعد الخسارة و المتابعة الطويلة للشارت و تعرض العينين للارهاق
و المحاولة لي تحقيق ربح في أسرع وقت مما يسبب نوع من القلق
الخوف من الخسارة اذا عكست عليك الصفقة كثيرا و تبقى تراقب الوضع متى يرجع السعر

naoual
06-30-2012, 13:42
يا اخي الفوركس كله ايجابيات يكفي انك تشتغل بدون الاحتكاك بالناس
الشئ الوحيد الذي اكرهه في الفوركس هو الصفقة الخاسرة حبذا لو تنعدم عندي و اصبح من اسعد الناس في تجارتي

waleed adel
06-30-2012, 13:46
سؤال يجيب عن نفسه اكره فى الفوركس الخسارة طبعا
و الضغط النفسى الشديد والتركيز الذهنى واذا كمان كنت بتجلس لفترات طويله

elssayed
06-30-2012, 14:37
اللي بكرهه في الفوركس التحركات غير المتوقعة
فاحيانا تجد السعر تحرك عكس اتجاه الترند وكل التوقعات
وتخسرك كتير بس ده كله ممكن نتفاداه بادارة راس المال

nrgslawi
06-30-2012, 14:45
السلام عليكم اخي
انا لا اكره اي شيء في الفوركس سواء ربحت ام خسرت
بل انا احاول التعمق فيه اكثر

husamart
06-30-2012, 14:47
اخواني للتغلب على الضغط النفسي انصحكم بفتح العقد بعد تحليل متزن .. ووضع الستوب والهدف .. ثم الخروج او البعد عن الشاشة لفترة ساع او ساعتين او ثلاث .. والعودة ومتاعبة السوق .. انا جربتها وهي احسن طريقة للربح

Mostafa Mando
06-30-2012, 15:06
اخواني للتغلب على الضغط النفسي انصحكم بفتح العقد بعد تحليل متزن .. ووضع الستوب والهدف .. ثم الخروج او البعد عن الشاشة لفترة ساع او ساعتين او ثلاث .. والعودة ومتاعبة السوق .. انا جربتها وهي احسن طريقة للربح

يا اخي مادمت احترمت بادارة راس المال المشاعر لن يكون لها مكان

بداخلك لإنك عارف لو خسرت هتخسر كام ولو كسبت هتكسب كام يبقى مفيش قلق وتوتر

magic777
06-30-2012, 15:35
اكيد الكل يكرة الخسارة ولكن اهم عيوبه هى التوتر العصبى الى بيلازم الواحد طول ما الصفقة مفعلى حتى اغلاق الصفقة فهاذا كفيل ان يقصر من عمر الانسان علاوة على بعض الامراض الى ممكن تصيب الواحد منها الضغط

التوتر ده اخي بيجي من انك داخل صفقه مش واثق فيها ولو حتى 50 في الميه فطبيعي جدا انك تتوتر وتقلق
والكلام ده لكن لو على الاقل بتحلل صح وواثق شويه من تحليلك
وكمان داير راس مال صح اكيد هيقل التوتر ده كتير عندك

ahmed abdalla
06-30-2012, 16:10
انا اكره فى الفوركس الخسارة مع العلم ان مقتنع بان التجارة مكسب وخسارة ولكن التاجر المحترف يحول بقدر الامكان يحاول ان يحقق مكاسب طائلة

dodovedo
06-30-2012, 19:50
انا اكره فى الفوركس الخسارة مع العلم ان مقتنع بان التجارة مكسب وخسارة ولكن التاجر المحترف يحول بقدر الامكان يحاول ان يحقق مكاسب طائلة

اخى الكريم
حتى المحترفين بيخسروا
بس الاهم خسارتهم اقل من مكسبهم
تقبل مرورى

mage
06-30-2012, 20:22
يوجد الكثير من الاشياء التى نكرهها فى الفوركس ولكن لا يمكننى ان اقول لك اننى مثلا لا احب الاخبار واعتقد ان وقت الاخبار من اكثر الاوقات التى من الممكن ان يخسر منها المتاجر الكثير من الاموال بطريقة عشوائية جدا

waleed adel
07-01-2012, 16:47
انا شايف ان اكتر شئ بكرهه فى هذا السوق هو انه عندما يكون تحليلى جيد وصحيح وبرضه السعر بيعكس
وبالاخص لو كنت كمان فتحت صفقات بناء على تحليلى

Dentist Ahmed
07-01-2012, 20:46
اكثر ما اكرهه هو الارهاق والتعب الشديد بالاضافه الى التوتر الزائد
والتركيز الشديد هو احد متطلبات الفوركس بالاضافه الى انه فى بعض الاحيان يتطلب عدم النوم
ويؤدى الى ضعف الاعصاب وضعف الرؤيه فى بعض الاحيان

waleed adel
07-03-2012, 18:00
اكثر ما اكرهه هو الارهاق والتعب الشديد بالاضافه الى التوتر الزائد
والتركيز الشديد هو احد متطلبات الفوركس بالاضافه الى انه فى بعض الاحيان يتطلب عدم النوم
ويؤدى الى ضعف الاعصاب وضعف الرؤيه فى بعض الاحيان

فعلا شدت الاعصاب و التوتر خايف السعر يزيد او يقل و الارهاق
طبعا وعدم النوم

Missa
07-03-2012, 18:47
اكيد ان اكثر ما اكرهه في الفوركس من الدرجة الاولى هو الخسارة ههه
اضف الى ذلك الارهاق النفسي الناتج عن المراقبة المستمرة لتغيرات السوق

sky44
07-03-2012, 20:10
للفوركس في نظري الكثير من العيوب اهمها الجلوس المطول امام الحاسوب مما يؤدي الى تعب العيون من كثرة التركيز على الشاشة و من العيوب الاخرى انه يلعب على الاعصاب احيانا مما يسبب ضغط نفسي شديد

Rami
07-03-2012, 20:11
ممكن الحركة العشوائية لبعض الازواج التى لا تحترم لا تحليل فنى
او ترندات ممكن تذب بالكثير من الحسابات
تحياتى لك

derfcase
07-05-2012, 05:11
حقيقة انا لا اكره و لكن احيانا اشعر بتململ من فترات عمل السوق الاسيوي
نظرا لان حرك السعر وقتها بشكل عام - تكون بطيئة جدا

theboy2226
07-05-2012, 15:56
مفاجئات السوق الغير متوقعة و ان يعكس السوق فاجاة و انا فاتح صفقة بلوت كبير ده غير التوتر الدائم و الاخطا اللي انا بتسبب فيها لنفسي من تسرع و طمع دي بتخلي الواحد يكره نفسه و اكتر حاجة بكرهها ان بعد ما السعر يعكس و انا فاتح صفقة اني اعمل صفقة مضادة بضعف اللوت و السعر يرجع تاني بتنرزف اوي ساعتها كان السوق بيعاند فيا و عايزني اخسر و خلاص

nada
07-05-2012, 16:24
بتاكيد اكرهة عدم احترام تحليل واحد لازم تحلل باكثر من تحليل حتى
تصل لتحليل نسبة نجاحوا ما تتعدى 80 %

magic777
07-05-2012, 21:02
للفوركس في نظري الكثير من العيوب اهمها الجلوس المطول امام الحاسوب مما يؤدي الى تعب العيون من كثرة التركيز على الشاشة و من العيوب الاخرى انه يلعب على الاعصاب احيانا مما يسبب ضغط نفسي شديد

هو ده طبعا اهم عيوب المجال هنا ولكن المشجع هنا اننا مش هنفضل كده على طول
ده في فتره البدايه فقط ولحد لما يكون عندنا الخبره الي تساعدنا على العمل بالاوامر المعلقه وباهداف محدده
او الحساب الكبير اللي هيساعدنا على العمل بصفقات سوينجيه

Titanom
07-05-2012, 21:04
شيئ طبيعي أن أكثر شيئ يكرهه المتداول
في سوق الفوركس هي الخسارة
وهذا شيئ طبيعي ما دام ان المتداول
يسعى لتحقيق أكبر نسبة ربح

kingman
07-06-2012, 01:35
بتاكيد اكرهة عدم احترام تحليل واحد لازم تحلل باكثر من تحليل حتى
تصل لتحليل نسبة نجاحوا ما تتعدى 80 %

هو طبعا اى تحليل مجرد توقع واحتمال ان يحدث او لايحدث وبيبقى من المناسب ان المتاجر يضع كذا سيناريو محتمل ان يحدث ويحاول يتعامل على مع الشارت بناءا عليه

memostar3
07-06-2012, 02:32
بسم الله الرحمن الرحيم

اكبر شئ يضايقنى سوق

هو اننا لا نستطيع معرفه الفوليم الحقيقي فى هذا السوق

وبم انه لا مركزى فلن نستطيع اطلاقا

magic777
07-07-2012, 01:34
مفاجئات السوق الغير متوقعة و ان يعكس السوق فاجاة و انا فاتح صفقة بلوت كبير ده غير التوتر الدائم و الاخطا اللي انا بتسبب فيها لنفسي من تسرع و طمع دي بتخلي الواحد يكره نفسه و اكتر حاجة بكرهها ان بعد ما السعر يعكس و انا فاتح صفقة اني اعمل صفقة مضادة بضعف اللوت و السعر يرجع تاني بتنرزف اوي ساعتها كان السوق بيعاند فيا و عايزني اخسر و خلاص

بس دي بتكون حالات شاذه اخي زي اللي بيحصل في الكوارث الطبيعيه لكن الحركات القويه الي بتكون
مع الاخبار او حتى تدخلات البنوك دي بيكون ليها اوقاتها وبتكون عارف بعد مده في السوق ازاي تتجنب الاوقات دي

roka
07-07-2012, 01:36
بسم الله الرحمن الرحيم

الضغط النفسى والتوتر والقلق هو اكثر ما اكره فى مجال الفوركس وانا احسبها من عيوبه وايضا استهلاك وقت كبير

mohamed adel
07-07-2012, 02:02
من وجهة نظرى ان اهم عيب من عيوب الفوركس هو الارهاق والتعب من كثرة المتاجرة وكثرة الجلوس على الحاسوب مما يؤدى الى اضرار صحية
بالاضافة اللى اللعب بالاعصاب والتوتر

fx-man
07-07-2012, 03:11
عيب الفوركس بالنسبالى انه بيخلينى اقعد بالساعات عالكمبيوتر وانسى نفسى .طبعا اى واحد بيبقى عليه التزامات كتير فى حياته والفوركس الحقيقة بيخللى الواحد يقصر فى بعض الاتزامات دى .

willy
07-07-2012, 03:15
التردد الكبير قبل دخول اي صفقة بالاضافة الى الندم الشديد بعد فوات فرص رهيبة ومربحة اضف اما عن الضغط العصبي فهو موجود في كل مهنة صدقوني خاصة اذا كان مديرك في العمل شديد وعصبي والخ

salah.bmw
07-07-2012, 03:18
السلام عليكم
عيوب الفوركس هي عديدة واكثر شيئ هو الطمع والانجراف للمرابح الوهمية وهنا تكون الخسارة
اكره في مجال الفوركس عندما يكون السوق مستقرا لعدة ساعات
ويبدأ بلتخبط مع بداية دخولي للسوق :(

waleed adel
07-07-2012, 23:03
ضغط الاعصاب والتوتر والذى يؤدى لكثير من عدم التركيز التى
تذهب بك الى الخساره دائما

revenge
07-07-2012, 23:37
اوقات الاخبااااار
اكتر اوقات بكرهها فعلا خاصه لو مكنتش اعرف ان في خبر في الوقت ده

كتير جدا يبقي كل حاجه مظبوطه و ييجي خبر كل حاجه تضيع

Amany Mohamed
07-07-2012, 23:55
السلام عليكم
اكيد طبعا كلنا نكره الخسارة
و نتمنى لو نكسب دائما
مع ان هذا صعب اشبه بالمستحيل
على اي حال يجب تقبل الخسارة كما نتقبل المكسب

sahar elmansory
07-08-2012, 00:22
اكيد ما يكره اي متعامل مع الفوركس هو تحقيق الخسائر..لانه يشعره بان كل ما فعله ليس له اي فائدة..ولكن يجب الا يستمر هذا الشعور وان يتحول لدافع لتحقيق اللارباح..وايضا التوتر اثناء التعامل والانتظار

forex man
07-08-2012, 00:35
التاثير على النظر والصحه وضياع الوقت والخسارة
وتوتر العصاب والانطواء على الكمبيوتر
تحياتى

sendrala ahmed
07-08-2012, 00:37
التوتر والضغط النفسى
استهلاك وقت كبير اعتقد اوقات الخساره تكون اوقات غير سعيده

mido95
07-08-2012, 00:38
من اكثر الاشياء التى يكرهه الناس فى الفوركس هو الضغط العصبى و النفسى الناتج من المتاجرة بمبالغ عالية
و الخسارة برضو من الاشياء التى يكرهها الجميع

ابو محمد
07-08-2012, 01:11
انا اكثر شيئ اكرهة بالفوركس هي
الاخبار لانها تبعب بالسوق ودائما تكون عكس الصفقة

ehab
07-08-2012, 03:01
اوقات التذبذب واعتقد ان مفيش حد فى الفوركس لا يعانى من هذه الاوقات واعتقد انه علينا
ان نعرف جيدا ان افضل اوقات عمل املتاجرين الاسكالبر هو الوقت اللى يكون
السوق متقلب فيه علشان كده هو كويس لناس ووحش لناس تانية خالص

Spiderhoof
07-08-2012, 13:04
اذا كنت تخسر سيكون المجال ملئ بالعيوب بالنسبه لك

اما اذا كنت تكسب سيكون العيب الوحيد هو الندم

الندم انك لما تربح اكثر مما ربحت

abdallah elbaz
07-08-2012, 13:57
اكيد الخوف من تحقيق الخساره شئ اكيد
الى جانب تكرار الاخطاء دي مشكله كبيره جدا

Mr.GooDMaN
07-08-2012, 15:38
اكيد الخوف من تحقيق الخساره شئ اكيد
الى جانب تكرار الاخطاء دي مشكله كبيره جدا

الخوف وتكرار الاخطاء هي مشاكل ف المتاجر وليس ف الفوركس
وهي تحتاج الى الخبرة وقوة الارادة للتغلب عليها حاول التدرب كثيرا وان شاء الله كله يبقا تمام معاك

compaq0
07-08-2012, 16:30
انه لا يعرف المستحيل تقول مستحيل السعر يوصل لكذا و يوصل السعر للرقم اللى انت فاكره مستحيل اى انه لا يخضع بنسبه 100% للتحليل الفنى لذلك هو به نسبه كبيره من المخاطره

ابو محمد
07-08-2012, 16:34
اكرة الفوركس في وقت الاخبار
لانة يتلخبط السوق ععلينا ومانعرف نشتغل

waleed adel
07-11-2012, 17:45
من ضمن عيوب الفوركس هو الارهاق والتعب من كثرة المتاجرة
وكثرة الجلوس امام الجهاز

sa sa
07-11-2012, 18:02
اذا كنت تخسر سيكون المجال ملئ بالعيوب بالنسبه لك

اما اذا كنت تكسب سيكون العيب الوحيد هو الندم

الندم انك لما تربح اكثر مما ربحت
صحيح النم ممكن يحولك الي طريق الفشل وبالتالي لا تستطيع ان تنجز اي شيء وتكون انسان بلا هدف ما تفكرش الي في الخساره التي تعرضت اليها ولا تنظر الا الي الماضي

ymn30
07-11-2012, 18:04
من ضمن عيوب الفوركس هو الارهاق والتعب من كثرة المتاجرة
وكثرة الجلوس امام الجهاز

نعم اخى هو يؤثر جامد جداا على صحة الانسان انا اعانى بنظرى من كثرة السعات التى اقديها امام الجهاز وكمان بحس ان عندى كهرباء زيادة علشان كدة كل ساعة لازم اقوم اتمشى شويه من امام الجهاز

Looser
07-12-2012, 14:51
انا اكثر حاجة بكرها فى الفوركس هو الخسارة طبعا
لكن بالنسبة للعوامل المتسببة فى ذلك هو عدم الألتزام باحد مبادئ التجارة اللى محددها ببقى مضايق جدا من الخسارة مش عشان خسرت لاعشان انا كنت السبب فى الخسارة

---------- Post added at 02:51 PM ---------- Previous post was at 02:51 PM ----------

و أيضا أكرة التذبذبات وعدم وضوح الحركه وخاصه لما يطول لايام كتيره او اسابيع
بكون انتظر فيها الهدف بفارق الصبر لكن الان تعلمت الحمد لله ان اعمل فيها على الفريمات الصغيره اسكالبنج
ولكن بخوف وقلق كبيرين من اي حركه سريعه ممكن تحصل فجأه

sabre
07-12-2012, 14:53
من اكثر العيوب فى الفوركس هو ان المتاجر نفسه يدمن الفوركس
فمن يستطيع السيطرة على نفسه فى موضوع ادمان الفوركس اكيد ممكن ينجح ان شاء الله

amrmorasamir
07-12-2012, 14:55
بسم الله الرحمن الرحيم

انا لا توجد عيوب بالنسبه لى فى الفوركس سوى انه يشغل العقل كثيرا فى هبوط الاسعار وارتفاعها ولكن غير ذلك فهو سوق مفتوح 24 ساعه وتستطيع التداول فى اى وقت

ma90do
07-12-2012, 15:26

الادمان في الفوريكس سهل التغلب عليه ولكن ليس سريعه وانا بطريقه تدريجيه والادمان يعتبر تسرع لانه لا يسطيع ترك التداول يوميا وهذا يؤدي الي تحقيق خسائر

---------- Post added at 12:26 PM ---------- Previous post was at 12:19 PM ----------

انا لا توجد عيوب بالنسبه لى فى الفوركس سوى انه يشغل العقل كثيرا فى هبوط الاسعار وارتفاعها ولكن غير ذلك فهو سوق مفتوح 24 ساعه وتستطيع التداول فى اى وقت

ياخذ الانسان الي حاله من التوتر والتوهان في حاله تحقيق خسائر وصعب السيطره علي العقل الا بعد مرور يومين او ثلاثه في حاله تحقيق خسائر كبيره انصح الابتعاد عن السوي يوم او يومين

dodovedo
07-12-2012, 15:32
اخى الكريم
اللى اكرهه هى الخساره الخساره هى عدوى
فى تجاره الفوركس وعدم الصبر اما مش بطبعى صبور
والفوركس عاوز صبر
تقبل مرورى

safiforex
07-12-2012, 15:42
نعم اخي الكريم فانا اوافقك الراي في هذا
فالادمان هذا يعتبر من اسوء العيوب التي تصبح فينا بمجرد اننا نتداول على الفوركس و هذا ما يجعلنا لا نتخيل يوما بدون فوركس
و هذا طبعا بيؤثر فينا لا على مستوى النفسي و لا على مستوى العلاقات مع المجتمع

naitsi
07-12-2012, 16:08
السلام عليكم
انا شايف ان اكتر شئ بكرهه فى هذا السوق هو انه عندما يكون تحليلى جيد وصحيح وبرضه السعر بيعكس وطبعا مش بيحصل في كل الأوقات
ولكنه يزعجنى للغاية وبالتوفيق للجميع

mohamed
07-12-2012, 16:10
انا لا اكره التذبذب ولا الاتجاه ولا اى شىء من الفوركس اكره شىء واحد بهذا المجال ولم استطيع التغلب عليه حتى الان الا وهو الطمع

ma90do
07-12-2012, 16:18
انا لا اكره التذبذب ولا الاتجاه ولا اى شىء من الفوركس اكره شىء واحد بهذا المجال ولم استطيع التغلب عليه حتى الان الا وهو الطمع

بص خلي عندك عزيمه في التغلب عليها وتديريجيا سوف يتلاشي الطمع من عندك مع التركيز في فتح الصفقات بوضع اداره جيده او خطه تسير عليها وتلتزم بها حتي لو هتكتب الكلام ده في ورقه وتحطها قدامك وتلتزم بيها هتتفادي من الطمع ومشاكله

safiforex
07-12-2012, 16:22
ما هو الطمع هو العدو الرئيسي للمتداول في الفوةركس
فالطمع يمنع المتداول من تحقيق النجاح في الفوركس و هذا طبعا لما يعمله فيه بان يحسسه بانه يستطيع الربح اكثر في حين ان هذا مجرد وهم ليس اكثر
فالشيئ الذي يجب ان نعمله لكي متغلب عليه هو الادارة السليمة لراس مال

delpi
07-12-2012, 21:04
ضياع الوقت بدون فائده
وايضا من الاشاياء التى تكرهنى فى الفوركس هى اوقات التذبذب وضعف السيوله فانت لا تستطيع ان تتاجر طول الوقت وبدون مقاطعة

mido
07-12-2012, 21:08
اخي الكريم
اكثر مااكره فى الفوركس هى الخسارة طبعا ههههه طبعا محدش بيحبها لكن عموما انا بكره بعض الأثار السلبية كتأثيره على صحة الأنسان من خلال المتابعة الطويلة والأرهاق
واكتر حاجه بكرها فى الفوركس فعلا شدت الاعصاب و التوتر خايف السعر يزيد او يقل وعدم النوم انا اوقات كنت باستمر باليومين مبنمش بتابع السوق ده طبعا مع الخوف الشديد
تقبل مروري اخي العزيز ولك فائق احترامي

mannon
07-12-2012, 21:32
بسم الله الرحمن الرحيم

الفوركس على فكرة مميزاتة كتير جدا ومحدش يقدر ينكر كدة وكفاية جدا انك تقدر تشتغل فى اى وقت وفى اى مكان وبلا اى ضغوط خارجية
لكن عيبة الكبير هو المتابعة والشد العصبى خصوصا انة بيشجع على الطمع

ehab
07-13-2012, 23:41
فعلا كلامك مظبوط وبضيف حاجة كمان الواحد بيكون مشدود عصبيا اوى وده بياثر سلبى
على صحة المتاجر فيما بعد يعنى الى هنكسبو هنصرافو علاج

tarek22
07-14-2012, 06:37
كل من يدخل الفوركس فانه اكيد يريد الربح و يحبه بشدة و الكل سيكون متفق على ان الشيئ الذي يكرهونه هو الخسارة والفشل

hehelibeb
07-14-2012, 09:52
من عيوب الفوركس أنه فيه الخسارة

ثم أنك عندما تدخل الصفقة دائما تدخل بالسلب

tictok
07-14-2012, 10:42
اكيد كل منا يكره الخسارة ولكن انا اكره الانتظار وسوق الفوركس يتطلب منك انتظار الصفقات ونتيجتها وكذلك تنتظر أن يتحسن السوق لكي تتاجر وعموما لا مجال في الحياه كامل
كل عمل به بعض الأشياء التي تكرهها

Looser
07-14-2012, 11:41
اكتر شي بكرهه في الفوركس هو التذبذبات وعدم وضوح الحركه وخاصه لما يطول لايام كتيره او اسابيع
بكون انتظر فيها الهدف بفارق الصبر لكن الان تعلمت الحمد لله ان اعمل فيها على الفريمات الصغيره اسكالبنج
ولكن بخوف وقلق كبيرين من اي حركه سريعه ممكن تحصل فجأه

younesjoe
07-14-2012, 11:51
الدي اكرهه في مجال الفوركس هو لما يكون لديك حساب صغير لان اي تهور او خطء تصير خارج السوق
انا انصح اي واحد يريد المتاجرة العمل على جمع ما يكفي من الرصيد ليستطيع كسب مدخول يومي يستطيع سحبه ان اراد

Mohamed90
07-14-2012, 13:18
السلام عليكم اخي انا اكره الخسارة و الغير المتوقعة و التي لم احسب لها حساب
و لا احب الحساب الصغير لانه يعصبك لا اكثر تحياتي

ehab
07-14-2012, 17:28
اكيد كل منا يكره الخسارة ولكن انا اكره الانتظار وسوق الفوركس يتطلب منك انتظار الصفقات ونتيجتها وكذلك تنتظر أن يتحسن السوق لكي تتاجر وعموما لا مجال في الحياه كامل
كل عمل به بعض الأشياء التي تكرهها

فعلا الخسارة دى شئ قاسى جدا فبقلة تفكير تضيع تعب اليوم كلة واضيف لبك حاجة
الضغط الكبير قبل دخول الصفقة وبعد الدخول وحالة الترقب في اي اتجاه سوف تؤول الصفقة اليه

safiforex
07-14-2012, 17:35
الدي اكرهه في مجال الفوركس هو لما يكون لديك حساب صغير لان اي تهور او خطء تصير خارج السوق
انا انصح اي واحد يريد المتاجرة العمل على جمع ما يكفي من الرصيد ليستطيع كسب مدخول يومي يستطيع سحبه ان اراد
فعلا اخي الكريم فاخيب شيئ ان يكون لدةى الواحد حساب صغير فانه حينها تكون الضغوطات النفسية كثير و بيظهلر الطمع اكثر
و جيد ان الواحد يعمل اولا على تكوين رصيد كبير اولا قبل التداول به ، و هنا في المنتدى بيوفر ما لم نجده في اي مكان
فبامكان ان الواحد يحصل على راتب شهري منه كبير و يتداول به

marem2007
07-14-2012, 17:38
فعلا اخي الكريم فاخيب شيئ ان يكون لدةى الواحد حساب صغير فانه حينها تكون الضغوطات النفسية كثير و بيظهلر الطمع اكثر
و جيد ان الواحد يعمل اولا على تكوين رصيد كبير اولا قبل التداول به ، و هنا في المنتدى بيوفر ما لم نجده في اي مكان
فبامكان ان الواحد يحصل على راتب شهري منه كبير و يتداول به

عند حق لما يكون الحساب صغير بيبقي عليك ضعط عايز تكبر الحساب علشان تكسب منة وتعيش من مكسبة
وكل يوم تقول امتي يكبر

waleed adel
07-15-2012, 22:40
الضغط النفسى الشديد الى الواحد ممكن يحس بيه كل ميفتح صفقة جديدة ويفضل
متعلق مع السعر صعود وهبوط لحد ما يقفل الصفقة

forex4ever
07-15-2012, 23:34
بسم الله الرحمن الرحيم

اكثر ما اكرهه في الفوركس ان تتعاكس رؤيتي وتحليلي مع رؤية خبراء يفوقوني خبرة هنا اصبح في ازمة حقيقية هل ادخل بناء على تحليلي ووجهة نظري الشخصية ام اخذ بالحسبان الخبراء الكبار ورايهم !!
استطعت اخيرا ان احدد قيمة المخاطرة لكل صفقة فمثلا
اذا اتفق تحليلي مع تحليل الخبراء تكون حجم الصفقة اكبر من لو كان دخولي بناء على وجهة نظري لوحدي وفي النهاية اربح او اخسر موضوع يخصني انا ولا يخص الخبراء

essam1985
07-17-2012, 17:29
الفوركس ليس فيه عيوب
ولكن

العيوب فينا احنا المتاجرين
سواء خوف او طمع او...الخ

msh4egy
07-18-2012, 03:42
السلام عليكم

HUSSENEY
07-18-2012, 07:05
ثانى حاجة الذيول بتاعت السعر والتذبذب

Aker001
07-18-2012, 07:07
اخيب شيئ ان يكون لدى الواحد حساب صغير فانه حينها تكون الضغوطات النفسية كثير
انا انصح اي واحد يريد المتاجرة العمل على جمع ما يكفي من الرصيد ليستطيع كسب مدخول يومي

mostafakamal
07-18-2012, 21:08
من عيوب الفوركس من وجهة نظرى وتجربتى ان فيه معلومات غائبة عن الاشخاص العاديين مثلى
مش معقولة الخبر يخسرنى ولما اجى ادخل عليه ولا حاجة ولافى اى تاثير خالص ليه مش عارف

عزبز 18
07-18-2012, 21:10
انا يا سيدي لا اكره الفوركس بتاتا لاني احب هدا المجال
واقتنعت به لانه فيه ارباح كبيرة ممكن تحققها في فترة زمنية قصيرة

MrSniper
07-18-2012, 21:12
اكثر شيء اكرهه هو التقلب الكثير للسوق
تخيل معي لو كان السوق غير متقلب
سوف يكون الربح رائع و كبير و سوف تكون نسبة المخاطرة قليله

tarek22
07-19-2012, 01:32
فى الحقيقة انه سوق مشكلة بالفعل وقد يكون سبب فى خسارة الكثير من الاموال ولكنى اعتقد ان الواحد لو تعلم طريقة تؤمن له ربح ثابت من السوق سيكون امر رائع جدا

ma90do
07-19-2012, 01:39

لا صعب نتخيل هذا لو كده كل الناس كسبت واقتصاد الدول وقع لزم يكون متقلب حتي يسحب اموال الناس الغلابه الي زيينا وبعدين يصحح الاتجاه
السوق خطر جدا جدا

mage
07-19-2012, 02:22
اوقات الاخبار والتقلبات الكثيرة للاسعار هذا هو اكثر شئ اكرهه فى الفوركس واعتقد ان فى ناس كتير اوى فى سوق الفوركس يمكنهم ان يروا ان هذه الاشياء التى ذكرتها كانت الاهم بالفعل فى سوق الفوركس

mohamed yossef
07-19-2012, 11:19
الذى اكرهه فى سوق الفوركس وفى اسوق المال عامة التذبذب
فانا اراه عدوا شديدا للتاجر كما اننى اكره الاخبار التى تؤدى الى انفجار فى السعر بدون سابق انذار او ميعاد محدد

BiG MoNeY
07-19-2012, 11:22
اخي بخصوص عيوب الفوركس فهي قليلة جدا ان كنت محترفا في التعامل مع الفوركس وانا اكره شيئا واحد في الفوركس هي الخسارة رغم فائدتها الكبيرة من ناحية التعليم فقد تكتسب فائدة كبيرة من وراء الخسارة التي يمكن ان تتعرض لها واحدر الف مرة من الربح اكتر من حدرك من الخسارة هدا هو العيب الوحيد في الفوركس الدي يواجهنا هده الايام

ahmed
07-19-2012, 11:23
من الاشياء ايضا التى اكرها فى الفوركس عند العمل على الفريمات الكبيرة
قله الفرص التى قد تودى للدخول من اجل الدخول فقط

saidaito
07-19-2012, 11:51
سلام عليكم

الخوف من الخسران وهذا الشئ الذي لا يحبونه اغلب اشخاص

Forex Eyes
07-19-2012, 12:07
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
التقلب السريع لهدا السوق و عدم اكتفائه باتجاه واحد
و قدرت قلب النتائج بسرعة
لو حكان يمتاز بمزيد من التبات لكان احسن و افضل

ARAB_PIGEON
07-19-2012, 12:11

Mohamed90
07-19-2012, 12:15

السلام عليكم اخي هذا وارد جدا و التقلبات التي تحدث في السوق
بسبب الاخيار و بدون هذه التحركات العكسية لن يستمر الفوركس لانه يعتمد على ربح و الخسارة

waleed adel
07-19-2012, 12:45
من عيوب الفوركس هو الارهاق والتعب من كثرة المتاجرة
واكيد طبعا الضغط النفسى والتوتر والقلق

asmoshaa2012
07-19-2012, 12:57
ليس كره بمعنى الكلمة ولكن قد اصاب بالتعب من الفوركس فهى تحتاج الى مجهود كبير ومداومة الاطلاع والقراءة والمشاركات فى المنتديات حتى نستطيع الالمام بكل ما هو جديد ومفيد حتى اقلل من مستوى الخسارة وازيد من مستوى الارباح فهذا المجهود المستمر قد يتعبى فى بعض الاوقات لحد الارهاق

omanfx
07-19-2012, 13:33
اكثر شي بكرهه ولكن في نفسي وليس في الفوركس
وهو الدخول المتسرع بداافع الحتس والطمع وليس بالاعتمااد على التحليل

السيد الجبالي
07-19-2012, 13:37
لا يوجد ما يجعلني اكره الفوركس .. ولكن بالبطع هناك صعاب في طريق التعامل مع الفوركس .. منها ..عشوائيه هذا السوق ... اينعم لكل شي قانوان يحكمه
ولكن يتغير الفوركس من فتره للثانيه ... وبالتالي يتغير الكثير من قوانينه ... التاثر بالاخبار بدرجه كبيره جدا ...... وتلاعب بعض شركات الوساطه

Rami
07-19-2012, 13:39
ممكن التذبذب الممل والحركة البطيئة للسعر
الذى يدفع للملل والتهور للمتاجر
احترامى لشخصك الكريم

wazwaz
07-19-2012, 13:40
ما أكرهه في الفوركس هو الخسارة ههههه أنا لا أكره أي شيء حالا لأنه بالرغم من أنني أخسر لكن لا أقارن نفسي بالآخرين ربما لأن لديهم رأس مال جيد
لهذا إن شاء الله عندما يصبح معي رأس مال جيد فلن أتردد في المقارنة لأرى إذا كنت أنفع للفوركس أو لا , علما أنني أقارن ولا أحسد

SlaiteR
07-19-2012, 14:24
بسم الله الرحمن الرحيم

المارجن

والسبيريد

ههههه

موضوع مثير

sara123
07-19-2012, 14:30
أكيد طبعا كل شئ زي ماليه مميزات ليه عيوب ,, أنا أكره عدة أشياء ف الفوركس زي مثلا لما احلل واجتهد علشان اتوقع حالة سعر الزوج وابقى متاكدة انها صح وف الاخر الصفقة تخسر وتبقى ضدي , في حاجة كمان بكرهها الخوف لما اكون خايفة من الخسارة الاحساس دة بيضايقني جد , كذلك حدوث الخسارة نفسها لما أخسر بحس اني فاشلة لكن برجع تاني واقول لأ مفيش يأس وهحاول من اول وجديد.

a7lamp3
07-19-2012, 14:34
اكثر ما اكرهه في الفوركس هو الخسارة بالاضافة اللا تقلب العملات عكس توقعك

os-x
07-19-2012, 14:36
بسم الله الرحمن الرحيم

بالنسبة لي اخي ارى ان مميزات الفوركس اكثر بكثير من سلبياته لاكن لا ننكر ان فيه عدة سلبيات كجل المجالات الاخرى ومن سلبيات الفوركس او عيوبه
هي العوامل النفسية التي ممكن تتراكم مع الوقت اذا لم يعرف المتداول التحكم فيها مثل الاقلق اليأس او حتى الاكتئاب حفظكم الله

youmuststop
07-19-2012, 15:09
خساره اموالي لاني خسرت كتير في مجال الفوركس فهذا اسوء شي ان تخسر مبلغ كبير من المال واكره ايضا الوفت الذي اضيعه امام المنصه

a7lamp3
07-19-2012, 15:17
لكوني مبتديء ليس انا وحسب فاي واحد منا يكره الخسارة وتضييع الكثير من الوقت

زيزو
07-19-2012, 18:25
اكره الطمع جدا وعدم الالتزام سواء بالاستوب لوز او ادراة راس المال
لان هم دول اعداء النجاح
ربنا يبعدهم عنا
امين

MixMax
07-19-2012, 18:40
تخاف التحايل والخسارة والفشل وتحايل ارا الناس الدين يعطونك معلومات خاطئة بغرض اسقاطك في شباكهم وعليه يجب ان تتابع كل الاخبار والمفكرات بنفسك
والاتكال على النفس اول باول ومن ثم ان شاء الله ستحقق كل مبتغاك
الف شكر وتحية لك ياغالي

AMANI
07-21-2012, 14:58
السلام عليكم

ma90do
07-21-2012, 15:04
انا اكره اخساره طبعا لانها بتخليني في حاله مزاجيه سيئه جدا وحاله من الاحباط الشديد بس هعمل ايه بسيب التداول يومين وارجع تاني واكره الاخبار التي تؤثر سعات وسعات لا تؤثر علي السوق

kero
07-21-2012, 15:20
انا اكتر شىء بكرهه فى الفوركس
هو الانعكاس بعد فتح الصفقة مباشرة عمرى ما فتحت صفقة والسعر مشى فى طريق الصفقة مباشرة لازم يعكس عليا الاول وده بيبقى متعب جدا للاعصاب

eng2012
07-21-2012, 15:54
اعتقد ان الذى يكون مثل عيب فى تجاره العملات الاجنبيه وانا اعتقد انه لابد وان يتغير هو ان السوق يكون اجازه يومين فى الاسبوع ولكنى لا اعرف لماذا ان كان هذات السوق ليس له موظفين يقومون بالعمل عليه فلماذا ياخذ اجازه

assidi saber
07-21-2012, 16:24
الشئ الذي اكره كثير في مجال الفوركس هو الخسارة لانها تجعلني اشعر باليأس و الاحباط

tarek22
07-21-2012, 21:22
بل نحن نحب الفوركس لتميزه بسيولته الضخمة، فهناك دائمًا بائعين ومشترين عند كل الأسعار، وهو ما يعني إمكانية فتح وإغلاق الصفقات عند السعر الذي تريده، على عكس الحال في الأسهم حيث يمكن أن تبقى معلقـًا في صفقة بسبب نقص السيولة في السهم الذي قمت بشرائه،أو حيث يمكن ألا تجد عروض عند السعر الذي تريد شراء السهم
فلا اضن انه هناك شيء نكرهه في الفوركس

sunlight
07-21-2012, 21:26
انا احب مجال الفوركس ولكنى اكره تدخل الاخبار اثناء المتاجره والان لم يعد احد يستطيع المتاجره وقت الاخبار ولا تفعيل اوامر معلقه انستا منعت ذلك لذلك يجب علينا توخى الحذر اثناء المتاجره فى الاخبار لانها قد تجعلك تخسر فى وقت قليل

havic
07-21-2012, 21:44
بالطبع انا لا احب الخسارة و هي اسوء شيء في الفوركس
ثانيا ان لا افضل الجاب لان قوانين البروكر لا تريدك ان تستفيدة منه بل يمكن ان تخسر فقط

alkatom
07-21-2012, 22:05
الخسارة !! أتمنى أن تزول ولكن هذا مستحيل

egypt2012
07-21-2012, 22:15
اكتر حاجة بكرها فى الفوركس هو انه بيكون اجازة السبت و الاحد

safiforex
07-21-2012, 22:16
الخسارة !! أتمنى أن تزول ولكن هذا مستحيل
و من الذي يحب الخسارة في الفوركس و لكنها هي نلازمنا اينما كنا و اينما تاجرنا
يجب ان نعمل لها حصار فعلي لكي لا تتبعنا في المرة الاتية

Mahmoudnashaat
07-21-2012, 22:28
طبعا انا بحب الفوركس لان أى حاجه بتكسب منها لازم تحبها

بس بكره فيه ان اعصاب الواحد بتتعب من الشغل فى المجال ده

mohamed hamdy
07-21-2012, 22:29
اني اكثر ما اكرهه في مجال الفوركس
كاي مجال هو الخسارة طبعا

sabre
07-21-2012, 22:31
وعلشان كدا احنا لازم نقلل عدد الصفقات ايلى بندخلها
ونبتعد عن الشارت على قد ما نقدر لان اذا جلسنا امام الشارت بغرينا لفتح صفقات جديدة وتوتر جديد

swingawy
07-21-2012, 22:53
الفوركس هو الضغط النفسي و العصبي الرهيب خاصة في وقت فتح الصفقات
ايضا من الحاجات الي باكرهها جدا تدخل الكثير من المضاربين في ارائك و صفقاتك والكثير منهم يتكلم بمجرد الاحساس وليس لديه اي ادلة على صحة تحليله المهم يشكوك وخلاص

magic777
07-21-2012, 23:46
وعلشان كدا احنا لازم نقلل عدد الصفقات ايلى بندخلها
ونبتعد عن الشارت على قد ما نقدر لان اذا جلسنا امام الشارت بغرينا لفتح صفقات جديدة وتوتر جديد

بالضبط كده اخي لان اغراء السوق هنا بيكون قوي جدا وحدش مهما كان بيقدر يتحكم في نفسه انه يقدر
يقاوم الاغراء ده كتير فعشان كده الاحسن انك تحلل السعر وتضع الاوامر وتبتعد عن الجهاز وقت عمل السوق وترجع بليل تشوف الصفقه ايه حصل فيها وهكذا

assidi saber
07-21-2012, 23:52
الذي اكرهه في الفوركس هو الخوف من الخسارة و العودة الى وضع الردود اول الشهر