PDA

View Full Version : الاستوب لوز الرابح

ehabbob
10-04-2019, 22:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ارى ان فى بعض الاوقات مشكلتنا فى الصفقات الربحه الخروج منها سريعه وبعد الخروج نندم لان لو كانت الصقفه مفتوحه ومستمره كانت ربحت اكثر
وانا عندى الحل لتلك المشكله وهى استخدام الاستوب لوز ولا دعى للاستعجاب من استخدام الاستوب لوز .. ومثال للتوضيح: مع فرض انك دخلت صقفه شراء واصبحت الصفقة رابحه 50 نقطه وهنا العامل النفسى بيقولنا تخرج بالربح ده بسرعه ولكن فى امل او حتى شك من ان الربح مستمر فى الصعود عن 50نقطه تلك. هنا نستخدم الاستوب لوز وليكن عند 40 نقطه فى تلك اللحظه نحن ضمنين انى لو السعر نزل سوف نربح 40 نقطه اما فى حاله الارتفاع كما كون نامل وصعد مثلا الى 70 نقطه هنا نغير الاستوب لوز ونضعه عند 60 نقطه وهكذا مع استمرار الصعود ولاقدر الله فى حاله الهبوط سوف نربح نقاط ما تحت الاستوب لوز الرابح لدينا ويكون الربح مضمون 100%
اتمنى ان تكون الفكرة وضحه للكل ويستفيد منها الكل
والله المستعان

Sofien
10-05-2019, 02:25
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، الستوب لوس الربح وهو إمكانية تغير مستويات الخسارة في منطقة الربح هو أدت رائعة وتساعد كثيراً المتداولين

خاصةً الذين لا يملكون الوقت الكافي لمتابعة دائمة لصفقتهم وبنسبة لي استعمل هذه الأداة على النحو التالي كلما تحرك السعر

50 نقطة في ألإتجاه المطلوب أحرك الستوب لوس نحو نقطة فتح الصفقة

doaa sary
10-05-2019, 13:30
انت تقصد الاستوب لوز المتحرك التريلينج استوب انا عن نفسى مقدرش اقول رايى فى الاستوب عموما لانى من الناس اللى مش بتستخدمة لكن كل شخص حر لو حابب يضمن ربحة او خايف من خسارة كبيرة او هيكون مش قدام الشارت مثلا لفترة ممكن استخدام امر ايقاف الخسارة العادى او المتحرك

ehabbob
10-07-2019, 21:29
انت تقصد الاستوب لوز المتحرك التريلينج استوب انا عن نفسى مقدرش اقول رايى فى الاستوب عموما لانى من الناس اللى مش بتستخدمة لكن كل شخص حر لو حابب يضمن ربحة او خايف من خسارة كبيرة او هيكون مش قدام الشارت مثلا لفترة ممكن استخدام امر ايقاف الخسارة العادى او المتحرك

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخى العزيز بالتاكيد كل واحد حر فى رايه لكن علينا الاستفاده من الادوات الممكنه عندنا لان يستحيل الجلوس امام المنصه 24 ساعه متابع ربحك عليها للخروج الامثل بربح اكبر وكما انت تعلم الفوركس تحركاته غريبه يتاثر بالاحداث الاقتصاديه المفاجئه .فتحريك الاستوب لوز الى الربح الادنى لك مع امل الربح الزياده بتاكيد
والله المستعان

algendy
10-07-2019, 21:45
السلام عليكم و رحمة الله ،
يا أخى الكريم ما طرحته فى الموضوع ليس حد وقف الخسارة و انما تأمين لربح الصفقة فى حالة الخوف من انعكاس السعر بعد دخول الصفقة منطقة الربح و هذه الفكرة مربحة لان هناك كثير من الصفقات تنعكس بعد ان كانت رابحة

Ahmed Mansour
10-08-2019, 08:21
على فكره انا شايف ان اجمل شئ فى الفوركس هو الاستوب لوز وتعتبر دا الشئ الفريد فى هذا المجال انته بتكون داخل الصفقه بتعتك وانت اللى بتحدد خسرتك بتكون اد ايه بظبط فى اى مجال تانى انته بتشتغل والمكسب والخساره دى على حسب الوضع القائم لكن فى الفوركس انته اللى بتحدد ومسبقا يعنى من قبل الدخول فى الصفقه اصلا فا سواء الاستوب لوز المتحرك فى حاله مكسب الصفقه او ضرب الاستوب فى حاله الخساره فا انا شايف فى الحالتين انته كسبان انته كسبت انك حفظت على باقى فلوسك صحيح انته فقدت جزء من فلوسك ودى تعتبر خساره لكن فى نفس الوقت انته كسبت باقى فلوسك بدل ما الكل يروح فى صفقه واحده