PDA

View Full Version : الموضوع الشائك (ادارة الحسابات)

o123
10-05-2019, 23:24
الموضوع الشائك (ادارة الحسابات)

مين اقنعك ان ادارة الحسابات وتبادل المنفعه
سُبه او محل شكوك او تشويه؟
مين قالك انه اكيد نصاب وهيسرقك؟

وعلي عكس المقولة التي تنم عن جهل الي بتقول
لو شاطر بصحيح كان تاجر لنفسه

مين قال ان الشاطر يتاجر لنفسه فقط؟

تعرفوا ان في عالم موازي

اسمة خدمة النسخ؟
وخدمة ربط الحسابات؟
وخدمة المام اكونت؟
وخدمة البام اكونت؟
وخدمة نسخ الاشارات باشتراك؟
وخدمة الزولو تريد؟
وسجنال ستارت؟
وmql5؟
وخدمة المدير المباشر؟
وخدمة المستشار المالي؟

وطبعا لأننا بنبص تحت رجلينا
اغلبنا ميعرفوش ده

طيب تعرفوا يا حضرات ان اغلب واكبر البروكر بتوفر خدمة النسخ لمتداولينها؟ اه والله

هل كل المتداولين دول ومزودي الاشارات ومديري الحسابات نصابين؟

ولو شطار كانو تاجروا لنفسهم زي ما كله بيردد وحافظ مش فاهم

الخدمات الي ذكرتها فوق دي ياحضرات
موجودة من سنين

وللمعلوميه، مدير الحساب مبيبذلش جهد مضاعف ولا بيتعب فحاجة، الراجل بيشتغل علي حسابه وبيكسب اضعاف مكاسبه من عمولة النسخ
ولو بيبذل مجهود ايه المشكلة طالما بمقابل مجزي

واكيد كلنا نسمع عن ادارة صناديق الاستثمار وبنردد كلنا جمل مش، فاهمين معناها ومحتواها زي ادارة المحافظ والصناديق الكبري
هي المحافظ والصناديق دي مين بيديرها وبيحقق فيها نجاحات؟
مش دول برضو اسمهم مديرين؟

ليه مبنقولش ان لو شطار كانو اشتغلوا لنفسهم واكتفواليه ها؟ ما يعمل لنفسه صندوق احسنله

يبقي ليه ميديرش حسابات طالما مش هيتعب فحاجة
او طالما دي مهنه بتدر عليه ارباح كويسه وتستاهل المجهود؟

العبرة فين؟ ركز

العبرة في اداء الي هيديرلك حسابك
او الي هتنسخ منه

العبرة التانيه
ان بلاش نردد كلام ينم عن جهل وانعزال عن مجريات الامور في العالم ويبقي، شكلنا اغبيا

واحنا هنا قاعدين ننتقد وحافظين مش فاهمين
برجاء إعمال العقل واستخدامه

الموضوع للتوضيح والإفادة فقط

Hulk Zidan
10-06-2019, 01:09
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اضيف الي موضوعك بعض مميزات وعيوب إدارة الحسابات الخاصه بمحافظ الفوركس
و مزايا حسابات التداول المدارة هي النجاح السريع فى تداول العملات وحتى مع وجود قدر ضئيل من التعليم والتدريب في تداول العملات الأجنبية فإن تداول شخص خبير نيابة عنك يعني إمكانية لكسب المزيد من المال ولك حرية الاختيار فى الاتفاق عليه مع الوسيط من عدمه

أما سلبيات حسابات التداول المدارة هي تقاسم الارباح مع الشركة أو الشخص الذى يدير الحساب نظير أدارته ولن يتم تقاسم الخسائر مع مدير الحساب مثلما يحدث فى حالة الربح وان كانت الإدارة من قبل شركة الوساطة فمن الصعوبة وجود شركة موثوقة في هذا الأمر

one159
10-16-2019, 00:08
السلام عليكم ورحمه الله تعالي وبركاته
اهلابيكم جميع اعضاء منتدي فوركس العرب واهلا بجميع الزوار الكرام
راي مختلف البعض يتسطيع اعطاء صفقات ولا يستطيع العمل بيها ولا يوجود مشكله في الاتجاد واحد براس المال والاخر بعمل التوصيات وهذا لا مشكله فيه طالما التوصبات قويه
بالتوفيق للجميع

Ahmed Mansour
10-16-2019, 08:52
موضوع غريب جدا ان واحد يقولى هات حسابك وانا اشتغل عليها والربح بنص ولا مش عارف ايه كلام حقيقه غريب جدا وماكنتش متصور ابدا ان فى ناس ممكن تقع فى الفخ دا ويقولك انا حسابى فى اد كدا الله ياجماعه مانفكر شويه ازاى يضحك علينا بالسهوله دى عندك حسابك وبتحقق ارقام خياليه الحساب بتاعى اللى فيه 1000$ محتاجه انته يعنى وفى الاخر يقولك معلش الحساب اتمرجن واخبط راسك فى الحيط والسوق كدا مرا ارباح ومرا خسائر والله يعوض عليك ياخى اشتغل انته واخسر فلوسك بنفسك وماحدش يضحك عليك بالشكل دا

samir33
10-16-2019, 12:22
مهم جدا شرح هده الاستراتيجيات التي اعتقد ان هناك من يعرف البعض منها و يجهل الكثير
و انا بصراحة اعرف بعضها ولكن تبدو لي غير سهلة و تحتاج الى تعلمها و تحتاج الى راس مال محترم
و المعلوم ان اغلب المتداولون لا يضعون مبالغ كبيرة بسبب خوفهم من النصب و غيرها خاصة ان غالبية الدول العربية
مازالت متخلفة في مجال التحويلات المالية و الانترنث بصفة عامة

doaa sary
10-16-2019, 12:37
اخى الكريم احنا مقولناش نصاب لكن لية كل شخص ميعتمدش على نفسة وببساطة لو الشخص اللى بيدرلى حسابى بيكسب مكنش خد حسابى كان تاجر لنفسة واستفاد هو ومضيعش وقتى ووقتة
فى بالفعل ناس لاتفهم شيء بالفوركس وبتاخد اموال الناس وتضيعها فا لية نعتمد على نفسنا افضل
اما لو مش فاضين مثلا وحابين نزود دخلنا عندنا نسخ من الشركات اشخاص محترفين نظام الكوبى او البام متوفر فى الشركات ونقدر نتبع اى متاجر ناجح مقابل نسة من الربح
لاكن انا ضد اننا ندى فلوسنا ونسلم بيانتنا الشخصية لاى حد