PDA

View Full Version : لا تستسلم و لا تحزن من الخسارة

borisforex
10-07-2019, 16:49
مع الربح هناك خسارة. إذا واجهنا خسارة في السوق ، يجب الا نستسلم أبدًا و لنحاول مرارًا وتكرارًا . عزيزي ضع في اعتبارك أن الخسارة هي جزء من العمل ولا تحزن من الخسارة. لا تفقد الأمل في النجاح. إذا فعلنا ذلك فإننا سنكتسب خبرة كبيرة وسنكون قادرين على كسب النجاح. لذلك عزيزي اقتراحي لك هو أن تحاول مرارا وتكرارا وعدم الاستسلام أبدا إذا كنت تريد النجاح.

Abdullah81
10-07-2019, 17:09
هى مشكلة السوق للاسف ان فعلا الخسائرين اكثر من الرابحين بكثير وانا ضد الاستلام للفشل طبعا
بس لازم نعرف ان فى مجالات مش للجميع دى حقيقة ولا يمكن ان ينكرها احد
اذا وجدت ان الفوركس بالنسبة لك مجرد خسائر فقط الافضل الابتعاد

Ahmed Mansour
10-08-2019, 08:28
سوق الفوركس دا اشبه بالمعركه الحربيه الاستسلام يعنى الموت والموت هنا يعنى الخروج من السوق والبحث عن اى مجال اخر تبداء فيه من جديد لكن فكره الخساره اللى هاتؤدى بالطبع الى الاستسلامصه اسهم او فوركس او اى نشا هتلاقيها فى كل مجالات الحياه سواء بورصه اسهم او فوركس او اى مجال تجارى اخر الخساره جزء من حياه كل انسان بشكل عام ولو فى مجال مافهوش خساره يارت تقولى عليه وانا اشتغل فيه فورا مش بس انا كل عضو هنا هايشتغل فيه لازم تكون عندك فكره انك هاتخسر وهاتكسب وتتقبل الخساره قبل المكسب ومن الخساره هايجى المكسب

doaa sary
10-08-2019, 20:13
صحيح اخى الكريم الخسارة مرتبطة بالربح مفيش شخص بيكسب فقط لازم يكون فى خسارة لانها جزء من العمل مهما كانت خبرتنا
لاكن لازم نبقى عارفين اية اسباب الخسارة والفشل المتكرر والوقوع ونحاوال نغير الاسباب دى ونكون افضل ونتحكم فى الخسابير والارباح تكون بنسبة اكبر عشان نقدر نستفاد فى النهاية ونخرج بفارق ربح

algendy
10-08-2019, 20:40
السلام عليكم و رحمة الله ،
يا أخى الكريم الحزن بعد الخسارة شئ طبيعى و لكن الرضا بالخسارة القليلة شئ يفعله المحترفون فى التداول و اما الخسارة الكبيرة فلا ينفع معها الحزن و انما دراسة الاخطاء التى ادت اليها حتى يتجنب المتداول فعلها فى المستقبل

Sofien
10-09-2019, 05:08
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، الفوركس هو مجال صعب ويحتاج من المتداول المبتدئ أن لا يستسلم وأن يواصل المحاولات وحيدة تلو الأخرى وقد يتمرجن الحساب

10 مرت قبل أن تسحب ربحك أقاول ولكن حين تصل إلى مستوى الإحتراف ستنظر إلى التجربة والتعب والصبر وستعرف أن كل ذلك كان لا شيء مقارنةً بالنجاح