PDA

View Full Version : التداول بالعقل

borisforex
10-09-2019, 15:27
التداول بالعقل هو عمل أكثر ربحية من التداول العشوائي. نحتاج إلى القيام بعمل شاق ولكن هذا العمل الشاق ليس ماديًا بل معنويا. يجب أن تعرف كيفية تحرك السوق جيدًا. فإذا كان المتداول يعرف سوق الفوركس بشكل أفضل فسوف يكون متداولًا ناجحًا. مرحبا أيها الأصدقاء الأعزاء، يمكنك النجاح بأن تحيط نفسك بالأشياء التي تحبها وتتعلمها ليسهل عليك القيام بها بشكل أفضل.

Sofien
10-10-2019, 05:59
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، التداول بطريقة عشوائية هو عبارة عن مقامرة حيث تكون فرص الربح والخسارة متساوية ولا يعلم المتداول أسباب دخوله الصفقة

ولكن التداول بالالعقل يعني إنشاء خطة وإستراتيجية لها قواعد متبوعة بإدارة صارمة لرأس المال وإدراك بنسب وإحصائيات مجموع الصفقات في فتره معينة من الزمن فتره

Ahmed Mansour
10-10-2019, 08:37
اكيد يعنى علشان اقدر افتح صفقه وتحقق الهدف المطلوب منها لازم اكون حسبتها كويس وفكره فى الصفقه وحسبت الارباح والخسائر المحتمله وكل دا بيتم عن طريق العقل والتركيز طبعا والاهم من كدا الابتعاد تماما عن العاطفه وميول المتداول الشخصيه يعنى تلاقى بعض المتداولين بيدخلوا الصفقه بس علشان انه عايزين السعر ينزل فا يدخل صفقه بيع وطبعا العكس طيب على اساس ايه السعر ينزل ولا يطلع مش عارف هو كدا عايز السعر ينزل حاسس ان السعر هاينزل مثلا السعر طلع كتير فااكيد هايبداء ينزل شويه اى كلام طبعا مالهوش علاقه بالتداول الشغل

عبدالرحمن محمد بدوي
10-10-2019, 13:30
التداول بالعقل كما ذكرت اخي هو افضل انواع التداول في السوق فكم منا للاسف يدخل صفقات مستعجلة او
صفقات عشوائية تجعله خارج من السوق خاسر لذا فيجب اولا التعلم ثم اكتساب الخبرة ثم اهم شئ وهو التحلي
ببعض من الحكمة اثناء دخول الصفقات وعدم الاستعجال اخي الكريم

one159
10-17-2019, 22:50
السلام عليكم ورحمه الله تعالي وبركاته
اهلابيكم جميع اعضاء منتدي فوركس العرب واهلا بجميع الزوار الكرام
من ضمن المشاكل التي يجب علي المتداول الموجود في الاسواق ان يتاجر بما يري وليس بما يحب وان يترك العاطفه نهائيه ويتجار فيما امامه بطريقه قويه وان تكون الطرق منطقيه وعقليه
بالتوفيق للجميع

ابوعلى
10-18-2019, 01:59
السلام عليكم دى حاجه مفروغ منها تماما لازم تداول بالعقل والعلم مع بعض ده هيبقى طريق النجاح فى هذا المجال واكيد طالما شغال على اسس انت مش هتخسر ولو خسرت هيبقى المكسب اكتر من الخسارة ان شاء الله