PDA

View Full Version : امتى بتقفل الصفقه

Ahmed Mansour
10-12-2019, 10:24
كلنا عارفين طبعا اننا فى سوق ضخم جدا ويمكن اهم مايميز هذا السوق هو الحركات القويه والتذبذب العالى السؤال هنا هو انا مثلا لو كنت فاتح صفقه وحاتط الهدف بتاعى 50 نقطه والصفقه مثلا حققت 30 واليوم قرب يخلص ايه الافضل ايه اقفل على الربح دا وبكرا احلل الزوج تانى واخد نقطه دخول اقوى ولا اسيب الصفقه يوم واتنين وتلاته وانا عن نفسى مابحبش الموضوع دا علشان فى اى لحظه ممكن الوضع كله يتغير وبدل ما الصفقه محققه ربح ترجع ويمكن تضرب الاستوب كمان ونفس الوضع بالنسبه لو الصفقه حققت خساره بس ماضربتش الاستوب برضوه اقفلها على الخساره الموجوده ولا اسيبها لتانى يوم

alasfarahmad
10-12-2019, 10:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، لا شك في أن تحديد التوقيت المناسب لاغلاق الصفقة ضروري منذ أن يتم تنفيذ الصفقة، فما أن يبدأ المتداول تنفيذ هذه الصفقة أو تلك الا وينبغي وضع حدا لها اذا ما استمر السعر بالتجاهل غير المتوقع، ويمكن تحقيق ذلك بيسر اذا كان المتداول على. معرفة كافية بالتحليل الفني لحركة الاسعار، ومعرفة كافي بمستويات الدعم ومستويات المقاومة، ومن الأفضل أن يتم إنهاء الصلة عند مستوى المقاومة، أو مستوى الدعم، فإذا ما تم تجاوز أي من المستويين فمن المتوقع أن ينتقل السعر الى مستوى آخر من مستويات الدعم والمقاومة، وينبغي عندئذ البدء بطولة تداولية جديدة.

doaa sary
10-12-2019, 16:35
انا عن نفسى لو فاتحه صفقه سواء فى ربح او خسارة واليوم قرب يخلص هقفل الصفقه وتانى يوم ادور على فرص لانى مينفعش ابيت صفقه وافضل اصحى طول اليوم من نومى واقوم ابص على الشارت واحلم بالشموع وياترى كسبت ولا خسرت
الافضل الدخول والخروج فى نفس اليوم
عشان كدا انا بقفل صفقاتى قبل 5 مساءا مبستناش اصلا لنهاية اليوم

zizoo
10-12-2019, 18:37
على حسب قناعاتك الشخصية، وهل الصفقة حققت أهدافها ولا ل؟؟ والأفضل إغلاقها لو قربت من تحقيق أهدافها الكاملة، أما لو هنسيبها لتاني يوم أو أكتر من يوم لازم يكون فيه إدارة رأس مال، بمعني أحط ستوب لوز على الدخول مثلا أو على بُعد كام نقطة، بمعني أأمن نفسي يا إما على مكسب أو على الأقل ميكنش فيه خسارة لأن الأخبار مبترحمش، وممكن ييجي خبر بالليل يجيب أجل الصفقة

عبدالرحمن محمد بدوي
10-12-2019, 19:16
اعتقد ان الامر هنا سيكون مرن اخي الكريم فهناك من سيقول لك اخرج وهناك من سيقول لك اثبت وانا شخصيا
اتداول سيونج اي صفقات طويلة المدي ويمكن ان تمتد الي اسبوع فلذلك ساقول لك اثبت ولكن هناك اشخاص
اخري يحبون الاسكالبينج او التداول اليومي سيقولون لك اخرج وفي النهاية الامر متعلق بك اخي الكريم فخذ
قرارك وتوكل علي الله وموفق باذن الله