PDA

View Full Version : المتداولين العشوائيون أكبر من غيرهم

borisforex
10-12-2019, 18:31
أعتقد أن المتداولين العشوائيون أكبر من غيرهم بحيث إذا واجهت 50 او 100٪ خسائر وخسرت في تداول الفوركس في صفقة واحد فهدا يثبت حقيقة أن الغالبية العظمى لا تهتم بالتعلم وتعتقد أن تداول الفوركس سهل وبسيط للاستفادة و الربح منه. معظم المتداولين يخسرون نظرًا لعدم قدرتهم على التحكم في مشاعرهم ويعتقدون أنهم سيكونون اغنياء خلال شهر واحد من سوق الفوركس.

عبدالرحمن محمد بدوي
10-12-2019, 19:28
فعلا اخي فللاسف معظم متداولين الفوركس عشوائيين ولا يتداولون بشكل منتظم وهذا بالتاكيد نابع من عدم التعلم
الكافي في السوق فلو تعلمنا بشكل كافي بالتاكيد ستكون صفقاتنا منظمة ومبنية علي مناطق دخول قوية وبالتاكيد
سيكون مصيرنا هو الربح في النهاية من السوق ولكن العشوائية غير مجدية ومصيرها سيكون المرجنة والخسارة

omar abas
10-12-2019, 19:50
لا مجال للمتداولين العشوائيين اخي

Ahmed Mansour
10-12-2019, 20:34
هى مش فكره عشوائيه ممكن نقول لسه مايملكوش من العلم او الخبره مايكفيهم للنجاح وبعدين معورفه ان فى السوق الكبير دا اللى بيقدر ينجح ويستمر فى تحقيق ارباح بشكل شهرى نسبه قليله جدا معنى كدا ان 95% مثلا من المتداولين عشوائيون لا طبعا ماحدش يقدر يقول الكلام دا فى جزء بيشتغل بشكل عشوائى اها طبعا لكن مش بالشكل اللى انته طرحوه دا وبعدين الصغير بيكبر واللى مش متعلم وحابب المجال بيعلم نفسه وبيستفيد من اخطاءه واخطاء الغير كمان واذا كان بيخسر دلوقتى بكرا يكسب ان شاء الله وبعدين احنا لازم نشجعهم ونساعدهم مش نقول عليهم متداولين عشوائيون كلمه صعبه شويه وحبطه اصلا يعنى اللى بيحاول وعنده امل انه يحسن من نفسه ومن وضعه فى التداول كلمه زى دى ممكن تخليه يزداد من خسايره اكتر

one159
10-23-2019, 20:22
السلام عليكم ورحمه الله تعالي وبركاته
اهلا بكل اعضاء منتدي الفوركس العرب
اهلا بكل الزوار الكرام نتمي للجميع التوفيق
اولا اشكر علي طرح الموضوع اما من وجه نظري التداول ينقسم الي عده اقسام اهمها هو ان المتداول المبتدي يريد ان يربح باي طريقه دون ان يتعلم اي طريقه قويه بالاضافه الي وجود الكثير من القواعد لا يتداول بها واهمها استخدام الاستوب لوز بشكل دايما

doaa sary
10-24-2019, 13:49
صحيح اخى الكريم اعتقد معظم اللى بيدخل بالحظ مبتداين لان لسة مفيش خبرة فا بنستسهل وندخل بالحظ وعشوائى افتكر زمان اول مادخلت الفوركس كنت بتبع توصيات احيانا او اشتغل بالحظ بالنظر على الشارت بدون مؤشر ولا معرفه يعنى اية تحليل فنى او اساسى وطبعا خسرت كتير لحد ما فهمت ان فى طرق تساعدنى على فهم الاتجاة ومعرفه امتى ابيع او اشترى واتعلمت واكتسبت خبرة على مدار سنين

samir33
10-24-2019, 16:17
شكرا التنبيه صحيح انني في البداية قمت بالتعلم التداول وتجربة عدة استراتيجيات
خاصة استعمال الادوات و المؤشرات المشهورة و متابعة الاخبار الاقتصادية المؤثرة على السوق
لكن عند التداول الحقيقي اجد نفسي افتح صفقات بشكل عشوائي و لا استطيع الالتزام بأي استراتيجية
و هدا يسبب لي الخسارة في النهاية المرجنة