PDA

View Full Version : ما هي افضل الاماكن التي يمكن ان اتعلم فوركس من خلالها ؟

عبدالرحمن محمد بدوي
10-12-2019, 19:39
بصراحة هناك العديد من المبتدئين حائرين ويودون معرفة افضل الطرق او الاماكن التي يمكن ان يتعلموا من خلالها الفوركس
ومن خلال تجربتي وخبرتي في التعلم فهناك
1- الكتب
2- المنتدي
3- منصة اليوتيوب
وبدات بالكتب لان بصراحة كتاب التحليل الفني لجون ميرفي افادني كثيرا في تعلم التحليل الفني في سوق الفوركس وهناك غيره من الكتب التي بدورها يمكن ان تفيدك في السوق
وايضا ذكرت المنتدي لان الاعضاء بصراحة مشكورين نشروا مواضيع مفيدة جدا قد تفيدك اثناء مشوارك التعليمي في السوق
وختمت بمنصة اليوتيوب التي بالتاكيد بها العديد من الدروس والسلاسل التعليمية التي بدورها ستفيدك في مشوار الفوركس

omar abas
10-12-2019, 19:46
انا اتعلم من يوتيوب والمنتدي اخي

Ahmed Mansour
10-12-2019, 20:10
اللى عايز يتعلم هايعرف يدور ويتعلم مشبس فى الفوركس لو عايز تتعلم اى حاجه ومهتم فعلا بالحاجه دى هاتعرف تدور كويس اوى على الامكان اللى هاتتعلم منها بالنسبه للفوركس اها لازم تدور وتبص على المنتديات على اليوتيوب من خلال كورسات لكن انا شايف ان الخبره الحقيقه او التعلم الحقيقه فى المجال دا انته المصدر مش اى حد ولا اى مكان تانى يعنى المعلومه اللى هاتعرف انته من نفسك هى فعلا اللى هاتستفيد بيها ودا راجع لانك انته اللى تعرضت ليها واتعلمت من اللى حصلك وبالتالى مش هاتكرر نفس اللى حصل دا لو فى حاله الخساره او هاتكرر وتطور اللى حصل لو فى حاله المكسب ومافتكرش انه ممكن تلاقى اى شخص ممكن يقولك سر هو وصل ليه ومن خلاله بداء فى تحقيق الارباح عايز اقولك مستحيل واعرف ناس كتيره جدا شغاله من غير ماحد يعرف عنه حاجه هو خلاص الراجل عرف الطريقه والسيستيم وشغال مع نفسه احنا هنا كلنا بنحاول نجتهد ونفيد بعض على اد المعلومات اللى عندكل عضو فينا

algendy
10-12-2019, 20:50
السلام عليكم و رحمة الله ،
يا أخى الكريم حاول عدم القفز فى طريق تعلمك تجارة الفوركس فان التفاصيل الصغيرة التى تتركها قد تؤثر على مستوى نجاحك و ربما تؤدى للفشل و ثانيا حاول اخذ العلم من مصدر خبرة موثوق به لان ليس كل ما تجده على الانترنت يعتبر محتوى تعليمى جيد

locos
10-12-2019, 20:55
انا عن نفسي تعلمت من قسم التعليم هنا في المنتدى خاصة الدورات والفيديوهات المثبتة,اتبعت الشرح على التجريبي ومن ثم في الحساب الرئيسي واستفدت الكثير,,كذلك من مواقع عالمية مختصة في تعليم الفوركس في المستويات المتقدمة,.هو اهم شي ان تتعلم دائما وابدا وان لا تقول كفاية لقد وصلت لمستوى يأهلني للتداول بكل سهولة.اهم شي المداومة وتطوير مؤهلاتك وتقنياتك في التداول وفي التحاليل سواء كانت فنية او اساسية او خاصة اخباريةالتوقف عن التعلم هي اول طريق للخسارة في السوق