PDA

View Full Version : المؤشرات = دعوة للنقاش

Pages : [1] 2 3

Mohamed90
05-22-2012, 00:30
السلام عليكم
أحبتي الكرام
اغلب المتداوليين او الاستراتجيات تعتمد على المؤشرات
و نرى هوس الكثير وراء البحث عن احسن المؤشرات

سؤال للنقاش: اذا كانت المؤشرات تتبع حركة السعر فقط . فلماذا نعتمد عليها اصلا ؟

ارجو من الاخوة المشاركة باراهم حول ذلك

تحياتي

nader
05-22-2012, 02:44
اضن ان المؤشرات مهمة لهذا السبب فهي تتحرك باتجاه تحرك السوق كانها تشير وتخبر التاجر العازم على دخول الصفقة بان اغلب التجار في زوج عملة ما يشترون او يبيعون
واضن انه ليس من المنطقي معاكسة المؤشرات لاننا سوف نصطدم ونتناقض مع حركة السوق وفي اغلب الاحيان معناها الخسارة في الصفقة المفتوحة

والله اعلم

kingman
05-22-2012, 04:05
عموما المؤشرات سواء اتفقنا او اختلافنا عليها فهى وسيلة من وسائل التعامل مع السوق وفيه اللى بيقدر يستفيد منها فى تحليل السوق وتوقع حركة السعر مستقبلا وكثير من الأستراتيجيات مبنيه عليها وهى كما ذكرت هى تابعة للسعر لأنها مبنيه على معادلات رياضية من نتائج السعر السابقة فهى دائما تابعة له ومن خلال المعادلات بيبقى فيه توقع ايه اللى احتمال انه يحدث فى المستقبل

elking
05-22-2012, 07:48
هناك مؤشر جيد للغاية وهو مؤشر ار اس اى وهو من اقوى المؤشرات وفضلها ولكن على فريم كبير

Hamad
05-22-2012, 08:00
يتكون الإعداد الجيد من عدة مؤشرات متقاربة و التي تؤكد نقطة/ إشارة دخول مناسبة.

للحصول على إشارة تجارة تبادل عملة (فوركس) و التي يمكن الاعتماد عليها يحتاج التاجر أن يكون لديه سلسلة من الأحداث
و التي تلتقي جميعها في نفس الوقت. يجب على التاجر الجديد أن لا يعتمد أبدا على مؤشر واحد فقط. و الحقيقة هي أن الاعتماد على مؤشر واحد فقط يؤدي إلى دمار مالي و بحث غير مثمر عن مؤشر آخر يأملون أن يكون وسيلة خلاصهم

magic777
05-22-2012, 13:33
عن نفسي استخدم المؤشرات خاصه مؤشر الموفنج ولكن ليس للأعتماد عليها
ولكن لانها تعطيني تأكيد على صحه تحليلي اذا كانت اشاراتها في اتجاه التحليل الخاص بي
واذا خالفت الاتجاه اعيد التحليل لأتأكد هل انا صح ام هيا
وهكذا

mohamed eldamnhorey
05-23-2012, 20:47
فى الغالب بعض المؤشرات تتبع السعر

لانعتمد عليها وحدها

اجعلها فلتر

مع كوكتيل التحليل بتاعك استخدم لزيادة تأكيد نقطة الدخول

لكن لا تعتمد عليها وحدها

واحذر من خدع المؤشرات

realyone
06-11-2012, 13:54
اغلب المؤشرات تتبع السعر فهذه المؤشرات تضر اكثر من ان تنفع,اعتقد ان المؤشرات يجب دمجها مع التحليل الكلاسيكي للوصول الى نتائج جيده,كثرة المؤشرات يدل على فشلها وعدم تغلبها على تقلبات السوق لذلك نجد ظهور مؤشرات جديده من حين الى آخر

AhmedMagnifico
06-14-2012, 06:46
هناك مؤشر جيد للغاية وهو مؤشر ار اس اى وهو من اقوى المؤشرات وفضلها ولكن على فريم كبير
بصراحة من افضل المؤشرات فى وجهة نظرى
لكن زى ماقلت حضرتك مشكلته انه على فريم كبير :s

realyone
06-14-2012, 07:51
المؤشرات غالبا تتبع السعر,لايوجد هناك مؤشر تنبئك بان حان الآن الدخول في الشراء او البيع,كله المؤشرات تكون مع اتجاه السعر اي تتبع السعر,لذلك الحذر واجب من هذه المؤشرات لانها تخدع في كثير من الأحيان,وكثير من المتداولين خسروا بسبب هذه المؤشرات,افضل طريقه هو الأعتماد على نقاط دعم والمقاومه والبيع والشراء في دعومات ومقاومات قويه

Smart
06-14-2012, 08:39
اغلبالفعل اغلب المؤشرات الفنيه تتبع السعر
ولكن يوجد بعض المتاجرين الذين يستطيعون فهم الاشارات التى تعطيها المؤشرات
واكيد يستخدموها كعامل مساعد فقك ليس اكثر

Rami
06-14-2012, 08:40
هناك المحترفين فى كيفية التعامل مع هذه الموشرات , فمنهم من مثلا من لديه طريقة معينة مبنية عل موشر ما تختلف عن الطرق المعهودة فى استخدام ذلك الموشر
لن انا اقول لك ان الموشرات التى تتبع السعر هى مفيدة وليست عديمة الفائدة , عند استخدامها كمكمل وليس شى اساسى فى الاستراتيجية اى فلتر تصبح لاباس فيها

ahmed
06-14-2012, 12:31
كلام سليم المؤشرات تتبع السعر فعلا
ولكننا بالفعل يجب ان لا نعتمد عليها
ومن يعتمد عليها فهو اقرب للخسارة من الربح
فقط نحن يجب ان نستخدمها لتأكيد الدخول او زيادة فى الاطمئنان للصفقه بتشبع المؤشر
لكن الاعتماد عليها هو اول طريق فاشل يتخذة المبتداء

mohamed eldamnhorey
06-14-2012, 13:23

نستخدم المؤشرات فعلاً يا اخى

لزيادة تاكيد الفرصه

او كفلتر معنا على الشارت

لكن اكبر خطأ اننا نعتمد على المؤشرات فقط

ramid
06-14-2012, 13:37
كلامك صحيح ولكن المؤشرات رغم كونها تتبع حركة السعر ولا تبين لك الفرصة للربح ألا بعد فوات اللحظة الانسب
فأنها تقدم لط صورة واضحو من واقع السعر وعن احتمال اتجاهه ولكن طبعا المؤشرات غير كافية لوحدها

Texxon
06-14-2012, 14:35
غالبية المؤشرات لها فكرة واحده وهي اتباع السعر لا يوجد اي مؤشرات تتبع السعر ، ولذلك فمن يتبع السمؤشرات يجد نفسه في حالة بيع من القاع وشراء من القمة وخصوصا اذا كان السوق يتحرك بشكل افقي

2x1
06-14-2012, 14:41
لا فايدتها فانك بتعرف السوق رايح فين وبالتالي تعرف تقرر امتي تبع

وامتي تشتري فدة اكيد اللي مش هيلتزم بيها ممكن يعمل صفقة معاكسة

remo
06-14-2012, 15:07
السلام عليكم
أحبتي الكرام

تحياتي

انا اعتقد ان المؤشرات هى التى تعطى المتاجر الصورة شبة السليمة لما يحدث بعد ذللك او مسار العملة لقترة قريبة كانت او بعيدة وانا شايف اكتر مؤشرات ممكن المتاجر المبيتدئ يعتمد عليها هى الار اس اى بتشبع 28 والبيفوت

kingman
06-14-2012, 16:27
بالفعل انا بأييد تلك النظرة للمؤشرات وهو استخدامها كاداة مساعدة للمتاجر فى تحليله وتاكيد الدخول فى صفقاته وليس الأعتماد عليها كليا وانا بالفعل بأستخدم الموفنج افريج فى تحليلى لكن لااعتمد عليه اعتماد كلى فى الدخول

ana1990
06-14-2012, 17:16
صحيح المؤشرات بتتبع السعر لكن هي ايضا بتتبع سلوك السوق هل الفتره القادمه فترة شراء ام بيع علشان كده ببساطه المؤشر ممكن يخليك تعرف ايه هيرتفع و ايه هيهبط و في الحال يتم الشراء او البيع لكن الفوركس في الاول و الاخر ما هو الا تحركات مننا احنا اللي بنرفع الاسهم و احنا االلي بنخفضها

safiforex
06-14-2012, 17:19
بالفعل انا بأييد تلك النظرة للمؤشرات وهو استخدامها كاداة مساعدة للمتاجر فى تحليله وتاكيد الدخول فى صفقاته وليس الأعتماد عليها كليا وانا بالفعل بأستخدم الموفنج افريج فى تحليلى لكن لااعتمد عليه اعتماد كلى فى الدخول

تمام اخي الكريم ، المؤشرات فقط هي مؤشرات للمساعدة في التداول الجيد ، و المتداول يجب ان يعرف هذا قبل ما يستعملها
و المؤشرات هي بتختلف من واحد لاخر على حسب طبيعتها و الهدف من ورائها ،
و فعلا يجب علينا ادماج المؤشرات ضمن نطاق نستعمل فيه جميع انواع التحليل لكي تكون الصفقات جيدة باذن الله

magic777
06-15-2012, 05:07
اغلبالفعل اغلب المؤشرات الفنيه تتبع السعر
واكيد يستخدموها كعامل مساعد فقك ليس اكثر

فعلا اخي سمارت وانا اعرف متاجريين لا يتاجرون الا على مؤشر الار اس ار وبتعديل بسيط على اعداداته الافتراضيه
وبيشتغلوا بيه على فريم الربع ساعه وصفقاتهم دايما صغيره واهداف من10 الى 20 نقطه
وتقريبا بستخدموا معاه مؤشر الزجزاج وماشي معاهم الحال

mony
06-15-2012, 07:07
فتح المؤشرات ليس دليل خبرة بل يشتت قرارك ركز على مؤشرين ويكون استخدامهم مقنع ومن افضل المؤشرات الماكد والمتوسط المتحرك

kingman
06-15-2012, 18:46
فعلا اخي سمارت وانا اعرف متاجريين لا يتاجرون الا على مؤشر الار اس ار وبتعديل بسيط على اعداداته الافتراضيه

بشوفها طريقة صعبة اوى ان الواحد يعتمد على مؤشر واحد فى تحليله السوق خصوصا ان المؤشرات لاتتسم بالثبات فى ادائها ووجود دايما الأشارت الكاذبة فى ادائها لكن اكيد مثل هؤلاء عندهم خبرة لتحليل الشارت حتى بدون مؤشرات

safiforex
06-15-2012, 18:52

هو فعلا هذا النوع من المتاجرين موجوجودين و هم محترفين فعلا
لكن ان يعملوا على ار اس اي فقط ن فهذا لا يعني انهم يعتمدون عليه لوحده فقط ، فهؤلاء لهم نظرة قوية عن الشارت
و بيدرسوا هذه النظر مع تحليلهم ، و يتوافقوا مع المؤشر و هذا ما يعطيهم قوة في تداولاتهم

onlyforsoldi
06-15-2012, 19:20
بص انا مش بعتمد على المؤشرات ابدا ومش مقتنع بيها لانى فعلا مقتنع انها تتبع حركة السعر وليس العكس يعنى تلاقى المؤشر بيقولنا على حركه السعر الحاليه او السابقه انما اى تنبؤات بتبقى اكترها خاطئه انما اللى عايز يعرف حركة السعر القادمة يعتمد على الاخبار فهى اللى بتتحكم فى حركة السوق وعن طريقها ممكن نعرف الاتجاه

sunlight
06-15-2012, 19:30
بص انا مش بعتمد على المؤشرات ابدا ومش مقتنع بيها لانى فعلا مقتنع انها تتبع حركة السعر وليس العكس يعنى تلاقى المؤشر بيقولنا على حركه السعر الحاليه او السابقه انما اى تنبؤات بتبقى اكترها خاطئه انما اللى عايز يعرف حركة السعر القادمة يعتمد على الاخبار فهى اللى بتتحكم فى حركة السوق وعن طريقها ممكن نعرف الاتجاه

كلامك صحيح ولكننا لن نقعد امام الاخبار طول الوقت ولكن اعتقد ان المؤشرات تساعد بنسبه 60بالمائه مع الازمنه وكلنا نحاول جاهدين معرفه السوق وتحركاته وفعلا النتيج هتكون جيده ما لم يتدخل احد ولعب بالسوق فهذا خارج عن ايدينا

yousef1981
06-15-2012, 19:36
فى راى المتحكم الرئيس فى السوق هو الاخبار الاقتصاديه

remas
06-15-2012, 19:43
والله انا عن نفسى لا اتبع اى مؤشرات على الاطلاق انا شغال اسكالبنج والامور الحمد لله ماشه ومفيش اى مشكله وكمان الطرق الرقميه افضل بكتير

firas1984
06-15-2012, 20:01
مؤشرات تتبع الاسواق لا تعطيك مؤشر مماثل في بعض الاحيان تعطييك مؤشر عكسي
مثلا عند اخبار البطالة الاميركية تكون نازلة نسبتها المفروض العملات المقابلة للدولار تهبط
لكن يحدث العكس في بداية فتح السوق الاميركية فترتفع اسعار العملات بدل هبوطها

safiforex
06-15-2012, 20:12
مثلا عند اخبار البطالة الاميركية تكون نازلة نسبتها المفروض العملات المقابلة للدولار تهبط
لكن يحدث العكس في بداية فتح السوق الاميركية فترتفع اسعار العملات بدل هبوطها

نعم هذا يحصل كثير ، لان الخبر هنا لا يمكن ان يكون له حل مع اي مؤشر كيف ما كان
و هذا الخبر لما يكون قوي فانه اكيد سنرى تلاعبات على الاسعار في الفوركس فنراه يصعد قوي و بهبط قوي اكثر

magic777
06-16-2012, 17:06
نعم هذا يحصل كثير ، لان الخبر هنا لا يمكن ان يكون له حل مع اي مؤشر كيف ما كان
و هذا الخبر لما يكون قوي فانه اكيد سنرى تلاعبات على الاسعار في الفوركس فنراه يصعد قوي و بهبط قوي اكثر

طبعا اذا كان في وقت الاخبار الازواج مبتحترمش اي تحليل مهما كانت قوته ايه
يبقى الحال مش هيكون افضل طبعا مع المؤشرات ويجب البعد نهائي عن المتاجره في اوقات الاخبار
اذا كنت غير محترف التعامل مع الطرق دي

safiforex
06-16-2012, 17:29
يبقى الحال مش هيكون افضل طبعا مع المؤشرات ويجب البعد نهائي عن المتاجره في اوقات الاخبار

نعم ان اوافقك الراي في اننا يجب تجنب المتاجرة في اوقات الاخبار ، و فعلا فهذا هو الاصح في التداول الصحيح
لكن في ناس و بطريقتهم الخاصة و انا اعرفهم بيستعملو طرق لا يهمهم اي من الاخبار و غير ذلك ، و هم يجنون الارباح تلو الارباح ،
و انا اقولها بطرق خاصة جدا جدا

Smart
06-16-2012, 17:32

تمام ولكن لازم تعرف ان المتاجره وقت الارباح كما هى خطيره فهى ايضا مربحه 100% اكيد
اعرف ناس لا تتاجر الا مع الاخبار ويحققون مبالغ فظيعه ماشاء الله
ولكن للمبتدئين الافضل الانتظار حتى يزول تأثير الخبر

safiforex
06-16-2012, 17:46
تمام ولكن لازم تعرف ان المتاجره وقت الارباح كما هى خطيره فهى ايضا مربحه 100% اكيد

نعم صحيح هذا فانه هناك من يتاجر على الاخبار و فعلا بيحقق ارباح مهمة للغاية
لكن هؤلاؤ هم بيعرفوا ازاي يتاجروا عليها ، بل و يحللوا الاسياء في محلها و يرون حتى العملة الاخرة مدى قوتها او ضعفها
و هذا طبعا ما يساعدهم في اتخاذ مواقف تساعدهم على الربح اكثر

Rami
06-16-2012, 17:59

دول اكيد محترفين لان هذا المجال او الطريقة لا تكون الا للمترفين واصحاب القلوب القوية
لانها بلوتات عالية وحركة عنيفة جدا للاسعار
ما شاء الله عليهم

alskndry
06-16-2012, 18:41
اولا عندك حق

ان معظم المؤشرات بتعيد رسم نفسها

بس هناك بعض المؤشرات التى لاغنى عنها ولا تعيد رسم نفسها

زى الاستوكستيك

ومؤشر rsi

ومؤشرات التشبع الشرائى والبيعى

A7mad_Aziz
06-16-2012, 18:47
اظن ان معظم المبتدئين يبحث عن شئ سهل يرشده لطريق الربح بدون اي مجهود..وهذا هو السبب الرئيسي في الاعتماد على المؤشرات

safiforex
06-16-2012, 18:50
اولا عندك حق

ان معظم المؤشرات بتعيد رسم نفسها

بس هناك بعض المؤشرات التى لاغنى عنها ولا تعيد رسم نفسها

زى الاستوكستيك

ومؤشر rsi

ومؤشرات التشبع الشرائى والبيعى

نعم هذا صحيح فالمؤشرات التي ذكرت فهي جيدة جدا لكل متداول
فقط يجب ان يعرف المتداول كيف يتداول على مثل هاته المؤشرات
و مؤشر ار اس اي ، هذا من اروع المؤشرات في الفوركس و هذا بيستعمله اغلب التجار المحترفين و الكبار لما له من دور فعال في الرؤية الصحية للتحليل

osama shaban
06-16-2012, 19:39
الموشرات الفنيه مهمه طبعا لاي متداول بس انا مش بدور عليها او ابحث عن موشرات جديده لاني عارف ان كلها متاخره زمنيا وبتترسم مع السعر فشارتها مش واضحه بس بشتغل بيها زي الموفينج افريج والفبيو والاستواستيك لكن اعتمادي الاساسي علي الترند وعلي الدعوم والمقاومات اعتقد انها افضل من اي شي اخر

mohamed eldamnhorey
06-16-2012, 19:46
اظن ان معظم المبتدئين يبحث عن شئ سهل يرشده لطريق الربح بدون اي مجهود..وهذا هو السبب الرئيسي في الاعتماد على المؤشرات

وده سبب خسارة المبتدئين لانه بيبقا مفكر انه هيحقق المستحيل من ورا المؤشر

اعتقاد خاطى وعلى رأى المثل مكنش حد غلب

كريم
06-16-2012, 20:11
أولا أنا لا انصح نهائيا بالاعتماد على المؤشرات و لكن اجعلها جزء من تحليلك

و أنا هديك مثال في التحليل الفني فيه دعوم و مقاومات و بيعبر عنها من المؤشرات ار اس اي مثلا فبيخليك تعرف الترند بشكل اسهل

و ايضا بتاخد شكل منتظم و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه اجمعين

kingman
06-16-2012, 23:16

وعلى فكرة بلاحظ حاجة فى كثير من المنتديات انها بتحاول تروج لنفسها من خلا استراتيجيات تعتمد على المؤشرات لنها بتبقى سهلت التوصل اليها ولكنها لاتعطى نتائج طيبة على وقت طويل وكثيرا مايثبت مع الوقت فشلها وده كان من اكبر اسباب عدم النظر الى هذه الأستراتيجيات

sunlight
06-16-2012, 23:20
وعلى فكرة بلاحظ حاجة فى كثير من المنتديات انها بتحاول تروج لنفسها من خلا استراتيجيات تعتمد على المؤشرات لنها بتبقى سهلت التوصل اليها ولكنها لاتعطى نتائج طيبة على وقت طويل وكثيرا مايثبت مع الوقت فشلها وده كان من اكبر اسباب عدم النظر الى هذه الأستراتيجيات

نعم مش كل كلام نستطيع تصديقه ولا تطبيقه على الواقع يجب علينا ان نجربه على الديمو نرى ان كان هذا الكلام ياتى بخير ام لا
ولكن فى ناس كتيره بشوفها فى المواقع معاها فلوس وتجرى ورا الناس اللى بتعمل استراتيجيات وتوصيات وبلاقى الكلام ضرب استوب لوز طيب ليه المتاجر لا يعتمد على نفسه افضل

younesjoe
06-16-2012, 23:46
صحيح تتبع السعر لكن ان دمجت بينها تعطيك نضرة قوية نفترض اخدنا الموفينجات و دمجنا بينها نعرف ان في التقاطعات اشارة للبيع ام للشراء لكن ممكن تكون اشارة كادبة مش مشكل نتعامل معاها زي ما بدها تفترض اننا بعنا في التقاطع و عكس السعر ننتضر تقاطع اخر و نجدد البيع و قن على يقين ان السعر سيعود لاول تقاطع

ma90do
06-16-2012, 23:55
بص المؤشرات مفيده تستخدمها مع الاستراتيجيات مع التحليل والرسم بتاعك مع المتابعه مع اي خبير هيا مفيده انها بتحدد اتجاه السوق ولكن مش في كل وقت الاعتماد الاساسي علي التحليل

bousshimin
06-17-2012, 00:02
المؤشرات هي من أداوات التحليل الفني من معرفة إتجاه عامة وتحديد مناطق دخول صفقة
سواء بيع أو شراء ومؤشرات تعبر عن حالة سوق ساعدتنا وسوف تساعدنا على جني أرباح من فوركس

KOGI
06-26-2012, 09:37
المؤشرات مهمة جدا جدا وهى بتتحرك كده كانها عماله تقولك كلام خش الصفقه ده لا الصفقه ده مينفعش تخشها

elzeel
06-26-2012, 10:31
اكيد لان المؤشرات بتعبر عن حركه السوق يعنى فى الهبوط او الصعود
وكل واحد بيفكر انه يعرف ايه اللى فى هبوط وصعود عشان متاجرته فبتساعده اكتر على اختيار
نوع الصفقه طبعا

omar kapo
06-26-2012, 10:47

يعني اكيد محدش هيغلب لما يعمل كد فاكيد ده تفكير خاطئ

---------- Post added at 07:42 AM ---------- Previous post was at 07:40 AM ----------

اكيد لان المؤشرات بتعبر عن حركه السوق يعنى فى الهبوط او الصعود
وكل واحد بيفكر انه يعرف ايه اللى فى هبوط وصعود عشان متاجرته فبتساعده اكتر على اختيار
نوع الصفقه طبعا

اوفق الراي وذالك عدم التقدير يؤدي الي الخسارة
وايضا عدم استخدامك للمؤشرات تقضي ع رصيدك فقد تعتقد انك ع الطريق الصحيح والمؤشرات تعطي نتائج وتحليل فنية اخري لذالك انصح بفهم المؤشرات جيدااا

---------- Post added at 07:47 AM ---------- Previous post was at 07:42 AM ----------

اعتقد ايضا ان المؤشرات قد تكون فيها فخ اي انها تعطي نقاط صعود فتجد مرة واحد تهبط بدون اي مؤشرات فعلينا ان نتفاهن هذه المؤشرات بطرق صحيحه
ليس فقط ان نقوم بي
عملت المؤشرات ولكن علينا انفهم الي اي شي ستاخذنا هذا المؤشرات الي مكاسب او خسارة الي زيادة او نقص ما هي الاسترايتجيات الممكنة ان نستخدمها
اذا شعرنا بالهبوط واالخسارة
كل هذا تفكير لبد ان يكون فالحسبان

dodovedo
06-26-2012, 12:14
اخى العزيز
فى رايى ان المؤشرات ما هى الا ذياده فى الفلتره يعنى بتاكدلك انك ماشى صح وفى بعض المؤشرات برضه بتديلك لمحه عن المستقبل
تقبل مرورى

deadlyfox
06-26-2012, 13:07
من وجهة نظرى ان المؤشرات تستخدم كزيادة تأكيد
لصحة التحليل الشخصى للموقف والتاكد مما اذا كان تحليله صحيح ام اتجاة المؤشر هو الصحيح

mohamedfx2005
06-26-2012, 13:56
السلام عليكم ورحمة الله
المؤشرات وسيلة من وسائل التحليل ولا يجب في اي حال من الاحوال الاعتماد على مؤشر او اثنين لوحدهما في الدخول
فان كان عدد معين من المؤشرات متفق على ان السوق صاعد فهذا يعطي نسبة كبيرة لنجاح صفقتك
انا شخصيا اعتمد على بعض المؤشرات التي تساعدني هي والدعوم والمقاومات والفيبوناتشي وكذلك اشكال الشموع يعني لا اعتمد كليا على المؤشرات

amrmorasamir
06-26-2012, 14:05
انا مش بدخل على اى مؤشرات ماعدا مؤشر البولنجر فى الاسكلبنج ومؤشر الrsi
فى التشبعات على الفريمات الكبيره فقط
غير كده بفضل التحليل الفنى بكتير

sunlight
06-26-2012, 14:12
انا مش بدخل على اى مؤشرات ماعدا مؤشر البولنجر فى الاسكلبنج ومؤشر الrsi
فى التشبعات على الفريمات الكبيره فقط
غير كده بفضل التحليل الفنى بكتير

المؤشرات ادوات مساعده للتحليل ولكنها فى اغلب الاوقات تعطى حركات السوق الفعليه او الماضيه ولكن المستقبل مجهول ولكن تحليلك انت ممكن تعرف ايه هايحصل بالمنطق فى السوق

safiforex
06-26-2012, 14:40
المؤشرات ادوات مساعده للتحليل ولكنها فى اغلب الاوقات تعطى حركات السوق الفعليه او الماضيه ولكن المستقبل مجهول ولكن تحليلك انت ممكن تعرف ايه هايحصل بالمنطق فى السوق

نعم صحيح ما قلت اخي الكريم ، ان المؤشرات بتعطي النظرة السابقة للسعر
لكن هناك توليفات و هي صحيحة و جيدة في التداول ، و اعطي مثال على ذلك ، الموفنجات ، في حالة التقاطعات هذه لو استغليناها جيدا فاننا سنصبح من الكمحترفين بدون اي مجهود

magic777
06-26-2012, 14:53
اخى العزيز
فى رايى ان المؤشرات ما هى الا ذياده فى الفلتره يعنى بتاكدلك انك ماشى صح وفى بعض المؤشرات برضه بتديلك لمحه عن المستقبل
تقبل مرورى

صح اخي هيا دي وظيفتها الاساسيه هنا مجرد اداه مساعده لفلتره تحليل المتاجر ولا تغني ابدا عن تحليل المتاجر للسعر
واي استراتيجيات تكون مبنيه فقط على المؤشرات هتكون ناقصه واخطاؤها اكبر من ارباحها

midomido419
06-26-2012, 14:54
المؤشرات غالبا تتبع السعر فأحذر من تلك المؤشرات
واستخدامها لا يكون هو الاساس الوحيد فى المتاجرة

remo
06-26-2012, 14:57
اخى العزيز
تقبل مرورى

انا شايف ان المؤشرات دى حاجة مهمة وانها ممكن انت تبنى عليها استراتيجيات محترمة وتقدر تكسب منها انا عن نفسى اعشق مؤشر الار اس اى بتشبع 28 على اى فريم واثق فية جدا

safiforex
06-26-2012, 15:02
انا شايف ان المؤشرات دى حاجة مهمة وانها ممكن انت تبنى عليها استراتيجيات محترمة وتقدر تكسب منها انا عن نفسى اعشق مؤشر الار اس اى بتشبع 28 على اى فريم واثق فية جدا
و انا معك في هذا الراي لان المؤشرات انا اعتبرها انها الالضوء الذي بدونه لا نمشي في الليل ، و هكذا المؤشرات فبدونها لا نعرف للشارت اي شيؤ
على عكس انه لما يكون مؤشرات زي ار اس اي كما قلت فان هذا يوضح لنا امور عدة ممكن ان نبني عليها توقعاتنا للسعر

kingman
06-26-2012, 18:51
من وجهة نظرى ان المؤشرات تستخدم كزيادة تأكيد
لصحة التحليل الشخصى للموقف والتاكد مما اذا كان تحليله صحيح ام اتجاة المؤشر هو الصحيح

وهو ده رألأيى مناسب لأستخدام المؤشرات
لكن كتير مانجد استراتيجيات تعتمد على توليفة كبيرة من المؤشرات تعتمد على اشارتها فى الدخول والخروج من الصفقات ومثل هذه الطرق صراحة لا اقتنع بها

safiforex
06-26-2012, 18:57
وهو ده رألأيى مناسب لأستخدام المؤشرات
لكن كتير مانجد استراتيجيات تعتمد على توليفة كبيرة من المؤشرات تعتمد على اشارتها فى الدخول والخروج من الصفقات ومثل هذه الطرق صراحة لا اقتنع بها

التوليفة في المؤشرات بالنسبة للاستراتيجيات ليس بالدرجو لاتي لا نعتمد عليها جية عاءمة
و لكن المشكل انه قد تصبح الاستراتيجية مملوءة مؤشرات عدة و هذا لا يوضح الرؤيا الخاصة في الشارت
و لهذا انا اقول ان احسن شيئ هي الاستراتيجيات السهلة و البسيطة التي تتوفر على اقل مؤشرات

saad
06-27-2012, 02:54
أولا أنا لا انصح نهائيا بالاعتماد على المؤشرات و لكن اجعلها جزء من تحليلك

و أنا هديك مثال في التحليل الفني فيه دعوم و مقاومات و بيعبر عنها من المؤشرات ار اس اي مثلا فبيخليك تعرف الترند بشكل اسهل

و ايضا بتاخد شكل منتظم و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه اجمعين

talal
06-27-2012, 02:59
اعتقد ان اكثر المؤشرات ان لم تكن معظمها تعطي نفس الاشارة او اشارة مقاربه للمؤشر الاخر
والاعتماد على الاستراتيجية لانها تعتمد على مجوعه من المؤشرات المختلفة لتكون استراتيجية ناحجه
والاعتماد على اتخاذ القرارات عندما تتفق مجموعه من المؤشرات في اعطاء قرار شراء او بيع

Mr.GooDMaN
06-27-2012, 03:05
انا عن نفسي استخدامي للمؤشرات هو كعملية تأكيدية لاتجاهي ف الصفقى ليس الا
ولكن الاعتماد الحقيقي على الله ثم على الكلاسيكيات اي الدعوم والمقاومات والترندات ...الخ

KOGI
06-27-2012, 08:22
انا عن نفسي استخدامي للمؤشرات هو كعملية تأكيدية لاتجاهي ف الصفقى ليس الا
ولكن الاعتماد الحقيقي على الله ثم على الكلاسيكيات اي الدعوم والمقاومات والترندات ...الخ

الله عليك يا كيمو فعلا الواحد لازم يكون اعتماده الحقيقى على الله ثم على خبرته فى قراءة نقاط الدعم والمقاومة واختيار نوع الصفقة

khaled zizo
06-30-2012, 03:18
بعتمد على المؤشرات ابدا ومش مقتنع بيها لانى فعلا مقتنع انها تتبع حركة السعر وليس العكس يعنى تلاقى المؤشر بيقولنا على حركه السعر الحاليه او السابقه انما اى تنبؤات بتبقى اكترها خاطئه انما اللى عايز يعرف حركة السعر القادمة يعتمد على الاخبار فهى اللى بتتحكم فى حركة السوق

fx-man
06-30-2012, 03:47
بالنسبة لى انا استخدم بعض المؤشرات كادوات مساعدة فى استراتيجيتى الخاصة اللى بتعتمد فى الاساس على خطوط الدعم والمقاومة القوية جدا
وفى رايي دخول الصفقات اعتمادا على مؤشر واحد خطا جسيم مهما كانت قوة المؤشر .

hesham itch
06-30-2012, 06:32
صراحة لا اعتمد على المؤشرات بشكل رئيسى واساسى فى التحليلات للقيا بعمليات المتاجرة بسوق
الفوركس حيث يوجد العديد والعديد من الطرق التى يمكن بها تحقيق الارباح غير المؤشرات

madoxegy
06-30-2012, 07:36
اخى انت كده جبت الاساس فى العمل فى الفوركس وهو الاعتماد على الاسعار التى تراها
ليس الذى يراه المؤشر لذلك احتراف الفوركس يأتى من التحليل الكلاسيكى

H!m0
06-30-2012, 13:41
المؤشرات تساعدنا فقط في توقع الاتجاه القادم و لكن لا تعطيك الزمن فمثلا مؤشرات التشبع تخبرك أن الزوج و صل الى حد التشبع شراء لكن ممكن أن الزوج يواصل الصود و لا ينزل على الفور لذلك تعتبر مساعدة فقط ولا ندخل من نتائجه مباشرة

elssayed
06-30-2012, 14:40
المؤشرات وسيلة مساعدة للمتاجر فطبقا لتحليلك اذا انطبق مع المؤشر بيكون زيادة تاكيد
للدخول في الصفقة فلاغني عن المؤشرات وربنا يوفقنا جميعا

waleed adel
06-30-2012, 14:42
بالفعل المؤشرات مهمه جدا وتعتبر كفلتره و هى تابعة للسعر لأنها مبنيه على معادلات رياضية من نتائج السعر السابقة فهى دائما تابعة له
ولكن لابد من استحدمها لاتحليل الفنى

mohamed eldamnhorey
06-30-2012, 15:22
المؤشرات وسيلة مساعدة للمتاجر فطبقا لتحليلك اذا انطبق مع المؤشر بيكون زيادة تاكيد
للدخول في الصفقة فلاغني عن المؤشرات وربنا يوفقنا جميعا

ممكن واحد يدرج اغلب المؤشرات على الشارت ويشوف اشارات الاغلبيه بتقول ايه ويدخل بناءً على اغلبية المؤشرات القويه

husamart
06-30-2012, 17:02
المؤشرات هي ادولات مساعدة لفهم حركة السوق واتتبع السعر مثل المؤشرات التي التى تقوم بها الدول استطلاع الرأي قبل انتخابات .. فهي تتخذ كدليل لحركة السر ولكن ليس بالضروري ان تكوون صحيحة ا

magic777
06-30-2012, 17:10
ممكن واحد يدرج اغلب المؤشرات على الشارت ويشوف اشارات الاغلبيه بتقول ايه ويدخل بناءً على اغلبية المؤشرات القويه

بس ده هيششته اكتر وكمان مش هيفيده بحاجه لان لكل مؤشر هنا وقت معين بيدي اشارات فيه صحيحه
ووقت اخر لا نقدر ان نعترف بأشاراته وطبيعي لو حط 100 مؤشر ده عمره ما هيغنيه عن تحليل السعر

sunlight
06-30-2012, 17:19
بس ده هيششته اكتر وكمان مش هيفيده بحاجه لان لكل مؤشر هنا وقت معين بيدي اشارات فيه صحيحه
ووقت اخر لا نقدر ان نعترف بأشاراته وطبيعي لو حط 100 مؤشر ده عمره ما هيغنيه عن تحليل السعر

نعم كثره المؤشرا ليست بالشىء الجيد فقد تشتت الانتباه وقد يحدث غلط فى فتح الصفقه لذلك يجب التركيز على اثنين او ثلاثه

solorik
06-30-2012, 17:32
شوف اخى اذا كنت لن اعتمد على المؤشرات التى تتبع السعر
فلن اعتمد على مؤشرات اصلا وذلك لانه لايوجد مؤشرات تسبق السعر او تتنبأ به
وانما الغرض من المؤشرات التى تتبع السعر (او تتحرك معه احيانا) هو اننا نستنتج السعر المستقبلى من خلال السعرين الحالى والسابق

sho
06-30-2012, 17:38
انا لحد الان بتداول بدون اى مؤشرات ولكنى حاليا احاول البدء فى البحث عن مؤشر جيد لدراستة واستخدامة فى التداول .. المؤشرات بتساعد كتير على تحليل اتجاة السوق

HUSSENEY
06-30-2012, 20:07
يجب الاستئناف بيها وليس تكون سبب لدخول صفقاتك

ahmed saleh
06-30-2012, 20:12
فعلا ان المؤشرات تعمل على حركة السوق وتتبعة
ولكن اظن انة لا يوجد تاجر يقدر على الاستغناء عن هذة المؤشرات ولكنى اظن انها يوجد مؤشرات جيدة من الممكن ان تعتمد عليها
واظن انة اى تاجر لا يعتمد على مؤشر واحد او اتين ولكن يعتمد على مجموعة مؤشرات اذا تفقت مع بعضا وعطت نفس الامر حينها سوف يدخل فى الصفقة

gamalsyam
06-30-2012, 20:27
المؤشرات سلاح ذو حدين احيانا بتكون موفقه واحيانا لا

waleed adel
07-01-2012, 16:42
المؤشرات هى وسيلة من وسائل التعامل مع السوق وفيه اللى بيقدر يستفيد منها فى تحليل السوق وتوقع حركة السعر
يعنى لابد من المؤشرات للتحليل الفنى الصحيح

safiforex
07-01-2012, 21:01
المؤشرات سلاح ذو حدين احيانا بتكون موفقه واحيانا لا

لا يمكن ان تكون المؤشرات سلاح ذو حدين ، اما مؤشر جيد او انه غير جيد
فهذا الذي اعرفه ، فالمؤشرات الناجحة فهي ناجحة ليس بها اي فشل

derfcase
07-04-2012, 10:59
سؤال جيد اخي الكريم
Mohamed90
و لكن المؤشرات موجودة للاعتماد عليها في تحليل السوق
و من ثم اتخاذ القرار الشخصي بعد التحليل لدخول الصفقة
و لكن ليس الاعتماد عليها كمصدر اشارات ندخل وراءه الصفقات
لانها كما قلت انت في النهاية - هي تتبع السعر ولا تحدد اتجاهه المستقبلي

memostar3
07-04-2012, 15:23
من يعتمد على مؤشرات تتبع حركه السعر ف اعتقد انه لن يكون الررابح في هذا السوق
لان هذا السوق يحتاج الى تنبؤ اكثر من معرفه باست اكسبرينس يعنى

Meerak
07-04-2012, 15:25
طبعا المؤشرات بتتبع حركة السعر
ولا يمكن الاعتماد عليها فقط ممكن استعمالها كفلتر

madoxegy
07-04-2012, 15:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
والله يا اخى كلامك مظبوط كل المؤشرات تتبع السعر فلما لا اتبعه انا

magic777
07-04-2012, 15:40
فعلا ان المؤشرات تعمل على حركة السوق وتتبعة
ولكن اظن انة لا يوجد تاجر يقدر على الاستغناء عن هذة المؤشرات ولكنى اظن انها يوجد مؤشرات جيدة من الممكن ان تعتمد عليها
واظن انة اى تاجر لا يعتمد على مؤشر واحد او اتين ولكن يعتمد على مجموعة مؤشرات اذا تفقت مع بعضا وعطت نفس الامر حينها سوف يدخل فى الصفقة

الاعتماد على مؤشر او عده مؤشرات لهم نفس الطريقه في اعطاء الاشاره هنا يعتبروا واحد ولو حتى كانوا 100 مؤشر
انا من رأي انه المتاجر يعتمد على تحليله في الاساس وميستخدمش الا مؤشر يثق به وجربه كتير قبلها
ويكون كمان فاهم طريقه عمله علشان يقدر يفلتر به تحليله بشكل صحيح

elking
07-04-2012, 15:43
يجب الاعتماد على اكثر من مؤشر ويكونوا مختلفين وقراراتهم ليست واحدة فى كل الاحيان بل ننتظر ان تتشابه فى بعض الاحيان للدخول فى الصفقات

memostar3
07-04-2012, 15:59
يجب الاعتماد على اكثر من مؤشر ويكونوا مختلفين وقراراتهم ليست واحدة فى كل الاحيان بل ننتظر ان تتشابه فى بعض الاحيان للدخول فى الصفقات

اخوى كينج
طالما تتبع السعر ف اعتقد مافى فايده منها
والتاخير ف الدخول ايضا
حد اسباب الخساره
ف توخى الحذر يالغالى

safiforex
07-04-2012, 16:03

هو المشكل ليس في المؤشرات اخي و في عددها المشسكل ان يكون مؤشرات جيدة بيكون الاعتماد عليها صحيحا
و يجب مراعاة اشياء مهمة ان يكون الالتزام بهذه المؤشرات في ما نراه فيها ، فهذا من اسبابا النجاح كذلك

tarek22
07-04-2012, 16:27
لقد صادفنا الكثير من المؤشرات بعضها يعطى اشارة واضحة و البعض الاخر يعطى اشارة متاخرة و البعض الاخر يعطى اشارة خاطئة تماما .
لقد وجدت مؤشر يجمع كل مزايا المؤشرات الاخرى مع بعضها البعضمجتمعة فى مؤشر واحد
كل ما تتطلبة او تتخيلة يعطيك نتيجته فى الحال بمجرد النظر.
قبل ان اعلن عن اسمة احببت ان اسئل لعلك تستنتج ما هوة ذالك الموشر
هل صادفت مرة مؤشر يدلك على قرب حدوث انفجار سعرى؟؟؟؟؟؟
هل صادفك مؤشر يدل على اقترابتذبذب ؟؟؟؟؟؟
هل صادفك مؤشر يدل على استمرار تحرك السعر و متى يتوقف ؟؟؟؟؟؟؟
هل صادفك مؤشر يدل على الدعم و المقاومة ؟؟؟؟؟؟؟؟
هل صادفك مؤشر يدل على ان اختراق السعر حقيقى ام وهمى؟؟؟؟؟؟؟؟
هل صادفك مؤشر يعمل مثل الترندالمكسور ؟؟؟؟؟؟؟؟
هل صادفك مؤشر يوضح تحرك السعر او ميلة صعودا او هبوطا ؟؟؟؟؟؟؟؟
نعم انه مؤشر البولنجر باند خماسى الخطوط

remo
07-04-2012, 17:37
اخوى كينج
طالما تتبع السعر ف اعتقد مافى فايده منها
والتاخير ف الدخول ايضا
حد اسباب الخساره
ف توخى الحذر يالغالى

بس انا شايف ان الاخ كينج عندة حق لان المؤشرات كل ماتتفق مع بعضها كل ما تكون الفرصة افضل ونسبة نجاح الصفقة اكبر بكتير
وعلى العموم انا مؤمن ان الفرص اللى بضيع هتيجى تانى المهم متتسرعش

waleed adel
07-04-2012, 23:13
لقد صادفنا الكثير من المؤشرات بعضها يعطى اشارة واضحة و البعض الاخر يعطى اشارة متاخرة و البعض الاخر يعطى اشارة خاطئة تماما .
لقد وجدت مؤشر يجمع كل مزايا المؤشرات الاخرى مع بعضها البعضمجتمعة فى مؤشر واحد
كل ما تتطلبة او تتخيلة يعطيك نتيجته فى الحال بمجرد النظر.
قبل ان اعلن عن اسمة احببت ان اسئل لعلك تستنتج ما هوة ذالك الموشر
هل صادفت مرة مؤشر يدلك على قرب حدوث انفجار سعرى؟؟؟؟؟؟
هل صادفك مؤشر يدل على اقترابتذبذب ؟؟؟؟؟؟
هل صادفك مؤشر يدل على استمرار تحرك السعر و متى يتوقف ؟؟؟؟؟؟؟
هل صادفك مؤشر يدل على الدعم و المقاومة ؟؟؟؟؟؟؟؟
هل صادفك مؤشر يدل على ان اختراق السعر حقيقى ام وهمى؟؟؟؟؟؟؟؟
هل صادفك مؤشر يعمل مثل الترندالمكسور ؟؟؟؟؟؟؟؟
هل صادفك مؤشر يوضح تحرك السعر او ميلة صعودا او هبوطا ؟؟؟؟؟؟؟؟
نعم انه مؤشر البولنجر باند خماسى الخطوط

جميل جدا كده طبعا ولابد كده من
دراسته لما له من كل هذه المزايا

hesham1046
07-04-2012, 23:25
انا اعتمادى الاساسى على المؤشرات الانها تتباع تحركات السعر وتحلل لك نقاط الدخول ونقاط الخروج دى اهم شىء فى الدخول فى الصفقات
انا استخدامى الاساسى هو المؤشرات

aboualy
07-04-2012, 23:31
بس انا شايف ان الاخ كينج عندة حق لان المؤشرات كل ماتتفق مع بعضها كل ما تكون الفرصة افضل ونسبة نجاح الصفقة اكبر بكتير
وعلى العموم انا مؤمن ان الفرص اللى بضيع هتيجى تانى المهم متتسرعش

فعلا اخى العزيز الفرص موجودة كل يوم وكل ساعة ولذلك لا يجب التعجل والدخول فى صفقات غير مضمونه
والافضل النتظار لان ضياع فرصة بالتاكيد يكون افضل من تحقيق خسارة

sabre
07-04-2012, 23:41
سؤال جميل اخى
وهناك قاعدة فى
التحليل الفنى تقول التاريخ يعيد نفسه

ehab
07-08-2012, 20:54
المؤشرات فقط هي مؤشرات للمساعدة في التداول الجيد و المتداول يجب ان يعرف هذا قبل ما يستعملها
و المؤشرات هي بتختلف من واحد لاخر على حسب طبيعتها و الهدف من ورائها و فعلا يجب علينا ادماج المؤشرات
ضمن نطاق نستعمل فيه جميع انواع التحليل

theboy2226
07-14-2012, 02:22
انا دائما لي موقف ثابت من المؤشرات
اني مش بثق فيها ثقه عمياء لاني جربت بالعبيط و معظمها خسرني و دلوقتي مش ماشي غير مع اتنين و بردو بحذر شويه
و بلاش حد يدخل صفقه بناء علي مؤشر معين لان المؤشرات احيانا خادعه

safiforex
07-14-2012, 02:54
انا دائما لي موقف ثابت من المؤشرات
اني مش بثق فيها ثقه عمياء لاني جربت بالعبيط و معظمها خسرني و دلوقتي مش ماشي غير مع اتنين و بردو بحذر شويه
و بلاش حد يدخل صفقه بناء علي مؤشر معين لان المؤشرات احيانا خادعه
المؤشرات اخي الكريم فقط هي لمساعدة المتداول على التداول
فيجب عليه ان يكون على دراية كاملة بالتحليل و المؤشرات فقط تؤكد له التحليل فهي مساعدة ، و في هذا الصدد فهناك مؤشرات جيدة جدا
و كلها في الميتاتريدر

salah.bmw
07-14-2012, 03:08
انا اوافقك الرأي ان المؤشرات تتبع السوق ونسبة خطورتها اكبر من نسبة مصداقيتها
لذلك اغلب الاحيان يجب ان تعتمد على التحليلات الفنية واخبار العالم

msh4egy
07-14-2012, 03:35

mido
07-14-2012, 03:37
اخي الكريم
اضن ان المؤشرات مهمة لهذا السبب فهي تتحرك باتجاه تحرك السوق كانها تشير وتخبر التاجر العازم على دخول الصفقة بان اغلب التجار في زوج عملة ما يشترون او يبيعون
تقبل مروري ولك فائق احترامي

bodda.2011
07-14-2012, 03:44
انا لا استخدم المؤشرات اطلاقا
ولكنها فعاله فهى صادقه الى حد ما وقت الاتجاه لمؤشرات الاتجاه
وصادقه ايضا وقت التذبذب لمؤشرات التذبذب
فعلى المتاجر معرفه ماهو طبيعه حركه السوق فى هذا الوقت
وهل نحن فى اتجاه ام فى تذبذب

xtomorrow
07-14-2012, 03:59
انا اوافقك الرأي ان المؤشرات تتبع السوق ونسبة خطورتها اكبر من نسبة مصداقيتها
لذلك اغلب الاحيان يجب ان تعتمد على التحليلات الفنية واخبار العالم

اكيد رغم انه في مؤشرات انا اعتبرها ضرورية في المتاجرة كالموفينج افريدج والبولنجر باند
لكن يبقى التحليل الفني هو العمود الفقري للتحليل الناجح والمؤشرات مساعدة في التحليل

nrgslawi
07-14-2012, 05:33
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انا كل مرة في المنتديات اسمع ان المؤشر ده احسن مذاك وتوقعاته احسن بينما انا اعتبره مدرد ادوات مساعدة

hehelibeb
07-14-2012, 09:49
فعلا أغلب المؤشرات تتبع السعر ولا تعطي المتوقع من السعر

ولهذا تبقى المؤشرات غير كافية لمعرفة كحركة السوق لا بد من أدوات أخرى

dz-yac
07-15-2012, 12:41
المؤشرات تتبع السعر وفعلا وحدها لا تكفي يجب الاعتماد على نقاط الدعوم والمقاومات ايظا
هناك ميزة في المؤشرات حيث انها تخبرك بحججوث تشبع في البيع فتقومانت بالشراء والعكس صحيح مثل مؤشر الار اس اي و المؤشرات المشابهة له
غير ان الاعتماد عليه وحده قد يدخلك في خسائر على المدى الطويل

ahmed
07-15-2012, 12:44
اكيد رغم انه في مؤشرات انا اعتبرها ضرورية في المتاجرة كالموفينج افريدج والبولنجر باند
لكن يبقى التحليل الفني هو العمود الفقري للتحليل الناجح والمؤشرات مساعدة في التحليل
المؤشرا الفنيه نحن لا ننكر اهميتها رغم انها تتبع السعر ولكنها مهمه فى تاكيد الصفق
ايضا لاعطاء الصفقه قوة اكثر ونسبه اكبر لتحقيق الهدف

bouelame1
07-15-2012, 12:52
يتكون الإعداد الجيد من عدة مؤشرات متقاربة و التي تؤكد نقطة/ إشارة دخول مناسبة.

للحصول على إشارة تجارة تبادل عملة (فوركس) و التي يمكن الاعتماد عليها يحتاج التاجر أن يكون لديه سلسلة من الأحداث
و التي تلتقي جميعها في نفس الوقت. يجب على التاجر الجديد أن لا يعتمد أبدا على مؤشر واحد فقط. و الحقيقة هي أن الاعتماد على مؤشر واحد فقط يؤدي إلى دمار مالي و بحث غير مثمر عن مؤشر آخر يأملون أن يكون وسيلة خلاصهم

mohamed yossef
07-16-2012, 15:18
والله صدقت يا اخى والسبب فى ذلك ان البعض يظنون انه عصير كوكتيل كلما زودت الفواكه كان الطعم ليس له مثيل
انا شخصيا لا اعتمد على اى مؤشر فى الشارت فانا اعتمد على التحليل الكلاسيكى بجانب نظام الايشيموكو كينكو هايو

safiforex
07-16-2012, 15:25
والله صدقت يا اخى والسبب فى ذلك ان البعض يظنون انه عصير كوكتيل كلما زودت الفواكه كان الطعم ليس له مثيل
انا شخصيا لا اعتمد على اى مؤشر فى الشارت فانا اعتمد على التحليل الكلاسيكى بجانب نظام الايشيموكو كينكو هايو
ازاي تقول انك لا تعتمد على اي مؤشر و تستعمل الايشيموكو ، ما هو الايشيموكو هو مؤشر
بل الايشيموكو هو استراتيجية لوحده ان عرف له المتداول بشكل راءع ، فهو جميل ، بالتوفيق لك

mostafakamal
07-18-2012, 21:11
المؤشرات بالفعل هى مراة السعر ونستفيد منها فى معرفة الهاى واللو ونقط الدعم والمقاومة
وليس اعطائنا اوامر بيع او شراء ولكن فقط ناصح او مبين لك وتوفر عليك الحسابات

zahran
07-18-2012, 21:13
صراحه انا راى من رايك وارى ان المؤشرات تتبع حركة السعر فقط
ولذلك لا اتبعها .ولكن هناك من يتبعونها ولكن بحرفيه ودقع عاليه بصراحه بيجمعوا بين اربع مئشرا ولو الاربعه اتفقوا بيدخلوا وبتنج معاهم

ahmed
07-18-2012, 21:14
ازاي تقول انك لا تعتمد على اي مؤشر و تستعمل الايشيموكو ، ما هو الايشيموكو هو مؤشر
بل الايشيموكو هو استراتيجية لوحده ان عرف له المتداول بشكل راءع ، فهو جميل ، بالتوفيق لك

طبعا يا اخى الايشمكو من المؤشرات الفنيه فقط ممكن يكون مخدش باله
وهذا المؤشر فعلا من المؤشرات القويه التى يجب ان ندرسها

MrSniper
07-18-2012, 21:15
اممم نحن نتبع مؤشر تغير السعر لأنه يتحكم في حركة السووق
و نتمنى أخد الحيطة و الحدر منها لأنها مخادعة

Aker001
07-18-2012, 21:17
هناك من يتبعونها ولكن بحرفيه ودقع عاليه بصراحه

madoxegy
07-18-2012, 21:19

safiforex
07-18-2012, 21:33
طبعا يا اخى الايشمكو من المؤشرات الفنيه فقط ممكن يكون مخدش باله
وهذا المؤشر فعلا من المؤشرات القويه التى يجب ان ندرسها
الايشيميكو هذا اخي الكريم من اقوى المؤشرات هو كمذلك موجود في الميتاتريدر و من يعمل به فهو يعرف هذا جيدا
بل وا نه يعتبر استراتيجية لوحده فيمكن الواحد يعتمد عليه كليا في التجارة

madoxegy
07-18-2012, 21:34

Noah
07-18-2012, 21:50
مش موضوع دعوة للنقاش المؤشرات الفنية فعلا جيدة جدا وانا شخصيا اعتمد على هذه المؤشرات الفنية فىا لعمل فى الفوركس ولكن بالرغم من هذا ارى ان هذه المؤشرات الفنية تحتاج الى متاجر مرن جدا لكى يتعرف على مميزاتها

madoxegy
07-18-2012, 21:51

assidi saber
07-18-2012, 21:59
المؤشرات لديها فائدة كبيرة لفهم حركة السوق و لكن هي لوحدها لا تكفي لذالك لا نستطيع الاعتماد عليها كليا و أنا بصراحة لا أستعمل المؤشرات في التجارة

SlaiteR
07-19-2012, 15:17
يا اخوتي

احيانا وليس غالبا

تتشابه المؤشرات

وتختلف كل على حده

ليس كل مؤشر صادق

يجب الاعتماد على الاصدق

زيزو
07-19-2012, 18:19
الفوركس كله حلقة وصل ببعضه ولايمكن الاكتفاء باداة وحده فقط
الاستعانة بباقي الادوات تجعل الدخول في الصفقات امر قوي جدا

AMANI
07-20-2012, 19:30
اغلب المؤشرات الفنيه تتبع السعر
واكيد يستخدموها كعامل مساعد فقط ليس اكثر

willy
07-21-2012, 17:47
هناك مؤشرات ثابتة الاشارة ولكنها تتاخر في اشارة الدخول اما عن نقطة اتباع المؤشر للسعر فهي ليست كذلك لقد برمجت بعض المؤشرات لتعطيك اشارة مثلا بان مستوى السعر اليوم اعلى من ال50 يوم الماضية فهذه اشارة جيدة للشراء او يعطيك اشارة بانه اقل من معل السعر لل50 يوم الماضية فهذه اشارة جيدة للبيع هذه فكرة المؤشرات باختصار جدا

delpi
07-21-2012, 17:52
المؤشرات فقط هي مؤشرات للمساعدة في التداول الجيد ، و المتداول يجب ان يعرف هذا قبل ما يستعملها
و فعلا يجب علينا ادماج المؤشرات ضمن نطاق نستعمل فيه جميع انواع التحليل لكي تكون الصفقات جيدة

havic
07-21-2012, 18:17
المؤشرات هي اساس التحليل فبدونها لن ترى تحرك الزوج بشكل واضح
انا افضل استخدام مزيج من المؤشارات و ذلك من اجل التأكد من الاتجاه

msh3egy
07-21-2012, 23:40

magic777
07-22-2012, 05:47
لاء في مؤشرات بتعتمد على الحركة القبلية للسعر يعني بتتوقع السعر الى اي اتجاه وفي مؤشرات وقت التحرك وفي بعد الحركة وكل واحد بيشتغل باستراتيجية خاصة بيه

اخي مافيش مؤشر لحد الان يتوقع السعر نهائي واللي يقولك عكس كده يبقى بيضحك عليك
اي مؤشر مهما كان هو تابع للسعر بيديك الاشاره على حسب التغير في حركه السعر لكن دايما بعد ما السعر يتحرك فعلا وليس قبل الحركه

apolo
07-22-2012, 05:52
هناك مجموعة من المؤشرات ان تم دمجها معا تعطي اشارة مسبقة أو بمعنى آخر تتنبأ باتجاه السوق

hesham1046
07-22-2012, 05:58

لانعتمد عليها وحدها

اجعلها فلتر

لكن لا تعتمد عليها وحدها

واحذر من خدع المؤشرات

forex4ever
07-22-2012, 07:18

لانعتمد عليها وحدها

اجعلها فلتر

لكن لا تعتمد عليها وحدها

واحذر من خدع المؤشرات

واحذر من خدع المؤشرات كلام صحيح مليون في المية ياريس
المؤشرات ممكن تخدع وتسبب في خسائر مهوله لو الواحد اعتمد عليها لوحدها وفعلا استخدامها كدعم فقط للتحليل هيبقى افضل من الاعتماد الكلي عليها

KOGI
07-22-2012, 07:25

انا كمان زيك يا اخى مش بعمد عليها بس ممكن الجالها فى بعض الاحيان
بجانب التحليل الفنى والتحليل الاساسى وكلامك مظبوط بخصوص الاعتماد عالاخبار تقبل مرورى

waleed adel
07-24-2012, 20:38
اعتقد ان الموفنجات من اصدق المؤشرات التى يمكننا الاعتماد عليها
ولكن يجب استعمالها كعامل مساعد فقط

mostafakamal
07-24-2012, 22:26
بالفعل المؤشرات تقيس حركة السعر بعد حدوثه ولكن نستفيد منها ايضا فى حالات معينة
مثلا نقيس حالات السعر المستقبلية مع نفس الاشياء التى كانت تحدث له فى الماضى

Ahmed Salama
07-24-2012, 23:19
ان معظم او اغلب المؤشرات تتبع او تبين لنا السعر فى اتجاة صعود ام نزول ولا تخبرنا ان حان الوقت لدخول الصفقات ام لا بالا انك من خلالها تستطيع ان تقراء و تحلل الاختلاف وان تقرر اذا كنت سوف تبدا بهذة الصفقة ام لا
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

morx123
07-24-2012, 23:22
يجب الاعتماد على تحليلاتك
اذ لم يكن لديك تحليلات
اتبع الخبراء ليكون لديك تحليلك الخاص

mabrahim
07-24-2012, 23:28
اسلام عليكم
المؤشرات غالبا تتبع السعر,لايوجد هناك مؤشر تنبئك بان حان الآن الدخول في الشراء او البيع,كله المؤشرات تكون مع اتجاه السعر اي تتبع السعر
دائما اسعر ارتفاع ونغفاض

kanzsea
07-25-2012, 02:02
الموشرات من اهم ادوات التداول فاى استراجية بتحتوى على مجموعة من الموشرات بنحدد بيها الاتجاة العام للعملة ونقاط الدخول والخروج من الصفقات

hadeer hamdy
07-25-2012, 02:19
انا معنديش فكرة عن الموضوع ده بس اللى اعرفه ان المؤشرات
تكون فى اتجاه الاسعار ياريت حد يفيدنا

amrmorasamir
07-25-2012, 02:22
انا معنديش فكرة عن الموضوع ده بس اللى اعرفه ان المؤشرات
تكون فى اتجاه الاسعار ياريت حد يفيدنا
المؤشرات هى تابعه للاسعار بس مش كلها يعنى مؤشر الفيبوناتشى هو من افضل المؤشرات لانه ثابت على طول ومش بيتحرك وممكن نعتبره دعوم ومقاومات قويه نعتمد عليها فى التحليل

tarek22
07-25-2012, 20:37
عتقد ان مؤشر البولينجر باند من افضل المؤشرات التى يمكن الاعتماد عليها ويحقق نتائج جيدة بالاخص الخط الاوسط منهم يعطى نتائج جيدة

Aker001
07-25-2012, 20:38
المؤشرات لديها فائدة كبيرة لفهم حركة السوق و لكن هي
لوحدها لا تكفي لذالك لا نستطيع الاعتماد عليها كليا

safiforex
07-25-2012, 20:51
عتقد ان مؤشر البولينجر باند من افضل المؤشرات التى يمكن الاعتماد عليها ويحقق نتائج جيدة بالاخص الخط الاوسط منهم يعطى نتائج جيدة
مؤشر البولنجر هذا من بين اهم المؤشرات في الفوركس و له اسرار عدة
و في ما يخص خطوطهع ، فالاحسن الاعتماد على خطوط الجانبية يعني الموجودة فوق و تحت ،
و هناك استراتيجيات بتعتمد عليه و هي موفقة جدا ،

pimo
07-25-2012, 21:21
نعم المؤشرات تتبع السعر لكي تخبرك هل السعر سوف يكمل في اتجاهه ام سوف يتغير ومنه ياتي تحليلك انت لحركة المؤشر علي الشارة والتي تتوصل اليها من مزج المؤشرات مع بعضها البعض

mena
07-26-2012, 11:38
مؤشر الشموع اليابانية- إشارة شراء = عندما يكسر مؤشر الشموع خط الصفر ويصعد إلى الأعلى - إشارة بيع = عندما يكسر مؤشر الشموع خط الصفر ويهبط إلى الأسفل

Aker001
07-26-2012, 11:43
المؤشرات هي من أداوات التحليل الفني
من معرفة إتجاه عامة وتحديد مناطق دخول صفقة
سواء بيع أو شراء

magic777
07-27-2012, 02:18
سواء بيع أو شراء

بس خلي بالك متعتمدش على المؤشرات لوحدها ابدا لان اشارات البيع والشراء اللي بتعطيها ليك مش دايما بتكون صح هنا
الا لو انت دارس المؤشر ده وعارف امتى بتشتغل عليه بحيث ان اشاراته تكون في الغالب صحيحه

mahmoud1
07-27-2012, 16:17
طبعا المؤشرات تتبع حركة السعر لكن لا يمكن الاعتماد على المؤشرات فقط بالنسبة لى المؤشرات هى ممكن تكون تأكيد لدخول صفقة مع بعض الادوات الاخرى يعنى المؤشرات عامل مساعد

no1forex
07-30-2012, 13:27
لا نعتمد على المؤشرات فقط نعتمد على التحليل الاخبارى كمان واشياء اخرى كل شئ فى الفوركس له استخدام

zeina
07-31-2012, 03:50
يوجد مؤشرات عديدة وكل مؤشر يكون مختص بشئ هناك مؤشر يوضح لك تتبع السعر واخر يوضح نقاط الدعم والمقاومة وعلى كل متداول ان ييقوم باختيار المؤشر الذى يريدة ويعرف كيف يستفيد منة

forexawy
07-31-2012, 03:58
عموما المؤشرات سواء اتفقنا او اختلافنا عليها فهى وسيلة من وسائل التعامل مع السوق وفيه اللى بيقدر يستفيد
منها فى تحليل السوق وتوقع حركة السعر مستقبلا وكثير من الأستراتيجيات مبنيه عليها
وهى كما ذكرت هى تابعة للسعر لأنها مبنيه على معادلات رياضية

adam
07-31-2012, 04:02
نعم تتبع حركة السعر ولكن دمج المؤشرات مع بعضها ووضع وقف خسارة جني ارباح للصفقة ممكن أن يساعد في كثير من الاحيان على فلترة الفرص الخاطئة وتحقيق ربح معقول سواء بالاعتماد على المؤشرات الموجودة في برنامج التداول او المؤشرات المبرمجة من قبل مصممين

Ahmed Ghanem
07-31-2012, 04:04
فى مؤشر rsi
دا مؤشر جامد جداً خاصة على الفريمات الكبيرة
مؤشر قوى ولا يتبع السعر !

mannon
07-31-2012, 08:19
سواء بيع أو شراء
المؤشرات طبعا مهمة محدش يقدر ينكر لكن مش كل المؤشرات مفيدة على العكس فى منهم من يتبع السعر ومهم من يعطى اشارات خاطئة معظم الوقت يعنى لوحدها لا تصلح ابدا لازم طريقة اخرى تاكد

tarek22
07-31-2012, 18:21
إذا اعتمدت على مجموعة من المؤشرات في قرارات البيع والشراء وأثبتت النتائج سلامة هذهالقرارات بشكل عام فالأفضل أن تستمر باستخدام هذه المؤشرات وتحاول أن تطور بها بدلاً من أن تستخدم معها مؤشرات أخرى قد تفسد الأمر أما إن أثبتت النتائج العملية ضعف المحصلة العامة للقرارات وكثرة الصفقات الخاسرة فالأفضل أن تبحث عن مؤشرات أخرى وأن تراجع طريقتك في التعامل مع المؤشرات التي تستخدمها .

kero
07-31-2012, 18:30
فعلا اخى الاعتماد على المؤشرات بمفردها شىء خاطىء ونهايته الخسارة
لانها كما ذكرت تتبع السعر انا استخدها قليلا بجانب التحليل

shemo
07-31-2012, 19:15
لان المؤشرات تساعد على نجاح اى استراتجيه هذا من وجهه نظرى اريد معرفه اراؤكم

forex.pips
08-02-2012, 05:34
المؤشرات ما هى إلا وسيلة من وسائل التعامل مع السوق وأداة مساعدة إلى جانب التحليل الفنى والأساسي
ولا يمكن الاعتماد عليها وحدها مطلقا فهى مجرد أداة تاكد ما اذا كان توقعك لعملة ما صحيح أم خاطئ

safiforex
08-02-2012, 05:58
فعلا اخى الاعتماد على المؤشرات بمفردها شىء خاطىء ونهايته الخسارة
لانها كما ذكرت تتبع السعر انا استخدها قليلا بجانب التحليل
ممكن اخي الكريم ان الواحد يعتمد على مؤشرات فلا ضرر في هذا في اعتقادي
و انا متفق معك في كونها لابد لها من شيء اخر كالتحليل الفني
بالتوفيق

spectra4
08-03-2012, 01:21
المؤشرات هامة فى حياة التاجر لان كالترمومتر تعطينا الاحساس بحرارة السوق والمتاجرة فية
اذا كانت مرتفعة ام منخفضة فلابد ان تاخذ فى الحسبان

medhat
08-03-2012, 01:37
المؤشرات هى من عوامل اتخاذ القرار فهى التى زمن ومدى استجابه السوق للقرارات والاخبار
المتداوله عن الدول صاحبه هذه العملات وعلى اساس ده ندخل السوق مشترين اوبائعين

ahmed rabee
08-03-2012, 01:48
المؤشرات وحدها لا تكفي ابدا للتجاره

تعتبر عامل مساعد فقط لتوقع حركه السوق المقبله الي جانب التحليل الفني الخاص بالشارت

هناك من يحترف التجاره بالمؤشرات فقط ... وهناك من لا يستخدمها ابدا ... وهناك من يمزج بين هذا وذاك

كل علي حسب استراتيجيته وطريقه متاجرته

meroo
08-03-2012, 01:53
انا بشوف دايما ان المؤشرات لا يمكن الاعتماد عليها فى التداول بل الافضل
انها تستخدم كمساعد بجانب التحليل للتاكد فقط من انها تدعم اتجاه التحليل

safari42
08-03-2012, 02:18
المؤشرات صحيح انها تتبع السعر لكن لا يمكننا الاستغناء عنها
لانها تساعدنا على اخد فكرة عن اتجاه السوق
ومن خلال المؤشرات نقدر نعرف اتجاه السعر

marou49
08-03-2012, 04:47
السلام عليكم و رحمه الله تعالى و بركااته

يا غالي أنا الأن بصفتي مبتدأ أشتغل على الفوركس منن خلال المؤشرات فقط على الحساب التجريبي كا أنه لم أخد و لا درس
يعني أحاول أكتشف شوي الجو بعديها أشوف دروس

magic777
08-04-2012, 01:21
ممكن اخي الكريم ان الواحد يعتمد على مؤشرات فلا ضرر في هذا في اعتقادي
و انا متفق معك في كونها لابد لها من شيء اخر كالتحليل الفني
بالتوفيق

بالتأكيد كل متاجر هنا بيكون ليه طريقته الخاصه اللي بيتاجر بيها في السوق واكيد هتلاقيه في الغالب معتمد على مؤشر او اتنين
وفيه بعضهم بيعتمدوا على استراتيجيه تعتمد على المؤشرات فقط وناجحين بيها ولكن لازم يكونوا فاهمين طريقه العمل بالمؤشرات دي كويس
او ليهم طريقتهم الخاصه بيهم اللي بيقدروا يوظفوا بيها المؤشرات دي بطريقه تكسبهم

jesy
08-04-2012, 03:35
يوجد مئات من المؤشرات وكل مؤشر لة اهميتة ولة مزاياة وكل متداول يختار ما يتناسب مع استراتيجية ومع طريقتة .. والمؤشرات تقدم لك توقعات لحركة قادمة او سعر قادم ونقاط الدخول والخروج الجيدة ولكن يجب ان نتاكد منها جيدا لانها قد تخدعنا فى بعض الاحيان

hend
08-11-2012, 13:05
لا طبعا المفروض اننا نعتمد وبشكل كبير على كثير من الادوات مش
المؤشرات فقط لذلك المؤشرت ليست الاداه التى تعتمد عليها فقط

sky44
08-11-2012, 13:09
السلام عليكم و رحمة الله
شخصيا اخي انا لا اعتمد في المتاجرة على المؤشرات و لا احب تعقيد الامور اعتمد على الامور الاساسية في التحليل كالترندات و الدعوم و المقاومات و الفايبوناتشي و كدى التحليل الاساسي فقط

dodovedo
08-11-2012, 13:18
اخى الكريم
المؤشرات اه بتمشى ورا السعر
بس بتكون زياده فلتره انها تعرفك انك داخل صح
تقبل احترامى

silver
08-11-2012, 13:19
نعم هو يتبع حركة السعر

ولكنه يقيس التذبذب ايضا والاتجاه وهي مفيدة

بالتوفيق

no1forex
08-12-2012, 01:16
السلام عليكم
أحبتي الكرام

تحياتي

السلام عليكم ورحمة الله وطبعا غلط انك تعتمد على المؤشررات فقط لزم تحط فلترات لها زى الترندجات والدعوم والمقوانت واكيد سعتها هتديلك ادا كويس جدا

light
08-12-2012, 04:03
بالنسبة لي انا لا افضل التعامل بالمؤشرات وحدها ، لانها ليس كافية لتحديد الاتجاه وكثيرا ما تخطء ، لذلك افضل ان اقوم بالتحليل للتأكد من الاتجاه

safiforex
08-12-2012, 04:22
بالتأكيد كل متاجر هنا بيكون ليه طريقته الخاصه اللي بيتاجر بيها في السوق واكيد هتلاقيه في الغالب معتمد على مؤشر او اتنين
وفيه بعضهم بيعتمدوا على استراتيجيه تعتمد على المؤشرات فقط وناجحين بيها ولكن لازم يكونوا فاهمين طريقه العمل بالمؤشرات دي كويس
او ليهم طريقتهم الخاصه بيهم اللي بيقدروا يوظفوا بيها المؤشرات دي بطريقه تكسبهم

فعلا اخي الطكريم فكل ما قلته فهو صحيح لان الفوركس بيختلف فيه طرق الربح و كل متداول له طريقته
و اكيد في متداولبن بيعتمدوا فقط على المؤشرات و فعلا فان الاغلب ناجحين في الفوركس لانهم بيعرفوا كيف يتعاملون مع المؤشرات
و هذا ما يجب تعلمه هو الطريقة الصحيحة للتعامل مع المؤشرات

mannon
08-12-2012, 05:50
لا طبعا المفروض اننا نعتمد وبشكل كبير على كثير من الادوات مش
المؤشرات فقط لذلك المؤشرت ليست الاداه التى تعتمد عليها فقط

دة كلام صحيح وعلى فكرة المؤشرات لوحدها لا تكفى وكثيرا ما تعطى المؤشرات اشارات خاطئة عشان كدة لازم الاشارات دى تتفلتر بطريقة تانية ، لازم الاول نعرف كل الادوات الى معانا وبعد كدة هنعرف ازاى نشتغل

webtech
08-12-2012, 05:55
السلام عليكم اخي المؤشرات تعطيك فكرة عن حركة السوق و بالتالي اذا اعتمدت عليها سوف بامكانك اختيار لحظات عقد الصفقات لكن ينصح عدم الاعتماد عليها لوحدها فقط فهي غير كافية اهم شيء الاعتماد على الاخبار و التحاليل الاقتصادية

simo patrik 9
08-12-2012, 05:56

sanaadem1
08-12-2012, 06:00
بسم الله الرحمان الرحيم
كلام مضبوط و اراه صحيح و الله اعلم لكن هل انهذه المؤشرات لها هذا الدور
فقط انا لا اضن اعتقادي انها تقدم ايحاات لحركة قادمة وفي هذه امتياز التحليل الفن

safiforex
08-12-2012, 06:10

مؤشر ار اس اي هذا من اروع المؤشرات الموجودة في الفوركس
و هو بيتعامل به الكثيرين من المحترفين في الفوركس

saramoza
08-12-2012, 06:13
السلام عليكم
أحبتي الكرام

تحياتي

اظن ان المؤشرات مهمة لهذا السبب فهي تتحرك باتجاه تحرك السوق كانها تشير وتخبر التاجر
العازم على دخول الصفقة بان اغلب التجار في زوج عملة ما يشترون او يبيعون

AMANI
08-12-2012, 06:16
السلام عليكم
أحبتي الكرام

تحياتي

لان ليس لدينا غيرها خاصه نحن المبتدئين بنجرب هذا المؤشر او ذاك ونبحث عن الافضل على امل تحقيق الارباح

marwa
08-12-2012, 06:19
اخي الفاضل المؤشرات فقط هي مؤشرات للمساعدة في التداول الجيد و المتداول يجب ان يعرف هذا قبل ما يستعملها والله تبارك وتعالي اعلم

ASKANDER1982
08-12-2012, 06:19
أخي الكريم
المؤشرات من مرتكزات التحليل الفني وأنا أعتمد عليها في متاجرتي
وهناك نوعان من المؤشرات يحدد نقاط بيع وشراء
والأخر يحددهم عن طريق الشمعات والخطوط بألوان مختلفة

sonic_eg
08-12-2012, 06:37
السلام عليكم
أحبتي الكرام

تحياتي

المشرات مشكلتها الوحيده انها بترسم نفسها مره اخرى وعلشان كدا اسلم حل هو فتلترت المؤشرات بى الفيبو ناشى والترندات الى جانب التحليل الاخبارى وكدا هتبقى تفاديت عيوبها

HUSSENEY
08-12-2012, 06:39
انا مش بعتمد على المؤشرات ابدا ومش مقتنع بيها لانى فعلا مقتنع انها تتبع حركة السعر
وليس العكس يعنى تلاقى المؤشر بيقولنا على حركه السعر الحاليه او السابقه انما اى تنبؤات بتبقى اكترها خاطئه

osama00971
08-12-2012, 06:56
اكيد هناك مؤشرات تتبع حركة الترند
واحاول جمع اكبر قدر ممكن من المؤشرات وتوليفها
يدويا والعمل بها

safiforex
08-12-2012, 06:58
انا مش بعتمد على المؤشرات ابدا ومش مقتنع بيها لانى فعلا مقتنع انها تتبع حركة السعر
وليس العكس يعنى تلاقى المؤشر بيقولنا على حركه السعر الحاليه او السابقه انما اى تنبؤات بتبقى اكترها خاطئه

كل و له طريقته ما دمت انت مقتنهع بهذا فجميل و االهم ان يكون الواحد مقتنع بما بعمل و على ما يعمل عليه
فالفوركس مهم للغاية ان يعمل الواحد على طريقة يكون مقتنع بها و الا فان النتاءج تكون عكسية
اما بالنسبة للمؤشرات فانا احب التعامل معها و انا مقتنع بها تماما مادامت هي التي تعطيني النجاح في الفوركس

البرنس
08-12-2012, 07:16
المؤشرات تعطيك فكرة عن حركة السوق العالمى فاذا اعتمدت عليها سوف بامكانك اختيار وقت عقد الصفقات لكن بنصح عدم الاعتماد عليها فقط فهي غير كافية اهم شيء الاعتماد على الاخبار و التحاليل الاقتصادية

mage
08-12-2012, 07:30
لماذا يا اخى لا تعتمد على المؤشرات الفنية بالرغم ان ذهه المؤشرات من الممكن ان يتم الاعتماد عليها وتحقيق نسبة جيدة من الارباح من الاعتماد عليها ولكنك فى النهاية تكون بحاجة الى التجربة المستمرة لهذه المؤشرات الفنية فى السوق اكثر من مرة

ahmedeltanahy
08-12-2012, 07:37
عموما المؤشرات سواء اتفقنا او اختلافنا عليها فهى وسيلة من وسائل التعامل مع السوق وفيه اللى بيقدر يستفيد منها فى تحليل السوق وتوقع حركة السعر مستقبلا وكثير من الأستراتيجيات مبنيه عليها وهى كما ذكرت هى تابعة للسعر لأنها مبنيه على معادلات رياضية من نتائج السعر السابقة فهى دائما تابعة له ومن خلال المعادلات بيبقى فيه توقع ايه اللى احتمال انه يحدث فى المستقبل

marwa
08-12-2012, 07:56
اخواتي الأعزاء فتح المؤشرات ليس دليل خبرة بل يشتت قرارك ركز على مؤشرين ويكون استخدامهم مقنع ومن افضل المؤشرات الماكد والمتوسط وهذا هو الأقرب للثواب

ghanooo
08-12-2012, 08:02
السلام عليكم
أحبتي الكرام

تحياتي

يجب ان نجعل المؤشرات كمساعد في دخول الصفقات و ليست كسبب رئيسي لها حيث انه يجب ان يكون التحليل الفني او الاساسي هو السبب الرئيس في اختيار مناطق الدخول و الخروج من الصفقات

---------- Post added at 06:02 AM ---------- Previous post was at 05:57 AM ----------

صحيح فدون مؤشرات الشارت يصبح غير واضح لكن لا للاكثار من المؤشرات حتى يصبح السعر لا يرى انا ضد مثل هذه الاستراتيجيات التي تكثر من المؤشرات و التي اكثرها بدون فائدة

mahmoudx2
08-12-2012, 08:06
انا بحب ادخل المؤشرات البتبقى لسا داخلة جديدة فى الربح بتكسب جامد و بيبقى نسبة النجاح 80 %

ghanooo
08-12-2012, 08:07
اكيد هناك مؤشرات تتبع حركة الترند
واحاول جمع اكبر قدر ممكن من المؤشرات وتوليفها
يدويا والعمل بها
صحيح فدون مؤشرات الشارت يصبح غير واضح لكن لا للاكثار من المؤشرات حتى يصبح السعر لا يرى انا ضد مثل هذه الاستراتيجيات التي تكثر من المؤشرات و التي اكثرها بدون فائدة

hossam hossam
08-26-2012, 05:50
انا شايف ان الترند افضل من الموشرات والترند اسهل كثير من المؤشرات وهناك نوعين
من الترند هناك ترند صاعد اخره ابط ولكن حذري من كسر الترند

ROTARY28
08-26-2012, 13:43
السلام عليكم
صراحة انا لا احب المؤشرات بشكل عام لأنها جميعا تتبع السعر
ولكن هناك مؤشرات مفيدة مثل مؤشرات التشبع ومؤشرات الموجات ومؤشرات الدعم والمقاومة

YASER83
09-09-2012, 17:30
المؤشرات منها المفيد ومنها الضار ومنها لايقدم ولاياخر
انا استخدم المؤشرات التي تحددالتشبع البيعي والشرائي والقوة النسبية لعملة ما
اضافة لتحديد مناطق الانعكاس

syed
09-09-2012, 17:42
المؤشرات ما هى إلا وسيلة من وسائل التعامل مع السوق وأداة مساعدة إلى جانب التحليل الفنى والأساسي
ولا يمكن الاعتماد عليها وحدها مطلقا فهى مجرد أداة تاكد ما اذا كان توقعك لعملة ما صحيح أم خاطئ

nrgslawi
09-09-2012, 18:18
ان رايي حول المؤشرات هي ادوات مساعدة فقط تمكن من قراءة منحى السعر في الحالة العادية للسوق اما في الاوقات التي يكون فيها السوق جد متقلب لا يمكن ان تكون لها لي فائدة وخصوصا وقت الاخبار التي لانعرف تاثيرها

abdellatif2013
09-09-2012, 19:47
يجب على التاجر الجديد أن لا يعتمد أبدا على مؤشر واحد فقط. و الحقيقة هي أن الاعتماد على مؤشر واحد فقط يؤدي إلى دمار مالي و بحث غير مثمر........;)

panda
09-09-2012, 21:42
عموما المؤشرات سواء اتفقنا او اختلافنا عليها فهى وسيلة من وسائل التعامل مع السوق

انا اتفق مع هذا الرأى اخى الغالى

noureen
09-09-2012, 22:23
و الله انا لا ارى المؤاشرات مجديه تماما سوى الفيوناتشى و الموفينج و لا اثق فى المؤاشرات ... بل اعدها مجرد مساعد فقط بجانب الدعوم و المقاومات و التريند و الشموع و و المؤاشرات السعريه اعتبرها مجرد عامل مساعد و ليس عامل اساسى

Shawky Farag
09-09-2012, 22:31
:yahoo:

عزيزي
سلام الله عليكم ورحمة الله وبركاته
المؤشرات يمكن الاعتماد عليها
إذا أحسن المتاجر التعامل معها
ولك خالص تحياتي

:)):))

yasefsami3
09-09-2012, 22:44
اغلب المؤشرات تتبع السعر فهذه المؤشرات تضر اكثر من ان تنفع,اعتقد ان المؤشرات يجب دمجها مع التحليل الكلاسيكي للوصول الى نتائج جيده,كثرة المؤشرات يدل على فشلها وعدم تغلبها على تقلبات السوق لذلك نجد ظهور مؤشرات جديده من حين الى آخر

mannon
09-09-2012, 22:51
المؤشرات منها المفيد ومنها الضار ومنها لايقدم ولاياخر
انا استخدم المؤشرات التي تحددالتشبع البيعي والشرائي والقوة النسبية لعملة ما
اضافة لتحديد مناطق الانعكاس

معاك حق بس انا والله شايف ان مفيش مؤشر ضار انت قدامك المؤشر وانت الى بتحدد ازاى تكسب منة يعنى مثلا المؤشر بيدى اشارة بيع بس انت لازم تعرف الاعدادت الصحيح لة لانك لو دخلت علية وخلاص ممكن تلاقى السعر طلع وانت بايع وهكذا

yasefsami3
09-09-2012, 22:53

zubair
09-10-2012, 04:05
اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

magedmosbah
09-10-2012, 04:14
انا اعتقد ان اغلب المؤشرات تتبع السعر فهذه المؤشرات ضررها اكثر من نفعها
ولذلك يجب دمجها مع التحليل الكلاسيكي للوصول الى نتائج جيده

ahmedgalal
09-12-2012, 14:19
انا ده كل الى اعرفه فى الموضوع دع
مؤشرات تتبع الاسواق لا تعطيك مؤشر
مماثل في بعض الاحيان تعطييك مؤشر عكسي
مثلا عند اخبار البطالة الاميركية تكون نازلة نسبتها
المفروض العملات المقابلة للدولار تهبط
لكن يحدث العكس في بداية فتح السوق الاميركية
فترتفع اسعار العملات بدل هبوطها

amera-nada
09-12-2012, 14:52
المؤشر هو مجرد وسيلة للمساعدة يعني مش لازم تعتمد علية مئة بالمئة اكيد التحليل الفني و الحاجات التانية بتلعب دور في قرارك بالدخول الي الصفقة او خروجك.المهم تعرف متي تتصرف و تكون سريع في حركتك لو حسيت بشئ من التقلب

nemo19
09-12-2012, 14:54
فتح المؤشرات ليس دليل خبرة بل يشتت قرارك ركز على مؤشرين ويكون استخدامهم مقنع ومن افضل المؤشرات الماكد والمتوسط المتحرك

yara n
09-12-2012, 15:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ان المؤشرات فعلا لا يمكن الاعتماد عليها في الصفقه واكبر خطأ ان تاجر يعتمد عليها من الاساس

لكن الافضل في المؤاشرات هي متابعه الاسعار ومحاوله تجنب اي تغيرات ممكن حدوثها والمؤاشرات ممكن متابعتها لفتره قبل دخول الصفقه تعطيك الاستنتاج الصح

nemo19
09-12-2012, 15:17

fxmylife
09-12-2012, 15:19
أنا حسب خبرتي المتواضعة في هذا السوق أن أغلب المؤشرات ان لم نقل كلها هي من أسباب خسارة المتاجرين لأن المؤشرات كما قلت هي تتبع حركة الزوج ولا تعطينا احتمالات للتحركات المستقبلية

sharif2u
09-12-2012, 15:22
ولكن لانها تعطيني تأكيد على صحه تحليلي اذا كانت اشاراتها في اتجاه التحليل الخاص بي
واذا خالفت الاتجاه اعيد التحليل لأتأكد هل انا صح ام هيا
وهكذا المؤشرات غالبا تتبع السعر,لايوجد هناك مؤشر تنبئك بان حان الآن الدخول في الشراء او البيع,كله المؤشرات تكون مع اتجاه السعر اي تتبع السعر,لذلك الحذر واجب من هذه المؤشرات لانها تخدع في كثير من الأحيان,وكثير من المتداولين خسروا بسبب هذه المؤشرات,افضل طريقه هو الأعتماد على نقاط دعم والمقاومه والبيع والشراء في دعومات ومقاومات قويه

Volt
09-12-2012, 15:26
نعم المؤشرات تتبع السعر وكل حركتها بناء على السعر ولكن هل هذا يعني انها عديمه الفائدة؟
الاجابه كلا بالتأكيد ، لأنها تخبرك ما هو وضع السعر الآن هل هو في تشبع شرائي؟ هل يوجد دايفرجنس؟؟ هل هو في تشبع بيعي؟؟ كل هذا لا يمكنك معرفته بمجرد النظر للشارت

mansourito
09-12-2012, 15:29
لأعتقدأن المؤشرات تنفع كثيرا لأننها تتبع حركت السعر فقطوأحيانا أو في معظم الوقت تخسرنا اكثر مما تربحنا

sharif2u
09-12-2012, 15:30
المؤشرات غالبا تتبع السعر,لايوجد هناك مؤشر تنبئك بان حان الآن الدخول في الشراء او البيع,كله المؤشرات تكون مع اتجاه السعر اي تتبع السعر,لذلك الحذر واجب من هذه المؤشرات لانها تخدع في كثير من الأحيان,وكثير من المتداولين خسروا بسبب هذه
لكن زى ماقلت حضرتك مشكلته انه على فريم كبير

houda najim
09-12-2012, 15:54
صراحة المؤشرات لها دور كبير في تحديد اتجاه الاسعار
ولكن لا يجب الاعتماد عليها وحدها

MAGDY
09-12-2012, 16:00
السلام عليكم
أحبتي الكرام

تحياتي

ملحوظة فى غاية الروعة والجمال
فحقيقةً : معظم المؤشرات تتبع حركة السعر اللحظية
بمعنى : أنها لا تعطيك نظرة مستقبلية للإتجاه المتوقع
وبصدد هذا ، فإن مؤشر الماكد .. من أقوى المؤشرات الفنية
فهو فعلاً .. يعطيك نظرة مستقبلية على الحركة المتوقعة .. وللحديث بقية
تحياتى

eng2012
09-12-2012, 16:08
اعتقد انها مؤشرات تقوم برسم لنا الطريق
حتى نستطيع ان نعرف بكل سهوله كيف تتحرك العملات وفى اى طريق تسير

m.o.b
09-12-2012, 16:11
والله اخى الكريم انا مقدرش افيدك ف سؤالك وده لانى لسسه

جديد مبتدىء يعنى بس ان شاء الله تلاقى اجابه ليه

وموفق ان شاء الله

4ex
09-20-2012, 10:53
الموشرات الفنيه مهمه طبعا لاي متداول بس انا مش بدور عليها او ابحث عن موشرات جديده لاني عارف ان كلها متاخره زمنيا وبتترسم مع السعر فشارتها مش واضحه بس بشتغل بيها زي الموفينج افريج والفبيو والاستواستيك
لكن اعتمادي الاساسي علي الترند وعلي الدعوم والمقاومات اعتقد انها افضل من اي شي اخر

forex.fee
09-20-2012, 10:58
والله هى المؤشرات دى اساسا بتعمل ايه ويعنى كل الناس دى مش بتكسب فى الفوركس

امال مين اللى بيكسب وشكرا على الموضوع الرائع

suhao
09-20-2012, 11:19
المؤشرات وحده لاتنفع فهي ليست قويه
بحيث يمكنك الاعتماد عليها اخي الكريم

BRUFEN
09-20-2012, 12:55
تختلف إستراتيجية عن الاخرى وليس المهم ما هو الإختلاف ولكن المهم هذه الإستراتيجية ماذا تعني وما هي أهميتها وما هو أساس برمجتها وعلى ماذا تم برمجتها هنا وقتها نستطيع الحكم عليها
ولكن مسألة الإستراتيجية بشكل عام صدقني يا اخي الكريم لن نستطيع الإعتماد عليها إلا بحاله واحده ان تكون تعتمد على دعوم ومقاومات وكلما كانت دقيقة على الفرم الكبير كلما كانت ادق
في برمجتها ومصداقيتها لأن الكثير من الإستراتيجيات تفشل لأنها صممت للفرمات الصغيره وهذا ما يجعلها تندثر بفترة قصيرة هذه وجهة نظري

amiraamira
09-20-2012, 13:10
المؤشرات عبارة عن نقاط تتبع صعود او نزول السعر
او تذبذبه و هي اما مؤشؤات ثابتة او متحركة او مصححة لنفسها
و هي ضرورية جدا لانها تنبؤنا مسبقا بما سيحدث من تغير في احركة السعر
و تعطينا نظرة اولية لا غير و لكن لا نعتمد عليها كانها نتائج اخيرة و جدقيقة
فهي دائما قابلة للتعغيير

kazim
09-20-2012, 13:22
السلام عليكم
أحبتي الكرام

تحياتي

من وسائل التعامل مع السوق وفيه اللى بيقدر يستفيد منها فى تحليل السوق وتوقع حركة السعر مستقبلا وكثير من الأستراتيجيات مبنيه عليها وهى كما ذكرت هى تابعة للسعر لأنها مبنيه على معادلات رياضية من نتائج السعر السابقة فهى دائما تابعة له ومن خلال المعادلات بيبقى فيه توقع ايه اللى احتمال انه يحدث فى المستقبلو التي يمكن الاعتماد عليها يحتاج التاجر أن يكون لديه سلسلة من الأحداث

face book
09-20-2012, 13:45
اذا اردت ان تتاجر بالمؤشرات الموجوده في برنامج الميتا تريدر يبقي لازم الاول تعرف امتي تستخدم تلك المؤشرات ونواعها فهي تنقسم الي مؤشرات ترند ولا تنفع لاوقات التذبذب ومؤشرات تذبذب ولا تنفع لاوقات الترند واستخرج انت استراتيجيتك بنفسك

jamalsale
09-20-2012, 14:02
المؤشرات موجود فقط لمساعدت المتاجر و لا تحدد و قت الدخول
و الخروج بل المتاجر من يحدد دالك

daisy
09-20-2012, 14:03
بص هو الجدل فى الموضوع دا كتير
لكن فى النهايه هسال نفسى سؤال
هل متابعتى للمؤشرات فعلا بتفيدنى فى تحديد اتجاه السعر
الاجابه
نعم
يبقى خلاص هستخدمها

كونان
09-22-2012, 20:41
كلامك صحيح ولكن المؤشرات رغم كونها تتبع حركة السعر ولا
تبين لك الفرصة للربح ألا بعد فوات اللحظة الانسب
فأنها تقدم لط صورة واضحو من واقع السعر وعن احتمال
اتجاهه ولكن طبعا المؤشرات غير كافية لوحدها

forexboy
09-22-2012, 20:45
المؤشرات لها فائدة طبعا ولكن المهم الاستخدام السليم لها
وافضل شخصيا مؤشر القوة النسبية

tarek22
09-23-2012, 14:26
التجربة والممارسة هي الكفيلة بأن تبين لك متى تأخذ برأي المؤشر ومتى لا تأخذ برأيه
وكلما اتفقت مؤشرات أكثر على نفس الرأي كلما زاد ذلك من احتمال صدق التوقع .

magic777
09-23-2012, 15:06
المؤشرات عبارة عن نقاط تتبع صعود او نزول السعر
او تذبذبه و هي اما مؤشؤات ثابتة او متحركة او مصححة لنفسها
و هي ضرورية جدا لانها تنبؤنا مسبقا بما سيحدث من تغير في احركة السعر
و تعطينا نظرة اولية لا غير و لكن لا نعتمد عليها كانها نتائج اخيرة و جدقيقة
فهي دائما قابلة للتعغيير

لا خلي بالك المؤشرات تتبع السعر ولا تتنبأ به يعني عمرك ما هتلاقي مؤشر يقولك السعر طالع لحد فين اونازل لحد فين
مستقبلا هيا بس بتديك اشارات بتغير الاتجاه عن طريق مراقبه مستويات التشبع بها

Mokka
09-23-2012, 15:47
كل المؤشرات لا تعبر عن تحرك السوق لان معظمهم يعطون اشارات كاذبه ولكن انا افضل التعامل مع مؤشرات التشبع افضل بكثير لانها تكون صادقه نوعا ما ويجب ربط المؤشرات باى تحليل فنى افضل بكثير

dina
09-24-2012, 04:44
انت ممكن انك تاخدها اداة اضافية بجانبك
تحليلاتك لكى تصل الى هدفك ولا تتجاهلها اطلاقا لانك بذلك قد تخسر

نور العمر
09-24-2012, 05:11
المؤشرات فقط هي مؤشرات للمساعدة في التداول الجيد ، و المتداول يجب ان يعرف هذا قبل ما يستعملها
و فعلا يجب علينا ادماج المؤشرات ضمن نطاق نستعمل فيه جميع انواع التحليل لكي تكون الصفقات جيدة باذن الله

mostafaabdelgawad
09-25-2012, 20:16
والله يا اخي انا غير مقتنع بالمؤشرات تماماً الا الماكد عشان الدايفرجنس
وبجانبه التحليل الكلاسيكي واستراتيجيات خبرتي لدكتور جمال ممدوح

azifek
09-25-2012, 20:22
و لكن المؤشرات ممكن أن ستاعدك في اتخاذ قرار البيع و الشراء
حيث تقوم بتحليل العملات على أي مدة تريد و من خلالها يمكنك معرفة اتجاه العملة العام

amine laksar
09-25-2012, 20:26
انا اوافقك الراي اخي

بالتوفيق لربح اكبر اكبر اكبر انشاء الله

gigi
09-29-2012, 08:40
انا عن نفسى لا اتبع اى مؤشرات على
الاطلاق انا شغال اسكالبنج والامور
الحمد لله ماشه ومفيش اى مشكله
وكمان الطرق الرقميه افضل بكتير
والله يوفق الجميع فى سوق الفوركس

ehap
09-29-2012, 11:53
المؤشرات لديها فائدة كبيرة لفهم حركة السوق و لكن هي
لوحدها لا تكفي لذالك لا نستطيع الاعتماد عليها كليا

HOUSAMMI
09-29-2012, 15:22
اعتقد ان كل المؤشرات تتبع حركة السعر افتراض لا اجد له ماابرره

لان الناس الى عملت المؤشرات دى اكيد عملتها لهدف وماكنتش هتعلن عن اهمية المؤشر لو ماكنتش بيحقق هدفه

كمان شركات الوساطة ماكنتش هتهتم بوضعها فى المنصة الخاصة بها مش كدة ولا ايه

yasser habola
09-29-2012, 16:07
نعم اخي العزيز فالمؤشر هي التي تتبع السعر فأذا تحرك السعر تحرك المؤشر لكن اخي المؤشر
لوحدة ليس كافيا اللاعتماد علية في الدخول والخروج لكن يوجد تحليلات اخري
يجب ان تقوم بوضعها في اعتبارك حتي يكون التحليل شامل وتنجح الصفقة معاك.

nada
09-29-2012, 16:25
انا لا اعتمد على المؤشرات ابدا ومش مقتنع بيها لانى فعلا مقتنع انها تتبع حركة السعر وليس العكس
ولا تخبرنا ان حان الوقت لدخول الصفقات ام لا بالا انك من خلالها تستطيع ان تقراء و تحلل الاختلاف
لتسطيع ان تاخذ قرار