PDA

View Full Version : هل يجب الدخول في السوق بحد ادني 500 دولار ؟

عبدالرحمن محمد بدوي
10-13-2019, 17:00
الاجابة ستكون نعم اخي الكريم وكلما زاد كان افضل بالتاكيد
وهذه الاجابة بالتاكيد ستثير عند بعض الاعضاء نوع من الغضب
ولكن لماذا يجب الا تبدا براس مال من 500 دولار لرقم اكبر؟
اخواني الكرام خذوها قاعدة عامة فكلما قل راس المال كلما زاد الطمع
فتخيل ان حسابك علي سبيل المثال 100 دولار
فهل سترضي ان تخرج في نهاية الشهر بنسبة 8% مثلا من السوق
اي ربح 8 دولار فقط
بالتاكيد لا وهنا سياتي في بالك فكرة تدبيل الحساب كل اسبوع وهذه الخزعبلات
والامور التي ستجعلك تتخلي عن فكرة ادارة راس المال وسيكون مصيرك المرجنة
اما اذا كان راس مالك مثلا 1000 دولار فاعتقد ان من 80 الي 100 دولار قد يرضوا البعض
وايضا قد لا يرضي البعض ولكن في النهاية كلا منا مسؤول عن قراره وعن ادارة مخاطره
وفي النهاية كلما كانت نسبة مخاطرتك قليلة في السوق ففي النهاية انت رابح حتي ولو قليل

omar abas
10-13-2019, 17:47
كلامك صحيح اخي الكريم

Ahmed Mansour
10-13-2019, 20:55
مين يقدر يقول الكلام دا اولا مافيش حد يقدر يقول علشان تبداء تداول لازم يكون راس مالك اد كدا او اقل من كدا يبقى تضيع وقت دا كلام مش حقيقى ممكن واحد يبداء ب10000$ ويفشل ويخسرهم فى وقت قليل جدا وواحد يبداء ب100$ ويتداول ويشتغل على نفسه وعلى حسابه ويكبر وبشكل تراكمى وفى شويه شهور ممكن يوصل لراس مال محترم ماحدش يقول انه من 100$ هايبقى معاه مليون دولار احنا ناس عقله بس لو قدر من ل100$ يعنى ل500$ مثلا يبقى اكتر من ممتاز ويبقى قدر ينجح ويشتغل بمبلغ بسيط جدا مش زى ما انته كاتب انته كدا ممكن تدمر ناس كتير وفكره ل500$ دى ممكن يكون مبلغ كبيرجدا مايقدرش عليه ابدا او يكون عنده حساب صغير ويقول لنفسه انا كدا عمرى ماهانجح ولا هاقدر اعمل حاجه فى المجال دا ويخش صفقه مجنونه وطبعا هايخسر ويقول لنفسه منا كدا كدا كنت هاخسر وحتى لو مش كنت خسرت منا برضوه مش هاعرف اعمل حاجه

algendy
10-13-2019, 21:32
السلام عليكم و رحمة الله ،
يا أخى الكريم من حيث امكانية التداول بمبلغ قليل فانت يمكنك التداول مع انستافوركس بمبلغ واحد دولار رغم ان هذا لن يعود عليك بربح يذكر و لكن عليك التفكير بتراكم الارباح من التداول مع الوقت بحساب صغير