PDA

View Full Version : الخساره فى الفوركس خساره ماديه فقط

Ahmed Mansour
10-13-2019, 22:52
طبعا كلنا دخلنا المجال دا بهدف واحد وهو تحقيق الارباح اللى بتترجم بعد كدا ل فلوس فى حسابك افتكر كلنا هنا علشان الهدف دا ودا طبيعى طبعا مش عيب يعنى لكن مع الوقت اكتشفنا ان المجال دا مش ارباح وبس زى ما كنا فاكرين فى صفقات بتكسب وفى صفقات بتخسر ماشى مافيش مشكله مجال زى اى مجال الربح والخساره وارد لكن اللى اكتشتفته بالنسبالى انا على الاقل هو فى حاله الخساره مش بس انا بخسر فلوس بدات اشعر انى بخسر جزء من نفسى التوتر والضغط العصبى اللى بنكون فيه علطول سواء فى حاله الربح او فى حاله الخساره يعنى افتكر حتى لو فى متداول بيقدر يحقق ارباح شهريا اعتقد هو كسب ماديه لكن خسر ادام الفلوس دى برضوه خسر والخساره المعنويه زيها زى الخساره الماديه يمكن اقوى علشان الخساره الماديه مش هاتثر على شغلك بعد كدا دا بتاثر على حياتك كلها وعلاقتك باهلك واسرتك

doaa sary
10-14-2019, 22:16
بالفعل اخى الكريم الخسارة مبتكونش فلوس بس لاننا فى الفوركس بنفرح وقت المكسب وبنزعل وقت الخساير
مفيش حد بيحب الخسارة
العواطف بتتحكم فينا والخوف وقت فتح صفقه ومتابعتها لحد مانخرج منها
الفوركس مش مجرد مكسب وخسارة احنا بنشتغل بعواطفنا ايضا

cashflow
10-14-2019, 22:46
اكيد كلنا قدمنا للتجارة في الفوركس لتحقيق الارباح الكافية لكن يجب ان يعلم كل متاجر ان الخوف من الخسارة قد يؤدي إلى المزيد من الخسائر فيجب ان يتم التحكم بالحالة النفسية ولا تجعلها تؤثر عليك لأن ذلك سيكون سببا في خروجك من هذا السوق بخسائر اكبر مما كنت تتوقع

riadhweb
10-15-2019, 15:01
مرحبا بالجميع
أحد أهم أسباب خسارة الأموال في التداول بسوق الفوركس هو عدم وجود خطة عمل وهو ما يؤدي للتداولات العشوائية، ومفهوم خطة العمل يشمل استراتيجية تداول جيدة وإدارة رأس مال صارمة وأهداف محددة وأوقات منظمة للتداول.
مزيد من المعلومات الافضل
وشكرا

algendy
10-15-2019, 21:53
السلام عليكم و رحمة الله ،
يا أخى الكريم الالتزام نفسيا بخطة التداول فى حالة الربح او الخسارة جزء من التداول و هذا يعنى محاولة المتداول للتغيير من نفسه لدرجة تغيير عاداته مع اهله و اصدقائه حتى يستطيع الاستمرار فى السوق على نفس الحال ما استطاع