PDA

View Full Version : يتعلم الانسان أولاً ثم بعدها يكسب

borisforex
10-14-2019, 10:32
يتعلم الانسان أولاً ثم بعدها يكسب و يربح لأن الفوركس هو اسم للمعرفة والصبر. إذا كنت ترغب في كسب المال من سوق الفوركس ، فيجب أن يكون لديك المعرفة والخبرة الكافية لفعل دلك في هذا المجال ، كما يجب أن يكون لديك صبرًا أثناء التداول ، والأهم من ذلك هو أن تكون لديك إدارة أموال مناسبة لأنه بدون إدارة الأموال ، لا يمكنك الاستمرار في السوق.

alaa50
10-14-2019, 12:20
اى مجال فى الحياه عموما بيحتاج التعليم اولا ثم التدريب ثم الممارسه
التعليم هيديك كل المعلومات اللامه للعمل ووضع خطة عمل مناسبه للمجال اللى اخترته وفى الفوركس لازم الاول تتعرض على مفاهيم الفوركس وكيفية التداول عشان على الاساس اللى اتعلمته هتقدر تبنى خطة تداول اللى اكيد تعليمك هيخليك تعرف ايه هى مكونات الخطه الصحيحه وهى استراتيجية تداول وخطة ادارة راس مال
جوانب خطة التداول كلها مش هتقدر تحددها الا لو كنت اتعلمت وقمت بالتدريب على اكثر من اداه لاختيار المناسب ليك وضمه لخطتك فى التداول لانك اكيد هتلاقى ادوات متعدده وطرق مختلفه وانت فى الحاله دى هتحتاج تختار منها المناسب لظروفك وراس مالك واوقات تفرغك للتداول

doaa sary
10-14-2019, 16:06
صحيح اخى الكريم مش هنعرف نكسب بدون مانعرف ازاى نستخدم الميتاتريدر ازاى نبيع ونشترى ازاى نحلل عملة ونعرف الاتجاة القادم للعملة ونتوقعه صح
الفوركس علم كبير محتاج مننا بذل مجهود ونعرف ازاى نتعامل مع اموالنا ونحافظ عليها
الربح محتاج نتعلم ونكتسب خبرة اولا ثم تاتى ثمار تعبنا الارباح

عبدالرحمن محمد بدوي
10-14-2019, 17:57
كل ماقلته صحيح اخي الكريم فالتعلم هو اهم شئ في سوق الفوركس وبدون التعلم لن يستطيع اي متداول في سوق الفوركس او حتي في اي تجارة اخري بخلاف تجارة الفوركس ان يكسب من خلالها لذا يجب علي كل متداول ان يتعلم جيدا اصول السوق والتحليلات الفنية وايضا لا يقتصر علي هذا فقط بل ايضا ان يتعلم اصول التحليل الاساسي لكي يستطيع ان يكون محترف في هذا السوق

AhmedAlwan
10-14-2019, 18:14
التعليم اولا ثم التدريب قم الخبره ثم يأتى المكسب بعد
من العوامل الرئيسيه للربح ادارة راس المال والصبر على تحقيق الارباح ذلك وكما وضحت مشكورا فان

Ahmed Mansour
10-14-2019, 18:28
دا شئ طبيعى جدا طبعا هو انا ممكن ادخل اى مجال سواء فوركس او اى نشاط تجارى اخرى واكسب الاول وبعد كدا اتعلم واكتسب الخبره وساعتها التعلم والخبره هايفدونى بايه منا اصلا بكسب هو الانسان اصلا بيتعلم وبعد التعلم تيجى ممارسه وبعد كدا الخبره اللى هاتوصله لتحقيق الارباح والمكاسب مش العكس وبانسبه للفوركس بقا اعتقد الجميع اتفق على ان التعلم فى المجال دا مالهوش حدود يعنى طول ما انته موجود فى الفوركس طول ما انته بتتعلم وماينفعش يجى متداول يقول انا كدا عندى من العلم اللى يكفينى واقدر اشتغل بيه علطول

moisaid
10-14-2019, 19:33
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اهلا يا طيب
في جميع المجالات علمية عملية أو الاقتصادية لابد من العلم و المعرفة و البحث
و في تجارة العملات المجال الخطر الذي يطلب العلم قبل اي شيء لابد من أخذ الوقت الكافي في التعلم و التطبيق و التدرب
ثم تاتي مرحلة كيفية ادارة رأس المال و بعده يأت يالحساب الحقيقي و المتاجرة الحقيقية
و مع الصبر و الالتزام تاتي الخبرة و الاحتراف
خير ان شاء الله للجميع
بالتوفيق و السداد