PDA

View Full Version : راجع استراتيجيتك جيدا وانظر لها من هذه الجوانب ..؟

عبدالرحمن محمد بدوي
10-14-2019, 23:57
اخواني الكرام هل مازلتم تخسرون في سوق الفوركس .. هل مازلتم تشككون في استراتيجيتكم .. فهنا يجب عليكم مراجعة الاستراتيجية والنظر لها جيدا من هذه الجوانب لعل يكون هناك خلل او نقص في جانب منهم
1- هل الاستراتيجية تحترم الترند
2- هل الاستراتيجية تحترم مناطق العرض والطلب الهامة (الدعوم والمقاومات) ؟
3- هل تطبق في الاستراتيجية مبدا ادارة راس المال الصارمة
4- هل تعتمد في استراتيجيتك علي المؤشرات فقط ؟ او حتي بشكل ساسي ؟
وانا متاكد لو انك مازلت تخسر فبالتاكيد هناك خلل في احد هذه الجوانب ويجب عليك ان تعالجه وهذه وجهة نظري الشخصية

Sofien
10-15-2019, 03:16
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، ليس على كل إستراتيجية أن تكون معتمدة على إتجاه الترند لتكون ربح هنالك من يحقق الربح إعتماداً على مناطق التذبذب في السوق

أما بنسبة لنقاط الاخرى الموجود في الموضوع فأنا أوافقك الرأي وخاصة أهمية تقيد الإستراتيجية بإدارة رأس مال صارمة والمخاطرة بأقل نسبة ممكنة في كل الصفقات

Ahmed Mansour
10-15-2019, 03:41
فكره المراجعه دى فى حد ذاته كويسه مش عيب انى اقف واراجع نفسى انا بحقق خساير ليه او عندى صفقات بتخسر اكتر من صفقات اللى بتربح ليه بستعجل مثلا فى الدخول ولابستعجل فى الخروج ولابنتظر على الصفقات الخاسره اكتر من الصفقات الرابحه مثلا براجع استراتيجياتى زى ما انته بتقول بس الحقيقه انا شايف ان اهم مراجعه حالتك النفسيه علشان انا شايف ان الحاله والعامل النفسى للمتداول هى اساس دخول الصفقات يعنى مش بس المشكله فى الاستراتيجيه ممكن تكون الاستراتيجيه ممتازه لكن المشكله فيك انته كامتداول