PDA

View Full Version : من الافضل أن تتعلم قبل بدء التداول

borisforex
10-15-2019, 12:45
الفوركس ليس بالأمر السهل. إذا كنت تريد أن تصبح متداولًا جيدًا ، فيجب أن تكون لديك معرفة وخبرة في تداول الفوركس ، وبعد ذلك يجب عليك استخدام إدارة راس مال مناسبة و صارمة ، وإذا لم تكن لديك معرفة وتجربة ، فسوف تخسر أموالك ولا يمكنك استرداد خسارتك. لذلك في رأيي فمن الافضل أن تتعلم قبل بدء التداول.

forex_man1
10-15-2019, 18:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
بداية وقبل كل شيء اود ان اشكرك على هذا الموضوع اخي فالتعليم هو أساس كل شيء ولابد لكل من يدخل سوق الفوركس من التعلم والتطبيق والتجريب فهذا المجال من الاعمال قد يستهين به البعض بالرغم من انه عالك الارباح والمكاسب وايضا الخسائر والانتكاسات
فمثلا لكي يكون الفرد مهندسا لابد من الدراسة لعدة سنوات في الجامعة وكذلك الطب
فما بالك بالفوركس
لابد من قضاء اعواما واعواما من الدراسة والتعلم والتجريب كي تتمكن من التجارة والربح

لو استفدت او عجبك == شكر او إعجاب

Ahmed Mansour
10-15-2019, 19:41
هو الموضوع مش اختيارى فكره من الافضل ان اتعلم قبل ما افكر اشتغل فى المجال دا مش بمزاجى اللى هو يعنى عايز تتعلم يبقى افضل مش عايز عادى اشتغل علطول هو فى كدا اصلا فى اى مجال دا اى مجال تانى مهم كان لازم انك تتعلم وتتدرس كويس اوى السوق اللى داخل عليه مابالك بقا بالفوركس اللى يعترب من اصعب المجالات ومش بس كدا الفوركس مش محتاج انك تتعلم قبل ما تفكر تشتغل فيه دا انته بتفضل تتعلم وتتعلم طول ما انته موجود فى المجال يعنى من الاخر كدا المجال دا مالهوش حدود بالنسبه للتعلم يعنى مش هاتيجى عندى نقطه معينه وتقول خلاص انا كدا عرفت كل حاجه فى المجال دا واقدر اشتغل وانا مغمض

Sofien
10-15-2019, 20:11
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، على كل شخص لم يبدأ بعد في مجال الفوركس ويريد الدخول فيه عليه أن يعرف أن فترة التعلم قد تستخرص سنوات لهذا

يجب عليه نسيان أمر الربح في البداية والتركيز الكامل على تعلم المضاربة الصحيحة بكل قواعدها من إستراتيجية إلى إدارة رأس مال إلى إثبات وحتى الحضور النفسي

algendy
10-15-2019, 20:52
السلام عليكم و رحمة الله ،
يا أخى الكريم من البديهيات فى تداول الفوركس هو التعلم اولا ثم التداول ثانيا و لكن لاسباب راجعة لشخص المتداول قد تجده يكتفى بنسخ الصفقات من الغير او استعمال متداول ألى