PDA

View Full Version : مجازفه الفلوس ومجازفه الصفقه

Ahmed Mansour
10-16-2019, 09:31
اعتقد ان المجازفه فى التداول مابتكونش فلوس وبس بمعنى يعنى فى صفقه انا متاكد منها بنسبه كيره فا ادخل بحجم كبير جدا بس ماتوصلش لدرجه المارجن كول بمعنى لو انا متعود مثلا ادخل صفقاتى ب 10 سنت الصفقه دى دخلتها ب 50 سنت هى دى مجازفه الفلوس اللى اقصدها والنوع دا خطر جدا والحقيقه لا افضله ابدا مافيش حاجه اسمها صفقه كويسه ولا صفقه مش هاتتعوض فالازم احصل منها على اكبر ربح الفوركس صفقاتها ليس لها حدود ابدا بالنسبه للنوع التانى من المجازفات هو مجازفه الصفقه يعنى فى صفقه ادامى لكن مش مكتملت الشروط اللى متعود عليها بناءا على استراتيجيتى طبعا لكن بدخلها بنفس اللوت اللى متعود عليه عادى اللى هو 10 سنت عادى دى كدا مجازفه منى علشان صفقه انا مش متاكد منها واعتقد دى خطورتها بتكون اقل

doaa sary
10-16-2019, 12:25
صحيح اخى الكريم احيك مفيش حاجة مضمونة فى الفوركس ممكن يصدر خبر او يحصل اى شيئ يخلى العملة تمشى عكس دخولك واللوت العالى ممكن يخسرك لو رصيدك متحملش الانعكاس اما اللوت الصغير والمناسب هيحميك لو خسرت ببساطة هتقدر تعوض لان لسة معاك راس مال دة غير هيخليك فى امان ومش خايف من الخسارة لانك عارف هتكسب كام وتخسر كام

moisaid
10-16-2019, 13:40
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أهلا يا طيب
المجازفة و المغامرة تعني المقامرة و المخاطرة براس المال و خسرانه و هذا لا يليق في اي مجال من مجالات العمل
و بالذات في تجارة العملات المجال الخطر التي تعتبر الخسارة واردة فيه
لا بد للمتاجر أن يعمل وفق خطط عملية جيدة تعينه على الحفاظ على رأس ماله
و المتاجرة لا تكون بالمجازفة انما بدراسة السوق و تحليله و الوقوف على المعطيات القوية التي تعين المتاجر على فتح صفقة جيدةنسبة ربحها أكبر من نسبة خسارتها
و من هنا نقول أن المجازفة قمار و ليست متاجرة
خير ان شاء الله للجميع
بالتوفيق و السداد