PDA

View Full Version : انا بخسر دايما طيب ماتعكس طريقتك قد تكون نتائج مختلفه

Ahmed Mansour
10-19-2019, 03:56
فى كتير مننا وانا كانت عندى المشكله دى كنت كل ما ادخل صفقه الاقيها تروح علطول على الاستوب بداءت اشعر ان السوق الضخم دا بيتأمر عليا انا لوحدى طبعا دا كلام فاضى المهم هو انى كل ما ادخل صفقه الاقيها تعكس عليا يعنى ادخل شراء الاقيها راحت للستوب ادخل بيع الاقيها راحت للاستوب فكرت انى اعكس يعنى احلل الزوج عادى واشتغل باستراتيجيتى زى منا بس وشايف انى هادخل شراء اروح عاكس وادخل بيع والعكس طبعا احب اقولك برضوه هاتخسر مافيش فى السوق دا الكلام الفاضى دا طلعت المشكله فى تحديد نقطه الدخول يعنى مش معنى انى حللت الزوج صح وشوفت ان الزوج دا فى اتجاه صاعد اروح داخل صفقه شراء علطول وتكون دى نقطه ضعيفه والزوج هايبداء يصحح قبل ما يكمل اتجاه فافى مرحله التصحيح دى يضربلك الاستوب فالاهم من التحليل هو تحديد نقطه الدخول باعنايه شديده

Sofien
10-19-2019, 05:41
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، أنا متأكد أن هذه الفكرة قد خطرت على بال كل متداول وأنا منهم ، أنا كل صفقتي خاسرة فلماذا حين أعكس الطريقة دائماً أبقى خاسر

والإجابة سهلة صحيح أنك عكست الطريقة ولكنك لم تعكس طريقة تفكيرك بعد فتح الصفقة وتأثير العامل النفسي لم يتغير بنسبة لك وذلك ما يجعلك تخسر

مهما كانت طريقة عملك في السوق

Abu_Yassin
10-19-2019, 15:47
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة مرحب أخى الفاضل أتفق معك تماما فى كل ما ذكرت بالفعل بمجال سوق الفوركس ممكن أن تكون أستراتيجية التداول غير مناسبة وممكن أن تكون الخسارة بسبب سوء فى إدارة رأس المال وبالتوفيق لك ولجميع أعضاء المنتدى الكريم

ابوعلى
10-19-2019, 17:51
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم المكسب بيجى مع كتر التداوال والوقت انت بتخسر باستراتيجيه معينه غير وجرب لحد ما انت تقدر تستقر على استراتيجيه وتجربها وتبقى هيا دى اللى انت هتشتغل بيها ان شاء الله ومع الاستمرا هتعرف انى الانسب ليك ان شاء الله

عبدالرحمن محمد بدوي
10-19-2019, 17:59
كلام مظبوط اخي فعكس الطريقة لن يجعلك تربح ايضا اما من يجعلنا نربح في السوق هو نقطة الدخول القوية فقد نحلل ونتعب في التحليل ولكن للاسف نخطا في تحديد نقطة الدخول ولكن اعتقد ان هذه المشكلة مع الاستمرار في السوق وفي التداول واكتساب الخبرة من دخول الصفقات ستحل باذن الله

Adnan Mustafa
10-19-2019, 20:14
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
فى هذه الحالة اخى يبجب عليك ان تراتجع عده اشياء منها
المؤشر الذى تستخدم
وتراجع ايضا اسلوب تحليل هل وهو اسلوب صحيح ام لا وان فعلا تحلل بشكل جيد ام لا
ولكن قبل كل هذا يجب عليك ان تجرب كل هذا على حساب تجريبىى حتى لا تخسر المزيد من المال
وبالتوفيق لك وبالتوفيق للجميع

algendy
10-19-2019, 21:16
السلام عليكم و رحمة الله ،
يا اخى الكريم ما طرحته فى موضوعك يعتبر استراتيجية فى حد ذاتها و هى الاعتماد على السوق فى تصيد حد الخسارة و ذلك بوضع هدف الربح مكان حد الخسارة فيعتقد صناع السوق انه حد الخسارة فيتجه اليه السعر

mohamed kamal fadel
10-19-2019, 21:48
المفروض نك تشوف استراتيجية كويسة وتشتغل عليها
ايه تعكس دى مش فاهم انا يعنى الترند كون صاعد وابيع

ehabbob
10-19-2019, 23:53
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخى الكريم مش انت لوحدك اللى بيحصل معه كده لدرجة انى عملت مشركة بخصوص تلك المشكله ورابطها
https://forex-arabic.com/showthread.php?586444
وان الفكره نجحت بنسبه 80%
والله المستعان

omar abas
10-20-2019, 00:01
مقاله مفيده جدا