PDA

View Full Version : لا اثق فى المؤشرات الفنيه

Ahmed Mansour
10-19-2019, 11:03
انا عن نفسى تقريبا جربت كل المؤشرات الفنيه اللى موجوده فى برنامج الميتاتريدر وحتى بعض المؤشرات الخارجيه اللى بيتم اضافتها وتقريبا كدا اقدر اقول ان كل المؤشرات الفنيه بلا استثناء فاشله ولا يمكن ان اثق فيها ابدا ولا اعتمد عليها ابدا فى تداولاتى وان كلها بيتم اعاده رسم نفسه تانى فانصحتى لاى متداول ماينفعش تعتمد على اى مؤشر مهما كان المؤشرات دى ممكن تكون نوع ارشادى بس يعنى بعد التحليل الفنى للزوج باستخدام الترند ولا مناطق العرض والطلب ممكن بعد كدا تستخدم مؤشر من المؤشرات الفنيه كادليل او نوع ارشادى مش اكتر من كدا لكن المؤشرات هى اساس تداولاتك صدقنى هاتفشل

Yehia22
10-19-2019, 12:21
اخي الفاضل توجد العديد من المتداولين الذين يستخدمون هذه المؤشرات ويحققون بها ارباح ولكنني اتفق معك بان المؤشرات بالفعل تتسبب في التشت و تودي الى الخساره فانا شخصيا لا اتداول باستخدام المؤشرات لانها كانت سبب من اسباب الخساره عندما كنت مبتدئا لذلك فانا الان لا استخدم اي مؤشر في التداول

doaa sary
10-19-2019, 12:29
رايك الشخصى ويحترم برغم انى زيك كدا مبحبش التحليل الفنى وبعتمد اعتمادى الاول على التحليل الاساسى لاكن احيانا بيكون مفيش اخبار لفترة معينة واسبوع كامل مفيش خبر واحد قوى فا بكون مضطرة للدخول بالتحليل الفنى والمؤشرات
لاكن بعد خبرة سنين لحظت ان افضل مؤشرات الترند لاين ودة مفهوش كلام الترند صديق المتاجر
والعرض والطلب واحيانا استخدم النماذج السعرية

Abu_Yassin
10-20-2019, 03:39
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة مرحب أخى الفاضل هناك العديد من طرق التداول لتناسب الجميع بأختلاف الظروف الشخصية أو المقدرة المالية أو الأهداف من التداول وهناك من يستخدم المؤشرات الفنية وهناك من لا يستخدمها فالمجال مفتوح أمام الجميع وبالتوفيق لك ولجميع أعضاء المنتدى الكريم

ابوعلى
10-20-2019, 07:06
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم والله دة مش فرض عليك بس انت ليه تهمل وتسيب حاجات مهمه جدا زى دى انت تستخدمها ودى حاجات بتساعدك انت لازم تحاول تستخدمها اخى الكريم هتفرق معاك ان الله وربنا يوفق الجميع ان شاء الله