PDA

View Full Version : الدببة أم الثيران؟

forex_man1
10-20-2019, 19:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني واخواتي
من المهم جدا في عالم الفوركس معرفة دخول صانع السوق والدخول بعده مباشرة، فيجب معرفة هل صانع السوق ضمن الدببة أم الثيران والدخول بعدهم مباشرة، إذن ما هي طريقة معرفة ذلك؟
انه الفوليوم يا سادة هو من يوضح دخول صانع السوق من عدمه

لو استفدت وجب الشكر

Ahmed Mansour
10-20-2019, 20:36
بص علشان تنجح فى المجال دا حاول ماتمشى ورى حد لا دببه بقا ولا ثيران ولا الكلام دا وهو انته بتلاقى السعر بيصعد مرا واحده كدا ولا بيهبط مرا واحده مش بيكون فى تذبذبات كتيره والكتير من التقلبات ساعتها بقا انا اعمل ايه امشى مرا ورى الدببه ومرا ولا الثيران وافضل كدا مافيش الكلام دا انته اختار الزوج اللى عايز تشتغل عليه وبعد كدا تحلل الزوج كويس على الفريمات الكبيره والافضل استخدام ايدك من خلال رسم الترندات وانك تطلع مناطق العرض والطلب وبعد كدا ابدا اشتغل لكن تقولى امشى مش عارف ورى مين كلام مش هاتستفيد منه انته شخصيا فى تداولاتك

algendy
10-20-2019, 20:44
السلام عليكم و رحمة الله ،
يا أخى الكريم صانع السوق لا يدخل لكى ينافسه احد و لكن كيف تعرف انه دخل السوق لترجيح اتجاة السعر نحو جهة معينة فهذا ممكن معرفته بالتحليل الفنى و لكن هذا لا يصدق فى احيان كثيرة و بالنسبة لمؤشر الحجم فى الفوركس فهو غير نافع لانه لا يدل على حجم المتداولين فى السوق

doaa sary
10-20-2019, 21:20
انا مؤخرا ابتديت اسمع عن الفوليوم دة لاكن معرفش المؤشر دة ولا اشتغلت بية
وبعدين احنا بنبيع او نشترى حسب استراتيجيتنا مش مع صناع السوق وبعدين حتى كلمة صناع السوق دى انا مش مقتنعه بيها السوق بيتحرك على اسس وبسبب الاخبار مش شركة الوساطة ولا التجار اللى بيحركوة

forex_man1
10-21-2019, 00:23
ان شاء الله حاكتب كورس كامل عنه واشرح طريقة الفوليوم وازاي بيبان فيه دخول صانع سوق وازاي ندخل معاه وكمان حاشرح استراتيجية جاحدة في كل حاجة فـــــ اللي عايز يعرف ممكن يتابع وان شاء الله حايكون على اجازة السوق الجاية باذن الله

Sofien
10-21-2019, 03:51
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، موضوعك أخي الكريم مبهم كثيراً ، فماذا تقصد بأن الفلوم هو ما يساعدنا على معرفة وقت دخول صناع السوق في الفوركس

وتغير إتجاه الأسعار . فضلاً وليس أمراً هذا النوع من المواضيع يحتاج إلى تقديم أمثلة حية بالصور والفيديوهات حتى يتمكن الأعضاء من فهم فكرتك بوضوح

Abu_Yassin
10-22-2019, 00:38
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة مرحب أخى الغالى الدببة أم الثيران هو الصراع الدائم بمجال سوق الفوركس بين المشترى والبائع ولمن الغلبة وفى انتظار المزيد من المواضيع الهادفة لتعم الفائدة على الجميع وبالتوفيق لك ولجميع أعضاء المنتدى الكريم