PDA

View Full Version : ما هو الوقت المناسب لاستخدام أوامر جني الأرباح

amedz
10-21-2019, 17:04
استخدام أوامر جني الأرباح في سوق الفوركس من أهم الأوامر التي يتعرض لها المتداول خلال عملية التداول الخاصة به حيث إنه من الضروري توخي الحذر عن اتخاذ القرار المتعلق بجني الأرباح عادة ما ينصح محترفي تداول الفوركس بضرورة استخدام أوامر جني الأرباح مع الأطر الزمنية القصيرة والتي لاتتجاوز البضع ساعات فقط في حين أن استخدام الأطر الزمنية الطويلة عند التداول في سوق الفوركس لايتطلب استخدام أوامر جني الأرباح وإدراجه ضمن استراتيجية التداول الخاصة بك

Ahmed Mansour
10-21-2019, 17:33
هو لو عليا انا اخلى الصفقه تضرب الهدف بتعها فى دقيقه واحده مش بضع ساعات ومحترفين مين دول اللى يقولوا الكلام دا الطبيعى يعنى انك بتحلل الزوج اللى عايز تشتغل عليه على فريمات كبيره وبعد كدا بتروح على فريم اصغر علشان تشوف نقطه دخول كويسه تمام حصل والصفقه اتفعلت بتحط الاستوب بتاعك والهدف وانتهى الامر على كدا والله يضرب الهدف بقا بعد ساعه ماشى بعد دقيقه بعد 10 ساعات على حسب حركه السوق انته بقا مش عايز تبيت الصفقه او شايف ان الشعر مش هايقدر يروح للهدف اللى انته حددته هاتقفل انته صفقتك وخلاص لكن الموضوع مالهوش اى علاقه بالوقت

asmaamagdy3
10-21-2019, 19:42
كل متداول يدهلذالصفقة و هو مخدد الوقت التي يمضي في الصفق و التي يتركها مفتوحة لتخقيق النداول والربح ولكن لا يطول المدة منعا للخسارة لان السوق متقلب و غير مستقر بشكل قوي لذلك لابد من نحديد وقت محدد والالتزام به و ان حدث اي تقلب في السوق لابد من الغلق سريعا

sifoukechid
10-21-2019, 19:45
يا اخي التايك بروفيك و الستوب لوز يتم اختياره على حسب تحليلك الشخصي و ليس فقط مجرد وضعه . مثلا انت تستخدم الدعوم و المقاومات في تحليلات وعملت صفقة شراء سوف تضع التايك بروفيت عند اول مقاومة (يعني اول مكان من المتوقع ان يلمسه السعر ) و الستوب لوز تحت اول دعم ببضع نقاط (يعني لو اخترق الدعم سوف يمكن الهبوط) اتمنى اني اوضحت

Abu_Yassin
10-22-2019, 08:07
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة مرحب أخى الفاضل أتفق معك تماما فى كل ما ذكرت بالفعل أوامر جنى الربح أمر مهم جدا ولا غنى عن أستخدامة ويتم تحديدة من خلال أستراتيجية التداول و التحليل الفنى وبالتوفيق لك ولجميع أعضاء المنتدى الكريم