PDA

View Full Version : الثقة في الذات

amedz
10-21-2019, 17:36
دائما يكون المتداول المحترف في سوق الفوركس متمتعا بقدر عال من الثقة في النفس والشجاعة وهذا من أجل القدرة على اتخاذ القرارات المصرية في نهاية المطاف وفي النهاية عزيزى المتداول إذا كنت تريد احتراف التداول في سوق الفوركس فإنه من الضروري أن تضع هذا الهدف نصب عينيك من البداية وأن تقوم بإتخاذ الخطوات اللازمة لتحقيق مثل هذا الأمر حتى تستطيع في النهاية أن تصل إلى مرحلة احتراف التداول في سوق الفوركس وجني الأرباح

Ahmed Mansour
10-21-2019, 18:49
فكره الثقه فى النفس دا عنصر مهم جدا لازم يتوافر عند كل متداول لا مش بس كدا دا عنصر الثقه فى النفس دا لازم يتوافر عند كل انسان اذا كنت مش واثق فى نفسى هاشتغل ازاى ماهو طبيعى فى الحاله دى كل صفقه هافتحها هى فعليا خسرت يمكن من قبل ماتشتغل الصفقه بس فى شعرايه رفيعه جدا بين الثقه فى النفس اللى اتفقنا انها لازم تكون موجود وشرط اساسى فى النجاح وبين الغرور هنا بقا نقف ونخاف جدا علشان ساعتها انته نفسك اللى هادمر نفسك بايدك مش السوق ماهو السوق ممكن يخسرك وانته ممكن تخسر نفسك فى الحاله دى انته اللى هاتخسر نفسك مش السوق

Abu_Yassin
10-22-2019, 05:07
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة مرحب أخى الفاضل أتفق معك تماما فى كل ما ذكرت بالفعل بمجال سوق الفوركس الثقة فى طريقة التداول و التحليل أكيد مطلوبة ويجب الحذر من أن تتحول الثقة إلى غرور وبالتوفيق لك ولجميع أعضاء المنتدى الكريم

Sofien
10-22-2019, 05:16
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،فعلاً أخي الكريم أول تجربة لي في الفوركس قمت بالمتاجرة على حساب حقيقي قبل أن أكمل تعليمي حتى على الأساسية

الأولى في الفوركس دعم ومقاومة وترند وكنت متحمساً كثيراً لتحقيق الربح فقط بنقرة واحدة على فأرة الحاسوب ولكن كانت النتيجة عكسية وخسرت 100 دولار

في يومين ولو كان في حسابي حتى 1000 دولار لكنت قد خسرتها في الاسبوع الأول دون شك