PDA

View Full Version : افتح صفقتك وحدد الهدف والاستوب واقفل الشارت

Ahmed Mansour
10-21-2019, 19:05
فى كتير مننا وطبعا انا واحد منهم فاكر لما يفضل قاعد ادام الشارت انه هايتابع صفقته كويس اوى علشان يقدر يتدخل فى الوقت المناسب سواء علشان يلحق يقفل الصفقه على الربح اللى موجود علشان بداء يشوف حركه تصحيح قويه ممكن تضيع الربح اللى اتحقق او انه مثلا يقرر الخروج بسرعه من الصفقه علشان شايف انه حصل حاجه قويه فى السوق هاتغير الدنيا خالص والله لو هاتقدر تعمل كدا فعلا اتفضل خليك ادام الشارت اليوم كله لكن احنا بنعمل ايه بقا انته دخلت الصفقه وليكن مثلا بروفيت 50نقطه استوب 20نقطه تمام الصفقه جابت ربح 20نقطه هاتبداء تفكر بقا اقفل ولا استنى طيب ماكويس كدا ولو الصفقه رجعت مثلا لنقطه الدخول تزعل وتتوتر وتقول ياريت كنت قفلت طيب الصفقه خسرت وخلاص رايحه للاستوب هنا فى كارثتين بتحصل اول كارثه انك بتغير الاستوب او يمكن بتلغى الاستوب خالص الكارثه الاكبر بقا انك بتدخل صفقه تانيه فى نفس الاتجاه والخسائر بقا حدث ولا حرج علشان كدا بقول ايه حدد صفقتك حددت البروفيت والاستوب اتفه اكضل اقفل الشارت واقوم خالص مش مطلوب منك حاجه اكتر من كدا

Abu_Yassin
10-22-2019, 07:55
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة مرحب أخى الغالى أتفق معك تماما فى كل ما ذكرت بالفعل بمجال سوق الفوركس الصفقات لا تحتاج لأكثر من ذلك فقط التحليل وتحديد الأهداف وفى انتظار المزيد من المواضيع الهادفة لتعم الفائدة على الجميع وبالتوفيق لك ولجميع أعضاء المنتدى الكريم

doaa sary
10-22-2019, 14:20
صح معلومة ونصيحة جيدة انا بالفعل زمان كنت بتعب نفسيا لما افضل قدام الشارت بال24 ساعه لحد ماتقفل الصفقه حاليا قررت اشتغل سكالبينج اهداف قصيرة واقفل كل صفقاتى قبل انتهاء اليوم ومبيتش ولا صفقه وبالفعل دى طريقه مريحة جدا غير انى حاليا مبتابعش الشارت بقفله بالفعل وببعد عن الجهاز او ممكن اشتغل ردود بالمنتدى وابص كل فترة على الشارت