PDA

View Full Version : من الصعب تحقيق الأرباح في سوق الفوركس

Yehia22
10-22-2019, 05:47
احد أسباب هذه المقولة هو أن 90% من العاملين في الأسواق المالية يخسرون أموالهم. فالمتداول الخاسر يجهل تماما مبادئ التحليل الفني و الأساسي لا يدرك فلسفة التداول وهناك منهم أيضا من لا يراعي مبادئ إدارة الأموال فيتجاهل دوما بوضع أوامر الوقف أو يقوم بوضع أوامر الوقف القصيرة الأجل جداً يجب أن تعرف أن أوامر الحد داخل أسواق الفوركس يجب أن لا تكون أقل من 40-50 نقطة بداية من نقطة الدخول ذلك أن أوامر الوقف الأقل من ذلك دوما ما يكون محكوم عليها بالفشل

doaa sary
10-22-2019, 16:35
صحيح نسبة الخساير تفوق نسبة الارباح لان معظم المتداوالين مبتداين ويرتكبون الاخطاء وبيكرروها
افضل حاجه عشان نحافظ على رصيدنا من الخساير ونكبرة ونربح
نتعلم كويس جدا ومندخلش صفقه الا من مكان قوى وبعد التحليل
نلتزم بالقواعد وادارة راس المال
ولما نخسر نعرف اية الاسباب ونحلها

alym
10-22-2019, 17:17
بالفعل اخي الكريم اخر الاحصائيات تؤكد ان عدد الخاسرين في مجال الفوركس تعدي خمسه وثمانون بالمئه
والسبب هو الاستعجال في فتح حساب حقيقي وبدء التداول دون ان يكون لدي المتداول اي معرفه عن الفوركس
والسبب الاخر هو الطمع والجشع وعدم اداره راس المال مما يؤدي الى الخسارة ايضا هناك اسباب اخرى كثيره
ولكن يعتبر اهم سبب هو الطمع وعدم التعلم وعدم العمل بامر وقف الخساره

Forexxx39
10-22-2019, 18:34
بالنسبة لي اكبر هاجس يؤرقني و سبب خسارتي الدائمة في الفوركس هو التهور وعدم الالتزام بالخطة التي اسطرها . بالرغم من اني امتلك معرفة لا باس لها في سوق الفوركس الا اني لا استطيع التحكم في نفسي اثناء التداول

Fox5032
10-22-2019, 19:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته طبعا تحقيق الربح بدون علم كيفيه لتحليل الفني واختيار الصفقات الناجح ما هو الي مجرد حظ منتهي لايمكن الاعتماد عليه في سوق تداول العملات الفوركس لذلك يجب علي كل شخص يريد التدول في سوق الفوركس التحليل قبل القيام باي صفقه سواء البيع او الشراء
. وشكرا

Ahmed Mansour
10-22-2019, 19:17
هو فعلا السوق دا صعب جدا واصعب مافى السوق هو انك تقدر تنجح فيه والنجاح هنا يعنى ارباح وفلوس بس على فكره فكره انك تحقق ارباح دا عادى ممكن تحصل هنا لكن الاصعب من كدا بقا هو انك تقدر تكمل وتحول الارباح دى لفلوس حقيقه فى حسابك هو انته ممكن تكسب يوم واتنين وعشره وفى يوم واحد ممكن تخسر كل ارباحك وترجع تانى لنقطه الصفر وياريت على كدا وبس دا انته ممكن كمان تخسر مع ارباحك اصل راس مالك مل كل صفقاتك اكيد بتضرب استوب فى كدا وفى كدا يعنى ممكن الارباح اهوه تتحق لكن انك تقدر تخرج فى النهايه بالارباح هو دا بقا النجاح فعلا

zizoo
10-22-2019, 19:27
مفيش حاجة صعبة مع التعلم والتركيز وتحديد الأهداف وإدارة راس المال، صحيح الخساير واردة وبشدة في الفوريكس لكن كل ده بيرجع للجشع والطمع من المتداولين ونفس سهولة الخسارة هي سهولة المكسب

Abu_Yassin
10-23-2019, 17:17
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة مرحب أخى العزيز أتفق معك تماما فى كل ما ذكرت بالفعل بمجال سوق الفوركس تحقيق الربح ليس بالسهولة التى يظنها البعض وفى انتظار المزيد من المواضيع الهادفة لتعم الفائدة على الجميع وبالتوفيق لك ولجميع أعضاء المنتدى الكريم

zeinaa
10-23-2019, 19:58
بالفعل كما تحدثت تماما ان نسبة الخاسرين فى السوق كبيرة جدا جدا
ونسبة الخاسرين هى قليلة ولكن اذا كان المتداول لديه شغف بتعلم الفوركس
وتعلم بالفعل وسعى لاكتساب الخبرة وبذل مجهود فى التعلم
سوف يتلاشر الخسارة الى اكبر حد ممكن
لا يوجد متداول لا يحقق خسارة ولكن من الممكن مع وجود ادارة راس مال سليمة
ان تكون نسبة الخسارة ضئيلة جدا ولا تذكر
موضوع جميل جدا شكرا لك

WASEM DALLOUL
10-23-2019, 20:27
السلام عليكم
انا برأيي يا اخي الكريم ان العمل في الفوركس سهل وصعب بنفس الوقت اي اذا كان العمل مترافق مع العلم والمعرفة والخبرة فان العمل وقتها سيكون سهل وبسيط ومريح نوعا ما ولكن اذا كان هناك جهل في الموضوع فان العمل سيكون شاق جدا ويؤدي الى ارهاق وتعب نفسي وخسائر كبيرة
وبالتوفيق للجميع

mostafa.hamdy640
10-23-2019, 23:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..

. مرحب أخى الفاضل
مشكور على شرح من الصعب تحقيق الأرباح في سوق الفوركس ونصائح مهمة ومفيدة جدا وفى انتظار المزيد من المواضيع الهادفة لتعم الفائدة على الجميع وبالتوفيق لك ولجميع أعضاء المنتدى الكريم
واهلا بكل اعضاء منتدي الفوركس العرب
اهلا بكل الزوار الكرام نتمي للجميع التوفيق
الفوركس باختصار هو عمليه بيع وشراء العملات والسلع عن طريق منصه ميتاتيدر باستخدام الانترنت للجميع
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته...

mostafa.hamdy640
10-23-2019, 23:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..

. مرحب أخى الفاضل
مشكور على شرح من الصعب تحقيق الأرباح في سوق الفوركس.. ونصائح مهمة ومفيدة جدا وفى انتظار المزيد من المواضيع الهادفة لتعم الفائدة على الجميع وبالتوفيق لك ولجميع أعضاء المنتدى الكريم
واهلا بكل اعضاء منتدي الفوركس العرب
اهلا بكل الزوار الكرام نتمي للجميع التوفيق
الفوركس باختصار هو عمليه بيع وشراء العملات والسلع عن طريق منصه ميتاتيدر باستخدام الانترنت للجميع
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته...