PDA

View Full Version : هل حقا تعرف كيف يتم التداول في الفوركس ؟؟

sifoukechid
10-22-2019, 18:51
السلام عليكم و رحمة اللهه

يعني هو موضوع بسيط لكني متاكد ان 70 بالمئة من التجار لا يعرفونه و خلينا نشوف مثال عن تداول الاعملات

مثلا انت حسابك بالدولار في المنصة فكيف لك ان تشتري عملات مهجنة مثلeurgbp او gbpnzd او cadchf

انت لديك دولار فكيف لك ان تشتري و تبيع في نفس الوقت بعملة لا توجد معك . او هي مجرد مضاربة على ارقام كما يقول البعض ؟

Fox5032
10-22-2019, 19:05
الكلام بتاع مش واضح انا فعلا بشتري وببيع وبكسب وخسر علي حساب تجريبي وحساب حقيقى ولكن لا استطيع فهم قصدك من هذا المنشور ان التداول في الفوركس وفتح الصفقات وغلاقها شئ سهل ولكن الصعب هو وضع خطه للربح وتحقيق الربح بالحساب حقيقى وليس تجريبي
. وشكرا

Ahmed Mansour
10-22-2019, 19:23
طيب هو فين الموضوع هو اللى موجود دا عباره عن سؤال بس انته ازاى بتشترى او تبيع عمله مش موجود معاك ايوا فين بقا الموضوع بس على فكره الكل تقريبا اللى بقاله فتره فى السوق يعرف كويس ان انته حسابك بالدولا وعايز تشتغل على الين ولاالباوندات انته كل اللى بتعمله او عمليه التداول بتم عن طريق انك بتتنازل عن الدولار اللى معاك مقابل الين مثلا ونطبق بقا الكلام دا عى اى عمله اى سلعه اى مؤشر الموضوع بسيط جدا ومعروف لدى الجميع المشكله انك انته نفسك ماشرحت الموضوع بتاعك يعنى انته شارح موضوع مش موجود اصلا كنت مستنى منا احنا نشرحه يعنى

sifoukechid
10-22-2019, 20:16
طيب هو فين الموضوع هو اللى موجود دا عباره عن سؤال بس انته ازاى بتشترى او تبيع عمله مش موجود معاك ايوا فين بقا الموضوع بس على فكره الكل تقريبا اللى بقاله فتره فى السوق يعرف كويس ان انته حسابك بالدولا وعايز تشتغل على الين ولاالباوندات انته كل اللى بتعمله او عمليه التداول بتم عن طريق انك بتتنازل عن الدولار اللى معاك مقابل الين مثلا ونطبق بقا الكلام دا عى اى عمله اى سلعه اى مؤشر الموضوع بسيط جدا ومعروف لدى الجميع المشكله انك انته نفسك ماشرحت الموضوع بتاعك يعنى انته شارح موضوع مش موجود اصلا كنت مستنى منا احنا نشرحه يعنى

اخي الكريم انا وضعت سؤال و بنتضر الاخوة بتجاوب عليه . انا عندي جواب ليه اكيد لكن حتى انت لم يكن جوابك مقنع
ننتظر راي الاخوة في المنتدى

gougou
10-22-2019, 21:45
طبعا شركة الوساطة هي من تتكفل بالامر . هي من تغير عملتك من عملة لاخرى اثناء التجارة و بذلك نرى ان سعر الاسبريد على الازواج المهجة اكثر منه على الازواج العادية
بالتوفيق لك و لجميع اعضاء المنتدى

zizoo
10-22-2019, 22:13
ما ينفعش السؤال يبقي مبهم بالطريقة دي، يعني هل هو سؤال ولا موضوع للنقاش، عموما طبيعي لو انت مبتدئ هيكون خبرتك قليلة فهتدخل صفقات ورى ناس محترفة وتلتزم بتعليماتها، لحد ما تتعلم وتعرف تحليل الأزواج والسلع بنفسك، ويبقى ليك أسلوب خاص بيك وطريقة شغل محددة، ومع ذلك المكسب مش حاجة مضمونة وكذلك الخسارة، كتير من المحترفين خسروا كتير وكتير من المبتدئين كسبوا كتير والعكس، الموضوع ليه أبعاد كتير جدا ممكن نتناقش فيها

Mada2050
10-22-2019, 22:38
ما ينفعش السؤال يبقي مبهم بالطريقة دي، يعني هل هو سؤال ولا موضوع للنقاش، عموما طبيعي لو انت مبتدئ هيكون خبرتك قليلة فهتدخل صفقات ورى ناس محترفة وتلتزم بتعليماتها، لحد ما تتعلم وتعرف تحليل الأزواج والسلع بنفسك، ويبقى ليك أسلوب خاص بيك وطريقة شغل محددة، ومع ذلك المكسب مش حاجة مضمونة وكذلك الخسارة، كتير من المحترفين خسروا كتير وكتير من المبتدئين كسبوا كتير والعكس، الموضوع ليه أبعاد كتير جدا ممكن نتناقش فيها

الراجل مش بيسأل ما هو الفوركس ولا طريقة تداول او اتباع صفقات الغير
الراجل بيقول ان حسابك بالدولار كيف تشترى يورو مقابل الجنيه الاسترلينى ؟
المفروض يكون فى حسابك جنيه استرلينى عشان تقوم بتبديله باليورو
لكن انت حسابك بالدولار ياريت صاحب الموضوع يشرح كيف يتعامل الوسيط مع هذا الامر

doaa sary
10-22-2019, 23:06
مفيش حاجه اسمها كدا اخى الكريم انت تملك المال وبيبقى فى حسابك وبتشترى او تبيع عملة مقابل اخرى لانك مينفعش تبيع زوج بدون مقابل الطبيعى انك تبيع زوج مقابل زوج
ولان العملات مش رئيسية فقط ولا الدولار فقط فى عملات اخرى تقاطعية واحنا بندفع عربون فقط مقابل التبادل دة ولما بنكسب او نخسراو نسحب بيكون بنفس العملة الدولار الامريكى

sifoukechid
10-22-2019, 23:35
الراجل مش بيسأل ما هو الفوركس ولا طريقة تداول او اتباع صفقات الغير
الراجل بيقول ان حسابك بالدولار كيف تشترى يورو مقابل الجنيه الاسترلينى ؟
المفروض يكون فى حسابك جنيه استرلينى عشان تقوم بتبديله باليورو
لكن انت حسابك بالدولار ياريت صاحب الموضوع يشرح كيف يتعامل الوسيط مع هذا الامر

اهلا بيك صديقي انت اول واحد فاهم الوضع . يعني الاغلبية خروج عن الموضوع خالص
يقوم الوسيط بتغيير عملة حسابك وبدون تصرف منك و بتتحمل عمولة تبديل العملة على شكل سبريد زائد لذلك نرى ان العملات المهجنة تكون سبريدها مرتفع عن العادية
و لما تقفع الصفقة بتتم الصفقة عكسيا يعني ارباح تحول لدولار بدون شعور منك و لا حتى ضهورها في الحساب على شكل عملة اخرى
اتمنى اني اوضحت الفكرة جيدا

milour16
10-23-2019, 01:05
الكلام بتاع مش واضح انا فعلا بشتري وببيع وبكسب وخسر علي حساب تجريبي وحساب حقيقى ولكن لا استطيع فهم قصدك من هذا المنشور ان التداول في الفوركس وفتح الصفقات وغلاقها شئ سهل ولكن الصعب هو وضع خطه للربح وتحقيق الربح بالحساب حقيقى وليس تجريبي
. وشكرا

goooooooood
goooooooood
goooooood

milour16
10-23-2019, 01:31
جيد
مفهوم الموضوع
زيدنا مواضيع اخرى

forex_man1
10-23-2019, 01:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني واخواتي.
انا شايف مناقشات حادة وهجوم عالراجل صاحب الموضوع
يا جماعة الموضوع باختصار شديد جدا ان اولا حضرتك (صاحب الموضوع) اثرت سؤال ولم تعطي اجابه واثرت نقطة غامضة في الفوركس العملة دولار وشغال باوند ين مثلا
الاجابة والتوضيح ان الازواج الرئيسية اللي فيها الدولار احد الاطراف في الزوج بيكون اسبريد صغير اما الازواج التقاطعية بيكون الاسبريد اعلي
اكيد حد حايقول " انا حسابي بالباوند ونفس الكلام" كدة كدة البروكر بيحول وبياخد نسبة منك تحت مسمي الاسبريد
يعني كدة واكل وكدة واكل

Sofien
10-23-2019, 02:17
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، سأتحدث عن نفسي ولا أعلم كيف يفكر الأخرون في هذا الموضوع ولكن بنسبة لي أي معلومة في الفوركس

لا تساعدني على معرفة ألإتجاه القادم للأسعار هي معلومات زائدة ولا احتاج إليها مثل كيف يتم التداول بعملة مختلفة وأن حسابي بدولار

أو من إخترع الفوركس إلى غور ذلك كل ما اهتم إليه هو احتراف التحليل الفني فقط

sifoukechid
10-23-2019, 18:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني واخواتي.
انا شايف مناقشات حادة وهجوم عالراجل صاحب الموضوع
يا جماعة الموضوع باختصار شديد جدا ان اولا حضرتك (صاحب الموضوع) اثرت سؤال ولم تعطي اجابه واثرت نقطة غامضة في الفوركس العملة دولار وشغال باوند ين مثلا
الاجابة والتوضيح ان الازواج الرئيسية اللي فيها الدولار احد الاطراف في الزوج بيكون اسبريد صغير اما الازواج التقاطعية بيكون الاسبريد اعلي
اكيد حد حايقول " انا حسابي بالباوند ونفس الكلام" كدة كدة البروكر بيحول وبياخد نسبة منك تحت مسمي الاسبريد
يعني كدة واكل وكدة واكل

نعم يا اخي هدا ما اردت توضيحه بالضبط كيف يتم التعامل مع الصفقات التي بتنفدها و ما يكونش فيها طرف احد العملات يشبه رصيد حسابك .
يعني في ه البعض ما بيفهمش العملية و يعتقد ان الفوركس مضاربة على ارقام او اسعار معروضة بس مافيش تداول حقيقي للعملات
لكن الحقيقة غير ذلك تماما كل هذه العملات و التحويل من عملة الى عملة يقوم بها البروكر او الوسيط لي انت شغال معاه في اجزاء من الثانية
لكنه طبعا بياخد عمولة زادة و يحتسبها مع الاسبريد ببساطة لان البنك لي يعملو تبديل للعملة بياخد بدوره نصيب
اتمنى ان الفكرة واضحة تماما و سرني مرورك على الموضوع

zeinaa
10-23-2019, 18:58
اخى الكريم انا لا اتعامل مع الازواج التقاطعية
ولا حتى اتعامل مع السلع والمعادن والعملات الرقمية حتى
انا احب ان اتداول بالعملات الرئيسية والاساسية مثل اليورو دولار
والباوند دولار والدولار كندى والاسترالى دولار وايضا النيوزلاندى دولار
فافضل التعامل مه هذه الازواج لان الاسبريد بها قليل ولان استطيع تحليل كل منهم بكل سهولة
وايضا احب ان اضيف شئ هام جدا هو ان لا يمكنك ابدا العمل من خلال ايداع دولار واحد فقط
فهو مبلغ ضئيل جدا ولا افضل ان تودع اقل من 200 دولار
لكى يكون المبلغ مناسب للتداول

samir33
10-23-2019, 22:06
يعني الي مهمتو انو الحساب بعملة الدولار و ممكن تتداول بالعملات الاخرى زي الدولار الكندي
و الاسترليني و اليويرو و غيرها المهم هي الشركة الي نت مسجل فيها هي الوسيط بينك و بين البنك
هي التي تدفعلك بالعملة التي انت اخترتها