PDA

View Full Version : كل المؤشرات الفنيه تعيد رسم نفسها

Ahmed Mansour
10-22-2019, 22:11
طبعا انا هنا بتكلم عن تجربتى انا الشخصيه وان راى دا ماهوش ملزم نهائى لاى عضو لكن الحقيقه بناء على تجربتى وانى تقريب كدا جربت كل المؤشرات الفنيه اللى موجوده فى الميتاتريدر حتى المؤشرات الخارجيه اللى بتم اضافتها واتاكد فعلا ان كل هذه المؤشرات غير صالحه تمام فى تداولاتى وان كلها تقريبا بلا استثناء بتعيد رسم نفسها واتاكدت اكتر من كدا لما بقيت اتابع بعض الاشخاص اللى بقالهم فترات كبيره داخل هذا السوق وابص على الشارت بتاعه مافيش فى اى مؤشر شغالين بس على الترنداد ومناطق العرض والطلب اللى بيطلعها بنفسه هنا اتاكد ان راى صح وان المؤشرات دى ماينفعش اصلا تكون عندك على الشارت دا راى الشخصى ياريت لو كل واحد عنده راى مخالف يتفضل يعرفنا وجهه نظره بخصوص هذه المؤشرات

Abdullah81
10-22-2019, 23:03
هى حقيقة فعلا ولكن فى بعض المؤشرات الجيدة ولكن تقدر تقول ان 90% من المؤشرات تعيد رسم نفسها
وقد تعطيك اشارات بيع وبعد عدة دقائف تتحول الى اشارات شراء وتكون النتيجة تشتت لذلك استخدم المؤشرات كعامل مساعد فقط
يعنى حلل تحليلك الاساسى والمؤشر يكون عامل مساعد لذيادة الثقة فى تحليلك

btctrader
10-22-2019, 23:09
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بالفعل أخي بشكل عام المؤشرات و خصوصا التي تأتي مع منصة الميتاتريدر ، دائما ما تتحرك متأخرة عن السعر بحيت انها تتحرك بعده ، و يفضل استعمالها لمعرفة قوة الاتجاه الذي هو فيه السعر ، و أنا أيضا أنصح بعدم الاعتماد عليها كليا للدخول في الصفقات بل جعلها أدوات مساعدة فقط لتأكيد تحليلاتنا الأساسية، لانها غالبا تتحرك متأخرة و تتبع السعر فقط و الاعتماد بشكل أساسي على التحليل الفني للسعر بنفسه، من دون إستعمال أي أداة باستثناء الفيبوناتش التي هي من أقوى الأدوات في التحليل الفني ، إذ أن هناك العديد من الطرق لتحليل السوق دون الاعتماد على المؤشراة ، كموجات إيليوت أو النماذج السعرية و غيرها. تحياتي

doaa sary
10-23-2019, 15:32
معاك دا بالفعل المؤشرات معظمها فيها اخطاء بتعيد رسم نفسها وبتدى اشارات متاخرة ممكن بسبب انها لاتواكب العصر السوق متغير ومينفعش مؤشر كنت بشتغل بية من5سنين يناسب العمل حاليا
عشان كدا لما تفشل استراتيجية لابد ان ندور على غيرها فورا السوق فية اكتر من100 استراتيجية

Abu_Yassin
10-23-2019, 21:59
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة مرحب أخى الكريم تتعدد طرق التداول منها ب أستخدام المؤشرات ومنها بدون مؤشرات وشخصيا لا أفضل أسخدام المؤشرات وبالتوفيق لك ولجميع أعضاء المنتدى الكريم

Sofien
10-24-2019, 05:15
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، إعادة رسم المؤشرات لنفسها هو من أهم الأسباب الذي جعلني اتخلى عن استعمالها مجدداً

لأنه عند مراجعة المؤشر في الفترات السابقة ( يوم ، أسبوع ، شهر ... ) كل الإشارات التي يعطيها المؤشر هي إشارات بالغة في الدقة

و لا يوجد فيها أي خطأ حيث يمكنك تحقيق الربح في كل الإشارات فرضياً، لكن عملياً حين تستعمل ذلك المؤشر على سوق متحرك في الوقت الحالي

يتجد أنا النتيجة عكس ذلك تماماً و لا يمكن الإعتماد على الإشارات الموجودة أبداً

Fox5032
10-24-2019, 07:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سوق الفوركس يعيد نفسه يعني الي حصل قبل كده هيرجع يحصل تاني السوق يتكون زي الماضي وعلي فكرا دي نظاريه اسمها إعادة التكوين ايوه مش مظبوطه قوووي بس هو بيقول السوق هيطع زي محصل قبل كده هينزل هيحصل بعد كده
. وشكرا

samir33
10-24-2019, 15:16
من المعروف ان المؤشرات كثيرة جدا لكن هناك مؤشرات مشهورة يستعملونها
في التداول بالتحليل الفني و كانت هاته الطريقة ناجحة لحد ما الاان هده المؤشرات
تتبع السعر و تعيد رسم نفسها لدالك يتجه التجار الى الاعتماد على استعمال الاخبار
الاقصادية و السياسية وتحليلها للتنبأ بحركة اتجاه اسعار العملات و فتح صفقات طويلة المدى