PDA

View Full Version : البنوك الكبرى تقدر تنتقم من السوق

Ahmed Mansour
10-22-2019, 22:32
طبعا كلنا عملنا كدا لما تخسر صفقه واتنين وتلاته تقول بس اللى فاضل من حسابى دا هاطيره وبتروح داخل صفقات انتقاميه قال يعنى بتنتقم من السوق طبعا يعنى دا كلام فاضى مش انته ولا انا ولا مليون متداول يقدروا ينتقموا من سوق زى الفوركس دا طبعا دا بعيدا عن ان الفكره دى فى حد ذاتع مش صحيح بس اكيد حصلت لكتير مننا وانا واحد من ضمن اللى كان بيعمل كدا لكن باعتبار البنوك خاصه البنوك الكبرى بتملك محفظه ماليه ضخمه هل تقدر البنوك تعمل حاجه زى كدا يعنى مثلا اتفاق بنك او اتنين انهم يضخوا سيوله كبيره فى زوج معين بتغير اتجاه الزوج دا طبا ماحدش يكلمنى عن المخاطره دى مش تعتبر مخاطره دى تعتبر كارثه لكن السؤال عن مجرد افتراض هل دا ممكن يحصل ويستجيب فعلا السوق لحاجه زى كدا

Abdullah81
10-22-2019, 22:51
على فكرة فى اكثر من قضية اثبتت ان البنوك الكبرى تتلاعب بسوق الفوركس بالفعل
يمكنك البحث عن هذا الامر وتم تغريمها بالمليارات بس للعلم البنوك دى بتكون كسبت 50 ضعف هذه الغرمات
للاسف سوق المال به تلاعب مثل اى سوق اخر ولا يوجد سوق نزية بنسبة 100% ابدا

zeinaa
10-23-2019, 03:11
اخى الكريم هذا ما يسمى بمفهوم صناع السوق على حد علمى
اى ان صناع السوق يكونوا عبارة عن البنوك الكبيرة والشركات الكبيرة
اللى بيكون راس مالها كبير جدا وبالتالى مع قوة راس المال من الممكن ان يقوموا باخذ اتجاه السوق لمصلحتهم
وبالتالى يكون المتداول الصغير ذو راس المال الصغير هو المظلوم
لان من الممكن ان يخسر امواله بكل سهولة بسبب صناع السوق
وكما قولت ان البنوك والشركمات الكبرى تقوم بضخ اموال كبيرة جدا وسيولة كبيرة فى سوق الفوركس
مما يجعلنا من الممكن ان نرى تحركات عنيفة للسعر غير مبررة وغير مفهومة

Sofien
10-23-2019, 05:35
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، لا أظن أن الأمر كذلك حيث يتفق بعض البنوك لينتقموا من الفوركس ويحدد فيه إتجاه جديد يمكنهم من الربح

لأن من يعمل في البنوك هم ناس على أعلى طراز من الإحترف ومن ميزات المحترفون أنهم لا يخترن أبداً ويتمشون مع التدفق الطبيعي

للأسواق والعلم عند الله ، أنا شخصياً لا ابحث عن المعلومات المتعلقة بالفريكس التي لا تنفعني في المتاجرة اليومية

ولا اهتم إلى البنوك وطريقة عملها في السوق ، تقبل مروري وسلام

Abu_Yassin
10-24-2019, 00:26
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة مرحب أخى الغالى مشكور على الشرح والتوضيح والبنوك هم من صناع السوق ومن يصنعون الأتجاه وفى انتظار المزيد من المواضيع الهادفة لتعم الفائدة على الجميع وبالتوفيق لك ولجميع أعضاء المنتدى الكريم