PDA

View Full Version : كيف تغتنم الفرص أثناء التداول

amedz
10-25-2019, 12:19
يوجد عدة طرق لاغتنام الفرص ومنها مثلا متابعة الأخبار الإقتصادية المهمة للدول التي تقوم بتداول عملاتها في سوق الفوركس كالولايات المتحدة الأمريكية والإتحاد الأوروبي واليابان وغالبا ما يفضل متداولي الفوركس الإعتماد على هذه الطريقة في التداول من أجل إغتنام الفرص في أعقاب صدور الأخبار الاقتصادية الهامة والتي عادة ما يعقبها تحركات ملحوظة في أزواج العملات الطريقة الاخرى من خلال متابعة وقراءة الرسوم البيانية بشكل دقيق حتى تتمكن من مراقبة التداولات على أساس النماذج البيانية حيث تعتمد هذه الطريقة على فكرة أن التاريخ يعيد نفسه بإستمرار من ناحية ومن ناحية أخرى أن الإتجاه العام للسوق هو صديق وبالتالي يجب السير مع الإتجاه العام للسوق وليس عكسه

Ahmed Mansour
10-25-2019, 12:29
هو الموضوع تقليدى جدا ومافيش فى اى جديده ولا اى حد هايستفيد منه اى حاجه انا كنت فاكر فى حاجه مختلفه الحقيقه الملخص انته بتتكلم عن التداول من خلال الاخبار اللى بيتم اصدارها بس حتى ماعندكش طريقه ولا اسلوب اقدر اشتغل بيه وقت الاخبار ويكون مربح مع الحركات القويه اللى بتحصل فى السوق انته كل اللى قولته انى اشتغل مع الاخبار وبس معلش انا اسف جدا هو انا يعنى ماكنتش عارف المعلومه الجوهريه دى يعنى الموضوع دا جبلنا سر من الاسرار الخفيه فى الفوركس طيب خلى مع الموضوع اسلوب ولا طريقه علشان يعنى ممكن حد جديد يستفيد او يقول فكره ممكن اشتغل بالطريقه دى لكن كدا الموضوع فاضى خالص

doaa sary
10-25-2019, 14:15
بالفعل اخى الكريم الاخبار الاقتصادية فرصة كبيرة لزيادة الارباح فى وقت قياسى لا يتعدى الدقائق انا عن نفسى بتابع الاجندة الاقتصادية مرة بالاسبوع بفلتر اهم الاخبار اللى هدخل عليها وتكون الاخبار الهامة القوية فقط لونها بيكون احمر بالموقع ودى معناها انها مؤثرة وهتحرك السوق بمئات النقاط بكتب فى تكست وادون كل خبر بالوقت والتاريخ واتابع على الشارت وقت الخبر وبدخل مع الخبر واستفاد

one159
10-25-2019, 22:58
السلام عليكم ورحمه الله تعالي وبركاته
الفكره لا تعتمد علي اغتنام الفرصه الفكره تتكون من التزام بطريقه معينه بادراه راس المال الصارمه السبب من استخدامها الاول ان الفرص تتكرر بصوره يوميه تقريبا ويوميا هناك فرص والاخر هو المحافظه بشكل كبير علي راس المال الخاص بيك
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته