PDA

View Full Version : هل المحترفين يربحون دائما في كل صفقاتهم

عبدالرحمن محمد بدوي
10-26-2019, 19:22
اخي الكريم ليس شرطا ان يكون كل المحترفين يربحون كل صفقاتهم في سوق الفوركس, فهناك العديد منهم يخسرون بعض صفقاتهم ولكن ليست هذه القضية اخواني الكرام علي الاطلاق فالقضية هي ان تخرج كل شهر او كل فترة تداول معينة وانت رابح , اي ان مجموع صفقاتك الرابحة اكبر من الخاسرة وهذه هي المعادلة التي يسعي محترفين السوق لتحقيقها , وليست معادلة ان لا يخسر اي صفقة فهذا لا يحدث الا في الاحلام !!

Ahmed Mansour
10-26-2019, 20:03
انا بس معترض على فكره محترفين دى مافيش فى السوق دا محترفين كلنا هنا بنجتهد وبنحاول ننجح صحيح ممكن تكون بتحقق ارباح كل شهر مافيش مشكله وبقالك سنين فى السوق ونادرا جدا لما بتحصل مرجنه لحسابك كل دا تمام بس اوع تفتكر انك كدا بقيت محترف معلش يعنى دا فى اقل حركه للسوق يطير ليك شغل وتعب سنه مثلا فافين بقا الاحتراف ماحدش هنا بيقول ابدا على نفسه محترف علشان بس مايوهمش نفسه ويعيش فى الاحلام ويصحى على كابوس صعب جدا فكره بقا الربح دى حاجه تقريبا كدا نادرا مابتحصل يعنى الحقيقه تربح صفقه تخسر ادمها عشره ممكن يكون دا عادى فى مجال كبير زى الفوركس المتداول الشاطر هو اللى بيقلل بس من صفقاته اللى بتضرب استوب لكن توصل لدرجه الاحتراف دى بعيده شويه وموضوع الربح دا مافيش حد يقدر يقول على نفسه كدا اصلا مهما كان عند صفقات كسبانه بس هو نفسه عارف انه لسه بيتعلم وهايفضل يتعلم

one159
10-27-2019, 00:25
السلام عليكم ورحمه الله تعالي وبركاته
اهلابيكم جميع اعضاء منتدي فوركس العرب واهلا بجميع الزوار الكرام
كن علي يقين اخي الكريم انه لايوجود في المجال من لم يخسر اي صفقات حتي المحترفين يخسرون بعض الصفقات ولكن ما يميز المحترفين هو الالتزام بقواعد ثابت وادراه راس المال
بالتوفيق للجميع

zakariacr07
10-27-2019, 16:06
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

حتى المحترفون لهم نصيب من الخسارة أخي الكريم و لا يوجد من لا يخسر في الفوركس لأنه عبارة عن تجارة و كما نعرف في التجارة ربح و خسارة لكن المقارنة بين شخص محترف و مبتدئ تكون في أن من لديه خبرة في هذا المجال نجد أرباحه تغطي الخسائر أما بالنسبة للمبتدئ فأغلب صفقاته خسارة و ذلك بسبب نقص عامل الخبرة و كذلك الطمع و الدخول في الصفقات بشكل عشوائي و بدون تحليل دقيق أو يكون وقت الدخول خاطئ فيجب على كل مبتدأ بالتعلم أولا قبل القيام بالتداول لكي لا يضيع ماله هباء و يصاب بالاحباط لان الفوركس بدون معرفة و خبرة يعتبر وسيلة لضياع الأموال.

doaa sary
10-27-2019, 17:16
الاجابة لا مفيش شخص متداوال بالعالم مهما كانت خبرتة بالسوق كل صفقاتة كسبانة مستحيل لان السوق مكسب وخسارة واحنا بشر طبيعى نغلط
لاكن الاهم من كل دة انك فى اخر اليوم ولا الشهر تلاقى ربح زيادة ومكسب وتستفاد هو دة النجاح مش النجاح انك متخسرش لازم نتقبل المكسب والخسارة
والخسارة نتعلم منها

zeinaa
10-27-2019, 23:26
لا يوجد فى الفورمس ما يسمى بريح دائم ومستمر
حتى وان كنت على اعلى مستوى من الاحتراف فى الفوركس
وكنت قد اكتسبت خبرة كبيرة جدا فلا يوجد شخص لا يخسر فى الفوركس
ولا يوجد شخص لا تضرب صفقاته الاستوب لوز حتى لو كان شخص محترف كثيرا
لابد ان تكون هناك نسبة خسارة حتى وان كانت ضئيلة جدا
فقط نحن نحاول تقليلها الى اقل ما يمكن عن طريق ادارة مخاطر جيدة

Sofien
11-05-2019, 06:12
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، فعلاً أخي الكريم الإحتراف في الفوركس لا يعني أن تكون كل الصفقات ربح ويصبح المتاجر

كالمنشار في كل صعود ونزول للأسعار يقوم بأخذ القرار الصحيح وفي تاريخ الفوركس الطويل لم يوجد أي شخص حصل على هذه النتائج

وعلى حسب علمي أحسن نتيجة تداول حققها متاجر في مسيرته كمحترف كان 86 % وهذا يعني أن أمر الخسارة لا مفر منه

ويعتبر جزء لا يتجزأ من المتاجرة المهم هنا هو أن يكون عدد نقاط الربح أكثر من نقاط الخسارة هذا هو الهدف من التداول

ammaralwan
11-05-2019, 12:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته تحياتي الى اعضاء المنتدى المحترم صحيح اخي الكريم لا يوجد متداول لا يخسر نعم يربح الكثير من هذا المجال لاكن لا يوجد تحد 100% في الفوركس للكن حين يتعلم هذا المجال يقلل خسارته كثيرا وعندما يلتقط الفرصه المناسبه يدخل