PDA

View Full Version : ربح صغير افضل من المرجنة

borisforex
10-27-2019, 14:26
في تداول العملات الأجنبية و قبل فتح عملية تداول ، علينا أن نتأكد من أننا نستخدم لوتا صغيرًا لأننا إذا استخدمنا حجم لوت كبيرًا وتراجعت صفقاتنا أيضًا ، فيمكن ان يسبب دلك بمرجنة حسابنا و يضيع كل عملنا الشاق و وهذا هو السبب في أننا يجب أن نستخدم حجم لوت صغير ونكون سعداء للحصول على ربح صغير لانه افضل من المرجنة.

doaa sary
10-27-2019, 17:25
اكيد اخى الكريم مفيش حد بيحب الخساير لما نكسب 2 دولار مثلا باليوم او 5 هنقول لا قليل جدا لاكن الحقيقة ان ال2 دولار فى عمل لمدة شهر يساوى 60دولار ولو هنكسب 5 يبقى ربحنا 150دولار دة مبلغ كويس جدا لان الربح اليومى اة صغير لاكن تراكمى فابعد شهر هيكون مناسب
لكن اكيد الطمع واننا نعلى الوت عشان نكسب اكتر فكرة فاشلة لان ممكن لقدر الله ينعكس السعر ونتمرجكن واحنا محتاجين نحافظ على رايس مالنا لاطول فترة ممكنة ونستفاد

Ahmed Mansour
10-27-2019, 19:18
كلامك تمام والى بيعمل كدا هو اللى بيقدر يحافظ على ارباجه ويستمر فى السوق دا وبعدين النجاح والارباح هنا تراكمى والسوق دا اكبر من اى متداول فا احنا هنا بنحاول نعوم جمب القروش والحيتان يعنى يادوب بنحاول ننجوا بانفسنا فافكره انك تحافظ على راس مالك بس من الضياع والخساره فى السوق العملاق دا لوحده كده يعتبر نجاح ومكسب للمتداول طيب قدرت تحقق مثلا 10% من راس مالك كل شهر عايز اقولك انته كدا عبقرى واذا قدرت تحافظ على المستوى صدقنى فى خلال كام سنه بس هاتبقى حاجه تانيه خالص وماتستعجلش الارباح لو فاكر انك هاتبقى مليونير فى ظرف كام شهر بس يبقى هاتفضل تخسر العمر كله طول ما انته فى الفوركس لكن لو داخل الفوركس وفاهم انه مشروع زى اى مشروع محتاج شغل وتعب وجهد ومع مرور الوقت هاتكبر وتكبر وتبداء يكون هو دا شغلك الاساسى اللى بيدخل عليك ربح محترم شهريا

yokayo
10-27-2019, 20:25
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم انا اجد معك كل الحق حيث ان ربح قليل افضل بكثير جدا من ان تخسر كل راس المال لذلك لابد من ان لا نطمع ولا اكتفي بهذا الربح القليل انا شخصيا اتمنى ان احصل يوميا على ربح قليل وهذا الربح يغني عن المغامره و عن ان اخسر راس مال

zakariacr07
10-27-2019, 21:14
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

أوافقك الرأي أخي الكريم ربح صغير أحسن من المرجنة و ضياع الحساب فمثلا لو كان في رصيدنا 100 دولار فيستحسن أي يكون اللوت الذي ندخل به هو 0.02 او 0.03 و بهذا يكون الربح اليومي من 2 دولار إلى 3 دولار بإعتبار أننا ندخل صفقة واحدة يوميا و في حالة الخسارة لا قدر الله سيكون نفس المبلغ بحيث يمكننا التعويض بسهولة و في نفس الوقت نحافظ على رأس المال و هذه الطريقة يتم تطبيقها حتى حساب يكون فيه 1000 دولار فقط يتم تغيير اللوت فيصبح من 0.05 إلى 0.1 و من الأحسن أن يكون التيك بروفيت ضعف وقف الخسارة مثال على ذلك إذا كان أمر وقف الخسارة محدد عند 30 نقطة فيجب أن يكون التيك بروفيت 60 او 90 نقطة و بالتالي في حالة خسارة 3 صفقات يمكننا تعويض كل ذلك بصفقة واحدة تكون رابحة.

forex_man1
10-27-2019, 21:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخواني وأخواتي فعلا اللوت الصغير بقلل المرجنه بس الاهم من دا استخدام الاستوب لوز دا الاساس مش اللوت الصغر وبعدين معلش يعني انت لو بستخدم لوت كبير شويه وكسبت 3 او 4 صفقات وخسرت واحدة والا 2 ؛ طالما انك داخل ب 1:2 يعني ربح 2 وخسارة 1 او الربح اكتر من كدة تفضل في السليم وحسابك مش يتمرجن
الفرق انك عشان بتخسر ارقام صغيرة ( مع اللوت الصغير ) مش بتحس بيها
طب الحل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بسيطة في الميتا تريدر كليك يمين عند الثفقات المفتوحة نحت واختار profit وبعدين اختار as point يعني يبين النقط مش الفلوس

إذا أعجبك وجب الشكر

mostafa.hamdy640
10-27-2019, 23:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..

مرحب أخى الفاضل والسلام عليكم ..
مشكور على شرح ربح صغير افضل من المرجنة ونصائح مهمة ومفيدة جدا وفى انتظار المزيد من المواضيع الهادفة لتعم الفائدة على الجميع وبالتوفيق لك ولجميع أعضاء المنتدى الكريم
واهلا بكل اعضاء منتدي الفوركس العرب الموقرين
اهلا بكل الزوار الكرام نتمي للجميع التوفيق
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. وبالتوفيق لك ولجميع أعضاء المنتدى الكريم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الفوركس باختصار هو عمليه بيع وشراء العملات والسلع عن طريق منصه ميتاتيدر باستخدام الانترنت لجميع الفئات او الاشخاص في مجالنا هذا
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته...

zeinaa
10-27-2019, 23:18
اتفق معك تماما اخى
قد قدمت موضوع من قبل على هذا القسم وهو يشرح ان
الربح الضئيل المستمر افضل من الخسارة واذا تم تحقيق هذا الربح باستمرار
سوف يكون الامر رائع وسوف تكون نتيجة الاعمال الشهرية تكون ربح وليس خسارة
وبالتالى لابد من المحافظة على ادارة راس المال لانه شئ هام جدا جدا للابتعاد عن مرجنة الحساب
موضوع رائع شكرااااا لك

Sofien
11-05-2019, 05:55
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، من أساسيات التداول الصحيح أنك يجب أن تعمل وتفتح صفقات بلوط مناسب لقيمة المال الموجودة في حسابك وعدد

النقاط وقف الخسارة التي تستخدمها في تجارتك و التي بنسبة لي لا يجب أن تتجاوز 1 % من رأس مالك وهذا مثال عما اتحدث عنه :

حساب فيه 200 دولار : - صفقة يحتاج وقف الخسارة أن يكون فيها 20 نقطة الوت يجب أن يكون 0.1 دولار

- صفقة أخرى يحتاج وقف الخسارة أن يكون فيها 50 نقطة الوت يجب أن يكون 0.04 دولار

لتكون نتيجة كل الصفقات خسارة 1 % فقط والتي هي في هذا الحساب تكون 2 دولار في كل صفقة أرجو أن تكون فكرة واضحة

ammaralwan
11-05-2019, 12:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته تحياتي الى اعضاء المنتدى المحترم شكرا لك اخي الكريم هلى النصيحه صحيح انه ان ربحت القليل احسن من الكثير لانه حين تدخل بلوت كبير قد يعكس السوق عليك وتتمرجن لذالك لا يمبغي التسرع في تكبير الوت

ENGOMA
11-05-2019, 14:13
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
بالطبع شركة انستافوركس محددة لنا لوت صغير و طبعا اي مكسب صغير اهون كتير عن ان حسابنا يتمرجن لا قدر الله و نحمد ربنا لاي اي ربح و طبعا معروف ان الطمع اكبر سبب للخسارة فياريت نبعد عن الطمع نهائي

ashrafshaqwer
12-15-2019, 00:08
بالفعل اخي مكسب قليل افضل من المرجنه فعندما تتمرجن لا يوج. رصيد معك انما مكسب قليل يمكنك التداول به فلا تطمع اخي الكريم حتي لا تتعرض للخسارة والمرجنه والخروج من السوق وتقبلوا مروري

samir33
12-15-2019, 00:45
من المهم في بداية التداول ان نبدأ بحدر في التداول بفتح صفقات بلوت صغير و عدم فتح صفقات كثيرة
و اخد ادارة راس المال بشكل جيد للمحافظة على الحساب من المرجنة و فقدان الحساب
خاصة ادا كان راس المال لا يتعدى 100 دولار يعني صغير لا يمكنه الصمود في حالة تدبدب السوق
لان المبلغ المطلوب للتداول الحقيقي هو 500 دولار على الاقل ليكون التداول مريح

Eman eltaib
12-15-2019, 04:09
بالتاكيد الربح القليل افضل بكثير من المرجنه والخساره الكليه
معلومة مفيده ومجهود مشكور عليه وفي انتظار المزيد
تمنياتي بالتوفيق
تحياتي

مصطفي السيد
12-15-2019, 08:20
اخي الكريم كلامك صحيح تماما ولكنه نسبي بمعني انني يجب ان ادخل الصفقه بلوت متوسط لا يعرض الحساب
للمرجنه اما الواقع يقول اننا لو دخلنا باقل درجات الميكرو فلن نجني الا سنتات بسيطه ولن تشعر باي ربح
هذا في الحال المكسب ومن الممكن ان تخسر تلك السنتات انا شخصيا اري ان خير الامور الوسط لو انك تملك حساب متوسط تستطيع دخول الصفقه بمخاطره متوسطه والاهم هو التعلم الجيد ودخول الصفقه من مكان جيد