PDA

View Full Version : الصفقات الرابحه بتقوى القلب

Ahmed Mansour
10-28-2019, 11:41
فعلا المتداول منا لما بينفذ صفقه واتنين وتلاته وكل الصفقات تضرب الهدف الواحد بيحس بقوه كدا والثقه فى النفس بتزيد ودا بيأثر على الصفقات اللى بعد كدا فكره انك تقرر انك تدخل الصفقه من غير خوف ولاتردد دا فى حد ذاته شعور جميل جدا اوقات كتير وقت الخساره بتكون محلل الزوج صح جدا ومتاكد من الاتجاه العام للزوج وهاتدخل من نقطه كويسه جدا لكن علشان فى اكتر من صفقه ضربت الاستوب قبل كدا بتكون خايف وانته داخل الصفقه الجديده واحيانا بتردد ويمكن فى الاخر تقرر انك مش هاتدخل الصفقه دى خوفا من الخسائر الاكتر وتقريبا كدا هتلاقى الصفقه دى هاتنجح وهاتجبلك الهدف اللى كنت محدده بظبط ويمكن فى وقت قصير جدا دا اللى بيحصل وقت الصفقات اللى بتحقق خسائر واعتقد ان العكس بيحصل مع الصفقات اللى بتحقق مكاسب زى ماقولت قلبك بيكون اقوى مش خايف حتى ولو الصفقه دى خسرت فالنجاح بيحب النجاح لكن دون تهور او دخول بشكل عشوائى علشان ماتخسرش كل حاجه

doaa sary
10-28-2019, 18:48
صحيح احيانا كنت بدخل صفقات كتير باليوم سكالبينج ممكن اوصل ل5 صفقات وكلهم يضربو الهدف وياسلام لو داخلة بمخاطرة ولوت عالى واعمل ربح كبير بكون مبسوطة جدا الارباح حلوة مفيش كلام
لاكن يجب نحذر من الثقه الزائدة والغرور لان السوق مش مضمون ولا دايم وممكن فى مرة نخسر كل اللى عملناة فى لحظة

Abdullah81
10-28-2019, 19:47
اكيد مع تلاحق الصفقات الرابحة الثقة تزيد وتصبح متفائل جدا المهم هنا ان تفرق بين الثقة والغرور
لانك الغرور بياثر على التداولات القادمة وبتعاند السوق لذلك يجب ان تكون على معرفة جيدة انك ممكن تتعرض لخسارة
وده هيخليك واعى ومش هتتغر بنفسك

WASEM DALLOUL
10-28-2019, 20:02
السلام عليكم
طبعا يا اخي الكريم كلما زادت عدد الصفقات الرابحة كلما ازادت الثقة بالنفس والثقة بالاستراتيجية المتبعة ولكن هنا يجب ان ننتبه على ان الثقة الزائدة بالنفس هنا تضر ولا تنفع لان سوق الفوركس ليس له امان وغدار
وبالتوفيق للجميع

yokayo
10-28-2019, 23:26
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم الصفقات الرابحه حقا تجعلك لديك ثقه اكبر وانت تداول في الصفقات التي تكون بعد هذه الصفقات الرابعه و هذه الثقه تعطيك المزيد من التحليل الصحيح والجيد الذي يجعلك تربح اكثر واكثر لذلك انا احب هذه الثقه في عمل الفوركس

مصطفي السيد
10-29-2019, 00:14
الثقه في النفس مطلوبه والجيد ان تكون مبنيه علي اساس من النجاح والنجاح في رايي
يقود الي النجاح وليس الي الغرور لان الغرور صفه ذميمه لا تستولي الا علي الاغبياء