PDA

View Full Version : إدارة الضغوط النفسية

amedz
10-29-2019, 09:13
اترك كل مايشغل بالك عند الدخول الى السوق حافظ على هدوء أعصابك
فالتعامل مع الضغوط النفسية وبخاصة بعد خسارة صفقة قد يكون شاق جدا ولكن إذا كنت ترغب في تحقيق أهدافك وتحقيق ارباح فمن الضروري محاولة إدارة هذه الضغوط والتي تحدث على الأغلب نتيجة قلة المعرفة فالكثير من المعرفة حول العملات والسوق التي تتداول فيه والبيانات التاريخية لكل منهم من شأنه قد يساعد في تخفيف حدة هذا التوتر

Ahmed Mansour
10-29-2019, 11:24
الضغط النفسى والعصبى دا من اصعب الامور فى السوق وفعلا بياثر بشكل كبير ويمكن بشكل اساسى على المتداول وعلى فكره هو دا الاساس فى المتداول الناجح والمتداول الفاشل انا وانت ممكن نكون بنحلل الازواج صح واتفقنا على اتجاه زوج معين صاعد مثلا وانا دخلت صفقه وانته دخلت صفقه اللى هايفرق الصفقه الناجحه من الصفقه الفاشه هو العامل النفسى رغم اننا داخلين فى نفس الاتجاه وعلى نفس الزوج لكن الزوج عكس كام نقطه بدات اتوتر ققرت ادخل صفقه تانيه فى نفس الاتجاه الزوج عكس اكتر الخسائر بدات تزيد مش عارف اعمل ايه دخلت صفقه تالته بحجم اكبر ويستمر المسلسل حتى مرجنه الحساب والمتداول الاول اللى عنده عامل نفسى مظبوط ومسيطر على نفسيته خسر صفقه واحده بس فيها كام دولار من حسابه والتانى خسر حسابه كله

qqq10
10-29-2019, 18:38
السلام عليكم ورحمه الله تعالي وبركاته
اهلا بكل اعضاء منتدي الفوركس العرب
اسواق المال تحتاج الي فعلا هدودء في الاعصاب الخاص بالمتداول مع عدم الاستعجال في الدخول والخروج من الصفقات مع الالتزام الصبر
نصيحه للجميع الالترام بادراه راس المال والله الموفق للجمييع
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته