PDA

View Full Version : ليه طموح اعضاء المنتدى القدامى مش عالى ؟

Reem Tarek
10-30-2019, 20:39
السلام عليكم

يمكن دا أغرب موضوع هتقروه بشكل عام فى المنتدى ، محدش يزعل منى بس بحس طموح الناس هنا مش عالى و خاصة القدامى يعنى الناس بقيت مهتمة بالردود فى المسابقة عشان بونصها قابل للسحب لكن مفيش حد عنده طموح التوسع و تعلم الفوركس ... لو انت حسبتها صح هتلاقى أن ١٠٠$ بونص افضل الف مرة من ٣٠$ قابلة للسحب من ال ١٠٠$ تقدر تعمل الف لو انت متعلم كويس .

الغريب ان كلام الناس و ردها على الموضوعات بيعجبنى جدا بيعجبنى لدرجة أن عندى اعتقاد أن ازاى الناس العظيمة دى الى بتكتب كلام كويس و بيعملوا إدارة رأس مال ...مبيقدروش يكسبوا من البونص و بقوا يهتموا بالمسابقة مش عشان هما عايزين يهتموا بيها عشان فلوسها مضمونة بس ... فدا بيسببلى احباط كحد لسه بيحاول يتعلم .. لان الناس القديمة بتبعد عن التداول و مبتكسبش منه بالقدر الكافي.

فانا نفسى اعرف ايه سبب دا ...ليه الناس طموحها مش عالى ،يعنى محدش عنده طموح يكسب و يودع و يحط نفسه فى حساب بدون شروط و يكبر بقى فى المجال حتى لو فى شركات تانية انا بتكلم على المبدأ نفسه انا بعتذر لو حد زعل من كلامى بس بجد نفسى افهم لانى لما بفكر بعمق باحبط جداا جوا نفسى و بفكر أن عمرى ما هوصل

شكرا للتقدم

doaa sary
10-30-2019, 21:09
ومين قالك اننا مهتمين بالمسابقه فقط انا وحدة من الناس بقالى بالمنتدى اكتر من 6سنين ونص تقريبا واكتسبت خبرة كبيرة وردودى بين المسابقه وقسم الموسوعه وبين قسم النقاش العام
ودخلت النقاش العام لانى شايفه انة قسم فاضى والناس فية قليلة جدا وتقريبا المشاركات منعدمة
اكيد عندى هدف ونفسى احقق حلمى واكسب كتير واعمل ايداع كبير واغير حياتى المادية للافضل
لكن زى ماقولت تركيزى بالمسابقه مش عشان الربح قابل للسحب فقط
لا عشان المسابقه بتخلينا داخلين فى سباق مع ناس تانية وكانها تحدى نثبت اننا افضل من غيرنا يعنى انا اول مرة اشتركت بجولة خدت مركز 40 ! طبعا بعدها بعدت شوية لكن رجعت افضل من الاول واشتركت مرة اخرى لحد ماوصلت ال30 ومرة12 ومرة 8 يعنى كل مرة بتقدم عن المرة اللى قبلها ودة مش عيب اننا نشترك فى مسابقة او فى القسم الاعلى للبونص بالعكس دة حاجة كويسة
انا عندى طموح افضل فى المنتدى دايما واحقق نجاح اكبر وبونص اعلى وازود دخلى وبشارك فى اى قسم مش المسابقه فقط يعنى بونص للتداوال شهرى وسحب ربح من المسابقه يعنى مكسب من ناحيتين

mostafa.hamdy640
10-30-2019, 21:11
$$$ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته $$$

$$$ مرحب أخى الفاضل والسلام عليكم $$$
مشكور على شرح / ليه طموح اعضاء المنتدى القدامى مش عالى ؟ ونصائح مهمة ومفيدة جدا وفى انتظار المزيد من المواضيع الهادفة لتعم الفائدة على الجميع وبالتوفيق لك ولجميع أعضاء المنتدى الكريم ....
واهلا بكل اعضاء منتدي الفوركس العرب الموقرين ..
اهلا بكل الزوار الكرام نتمي للجميع التوفيق....
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. وبالتوفيق لك ولجميع أعضاء المنتدى الكريم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الفوركس باختصار هو عمليه بيع وشراء العملات والسلع عن طريق منصه ميتاتيدر باستخدام الانترنت لجميع الفئات او الاشخاص في مجالنا هذا وشكرا ليك .
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته $$$

Reem Tarek
10-30-2019, 21:12
ومين قالك اننا مهتمين بامسابقه فقط انا وحدة من الناس بقالى بالمنتدى اكتر من 6سنين ونص تقريبا واكتسبت خبرة كبيرة وردودى بين المسابقه وقسم الموسوعه وبين قسم النقاش العام
ودخلت النقاش العام لانى شايفه انة قسم فاضى والناس فية قليلة جدا وتقريبا المشاركات منعدمة
اكيد عندى هدف ونفسى احقق حلمى واكسب كتير واعمل ايداع كبير واغير حياتى المادية للافضل
لكن زى ماقولت تركيزى بالمسابقه مش عشان الربح قابل للسحب فقط
لا عشان المسابقه بتخلينا داخلين فى سباق مع ناس تانية وكانها تحدى نثبت اننا افضل من غيرنا يعنى انا اول مرة اشتركت بجولة خدت مركز 40 ! طبعا بعدها بعدت شوية لكن رجعت افضل من الاول واشتركت مرة اخرى لحد ماوصلت ال30 ومرة12 ومرة 8 يعنى كل مرة بتقدم عن المرة اللى قبلها ودة مش عيب اننا نشترك فى مسابقة او فى القسم الاعلى للبونص بالعكس دة حاجة كويسة
انا عندى طموح افضل فى المنتدى دايم واحقق نجاح اكبر وبونص اعلى وازود دخلى وبشارك فى اى قسم مش المسابقه فقط يعنى بونص وسحب ربح من ناحيتين

ربنا يوفقك انتى محترمة و انا بحب ردودك لانى بحسها صادقة بجد و بستفيد منها

بس انا تعبت من الخسارة و جالى احباط و الموضوع دا جه فى دماغى فقولت اطرحه

Ayman Abdellatif
10-30-2019, 21:17
اختى الفاضلة ارى ان تصورك غير صحيح فليس معنى ان من يشارك فى المسابقة انه قد اخفق فى الحفاظ
على رصيد البونص الخاص به او انه يفضل مبلغ يسحبة عن مبلغ يتداول فيه فان الاشتراك فى المسابقة
لاكبر دليل لك على ان الاعضاء القدامى لديهم من الخبرة فى طرح الموضوعات و الرد على الاسئلة التى
تطرح بناء على ما تعلموه عن التداول طوال فترة ممارستهم له و بالتالى فهم يساعدون الغير فى الحصول
على المعلومة بشكل صحيح بعد العناء الذى و جدوه اثناء التعلم فكون ان المتعلم مضى وقتا فى التعلم و اطلع
على الكثير فيما يخص التداول فان هذا سوف يسهل الطريق للغير لكى يتعلموا التداول و التحليل بشكل اسهل
و اسرع و انا مضى لى فى المنتدى تقريبا ثلاث سنوات و اشارك فى معظم الاقسام التحليل و قسم التعلم
و قسم المناقشات العامة و قسم الموسوعة و رببما ان قسم الموسوعة قد ضم العديد من المشاركين فيه
فان هذا اصبح بمثابقة سباق فى نقل المعلومة الصحيحة للغير و كذلك فى تصحيح بعض المفاهيم لدى البعض
تمنياتى لك بالتوفيق

skylol
10-30-2019, 21:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اختي الغالي بخصوص سؤالك اولا حاجة العمل في قسم موسوعة الفوركس له هدفين هدف اول الحصول على الفائدة (افادة واستفادة) وراح تحصلي على بونص شهري (وبونص قابل للحسب) وبالنسبة لي انا منتظر في الكثير من الاقسام حتى في الدعم الفني بكون لي تواجد وبالنسبة لي انا كل فترة بقوم بعمل ايداع واتداول عليه بطعا الايداع لا يكون كبير وبكون مخصص للمخاطرة العالية (التداول وقت الاخبار) وعلى فكرة انا النسبة الماضية قمت بعمل ايداع 300 دولار من ارباح البونص والحمدلله استطعت عمل ارباح جيدة وكانت بداية مشجعة وفي متداولين بكونوا غير قادرين على عمل ايداع ممكن يكونوا محتاجين المبلغ الي سحبوه من التداول على البونص وخلي بالك مش لازم الي بكسب يجي يقول للاعضاء انا بكسب الافضل دائما العمل بصمت عشان المتداول يعمل باريحية عشان لما يخسر ما يجي يقول الناس حسدتني وبالتوفيق للجميع

mah2020
10-30-2019, 21:24
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اختي الفاضله احيكي علي موضوعك ولكن اختلف معاكي اولا معظم الناس اللي شغاله في المسابقه غير
معتمدين علي المسابقه فقط بدل في ناس بتعمل ربح عالي جدا من خلال التداول ماشاء الله بدون ذكر اسم اي حد
وفي اكتر من حد نزل كشف حساب ليه عن فتره قصيره خلال تداوله كانت ما شاء الله كويسه جدا انا شخصيا غير
معتمد علي جوايز المسابقه نهائي والله انا الحمدلله اصبح عندي خلفيه كبيره عن الفوركس وادراه راس امال
وامته افتح عقد وامته اقفله واصبحت باقي الاقسام غير مفيده ليا من كتير ما حفظت اللي واصبح مفيش
معلومه جديده تضاف منها فيها اكيد هتكون
مفيده للناس اللى لسه مبتدئه ولكن بنسبالي و كل ما يهمني في المسابقه
ودا الشئ الاهم فيها ان فيها حوارت حديثه مباشره كل يوم بينزل سؤال جديد سواء انا اكنت اعرفه او لا
ودي حاجه مفيده في حد ذاتها وزتت بعض المعلومات كانت متغيبه عندي

ohabaiba
10-30-2019, 21:31
اختي الفاضله للعلم من اكثر الاقسام التي بها استفاده هو قسم المسابقه لانه ليس قسم تقليدي ولكنه قسم متجدد
وكما انتي تقولي فانه به معلومات غزيره وبالتالي الهذف من القسم اصبح محقق وبالنسبه للمشاركه في الاقسام
الاخري فان الاعضاء القدامي وانا ساكمل عامي الرابع بهتم بجميع الاقسام ولكن للعلم اختي ان قسم المسابقه
له فوائد كبيره اولها وهو البونص ثم البحث علي العلم حيث انه اصبح اعضاء كثيرون يبحثون عن العلم حتي
يحظوا باجابه الاسئله وهذا هدف كبير بالتالي فان الاغلبيه تعلم وتثقف فانه في قسم المسابقات تم مناقشه
اداره راس المال بشكل جيد وباكثر من موضوع وايضا تم مناقشه مؤشرات التحليل الاساسي حيث ان بعض
المتداولون ينفرون منه ولكن في المسابقه تم المناقشه وبشكل جيد
المسابقه جيده لمن يرد ان يستفيد ولاريشترط قديم او جديد

snnaky
10-30-2019, 21:38
بصراحة مش عارف حضرتك بنيت كلامك بناء على اى اساس ؟ طيب خلينى اسأل حضرتك بشكل مباشر وانا من الأعضاءالقدامى وبالتالى موضوع حضرتك فية تخصيص ونظرةاحادية لا اجدلها اى مبرر
طيب حضرتك بتقولى لا اجد حد عنده طموح التوسع و تعلم الفوركس ازاى يعنى ممكن تشرحى
بصراحة حتى انتى فى موضوعك لم تضعى لنا اى دليل اومبررات سوى انة هذا احساس وانا الحقيقة لا اجد اى مبرر لهذا الأحساس غير انة احساس منزوع اليقين وان صدق على شخص لايمكن اضفاء هذة الصبغة على المجموع انا الحقيقة الوحيدة فى المنتدى لاتقبل اى نقاش المنتدى اصبح مليء بموضوعات غير مفيدة وبعضها سطحى جدا خاصة من الأعضاءالجدد ولايمنع ان هناك بعض الموضوعات الممتازة ولكن للأسف اصبحت اغلب الموضوعات المطروحة لاجديد فيها واغلبها فى افضل الأحوال مكرر

tazi larbi
10-30-2019, 21:44
السلام عليكم اخي الكريم موضوع ممتاز والله ان اشتراكي في المسابقة ليس لاخذ المال فقط لان المواضيع لها قيمة يعني لو تقارن ردود الموسوعة بالاقسام الاخرى تجد هناك فرق كبير جدا عنها تجد هنا ردود قيمة لان قواعد المسابقة تفرض شروط معينة.
ثم ان المنافسة ليس بها اي عيب واصبحنا نكتب ردود واسئلة مستواها يعلو مرة بعد مرة ووجود الاعضاء القدمى كما قلت هو براي افضل تحفيز للاعضاء الجدد فمثلا عندما يجد احد مثلي منذ2013 ومازلت موجود واعمل بنشاط يتاكد ان المنتدى صادق والشركة ايضا والا لما كان هذا الاستمرار والوجود.
اما عنمال المسابقة ولنكون صرحاء وصادقين مع بعض لا احد يدخل الفوركس لانه فقط يحب الفوركس اكيد نبحث عن ارباح ليس فقط لتحسين دخلنا وانما نحلم ان يكون لنا رصيد اكبر واكبر ولما لا نحقق به احلامنا ومشاريعنا على ارض الواقع لذى وجود الجائزة المادية محفز وكما قالت الاخت دعاء يجعل للمنافسة اقوى وكلنا نتقدم مرة على مرة في الترتيب مما يعني اننا نتقدم ايضا في التعلم واحتراف الفوركس ولنا طموح كبير اخي والله لكن ربما لزلنا لم نصل لنقطة نقول فيها الان انا محترف اتمنى لكم النجاح والله الموفق

mostafa.hamdy640
10-30-2019, 21:51

مشكور على شرح / ليه طموح اعضاء المنتدى القدامى مش عالى ؟ ونصائح مهمة ومفيدة جدا وفى انتظار المزيد من المواضيع الهادفة لتعم الفائدة على الجميع وبالتوفيق لك ولجميع أعضاء المنتدى الكريم ....
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. وبالتوفيق لك ولجميع أعضاء المنتدى الكريم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الفوركس باختصار هو عمليه بيع وشراء العملات والسلع عن طريق منصه ميتاتيدر باستخدام الانترنت لجميع الفئات او الاشخاص في مجالنا هذا وشكرا ليك .

theprof
10-30-2019, 22:04
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم تحيه طيبه وبعد بالنسبه لموضوعك عن الناس القديمه اولا بحترم رايك اكيد ونظرتك في انه الناس القديمه كل همهم المسابقه عشان بونص قابل للسحب وكل شهرين مبدايا الناس بتشارك ف للمسابقه مش للبونص ولكن قسم المسابقه المشاركه فيه في حد ذاتها فيها أفاده كبيره جدا لاي حد بيكتب هنا وانا اول ما دخلت كان همي بس البونص وخلاص بس صراحه بعد فتره اصبحت موسوعه الفوركس افضل الاماكن اللي ممكن تلاقي فيها الافاده اللي اي حد يتمناه في المجال.انا واحد من الناس بسعي للاستفاده من القسم هنا.حاجه كمان فيه ناس كتير هنا اعرفهم ممتازين في العمل وبيحافظوا ع البونص وكمان بيعملوا اداره راس مال اذا ليست قاعده انه كل واحد قديم يسعي فقط للبونص القابل للسحب.تقبل تحياتي اخي الكريم اتمني اكون قد افدتك

alym
10-30-2019, 22:05
اختي الفاضله في الحقيقه انا اختلف معك في الاشياء التي قمت بذكرها فليس معنى ان يقوم الاعضاء القدامى بالاشتراك في المسابقه
و وضع ردود في قسم موسوعه الفولكس انهم يخسرون في التداول هذا ليس صحيح فاغلب الاعضاء القدامى يضعون المشاركات الخاصه
بهم فى اقسام كثيرة فى المنتدى فمنهم من يهتم بقسم موسوعه الفوركس ويضع به المشاركات وايضا يضع التحليلات في القسم الخاص
بالتحليلات ويضع موضوعات اخرى في اقسام متعدده في المنتدى وسوف اضرب لك مثال على الردود التي اقدمها في المنتدى بما انني
عضو من الاعضاء القدامى في المنتدى فانني دائما اقوم بتنويع المشاركات بين قسم موسوعه الفوركس و قسم نقاشات التداول و قسم
نادي التجار وايضا في القسم التعليمي الخاص بالمنتدي وحتي القسم الخاص بعمله البيتكوين الرقميه هذه الاقسام دائما اضع بها ردود
لذلك اختي الفاضله فانني ارى ان وجهه نظرك هي خاطئه

snnaky
10-30-2019, 22:46

وادى نموذج من النماذج اللى بهدلت المنتدى وجابت لنا الضغط والسكر وكل قرف والنماذج دى هى جايبة لنا احباط من المنتدىوالشغل فية للأسف
المحترم دة عامل رد ومش مكفية ان الرد بدون اى رد وملهوش اى ستين لازمة لا لا كمان بيعملة تكرار تانى يعنى الأخ بيكرر الرد اللى ملوش رد برد تانى فى نفس الموضوع كوبى وبيست ؟
مقدرش اقولة اى حاجة طالما السيستم هو المسؤال عن تواجد هذة النماذج

zakariacr07
10-30-2019, 23:31
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

أولا أختي الفاضلة هل هذا سؤال أم موضوع لأنه إذا كان سؤال المفروض أن لا تقومي بالرد و إذا كان موضوع فيجب أن يبدأ بنظرة عامة. أما بخصوص طموح الأعضاء القدامى فلا يستطيع أي أحد من الأعضاء بالتنبأ بطموحهم لأنه ممكن أن يكونوا لديهم رأس مال ممتاز و يتداولون من حر مالهم و لم ينكروا فضل المنتدى عليهم لذلك يقومون بمساعدة المبتدئين من حين لأخر أما فيما يخص البونيص القابل للسحب فهو من حق كل عضو في المنتدى سواء كان قديم أو جديد ، و نقاشك هذا أعتبره فكرة لنيل الأولوية في المسابقة لأنه مخالف لشروط المسابقة و كان من الممكن فتحه في قسم آخر و أظن أنه لا أحد يؤثر في الآخر لأنه لو تاثرنا لما واصلنا في هذا المجال و ليس لنا الحق في التدخل في أمور الآخرين أنا ظننت للحظة بأنك شرطية المنتدى بما أنك راقبتي كل القدامى.

مصطفي السيد
10-31-2019, 09:57
اختي الكريمه انا اختلف معكي في تصورك عن الاعضاء القدامي للمنتدي فانا عن نفسي اعمل مشاركات في كافه اقسام المنتدي وليس في المسابقه فقط وهناك من يتداول بالبونص ويحقق ارباحا ولكنه لا يذيع ذلك عملا بالمثل القائل داري علي شمعتك واحب ان اقول لكي ان مجال الفوركس يحتاج الي وقت وجهد كبير لكي تشعري فيه بالنجاح او تحققي فيه نفسك انا اعمل فيه منذ ثلاث سنوات واعتبر نفسي لازلت مبتدأ الفوركس كالبحر كلما تعمقت فيه تشعرين انكي لا زلتي علي البرلا زال امامك الكثير من التعلم والتدريب ولاداعي للشعور بالاحباط من اول الطريق يمكنك تجريب الكثير من الاستراتيجيات مع الاخذ في الاعتبار اساسيات التحليل الفني الكلاسيكي والبرايس اكشن

qqq10
10-31-2019, 11:11
السلام عليكم ورحمه الله تعالي وبركاته
اهلا بكل اعضاء منتدي الفوركس العرب
اهلا بكل الزوار الكرام نتمي للجميع التوفيق
اختلف معاكي اختي الكريم والسبب اني المسابقه تعمل لمده شهرين دايما فعلا الارباح قابله للسحب مباشر ومفيش حد يقدر يقول ان المسابقه افضل من البونص لانه لو حضرتك اخدت من المسابقه 100 دولار في خلال الشهرين يعني كل شهر 50 ربح صافي مش مبلغ مقارنه بانه لو انت اشغلت ردود مميزه ودقيقه وبها معلومات ومفيده للاعضاء تجد ربما يصلك بونص 200 دولا او اكثر علي حسب جوده المنشورات الخاصه بيك اعتقد 200 تداول تستطيع فقط ان تحصل علي ربح مممتاز منهم طالما تلتزم يعني في الشهرين بتوع المسابقه تحصل علي بونص وليكن 400 بونص مقابل 100 سحب مباشر من العمل في المسابقه اعتقد وافضل البونص لكن تستطيع سحب اكثر من 100 دولار المسابقه بكثير لو اتلزم وكنت تعمل بطريقه جيده
نصيحه للجميع الالترام بادراه راس المال والله الموفق للجمييع
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

Abo Hamdy
11-01-2019, 12:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اختي الفاضلة,

الموضوع جميل جدا وفكرة مناقشة كويسة كان تستاهل تتطرح من بدري حتى , القسم دلوقتي بقى عليه اهتمام اكبر عشان مسابقة يمكن زيه زي الاهتمام بمسابقة افضل التوقعات رغم ان الجائزة مش بتكون كبيرة وكتير لما بنشوف ان المراكز الاولى في المسابقة ثابتة والمراكز الباقية بتتغير وللاسف احنا حتى لو بننافس فأحنا بننافس على مبالغ قليلة من قيمة الجائزة ولكن القسم ده دونا عن باقي الاقسام بينقل خبرات اكتر من اللي بتتنقل في المواضيع التانية وكل سؤال بيوضح مفاهيم اكتر يعني زي ما قولتي لما بتقري الردود بتلاقي اجابات حلوة جدا تفيدك اكتر وحتى الخبرة اللي عندنا رغم وجودها الا اننا بنكتشف حاجات مكناش واخدين بالنا منها وعشان كده بحب اقرا الاسئلة واجاوبها واقرا بعض الاجابات لانها فعلا بتنقل وبتخلينا نشارك خبرات بعض نحو نقط معينة.

محمد جزيري
11-01-2019, 17:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم اما فيما يخص الطموح فليس كل الناس سواسيه والقصه ليس لها علاقة مع القدامى او غير القدامى وبالعكس قلة الحركه فهاذا اكبر دليل على ان الاعضاء اللذين لهم خبره ودراية بالسوق اكبر حرصا على نشر المواضيع الهادفه والاصليه وليس كلام في كلام لا اساس له من الصحه فبأمكاننا نشر 50محتوى يوميا من غير معنى ولا هدف ولذالك فأن قلة النشر دليل على كثرة الحرض في نشر الاصل اما الاهتمام بالمسابقة فهو نفسه الاهتمام بالبونص فلا اختلاف بمعنى عصفورين بحجر ولا ارى اي حرج في الموضوع اما نقطه عدم الاهتمام بالتعلم فلقد اخطأت في تقديرك لان التعلم ليس من المنتدى انما المنتدى افكار واراء وتشاور ونظرات عامه وليست خاصه

salijiji0
11-02-2019, 15:50
السلام عليكم جميعا و بعد

اختي الكريمة كلامك صحيح و لكن المهم في هذا القسم هو كسب ربح قابل للسحب دون تداول بشكل اضافي للاموال التي نسحبها بعد التداول يعني اذا اقترح احدهم
ان تعمل ردود او اجوبة مقابل مال معين فالكل سيبدع و يقوم بالعمل مقابل تلك الجائزة التي يسحبها دون تداول و نحن نعتبره دخل اضافي مع السحوبات من التداول
و هذه همة اضافية في نظري و بالنسبة لي ما ازال اتعلم رغم اني املك حساب ايداع في انستا و في شركة ثانية و اودع بين الفينة و الاخرى لكن لم اصل بعد لمستوى
جيد في التحليل لكي اتفرغ لحساب ايداع كبير و استثمر منه خصوصا و ان الوقت لا يناسبني لكثرة مشاغلي و عملي الاصلي و انا هنا لتزويد دخلي فقط و لا اعتمد
على الفوركس كمصدر دخل قوي و اساسي بل فقط تسلية و تعلم و ربما مع الوقت يتغير هدفي من التسلية للشغل الصح و التفرغ له بشكل اساسي باذن الله خصوصا اذا
كانت الارباح قوية و كبيرة

والله ولي التوفيق و السلام

Midoo55
11-04-2019, 01:54
احياتي اولا انا لا استطيع ان افهم مقصدك يعني ايه الاعضاء القدمي طموحهم مش عالي انا اعتقد ان اكثر الاعضاء الذين لديهم طموح هم الاعضاء القدامي حيث ان معظم هؤلاء الاعضاء لديهم العزيمه القويه والقدره علي تحقيق الاهداف المحدده لهم.
من وجهة نظري ان الاعضاء الجدد هم من يعملون بشكل عشوائي وغير منظم للغايه ونجد ان اكثر المشاكل في المنتدي هي تلك المشاكل المتعلقه بالاعضاء الجدد حيث يقوم معظم هؤلاء اباعضاء بنسخ المنشورات ولصقها وبالتالي لم يعد هناك فائده من معظم هذه التحليلات او المشاركاا.
انا اتفق معك ان عامل التجديد مطلوب للغايه ولكن يجب ان يكون التجديد من خلال عوامل معينه حيث يجب ان يعمل المتداولين القدامي علي تجديد قدراتهم وتجديد نشاطهم وبالتالي يتم تجديد المهاره والنشاط لديهم

amedz
11-04-2019, 09:19
اختي الفاضله للاسف الشديد عندما كنت اقوم بعمل مواضيع في الاقسام الاخرى وكنت اقوم بالرد على اعضاء كثيرون في اقسام كثيره ولكن لم اجد اي تفاعل في الاقسام الاخرى مما دفعني الى الردود في قسم موسوعه الفوركس لوجود تفاعل كبير من الاعضاء ووجود عدد كبير من الاعضاء يتم الرد على اى سؤال يتم طرحه لذلك فليس شرطا ان اعمل في قسم موسوعه الفوركس انني غير قادر على الربح في مجال الفوركس فالرد هنا في قسم موسوعه الفوركس ليس له علاقه بالتداول على الاطلاق لذلك فاغلب الاعضاء هنا تقريبا يفكرون نفس التفكير وهو وضع الردود هنا لوجود التفاعل في القسم عن باقي الاقسام الاخرى ونتمنى في الفتره القادمه بالفعل ان نجد التفاعل في الاقسام الاخرى كما يوجد تفاعل في قسم موسوعه الفوركس لانه من مصلحه المنتدى و مصلحه الاعضاء ان يكون هناك تفاعل في جميع الاقسام وليس في قسم واحد كما يحدث الان

mostafa1998
11-04-2019, 14:19
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اهلا بكم أصدقاءي اعضاء منتدى فوركس
اختي ليس كل القدام في المنتدى كذلك بالعكس اغلبهم بيهتموا بالمضمون اكثر من اهتمامهم بالليكات وغيره ودا فعلا بلاحظه لما الاقي تاريخ دخول اي حد المنتدي من 2013 و2014 و 2015 بجد فعلا ان ردودهم ردود ناس خبيره في الفوركس ومضمون ردودهم جيد جدا ان لم يكن ممتاز لكن ما اتفق معكي فيه هو ان بونص قليل مثلا 80 دولار افضل من 30 او 40 دولار قابلين للسحب لانك لو متعلم جيد وتتداول بحكمة وادارة راس مال محكمة سوف تربح اكثر منه مال قابل للسحب انا مثلا في شهر من الشهور جالي 38 دولار بونص كنت زعلان جدا انه قليل بس ده كان سبب اني اشتغل بادارة راس مال واربح فوق 50 دولار منه وفعلا ده افضل كتير من البونص القابل للسحب
لكن انا مثلا اعمل في جميع الاقسام وليس المسابقه فقط وذلك من اجل البونص الشهري وليس القابل للسحب
بالتوفيق لي ولك وللجميع ان شاء الله

youssef khory
11-04-2019, 15:46
مش كل الناس عندها الثبات الانفعالي والتحكم التداولي والالزام باستراتيجيه العمل المخصصه واداره راس المال الصميمه والالتزام بمناطق دخولنا وخروجنا من سوق العملات فاغلب الناس بتستسهل الامر وتشتغل في المسابقه لان الجوائز بتاعتها كاش وبكده بيكونو ضمنو احدي المراكز ولكن طبعا البونص هو الاهم والحفاظ علي البونص تعتبر الخطوه الاكبر في هذا السوق لان البونص ده هو الفرخه اللي بتبيض بيضه ذهب ولكن استغلالها بالشكل الامثل هو ده الشئ الذي لابد من التطوير منه والاهتمام به بالشكل الامثل الذييمكننا من فرض قوتنا علي سوق العملات والسيطره علي مجريات الامورتمامنا. اما مكسب المسابقه اعتقد ان كل الناس بتسعي الي كتابه ردود ومواضيع بالمسابقه كي ينالو البونص كاش لانهم لا يستطيون التداول وتحقيق ربح اكبر من البونص هذا هو حال العمل في هذا السوق فلا يعيبهم ابدا من لا يملكون القدرات الفنيه لتحقيق ربح علي البونص انهم يشتغلون بالمسابقه ليحصلون علي الجوائز كاش قابله للسحب لحين تعلمهم المزيد وتطوير انفسهم في السوق هذا من حق كل واحد انه يفهم قدرات نفسه ويعمل بالطريقه التي تجعله يحقق الربح الثابت من هذا السوق الكبير . كمان في ميزه في قسم المسابقه انه متنوع وشامل ومفيد جدا يعني الاعضاء اللي بيشتغلون بالمسابقه لانهم لا يملكون اي قدرات تؤهلهم للكسب الثابت من البونص هم بيحصلون علي ربح كاش وكمان بيستفيدو ويطورو انفسهم من خلال ما يتم تقديمه علي صفجحات المنتدي وده في حد ذاته مكسب ثاني انهم بيتعلمو صحوينمو نفسهم ولما يشعرون انهم يملكون المؤهلات الفنيه لدخول السوق والمتاجره به بيفعلون ذلك

a_hessen
11-05-2019, 13:42
السلام عليكم ورحمه الله
اهلا بكي اختنا
الطموح من عدمه يرجع لقوه العضو في الفوركس بالفعل وكما قولتي بانه ان كان العضو قوي في التداول فانه سوف يحقق ارباح كبيره في التداول عن الارباح التي من الممكن ان يحققها من المسابقه ولذلك فان العضو المحترف الذي يمتلك استراتيجيه مربحه سوف يتداول اكثر من ان يشارك في المنتدي ولكن ان كان العضو الذي يربح جيدا لديه بعض الوقت لكي يشارك في المسابقه فهل يشارك او لا يشارك اعتقد انها ترجع له فان اراد ذلك فاليفعل وايضا ان كانت المسابقه مقتصره علي المبتدئين فهل ردودهم ستكون قويه ليتعلمو منها اعتقد وجود القدامي ضروري لانهم يمثلون الخبره والخبرة لها وزنها
ايضا قد يكون في القدامي من لا يعرف التداول او حظه سيء في التداول ولذلك فانه يقوم بالمشاركة في المسابقه وذلك لكي يربح تعويضا عن انه لا يتداول
نحن لا نعلم ظروف الاعضاء
تحياتي لك وللجميع