PDA

View Full Version : معظم المتداولين يبدؤون بحوالي 1000 دولار

traading
11-02-2019, 16:22
معظم المتداولين يبدؤون بحوالي 1000 دولار في حساب تداولهم، ويستخدمون إدارة معقولة للأموال، وإنكم لن تحصلوا عوائد كبيرة باستخدام حجم حساب صغير من هذا القبيل، معظم المتداولين يعتبرونه تكلفة التعليم ويشطبونه من حسابهم.

إن خسارة مبلغ 1000 دولار ليست تجربة لطيفة – ولكنها قد تكون بمثابة دفعة قوية لتغيير الطريقة التي تفكر بها في الأسواق، ونهجك في التداول.

doaa sary
11-02-2019, 17:29
1000 ! دا انا بشتغل ب50 ومعظمنا لايملك اكتر من 100 دولار
راس المال كل ماكان اكبر كان امان اكبر وربح اكبر اما راس المال الصغير مشكلة لاننا بنضيع وقتنا فى ربح سنتات او بنخاطر وبنخسر فى النهاية
اهم حاجة سواء راس مال صغير كبير نشتغل بجد ونلتزم بقواعد العمل ومع الوقتهننجح ويزيد راس المال
مشكور على الموضوع

Ahmed Mansour
11-02-2019, 18:23
انا مش عارف بصراحه انته بتجيب الكلام دا منين بظبط طيب لما يكون فى متداول جديد وكل اللى يملكوه هو 100$ يقول ايه لما يشوف الموضوع بتاعك دا يقول انا عمره ماقدر اشتغل فى الفوركس بس انا احب اقول لاى متداول خاصه لو متداول جديد طبعا ان الموضوع دا موضوع غير صحيح وموضوع فاشل كالعاده يعنى ومش هاتستفيد منه اى حاجه بالعكس دا هايكون سبب فى تحطم معنوياتك واحب اقولك كمان ان كلنا فى البدايه بدانا باقل من 100$ مش تقولى معظم مش عارف ايه بيبداء ب 1000$ اللى عايز يشتغل يتفضل يشتغل ولاينتبه لمثل هذه المواضيع الهدامه التى لاتفيد ابدا اشتغل لوب10$ واتعب واجتهد وشهر ورى شهر هاتكبر وربنا هايكرمك وتحقق ارباح صاحب الموضوع نفسه مايقدرش يحققها لو معاه رصيد10000$ حتى

tamermosa
11-02-2019, 18:57
أن اقل مبلغ يحب البدء به فى التداول بسوق العملات هو الف دولار لأن أى مبلغ أقل لن يتمكن المتداول من تحقيق أى أرباح تذكر إلى جانب ذلك كلما كان المبلغ اكبر كلما كان هذا افضل من حيث إدارة رأس المال فلا يعنى أن سوق العملات يسمح بالتداول بمبالغ قليلة فيكون هذا أمر صحيح و انا اظن أن لا أحد يتداول بتلك المبالغ الصغيرة و يحقق أى أرباح من جانبين الجانب الاول أن بسبب أن المبلغ قليل فلن يقوم المتداول بإدارة رأس المال مما سيجعله يزيد من المخاطرة و النتيجة الحتمية بالطبع هى الخسارة و الجانب الثانى هو أن من يتداول بمبالغ صغيرة مثل هذه هم حديثى العهد بالتداول و الهواة لأن المحترفين لن يتداولون بتلك المبالغ من الأساس