PDA

View Full Version : استراحة المحارب

traading
11-02-2019, 16:42
في مرحلة ما من مشوارك في عالم الفوركس وبين الحين والأخر يجب عليك القيام بأخذ استراحة تامة من أي نشاط له علاقة بالتداول والعمل فتلك الخطوة من شأنها إعطاؤك دفعة لمواصلة العمل بصورة أفضل وتحقيق نتائج أكثر دقة وتحقيقا للأرباح والمكاسب فتلك الاستراحة تعد الفرصة الأفضل لاستجماع أفكارك وترتيبها بصورة ممتازة تساعدك فتستعيد ثقتك بنفسك وترجع للطريق الصحيح في عملية التداول.

Ahmed Mansour
11-02-2019, 19:18
لو انته ماتعرفش ان السوق نفسه بيديك الاستراحه اللى انته بتتكلم عليها دى كل اسبوع احب اقولك المعلومه الخطيره دى ان انته عندك اجازه من يوم الجمعه مساءا حتى يوم الاحد مساءا تقدر ترتاح خالص وتستجمع كل قوتك زى ما انته عايز وترجع تدمر السوق من يوم الاتنين حتى يوم الجمعه يعنى لو كان السوق عندك شغال طول الاسبوع فاكيد انته بتشتغل فى مكان تانى خالص غير الفوركس امتى بقا اخد اجازه طويله شويه من السوق هو فى حاله الخسائر المتكرره بس هنا اللى لازم تقف ومش تعتبر اجازه دى تعتبر نكسه انا بقف علشان اراجع نفسى طريقه شغلى اداره راس المال فيها خلال علشان كدا وصلت لكميه الخسائر دى ورى بعض هو دا اللى يوقفنى ويبعدنى عن السوق بس هو دا السبب الوحيد مش اكتر

doaa sary
11-02-2019, 21:19
احنا مش محتاجين اجازة لان بالفعل الاسبوع يعمل 5 ايام وفى يومين اجازة السبت والحد ممكن نبعد فيهم عن التداوال تماما وعن اى شيء تابع للفوركس ونريح ذهننا ونرجع بقوة يوم الاتنين الى الجمعه مع بداية الاسبوع واستئناف العمل مرة اخرى

forex_man1
11-02-2019, 21:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أفضل وقتين للراحة والبعد عن السوق هما لما السوق يقفل في الاجازة الاسبوعية ودى عشان الواحد يريح اعصابه وذهنه وتانى وقت بقى هو لما الواحد يقعد يخسر كذا مرة ورا بعض فبيكون لازم انه يبعد لفترة عن السوق ويريح اعصابه وممكن يكمل لحد اخر الاسبوع بس انا من رأيي انه لما يرجع يرجع عالحساب التجريبي مش الحقيقي لحد ما يستعيد ذهنه ونشاطه العقلي وبعدين يدخل عالحقيقي مرة تانية

اشكرني واشكرك كسبني واكسبك