PDA

View Full Version : ايهما اهم نقطة الدخول ام نقطة الخروج ؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9

Stranger
08-30-2012, 19:22
السلام عليكم

خطر لي ان اطرح هذا الموضوع للنقاش حول اهمية كلا من نقطة الدخول ونقطة الخروج من الصفقه وايهما اهم فى نظرك

شخصيا اري ان نقطة الخروخ دائما هي اهم من نقطة الدخول

لانك قد تدخل الصفقه من مكان جيد لكن لا تعرف اين تخرج وتترك السعر يتجه للهدف ثم يعود للانعكاس وتتحول الصفقه الي خساره

وايضا قد تدخل الصفقه من مكان خاطئ لكن ادارتك الجيده للصفقه وتحديد نقاط الخروج بدقه قد يحول صفقتك الي ربح على الرغم من ان نقطة دخولك خاطئه من البدايه

في انتظار ارائكم ان شاء الله

yasna
08-30-2012, 19:42
بص انا بختلف معاك فى الموضوع دا , دايما النصيحه بتبقى اهتم بنقطه دخول صحيحه وفى توقيت جيد ووقتها هتبقى نقطه الخروج سهل , يعنى لو دخلت فى اول ترند او انعكاس صحيح فخروجك هتبقى مسأله تحديد حجم الربح بس مش اكتر ولكن فى كل الأحوال انتا كسبان , وذى ما سمعت من بعض خبراء التداول أهتم دائما بالبدايات واترك الأرباح تنمو

ahmed samir
08-30-2012, 20:13
هو طبعا من وجهة نظرى انا نقطة الدخول اهم بكتير من نقطة الخروج وننقطة الخروج هكون سهل جدا جدا اهم شة نقطة الدخول
متى يتم الدخول مثلا لو دخخلت فى تزند او انعكاس مثلا فخروجك هيكون سهل للغاية والمعروف انى التداولاهتم كثيرا بالبدايات وليس النهاية

zasd
08-30-2012, 20:25
هو طبعا من وجهة نظرى انا نقطة الدخول اهم بكتير من نقطة الخروج وننقطة الخروج هكون سهل جدا جدا اهم شة نقطة الدخول
متى يتم الدخول مثلا لو دخخلت فى تزند او انعكاس مثلا فخروجك هيكون سهل للغاية والمعروف انى التداولاهتم كثيرا بالبدايات وليس النهاية

نعم يا اخى كلامك صحيح
اهم شيئ نقطة الدخول
لازم تخلى بالك لاحسن تدخل الصفقه اثناء انعكاس او ترند

HOUSAMMI
08-30-2012, 20:45
فى راى

كلاهما على نفس الدرجة من الاهمية

احدهما بتقرر امتى تدخل والتانية امتى تخرج

hesham itch
08-31-2012, 10:32
فى رايى الشخصى ارى ان كلا من النقطتين لا يقلان عن بعضهما فى
الاهمية ولا يمكن ان نفرق بينهما فى ذلك والنسبة بينهما متساوية

MAGDY
08-31-2012, 10:35
نقطة الدخول ونقطة الخروج
كلاهما مهم ، ولابد من تحريه بمنتهى الدقة
بالنسبة للدخول : ممكن تقعد تحلل ساعات طويلة ، علشان تقرر الدخول
بالنسبة للخروج : فأنت لا تحتاج إلا إشارة واحدة فقط ، تنبهك للخروج فوراً
لكن نرجع تانى ونقول : النقطتين فى غاية الأهمية
تحياتى

face book
08-31-2012, 10:36
لو انت دخلت من نقطه دخول صحيحه تأكد انك هترتاح بعد كده في كل اللي جاي

وهتخرج علي مكسب ان شاء الله ولو مخرجتش علي مكسب يبقي هتخرج علي نقطه

الصفر علي الاقل بدون خساير

forexawy59
08-31-2012, 10:36
انا بشوف نقطه الدخول هى اهم من نقطه الخروج لان انتا ممكن تسيب الصفقه لو خسرانه لفتره طويله ومسيرها ماهترج حتى لنقطه الدخول
ولكن الاهم هو ان تدخل من نقطه صحيحه بتوقعك لارتفاع المؤشر فى الصفقه او انخفاضه

Stranger
09-01-2012, 09:35
اجمعت الاراء على ان نقطة الدخول هي الاهم

لكن انا مازلت مقتنع ان نقطة الخروج هي الاهم من وجهة نظري وذلك عن تجربه وخبره طويله الي حد ما مع السوق

قد تدخل الصفقه من اي مكان ولكن اين ستخرج ومتي ستخرج ؟؟

قد تدخل من نقطه صحيحه وعند الخروج تخرج من نقطه خطأ او تخرج بدري من الصفقه وتضيع ارباح كانت ستحقق اذا حددت نقطة الخروج بطريقه صحيحه

وقد تدخل الصفقه من نقطه خطأ ولكن تحديدك الجيد لنقطة الخروج قد يمنعك من مزيد من الخساره وانعكاس السعر واحيانا تخرج على ربح ايضا بسبب دقتك فى اختيار نقطة الخروج

بالتوفيق

moody mooda
09-01-2012, 10:28
نقطه الدخول مهمه لانها البدايه
مادام البدايه صحيحه ما رح تتغلب لانها
نقطه التحول
وبعدها تشتغل صح
وتكون نقطه الخروج صحيحه واصح

Looser
09-01-2012, 11:56
هناك بعض المضاربين الخبراء يروا ان الدخول اهم نظرا لانة يحدد سير الصفقة وحركة السعر بعد الدخول تفرق كثيرا في نفسيتنا وطريقة حسابنا للصفقة وبالتالي فالدخول من نقطة قوية يوجة الصفقة الي ربح غالبا من الممكن الاكتفاء بة عند اي نقطة نراها ونخرج فائزين في هذة الصفقة وهناك البعض الاخر يري ان نقطة الخروج اهم من نقطة الدخول لان الخروج يتحدد علية اشياء كثيرة منها اذا كنت رابحا ام خاسرا فبالتأكيد كل منا يتمني ان يجني اكبر ربح ممكن فاين تخرج بالظبط من هذة الصفقة ومتي تعرف ان هنا القرار المناسب للخروج وهل لو خرجت الان لن تندم اذا طار السعر في اتجاة صفقتنا بمئات النقاط وماذا اذا كانت صفقتنا خاسرة اساسا فهنا تكون نقطة الخروج اكثر اهمية لانة متي نتخذ هذا القرار الصعب هل نكتفي بخسارة معينة مثلما نضع ستوب لوز عن اقتناع بانة اذا وصل السعر لهذة النقطة لن يعود مجددا الي طريق صفقتنا .. هل نتركها ولا نتخذ قرار الخروج ونندم كثيرا علي عدم اتخاذ هذا القرار اذا طار السعر كثيرا وبعيدا عكس صفقتنا لاننا غير مصدقين ان هذا ممكن ان يحدث لنا من هول الصدمة

zikovic
09-01-2012, 13:04
بالنسبة لي ادا كانت نقطة الدخول صحيحة فهي تساعد في الخروج من الصفقة بشكل مربح وكل واحد منا و طريقته الخاصة في طريقة التعامل و الاختيار المناسب للدخول و الخروج
وشكراا

Stranger
09-01-2012, 13:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا لسه مبتدئه
وكنت محتاجه توضيح اكتر
لنقط الدخول والخروج

نقطة الدخول هو السعر اللي بتدخلي منه الصفقه

مثلا سعر اليورو دولار الان 1.2500 وقمتي بالشراء من هذا السعر اذن اصبح السعر 1.2500 هو نقطة دخولك فى الصفقه

والعكس نقطة الخروج هو السعر اللى بتخرجي منه من الصفقه

نفس المثال السابق لو اشتريتي من 1.2500 وخرجتي على سعر 1.2600 اذن اصبح السعر 1.2600 هو نقطة خروجك من الصفقه

الدرهي
09-01-2012, 13:14
ايها الاخ سؤالك في الموضوع
ان النقطتان من الاهمية بما كان
فنقطة الدخول تمتل الشجاعة و الاقدام و المعرفة بالامور
و نقطة الخروج تمتل الحكمة و دهاء و الخبرة
فاللدي يسبح في البحر يعرف على مادا يقبل
بحر متلاطم الامواج و عندما يخرج يرى نفسه
محاطا بالمخاطر. الاسهم في صعود و هبوط و العملات ازدواجية في صعود و هبوط
و لا يخرج من البحر الا من له حكمة و دراية
يرخي العضام يساعف الأكشام

Moselhy
09-01-2012, 13:35
النقطتان فى نفس الاهيمه الكبرى ولكن قد تكون نقطه الخروج هى الاهم بعض الشىء يعنى ممكن تكون الصقه فى اى مكان وقد تخرج الصفقه بدرى وتضيع عليك ارباح كثيره وقد تكون الصفقه موعد خروجها متأخر فتخسر الكثير منهم لذلك يجب عليك ان تدرس جديد موعد الخروج من اصفقه

medhat
09-01-2012, 13:46
اعتقد ان ناط الخروج اهم من نقاط الدخول فمن الممكن ان تخسر بعض النفاط بالدخول متاخر بعض الشئ
ولكن التخر فى الخروج قد يكلفك الصفقه بالكامل فنقطه الخروج هى اصعب النقط وهى ايضا تحدد هل تقبل
الصفقه اصلا ام لا اذا كانت نقاط الخروج قريبه

lala
09-02-2012, 00:29
مع احترامى لكلامك نقطه الدخول اعتقد اتنها اهم من نقطه الخروج وهذا لا يعنى ان قطه الخروج ليس لها اهميه
بس نقطه الدخول وانك تختار نقطه صحيحه تدلك على ان المؤشر فى صعود او هبوط وبناء عليه هتحدد من البدايه

bony2
09-02-2012, 00:40
السلام عليكم

خطر لي ان اطرح هذا الموضوع للنقاش حول اهمية كلا من نقطة الدخول ونقطة الخروج من الصفقه وايهما اهم فى نظرك

لانك قد تدخل الصفقه من مكان جيد لكن لا تعرف اين تخرج وتترك السعر يتجه للهدف ثم يعود للانعكاس وتتحول الصفقه الي خساره

وايضا قد تدخل الصفقه من مكان خاطئ لكن ادارتك الجيده للصفقه وتحديد نقاط الخروج بدقه قد يحول صفقتك الي ربح على الرغم من ان نقطة دخولك خاطئه من البدايه

والله الحكاية ديه يختلف فيها ناس كتير مع بعض انا شايف ان الدخول مهم لانك ممكن تدخل من نقطة انعكاس للسعر و تبوظلك الدنيا كلها و تستنى عليها ترجع او تقفل بخسارة
انما انك تخرج فانت على الاقل ضامن صفقتك

sa3idsmp
09-02-2012, 00:45
انا افضلهما معا لا استثني واحدة على الاخرى نقطة الدخول ضروري اختيارها وما يناسب حركة السعر

لونقطة الخروج ضرورية في حالة انعكاس السعر او عدم وضع الستوب لوز هنا يمكن ان تأجل الخروج

او تعجله حسب الاهداف المسطرة و راسالمال

ahmedKUM
09-02-2012, 01:28
الدخول طبعا

mido303037
09-02-2012, 02:25
بص يا غالى نقطة الدخول ونقطة الخروج الاثنين اهم من بعضهم لان انت
ممكن تحدد السعر نقطة الدخول يعنى
ومتحددش نقطة خروج كدا ممكن تطمع وتخسر اما لو حدت الاتنين هتلتزم

ahmedKUM
09-02-2012, 03:21
لانها لحظه بتحسسك انك بدات

تعمل نفسك بنــــفسك علشان كده

لازم نهتم بالحظه ديه ونتمتع بيها

ahmedmaher
09-02-2012, 04:58
لا الدخول

لانها بتحسسك بالعالم

والمسئوليه

واشياء كثيره لا يصفها الكلام

soomoon
09-02-2012, 15:02
السلام عليكم
صراحة انا لسة جديد هنا ومبتدئ بس ان شاءالله لو اتعلمت شئ مش هابخل
على اي حد بحاجة

el bohdidi
09-02-2012, 15:21
نقطة الخروج هي الاهم بعتقادي لان دخول الى السوق والشراء منه سهل اما البيع فهو يبقا مع تقلب السوق
بالتوفيق للجميع

ibrahimhabony
09-02-2012, 15:23
اعتقد نقطة الدخول اهم واصعب لاسباب منها ان اللى بعد الدخول مجهول ودا حسب تقديرك
اما الخروج بيكون كل شىء واضح امامك يتبقى فقط ان تحدد المكسب او الخسارة ثم تخرج

العوامى
09-02-2012, 16:12
لا يمكنك ان تفاضل بين نقطة الدخول ونقطة الخروج فالاثنين لهم نفس الاهميه
تخيل نقطة دخول صحيحه ولكن نقطة خروج اى كلام تنقلب الصفقه الى خسارة والعكس صحيح

abdellatif2013
09-02-2012, 16:27
قد تدخل من نقطه صحيحه وعند الخروج تخرج من نقطه خطأ او تخرج بدري من الصفقه وتضيع ارباح كانت ستحقق اذا حددت نقطة الخروج بطريقه صحيحه

وقد تدخل الصفقه من نقطه خطأ ولكن تحديدك الجيد لنقطة الخروج قد يمنعك من مزيد من الخساره وانعكاس السعر واحيانا تخرج على ربح..

mahran3d
09-02-2012, 16:48
الاتنين اهم من بعض اخى
لان لازم ادخل من مكان اقدر اكسب منو كويس
وكمان اخرس من مكان لو كساب مخسرش بعدو ولو خسران مخسرش ازيد من بعدو

magictrader
09-02-2012, 20:10
في رأيي نقطة الدخول هي الاهم ، لان من خلالها ممكن ان تجني الارباح وانت مرتاح البال من انعكاس للسعر ، فإن لم تؤخذ بعين الاعتبار فقد ينعكس السعر وتصبح صفقة طويلة الامد وقد تعقد صفقات هيدج لتقليل الخسائر وتسقط في الحسابات و ما الى غير ذلك
اما نقطة الخروج فتتعلق بالارباح ومعدل القناعة بالربح ، خصوصا اذا تم الدخول من نقطة جيدة

DaRkEMpRoR
09-03-2012, 01:32
اكيد نقطة الدخول لانها النقطة اللى المفروض بتفكر قبلها وبتقتنع
اما نقطة الخروج فهيا اللى بتحدد امتى اكتفيت سواء من الربح او من الخسارة

kool11
09-03-2012, 04:26
نقطة الدخول مهمة والبأكثر أهمية من ذلك
متى ستخرج وعدم سيطرة طمع النقاط عليك عندما تزيد وفجأة ينعكس السوق فتتمنى لو أخذت كم نقطة
عصفور باليد أفضل من عشرة على الشجرة

amera-nada
09-06-2012, 16:11
السلام و رحمة الله

و الله الاتنين لهم اهمية ادا اخترت نقطة الدخول الصحيحة و تتبعت كل المؤشرات الصحيحة فاكيد ممكن تربح و ساعتها الخروج مش مهم
واحيانا يقع العكس بتدخل و كل شئ كويس و بعد مدة بتحس بشئ تغير حينها بيكون وقت الخروج هو الاهم
لذلك يجب عليك عدم اهمال اي واحد من النقطتين

m.o.b
09-06-2012, 17:00
انا شايف

يعنى كلو بيبقى مفرود عليك انك تعمل كده

mannon
09-06-2012, 21:32
السلام و رحمة الله

و الله الاتنين لهم اهمية ادا اخترت نقطة الدخول الصحيحة و تتبعت كل المؤشرات الصحيحة فاكيد ممكن تربح و ساعتها الخروج مش مهم
واحيانا يقع العكس بتدخل و كل شئ كويس و بعد مدة بتحس بشئ تغير حينها بيكون وقت الخروج هو الاهم
لذلك يجب عليك عدم اهمال اي واحد من النقطتين

انا معاك بس انا شايف ان نقطة الدخول هى الى اهم لانها هى الى بتحدد انت تقدر تقعد قد اية فى السوق وبتحدد اذا كنت هتدخل بدون استوب ولا هتعمل استوب لكن نقطة الخروج غالبا بتكون حسب القناعة وممكن تعمل استوب متحرك وتتابع الزوج

ahmedamz
09-06-2012, 21:43
من وجهة نظرى اعتبر ان نقطة الدخول هى راس لصفقة وهى اهم من نقطة الدخول لان نقطة الدخول هى بداية الطريق اما ان يكون
الطريق الصحيح او لا

syed
09-06-2012, 21:52
ومتحددش نقطة خروج كدا ممكن تطمع وتخسر اما لو حدت الاتنين هتلتزم

rouka
09-07-2012, 00:18
انى اتفق معك حيث ان نقطة الخروج هى اهم شىء فى العقد
كى لا تخسر بعض او كل راس المال

djilani
09-07-2012, 01:10
أنا صوت للدخول بس عندي راي ثاني
فالمهم عندي نقطة الدخول بس لما إفتح الصفقة إنسى كل شيئ وتصبح نقطة الخروج أهم من نقطة الدخول

messi74
09-07-2012, 01:48

mohamed amin
09-07-2012, 02:38
ارجو التوضيح اخى الكريم لانى من المبتدئين وابحث عن اى معلومات وخبرات للاخرين مع التوضيح
بالصور و الفيديوهات لو اتيح لك الوقت جوزيت خيرا اسوال رائع

zubair
09-07-2012, 03:38
في الحقيقة بقلة خبرتي اقول ان نقطة الخروج هيا اهم مثل ماقال اخونا بلموضوع فأنا اتفق معه فكم من اسهم كانت مؤشرة منخفض وارتفع فجأة لبعض من الوقت

Mokka
09-07-2012, 03:49
كل شخص بتختلف فكره و عقليته من شخص اخر و ايضا بتعتمد على الخبره بس من راى ان نقطه دخول الصفقه و نقطه الخروج منها مهمين ممكن قطه الدخول تكن جيده و لكن نقطه الخروج تكون نكسه و العكس ممكن تكون نقطه الدخول سيئه و نقطه الخروج مربحه

original
09-07-2012, 04:44
اعتقد ان نقطه الدخول اهم بكثير لان لو البدايه سليمه اكيد النهايه هتكون اسهل وابسط

mr.cavally
09-07-2012, 04:57
يعتبر نقطة الدخول والخروج هى خلاصة تحليلك فى الفوركس
ولكن اهمهم هى نقطة الدخول طبعا
لانك اذا اخترت دخولك صح فلا يهمك الخروج بعد ذلك على اى نقطة ربح

omiss
09-07-2012, 05:00
فى راى

kami1995
09-07-2012, 17:45
السلام عليكم

هناااك بعض المضاااربين الخبرااااء يروا ان الدخول اهم نظرا لانة يحدد سير الصفقة وحركة السعر بعد الدخول تفرق كثيراااا في نفسيتنا وطريقة حسابنا للصفقة وبالتالي فالدخول من نقطة قوية يوجة الصفقة الي ربح غالبا من الممكن الاكتفاء بة عند اي نقطة نراها ونخرج فائزين في هذة الصفقة وهناك البعض الاخر يري ان نقطة الخروج اهم من نقطة الدخول لان الخروج يتحدد علية اشياء كثيرة منها اذا كنت رابحا ام خاسرا فبالتأكيد كل منا يتمني ان يجني اكبر ربح ممكن فاين تخرج بالظبط من هذة الصفقة ومتي تعرف ان هنا القرار المناسب للخروج وهل لو خرجت الان لن تندم اذا طار السعر في اتجاة صفقتنا بمئات النقاط وماذا اذا كانت صفقتنا خاسرة اساسا فهنا تكون نقطة الخروج اكثر اهمية لانة متي نتخذ هذا القرار الصعب هل نكتفي بخسارة معينة مثلما نضع ستوب لوز عن اقتناع بانة اذا وصل السعر لهذة النقطة لن يعود مجددا الي طريق صفقتنا .. هل نتركها ولا نتخذ قرار الخروج ونندم كثيرا علي عدم اتخاذ هذا القرار اذا طار السعر كثيرا وبعيدا عكس صفقتنا لاننا غير مصدقين ان هذا ممكن ان يحدث لنا من هول الصدمة

eslam2665
09-07-2012, 19:29
نقطة الدخول اهم بكثير من نقطة الخروج
فنقطة الدخول هي التى تبنى عليها نقطة الخروج

maddy
09-07-2012, 19:55
برايي نقطة الخروج اهم

لانها تحدد مصير الصفقة

كونان
09-21-2012, 21:05
اعتقد ان نقطة الدخول اهم بكثيير من نقطة الخروج لانها هى التى
تحدد هل ستحقق ربح ام لا لذلك يجب ان نحدد نقطة الدخول اولا

نور العمر
09-21-2012, 21:25
هو طبعا من وجهة نظرى انا نقطة الدخول اهم بكتير من نقطة الخروج وننقطة الخروج هكون سهل جدا جدا اهم شة نقطة الدخول متى يتم الدخول مثلا لو دخخلت فى تزند او انعكاس مثلا فخروجك هيكون سهل للغاية والمعروف انى التداولاهتم كثيرا بالبدايات وليس النهاية انا مع الراى دة

yasser habola
09-21-2012, 23:22
بالنسبة الي سؤالك فأنا اعتقد ان نقطة الدخول والخروج يعتبرو الاتنين مهمين جدا

نقطة الدخول بتكون بتحليل جيد وفي وقت مناسب للدخول بالصفقة

والخروج يكون ايضا في وقت مناسب لتجنب ارتداد السعر الي عكس الصفقة فالطمع احد ادوات الفشل في المتاجرة

simo512
09-26-2012, 02:16
بص انا بختلف معاك فى الموضوع دا , دايما النصيحه بتبقى اهتم بنقطه دخول صحيحه وفى توقيت جيد ووقتها هتبقى نقطه الخروج سهل , يعنى لو دخلت فى اول ترند او انعكاس صحيح فخروجك هتبقى مسأله تحديد حجم الربح بس مش اكتر ولكن فى كل الأحوال انتا كسبان

anass
09-26-2012, 02:18
السلام عليكم
اعتقد ان نقطة الدخول اهم بكثيير من نقطة الخروج لان تحليلها جيد في وقت مناسب للدخول بالصفقة
و شكرا

mansourito
09-26-2012, 02:34
هما الاثنين يكملان بعضيهما لكن بغض النظر عن ذالك
أعتقد ان تقطة الدخول تكون اهم من نقطة الخروج

mohamed eldamnhorey
09-26-2012, 02:52
انا من رأى ان نقطة الدخول هى الاهم - طالما دخلت صح من الاول صح يبقا هتخرج بربح وهتخرج صح

mohamed alalfy
09-27-2012, 13:57
السلام عليكم
بالنسبه لا كلاهما يحيذان نفس الاهتمام
حيث يب عليك ان تهتم بكل شئ فى هذا السوق
وشكر الله سعيكم

sharif4
09-27-2012, 14:41
بص انا بختلف معاك فى الموضوع دا , دايما النصيحه بتبقى اهتم بنقطه دخول صحيحه وفى توقيت جيد ووقتها هتبقى نقطه الخروج سهل , يعنى لو دخلت فى اول ترند او انعكاس صحيح فخروجك هتبقى انا بشوف نقطه الدخول هى اهم من نقطه الخروج لان انتا ممكن تسيب الصفقه لو خسرانه لفتره طويله ومسيرها ماهترج حتى لنقطه الدخول

lecoq6
09-27-2012, 14:43
بالنسبة لي الاثنين مهمان جدا ، لان نقطة الدخول يجب ان تكون قوية جدا ، وايظا قبل فتح الصفقة يجب عليك اختيار نقطة الخروج الجيدة وقبل ان ينعكس السعر

mouwal555
09-27-2012, 15:09
السلام عليكم ورحمت الله و بركاته
نعم يا اخى كلامك صحيح مئة بامئة اهم شيئ نقطة الدخول و لدالك يجب المحافض عليها

keko
09-28-2012, 00:49
انا بصراحه ارى ان هذيين النقطتتيين غايه فى الاهميه وان كانت نقطه الدخول هى اهم بعض الشىء ولكن هذا لا يعنى ان نقطه
الخروج ليست مهمه ولكن نقطه الدخول فهى البدايه وهى التى تقوم على اساسها نجاح الصفقه

asmaa omar
09-28-2012, 02:03
شخصيا اختلف معك تماما فى هذه النقطه بالذات
لان نقطه الدخول هى الاساس لان نفطه دخول خاطئه تساوى خساره مؤكده

daisy
09-28-2012, 02:07
الاتنين بالنسبه ليا بنفس الاهمية
الخطا فى نقطة الخروج ممكن يؤدى لخساره
والخطأ فى نقطة الدخول يؤدى الى خسائر

noureen
09-30-2012, 05:56
و الله ان ارى ان كلا النقطتين نقاط مهم
سواء كانت الدخول اما الخروج
فكلاهما من الممكن ان يسببوا
الخساره او الربح
تقبل مرورى

a5rzamn
09-30-2012, 07:08
نقطة الدخول اهم لانه يعتمد عليها نقطة الخروج

فلو دخلت الصفقه في الوقت المناسب على الاغلب سيسهل الخروج منها لانها ستكون ناجحه وتبعدك عن التوتر والتسرع في اتخاذ قرار الخروج من الصفقه

egypt25
09-30-2012, 17:45
فعلا اتفق معاك جدا
لان الكل بيركز اكتر على نقطة الدخول اكتر ولكن طبعا نقطة الخروج مهمة لان البعض بيطمع فبيخرج غلط ويخسر
والبعض بيخاف ويقفل بسرعه ويخسر برضه

sami
09-30-2012, 17:56
برأيي أخي الكريم أن كلاهما مهم سواء نقطة الدخول أو نقطة الخروج،و أود أن أوضح لك أنه ليس من
الصعب تحديد نقطة الخروج كما ذكرت و ذلك من خلال ملاحظة سلوك السعر فمثلا إذا كنت داخل صفقة
بيع و عندما وصل السعر إلى مستوى دعم و إرتد بقوة و تكون نمودج إنعكاسي مثلا هامر أو شمعة إبتلاع بيعي و غيرها من النماذج الشرائية الخاصة بالشموع،أو إذا ظهرت نقاط أسفل السعر إذا كنت تستخدم مؤشر بارابوليك سار

magic777
09-30-2012, 21:47
برأيي أخي الكريم أن كلاهما مهم سواء نقطة الدخول أو نقطة الخروج،و أود أن أوضح لك أنه ليس من
الصعب تحديد نقطة الخروج كما ذكرت و ذلك من خلال ملاحظة سلوك السعر فمثلا إذا كنت داخل صفقة
بيع و عندما وصل السعر إلى مستوى دعم و إرتد بقوة و تكون نمودج إنعكاسي مثلا هامر أو شمعة إبتلاع بيعي و غيرها من النماذج الشرائية الخاصة بالشموع،أو إذا ظهرت نقاط أسفل السعر إذا كنت تستخدم مؤشر بارابوليك سار

فعلا اخي نجاح اي صفقه هنا بيعتمد بالاساس علة نقطتي الدخول والخروج معا امتى تدخل في الاتجاه
وامتى تخرج منه قبل ما يغير اتجاهه واللي بيوصل للمستوى ده بيحقق ارباح جيده

azifek
09-30-2012, 22:04
بصراحة أرى أن نقطة الدخول هي الأهم
لأنك لو دخلت من مكان جيد سوف تتجه الصفقة للربح بعد دقائق و يزداد الربح بشكل تدريجي إلى أن يتم إغلاق الصفقة على عدد معين من النقاط تم تحديده مسبقا

jamalsale
10-21-2012, 16:17
اظن ان نقطة الدخول مهم جدا طبعا ان احسنت الاختيار
فخروجد سيكون مناسب لكن نقطة الخروج تبقا في درخة اهمية جيدة

abdulhadi
10-21-2012, 16:20
سلام عليكم
اخي الكريم بالنسبة لسؤالك انا برأيي النقطتين مهمتين
ولا يمكن الاستغناء عن احدهما لان تحدديك لهاتين النقطيتن يعني المكسب

ahmed zehiry
10-21-2012, 16:43
بص انا بختلف معاك فى الموضوع دا , دايما النصيحه بتبقى اهتم بنقطه دخول صحيحه وفى توقيت جيد ووقتها هتبقى نقطه الخروج سهل , يعنى لو دخلت فى اول ترند او انعكاس صحيح فخروجك هتبقى مسأله تحديد حجم الربح بس مش اكتر ولكن فى كل الأحوال انتا كسبان , وذى ما سمعت من بعض خبراء التداول أهتم دائما بالبدايات واترك الأرباح تنمو
نعم انا اتفق تماما معك اخى الكريم فى هذا الرأى و انا شخصيا بهتم جدا بنقطة الدخول
أهتم دائما بالبدايات واترك الأرباح تنمو و شكرا جزيلا لك على هذه المعلومة

ahmed1980
10-21-2012, 18:21
بسم الله الرحمن الرحيم
لوجهان لعملة واحدة
فأذا اخطأت في ايهما تخسر فورا

nrgslawi
10-21-2012, 18:27
بالنسبة لي نقطة الدخول في الصفقة هي اهم شيء لانه اذا لم ندخل في النقطة الصحيحة يمكن ان نكون ضحية لهروب السعر او البريك اوت

majdquran
10-21-2012, 18:41
السلام عليكم

نقطة الدخول ... فهي التي تحدد الربح او الخسارة ..
اما نقطة الخروج تحدد مقدار الربح وهوا امر نسبي وبحسب الرغبة للمتداول ...

شيرين
10-21-2012, 19:30
نقطة الدخول ونقطة الخروج
كلاهما مهم ، ولابد من تحريه بمنتهى الدقة
بالنسبة للدخول : ممكن تقعد تحلل ساعات طويلة ، علشان تقرر الدخول
بالنسبة للخروج : فأنت لا تحتاج إلا إشارة واحدة فقط ، تنبهك للخروج فوراً
لكن نرجع تانى ونقول : النقطتين فى غاية الأهمية
تحياتى
-------------------------------------
اتفق معاك في الراي

2x1
10-21-2012, 19:38
انا شايف ان الاتنين لازم يكون عنك دقة فاختيارهم لانهم الاتنين ممكن يخسروك لو
مكنوش مختارين او متحددين بدقة ودة عن تجربة ممكن اكون اختارت نقطة دخول
قوية جدا ويخسرني اني محددتش الخروج بردوي قوي

derar
10-21-2012, 19:50
السلام عليكم
نقطة الدخول او نقطة الخروج
فكلاهما لهما فس الاولوية
من الاهمية

mohamed gharieb
10-25-2012, 21:53

ameer
10-25-2012, 22:49
اهلا بيك اخي الكريم بالنسبة لي كلاهما نفس الشي سواء ان كانت نقطة خروج او نقطة دخول حيث كلاهما تستطيع ان تحقق من خلالهما الارباح

salah.bmw
10-26-2012, 00:57
انا من وجهة نظري الشخصية انو اهم نقطة هي نقطة الدخول
اما عن نقطة الخروج فهي تعتبر من باب المكسب الكبير او الصغير

ima822006
10-26-2012, 00:58
الإهتمام بواحدة وإهمال الاخرى سوف يؤدى للخسارة الأكيدة كلاهما في غاية الاهمية

magic777
10-26-2012, 01:08
اهلا بيك اخي الكريم بالنسبة لي كلاهما نفس الشي سواء ان كانت نقطة خروج او نقطة دخول حيث كلاهما تستطيع ان تحقق من خلالهما الارباح

بس الاهم فعلا نقطه الدخول اكتر علشان هتريحك من موضوع الانعكاسات الكتيره اللي ممكن تحصل قبل
ما توصل الصفقه لهدفك يعني هتوفر عليك وقت كتير

zezoo torky
10-26-2012, 01:21
مافيش حاجة اسمها اهم من حاجة
النقطتين اهم من بعض لكن امتي تدخل وامتي تخرج حسب فهمك للسوق وتوقعات

algerienfree
10-26-2012, 01:30
بالنسبة الي اهم حاجة هي نقطة الدخول الي الصفقة لانه احسن و افضل بكتر علي نقطة الخروج

adeel
10-26-2012, 20:58
اهم شىء نقطه الدخول واكرر نقطه الدخول تعطيك اطمءنان وتعطيك فرصه لتحديد هدفك بأمكانك اغلاق الصفق يدوي وفوري او بأمكانك ان تضع ستوب لوز على نقطه دخولك او تححز ارباحك وتسيب السعر يحري وممكن تحقق اكثر ما هو متوقع

zdaina
10-26-2012, 21:02
في اعتقادي ان نقطة الدخول اهم من النقطة الخروج لاننا عندما نكون متاكدين من ان دخولنا سيمككنا من تحقيق بع_ض الارباح يصبح الخروج سهل لكن اذا لم نكن على ثقة تامة من الربح فان الخروج يصبح صعبا لاننا سنتظر حتى نعوض خسارتنا و فكلتا الحالتين الدخول هو الاهم.

nabilo
10-26-2012, 23:42

eletrebi
10-27-2012, 00:04
طبعا فى النهاية لازم تكون خارج كسبان
ولكن الاهم زى ما حضرت قولت الخروج لازم تخرج فى النقطة الصح
الى تحس ان بعدها مش هتكسب حاجة وهتبدى تخسر
ولازم يكون التفكير وقتى يعنى فى الحال مفيش تاخير لا اكمل لا اغلق
لان لو اتاخرت ممكن تخسر جزء من الارباح وهو وقت التفكير

mdgazy
10-27-2012, 00:09
هو طبعا الاثنين أهم من بعض ..
بس يمكن تكون نقطة الخروج أهم لأنك ممكن تكون داخل صح بس تحصل أي ظروف غصب عنك .. ساعتها هيبقى مهم جدا تخرج إمتى

mozoabdo
10-28-2012, 20:41
هناك بعض المضاربين الخبراء يروا ان الدخول اهم نظرا لانة يحدد سير الصفقة وحركة السعر بعد الدخول تفرق كثيرا في نفسيتنا وطريقة حسابنا للصفقة وبالتالي فالدخول من نقطة قوية يوجة الصفقة الي ربح غالبا من الممكن الاكتفاء بة عند اي نقطة نراها ونخرج فائزين في هذة الصفقة وهناك البعض الاخر يري ان نقطة الخروج اهم من نقطة الدخول لان الخروج يتحدد علية اشياء كثيرة منها اذا كنت رابحا ام خاسرا فبالتأكيد كل منا يتمني ان يجني اكبر ربح ممكن فاين تخرج بالظبط من هذة الصفقة ومتي تعرف ان هنا القرار المناسب للخروج وهل لو خرجت الان لن تندم اذا طار السعر في اتجاة صفقتنا بمئات النقاط وماذا اذا كانت صفقتنا خاسرة اساسا فهنا تكون نقطة الخروج اكثر اهمية لانة متي نتخذ هذا القرار الصعب هل نكتفي بخسارة معينة مثلما نضع ستوب لوز عن اقتناع بانة اذا وصل السعر لهذة النقطة لن يعود مجددا الي طريق صفقتنا .. هل نتركها ولا نتخذ قرار الخروج ونندم كثيرا علي عدم اتخاذ هذا القرار اذا طار السعر كثيرا وبعيدا عكس صفقتنا لاننا غير مصدقين ان هذا ممكن ان يحدث لنا من هول الصدمة

baby
10-28-2012, 20:53
السلام عليكم
اعتقد ان الاثنين بنفس الاهميه مع العلم اننى لست خبيرا فى هذا المجال وهذا رايي الشخصى

ima822006
10-28-2012, 20:57
بالنسبة لنقطة الدخوا والخروج وأهمية كلا منهما نجد أمهما متساويان واليبب يرجع إلى أن الخول الخاطئ مع تصحيح الوضع بعد ذلك يساوي خروج ناجح والدخول الصحيح وع عدم التركيز يؤدي غلى خروج خاطئ ومن نجد أنهما يكملان بعضهم البعض بالتساوي

miss_jpy
10-28-2012, 21:01

اخى الكريم انا من رايي ان نقطة الخروج اهم من نقطة الدخول فنقطة الخروج مع الاستعانة بالاستوب لوز اهم حيث انها تحمى المتداول من الخسارة والخروج باقل خسارة حتى لا يتم خسارة راس المال باكمله لكن نقطة الخروج ليس بها مشكلة فيمكنك الدخول من اى نقطة

ايمن
10-28-2012, 21:58
السلام عليكم

اخي الكريم بعد السلام والتحية انا اوافقك الرأي في ان نقطة الخروج اهم من الدخول في الصفقة .... وارجو تقبل مروري

ahsankhan
10-28-2012, 21:59

cristiano
10-29-2012, 16:15
ومتحددش نقطة خروج كدا ممكن تطمع وتخسر اما لو حدت الاتنين هتلتزم .

amgad boles
10-29-2012, 16:16
نقطة الخروج اهم بكثير من نقطة الدخول
قد تكون نقطة دخولك صحيحة و لكن تفقد الصفقة بسبب نقطة خروج صحيحة

ahmed zayan
10-29-2012, 16:17
اخى الكريم بالطبع وبدون نقاش نقطه الدخول هى المهمه هل تعلم لماذا
لانها ستحدد نقطه الخروج من الصفقه فكيف لنا ان نحدد نقطه الخروج قبل الدخول

rafeeq
10-29-2012, 16:19
دايما النصيحه بتبقى اهتم بنقطه دخول صحيحه وفى توقيت جيد ووقتها هتبقى نقطه الخروج سهل , يعنى لو دخلت فى اول ترند او انعكاس صحيح فخروجك هتبقى مسأله تحديد حجم الربح بس مش اكتر ولكن فى كل الأحوال انتا كسبان , وذى ما سمعت من بعض خبراء

ahmedsaied
10-29-2012, 17:11
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته اعتقد ان نقطه الدخول الافضل دا كان تصويتى ولقيت ناس كتير متفقه معايا فى نقطه الدخول وشكرا

mohamed ezzat
10-29-2012, 17:51
الدخول اهم لانك لو تحليل جيد
هتقدر انك تحدد وقت الدخول للصفقة
ولكن ميلغيش اهمية نقطة الخروج لانه ممكن يعكس معك السعر وتبقى فى الصفقة تخسر أكثر

oudai
10-29-2012, 19:42
الخروج برئي حتى يتسنى علينا
معرفة الية الدخول من مراحل البداية
وحت الخروج مطلوبة بأهمية الدخول وأكثر

علاء
10-31-2012, 18:14
انا ارى ان الاهم هى نقطة الدخول وليس نقطة الخروج فانت اذا دخلت فى وقت جيد ومكان جيد
فان دخزلك يضمن لك بنسبة 70% خروج موفق

forex.masr
10-31-2012, 18:26
والله اخى الكريم الاتنين لا غنى عنهما وبجد كمان اخى الكريم الواحد مش يقدر يدخل التداول من غيرهم وبجد فعلا شكرا على الموضوع وعلى مجهودك الرائع وسلام

mandosan
11-16-2012, 22:31
اذ كنت تعرف نقطة دخولك فغالبا ستعرف نقطة دخولك أيضا. فاذا دخلت مع كسر ترند مثلا فأنت ستستهدف غالبا المقاومة او الدعم القادمين و الستوب لوس سيكون بكل تأكيد فوق خط الترند الذى تم كسره لذا كل شئ يعتمد على نقطة الدخول أولا.

lollipop
11-18-2012, 17:35
لا طبعا نقطة الدخول فى رأيى هى الأهم لأن ممكن تدخل صفقة و يكون دة أثناء انعكاس

easy_mezoo
11-19-2012, 13:44
من وجهة نظري الدخول هو الاهم لانه اذ كان الدخول صحيح فهناك مكسب وتستطيع مع الخبرة ان ترضى بلقليل المستمر والبعد عن الكثير المنقطع

hassan asayed
11-19-2012, 18:39
اخى الكريم الدخول والخروج من اهم الاشياء فى الفور كس
ويجب التعلم جيدا عملية الدخول والخروج لان الدخول والخروج لوحدة
كفيل ان انت تبقى فى السوق او تخرج منة خالص
وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا

abdenbi
11-20-2012, 15:32
طبعا كلاهما شبه متساويان و كل دخول لصفقة هو مهم جدا
و الخروج يتم دائما بالالتزام بخطة

kingmos4
11-20-2012, 23:02
اهم من نقطة الدخول والخروج هو دراسة الصفقة دراسة وافية
قبل الدخول اما الخورج فهذه حسب الظروف وحالة السوق وكمان الهامش المتاح
لو كان يتحمل الارتداد ام لا

face book
11-21-2012, 10:57
كلتا النقتطين اهم من الاخري انت لو دخلت صح هترتاح بعد كده في صفقتك اذا كان تعزيز او استوب ولكن نقطه الخروج هتكووووون فين؟؟

هل الصفقه هتكون 50 نقطه فقط ولا هتجيب اكثر ؟؟؟؟ هنا يكمن اهميه نقطه الخروج وما تترتب عليها من زياده المكسب

ahmed1980
11-21-2012, 19:19
بسم الله الرحمن الرحيم
لان الخلل في احدهم يؤدي الي الخسارة الاكيدة

LTF
11-21-2012, 20:18
السلام عليكم و رحمة الله
أعتقد أن كلاهما مهم جدا...ولو أنني أميل جدا ال نقطة الدخول عندما يكون في الأختيار الصحيح لنقاط الدعم و المقاومة...وبالتالي نقطة الخروج تكون أسهل نوعا ما مقارنة مع نقطة الدخول

abero
11-21-2012, 20:54

اخى الكريم يمكننى ان اقول ان نقطة الخروج اهم بكثير من نقطة الدخول فهى التى ستلحق راس مالى من الضياع من خلال استخدام خاصية الاستوب لوز حيث اننى عندما اجد اننى خسرت نسبة كبيرة من راس مالى ومع الوقت فد افقد راس مالى كله لابد من الخروج باقل الخسائر
بينما نقطة الدخول يمكن بدئها من اى نقطة ولهذا ارى ان نقطة الخروج هى الاهم

ramy saad
11-22-2012, 13:39
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
فعلا اخى الكريم نقطة الدخول و نقطة الخروج مهمة جدا فى التداول فى عالم الفوركس و انا شخصيا بهتم كثيرا بنقطة الدخول

easy_mezoo
11-23-2012, 19:29
اعتقد ان نقطة الدخول اهم من نقطة الخروج .
لان ببساطة نقطة الخروج يتم تحدديها بعد اتمام الصفقه

ANGEL_FROM_SKY
11-24-2012, 06:06
السلام عليكم

اخى الكريم لو حضرتك تملك مهارات وفنون التداول والتحليل الفنى ستدرك الابعاد الحقيقيه لتحرك السعر وستعرف من اين تدخل الصفقه ومن فين ستخرج من الصفقه .. اذا الاهم من نقطه الدخول والخروج هى مدى قدراتك فى التحليل الفنى فهو الذى اما يجعلك رابح او خاسر اخى الكريم ولا شئ غيره

ahmed1980
11-24-2012, 16:06
بسم الله الرحمن الرحيم
لانة الخط في احدهما يؤدي الي الخسارة

up97
11-24-2012, 16:39
يجب على اي متداول ان يهتم بنقطة الخروج مثل الدخول
لان نقطة الخروج يمكن ان تكون سبب في ربحك او خسارتك

face book
11-24-2012, 17:20
نقطه الدخول ونقطه الخروج هي من اهم النقط الي بيكملوا بعضهم البعض

انت لو داخل صح من البدايه هتخرج صح في النهايه اما لو انت داخل اصلا غلط فا كل اللي جي كله غلط في غلط ولا تلومن الا نفسك

zs-zs
11-24-2012, 19:52
السلام عليكم اخى

ادخل على قسم التعليمى التابع للمنتدى

و ان شاء الله تستفيد من كل حاجه

و بالتوفيق

latraaa
11-24-2012, 20:54
قبل الدخول في أي صفقة يجب أن تكون للمتداول خطة معينة و استراتيجية بينة، غير هدا يكون المتداول يحوم و يسبح في بحر لا يعرف نهايته

zasd
11-25-2012, 05:22
كلاهما مهم
ولكن الاهم طبعا نقطة الدخول
لانك لو دخلت صفقه غلط مش هتقدر اصلا تحدد نقطة الخروج
اما اذا كنت داخل صح .. وكان هدفك مثلا 20 نقطه
ف هتقدر تحدد نقطة خروجك بسهوله سواء كان خط بولينجر او خط دعم او مقاومه اوترند مثلا

أمير الحياة
11-25-2012, 14:40
في رايي ان نقطة الدخول اهم بكتيييييييييييير من نقطة الخروج نقطة الدخول انت بتحددها بنائا على وضع السوق لكن الخروج في اي وقت تقدر تخرج ولكن بدون خساره

face book
11-26-2012, 12:20
نقطه الدخول ونقطه الخروج

لازم علشان تكون متاجر سليم ومتزن تختار نقطه الدخول الصحيحه وهي الاكثر اهميه لانك بعد كده هترتاح ولو حتي اخترت نقطه خروج غلط

تأكد انك اكثر الخساير هتخرج علي صفر من الصفقه لانك داخل صح من الاول

one17
11-26-2012, 16:16
كل شيء مهم في الفوركس حتى نقطة الخروج اذا لم تحددها جيدا يمكن ان ينعكس السعر عليك
لذا يجب ان يكون اهتمامك بنقطة الدخول مثل الخروج

fafa
11-26-2012, 20:31
هو طبعا ايا كان نقطه الدخول او الخروج فاكيد كلاهما مهميين طبعا ولا جدال على ذلك ولكن من وجهه نظر
ارى ان نقطه الدخول اهم بعض الشىء من نقطه الخروج اهم شىء تختار نقطه قويه تدخل منها

galma
11-27-2012, 12:23
سلام عليكم بالنسبة لي اداا كاانت نقطة الدخول صحيحة فهي تساعد في الخروج من الصفقة بشكل مربح وكل واحد منا و طريقته الخاصة في طريقة التعامل و الاختيار المناسب للدخول و الخروج

best13
11-27-2012, 16:03
انا دائم اهتم بنقطة الدخول والخروج
لانهم هم الذين يمكن ان تجعل صفقتك تقفل بنجاح

easy_mezoo
11-28-2012, 20:20
طبعا نقطة الدخول والخروج على حد سواء فى الاهمية ولكن يجب التركيز على نقطة الخروج

azifek
12-12-2012, 16:08
لو انت دخلت من نقطه دخول صحيحه تأكد انك هترتاح بعد كده في كل اللي جاي

وهتخرج علي مكسب ان شاء الله ولو مخرجتش علي مكسب يبقي هتخرج علي نقطه

الصفر علي الاقل بدون خساير

نعم كلام مضبوط و بالخصوص لو كانت لدينا إدارة صارمة لرأس المال
فيمكن لو خدعتنا الصفقة ان نفتح عقد تبريد و نخرج بربح أو كما قلت بدون خسائر على الأقل

hard$currency
12-12-2012, 16:50
بالنسبة لى النقطتان مهمين جدا فى التداول لان الدخول من نقطة ضعيفة يؤدى الى خسارة
وايضا الخروج السريع من نقطة ضعيفة يجعنا نخسر لذلك يجب ان نركز جيدا عند الدخول والخروج

حمو
12-17-2012, 12:50
نقطة الدخول اهم من نقطة الخروج
كونك انك تعرف دخول من الممكن انك بعد حصولك علي عدد نقاط معين تغلق الصفقة

maham
12-17-2012, 12:59
السلام عليكم

ونقطة الخروج الاثنين اهم من بعضهم لان انت
ومتحددش نقطة خروج كدا ممكن تطمع وتخسر اما لو حدت الاتنين هتلتزمدايما النصيحه بتبقى اهتم بنقطه دخول صحيحه وفى توقيت جيد ووقتها هتبقى نقطه الخروج سهل , يعنى لو دخلت فى اول ترند او انعكاس صحيح فخروجك هتبقى مسأله تحديد حجم الربح بس مش اكتر ولكن فى كل الأحوال انتا كسبان , وذى ما سمعت من بعض خبراء التداول أهتم دائما بالبدايات واترك الأرباح تنمو

yaallah3
12-17-2012, 13:07
نقطة الخول ونقطة الخروج كلاهما مهمين لكن نقطة الدخول اهم لانك لو دخلت بنقطة دخول
صحيحة فسوف تكون مرتاح فى المتاجرة

azzeddine1
12-17-2012, 14:04
اظن انهما متشابهان فكلاهما يمكن ان تربح منهما فيبقا تحليلك هو الفاصل بين الربح و الخسارة

mahmoud1
12-17-2012, 14:06
من وجهة نظرى نقطة الدخول مهمة جدا لازم قبل ما نخش اى صفقة يكون فى اختيار لنقطة الدخول الجيدة لانه التسرع بيكون سبب من اسباب الخسارة وكمان لازم يكون فى ادارة راس مال سلمية نقطة دخول قوية مع ادارة راس مال ان شاء الله يكون فى تحقيق ارباح ونقطة الخروج بتختلف لانة لازم يكون فى مرونة فى التعامل مع الصفقات

forex3
12-17-2012, 14:36
كلامك فعلا حقيقى وهو اهم شىء تحديد نقطة الخروج لكن الاهم انك تكون مقتنع بالربح الى حققته حتى وان كان قليل لان الطمع فى الفوركس عواقبه وخيمة

asmoune
12-18-2012, 00:36
أرى أن نقطة الدخول هي الأهم لأنها هي تحدد هل الصفقة رابحة أم خاسرة
وهذا دون أن ننكر نقطة الخروج لأن البعض منا لا يعرف وقت الخروج ويترك صفقته مستمرة حتى نرند عليه بالخسارة
وهذا ما نحب أن نسميه بالطمع

safiforex
12-18-2012, 00:38
بالنسبة للسؤال فهو مهم للغاية لانه بيتحدثث عن اهم شيءن في الفوركس
و لكن بالنسبة لي فانا ممكن ان اقول ان الدخول مهم للغاية في حالة ان الصفقة اتت بربح
و لكن ان كانت خاسرة فالخروج يكون احسن بكثير

magic777
12-18-2012, 03:02
بالنسبة للسؤال فهو مهم للغاية لانه بيتحدثث عن اهم شيءن في الفوركس
و لكن بالنسبة لي فانا ممكن ان اقول ان الدخول مهم للغاية في حالة ان الصفقة اتت بربح
و لكن ان كانت خاسرة فالخروج يكون احسن بكثير

اكيد اخي نقطه الدخول اهم حاجه في صفقتك لو قدرت تدخل من نقطه قويه هتكون ضمنت 50
في الميه على الاقل نجاح لصفقتك والباقي يتوزع على اداره راس المال وتحديد الهدف والاستوب المناسبين

ahmed1
12-18-2012, 10:26
الاثنين مهمين طبعا تقطه الدخول ونقطه الخروج ولكن الاهم هي نقطه الدخول واداره راس المال

لانك هتدخل صح حتي لو انعكس السعر هتلاقي السوق مديلك نقط خروج بربح او تعادل

تشلساوي مكناسي
12-18-2012, 10:48
أظن أن الأهم هي نقطة الدخول
لأن نقطة الدخول هي التي تأخذك الى نقطة خروج سليمة
إن كان دخولك الى صفقة ما جيدا فهذا سيمنحك الأفضلية لتجد نقطة خروج ممتازة والعكس صحيح.
إذن نقطة الدخول أهم من نقطة الخروج

ayman.shosha
12-22-2012, 04:03
اعتقد اخى العزيز ان الاهم هو نقطة الدخول فهى ما يحدد من البداية صحة تحليلك
وعليه انت تسير فى الاتجاة الصحيح

تقبل مرورى

omar.winner
12-22-2012, 04:06
هذا صحيح , نقطة الدخول مهمة للغاية لكى يكون الاتجاه صحيحا وايضا نقطة الخروج مهمة جدا بحيث تربطها بالاستوب لوز لكى تساهم فى الخروج من الصفقة بأقل الخسائر الممكنة قبل ان تحقق ارباح

mohamed_forex2011
12-22-2012, 04:30
اهم شى فى الفوركس ومن اهم اسباب النجاح هى تحديد نقطة دخول صحيحه
وبعدها ياتى تحديد نقطة الخروج الصحيحه للعملة
ويجب ان لاتطمع وان تصبر طالما ان نقطة دخولك صححيحة وحاول ان تحدد ايقاف خسارة جيد ذو دعم او مقاومة قوى يصعب اختراقه

rinko
12-22-2012, 20:10
نقطة الخروج هي الاهم بعتقادي لان دخول الى
السوق والشراء منه سهل اما البيع فهو يبقا مع تقلب السوق
بالتوفيق للجميع

محمود شبايك
12-30-2012, 21:27
انا شخصيا بحب نقطة الدخول وباعنمل استوب لوز كبير عشان اكسب يبقى كده لا خسرت ولا كسبت

amira
12-31-2012, 03:46
نقطة الخروج ممكن تحديدها قبل الدخول فى الصفقه
اما نفطة الدخول فتحتاج دراسه وتحليل قبل تحديدها

forex 2
12-31-2012, 06:06
في رأي نقطة الدخول هي الهم لانه في الخول الصحيح قليلا ما يعكس السعر اما دخولك الخاطيء فممكن ان يتسبب لك بالخسائر
اما عن نقطة الخروج فاذا كان الدخول صحيح فممكن الخروج على ربح قليل ان كان خائا و لكن ليس على خساره
فممكن القول فوات الربح ولا الم الخساره

rahel
12-31-2012, 09:42
الاثنين يجب ان نعرف جيدا متى نحدد وقت الدخول ولكن وقت الدخول اصعب اما الخروج يمكن ان تغلقها على ربح حتى ولو قليل

salma saad
01-05-2013, 03:44
اعتقد ان نقطة الدخول طبعا هى الاهم لانها ستسهل بعد ذلك الخروج وهذا لا يقلل من اهميه نقطة الخروج فالنقطتين ذات اهميه كبيرة

Egyptian Trade
01-05-2013, 04:06
لا اعرف كيف افيدك انا جديد فى هذا المجال
ولكن اريد من احد الخبرا ان يقوم بالرد حتى يستفيد الجميع
وخاصتا المبتدئين

حسن السيد
01-05-2013, 05:35
بتاكيد يا اخى نقطة الدخول ونقطة الخروج من اهم الاشياء فى الفوركس
واتمنى من الجميع تعلمها جيدا ومعرفة كيفية الدخول
والخروج بنجاح حتى تتمكن منة الربح

egypt2013
01-05-2013, 16:15
السلام عليكم ........... اعتقد انه مينفعش نفضل واحدة منهم علي الاخري ، نقطة الدخول هى الاساس واذا كانت نقطة الدخول قوية تؤدى بنا للخروج علي نقطة قوية ايضا وارباح وفيرة ، تحياتى وتقبل مرورى

ANGEL_FROM_SKY
01-05-2013, 16:20
السلام عليكم

اخى الكريم لو حضرتك تملك مهارات وفنون التداول والتحليل الفنى ستدرك الابعاد الحقيقيه لتحرك السعر وستعرف من اين تدخل الصفقه ومن فين ستخرج من الصفقه .. اذا الاهم من نقطه الدخول والخروج هى مدى قدراتك فى التحليل الفنى فهو الذى اما يجعلك رابح او خاسر اخى الكريم ولا شئ غيره

LiNDa1
01-05-2013, 16:22
اهلا ياغالي انا صراحة افضل نقطة دخول احدد لها وقت معين للدخول
واكيد ايضا نقطة للخروج كذا تكون معتمد على تحاليل واستراتيجياتك

Eslam Rashwan
01-05-2013, 16:41
لا شك ان كلا نقطة الدخول والخروج مهمه للغاية ولكن اعتقد ان التحليل والتفكير الجيدقبل الدخول للصفقة اهم لانك لو احسنت اختيار الصفقة الناجحة ستأكون اختيار الوقت المناسب للخروج منها امر سهل

taoufik bajjou
01-05-2013, 16:46
متفق معك أخي الكريم إلى أبعد الحدود فنقطة الخرج من الصفقة هي من تأكد هل توفقت أم لا نقطة الدخول أيضا مهمة حيث يجب عليك أن تدخل الصفقة وأنت متأكد من خطواتك

sabirdaba
01-05-2013, 16:50
نقطة الدخول أهم أخي لأنها هي التي تحدد مدى قوة صفقتك ومدى نجاحها وكلما دخلت من مناطق قوية تكون لصفقتك نسبة كبيرة للنجاح لكن هذا لا يعني أنني انكر دور نقطة الخروج او مستوى الخروج لأنه كذلك شيء مهم حتى لا تعرض نفسك لنعكاس الاتجاه لكن نظرتي هي أن تحديد نقطة الدخول هو اهم من الخروج

حسن السيد
01-05-2013, 16:55
اخى الكريم النقطتين مهمين جدا للمضارب ويجب الحزر عندهم
والتانى قبل الدخول وقبل الخروج
وان اشاء الله ربنا يوفقنا جميعا

محمد حسنى15
01-08-2013, 21:11
نقطة الدخول و نقطة الخروج كلاهما مهم و المتاجر الشاطر و الواعى هو من يعرف امتى يدخل صفقة و امتى ينهيها
يعنى المهم هو التوقيت السليم

nsr3
01-08-2013, 21:31
فعلا اخى نقطة الخروج مهمه جدا فى التداول على المنصة لانها ممكن تكون طريق الى الخسارة وممكن تكون الطريق الى الربح

princeua
01-08-2013, 21:35
بالنسبة لي اخي الكريم افضل النقطيتين واستخدهم الاثنين بالشراء والبيع فالنقطيتين تهم جدا حسب ما فهمتة من تعليمي في الفوركس حيث ان الدخول النقطة يعني الشراء والخروج يعني البيع وممكن ان اكون غلطان وما متاكد من هاي المعلومة

pirlo
01-09-2013, 05:20
نعم نقطه الدخول اهم بكثير ويجب ان تدخل من نقطه صحيحه وايضا نقطه الخروج مهمه ولكن الدخول اهم بكثير

حسن
01-09-2013, 05:25
بصراحة يا اخى التنين اهم من بعض
لان انا سبب خسارتى التسرع فى الخروج من الصفقة

star forex
01-09-2013, 15:46
فى رايى الشخصى ان نقطه الدخول اهم بكثير من نقطه الخروج لن نقطه الدخول تحتاج
لتحليل ودراسه وهكذا اما نقطه الخروج بتكون اسرع من كدا

YASER83
01-09-2013, 17:13
السلام عليكم
هذا الامر يحسم عن طريق خبرتك في التداول وطريقتك ونوع التحاليل الاقتصادية التي تعتمدها
والاستراتجية التي تعتمد عليها بشكل عام
وعليك ان لاتنسى اسلوب ادارة راس المال

ezel
01-12-2013, 12:15
فى رايى الشخصى ان نقطه الدخول اهم بكثير من نقطه الخروج لن نقطه الدخول تحتاج
لتحليل ودراسه وهكذا اما نقطه الخروج بتكون اسرع من كدا

اوافقك الراي لان نقطة الدخول لو كانت خاطئة فلن تنفع معنا اي طريقة خروج
بالتالي لو الدخول كان سليم فلازم الخروج سيكون واضح وممكن اي واحد يخرج عادي

bac
01-15-2013, 02:05
عليكم السلام
لا يمكنك ان تفاضل بين نقطة الدخول ونقطة الخروج فالاثنين لهم نفس الاهميه
تخيل نقطة دخول صحيحه ولكن نقطة خروج اى كلام تنقلب الصفقه الى خسارة والعكس صحيح .

merselmiz
01-15-2013, 02:06
سلام عليكم
اخي الكريم بالنسبة لسؤالك انا برأيي النقطتين مهمتين
ولا يمكن الاستغناء عن احدهما لان تحدديك لهاتين النقطيتن يعني المكسب لأننا في الفوركس و ليس في البورصة

joliana
01-15-2013, 02:08
انا مقتنعة باني اهم نقطة هي الدخول الي الصفقة لو قبل ما ادخل خططت وحللت وحسبت
كم من الخسارة وكم من ربح وعرفت متي اخرج في الوقت المناسب فقد اخرج بسهولة رابحة

salma saad
01-16-2013, 17:48
اكيد كلاهما مهم ولكن انا مع الرأى المؤيد لان نقطة الدخول اهم لان اذا كانت نقطة الدخول جيدة فان الخروج هيكون سهل

noda
01-18-2013, 01:08
الاثنان مهمان لكن من وجهه نظرى المتواضعة نقطة الدخول أهم فيجب الحذر فى اختيار وقت الدخول

safouane
01-18-2013, 02:50
السلام ورحمة الله وبركاته شكرا على الموضوع اعتقد ان اهم نقطة الدخول

merselmiz
01-18-2013, 02:52
السلام عليكم وضوع جيد
بالنسبة انا افضل نقط الدخول لانها تعطيك ثقة اكبر

bonus.man
01-18-2013, 18:43
الاتنين يا اخى الكريم مفيش حاجه فى الفوركس مش مهمه وبجد اخى الكريم الواحد لازم يعرف كله

moonlight32
01-20-2013, 15:12
بالنسبه لي لاتهم نقطة الدخول بل المهم نقطة الخروج وبما تكسب

FCBXL
01-20-2013, 15:22
نقطة الدخول اخي هي اهم من نقطة الخروج اكيد طبعا لأن الخروج يكفيك فقط ان تتخذ قرار معين أو يكفيك
الالتزام بستوب لوزر أو تيك بروفيت

ghada0
01-20-2013, 15:45
ايهما اهم نقطه الدخول ام الخروج بصراحه انا رايي نقطه الدخول لانها تحتاج الى الكثير من التدريبات والتعاملات الفعليه لكن الخروج فتحدث تلقائيا بعد الخساره وتعتبر اجباريه وليست اختياريه

Karem1
01-21-2013, 12:55
اكيد نقطه الدخول اهم بكثير لأنها تحتاج لدراسه جيده جدا حتى نستطيع الربح منها بالقدر المناسب
اما نقطه الخروج فهى الأسهل سواء على خساره او ربح

Karim Khalil ‎
01-21-2013, 12:56
قد تدخل الصفقه من اي مكان ولكن اين ستخرج ومتي ستخرج ؟؟

حمودى
01-21-2013, 12:58
اعتقد ياصديقى ان تحديد وقت الدخول اهم بكثير من وقت الخروج لان الدخول يتوقف علية الربح او الخسارة
لو استطعنا ان نحدد وقت الدخول الصحيح سوف نربح ان شاء الله
اما وقت الخروج فهذا يعتمد على اللحظة فقط

hossine1984
01-21-2013, 12:59
العمل على اكثر من حساب يشتت الافكار ويفقدك التركيز ولا اجد لة اى مميزات

SiSi
01-21-2013, 12:59
مش عارفه على ايه تتكلم لاني لسه مسجله في الفوركس

easy_mezoo
01-25-2013, 20:38
لا عرف بالتحديد هذا السؤال يدعى للتفكير ؟؟
ولكنى ارى من وجهة نظرى ان نقطة الدخول اهم لانها هى التى ينبنى عليها الربح والخسارة ...لهذا يجب التانى جيدا قبل الدخول

Dana
01-25-2013, 21:15
♠♠☺السلام عليكم ورحمة الله وبركاته♠♠☺
========
Dana
========
طبعا نقطة دخول الصفقة اهم شيئ

spiderforex
01-25-2013, 21:18
من خلال الاستطلاع الذي قمت به أخي فالاغلبية الساحقة تقول أن نقطة الدخول هي أهم بكثير من نقطة الخروج لكن هذا لا يقل من دور نقطة الخروج ننتظر جديدك أخي

magic777
01-26-2013, 01:20
من خلال الاستطلاع الذي قمت به أخي فالاغلبية الساحقة تقول أن نقطة الدخول هي أهم بكثير من نقطة الخروج لكن هذا لا يقل من دور نقطة الخروج ننتظر جديدك أخي

هو طبعا كل لما تدخل من نقطه دخول قويه كل لما يكون الانعكاس لها محدود وبالتالي يكون ضرب الهدف
احتمالاته اكبر من ضرب الاستوب هنا

حسن
01-26-2013, 01:50
التنين يا اخى مهمين ويجب اختيار الوقت المناسب لهما
حتى تتمكن من المتاجرة بشكل صحيح

fatota
01-26-2013, 01:54
أعتقد من وجه نظرى الشخصية أهم نقطة هيا الدخول لان فى هذه اللحظة تحدد المكسب والخسارة

no name
01-26-2013, 04:38
عن نفسى وكما رايت نتيجة التصويت اتفق مع جميع الاخوة الاعضاء ان نقطة الدخول اهم بكثير من نقطة الخروج
ويجب ان ندخل من نقطة قوية ونحددها عن طريق الشمعه الفات والدعم والمقاومة لكى لا نواجه خسارة بسبب ضعف نقطة الدخول

walid1
01-26-2013, 04:49
السلام عليكم ورحمة الله
اذ كنت تعرف نقطة دخولك فغالبا ستعرف نقطة دخولك أيضا. فاذا دخلت مع كسر ترند
مثلا فأنت ستستهدف غالبا المقاومة او الدعم القادمين و الستوب لوس سيكون بكل
تأكيد فوق خط الترند الذى تم كسره لذا كل شئ يعتمد على نقطة الدخول أولا

منى محمد
01-26-2013, 05:01
السلام عليكم

السلام عليكم اخى

ادخل على قسم التعليمى التابع للمنتدى

و ان شاء الله تستفيد من كل حاجه

و بالتوفيق

dovy
01-26-2013, 05:09
بس انا ملاحظة ان الكل بيقول ان نقطة الدخول هى اهم او مش الكل معظمهم يعنى واحب اقول لحضرتك
هنا ع الفوركس الواحد لازم ياخد الكلمة من الاعضاء ذوى الخبرة احسن ما الواحد يخاطر بيحياته
الفوركس مش مضمون
بالتوفيق ان شاء الله

juliano
01-26-2013, 05:46
من وجهة نظرى الشخصية المتواضعة ان نقاط الدخول الى السوق اهم بكثير من نقاط الخروج من السوق .. لان نقاط الدخول هى التى تحدد شكل صفقتك سواء كان مكسب او خسارة على العكس من نقاط الخروج والتى تتحدد فى نهاية صفقتك .... بس دة مش معناة ان نقاط الخروج مش مهمة .. ولكن فى مقارنتها مع نقاط الدخول فالدخول اعم بالطبع

AsaadSoft
01-26-2013, 05:56
بصراحة انا لا افهم اي شيء من هذه الامور نقط الدخول والخروج وغيرها لاني لم اقم بأي متاجرة سابقا جديد في الفوركس

omiss
01-26-2013, 05:57
الدخول اهم لانك لو تحليل جيد
هتقدر انك تحدد وقت الدخول للصفقة
ولكن ميلغيش اهمية نقطة الخروج لانه ممكن يعكس معك السعر وتبقى فى الصفقة تخسر أكثر

كريم سليمان
01-26-2013, 07:51
يجب ان نركزونلتزم بخطة عمل في الدخول و الخروج دائما مايكون المضاربين عرضة للتاتير النفسي و التدخل
في عملياتهم خارج اطار خطة العمل تذكر ان تداولك دائما ما يكون معرض لخطر العامل النفسي راقب نفسك و انتبه للمؤترات الخارجية عليك

shimaa2013
01-26-2013, 07:54
كلا النقطتين مهم لان على كل نقطة تترتب نتائج ولكن يعتبر الاهم هو نقطة الدخول لانها يتوقف عليها هل الصفقة ستكون ناجحة ام لا وبقدر قوة نقطة الدخول تكون درجة نجاح الصفقة

Rony
01-26-2013, 09:25
نقطه الخروج اعتقد انها بتكون سهله ممكن تكون على خساره او ربح
اما نقطه الدخول بتحتاج شويه دراسه وكدا وهيا الأهم هنا

admelmolto
01-26-2013, 10:01
اهم نقطه هي الدخول لانك لو دخلت من تقطه صحيح سوف تحقق ربح جيد وممكن تخرج بي اي ربح مش لزم كبير اوي ودي بيكون واضح
للبيتعامل مع الاسكالبينج وهي صفقات تهدف الي بعض النقاط البسيطه

sato
01-27-2013, 19:14
قطة الدخول اهم بكتير من نقطة الخروج وننقطة الخروج هكون سهل جدا جدا اهم شة نقطة الدخول

فوركس مان 25
01-27-2013, 19:17
هي بصراحة النقطتين مهمين جدا بس المهم هي نقطة الدخول بصراحة ومن جهة الخروج فانا
شايف بجد ان مع اول تحقيق ربح ممكن انك تخرج لان دا هيبقي افضل من الخسارة

ياسر
01-27-2013, 19:18
السلام عليكم
دايما النصيحه بتبقى اهتم بنقطه دخول صحيحه وفى توقيت جيد ووقتها هتبقى نقطه الخروج سهل , يعنى لو دخلت فى اول ترند او انعكاس صحيح فخروجك هتبقى مسأله تحديد حجم الربح بس مش اكتر ولكن فى كل الأحوال انتا كسبان , وذى ما سمعت من بعض خبراء التداول أهتم دائما بالبدايات واترك الأرباح تنمو

Ahmded Arafa
01-27-2013, 19:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا مكنتش اعرف المعلومة دى معلومة مهمة جدا
السلام للجميع

rinko
01-27-2013, 19:43
يجب على اي متداول ان يهتم بنقطة الخروج مثل الدخول
لان نقطة الخروج يمكن ان
تكون سبب في ربحك او خسارتك

أمين هـ
01-27-2013, 19:46
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أهلا أخي,
الإثنين مهمين جدا للمتداول و لا يمكن الإستغناء عن إحداها
تحيااااتي

yassoo011
01-27-2013, 19:58
كلا النقطتين مهمتين جدا الدخول والخروج من السوق
لانهما اساس الحصول على الربح

disha
01-27-2013, 20:33
انا ارى ان الاتنين مهمين جدا يا اخي ممكن يكون نقطة الدخول اهم
بس ده مش نقص من اهمية نقطة الخروج سواء بربح او بخسارة

kingamon
01-27-2013, 20:41
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
خى كلاهما مهمين جدا لانك لودخلت من نقطة غير قوية ياهتخسر يالامكسب هيكون قليل وكمان نقطة الخروج لو معرفتش تخرج امتى هتفضل فى السوق وينقلب السعر ويكون خسارة

ahmed elsayed
01-27-2013, 20:46
الاثنين مكملين لبعض واسال نفسك قبل الدخول فى كل صفقه لماذا سادخل هذه الصفقه ومتى سأخرج سواء بربح او خساره

asma
01-27-2013, 20:49
انا ارى ان نقطة الدخول هى الاهم يجب ان تدخل من مكان مناسب وعند وضع استراتيجيتك وتنفيذها تستطيع الخروج من نقطة جيدة ايضا

همس العيون
01-27-2013, 20:50
انا من رايي نقطة الدخول مهمه جدا علشان نبقي فاهمين صح ونقدر علي نقطة الخروج

eslam2665
01-27-2013, 22:30
اهم شئ بالفعل تحديد نقطة الدخول واعتقد انك تقوم بتحديدها بعد التحليل وبعد متابعة حركة السوق فتقوم ببدء الصفقة وتحديد نقطة الدخول اما نقطة الخروج ارى انه من السهل تحديدها

Omaryat1
01-27-2013, 22:33
السلام عليكم و رحمة الله
بالنسبة لي أخي لا أظن أن هناك فرق في الأهمية لنقطة الدخول و نقطة الخروج فكلاهما لهما أهمية محددة

mxmx
01-27-2013, 23:08
اعتقد ان الدخول بيكون سهل جدا
ولكن نقطة الخروج من الصفقة اهم بكتير

home
01-27-2013, 23:14
نقطة الدخول والخروج هم اساس الصفقة
لذا يجب اختيارهما بعناية كبيرة لنجاح الصفقة

FCBXL
01-28-2013, 01:06
انا اظن نقطة الدخول اهم من نقطة الخروج بكثير لا نقطة الخروج ممكن تحصل على ربح حتى ولو قليل
وممكن كمان تقفل على نقطة دخولك

mxmx
01-28-2013, 02:48
انااهتم اكثربنقطوة الخروج عشان صعب فعلا
ان تخرج من الصفقة بسهولة

forex.secret
01-28-2013, 03:51
والله يا باشا اهم حاجه نقطه الدخول وبجد من غيرها مش هتعرف تعمل اى حاجه وتقبل مرورى اخى الكريم

صديق العمر
01-29-2013, 00:25
كيف حالكم اصحابى انا ارى ان الدخول يا صديقى الاساس فى العمل وهو الذى يؤدى الى
الخروج ان كان دخل التاجر من نقطه جيده يخرج ايضا من نقطه جيده ويربح

mxmx
01-29-2013, 00:30
انا اعتقد من اهم من النقطين دول
ان نقطة الدخول اهم بكتير من الخروج فعلا

may
01-29-2013, 07:12
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
ار ان نقطه الدخول اهم وايضا الاثنين مهمين ولكن نقطه الدخول هى التى تحدد كم الاهداف التى تتحقق

remas
01-30-2013, 00:26
الاتنين مهمين طبعا ولكن نقطة الدخول اهم لانك لو دخلت من نقطة دخول جيده وقويه وخاصة لو دخلت مع الاتجاه من اوله هتبقى الفرصه ادامك اكبر للربح انما او خلت متاخر فى الصفقه ومن نقطه ضعيفه فهتكون نسبتك فى الربح اقل المهم فى النهايه هو ان تربح من اى نقطة دخول او خروج

احمد متولى
01-30-2013, 02:50
نقطه الخروج اهم لانها هى اللى بتحدد المكسب ام الخساره لذلك هى اكيد اهم من نقطه الدخول

BeK
02-05-2013, 09:25
نقطه الدخول بتكون اهم بكتير لأن هنا بيثبت المتاجر قدرته فى المتاجره ودرجه خبرته لأنها بتحتاج لإحترافيه
اما نقطه الخروج فمش بتكون مهمه للدرجه زى نقطه الدخول

piraaatm
02-06-2013, 09:13
يجب ان نركزونلتزم بخطة عمل في الدخول و الخروج دائما مايكون المضاربين عرضة للتاتير النفسي و التدخل
في عملياتهم خارج اطار خطة العمل تذكر ان تداولك دائما ما يكون معرض لخطر العامل النفسي راقب نفسك و انتبه للمؤترات الخارجية عليك

sabirdaba
02-06-2013, 19:55
نقطه الخروج اهم لانها هى اللى بتحدد المكسب ام الخساره لذلك هى اكيد اهم من نقطه الدخول

أنت نضرتك أخي نحترمها أكيد لكن في نضري هي نضرة خاطئة لأن نقطة الدخول هي الاهم أخي فنحن كل ما نتعلمه من خلال التحليل الفني هو ايجاد أفضل مناطق للدخول لهذا تبقى هي النقطة الاهم في نضري

سلمى احمد
02-08-2013, 12:29
نقطه الدخول شايفاها انها الأهم طبعا علشان احنا اللى بنحدد امتى ندخل وازاى على حسب خبرتنا
واللى عندى خبره كويسه هو اللى هيعرف ازاى يدخل فى الصفقه المناسبه

FiFi
02-08-2013, 14:40
اهلا انا في راي اجد نقطه الدخول لها اهميه كبيره عن نقطه الخروج

yazed
02-08-2013, 15:57
لا اتفق معك اكيد نقطه الدخول اهم فالدرااسه جيدا والدخول من نقطه صحيحه هتجعل خروجك مريح ومربح

hisoka199069
02-08-2013, 16:00
فى رايى الشخصى ارى ان كلا من النقطتين لا يقلان عن بعضهما فى
الاهمية ولا يمكن ان نفرق بينهما فى ذلك والنسبة بينهما متساوية

alpacino ramos
02-08-2013, 16:35
السلام عليكم
بنسبة لي نقطة الخروج اهم
هي التى تحدد ان كنت ستربح و ستخسر
تحياتي

rooty
02-08-2013, 16:37
نقطة الدخول لاتقل اهمية عن نقطة الخروج بمعنى ان تجد الوقت المناسب لدخول الصفقة وايضا تجد الوقت المناسب للخروج منها وانت محققا ارباحا لا خاسرا ..
وسواء نقطة الدخول او نقطة الخروج يتطلبان منك دقة ومهارة فائقة ...

vinex
02-08-2013, 16:42
بالنسبة لي كلاهما يكمل بعض
حيث ان ما هي اهمية نقطة الدخول ادا خرجت خاسرا
و ما اهمية نقطة الخروج ادا لم تدخل في المنطقة المناسبة
كلاهم مكملون لبعض ولو عرفت كيف تختارهم بعناية ستكون من افضل المتاجرين و

semsma
02-08-2013, 16:48
بص ف ناس كتير بتشوف ان نقطه الدخول اهم لانها بتحدد سير الصفقة وحركة السعر بعد الدخول وطريقة حسابنا للصفقة وبالتالي فالدخول من نقطة قوية يوجة الصفقة
الي ربح غالبا من الممكن الاكتفاء بة عند اي نقطة نراها ونخرج فائزين في هذة الصفقة وهناك البعض الاخر يري ان نقطة الخروج اهم من نقطة الدخول لان الخروج
يتحدد علية اشياء كثيرة منها اذا كنت رابحا ام خاسرا فبالتأكيد كل منا يتمني ان يجني اكبر ربح ممكن فاين تخرج بالظبط من هذة الصفقة ومتي تعرف ان هنا القرار المناسب
للخروج وهل لو خرجت الان لن تندم اذا طار السعر في اتجاة صفقتنا بمئات النقاط وماذا اذا كانت صفقتنا خاسرة اساسا فهنا تكون نقطة الخروج اكثر اهمية لانة متي نتخذ هذا القرار
الصعب هل نكتفي بخسارة معينة مثلما نضع ستوب لوز عن اقتناع بانة اذا وصل السعر لهذة النقطة لن يعود مجددا الي طريق صفقتنا

safiforex
02-08-2013, 16:50
بالنسبة لي كلاهما يكمل بعض
حيث ان ما هي اهمية نقطة الدخول ادا خرجت خاسرا
و ما اهمية نقطة الخروج ادا لم تدخل في المنطقة المناسبة
كلاهم مكملون لبعض ولو عرفت كيف تختارهم بعناية ستكون من افضل المتاجرين و

فعلا اخي الكريم فكلاهما مهمين للغاية لانهما يحددان اكتمال الصفقة على نجاح
ففي الدخول بيكون مهم للغاية لانه سيحدد نقط الصفقة الصحيحة و الخروج سيكون افيد لانه سيحدد الهدف الجيد لها

medo1
02-08-2013, 18:41
الاثنان
نقطة الدخول الجيدة
نقطة الخروج الجيدة
اي متداول ناجح يستطع ان يختار نقاط الدخول الجيدة ونقاط الخروج ايضا

Bassemrko
02-08-2013, 18:43
عليك بتحديد نقطة الدخول االافضل لكى تستمر مع الصفقة ومن ثم تحدد نقطة الخروج
بعيدا عن الطمع والحق المكسب قبل ما تتعكس الصفقة

ASUS
02-08-2013, 18:47
نقطة الدخول من اهم عوامل ادارة راس المال نقطة الخروج علاقتها اضعف مع راس المال

jaracher
02-08-2013, 18:50
في رأيي نقطة الدخول هي الاهم ، لأنها هي التي تحدد ما اذا كانت الصفقة رابحة ام خاسرة ، و من الافضل الدخول مثلا عند نقطة دعم او مقاومة . اما نقطة الخروج فتحدد عندما تكون الصفقة رابحة و نكتفي بعدد معين من النقاط

yaab222
02-13-2013, 14:04
انا ارى ان كلاهما مهم ومن اهم الاشياء التى تساعد فى الربح انك
تختار نقطة دخول قوية وتخرج من نقطة ايضا جيدة بذلك تكون حققت ارباحك

haze5m
02-13-2013, 14:27
انا اعتقد ان نقطة الدخول هي الاهم لان
الخروج تعتمد علي حجم الارباح اذا صحت نقطة الدخول

insta client
02-13-2013, 15:19
لا طبعا اخى الكريم انا من وجهه نظرى ان نقطه الدخول هى اهم حاجه وبجد لان نقطه الخروج ممكن تخرج عند اى مكسب او عند خسارتك اللى محددها

Earner
02-13-2013, 15:29
اكيد الاتنين مهمين
- نقطة الدخول اهميتها بتقوم من خلال تحليلك الفني لاتجاه الشارت وبتبقي من خلالها واضع نقطة خروج محدد تبقي هدفك
- نقطة الخروج اهميتها في الربح انك بتحاول تخرج بأفضل الارباح دون خسائر وفي حالة الخسائر بتحاول تخرج بأقل الخسائر

يعني انا بختلف معاك في الاستفتاء ده
لان النقطتين هما الفوركس

Ahmed Gida
02-13-2013, 15:38
نقطة الخروج اهم فى كل الاحوال

malkoumx
02-13-2013, 17:00
ربما سأطرح الموضوع من زاوية مختلفة: المهم بالنسبة إلي ليس نقطة الخروج ولا نقطة الدخول، المهم بالنسة إلي هو صدق التوقعات، لأن التوقعات هي التي تحدد هي هي نقطة الدخول أم نقطة الخروج، وهل سنربح أو سنخسر، ومتى نحدد ستوب لوز وتايك بروفيت، وغيرها.
وصدق التوقعات هي الفرق الموجود بين تاجر محترف وتاجر مبتدئ، فالتاجر المحترف توقعاته قريبة جدا من الواحد، أما المبتدئ فيخبط خبطة عشواء متبعا عواطفه وهذا ما سيجر عليه الخسائر.
إذن جيب علينا أن نركز على أن تكون توقعاتنا صادقة وبعدها كل شيء سيبدو سهل.