PDA

View Full Version : الصبرهو مفتاح النجاح

kirollos.budggie
11-06-2019, 22:19
عزيزي عضو الصبر هو مفتاح النجاح دائما التجارة مع الصبر ودائما في محاولة ليصبح زعيم وليس أتباع

btctrader
11-07-2019, 16:39
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الصبر في التداول مهم لعدة أسباب أهمها ان هناك صفقات أحيانا يجب إنتظرها لأيام واسابيع حتي تتحقق شروط فتح هذه الصفقة وهذا يعني الصبر ومراقبة للوضع باستمرار من دون التداول ، بحيت أنه من أكتر الاخطاء التي يقوم بها المتداولي هي الدخول في صفقات بهدف الربح السريع ، رغم أنه ليست هناك إشارات جيدة للدخول في السوق ، فالمتداول الذي يتسرع ولا يري الصبر في نفسه سيصبح في خطر اثناء التداول لانه معرض لاتخاذ قرارات خاطئة بسبب التسرع ، و الرغبة في تحقيق الربح السريع ، فالمتداول يجب أن يكون كالقناص ينتضر فريسته لحين أن يصبح الهدف واضحا و سهلا. تحياتي

ASMA FAHMY
11-07-2019, 16:47
عزيزي عضو الصبر هو مفتاح النجاح دائما التجارة مع الصبر ودائما في محاولة ليصبح زعيم وليس أتباع

الصبر هو مفتاح كل شيء صالح في الحياه هو مفتاح الرزق والمكاسب الكبيره
أحيانا بتكون السيوله في السوق قليله وبتحتاج الصفقات الي انتظار كبير لكي تحقق الهدف منها
واحيانا كمان ممكن الصفقه تعكس بعده نقاط صبرك عليها يجعلها تعود الي الاتجاه الصحيح بشرط ان يكون تحليك مظبوط ولم يحدث أي سبب للانعكاس او تغير الاتجاه العام للصفقه اللي انت قمت دخولها

forex_man1
11-07-2019, 17:23
السلام عليكم و رحمة الله الصبر من السمات الشخصية الأساسية التي يجب توافرها في المتداول فيجب علي المتداول ان يكون مثل الصياد وان يتخيل السعر هو الفريسة التي ينتظرها بفارغ الصبر حتي تاتي له ثم ينقض عليها

اذا اعجبك وجب الشكر

bidodaoud
11-07-2019, 17:25
السلام عليكم ورحمة الله
اخى الفاضل كلامك صحيح ولكن ليس فى كل الحالات وليس مع كل الصفقات
احيانا الصبر على صفقة سوف تؤدى بك الى الخسارة ولاسيما اذا كنت غير ملم بالتحليلات الاساسية والفنيه
مشكوووور

Ahmed Mansour
11-07-2019, 17:45
هو كل حاجه بحدود ومقدار بيكون افضل علشان انته عارف طبعا الشئ الذى يزيد عن حده ينقلب الى ضده انا معاك فى موضوع الصبر دا مافيش اختلاف بس هو مش صبر مطلق يعنى مش هافضل صابر على صفقتى سنه مثلا سواء محققه ارباح تثولى اصبر تحقق ارباح اكتر او محققه خسائر فاتقولى اصبر لحد ماتعوض خسرتك عايز تصبر ماشى لكن مش لدرجه انك تفضل فى الصفقه لدرجه انها تعكس عليك والمكسب يتحول خساره والخساره تزيد وتتحول لمرجنه الحساب الصبر بالنسبالى لو فى صفقات اسكالبينج هو للاخر يوم اللى فتحت فيه الصفقه وقبل نهايه اليوم بقفل صفقتى جابت الهدف اللى كنت محدده او ماجبتش الهدف هاقفل برضوه وحتى لو كان على خساره هاقفل برضوه

ENGOMA
11-07-2019, 22:12
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
طبعا زي ما اهلينا علمونا الصبر مفتاح الفرج
يعني الصبر مفتاح الفرج و مفتاح النجاح، الصبر مفتاح كل شئ جيد و اكيد الاستعجال اسوء شئ ممكن يعمله البني ادم
بيوصل للخسارة و الندم
و بالنسبة لمجال الفوركس فالصبر فيه يعتبر واحد من اسباب النجاح فيه