PDA

View Full Version : استراتيجيتك الخاصه

Pages : [1] 2

magic777
05-22-2012, 20:12
بسم الله الرحمن الرحيم

كلنا في هذا السوق نتاجر بأستراتيجيات منها المعروفه ومنها ما صنعناه بيدينا
ففتحت هذا الموضوع للكل يشارك معنا بأستراتيجيته الخاصه
ويعطينا لمحه موجزه عنها وماهيا ادواته التي يستخدمها في هذه الاستراتيجيه؟

kingman
05-22-2012, 21:35
:(
واللى معندوش استراتيجية يعتمد عليها الى الآن يعمل ايه.
انا الى الآن للأسف لاعتمد لعى استراتيجية معينة وانما كل دخولى فى الصفقات هو على تحليلى الخاص بالكلاسيكى وبحاول افهم فى الأساسى عشان اقدر اعتمد عليه لأنى للأسف لم اقتنع بمعظم الأستراتيجيات المطروحة فى المواقع فبعدت عنها ومن فترة كبية لم اجرب ولا استراتيجية خصوصا التى تعتمد على المؤشرات الفنية
واتمنى انى اقدر اوصل مع الوقت لأستراتيجية خاصة بيا

ramid
05-22-2012, 23:43
احسن استراتيجية في نظري هي المزج بين الاستراتيجيات المجربة والناجحة للخروج باسترابيجية خاصة مع الاعتماد على حسن اخبيار الوقت المناسب وعدم
المجازفة والرضا بالقليل وتجنب عبارة:اه لوفعلت كذا.... لوقع كذا....

كريم
05-23-2012, 00:06
استيراتيجية الخاصة هو اني احلل كل ال 6 ازواج الرئيسية و اقوم بعدها بالتحليل الأساسي كامل كالترند و الفيبيوناشي و انواع الشموع اليسابانية و الدعومات و المقاومات و استخدام بعض المؤشرات البسيطة مثل ار اس اي و الاسستوتيك و من ثم اشوف الحركة بين العملات و احدد الاتجاه الصحيح و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

YesIcan
05-23-2012, 03:30
الى الان لم اتوصل الى اي استراتيجية و الي متأكد انها ستأتي بالخبرة ان شاء الله
سيكون الموضوع مفيد جدا اذا شاركونا اساتذتنا استراتيجياتهم لنتعلم منهم

mando
05-23-2012, 11:09
الحقيقة مشكلة انة الواحد مشتت بين اكثر من طريقة وكل يوم تظهر طريقة جديدة لكن فى طرق لا يمكن الغنى عنها مثل الكلاسيك البولنجر الترند المكسور بس زى ما قلت تشتت بسب استخدام اكثر من طريقه وفى اشخاص بتعمل دمج بين اكثر من استراتجية حتى يتم فلترت الفرص

magic777
05-23-2012, 16:11
انا الى الآن للأسف لاعتمد لعى استراتيجية معينة وانما كل دخولى فى الصفقات هو على تحليلى الخاص بالكلاسيكى وبحاول افهم فى الأساسى عشان اقدر اعتمد عليه لأنى للأسف لم اقتنع بمعظم الأستراتيجيات المطروحة فى المواقع فبعدت عنها ومن فترة كبية لم اجرب ولا استراتيجية خصوصا التى تعتمد على المؤشرات الفنية

الكلاسيك ممتاز اخي
ادخل قسم التوصيات واقرأ تحليلاتي وقولي ايه رأيك فيها
اعتقد انك بتفكر بنفس طريقتي
انا بعتمد بس على القمم والقيعان وخطوط الترند
ونظرتي العامه للعمله وبتكون كويسه معايا بس كصفقات سوينجيه تحتاج حساب كويس علشان ارباحها تكون جيده
شوف التحليلات واذا احتجت اي استفسار اسألني

magic777
05-23-2012, 16:15
استيراتيجية الخاصة هو اني احلل كل ال 6 ازواج الرئيسية و اقوم بعدها بالتحليل الأساسي كامل كالترند و الفيبيوناشي و انواع الشموع اليسابانية و الدعومات و المقاومات و استخدام بعض المؤشرات البسيطة مثل ار اس اي و الاسستوتيك و من ثم اشوف الحركة بين العملات و احدد الاتجاه الصحيح و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

بصراحه طريقتك مرتبه وممتازه
ولكن طبعا بتعمل ده في بدايه كل اسبوع مش معقوله هتعمل ده كل يوم
على ما اعتقد
بس لما تيجي تتاجر هل بتتاجر صفقات سوينج ولا انترادي
ولو انترادي بتفتحها على اي اساس اذا ممكن تفصيل اكتر يكون ممتاز وتقدر تساعدنا بيه

Hamad
05-23-2012, 16:17
لا تستخدم مخططات الأسعار عادة بنفسها للحصول على التأثير الكلي الذي تريده لإكمالها مع بعض المؤشرات التقنية، فعادة ما يتم تجميع المؤشرات التقنية في فئات واسعة وكثيرة، ومن بعض الأنواع المعروفة لمراقبة وتتبع حركة السوق ما يلي: مؤشرات الاتجاهات، ومؤشرات القوة، ومؤشرات القابلية للتطاير، ومؤشرات الدورات

magic777
05-23-2012, 16:56
احسن استراتيجية في نظري هي المزج بين الاستراتيجيات المجربة والناجحة للخروج باسترابيجية خاصة مع الاعتماد على حسن اخبيار الوقت المناسب وعدم
هو سهل انك تكون استراتيجيه تناسبك او حتى تعتمد على التحليل الفني او الرقمي او الاساسي
ولك المشكله هنا في الوقت المناسب لدخول الصفقه والوقت المناسب للخروج منها
او حتى تحديد هدف جيد لها تقدر تثق ان الزوج هيروح ليه لا محاله
علشان متقلقش من اي انعكاس وتكون واثق من هدفك

kingman
05-23-2012, 22:35
الكلاسيك ممتاز اخي
ادخل قسم التوصيات واقرأ تحليلاتي وقولي ايه رأيك فيها
اعتقد انك بتفكر بنفس طريقتي
انا بعتمد بس على القمم والقيعان وخطوط الترند
ونظرتي العامه للعمله وبتكون كويسه معايا بس كصفقات سوينجيه تحتاج حساب كويس علشان ارباحها تكون جيده
شوف التحليلات واذا احتجت اي استفسار اسألني

ان شاء الله اتابع فى قسم مناقشة التحليلات ونستفيد من طرق بعض ويبقى فيه مناقشات مثمرة بين الجميع واليومين كما هو ملاحظ فى قوة بتحرك الأسوق بقوة لأسفل وبيكون من السهل كسر اى دعوم او مقاومات فى طريقة وافضل شئ الدخول مع الترند من مقاومة او دعم قوى حسب اتجاه الزوج اسلم حل لكن المشكلة بتكمن اللى مادخلش مع الرتند بيبقى عايز يستفيد من التصحيحات ودى بتبقى الخطورة هنا مع قوة الترند

magic777
05-24-2012, 20:04
ان شاء الله اتابع فى قسم مناقشة التحليلات ونستفيد من طرق بعض ويبقى فيه مناقشات مثمرة بين الجميع واليومين كما هو ملاحظ فى قوة بتحرك الأسوق بقوة لأسفل وبيكون من السهل كسر اى دعوم او مقاومات فى طريقة وافضل شئ الدخول مع الترند من مقاومة او دعم قوى حسب اتجاه الزوج اسلم حل لكن المشكلة بتكمن اللى مادخلش مع الرتند بيبقى عايز يستفيد من التصحيحات ودى بتبقى الخطورة هنا مع قوة الترند
انا اتفق معك في عدم الدخول في صفقات في منتصف طريق الترند
لانها محتاجه احتراف شويه من المتاجر لمعرفه النقاط الجيده اللي يقدر يدخل منها من النص بدون التعرض ل
لأنعكاسات كبيره
ومن ملاحظاتي السابقه ان دائما شهر مايو وشهر يونيو من الشهور احاديه الاتجاه
يعني لما السعر بياخد طريق فيه بيكمل لنهايه الشهر

mohamed eldamnhorey
05-24-2012, 22:02
انا سوف اضع استراتجية الموفنجات التى اعمل عليها

وهو استراتجية تعتمد على 3 من خطوط الموفينج

رائعه وحققت نتائج ممتازه

انتظرونى سوف اجهز الشرح والتمبليت الخاص بها

magic777
05-24-2012, 23:59
انا سوف اضع استراتجية الموفنجات التى اعمل عليها

وهو استراتجية تعتمد على 3 من خطوط الموفينج

رائعه وحققت نتائج ممتازه

انتظرونى سوف اجهز الشرح والتمبليت الخاص بها

شكرا لك اخي محمد على تعاونك معانا
والموفنجيات اسمع ان لها طرق خاصه لوحده بس بتوليفات متعدده
وفي انتظار شرح استراتيجتك الخاصه لافاده الاعضاء

kingman
05-25-2012, 00:20
انا اتفق معك في عدم الدخول في صفقات في منتصف طريق الترند
لانها محتاجه احتراف شويه من المتاجر لمعرفه النقاط الجيده اللي يقدر يدخل منها من النص بدون التعرض ل
لأنعكاسات كبيره
ومن ملاحظاتي السابقه ان دائما شهر مايو وشهر يونيو من الشهور احاديه الاتجاه
يعني لما السعر بياخد طريق فيه بيكمل لنهايه الشهر
بالفعل الشغل على الأرتدادات من اصعب مايمكن واخطره ويمكن ده اكبر سبب لمعظم المتاجرين انه بيدخل عكس الأتجاه اللى بيكون معروف للكل هو محاولة الاستفادة من الترند والمشكلة الأكبر اذا اكن المتاجر لايتعامل بادارة راس مال اوبأستوب كتير من هذه الحالات للأسف بتنتهى بمرجن وخصوصا لما يكون ترند قوى زى مااحنا شايفين الشهر ده

konine
05-26-2012, 04:41
إسترا تجيتي على طريقت الأستاد الوافي رحمه الله و بتعطي 40 نقطة ولو أردتها إبحت عنها فهي متوفر في منتديات على شكل كتاب pdf

mohamed eldamnhorey
05-26-2012, 14:00
انا كنت قرأت استراتجية للوافى منذ 5 اشهر

كانت عباره عن طريقه كلاسكية بحته

يستخدم فيها مستويات الدعوم والمقاومات

والقنوات السعريه

وغيرها من النماذج

هل هى الاستراتجية التى تقصدها ياغالى

sunlight
05-26-2012, 20:30
انا زيك يا كين
لا اعتمد على اى استراتيجيه فقط تحليل السوق بدقع ومعرفه نقط الدخول للشراء او البيع
ولكنى استعجب بتلاقى استراتيجيات كثيره جدا ويقولك استرتيجيه كذا
وتلاقيه بيشرح فى رسم بقاله ميت سنه كيب بقى طبقها على الترند بتاعك اللى عمره دقائق هاتفشل
يعنى بيجيبو ترند مرسوم وترند صحيح ووافى جميع الشروط احنا عايزين ورشه عمل صحيحه يعنى على الحقيقى فى اللحظه او الساعه مش من شهر ولا سنه

mohamed eldamnhorey
05-26-2012, 20:46
انا زيك يا كين
لا اعتمد على اى استراتيجيه فقط تحليل السوق بدقع ومعرفه نقط الدخول للشراء او البيع
ولكنى استعجب بتلاقى استراتيجيات كثيره جدا ويقولك استرتيجيه كذا
وتلاقيه بيشرح فى رسم بقاله ميت سنه كيب بقى طبقها على الترند بتاعك اللى عمره دقائق هاتفشل
يعنى بيجيبو ترند مرسوم وترند صحيح ووافى جميع الشروط احنا عايزين ورشه عمل صحيحه يعنى على الحقيقى فى اللحظه او الساعه مش من شهر ولا سنه

والله يا غالى الواحد يلف يلف على جميع الاستراتجيات

ويرجع للتحليل برده

مهما لفيت ومهما رحت وجيت على كل الاستراتجيات

هترجع للتحليل الفى الكلاسكيى البسيط وهتعرف انه ادق شئ وافضل شئ

وكل شيخ وله طريقته

tutaaaaa
05-27-2012, 14:24
لسة ما اعرف كلشي عن الفوركس
لكن انا تعلمت ان ادخل بعقود صغيرة مع الاتجاه العاممن غير ما اخلي ستوب لوز
تنفع معي احيانا لكن ربحها قليل
احاول ادور غير طريقة
وادرس الان السكالبنك ان شالله

Noah
05-27-2012, 20:13
الترند املكسور هى الاستارتيجية التى اتجر بها الان واعتقد اننى اعتمد على بعض المؤشرلاات الاخرى التى تساعدنى على معرفة الاتجاه بسهولة ولكن فى اغلب الاوقات اعتقد انه منا لافضل ان يكون لديك استراتجية جيدة وثابتة حتى تتقنها وتعمل بها دائما فىا لفوركس

mohamed eldamnhorey
05-27-2012, 21:31
اخى الكريم

سؤال لوتكرمت

انت بتستخدم مع الترند ادوات تانيه
ولا كل الطريقه بتعتك معتمده على رسم الترند وخلااص مفيشش اى فلتر تاكيد معاك اخر

متابعك

kingman
05-27-2012, 21:55
والله يا غالى الواحد يلف يلف على جميع الاستراتجيات

ويرجع للتحليل برده

مهما لفيت ومهما رحت وجيت على كل الاستراتجيات

هترجع للتحليل الفى الكلاسكيى البسيط وهتعرف انه ادق شئ وافضل شئ

وكل شيخ وله طريقته

اان ايضا ادركت تلك الحقيقة من فترة ولم احاول من فترة كبيرة ان اجرب اى استراتيجيات لنى غالبا لا اقتنع بالكثير من هذه الأستراتيجيات التى غالبا تعتمد على المؤشرات الفنية كاشارات للدخول والخروج وارى فى التحليل الكلاسيكى والأساسى والمزج بينهم بانهم جيدين جدا فى التعامل مع السوق لكن المهم ان الواحد يقدر يتعلمهم ويستفيد منهم صح

mohamed eldamnhorey
05-27-2012, 22:05
ياريت الناس والله كلها تقتنع بكده

بنبه على كل المبتدئين بحكم خبرتنا البسيطه

ان جميع الاستراتجيات واحد

الاختلاف فى الاشكال والوان وغيرها من الحركات

اللى هيفرق معاك التحليل الفنى الكلاسيكى الدقيق والاساسى واحترام الاخبار ودراستها وفهما جيداً

ahmed
05-28-2012, 13:37
بعتمد فى الاستراتيجيه على الدعوم والمقاومات والترندات ومؤشر مومينتوم لتاكيد شئ من عدمه
فقط واحلل على ضوء ذلك

mohamed eldamnhorey
05-28-2012, 15:12
ايه افضل اعدادت المومينتوم يااحمد باشا

ياريت توضح لنا افضل اعدادت المومينتوم التى تعمل عليها

منتظر شرحك الجميل

magic777
05-29-2012, 16:02
ياريت الناس والله كلها تقتنع بكده

بنبه على كل المبتدئين بحكم خبرتنا البسيطه

ان جميع الاستراتجيات واحد

الاختلاف فى الاشكال والوان وغيرها من الحركات

اللى هيفرق معاك التحليل الفنى الكلاسيكى الدقيق والاساسى واحترام الاخبار ودراستها وفهما جيداً
لا انا مش معاك يامحمد في الكلام ده
كل استراتيجيه ليها بصمه خاصه بيها حتى لو كانت اخت استراتيجيه تانيه
يمكن وانت لسه مجربتهاش وبصيت عليها بس هتقول كده هيتهيألك ان الاختلاف بس في الاشكال والالوان
لكن لما تتعامل معاها وتجربها لايف حتى على حساب ديمو هتلاقيها مختلفه

magic777
05-29-2012, 16:03

منتظر شرحك الجميل

انا ممكن اجاوبك من خلال تجربتي معاه
لما كنت بشتغل عليه مع استراتيجيه الترند المكسور
بص هو انسب اعدادات ليه هيا الاعدادات الافتراضيه اللي موجوده في المتياتريد
بس الفريم الافضل والانسب ليه هو فريم الساعه

kingman
05-30-2012, 01:56
لا انا مش معاك يامحمد في الكلام ده
كل استراتيجيه ليها بصمه خاصه بيها حتى لو كانت اخت استراتيجيه تانيه
يمكن وانت لسه مجربتهاش وبصيت عليها بس هتقول كده هيتهيألك ان الاختلاف بس في الاشكال والالوان
لكن لما تتعامل معاها وتجربها لايف حتى على حساب ديمو هتلاقيها مختلفه
هو اكيد كل طريقة متاجرة واستراتيجية لها البصمة الخاصة بها والأفكار المعتمدة عليها ولكن اعتقد الخ محمد يقصد هنا الأستراتيجيات المبنية على المئشرات الفنية فهى بتكون معتمدة على نفس الفكرة سواء تقاطعات او غيره فهى معظمها بتكون على نفس الشاكلة وانا افضل التحليل اكثر من هذه المؤشرات عموما بيكون افضل فى المتاجرة لكنه بيحتاج خبرة اكثر

mohamed eldamnhorey
05-30-2012, 12:38
انا ممكن اجاوبك من خلال تجربتي معاه
لما كنت بشتغل عليه مع استراتيجيه الترند المكسور
بص هو انسب اعدادات ليه هيا الاعدادات الافتراضيه اللي موجوده في المتياتريد
بس الفريم الافضل والانسب ليه هو فريم الساعه

جارى تجربته بالاعدادت الاصلية ليه ياغالى ونشوف النتائج على فريم الساعه

الله كريم

magic777
05-30-2012, 16:58
هو اكيد كل طريقة متاجرة واستراتيجية لها البصمة الخاصة بها والأفكار المعتمدة عليها ولكن اعتقد الخ محمد يقصد هنا الأستراتيجيات المبنية على المئشرات الفنية فهى بتكون معتمدة على نفس الفكرة سواء تقاطعات او غيره فهى معظمها بتكون على نفس الشاكلة وانا افضل التحليل اكثر من هذه المؤشرات عموما بيكون افضل فى المتاجرة لكنه بيحتاج خبرة اكثر
مافيش شك اخي كينج ان الاعتماد في المتاجره على التحليل مهما كان نوعه افضل بكتير من استخدام المؤشرات
لكن فيه بعض الاستراتيجيات تعتمد على المؤشرات اصحابها بيقدروا يوظفوها جيدا في المتاجره
وبتنفع معاهم
فعامه ده كويس وده كويس واللي بيحدد هو يقدر يتاجر بأيه هو المتاجر نفسه

sunlight
05-31-2012, 00:37
مافيش شك اخي كينج ان الاعتماد في المتاجره على التحليل مهما كان نوعه افضل بكتير من استخدام المؤشرات
لكن فيه بعض الاستراتيجيات تعتمد على المؤشرات اصحابها بيقدروا يوظفوها جيدا في المتاجره
وبتنفع معاهم
فعامه ده كويس وده كويس واللي بيحدد هو يقدر يتاجر بأيه هو المتاجر نفسه

انا معاكم ولكنى لا اعتمد عليها كثيرا افتحها امامى وانظر اليها ولكنى تعلمت التحليل مع نفسى
اشعر انه الاقوى والاحسن من جميع المؤشرات
لانه توجد مؤشرات تتحرك ولكن الحركه لا تظهر بوضوح الذى يجعلك تعتمد عليها اعتمادا قويا

egyptionforex
05-31-2012, 06:38
افضل الاستراتجيات عملت عليها على مدار 3 سنين
هى الترند المكسور
وان اختلفت فهى تعتمد على كسر الترند وتستخدم لكل الفريمات

تقبل تحياتى على موضوعك المميز

mohamed eldamnhorey
05-31-2012, 14:15
هى الترند المكسور

انت بتستخدم مع الترند المسكور

مؤشرات فلتره لتأكيد الدخول

ولا الترندات بس ياغالى

safiforex
05-31-2012, 16:13
هى الترند المكسور

استراتيجية الترند المطسور فعلا هي استراتجية قوية ، لان الواحد يفضل مع الترند الى ان يتم كسره
و بطبيعة الحال ما دام المتداول يتبع الترند فانه على الطريق الصائب و لن تكون له خسائر تذكر كثير
ان شاء الله تتوفق و تصلو الى ما تطمع اليه باذن الله

kamizidan
05-31-2012, 17:35
السلام عليكم انا لا استخدم اي استراتيجية تتعلق بالمؤشرات ةما شابه انا اعشق الارقام وادرسها كثيرا لذلك لا اهتم بالتحليل الفني كثيرا وشكرا لك عزيزي على الطرح والنقاش الرائع

mage
05-31-2012, 18:06
السلام عليكم انا لا استخدم اي استراتيجية تتعلق بالمؤشرات ةما شابه انا اعشق الارقام وادرسها كثيرا لذلك لا اهتم بالتحليل الفني كثيرا وشكرا لك عزيزي على الطرح والنقاش الرائع

ربنا يوفكق ولكن يوجد الكثير فى الفوركس يعملون على التحليل الفنى وبيوجد ايضا من يعملون على اتلحليل الرقمى ولكنا لاهم فى ذلك ان يتمكن الاثنين من تحقيق الربح بكل طريقة يعتمد عليها وهذه هى العبرة فى استخدام التحليل الذى تريد ان تستخدم فى الفوركس ان تحقق ربح فى النهاية

magic777
05-31-2012, 20:36

انا ايضا اعشق الارقام والتحليل الرقمي ولكني ايضا درست التحليل الفني والاساسي
ومن رأي انك لازم تعرف عنهم الاساسيات بتاعتهم برده هتلاقي انها بتوضح ليك الصوره اكتر حتى لو مستخدمتهاش
بس كنت عايزه اعرف الاستراتيجه الرقميه اللي انت بتستخدمها اذا امكن علشان نتعلم منها ولو نبذه بسيطه عنها

kingman
05-31-2012, 22:05
انا ايضا اعشق الارقام والتحليل الرقمي ولكني ايضا درست التحليل الفني والاساسي
ومن رأي انك لازم تعرف عنهم الاساسيات بتاعتهم برده هتلاقي انها بتوضح ليك الصوره اكتر حتى لو مستخدمتهاش
بس كنت عايزه اعرف الاستراتيجه الرقميه اللي انت بتستخدمها اذا امكن علشان نتعلم منها ولو نبذه بسيطه عنها

انا فى رأى مع اى تحليل اخر يجب ان يعرف المتاجر الأساسيات عن التحليل الأساسى والفنى فهما مفيدان مع اى تحليل او طريقة وتدعمه وخصوصا الأساسى الذى يجعل المتاجر على وعى بما يحدث على الساحة الأقتصادية وتأثير ذلك على الأسواق الى جانب الفنى او الكلاسيكى الذى يحدد خريطة اللأساسى من الأرقام المستهدفة على الشارت

magic777
05-31-2012, 22:14
انا فى رأى مع اى تحليل اخر يجب ان يعرف المتاجر الأساسيات عن التحليل الأساسى والفنى فهما مفيدان مع اى تحليل او طريقة وتدعمه وخصوصا الأساسى الذى يجعل المتاجر على وعى بما يحدث على الساحة الأقتصادية وتأثير ذلك على الأسواق الى جانب الفنى او الكلاسيكى الذى يحدد خريطة اللأساسى من الأرقام المستهدفة على الشارت

صح اخي كينج وده اللي دايما بنصح بيه المتاجريين
ولكن بعد مابتتعلم كل ده وبيكون ليك الخلفيه الجيده عن مجالك
بعدها انت بتعرف انت ميال لانهي تحليل منهم وتركز عليه مع معلوماتك السابقه طبعا عن التحليلات الاخرى

MixMax
06-01-2012, 02:32
ايواه الاستراتيجية امر خاص بكل شخص فلكل شخص نظرته المستقبلية
ولكل شخص افكااره الخاصه وتوقعاته الذهنية
كما تتفاوت القدرات الذهنية لكل شخص
تحياتي لك ياغالي

safiforex
06-01-2012, 14:16
تحياتي لك ياغالي

هذ صحيح اخي ، فلكل شخص طباعه ، و افكاره ، و اظن انه من بين الكم الهائل من الاستراتيجيات فان كل شخص ربما يتوافق مع استراتيجية معينة ، و الاستراتيجية الواحدة ليس بالضروري ان يعمل بها الكل ، لانه ربما تتوافق مع شخص و لا تتوافق مع شخص اخر ، و هذا طبعا على حسب الشخصية و الميولات الطبيعة لكل فرد

Mohamed90
06-01-2012, 14:18
استراتجية الخاصة لكل متاجر تعتمد على طرق تداله و تحليله و افكاره
و القليل من يبتكر استراتجياته بنفسه
على العكس الكثيرين الذي يعتمدون على استراتجيات للاخرون و غاليا لا اكون تناسبهم و لا تناسب وقت تداولهم

ahmed
06-01-2012, 17:11

منتظر شرحك الجميل

اسف يا محمد بيه على التاخير
انا بستخدمالمومينتوم على شارت الاربع ساعات
وبالاعدادات الافتراضيه
لكن الزتونه فى ايه بقى
فى خط المنتصف اللى هو خط 100
طبعا فوقه شراء
وتحته بيع
طيب على الاطلاق فوقه شراء وتحته بيع؟
لا طبعا
هنضيف كمان خط 99 وخط 101
زى ما اتفقنا فوق 100 شراء لحد ما توصل 101لخط
من هنا تاخد بالك من الشراء لان ممكن جدا يحصل انعكاس
وكذلك فى البيع
اتمنى تكون المعلومه وصلت واى استفسار تحت امرررك

kingman
06-01-2012, 22:49
هذ صحيح اخي ، فلكل شخص طباعه ، و افكاره ، و اظن انه من بين الكم الهائل من الاستراتيجيات فان كل شخص ربما يتوافق مع استراتيجية معينة ، و الاستراتيجية الواحدة ليس بالضروري ان يعمل بها الكل ، لانه ربما تتوافق مع شخص و لا تتوافق مع شخص اخر ، و هذا طبعا على حسب الشخصية و الميولات الطبيعة لكل فرد
المهم فى النهاية ان تكون تلك الطريقة او الأستراتيجية او الطريقة تحقق النجاح والأرباح فى السوق وان تعارضت هذه الميول الشخصية والأتجاهات فى اختيار الطريقة المناسبة للنجاح فى هذا السوق ههه يبقى لازم المتاجر يعصر ليمونة ويبحث عن المناسب ومش مهم بقى حبه او كره لهذه الطريقة من ذاك وان شاء الله نقدر نوصل الى النجاح فى هذا السوق دائما

safiforex
06-03-2012, 02:30
المهم فى النهاية ان تكون تلك الطريقة او الأستراتيجية او الطريقة تحقق النجاح والأرباح فى السوق وان تعارضت هذه الميول الشخصية والأتجاهات فى اختيار الطريقة المناسبة للنجاح فى هذا السوق ههه يبقى لازم المتاجر يعصر ليمونة ويبحث عن المناسب ومش مهم بقى حبه او كره لهذه الطريقة من ذاك وان شاء الله نقدر نوصل الى النجاح فى هذا السوق دائما

بطبيعة الحال اخي ، فالاهم في هذا الميدان ان الواحد يحقق ربح و لو قليل و يطكون دائم ، و هذا ما يجعلنا دجائما نفكر و نبحث عن طرق و استراتيجيات جديدة ، و لكن لو فكرنا سنجد الطرق الرائعة في الربح قريبة منا جداا ، فنحن ربما يكون بجانبنا كنز و لكن لا نلقي له بال ، اتمنى ان يجد كل واحد كنزه الذي سيريحه ان شاء الله

mage
06-04-2012, 00:34
على العكس الكثيرين الذي يعتمدون على استراتجيات للاخرون و غاليا لا اكون تناسبهم و لا تناسب وقت تداولهم

بالفعل لكل منا الطريقة الخاصة التى يتاجر بها فىا لفوركس واعتقد انه منا لصعب ان نكتشف الفرق بين الاستارتيجيات التى يعتمد عليها الكثير من المتاجرين ولكن الاهم ان يتمكن المتاجر من تحقيق نسبة ارباح جيدة فى السوق وفى وقت قليل بإذن الله حتى لا يزنق نفسه مع السوق

AhmedMagnifico
06-14-2012, 20:48
موضوع جميل واشكرك اخى عليه وعلى سؤالك الهام واتمنى من الاعضاء امدادنا بمزيد من الخبرات والاستراتيجيات
اكرر شكرى لك اخى
بالتوفيق !

mohamed eldamnhorey
06-14-2012, 21:12
تحياتي لك ياغالي
كل شخص فعلاً يمتاز بقدرات عن غيره

وذكاء يختلف عند كل شخص والمهارات ايضاً

كل شيخ وله طريقه مثل مايقولون
فى الامثال الشعبيه المصريه

ahmed
06-14-2012, 21:17

مظبوط كلامك يا غالى قليلون من يبتكرون الاستراتيجيات
وليس ما ينفعنى بالضرورة ان ينفعك
بالفعل التطبيق يختلف من شخص لاخر

maklad94
06-14-2012, 21:56
عن نفسى انا مش بتاجر باستراتيجية معينة لكن كنت بعتمد على الموفنج افريج قبل كدا وتقطاعاته على فريم الساعة دى بتبقى فرصها جميلة جدا لو عملت هدف 50 واستوب 30 جربها اسبوع كدا ولا حاجه وابقى رد عليا .

magic777
06-15-2012, 15:40
عن نفسى انا مش بتاجر باستراتيجية معينة لكن كنت بعتمد على الموفنج افريج قبل كدا وتقطاعاته على فريم الساعة دى بتبقى فرصها جميلة جدا لو عملت هدف 50 واستوب 30 جربها اسبوع كدا ولا حاجه وابقى رد عليا .

هيا فعلا طرق تقاطعات الموفنج دي بصرف النظرعن ارقامها فهو بتكون كويسه مع الترند مع الازواج
سريعه الحركه قليله التذبذب لكن بالنسبه لاعتمادك على فريم الساعه هنا فاعتقد انه مناسب ليها اعادات 5 و3 موفنج سمبل

KOGI
06-25-2012, 06:51
احسن استراتيجية في نظري هي المزج بين الاستراتيجيات المجربة والناجحة للخروج باسترابيجية خاصة مع الاعتماد على حسن اخبيار الوقت المناسب

assidi saber
06-25-2012, 11:04
انا لا اعتمد على اي استرتجية بل اعتمد على التحليل الموجود في المواقع و القليل من الاصدقاء المحترفين في مجال الفوركس

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 12:17

ايه يامقلد فين استراتجياتك الحلوه دى
ياريت تطرحها علينا

ولا ده سر من اسرارك ياغالى
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

kamizidan
06-25-2012, 13:30
السلام عليكم
طريقتي رقمية ولله الحمد والمنة

derfcase
07-06-2012, 13:28
ليس لدي استراتيجية ثابتة اخي الكريم
magic777
و انما لدي بعض المؤشرات المفضلة
مثل الاستوكستك و المومينتيوم و الماكد و الموفينج افريج

sami
07-06-2012, 14:18
عن نفسي أتاجر بإستراتيجية واحدة لا غير و هي إستراتيجية خبرتي،خاصة أنني من محبي التحليل
الكلاسيكي،و هي بالفعل إستراتيجية ناجحة لمحبي التداول اليومي و تجعلك تدخل في صفقات مع الإتجاه
العام،أنا أتاجر عليها منذ سنة و الحمد لله ماشية معايا تمام

shady hamza
07-06-2012, 14:21
الواحد مشتت بين اكثر من طريقة وكل يوم تظهر طريقة جديدة لكن فى طرق لا يمكن الغنى عنها مثل الكلاسيك البولنجر الترند المكسور بس زى ما قلت تشتت بسب استخدام اكثر من طريقه وفى اشخاص بتعمل دمج بين اكثر من استراتجية عادة ما يتم تجميع المؤشرات التقنية

kero
07-06-2012, 14:27
انا لا اعتمد على اي استرتجية بل اعتمد على التحليل الموجود في المواقع و القليل من الاصدقاء المحترفين في مجال الفوركس

انا ايضا اخى لا اعتمد على الاستراتيجيات فى التداول ..
بل اعتمد على انواع التحليل وخصوصا الكلاسيكى والدعوم والمقاومات بدون مؤشرات خالص وانا شايف ان كده افضل

essam1985
07-06-2012, 14:47
السلام عليكم

افضل استراتيجية رأيتها حتي الان

هي استراتيجية القنوات للمبدع

دكتور جمال ممدوح

thestarboy
07-06-2012, 15:03
انت جيت في موضوع صعب يا اخي الاستراتيجيات كتير ومختلفه واعتقد ان مفيش استراتيجيه فعاله بنسبه ميه في الميه وا بتكسب علطول
بس اعتقد ان فيه استراتيجيات فعاله بنسبه كبيره بردوا وان ده بيكون نتيجه الخبره لوقت طويل لحد ما بيكون كون الاستراتيجيه الخاصه بتاعته

onbtavptbav
07-06-2012, 17:08
بعتمد فى الاستراتيجيه على الدعوم والمقاومات والترندات ومؤشر مومينتوم لتاكيد شئ من عدمه
فقط واحلل على ضوء ذلك

magic777
07-07-2012, 01:53
ليس لدي استراتيجية ثابتة اخي الكريم
magic777
و انما لدي بعض المؤشرات المفضلة
مثل الاستوكستك و المومينتيوم و الماكد و الموفينج افريج

اخي استخدام المؤشرات لوحدها بدون مايكون ليك تحليل خاص او حتى تعتمد على مستويات قويه
كمستويات الدعم والمقاومه هيكون ناقص
ومش هيساعدك كتير في متاجرتك حاول تدمج طريقه تحليل مع المؤشرات دي

kero
07-07-2012, 02:00
اخي استخدام المؤشرات لوحدها بدون مايكون ليك تحليل خاص او حتى تعتمد على مستويات قويه

انا اتفق معك جدا..والله يااخى ان شايف حتى ان المؤشرات ملهاش لزمة ف التداول واغلب اشارتها غلط والا بيعمد عليها بيخسر ف النهاية وبتشتت ..انا ابعتمد على الدعوم والمقاومات والترند فقط على الفريمات الصغيرة زى الربع ساعة وبتبقى كويسه الى حد كبير وخصوصا على زوج اليورو ين

hesham1046
07-07-2012, 02:15
بسم الله الرحمن الرحيم

شوف الاستراتجيات اللى احنا ممكن نصنعها هى استراتجيات اساسية لكل متاجر يعنى اقولك على شىء انا ممكن انا بشتغل با استرانجية المؤشرات واستراتجية انى بفتح صفقتين عكس بعض يعنى بفتح صفقة بيع وصفقة شراء من نفس النقطة وبسيب الصفقة لحد باليل واشوف انى صفقة كسبانة واحط كل صفقة حد معين من الربح يعنى اقل شىء 30 نقطة
وبراقب كويس جداااا اول ما اى صفقة تقفل على مكسب اقوم فاتح صفقة من النقطة اللى انا كسبتها اما بيع اما شراء
وانا واحد بعرف افك الهيدج وممكن اسيب الصفقة لمدة تصل الى اسبوع حين اقفلها على المكسب

دى طريقتى اللى بتاجر بيها منذ سنتين وعمرى ما قفلت الصفقة على خسارة

rabie10
07-07-2012, 16:16
لا تستخدم مخططات الأسعار عادة بنفسها للحصول على التأثير الكلي الذي تريده لإكمالها مع بعض المؤشرات التقنية، فعادة ما يتم تجميع المؤشرات التقنية في فئات واسعة وكثيرة، ومن بعض الأنواع المعروفة لمراقبة وتتبع حركة السوق ما يلي: مؤشرات الاتجاهات، ومؤشرات القوة، ومؤشرات القابلية للتطاير، ومؤشرات الدورات

halwaniptba
07-07-2012, 16:30
فقط واحلل على ضوء ذلك

kingman
07-08-2012, 02:35
وانا بفضل ان من ليس له استراتيجية معينة بيقدر يتداول عليها ان يعتمد على التحليل بيكون طبعا افضل ويقدر يستخدم المؤشرات كادوات مساعدة لتحليله تتدعم دخوله وخروجه

ymn30
07-08-2012, 02:39
فقط واحلل على ضوء ذلك

اخى هناك استرتجية خاصة باليور دلار هى تحت التجربه انا اضفت عليها بعض المؤشرات وجارى التجربه وان شاء الله عندما تثبت مصدقيتها سوف اطرحا فى المنتدا مع بعض النتائج التى حققتها هذة الاسترتجية

Mr.GooDMaN
07-09-2012, 03:39
والله كلامك جميل جدا لانى فعلا شايف ان ده افضل حل وخصوصا لما انت اللى تبنى استراتيجيتك بنفسك
ولازم كللنا طبعا منجازفش وده بعد دراسه كامله لحسن استخدام رأس المال

ehab
07-09-2012, 06:36
اكيد لكل شخص استراتيجيتة الى بيتعامل بها وانا شايف
ان ممكن استراتيجية لا تصح لغير الشخص الذى يعمل بها فهو الذى
وضعها ويعرفها كويس وعارف عيبوها وايجابياتها فلكل فرد افكاره

magic777
07-10-2012, 19:15
اكيد لكل شخص استراتيجيتة الى بيتعامل بها وانا شايف
ان ممكن استراتيجية لا تصح لغير الشخص الذى يعمل بها فهو الذى
وضعها ويعرفها كويس وعارف عيبوها وايجابياتها فلكل فرد افكاره

بص اخي مافيش احسن من الاستراتيجيه الي بيعملها المتاجر بنفسه واللي طبعا هيراعي فيها فهمه للأدوات والمؤشرات جيدا
وطبعا هيختار هنا منهم المناسب ليه واللي بيقدر يحلل السعر كويس بيه
وده احسن طبعا من انه يستخدم استرايجيه متاجر آخر ممكن ماتكونش مناسبه ليه هو

hehelibeb
07-13-2012, 15:19
أنا ليست لدي استراتيجية خاصة

وإنما استعمل جميع المؤشرات التي أفهمها

وفي النهاية أتوكل على الله

mody2989
07-13-2012, 16:51
انا عامل استراتيجيتين بشتغل بيهم واحده اسكالبينج وواحده طوال اليوم بس استراتيجيات نار اللي عايزهم يكلمني علي الخاص

msh4egy
07-13-2012, 17:01
انا شغال الحمدلله بإستراتيجية من تعديلى وشغلى اسمها
A.D Arrow
وعلى شارت الاربع ساعات
والحمدلله بتحقق فى الشهر مكاسب جيدة
وان شاء الله انزلها هنا عشان الكل يستفيد

safiforex
07-13-2012, 17:49
في ما يخص الاستراتيجيات فهناك العديد من الاستراتيجات الجيدة و التي يمكن ان يستفيد منها الواحد
و لكن كل الاستراتيجيات الاهم فيها ان يكون المتداول ملتزما تماما بشروطها سواء في الدخول او في الخروج
و اكيد ان التزم الواحد بشروطها فانه سيربح اكيد

nrgslawi
07-13-2012, 17:56
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي لنا لدي عدة استراتيجيات لكن لا احب ان اشاركها مخافة ان تتسبب في خسارة بعض الاعضاء وانا لا اريد تحمل المسؤولية

safiforex
07-13-2012, 18:07
اخي لنا لدي عدة استراتيجيات لكن لا احب ان اشاركها مخافة ان تتسبب في خسارة بعض الاعضاء وانا لا اريد تحمل المسؤولية
و انا كذلك اعرف الكثير من الاستراتجيات في مختلف الطرق الربح من الفوركس ، و لكن الاهم فيها هي الشروط بها
و لما تكون الشروط فيجب الالتزام بها و لا داعي للقلق من الاستراتيجية حينها ان كلن الالتزام

hamza
07-13-2012, 18:12
كل الاستراتيجيات الاهم فيها ان يكون المتداول ملتزما تماما بشروطها سواء في الدخول او في الخروج
و الاهم فيها هي الشروط بها و لما تكون الشروط فيجب الالتزام بها و لا داعي للقلق من الاستراتيجية

mahmoud1
07-13-2012, 18:16
انا شغال الحمدلله بإستراتيجية من تعديلى وشغلى اسمها
A.D Arrow
وعلى شارت الاربع ساعات
والحمدلله بتحقق فى الشهر مكاسب جيدة
وان شاء الله انزلها هنا عشان الكل يستفيد

الفرص على فريم الاربع ساعات بتكون قلية لكن افصل من الواحد يخش فرص كتير وان شاء الله ارباح مستمره
وفى انتظار طرحك لى الاستراتجية وتكون خير على الجميع

mohamed yossef
07-13-2012, 20:26
استراتيجيتى فى المتاجرة تعتمد على نظام الايشيموكو
بالاعدادات الافتراضية وهو نظام متكامل للمضاربة
يظهر لى قوة الترند ومتى تتكون الفرص

Mr.GooDMaN
07-14-2012, 00:08

انت لو حابب تشتغل على استراتيجية
لازم الاول تجرب عدة استرتيجيات وتشتغل عليهم
على حسابات تجريبية
وتعرف ايه عيوبها ومميزتها

hehelibeb
07-14-2012, 09:39
لحد الأن لم أنهج استراتيجية معينة

فقط أحلل بشكل عشوائي مرة بالترند مرة بالمؤشرات التي أعرف استعمالها وهكدا

SlaiteR
07-19-2012, 15:40
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليك

اخي الكريم...انا الى الآن لم اقتنع بالاستراتيجيات

هذه جيدة..هذه رديئة...هذه معتمدة ..هذه تدر عليك الاف الدولارات..

لم اقتع بها

dodovedo
07-19-2012, 15:53
بسم الله الرحمن الرحيم

اخى الكريم
والله انا بتبع مؤشر اليومين دول جميل
بس للاسف مش عارف اعمله اكسيبرت
وربنا يكرم ونعمله اكسبيرت
تقبل مرورى

ahmed
07-19-2012, 16:31
اخى الكريم
والله انا بتبع مؤشر اليومين دول جميل
بس للاسف مش عارف اعمله اكسيبرت
وربنا يكرم ونعمله اكسبيرت
تقبل مرورى

ياريت يا اخى تقولنا على المؤشر او ترفقه يمكن نقدر نساعدك
او يستفيد منه الاخوة وربنا يكرمك وتعمله اكسبرت مع انى لا انصح بذلك فالتداول اليدوى افضل

houssem11
07-19-2012, 18:14
هل هناك نظام أخر للربح السريع بحيث يكون البونوس أكبر أو مسابقات في مختلف المجالات
الرجاء الرد في أقرب وقت و بأبسط طريقة للشرح فأنا عضو جديد مبتديء في الفوركس

Aker001
07-19-2012, 18:15
ستيراتيجية الخاصة هو اني احلل كل ال 6 ازواج الرئيسية و اقوم بعدها بالتحليل الأساسي كامل كالترند و الفيبيوناشي و انواع الشموع اليسابانية و الدعومات و المقاومات و استخدام بعض المؤشرات البسيطة مثل ار اس اي و الاسستوتيك

spiderxp
07-21-2012, 19:19
شموع يابانية بس كدا دا الي انا بستخدمة

aminos
07-21-2012, 19:32
السلام عليكم
استراتيجية التند المكسور لفروم 15 دقيقة
أرباحه تتعدا 80% الحمد لله على كل حال

dodovedo
07-21-2012, 21:14
اخى الكريم
انا بستخدم المؤشرات والتحليل الفنى العادى
هى دى الطريقه اللى هتستمر لااخر الفوركس
تقبل احتراىم

sabre
07-21-2012, 21:34
انا استخدم ادوات كثيرة ومن اهما الموفينج افريج
بأعدادات كثيرة ومتغير منها مثلا موفينج 55 و144 و360 و72

sunlight
07-21-2012, 22:26
انا استخدم الفايبو ناتشى مع الايشموموكو ولكنى لا اعتمد على طريقه واحده فى تجارتى واغيرها دائما لانى الى الان لم اصل الى الاستراتيجيه التى تجعلنى مستريح واكسب كويس ولكنى ابحث عنها واقرا كثيرا حتى اجد ما يناسبنى مع هذه السوق المملوء بالمخاطر

khaled zizo
07-24-2012, 22:12
الاستارتيجية التى اتجر بها الان واعتقد اننى اعتمد على بعض المؤشرلاات الاخرى التى تساعدنى على معرفة الاتجاه بسهولة ولكن فى اغلب الاوقات اعتقد انه منا لافضل ان يكون لديك استراتجية جيدة وثابتة حتى تتقنها وتعمل بها دائما استراتيجية لها البصمة الخاصة بها والأفكار المعتمدة عليها ولكن اعتقد الخ محمد يقصد هنا الأستراتيجيات المبنية على المئشرات الفنية فهى بتكون معتمدة على نفس الفكرة سواء تقاطعات او غيره فهى معظمها بتكون على نفس الشاكلة وانا افضل التحليل اكثر من هذه المؤشرات عموما بيكون افضل فى المتاجرة لكنه بيحتاج خبرة

tarek22
07-26-2012, 03:55
عند ممارسه طريقه مرات عديده وتجد نسبه نجاحه منها كبيره وقت تعتبرها استراتيجيه مضمونه للربح ان شاء الله نفسى الاقى طريقه مضمونه

mena
07-26-2012, 12:31
اذا كان السوق تصاعدى فيجب ان تتجنب البيع وابحث عن اى تراجع واشترى والعكس صحيح

MixMax
07-26-2012, 21:46
كل شخص واستراتيجيته يعني مينفعش شخص عنده دجاجاة تجيب بيض ذهبي
يمشي يبيعها او يبادلها

MrSniper
07-27-2012, 03:10
انا اتاجر باستراتيجية خاصة و هــي المتاجرة براس مال 100 دولار
و دخول بصفقات لوت 0,08 ، و تحمل الخسارة و الربح و كدلك الاعتماد على التحليل الاقتصادي و التقني

hesham1046
07-27-2012, 03:14
انا اتاجر باستراتيجية خاصة و هــي المتاجرة براس مال 100 دولار
و دخول بصفقات لوت 0,08 ، و تحمل الخسارة و الربح و كدلك الاعتماد على التحليل الاقتصادي و التقني

استراتجية خاطرة جدااااااااااا يعنى انت بتدخل النقطة بتكون با 80 سنت بس على فكرة كدة لو السعر هبط معاك 100 نقطة يعنى خسارة 80 دولار وقتها انت بتكون خارج السوق
لو معاك 100 دولار تاجر با 10 او 20 % من راس مالك

بس لو انت متأكد انك صح يبقى تدخل عالطول انت حكيم نفسك

abdallah elbaz
07-27-2012, 23:12
فى اغلب الاوقات اعتقد انه منا لافضل ان يكون لديك استراتجية جيدة
وثابتة حتى تتقنها وتعمل بها دائما فىا لفوركس

cash maker
07-28-2012, 13:34
الاستراتيجية الافضل هى التريندات فقد ثبتت الابحاث العلمية بان التريندات تنجح توقعاتها سنويا بنسبة كبيرة
وسواء كانت صاعدة ام هابطة فقد حقق مئات الاشخاص اموال طائلة ويرجع ذلك الى نظرية الترند التى غالبا ما تصيب فى توقعاتها

master_egypt
07-28-2012, 14:31
اى طريقه لما اصل اليها واشتغل بيها بتحقق معايا ربح واطمن لها لكن بعد ذلك الاقى الخساره وصلت وهكذا ملقتشى اى طريقه نهائى ثابته فى الارباح

ameer
07-28-2012, 14:33
استراتيجتي الخاصة هي في البداية كانت خاظئة بعض الشي وهي انو السعر اذا كان نازل فان اليوم التالي سوف يرتفع
وطبقتها بعض الايام ونجحت ومعي ومن ثم فشلت بها لذا لا انصح بها

Aker001
07-28-2012, 14:35
لم احاول من فترة كبيرة ان اجرب اى استراتيجيات لنى غالبا لا اقتنع بالكثير من هذه الأستراتيجيات التى
غالبا تعتمد على المؤشرات الفنية كاشارات للدخول والخروج وارى فى التحليل الكلاسيكى والأساسى
والمزج بينهم بانهم جيدين جدا فى التعامل مع السوق لكن المهم ان الواحد يقدر يتعلمهم ويستفيد

khaledforex
07-28-2012, 14:40
لم احاول من فترة كبيرة ان اجرب اى استراتيجيات لنى غالبا لا اقتنع بالكثير من هذه الأستراتيجيات التى
غالبا تعتمد على المؤشرات الفنية كاشارات للدخول والخروج وارى فى التحليل الكلاسيكى والأساسى
والمزج بينهم بانهم جيدين جدا فى التعامل مع السوق لكن المهم ان الواحد يقدر يتعلمهم ويستفيد
كلامك صحيح
ولكن حتى الكلاسيكى يحتاج الى استراتيجية ايضا
بص
هناك استراتيجيتان وليس استرتيجية واحدة
الوافى رحمه الله
واستراتيجية القاهرة للعزبى
روعة بصراحة
لما تبص تلاقى الاسترتيجيتن قائمتين على الدعوم والمقاومات
كل الادوات المستخدمة لتحديد الدعم والمقاومة
بس كدة
تصور

king
07-28-2012, 15:03
الاستراتيجيه الخاصه بى تعتمد على المؤشرات حيث انا اعتمد على قراءة بعض المؤشرات الهامه والقويه وفعلا احقق الهدف وايضا اعتمد على خطة ادارة اكثر من ثفقه فى نفس الوقت بشكل احترافى بحيث تقل الخساره ويرتفع الربح

mohamed eldamnhorey
07-28-2012, 15:09
استراتيجتي الخاصة هي في البداية كانت خاظئة بعض الشي وهي انو السعر اذا كان نازل فان اليوم التالي سوف يرتفع
وطبقتها بعض الايام ونجحت ومعي ومن ثم فشلت بها لذا لا انصح بها

انت تقصد ان السعر هيصحح

بعض الناس تفكر ان السعر لازم يصححح ويرجع لنقطة الدخول

مش شرط النقطه دى ممكن السعر ينزل من مكان ومايرجع له ابداً مره اخرى

غير لما يخرب الحساب الاول

chanadva
07-28-2012, 15:43

a7lamp3
07-28-2012, 15:55
هي في الحقيقة اداة سهلة ومش محتاجة اي مجهود وفيها افادة كبيرة وممك بشتغل بيها على جميع الفريمات وتقدر تخطف بيها 10 الى 5 نقط وهي معروفة باسم استراتيجية جان

---------- Post added at 12:55 PM ---------- Previous post was at 12:53 PM ----------

ولمن اراد معرفة كيفية التعاما مع هده الاستراتيجية فدى فيديو توضيحي http://www.youtube.com/watch?v=MECCS**0fq0&feature=related

hamidoufawcan
07-28-2012, 17:08

basom59
07-28-2012, 18:48
انا باستخدم استراتيجية اسمها القاهرة وفي استراتيجية تانية استخدمتها اسمها المدمرة وهي تعتمد على عدد من المؤشرات المكملة لبعض واذا تفعلت كل المؤشرات فهو اذن الدخول بع او شراء

EngAhmed
07-29-2012, 01:29
بسم الله الرحمن الرحيم

والله انا عن نفسى يونجاوى بتاجر على فريم 4 ساعات اقل حاجة ومؤشر الاستوكاستيك:accute:

zeina
07-31-2012, 03:00
اعتقد ان احسن استراتيجية هى ان يقوم المتداول باتباع استراتيجية خاصة بة وتحليل فنى واضح وادارة راس مال ناجحة تحقق لة الربح فى اسوء الظروف

mage
07-31-2012, 05:24
استراتيجية التى اعتمد عليها هى قريبة جدا فى الفكرة من استراتيجية الترند المكسور ولكن بتطوير خاص منى انا واعتقد ان هذه الطريقة من الممكن ان يتم تحقيق نسبة جيدة من الارباح منها ولكن صعوبتها فى تحديد الترند المكسور الحقيقي

hossam hossam
07-31-2012, 07:53
لا اقوم بي العمل بي اي استرتجيه اعتمد علي التحليل الفني والتحليل الاساسي فقط للعمله
واكتفي بيهم لان هناك استرجيات كثيره غير صحيحه

goggo
07-31-2012, 08:16
انا اعتمد على استراتيجية البولنجر و الشمعة المنحرفة فريم 30 دقيقة و الهدف البولنجر الاوسط ولكن لحد الان لم اعرف اين اضع الوقف

mannon
07-31-2012, 08:36

فعلا وكل شيخ لة طريقة على راى المقولة
وانا شخصيا بعتمد على توليفة معينة من الافكار وفقط مؤشر واحد وهو مؤشر القوة النسبية

shemo
07-31-2012, 19:13
ولكن كل واحد يستخدم استراتجيه مختلفه عن الاخر ويمكن ان لا تنجح مع شخص اخر

themaxprofit1
07-31-2012, 19:52
انا اريد ان عارف كيفية تكوين استراتيجية
لكى اعمل بيها داخل الفوركس والتداول بيه

---------- Post added at 06:52 PM ---------- Previous post was at 06:31 PM ----------

انا اريد ان عارف كيفية الاستفدة من استرتيجية الفوركس
وتنفيذها باشكل الجيد ولكم جزيل الشكر

mohamed farag
07-31-2012, 20:18
وانا كمان عاوز اعرف نفس الحكايه دي ازاي اعمل استيراتيجيه خاصه بيا
وازاي استفيد منها

samiam2012
07-31-2012, 21:01
افضل استراتيجة الاسكالبينج لتحقيق اهداف صغيرة 5 او 10 نقاط ومكسب اسرع واكبر

ايه الجديد
07-31-2012, 21:48
استراتيجيتى تتلخص فى
حجم لوت صغير
أهداف قريبة
لادخول والخروج بسرعة
وعمل أكثر من صفقة خلال اليوم

aminos
07-31-2012, 21:58
السلام عليكم
إستراتيجيتي الخاصة يا أخي إسمها
تي إتش في و هي من أروع الإستراتيجيات على الإطلاق
و تقبل مروري

silver
07-31-2012, 22:30
موضوع مهم

مع تفاعل الجميع سوف نتوصل لاستراتيجيات كثيرة ومن خلال دمجها سوف يتحصل لنا طريقة مربحة

ومع الاسف انا لااملك طريقة حاليا

goold
07-31-2012, 23:42
طريقتى كلاسيكيه بحته
تعتمد على الدعوم والمقومات
واغلاقات الشموع
والنماذج المتكونه على الشموع
مع الاستعانه ببعض المؤشرات مثل الزجزاج والموفنج والماكدا
شكر على هذه المناقشه المسمره

mm110575
08-01-2012, 01:56
انا عن نفسي استخدم استراتيجية بسيطة
وهو الموفنج افريج لانها سهلة وبدون تعقيد
وغير كدة نسبة نجاح الصفقة بتكون عالية فأنا انصح بها

elkorashe
08-01-2012, 05:47
والله هى الاستراتيجية عموما بتتحدد على اساس ظروف السوق والمتاجر الناجح هو من يضع استراتيجات تتناسب مع كل اوضاع السوق
انا فى الوقت الحالى احاول دائما الدخول الى السوق واختطاف النقاط السريعةوالخروج مره اخرى
يعنى مثلا فى كل مره افتح صفقة اضع تيك بروفت بعد 5 نقاط او 6
واقوم بفتح حوالى من 5 الى 8 صفقات فى اليوم لو افترضنا ان 6 صفقات تموا بنجاح
6 صفقات فى 5 نقاط يساوى 30 نقطة
وكدا تما اوى اوى اوى والحمد لله

gamal
08-01-2012, 19:07
للاسف لا اعتمد على الاستراتيجية ولا على التحليل
للدخول الى الصفقات فى الوقت المناسب

gamal
08-01-2012, 19:08
للاسف لا اعتمد على استراتيجية خاصة
ولا اعتمد على التحليل الفنى لخول الصفقات

konine
08-01-2012, 19:50
أنا في حقيق جربة عديد من إستراتيجياة مدفوع و مجانية و لكن لم ألحض أي نتائج إجابية تذكر
لذلك أنا أفضل تحليل في و بأخص الكلاستكي
بنسبة لأفضل ستراتيجية أضنها الكلب أسود و htv
الله كريم

Smart
08-01-2012, 22:10
انا استراتجيتي باي لاك

انا مش حذف المشاركه دى عشان دى اول مشاركه ليك
بس ياريتك تقراء قوانين المنتدى جيدا

ahrou
08-01-2012, 23:11
ليست هتاك استراتيجة معية استراتيجيتي تختلف من يوم لآخر حسب أحوال السوق لكل يوم

kingman
08-01-2012, 23:30
أنا في حقيق جربة عديد من إستراتيجياة مدفوع و مجانية و لكن لم ألحض أي نتائج إجابية تذكر
لذلك أنا أفضل تحليل في و بأخص الكلاستكي
بنسبة لأفضل ستراتيجية أضنها الكلب أسود و htv
الله كريم
انا ايضا توصلت الى هذه المعلومة اقتنعت بها ومن فترة اصبحت لا انظر الى اى استراتيجية وبحاول اعتمد على تحليلى وهى اكيد طريقة مجهدة وبتحتاج خبرة ومتابعة جيدة لكنى افضل اكثر عن اتباع الأستراتيجيات المطروحة

realyone
08-02-2012, 00:31
استراتيجيتي المفضلة هي التحليل الموجي والفيبوناتشي,الموجات احدد فيها الأتجاه,اما الفيبوناتشي احدد فيها نقطة الدخول ووقف الخساره والأهداف,الأستراتيجيات كثيره بالسوق لكن لايوجد أي استراتيجيه نسبة نجاحها 100في 100

safiforex
08-02-2012, 00:45
انا ايضا توصلت الى هذه المعلومة اقتنعت بها ومن فترة اصبحت لا انظر الى اى استراتيجية وبحاول اعتمد على تحليلى وهى اكيد طريقة مجهدة وبتحتاج خبرة ومتابعة جيدة لكنى افضل اكثر عن اتباع الأستراتيجيات المطروحة
الاستراتيجيات اواني هي فقط تكون مساعدة للمتداول لكي يكون على طريق جيد في التداول و هي عبارة عن مجموعة مؤشرات بتحدد نقط دخول و الهدف و الستوب
و يمكن للمتداول فقط هو الذي يجغلها ان تنجح او تفشل ، و ان اؤيدك اخي في ان التحليل احسن من اتباع الاستراتيجيات لانه فعلا التحليل اقوى من الاستراتيجية
و بالرغم من هذا فيبقى النجاح في الفوركس معامد على ذكاء المتداول

mohamed eldamnhorey
08-03-2012, 18:33
استراتيجيتي المفضلة هي التحليل الموجي والفيبوناتشي,الموجات احدد فيها الأتجاه,اما الفيبوناتشي احدد فيها نقطة الدخول ووقف الخساره والأهداف,الأستراتيجيات كثيره بالسوق لكن لايوجد أي استراتيجيه نسبة نجاحها 100في 100

الاستراتجية لو ناجحه بنسبة 60 % او 70 % تبقا استراتجية ممتازه

mmm2013
08-03-2012, 19:04
اعتقد ان افضل استراتيجيه نقوم بالعمل بها هى استراتيجيه الدعم والمقاومه لانها تحقق لنا الربح بسهوله ودون اى نسبه خطا

tifanytomato
08-03-2012, 23:11
انا جربت استراتجية وطرق تداول كتير بس احسن استراتجية ارتحت معاها نفسيا ولاقيت فيها خير كتير الترند المكسور وبشتغل على ثلاث عملات بس اليورو دولار والباوند دولار والباوند ين مع الدعوم والمقاومات برضة ومتابعة الاخبار وبصراحة كنت بشتغل على فريم النص ساعة ودلوقتى بكمل لو كسر على الساعة والاربعة واحيانا اليومى

Eng PTC
08-04-2012, 11:43
شخصياً استخدم حالياً التريد الطالع والنازل
وان شاء الله قريباً راح استخدم استراتيجيات اخرى

moneymachine5
08-04-2012, 16:24
لم اعتمد استراتيجية لان اعتمادها بان تكون ناجحة ان احقق منها 500 نقطة

noor24
08-15-2012, 18:36
لابد ان يكون لكل متاجر استرتيجية خاصه به انا اعتمد في متاجرتي علي البولنجر باند والموفنج افريج وايضا الماكد دي لزيادة التاكيد علي الحركة الصحيحة لسوق لمعرفة نقاط الدخول والخروج

mehdi bourazza1
08-16-2012, 07:30
شكراااا لكل الاعضاء الذين وضعو استراتيجياتهم لافادتنا

انا عن نفسي لا اعرف اي استراتيجية للعمل

shadoow
08-16-2012, 07:37
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركته
الكلاسيك ممتاز اخي
وكل عام وانت بخير
بالتوفيق لكم جميعا

Moselhy
08-16-2012, 07:59
توجد بعض الاستراتيجيات الخاطير وهى تحتاج الئى دراسه كبيره قد تفيد فيما بعد ولكن يجب عليك اول ان تدرس ابعاد الاستراتيجيه من جميع النواحى وتدرس خسائرها وتتدرس اربحها واذا كانت الارباح اكثر من الاخسائر انطلق اما اذا كنت الخسائر اكثر من الارباح فلا داعى لها من البدايه

fzaher
08-16-2012, 08:51
هلا أفادنا أحدكم يا سادة بداية عن أنواع الإسترتيجيات وكيفية إنتهاجها مع إضافة تعريف بسيط لكل منها على حدة ... ولو فى إمكانية أن نضع مساوئ وعيوب الإسترتيجيات ومحاسن ونقاط القوى فيها ... أعتقد ان الموضوع سيكون زاخر بما هو جديد وميد خصوصا لنا نحن المبتدئين فى الفوريكس... رعاكم الله ومشكورين.

artiste2008
08-16-2012, 09:01
سلام عليكم انت جيت في موضوع صعب يا اخي الاستراتيجيات كتير ومختلفه واعتقد ان مفيش استراتيجيه فعاله بنسبه ميه في الميه وا بتكسب علطول
بس اعتقد ان فيه استراتيجيات فعاله بنسبه كبيره بردوا وان ده بيكون نتيجه الخبره لوقت طويل لحد ما بيكون كون الاستراتيجيه الخاصه بتاعته

amrx3
08-16-2012, 12:26

sharkawy
08-16-2012, 13:19
انا شخصيا اعتمد علي الدعوم والمقاومات بشكل اساسي ورئيسي في متاجريت فابدا بتحديدد الدعوم ومالقاومات بشكل يومي

ثم انتظر وصول الاسعار الي هذه المناطق واشوف لو حدث ارتداد ادخل مع الاتجاه الجديد وهكذا

mannon
08-17-2012, 05:15
انا شخصيا اعتمد علي الدعوم والمقاومات بشكل اساسي ورئيسي في متاجريت فابدا بتحديدد الدعوم ومالقاومات بشكل يومي

ثم انتظر وصول الاسعار الي هذه المناطق واشوف لو حدث ارتداد ادخل مع الاتجاه الجديد وهكذا

خلى بالك معظم الناس الى بيشتغلوا على الدعوم والمقاومات وطرق التحليل العادية دى بيستخدموا استوبات فى صفقاتهم لان لو المقاومة اتكسرت بتتحول دعم والعكس طبعا ولو دخلت صفقة بدون استوب ممكن تعكس عليك كتير

mokaforex
08-17-2012, 17:37
يا أخواتى ما هى هذه الاستراتيجيات
ارى ان الفوركس بحر واسع
و لا ادرى كيف ابدأ فيه
ما هى الرافعة ايضا هو مصطلح جديد مر علي فى المنتدى
و هل يمكن نغيير هذه الرافعة فى اى وقت ؟

Mohamed Osman
08-17-2012, 21:28
انا افضل استراتيجية المنتدى وهى thv
وما افضل ان اعدل عليها ف مرة او غيرها حتى تصل الى الهدف المرجو

mokaforex
08-17-2012, 21:34
انا افضل استراتيجية المنتدى وهى thv
وما افضل ان اعدل عليها ف مرة او غيرها حتى تصل الى الهدف المرجو

معلومة جديدة لى فى الفوركس
المنتدى له استراتيجية مستخدمة
فهل لها شرح فى المنتدى
او اى طريقة لمعرفتها؟
شكرا مقدما

mohmed94
08-17-2012, 22:04
بسم الله الرحمن الرحيم

بصراحة انا ما عندي استراتيجية ولا اعتمد عليها كل شغلي بيكون بالتوكل بس انا بحاول اصنع الاستراتيجية الخاصة بي

mssforex
08-19-2012, 15:27
انا بلعب على استرتجيتى الخاصه التى تعتمد على الترندان والنمازك السعريه والفيبوناشى الى جانب مؤشر
rsi الى جانب مؤشر
الى جانب مؤشر المكد
ومفنج افريج 100 ومفينج افريج 200

وبكدا ببقى لميت حجات كتير مع بعض وبتدى نتائج جيده

kimokonolove
08-19-2012, 15:43
بسم الله الرحمن الرحيم

افضل استراتيجيه نقوم بالعمل بها هى استراتيجيه الدعم والمقاومه لانها تحقق لنا الربح بسهوله ودون اى نسبه خطا

aminewactop
08-24-2012, 03:38
سيكون الموضوع مفيد جدا اذا شاركونا اساتذتنا استراتيجياتهم لنتعلم منهم

hesham itch
08-31-2012, 15:26
اعتقد ان الاستراتيجية التى يعمل بها اى متاجر قد لا تتفق مع غيره من
المتاجرين لان لكل متاجر طبيعةة عمل تختلف عن غيره من المتاجرين

mohamed alalfy
09-09-2012, 20:08
السلام عليكم
يجب على كل شخص
يعمل فى سوق الفوركس
ان يكون له استراتيجه خاصه به
وان يكون متمكن بها حتى سيتطيع ان يتداول بها فى سوق الفوركس
وشكر الله سعيكم

themystery
09-09-2012, 22:18
أنا في الواقع
لا اتبع استراتيجيه بعينها بل انا شايف ان واحد من اهم اسباب الخساره ف الفوريكس
هو اعتماد استراتيجيات لا تخصني اصلا فكيف اضمنها انا اعتمد الطريقه الكلاسيكيه
و التحليل الفني

kdr202009
09-09-2012, 22:49
أنا مبتدأ لحد الآن و قد شاهدت بعض الشروحات ، فالاستراتجية المحكمة هي الأهم لتحقيق الأرباح فهي المفتاح .
في موضوع رأيت استراتيجية مقنعة نوعا ما ألا و هي أن تترقب ارتفاع و سقوط العملات ، العملة التي تبقى كثيرا في المركز الأول ستسقط لبعض الوقت و هنا يجب الانقضاض ثم سترتفع مرة أخرى فتحقق المراد

lordmidox
09-10-2012, 01:33
انا عن نضري ان اكتر متاحرين لا تعتمدون لا على استراتيجيات ولا هم يحزنون كل مافي دلك هو التحليلي الاسالسي والفني الدي يتخده البعض بشك احترافي منسق

defie
09-10-2012, 02:01
استراتجيتي الخاصة وهي قبل الدخول لاي صفقة ادرس اولا التحليلات الفنية والتقنية وكدلك نفسية المتداولين
وبعد دلك احدد حجم الخسارة الممكن تقبله وبعد افتح الصفقة

zasd
09-10-2012, 02:01
موضوعك راع يا اخى
انا شخصيا اعتمد على الدعم والمقاومه
+ بعض التحاليل الخارجيه
لانى لسه مبتدى وبالتوفيق

tarek22
09-16-2012, 17:42
مع مرور الوقت والى حد الان فانا تائه بين استراتيجية واخرى ولم ارتضي الى ما هو احسن واجدر بالتطبيق لكن والحمد لله فانا لم اقصر من حيث الصبر والجهد وان شاء الله خير

حوسام احمد
09-17-2012, 05:10
السلام عليكم
جزاك الله خيرا ..جعله الله فى ميزان حسناتك
تقبل مرورى

ahmed zayan
09-17-2012, 05:20
شكرا اخى على هذه الاستراتيجيه مش عارف بقه انت اللى مالفها
ولا انت الى قلتها ونقلتها من حد معين

simo512
09-26-2012, 03:42

noureen
10-02-2012, 21:54
و الله انا بعتقد ان اى استراتيجيه ممكن انها تحقق نجاح كبير
المهم هو الايمان انك هتنجح و العمل عليها بشكل صحيح
تقبل مرورى

nany13
10-03-2012, 22:10
السلام عليكم

,لسه معرفتى بالفركس ليست قويه

للدرجه انى امزج بين الاستراتجيات

و اعمل استراتجيه خاصه بيه

و بالتوفيق لنا جميعا

mohamedemara
10-04-2012, 01:48
اعتقد ان على كل شخص لابد وان يمتلك استراتيجيه عمل ناجحه
تجعله يستطيع ان يحقق الربح بكل سهوله

mohamed202024
10-06-2012, 17:34
انا عن نفسى جربت الكثير من الاستراتيجيات
لكن معظمها فيه عيوب فى التنفيذ ولحد دلوقتى مش شايف استراتيجة اقدر اشتغل بيها

rigiray
10-06-2012, 18:17
السلام عليكم يااخي الفاضل
سؤال وجيه
وانا مبتدئ لذا ساتعلم من الاجابات

ozr10
10-06-2012, 18:20
انا كمبتدا
و الادوات هي
المخاطرة القيام صفقات

---------- Post added at 05:20 PM ---------- Previous post was at 05:18 PM ----------

انا كمبتدا
يجب ان تكون الاستراتجية
التحليل و المتابعة و الخبرة

abd123
10-16-2012, 14:53
السلام عليكم ورحمه الله

شكرا لك اخى الكريم على المجهود الرائع فى التلخيص لهدف الافاده للجميع

جزاك الله خيرا وجعله الله فى ميزان حنساتك

وبالتوفيق ان شاء الله

joker7diaa
10-16-2012, 16:40
انا عن نفسى جربت الكثير من الاستراتيجيات
لكن معظمها فيه عيوب فى التنفيذ ولحد دلوقتى مش شايف استراتيجة اقدر اشتغل بيها

عيوب شو يا اخي لا توجد استراتيجية في العالم تضمن لك الربح 100% , جميع الاستراتيجيات تخسر , ولكن المهم ان تكون تربح اكثر من ما تخسر

keko
10-16-2012, 16:53
بصراحه انا لحد الان لا اعتمد على استراتنيجيه خاصه بى ولكن بحلوا ان اجمع واربط ما بين التحلايلات الفنيه والتحليلات الاساسيه
واستراتيجيات الترند المكسور واحاول بقدر الامكان ان اجمع او اثبت نفسى على استراتيجيه محده ولكننى للاسف مازلت فى مرلاحله التشتت وعدم الاستقرار

النسر الأسود
10-16-2012, 19:33
الترند المكسور هى الاستراتيجية التى اتاجر بها الان واعتقد اننى اعتمد على بعض المؤشرات الفنية الاخرى التى تساعدنى على معرفة الاتجاه بسهولة ولكن فى اغلب الاوقات اعتقد انه منا لافضل ان يكون لديك استراتجية جيدة وثابتة حتى تتقنها وتعمل بها دائما فى سوق الفوركس

mitorh
11-15-2012, 12:24
السلام عليكم لكل منا استراتيجيته الخاصة التي يربح بها طبعا و انا عندي 4 استراتيجيات
الاولى خاصة بالموفنغ فقط و تعطيك ارباحا اكثر من 500 شهريا
و الثانية بالقنوات مع بعض الاضافات
و الثالثة باستعمال مؤشري الار اس اي و الموفنغ فقط
و الرابعة رقمية بالزيغزاغ فقط لمن يريد معرفتها الاتصال بي

tarek22
11-16-2012, 23:25
اكيد الاستراتجيه التنى تحقق ارباح بصورهدائمه او مستمره افضل
حتى لو كانت الارباح قليله
فقليل دائم افضل بكثير واهم شىء ان تكون نسبه المخاطره بسيطه

ahmed sleem
11-17-2012, 02:22
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الصراحه انا عمري في الفوركس لا يتعدي الشهرين ومازلت لم اتعلم اي استراتجيه واعتمد علي اشياء اخري ولكن سوف اتعلم الاستراتجيات في القريب العاجل
تقبل مروري

ahmed sleem
11-17-2012, 14:29
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
والله اخي للحين لم استخدم اي استراتجيه اعمل فقط علي موصلت له من فهم من دراستي
تقبل مروري

kingmos4
11-17-2012, 16:47
والله يااخى كل واحد منا بيبتدى مايعرف اى شئ عن اى شئ
ولكن بعد الدخول فى مجال الفوركس وتخبط بين الاسترتيجيات والشروحات
ولكن بعد فترة بتكتسب خبرة وتتكون عندك رؤية لطريقة عمل او استراتيجية تكون قد تدربت عليها

tarek22
11-22-2012, 15:30
التداول من خلال هذا التحليل يكون للمدي المتوسط كما ذكرنا لانه قد يكون هناك بعض التصحيح الذى لا يتحملة جميع المستثمريين

LTF
11-22-2012, 21:37
السلام عليكم و رحمة الله
أنا لم أجرب بعد أية استراتيجية بعد في التدول لكن ان بدأت انشاء الله سوف أبدأ باستراتيجية اكسب واهرب....وهي سريعة جدا و برافعة مالية قدرهاغ 1:1000 و سأرى

azifek
11-25-2012, 23:18
أخي الكريم
بالنسبة لي مازلت لا أعمل على أي استراتجية معينة لحد الآن
و لكن لا أخفي عليك بأنني مهتم باستراتجية موفينج افريج

أمير الحياة
11-29-2012, 16:27
حدد استراتيجيتك فى الدخول والخروج من السوق واختبرها قبل العمل بها للتأكد من قدرتها على تحقيق الارباح

moisaid
11-29-2012, 20:10
أهلا اخي الفاضل
فعلا لكل منا استراتيجية خاصة به
و منا من لا يبوح بها أبدا
فقط بعض الملامح عنها و المهم فيها يحتفظ به لنفسه و هذا حق كل واحد
و هناك ناس ماشاء الله لا تبخل عليك بأي شيء
أنا عن نفسي لا ألتزم بأي استراتيجية
بالتوفيق

radoinehajhouji
11-29-2012, 21:44
انا مجرد مبتدا و لم اتبع اي استراتيجية ندرس الاستراتيجيات الصابقة و نستفيد منها و بعد دلك ننتج استراتيجية خاصة

moonlight32
12-14-2012, 20:49
لكل منا استراتيجية خاصة به
ومنا من يحتكرها لنفسه ولايخبر بها احد
وهنالك اناس لاتبخل بشيئ

ahmedsaied
12-24-2012, 05:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا استخدم الايشموكو وادواتى هو موجود على الميتاتريد ر فقط يحتاج لدراسه وبعض الوقت وستجنى منه الكثير من الارباح

Mira-Tamer
12-24-2012, 05:42
ما زلت مبتدأه فليس لدي معلومات كافيه لكن أشكرك على هذا الطرح الذي أفادني
ومنكم نتعلم

rinko
12-24-2012, 10:50
لكل منا الطريقة الخاصة التى يتاجر بها فىا لفوركس واعتقد انه منا لصعب ان نكتشف الفرق بين الاستارتيجيات التى يعتمد عليها الكثير من المتاجرين ولكن الاهم ان يتمكن المتاجر من تحقيق نسبة ارباح
جيدة فى السوق وفى وقت قليل بإذن الله حتى لا يزنق نفسه مع السوق

nasim39
12-24-2012, 19:02
البسيطة مثل ار اس اي و الاسستوتيك و من ثم اشوف الحركة بين العملات و احدد الاتجاه الصحيح و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم

مروة احمد
12-24-2012, 22:54
السلام عليكم ورحمه الله واللى معندوش استراتيجية يعتمد عليها الى الآن يعمل ايه.

محمد جمال محمد احمد
01-20-2013, 20:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا على هذا الرد
واتمنى التوفيق لجميع الاعضاء

prince of dark
01-20-2013, 20:55
ان شاء الله اخى الكريم هيكون ليا بعد كده استراتيجيه خاصه بيا ان شاء الله وبالتوفيق باذن الله

sabel
01-20-2013, 21:02
بصراحة انا كمان ماعنديش ولا استراتيجية بعتمد عليها
انا بعتمد بس على التحليل الفني

bonus.man
01-20-2013, 23:10
بجد انا نفسى يبقى عندى استراتيجيه خاصه بيا واتمنى الكسب الوفير لنا جميعا

مارو
01-21-2013, 01:27
كل صفقه ولها اسراتجيه خاص والا ستراتجيات الرابحه التى يعرفها
اكبر المستخدمين فى الفوركس لا يفصحون عن اصفقات او الاستراتجيات التى يعملون بها

العزوني
01-21-2013, 01:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اتمنى ان ابدا واحدد لي استراتيجية خاصة بي في المستقبل

Aya Ali
01-21-2013, 03:15
انا لسه فى مرحلة التدريب وحبيت اتابع ردود الاعضاء واستفيد منها
بالتوفيق للجميع

kebaierkhaled
02-17-2013, 12:50
السلام عليكم
احسن استراتيجية في نظري هي المزج بين الاستراتيجيات المجربة والناجحة للخروج باسترابيجية خاصة مع الاعتماد على حسن اختيار الوقت المناسب وعدم
المجازفة والرضا بالقليل وتجنب عبارة:اه لوفعلت كذا....
بالتوفيق

saad forex
02-17-2013, 23:25
الى الان معنديش استراتيجيه استعملها لانى يدوبك بقالى ايام فى التداول
ويدوبك بحبى فى اول الطريق

dolly holly
02-18-2013, 11:00
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته مازلت اتعلم و لم اضع اي استيارتيجيه خاصه بي حتى الان و منتظرة بعض الوقت و بعض النجاح حتى احدد طريقي و استيارتيجيتي الخاصه بي تقبل مروري

نهي خزيم
02-18-2013, 11:30
بسم الله الرحمن الرحيم

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
استراتيجيتي الخاصة تعتمد علي التحليل الفني ومراقبة السوق
بالتوفيق

haitham
02-18-2013, 13:54
شكرا لك اخى الكريم على فتح هذا الموضوع والله انا لسه مبتدا واتمنى استفيد من الاعضاء المحترفين فى هذا المجال وجزاك الله خيرا

Ahmed Shokeir
02-18-2013, 18:44
انا فى الفترة الاخيرة تعلمت استراتيجية رائعة ولمن لم اجربها حقيقيا ولكن انا عندى امل ان تحقق لى الربح ان شاء الله

etharhesham
02-18-2013, 19:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. انا لسا مبتدئة فى مجال الفوركس . ومعنديش لسا استراتيجية محددة ولسا فى حاجات كتير مش فاهماها فى المجال ده .. بس شكرا على الموضوع الرائع لان تعليقات المشاركين مفيدة فى معرفة انواع الاستراتيجيات .. موفق :)

mostafaabdelgawad
02-19-2013, 01:33
انا اعمل على التحليل الكلاسيكي كله بشكل عام
من ترندات ودعوم ومقاومات وفيبو وقنوات

لوليتا
03-03-2013, 18:00
بصراحة انا معنديش اى استراتيجية لانى لسه اساسا ما اعرفش اى حاجة لانى لسه مبتدئة وبتعلم وشكرا لك واتمنى لك التوفيق

maged mohamed
03-03-2013, 19:14
بسم الله الرحمن الرحيم
انا الى الان ما زلت ابحث و احدث استراتيجيه
حتى تمكنى من تحقيق المكسب اللى انا عايزه

safiforex
03-03-2013, 19:18
في نظري الشخصي ان ليس الاهم ان يكون للمتداول استراتجية خاصة به لكي يكون ناجحا في التداول
فالعديدمن الناجحين في الفوركس بيعملون بطرق متداولة و قد تكون بسيطة و سهلة

مشتاقة لرؤية الكعبة
03-10-2013, 11:31
انا عضوة مبتدئة ومعنديش استراتيجية خاصة بيا

بس الاول لازم اتعلم الفوركس جيدا وهبدا على حساب الديمو وبعدين الحساب الحقيقي لمة ادخل عليه هفكر في استراتيجية خاصة

google
03-23-2013, 16:09
فقط واحلل على ضوء ذلك

juliano
03-23-2013, 18:08
والله انا حتى الان لم استقر على استراتيجية مناسبة ولكن اجرب الكثير هذة الايام حتى استقر على احدى الاستراتيجيات
لان ليس من السهل العثور على استراتيجية تكون مناسبة مع شخصيتك وطريقتك فى التداول لان مش كل استراتيجية ناجحة ممكن تنجح معاك

taoufik bajjou
03-23-2013, 21:18
السلام عليكم أخي الغالي بلنسبة لا أفضل التحليل الفني على أي شئ لأنه يحقق نتائج جيدة مع مؤشر الستوككاستيك

Heba Elhawal
03-24-2013, 01:31
انا لسة ما قررتش استراتيجية معينة لاني لسىة ما بدأتش متاجرة ولا حتى ديمو
وعد اول ما اقرر هقولها بس بصراحة انا بفكر اعتمد على التوصيات و خلاص

Didios
03-24-2013, 01:35
أنا -عادةً- أستعمل إستراتيجية الشمعة الشاردة على فريم الربع ساعة ... ولمن لا يعرفها فهي مزج بين مؤشري البولينجر باندز والإستوكاستيك ، ولكن هذه الإستراتيجية تصلح للإسكالبينج والصفقات السريعة في حدود 8نقاط فقط .

Omaryat1
03-24-2013, 01:51
السلام عليكم و رحمة لله تعالى و بركاته
صراحة أخي أنا إلى الآن لم أجد استراتجية أعتمد عليها كليا لازلت أجرب

ismail slimani
03-24-2013, 01:53
بالنسبة لى ياغالى
حسن استراتيجية في نظري هي المزج بين الاستراتيجيات المجربة والناجحة مثل الكلب الاسود وغيرها للخروج باسترابيجية خاصة مع الاعتماد على حسن اخبيار الوقت المناسب وعدم
المجازفة والرضا بالقليل والصبر وعدم الطمع

4xTrader
03-24-2013, 17:04
دمج التحليل الفني مع الاساسي.................................... .................................................. موفقين حبايبي

ايهاب عادل
03-24-2013, 17:45
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك والله اخى الكريم انا افضل استراتيجية الهيدج
واتدرب عليها لاانها تحتاج اللى ممارسه جيده فى الففوركس واتمنى ان تنجح معى

saddem
03-24-2013, 20:11

Mr.Blade
03-24-2013, 20:49
انا ارى استراتيجية الهيدج كويسه بس مش فاهمها
بحاول افهمها اكتر

ahmed.mamdouh
03-25-2013, 03:43
فعلا لابد لكل تاجر ان يكون له استراتيجية خاصة يكون يثق بها ويعتمد عليها اثناء التداول بشكل جيد وشكرا

ميوية حسن
04-13-2013, 15:52
انا اعتمد على قراءة بعض المؤشرات الهامه والقويه وفعلا
احقق الهدف وايضا اعتمد على خطة ادارة اكثرواعتقد انه منا الافضل ان يكون لديك استراتجية جيدة
وثابتة حتى تتقنها وتعمل بها دائما فى لفوركس

latraaa
04-13-2013, 16:01
استخدم عادة استراتيجية الأيتش في فور، و مؤشرات الثمانية لمصطفى بلخياط، و هي جد فعالة، أتمنى أن نوفق جميعا إن شاء الله

ayman.shosha
04-13-2013, 16:45
والله اخى العزيز
انا حتى الان اعتمد على فكرة الدعم والمقاومه

واطبق ايضا اسلوب الهاى واللو

الا اننى اوسع دائرة الهاى واللو الى فريمات زمنيه ابعد
لمحاولة فهم السلوك السعرى على محتلف الابعاد الزمنيه فى نفس الشارت الذى اعمل عليه..

abdouchivalo
04-13-2013, 16:55

amiot
04-13-2013, 17:01
أنا حاليا مازلت أعمل على تحديد إستراتجيتي الخاصة من حيث تجربتي للعديد من الإستراتجيات
ومن أحسن الإستراتجيات حاليا thv التي نجحت معي بنسبة 70%
والله ولي التوفيق

bondaa
04-13-2013, 17:20
لا لسة كتير عقبال ما تكون لى استراتيجية خاصة بى لانى ماذلت فى البداية ولكن ساحاول جاهدة لعمل هذا انشاء الله

ashrafsh
04-13-2013, 17:27
قم بوضع استراتيجية لنفسك وجربها في حساب تجريبى واذا لم تنفع قم بتجربة
استراتيجية غيرها حتي تتمكن من استراتيجية معينة تجني لك الارباح

الباحث
04-13-2013, 17:31
انا لي ستراتيجيتي الخاصة المعتمدة على تحليل اربعة ازواج الدولار مشترك بينهم
واخلي الترند والاخبار هم الدالة اللي اقيس عليهة
تحياتي

rafikwood
04-13-2013, 19:47
الى الان لم اتوصل الى اي استراتيجية خاصة بي
وانما كل دخولى فى الصفقات هو على تحليلى الخاص بالكلاسيكى الفني

princofpich
04-13-2013, 21:53
استيراتيجية الخاصة هو اني احلل كل ال 6 ازواج الرئيسية و اقوم بعدها بالتحليل الأساسي كامل كالترند و الفيبيوناشي و انواع الشموع اليسابانية و الدعومات و المقاومات و استخدام بعض المؤشرات البسيطة مثل ار اس اي و الاسستوتيك و من ثم اشوف الحركة بين العملات و احدد الاتجاه الصحيح

esso
04-13-2013, 21:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...
انا لسا متبدىء ولكن بستفيد من آراء المشاركين
شكراً لك أخي الكريم على هذا الموضوع ..

ahmedhawash
04-16-2013, 21:35
لسلام عليكم و رحمة الله و بركاتـــه

اتمنى ييجى اليوم اللى يكةن فى ليا استراتيجيه خاصه

zamalkkkawy
04-17-2013, 08:18
انا والله ما عندي استراتيجيه خاصه اعتمد عليها
ولكن
اوعدك
ان وجدت استراتيجيه خاصه بي
ساعطيهالكم
ان شاء الله

hasback
04-17-2013, 09:31
هى الترند المكسور

بالطبع اخي الكريم ان الترند المكسور الصحيح من اهم الطرق الصادقة في المتاجرة وهو احسن من اي استراتجية لانه يعطي دائما تحليل سليم وناجح من خلال الكسر

Roxner
05-14-2013, 18:44

dalirap
05-16-2013, 22:01
أخي أن أعتمد على إسترتجيت الترند المكسور
أعددتها stocastique بأدداتهي الأصليت
خط الموفينغ أصفر 200 وأحمر 50
ورسم الترند وإنتظار كسره

yacrao
05-16-2013, 22:03
انا استراتيجيت بسيطة جدا اتبعا الترند العام اولا واركز على كسر الترندات
وامعمل في الاخير باستراتيجية المضاعفات لاستيعاب اي خطا يمكن ان يحدث في التجارة

hebkar
05-17-2013, 02:44
للاسف مازلت ابحث عن استراتيجيتى الخاصه
ما خسرنى هو تنقلى بين الاستراتيجيات
اعتمد فيما بقى من حسابى على الموفنج ومجموعه مؤشرات
تمنياتى للربح للجميع

mimo3050
05-17-2013, 02:59
لازم الواحد يمشى على استراتجيات ناجحة و مجربة من قبل علشان يقدر يعمل حاجة خاصة بيه هو بعد كدا بس دا طبعا بيحتاج لخبرة كبيرة جدا في مجال الفوركس
لكن انا عن نفسى ماشى على تحليلات الخبراء و الحمد لله الموضوع ماشى معيايا كويس مفيش مشاكل

safikatyo
06-21-2013, 22:38
السلام عليك ورحمة الله والصلاة والسلام على حبيبنا محمد .
أنا مبتدأ ولم أقم باستعمال أي استراتجية من صنعي .ليس لدي الثقة للإعتماد على استراتجية من صنعي ،فأنا أعتمد على الإستراتجيات الموجودة في المنتديات .
ووفقكم الله في تجارتكم.

hellelali
06-21-2013, 23:02
الاستراتجية الخاصة هي ليسة وهم و لاكن من الصعب الحصول علي استراتجية تمكن المتداول من الربح دون خسارة لان الخسارة موجودة في التجارة

oo0khaled0oo
06-22-2013, 00:22
عاوزين كلام مالاخر
البولنجر و الthv والشموع اليابانيه واداه الفيبوناتشي
و الاشكيمو انشاء الله هما دول اسرار النجاح في الفوركس فهذه الاستراتيجيات و المؤشرات و الادوات
وضعت في كل منصه تداول في العالم لهدف ما!!!!!

tipap
06-24-2013, 18:39
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بالنسبة لي فاني اعتمد منذ مدة على مؤشر الاستوكستك و البولينجر باند للمتاجرة

hichem9
06-26-2013, 01:32
عتمد فى الاستراتيجيه على الدعوم والمقاومات والترندات ومؤشر مومينتوم
وانا افضل التحليل اكثر من هذه المؤشرات عموما بيكون افضل فى المتاجرة لكنه بيحتاج خبرة اكثر