PDA

View Full Version : لماذا لا يكون المارجن اختاري وليس اجباري

Pages : [1] 2 3

khaled saad
12-09-2013, 14:53
عندي سوال لماذا لا يكون في المنصة الفوركس المارجن يكون اختاري وليس اجباري لان المارجن هو حرام شرعا وهو مثل القمار فضلا عن ذلك هو سبب الرئيسي للمرجن كول للحسبات وتعريف المارجن انت تعمل صفقات على اساس مبلغ كبير وانت عندك مبلغ صغير

aljabal
02-19-2014, 18:59
بالنسبه للافتاء لاعلم لي به.اما لماذا المارجن فهو لحماية الرافعه الماليه وهي اشبه بالقرض المصرفي للتجاوز عليها...
ورغم ذلك فانت ستحصل على انذار اما اغلاق الصفقه او اضافة مزيدا من المال ولك الخيار..لماذا ترضى بالرافعه....

merengue
02-19-2014, 19:23
لمارجن هو الرافعة المالية يمكنك اختيار
الرافعة من النوقع لانيستا و ليس في النمصة
اما شرعا
فاضن انه حلال و العلم لله

محمود مرعى
02-19-2014, 21:35
عندي سوال لماذا لا يكون في المنصة الفوركس المارجن يكون اختاري وليس اجباري لان المارجن هو حرام شرعا وهو مثل القمار فضلا عن ذلك هو سبب الرئيسي للمرجن كول للحسبات وتعريف المارجن انت تعمل صفقات على اساس مبلغ كبير وانت عندك مبلغ صغير
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ومين قال لحضرتك ان المارجن اجبارى بالعكس ده اختيارى خالص لان المارجن دى يعنى الرافعة وحضرتك شركة انستا او اى شركة اخرى اثناء فتحك للحساب بتخليك انت اللى تختار الرافعة المالية اللى انت عايز تشتغل فيها بنفسك ومش الشركة اللى بتعملها ليك لكن احنا بنختار الرافعة الكبيرة علشان نقدر نتاجر بمبلغ اكبر

magedman
02-19-2014, 21:45
السلام عليكم ورحمه الله
المارجن يعتمد علي حجم الرافعة المالية
وقيمة العقد والتاجر هو الذي يحدد قيمة العقد
ويحدد الرافعة المالية وبهذا يكون المارجن اختياري

gamal20
02-19-2014, 22:47
اساس احد اهم الام لاتى تجذب المستثمرين بشده هى الرافعه التى جعلت من لديه 100 دولار كمن لديهالف
والعكس صحيح

zinga6
02-20-2014, 14:08
صندوق النقد الدولي (imf) والبنك الدولي للإنشاء و
التنمية (البنك الدولي). كانت النية لتقديم مساعدات اقتصادية لإعادة بناء

the best
02-20-2014, 21:19
لنفترض أن لديك 5000 جنيه إسترليني في حساب سبريد بيتينغ خاص، و أنت مستعد للمخاطرة بنسبة 3% من الحساب في كل عملية تداول، عندها سوف يكون الحد الأقصى للخسارة من هذا التداول هو 150 جنيه

korbosli
02-20-2014, 21:38
عندي سوال لماذا لا يكون في المنصة الفوركس المارجن يكون اختاري وليس اجباري لان المارجن هو حرام شرعا وهو مثل القمار فضلا عن ذلك هو سبب الرئيسي للمرجن كول للحسبات وتعريف المارجن انت تعمل صفقات على اساس مبلغ كبير وانت عندك مبلغ صغيربالنسبه للافتاء لاعلم لي به.اما لماذا المارجن فهو لحماية الرافعه الماليه وهي اشبه بالقرض المصرفي للتجاوز عليها...
ورغم ذلك فانت ستحصل على انذار اما اغلاق الصفقه او اضافة مزيدا من المال ولك الخيار..لماذا ترضى بالرافعه

hunter_world
02-20-2014, 21:42
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم انت حضرتك لازم تعرف ان المرجن دا بي اختيارك ودا عندما تنشا حسابك بتختار حجم الرافعه وبكده هو مش بيجبرك بس

mohammad osman
02-20-2014, 21:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ....
هذا الموضوع من اهم الموضوعات في الفوركس حيث ان الغاية اساسا من التداول هو عمل موازنة بين المدفوع في الصفقة والربح الناتج نها والمارجن جزء اساسي في عملية التوازن

gehad87
02-22-2014, 00:46
لا حول ولا قوة الا بالله
بص يا سيدي .... المرجن اللي انت قصدك عليه ما اسموش مارجن
اسمه حجم عقد
واللي هو انت بتدخل بعقود كبيرة مضاربة ومقامرة

ودي محدش بيعملها غصب عنك ده الطمع هيخليك تعملها برضاك

نصيحه روووح اتعلم الاساسيات الاول

ahmedhawash
02-25-2014, 02:17
ازاى يعنى انت بتدخل صفقه ومعروف ان السعر لو عكس الصفقات اللى انت عملتها

ووصل الى نقطه معينه حسابك فى هذه النقطه لا يستحمل اى خساره فبيقفل

والله المستعان

poop3
02-25-2014, 03:24
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
ازاى يعنى سوال غريب جدا
بالتوفيق للجميع يا رب هنا فى هذا المنتدى العملاق

forex4
02-25-2014, 03:27
والله يااخى الكريم عندك حق
فالمارجن هو سبب كل خسارة وكذلك الرافعة المالية
لانه لو لم توجد رافعة مالية لم يكن للمارجن وجود
وعن نفسى انا اتمنى ان تلغى الرافعة المالية

AHMEDALAA
02-25-2014, 03:42
المارجن هو الرافعة المالية والرافعة المالية
يمكن اختارها عند فتح حساب فى الشركة
وتكون حسب اختيارك الخاص اما بالنسبة
للموضوع حلال او حرام لا اعرف هذا الشئ

ilyes chaieb
02-25-2014, 03:48
بالفعل يمكنك تجنب المارجن و هو عدم استعمالك للرافعة المالية اصلا
و هذا فقط يتطلب حساب كبير حتى تصل الى العمل دون رافعة
لذلك يا غالى احنا مجبرين

zinga8
02-26-2014, 19:44
التكيف - العمل الرسمية عادة إما عن طريق تغيير في السياسات الاقتصادية الداخلية لتصحيح
خلل أو دفع في سعر العملة الرسمية أو. التكيف - العمل الرسمية عادة من قبل

ahmad lord
02-26-2014, 19:46
ههههههههه عنوان الموضوع مضحك
بس فعلا المارجن ممكن يكون اختياري وليس اجباري عن طريق ادارتك لراس مالك الجيده والتي تجعل المارجن مستحيلا ان شاء الله

moto1
02-26-2014, 19:56
شرعا وهو مثل القمار فضلا عن ذلك هو سبب الرئيسي للمرجن كول للحسبات وتعريف المارجن انت تعمل صفقات على اساس مبلغ كبير وانت عندك مبلغ صغير لحماية الرافعه الماليه وهي اشبه بالقرض المصرفي للتجاوز عليها...
ورغم ذلك فانت ستحصل على انذار اما اغلاق الصفقه او اضافة مزيدا من المال ولك ا

nihed trabelsi
02-26-2014, 21:16
اخي الكريم من قال لك ان المارجن حرام شرعا احذر يا اخي لا يجوز لنا ان نحرّم و نحلل حسب هوانا على الاقل قل انّك سمعت من يقول او يشك في مشروعية الفوركس و لكن لا تقول و كأنه حقيقة
و انت قلتها بنفسك " تعريف المارجن انت تعمل صفقات على اساس مبلغ كبير وانت عندك مبلغ صغير "
يعني على اساس سلفة او قرض دون الوقوع في الربا

afillane
02-26-2014, 21:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لا اظن ان الفكرة زي كدا لان المختصين فصلوا في الامر منذ عدة سنوات ولكن الامر لازال مبهما

siham1
02-26-2014, 21:33
تسلم اخى الكريم على طرحك لهذا الموضوع
وعلى جميع المعلومات القيمة من طرف اعضاء المنتدى

Bouani
02-26-2014, 21:48
السلام عليكم و رحمة الله عز و جل و بركاته
أخي الكريم المارجن تتحم به الرافعة المالية فكل ما كانت أكبر كان المارجن المتبقي أكبر
و لا أعرف لما قلت أن المارجن حرام؟

Heisenberg
02-26-2014, 22:00
بالنسبة للحرمة حسب رايي هو شبهة
اما امكانية الغائها لا يمكنك ذلك بما ان رأس مالك صغير جدا بالتالبي تحتاج الي راس مال كبير حتي تتاجر من دونه

mohamed77
02-26-2014, 22:30
اصل هيكون اختبارى ازاى وانت حسابك ماعلش خلاص راح وبيتمرجن الحساب واكيد فى اختيار انك تمون حسابك او اكتفيت بكدا اعتقد لازم يكون الامر كذلك انا اى نعم الحمد لله ربنا يبعدنا دائما عن مرجنه الحساب ولكن فى اعتقادى انه مش موضوع اجبارى هو سيستم بيمرجن حسابك على المنصه بمجرد انتهائه وضياع رصيدك وبعد ذلك ممكن تمون حسابك تانى وتشتغل فى صفقاتك عادى

lamine1200
02-26-2014, 22:56
السلام عليكم ورحمه الله

lema
02-26-2014, 23:15
المارجن هيكون اختبارى ازاى مهو لو الصفقة متقفلتش دا معناة ان الفلوس الى هتخسرها بعد كدا من حساب الشركة نفسها
وبالتالى الشركة مستحيل تخلى نفسها تخسر ابدا

gr53
02-28-2014, 23:56

كيف يكون المارجن اختياري و أنت بالفعل من يحدد قيمة الرافعة المالية بنفسك عند فتح الحساب
و أين الفتوى التي تقول بأن الرافعة حرام فما قرأته أن كثير من الآراء اباحت الرافعة خصوصا أنه لا فائدة ربوية عليها

poop1
03-01-2014, 00:47
اهلا وسهلا بجميع اعضاء المنتدى يا ربت تكونى بخير
ازاى يعنى اختيارى ممكن تفهمنى اكثر
بالتوفيق للجميع فى هذا المنتدى الرائع

maha elsayed
03-01-2014, 01:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عشان انا اللى بحدد اللوت العالى وايضا
الرافعه الماليه العاليه اللى بتخلى فرصه المرجنه تزيد للاسف

tayaa1256
03-01-2014, 01:01
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم الموضوع من اهم الموضوعات في الفوركس حيث ان الغاية اساسا من التداول هو عمل موازنة بين المدفوع في الصفقة والربح الناتج

Zikoo
03-01-2014, 01:02
السلام عليكم ورحمةًالله تعالى وبركاته
لا اظن ان الفكرة زي كدا
واتمنى اك التوفيق يا اخي الكريم والسلام عليكم ورحمةًالله تعالى وبركاته

doola2020
03-17-2014, 14:19
أخي لولا نظام الهامش الذي تتكلم عنه مكنتش عرفت تدخل سوق تداول العملات أصلا فهذا الهامش يجعلك تدخل وتتاجر في سوق الفوركس

Heisenberg
03-27-2014, 20:57
السلام عليكم و رحمــة الله و بركاته
أخي الكريم المارجن تتحم به الرافعة المالية فكل ما كانت أكبر كان المارجن المتبقي أكب
تحياتي لك و بالتوفيق

saro123
03-27-2014, 21:07
كيف يكون المارجن اختيارى وهو يكون نيتجة ان السو ققد عكس على صفقتك اكيد انت لو كنت تعرف انة هيعكس مكنتش دهلت الصفقة
مفيش حاجة اسمها اجبارى واختيارى

anassdr2
03-27-2014, 21:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم انت حضرتك لازم تعرف ان المرجن دا بي اختيارك ودا عندما تنشا حسابك بتختار حجم الرافعه وبكده هو مش بيجبرك بس

baite
03-27-2014, 21:15
لسلام عليكم ورحمه الله وبركته
اخي المارجن هو المبلغ الدي تاخده الشركة على شكل عربون منك وهو يحمي الرافعة ولا اظنه سبكون اختياري
تقبل مروري والنجاح للجميع

xabi alonso
03-27-2014, 21:16
اصل هيكون اختبارى ازاى وانت حسابك ماعلش خلاص راح وبيتمرجن الحساب واكيد فى اختيار انك تمون حسابك او اكتفيت بكدا اعتقد لازم يكون الامر كذلك انا اى نعم الحمد لله ربنا يبعدنا دائما عن مرجنه الحساب ولكن فى اعتقادى انه مش موضوع اجبارى هو سيستم بيمرجن حسابك على المنصه بمجرد انتهائه وضياع رصيدك

احمدل سالم 22
03-27-2014, 22:01
لا اعرف ذلك
لكن كااقتراض هو حلال
لكن لو عليه فوائد
او غيرها من الامور الغير منطقية
فهو حرام والله اعلم

doaa sary
03-27-2014, 23:30
طيب مهو المارجن بيسمحلك تدخل بمبلغ كبير
عايز تدخل بمبلغ صغير؟
غير الرافعه المالية

forexman55555
04-04-2014, 18:18
لا اعتقد ان المارجن حرام و لكن الحرام فقط هو الفوائد الربوية المتمثلة
فى عمولة التبييت و لو المارجن حرام فالحساب الاسلامى لن يكون به مارجن

soooonor
04-04-2014, 18:30
المارجن مرتبط بالرافعة المالية ...و اذا اخترت الرافعة المالية عند فتح حسابك فهذا يعنى اختيارك للمتاجرة بنظام المارجن بشكل تلقائى

عموما يمكنك زيادة رأس مالك الى الحد الذى يمكنك من التداول بدون الاحتياج الى رافعة مالية

انا بخصوص مشروعية المارجن من عدمه فلا اعلم عنه شيئا ...لكن لو عندك فتوى فإرفعها لنطلع عليها جميعا

mehildin
04-04-2014, 18:49
اخي المارجن هوو من اختيارك انت ومين قلك مو اختيارك فحسب الرافعة واللوت يلي انت بتحددهم بتم تحديد المارجن وهو الجزء المحتجز من اجل عقد الصفقة من قبل وسيطك
تقبل مروري اخي الكريم ودمتم برعاية الله

st2s
04-04-2014, 19:12
بالنسبه للافتاء لاعلم لي به.اما لماذا المارجن فهو لحماية الرافعه الماليه وهي اشبه بالقرض المصرفي للتجاوز عليها...
ورغم ذلك فانت ستحصل على انذار اما اغلاق الصفقه او اضافة مزيدا من المال ولك الخيار..لماذا ترضى بالرافعه.اساس احد اهم الام لاتى تجذب المستثمرين بشده هى الرافعه التى جعلت من لديه 100 دولار كمن لديهالف
والعكس صحيح

forexman3
04-04-2014, 20:51
شوف ياغالى
بالنسبة بان المارجن هو سبب الخسائر الكتكرةة للحسابات
فهذا كلام صحيح ولكن للاسف المبالغ الصغيرة لن تستطيع
ان تتاجر بها بدون العمل بنظام الهامش والمارجن

gr53
04-09-2014, 08:33
كيف يكون المارجن اختياري و أنت بالفعل من يحدد قيمة الرافعة المالية بنفسك عند فتح الحساب
و أين الفتوى التي تقول بأن الرافعة حرام فما قرأته أن كثير من الآراء اباحت الرافعة خصوصا أنه لا فائدة ربوية عليه

houdabluegolden
04-11-2014, 20:57
مش فاهم يعني ايه المارجن اختيار طب مانت كده كده بتختار الرافعة المالية بتاعتك يعني اول لما تفتح حساب ممكن تختارها
ولو مش عايز رافعة مالية يبقى تختار 1:1 وبكده انت هتبقى بتداول بفلوسك نفسها من غير اي رافعة او هامش

abdelaziz 10
04-11-2014, 21:39
مش فاهم يعني ايه المارجن اختيار طب مانت كده كده بتختار الرافعة المالية بتاعتك يعني اول لما تفتح حساب ممكن تختارها
ولو مش عايز رافعة مالية يبقى تختار 1:1 وبكده انت هتبقى بتداول بفلوسك نفسها من غير اي رافعة او هامش
هو اصلا يقول ان الرافعة المالية حرام وانا لم اسمع بالامر من قبل والفتاوي اغلبها يقول عكس ذلك
انما يا اخي مادام لا يومن بمشروعية الرافعة فحتى لو كانت 1 1 فهي حرام من حيث مبدئه

latraaa
04-11-2014, 22:07
و الله يا اخي الكريم، لا أدري ما الدي تعنيه بالمرجن الإختياري، الشركة ليست من وضعته، بل السوق و الحمد لله التعريف الدي تتعامل به الشركة يقدم الكثير لنا، إد أنه يسمح لنا بالحفاظ من الدخول في حالة الدين، و هدا أمر قيم جدا

besnisse
04-11-2014, 22:33
ان الموضوع بدا يختلط علي ادعو الاعضاء الكرام للتفسير لنا
لا بد من امر قاطع في مسالة الحلال و الحرام في هذا الامر حتى لا نصبح ندور في دوامة مغلقة
اللهم باعد عنا كل مال حرام
و بالتوفيق .

saad197920
04-12-2014, 01:11
يا اخى الفاضل ان المارجن هو الهامش المستخدم عند فتح الصفقة وهو بالفعل اختيارى انت الذى تحدده بتحديد
الرافعة المالية المناسبة لحجم رأس المال نفسه ....

sendrela
04-12-2014, 01:13
على حد علمى ان المارجن يكون على حساب رصيدك بمعنى لو انت اخترت رافعه كبيره فسيكون المارجن هو انتهاء رصيدك

دون الاستلاف رصيد آخر على حد معرفتى وهذا لا يوجد به اى حرمانيه والله اعلم

تحيتى

maha elsayed
04-17-2014, 20:30
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لو الرافعه عاليه المارجن
بيزيد لو الرافعه قليله المارجن بيقل يا اخى والله اعلى واعلم

asem ebrahim
04-17-2014, 23:27
اولا هو حرام شرعا كما ذكرت يبقي مفروض احنا منقربش منه خالص وانا بضم صوتي لصوتك ان المارجن مفروض كان يبقي اختياري لكن لو بقي اختياري لن تجد شخص يخسر حيابه ابدا وهنا ستتكبد الشركه خسائر وعادي انت ممكن تتحاشاه

جمال محمدين
04-18-2014, 01:41
بسم الله الرحمن الرحيم اهلا وسهلا بك في هذا المنتدي الاكثر من رائع
لان من غير مارجن مش هتحقق ربح كبير وبعدين هو اختياري مش اجباري

anamoody
04-18-2014, 02:03
المارجن او الرافعة المالية يسهلوا الكثير على المتداولين المبتدئين فى الفوركس ذو رؤوس الاموال
الصغيرة لتحقيق ارباح كبيرة جدا التى يسعوا لها فى المستقبل

saber2000
04-18-2014, 02:34
بالفعل كما قال الزملاء فالمارجن يتحدد علي اساس الرافعة المالية التي حددتها انت
فحتي تضمن شركة الوساطة حقها فهي تحدد الملرجن علي هذا الاساس

moud15
04-18-2014, 02:36
بالنسبه أظن أنه حلال.اما لماذا المارجن فهو لحماية الرافعه الماليه وهي اشبه بالقرض المصرفي للتجاوز عليها...
ورغم ذلك فانت ستحصل على انذار اما اغلاق الصفقه او اضافة مزيدا من المال ولك الخيار لماذا ترضى بالرافعه....

arabien
04-18-2014, 02:39
سلام عليكم ورحمة الله

أرى أن يكون المرجن إختياري و ليس إجباري طريقة لتقليل الخسارة المتاجر. فهي ناجعة كفكرة حسب بعض إدارة راس مال .

أرجو أن أكون افادتك

ahmedibrahim258259
04-18-2014, 11:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بص اولا اخي الكريم المارجن موش حرام شرعا وفيه اختلافات وانت لو موش عاوز المارجن يبقى تفتح صفقات على اد الفوس اللي معاك يعني صفقة الميكرو اللي هيا النقطة فيها 10 سنت بتتطلب راس مال 1000 دولار والصفقة القياسي بتطلب 10000 دولار والاستناندر بتطلب 100000 دولار اختار الصفقة اللي راس مالك مغطيها وبكده المارجن يبقة مالوش اي حسبان عندك
تقبل مروري

fatoma elsayd
04-18-2014, 12:11
السلام عليكم
اخى على مااعتقد ان ده شغل شركات والمارجن ده عشان الحفاظ على رأس المال والرافعه الماليه لمضاعفت المال فى الصفقات
ولازم اكيد تعرف كل ده
واتمنى ان تتقبل مرووورى
وبالتوفيق ان شاء الله :)

عدي
04-18-2014, 17:21
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... يا اخي ممكنك جعله اختياري عن طريق اغلاق الصفقه او وصع استوب لوز اما اذا تركت الصفقه فلا مناص

عاشق الفوركس
04-20-2014, 10:11
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته , اخـي الكـريـم ،معلوماتك خاطئة في الفوركس ليس اجبارى المارجن ممكن تختار او لا ولكن من الصعب ان لا تستعمله

Abo Hamdy
04-20-2014, 10:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم بالتوفيق ليك بتمنالك كل خير وموضوع جيد
الرافعة المالية دي حاجة اختيارية وانت اللي بتختار تحطها او لا وعايزها قليلة ولا كبيرة

lyes1977
04-20-2014, 11:08
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
يا اخي الكريم المارجن كول هو وسيلة مرتبطة بالرافعة المالية اي القرض المقدم لك من طرف الشركة وهو يمثل الضمان الوحيد لهذا القرض وانت قد قبلته فعلا في العقد المبرم مع الشركة وانا ارى انه منطقي وعادل والكثير منا من يمرجن حسابة بنفسه ولا ذنب للشركة

INTHENAMEOFALLA
04-20-2014, 12:24
هو المارجن اختيارى فعلا و مش اجبارى ولكل متاجر الحرية فى العمل به او بدونه اما الحلال والحرام سيبه لدار الافتاء لان هى دى الجهة الرسمية الوحيدة اللى تحلل وتحرم

salimned
04-22-2014, 18:00
السلام عليكم اخي انا لا اعرف لمادا و لكن لا اظن انه يتخالف في تعاليم ديننا لان الحساب
الدي نعمل به هو اسلامي لدلك لا داعي للقلق و اتمنى لك تداولات مربحة اخي.

abdelaziz 10
04-22-2014, 22:31
هو المارجن اختيارى فعلا و مش اجبارى ولكل متاجر الحرية فى العمل به او بدونه اما الحلال والحرام سيبه لدار الافتاء لان هى دى الجهة الرسمية الوحيدة اللى تحلل وتحرم
في الحقيقة لا يمكنني ان اتداول في الفوركس من دون رافعة مالية لانها ببساطة سبب تواجدي هنا ومن دونها كنت هنا
بالتالي لا يمكن الحديث عن الفوركس دون رافعة مالية ولا اعرف ما حكمها بالضبط شرعا لان الفتاوي غير متشابهة

midooo258261
04-22-2014, 22:41
اهلا وسهلا اخواني بالمنتدي الكريم لو موش عاوز تستعمل الهامش موش المارجن لان المارجن لاقدر الله هو خسارة المال حاول توفر راس المال الكافي لعمل الصفقة من غير استعمال المتاجرة بنظام الهامش
تقبل ودي واحترامي

BILALBEN
04-22-2014, 23:56
أنت بالفعل من يحدد قيمة الرافعة المالية بنفسك عند فتح الحساب
و أين الفتوى التي تقول بأن الرافعة حرام فما قرأته أن كثير من الآراء اباحت الرافعة خصوصا أنه لا فائدة ربوية عليها

forex24day
04-23-2014, 01:03
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
ازاى يعنى سوال غريب جدا
بالتوفيق للجميع يا رب هنا فى هذا المنتدى العملاق

alemdar92
04-23-2014, 01:16
صح اخي عليكم و رحمة الله عز و جل و بركاته
أخي الكريم المارجن تتحم به الرافعة المالية فكل ما كانت أكبر كان المارجن المتبقي أكبر
و لا أعرف لما قلت أن المارجن.

abo heba
04-23-2014, 01:44
المارجن هو ان تخسر كل اموالك الموجوده فكيف يكون اختيارى ان خسرت فلابد ان تخرج من السوق كيف تبقى ان لم يكن لديك اموال
تتداول بها والتجاره هكذا

Ammar Tayeb abdelkader
04-23-2014, 19:34
فالمارجن هو سبب كل خسارة وأيضاً من أسباب الخسارة الرفعت المالية يا إخوني يجب الحفاض على رأس المال
بالتوفيق
تقبل مروري

fatimaido
04-23-2014, 20:07
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكور على الطرح
بارك الله فيك للطرح ليست لدي اي فكره المرجوا التوضييح يا اخي وبارك الله فيك

سمير تيارت
04-24-2014, 00:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ....
هذا الموضوع من اهم الموضوعات في الفوركس حيث

ان الغاية اساسا من التداول هو عمل موازنة بين المدفوع في
الصفقة والربح الناتج نها والمارجن جزء اساسي في عملية التوازن

MAZROUR
04-24-2014, 00:49
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد ان المارجن كول هو وسيلة مرتبطة بالرافعة المالية اي القرض المقدم لك
من طرف الشركة وهو يمثل الضمان الوحيد لهذا القرض وانت قد قبلته فعلا في العقد المبرم مع الشركة وانا ارى انه
منطقي وعادل والكثير منا من يمرجن حسابة بنفسه ولا ذنب للشركة بالتوفيق للجميع ان شاء الله

rojan22
04-24-2014, 00:52
السلام علیکم، اخی ما عندی علم أذا المارجن حرام وأذا هناک فتوه خلینا نشوف، عالعموم يمكنك زيادة رأس مالك الى الحد الذى يمكنك من التداول بدون الاحتياج الى رافعة مالية

fahd1988
04-24-2014, 00:52
أخي أنا الحقيقة ماعندي علم إذا المارجن حلال أم حرام أنا الذي أعرفه أن تجارة افوركس ليست حرام و الله أعلم و إنت إذا ردت خفض المارجن
تستطيع تعديل الرا فعة المالية لديك من حسابك

samoray13
04-24-2014, 01:03
المارجن او الهامش المحجوز هو اساس العمل في الفوركس اخي الشركة تفرض منك انك تدفع عربون لبيع سلعة اغلى من العربون الذي انت دفعته للشركة اين الحرام في هذا

noureddineb
04-24-2014, 02:09
اظن ان المارجن اختياري لا اجباري لانك عند التسجيل انت تختار لكن هل هذا حرام الله اعلم
اسال الله لي ولكم التوفيق

حليس مختار
04-25-2014, 01:11
اخي الكريم من قال لك ان المارجن حرام شرعا احذر يا اخي لا يجوز
لنا ان نحرّم و نحلل حسب هوانا على الاقل قل انّك سمعت من يقول
او يشك في مشروعية الفوركس و لكن لا تقول و كأنه حقيقة
و انت قلتها بنفسك " تعريف المارجن انت تعمل صفقات على اساس
مبلغ كبير وانت عندك مبلغ صغير "

gr53
04-29-2014, 07:18
هو اصلا يقول ان الرافعة المالية حرام وانا لم اسمع بالامر من قبل والفتاوي اغلبها يقول عكس ذلك
انما يا اخي مادام لا يومن بمشروعية الرافعة فحتى لو كانت 1 1 فهي حرام من حيث مبدئه

لا يجب التوقف عند كل فتوى تطلق دون علم بالسوق و لا ضوابطه فهذا يشتت الفكر و يثير الكثير من الشكوك بلا داعي
و الرافعة المتداول هو من يحدد المناسبة له و لرأس المال و من يخاف منها عليه اختيار أصغر رافعة موجودة مع إدارة مالية شديدة الصرامة حتى لا يفقد الحساب

gr53
05-05-2014, 03:23
لا يجب التوقف عند كل فتوى تطلق دون علم بالسوق
و لا ضوابطه فهذا يشتت الفكر و يثير الكثير من الشكوك بلا داعي استفت قلبك يا أخي

ahmed morsy
05-08-2014, 18:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم بالـتوفيق ليك بتمنالك كل خير وموضوع جيد
الرافعة المالية دي حاجة اختيارية وانت اللي بتـختار تحطها او لا وعايزها قليلة ولا كبيرة
تقبل مروري

latraaa
05-08-2014, 18:36
و الله يا اخي الكريم، لو كان المارجن اختياري لكان كل الناس في الفوركس لهم مشاكل كثيرة مع الديون يا اخي الكريم، المارجن بصيغته الحالية هو من بين أفضل الصيغ التي توجد في عالم الفوركس

godfather
05-08-2014, 19:08
ازاى يكون المارجن اختيارى ؟ يعنى الفوركس هتكون شكلها ازاى من غير مارجن
انا لا اعتقد ان حد هيقدر يتاجر بالطريقة اللى انت تقصدها

lluis
05-08-2014, 19:10
اولا هو حرام شرعا كما ذكرت يبقي مفروض احنا منقربش منه خالص وانا بضم صوتي لصوتك ان المارجن مفروض كان يبقي اختياري لكن لو بقي اختياري لن تجد شخص يخسر حيابه ابدا وهنا ستتكبد الشركه خسائر وعادي انت ممكن تتحاشاه

الربح من الفوركس
05-08-2014, 19:13
اخى اعتقد انة لابد من الادارة الجيدة لراس المال وان يكون التداول بنسبة 1% من راس المال والبعد عن الطمع وبالتوفيق للجميع

mahmoudgalal
05-08-2014, 19:18
ده اختيارى خالص لان المارجن دى يعنى الرافعة وحضرتك شركة انستا او اى شركة اخرى اثناء فتحك للحساب بتخليك انت اللى تختار الرافعة المالية اللى انت عايز تشتغل فيها بنفسك ومش الشركة اللى بتعملها ليك لكن احنا بنختار الرافعة الكبيرة علشان نقدر نتاجر بمبلغ اكبر

AMLAK
05-08-2014, 19:21
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم ان هذا الموضوع
من اهم الموضوعات في الفوركس حيث ان الغاية اساسا من التداول هو عمل موازنة بين المدفوع في الصفقة والربح
الناتج نها والمارجن جزء اساسي في عملية التوازن تحياتي للجميع

tarki147
05-08-2014, 19:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اكبد ان الرافعة اختيارية لكن لديها فوائد اظنها حلال اي ليست ربوية وان كان لديك ادنى شك فلا تلجا اليها لكن في الحقيقة هي تقوم بالرفع بنسبة تصل حتى 3 في المئة

Mido0o
05-08-2014, 19:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة مين قال ان المارجن اجبارى بالعكس ده اختيارى لان المارجن دى يعنى الرافعة و شركة انستا او اى شركة اخرى اثناء فتحك للحساب بتخيرك و انت اللى تختار الرافعة المالية اللى انت عايز تشتغل فيها بنفسك ومش الشركة اللى بتعملها ليك لكن احنا بنختار الرافعة الكبيرة علشان نقدر نتاجر بمبلغ اكبر وبالتوفيق للجميع

atmfox
05-08-2014, 20:00
المرجان أو الرفيعة المالية هي يا أخي اختيارية أنت من يختارها عند فتح حساب في شركة الوساطة أما بخصوص كون المارجن حرام في الإسلام فليس لدي معلومات في هذا الموضوع عليك أن تسأل أحد الشيوخ في هذا الأمر

ruse
05-08-2014, 21:23
السلام عليكم و رحمته و بركاته
و بالتوفيق لك ..

amermazzen
05-08-2014, 21:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مارجن يعتمد علي حجم الرافعة المالية وقيمة العقد والتاجر هو الذي يحدد قيمة العقد ويحدد الرافعة المالية وبهذا يكون المارجن اختياري المهم ا؟ن أن أحسن حاجةهي التعلم الجيد وبناء استراتيجات تكون مربحة حاصة عند التدرب عليها عل الحساب التجريبي.

gr53
05-13-2014, 03:27
ازاى يكون المارجن اختيارى ؟ يعنى الفوركس هتكون شكلها ازاى من غير مارجن
انا لا اعتقد ان حد هيقدر يتاجر بالطريقة اللى انت تقصدها

عادي يا أخي من الممكن العمل بدون الرافعة المالية خصوصا لو كان رأس المال كبير و يمكنه تحمل المخاطر
و مع رأس المال الصغير و بإدارة صارمة لرأس المال يمكنه الربح لكن سنتات قليلة

خبير الفوركس
05-13-2014, 03:30
الرافعة المالية مهمة جدااا في الخسارة لانها هي اللي تتحكم في خسارتك و من الممكن ان تتداول بمبلغ قليل او التداول بتحلبيل فني و دراسة للعملة بشكل فعال جدااااااااااااااااا

sara ali
05-13-2014, 07:06
السلام عليكم
لان كل واحد وحسب رايه اي
في من يخاطر بمارجن كبير
وفيه من لا يخار بمارجن كبير
ربنا يوفقنا واياكم لكن بدون مخاطره

mhmd12
05-13-2014, 08:39
لان الصفقة الخسرانة فى حسابك تزيد و انت سايب الصفقة بتخسر بزيادة و لا تقوم على اغلاق الصفقة التى تخسر بشكل كبير و عليه ان الحساب الخاص بك فى التجارة بيضيع و بيتمرجن

maao2008
05-13-2014, 10:11
ومين قال لحضرتك ان المارجن اجبارى بالعكس ده اختيارى خالص لان المارجن دى يعنى الرافعة وحضرتك شركة انستا او اى شركة اخرى اثناء فتحك للحساب بتخليك انت اللى تختار الرافعة المالية اللى انت عايز تشتغل فيها بنفسك ومش الشركة اللى بتعملها ليك لكن احنا بنختار الرافعة الكبيرة علشان نقدر نتاجر بمبلغ اكبر

sherif ibrahim
05-13-2014, 10:30
المارجن اجبارى بالعكس ده اختيارى لان المارجن دى يعنى الرافعة و شركة انستا او اى شركة اخرى اثناء فتحك للحساب بتخيرك و انت اللى تختار الرافعة المالية اللى انت عايز تشتغل فيها بنفسك ومش الشركة اللى بتعملها ليك لكن احنا بنختار الرافعة الكبيرة

heroo252
05-13-2014, 10:54
المارجن لازم يكون اجبارى والا هتخسر كدة فلوس مش فلوسك انما هى فلوس الشركة
الوسيط الى بتسمحلك برافعة ماليه عشان تتاجر بفلوس اكبر من فلوسك

kaa
05-13-2014, 16:36
التدالو باالمارن اجبارى وليس اختيار لان نظام التدال فى الفوركس هو عن ططريق الهامش
ويلهامش يكون هامش متاح وهامش مسستخدم

omdameeter
05-13-2014, 17:26
يا اخى يمكنك تحديد المارجن بنفسك فى البداية وليس فى الصفقة ولكن من الناحية الشرعية فمن الاخر كدة الحرام والحلال لا يتجزأ اذا كانت تدوال الاوارق المالية حرام فاتركها كلها واذا كانت حلاال فخذها كلها

narjes
05-13-2014, 17:43
عندي سوال لماذا لا يكون في المنصة الفوركس المارجن يكون اختاري وليس اجباري لان المارجن هو حرام شرعا وهو مثل القمار فضلا عن ذلك بالنسبه للافتاء لاعلم لي به.اما لماذا المارجن فهو لحماية الرافعه الماليه وهي اشبه بالقرض المصرفي للتجاوز عليها...

mhmd12
05-19-2014, 02:51
المارجن كول اختيارى فى حالة التجارة على استوب لوز و لكن فى حالة التجارة على مخاطرة كبيرة و التجارة بعدم استوب لوز يكون الماررجن كول هو الحل فى الفوركس و انا اعتقد ان اى تاجر يجب الابتعاد عن المارجن من خلال استوب لوز

naoual
05-19-2014, 10:54
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
اخي الكريم اذا اردت ان تتاجر بدون مارحن فيجب ان تكون تملك رصيد كبير وهذا ليس في متناول الجميع بل للقلة فقط

mahmoudexr
05-19-2014, 11:20
بسم الله الرحمان الرحيم
المارجن هو اداة امان للشركة اخي لكي لا تصبح مدينا لك بمال
بالتوفيق للجميع ان شاء الله
والسلام عليكم

payza
05-19-2014, 12:26
لا مش هياثر لان دي اسمها مخاطرة لان لو عكس السعر عليك هتحسر برضه
بتكون عامل حساب الخسارة

-----------------------------------------------------------------------------------------

maasofiane
05-23-2014, 13:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم
انت حضرتك لازم تعرف ان المرجن دا بي اختيارك ودا عندما
تنشا حسابك بتختار حجم الرافعه وبكده هو مش بيجبرك بس

samibms
05-23-2014, 14:01
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
يمكنك ان تستغني عن المارجن باستغنائك عن الرافعة
اما بالنسبة لامر حلال او حرام هل يوجد في ذلك فتوى واضحة
تحياتي لك و بالتوفيق

8150017
05-23-2014, 14:05
السلام عليكم : المارجن لابد وان يكون اجبارى وليس اختيارى لان حضرتك بتستخدم فى التجاره رافعه ماليه والشركه الوسيطه لا تشارك اى تاجر لا فى الربح ولا فى الخساره ولذلك لازم لو الصفقه خسرت تستعيد المارجن بتاعها ولكن اذا اردت عدم استخدام المارجن ففى شركات تسمح بالمتاجره بحسابك فقط ولكن راس مالها على يصل الى 5000 دولار وكمان مافيش فيها خدمة الاعفاء من المبيت وكمان بتاخد عموله على فتح الصفقه او اغلقها الى جانب الاسبريد ،،، ياريت حضرتك تتكرم بوضع السند الشرعى اللى بيقول ان المارجن حرام .

محمد السيد محمد
05-23-2014, 15:15
معذرة المقال غير مرتب وهذا ما جعله غير مفهوم .. معذرة
برجاء اعادة كتابته على نحو اكثر بساطة وترتيبا وبخط اكبر لامكان قراءته

ali.22595
05-26-2014, 23:00
السلام عليكم
و الله يا اخي الكريم لو كان المارجن اختياري لـكان كل الناس في الفوركس
لهم مشاكل كثيرة مع الديون يا اخي الكريم، المارجن بصيغته الحالية هو من
بين أفضل الصيغ التي توجد في عالم الفوركس

selmon
05-31-2014, 18:36
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم اخي مهو اختياري ما دي خساره يعني خلاص معكش فلوس هتقعد ازي في السوف ؟

memoxmax
05-31-2014, 19:32
السلام عليكم ورحمه الله وبركااته
انا بشكر كل القائمين فى هذا الموقع موقع فوركس العرب على مجهوداتة القيمة فى مجال علم الفوركسوارجو منكم دوام النجاح والتقدم
اما بخصوص موضوعك فانا ارجو من من يملك الخبرة الكافية افادتك dfqer2r1

ehab_salah
06-04-2014, 21:04
المارجن هيكون اختبارى ازاى مهو لو الصفقة متقفلتش دا معناة ان الفلوس الى هتخسرها
بعد كدا من حساب الشركة نفسها وبالـتالى الشركة مستحيل تخلى نفسها تخسر ابدا..

BrahimForex
06-04-2014, 22:26
يمكنك اخي ان تتحكم في المارجن بتغير الرافعة المالية هو خاصية في المتاتريدر تحمي حسابك فقط لا غير وبالتوفيق اخي الكريم

maghribia
06-04-2014, 22:34
لسلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم
المرجن ف يالفوركس فهو وسيلة فقط يمكن العمل علهي
لانه يجب ان يكون التداول بشكل جيد ف يالفوركس

تقبل احتراماتيى

gr53
06-14-2014, 14:07
من الممكن العمل بدون الرافعة المالية خصوصا لو كان رأس المال كبير و يمكنه تحمل المخاطر
و مع رأس المال الصغير و بإدارة صارمة لرأس المال يمكنه الربح لكن ستكون قليلة جدا

payza
06-15-2014, 12:34
اختياري ازاي يا اخي الكريم انت بتخسر فلوس دلوقتي
الشركة عايزها تعوضك منين
الفوركس ربح وخسارة
اصلا
بالتوفيق

http://im78.gulfup.com/6kPcfh.jpg (http://www.gulfup.com/?0BNVh9)

anassdr2
06-15-2014, 12:34

Jo.Cena
06-18-2014, 17:23
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب بتمنالك التوفيق وارجو منك تقبل مروري بصدر رحب حتي اذا كان يختلف معك في الرأي
لازم يكون اجباري لو مش حابه ممكن تلغيه وتخلي مفيش اي مضاعفة لراس مالك وده حاجة لازم تبقي معمولة لانك في سوق الفوركس

RomanyMoreed
06-18-2014, 23:29

حضرتك المارجن ده بيتغير مع تغير حجم الرافعه الماليه وكمان لو عندك القدره انك تفتح حساب ضخم اختار رافعه 1:1 تقريبآ في شركات بتوفرها

slow
06-19-2014, 04:06
هو اجباري حتى تخسر نظام وجد ن اجل خسارة المتاجر
و ليس لمصلحته الافضل عدم عمل اي هامش و للشخص اختيار سياسته
في ادارة المال

Jo.Cena
06-19-2014, 20:11
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب بتمنالك التوفيق وارجو منك تقبل مروري بصدر رحب حتي اذا كان يختلف معك في الرأي
تقدر تختار الرافعة المالية بنفسك لكن لو تقصد ان الحساب اتمرجن ف ده اكيد لازم يكون اجباري ومينفعش انه يكون اختياري ابدا

mazn
06-19-2014, 21:40
السلام عليكم ورحمة الله
أخي لولا نظام الهامش الذي تتكلم عنه مكنتش عرفت تدخل سوق تداول العملات أصلا فهذا الهامش يجعلك تدخل وتتاجر في سوق الفوركس

اتمنى التوفيق والربح الوفير للجميع

GM.LAVAL
06-20-2014, 08:36
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم ...
بصراحة اخى الكبير هو فعلا اختيارى كما ننا لا يمكننا ان نقول انه حرام او حلال وفيه اختلاف بين الفقهاء والله اعلم فى النهاية وربنا يسطر يا اخى الفاضل

mouhi41
06-20-2014, 09:10
ورغم ذلك فانت ستحصل على انذار اما اغلاق الصفقه او اضافة مزيدا من المال ولك الخيار..لماذا ترضى بالرافعه.

aymanso
06-20-2014, 11:11
اخى الفاضل ان الهامش هم من تستيع ان تتاجر به وهو نوعان مستخدم وهو بيكون مستخدم بالفعل محجوز اول دخولك الصفقة والاخر المتاح وهو من تسخدمة فى الصفقة فعلا ولكن اذا انتهى او قرب من الانتهاء يبدأ ندا المارجن كول

a7med84
06-20-2014, 11:14
والله ممكن يكون اختيارى لما يكون كده معاك 100 الف دولار تعرف تتاجر بيهم براحتك

لا افهم ازاى الناس دى تتكلم ومش فاهمه يعنى ايه مارجن ورافعه وفائدتها فى التداول برأس مال صغير

balou
06-20-2014, 12:30
السلام عليكم و صلاة و سلام على محمد اشرف خلق و امام مرسالين و على آله و صحبه و سلم تسليما كثير اما بعد سؤال صعب على مبتدأ مثلي و اتمنى للجميع التوفيق ان شاء الله

mohamed bnali
06-20-2014, 13:41
اخي التاجر السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته دكرت المارجن وما فيه من عيوب
لا احد يرغمك على المارجن فانت تختار قيمة العقد وقيمة الرافعة المالية فاما ان تكون 10 دولار على 100000 او 1 دولار على 10000 او حساب استاندر او حساب مصغر فادا اخترت الرافعة والحساب فما دنبا لمارجن وما دنب الشركة التي امدتك بالرافعة المالية ادا قرب جسابك من التمرجن يرسل لك نداء المارجن
فادا كانت الربح لك والخسارة عليك فما دنب الشركة الا ان تسترجع اموالها بالكامل فادا لم تلبي نداء المارجن قامت بالبيع هي نفسها فلا دخل للشريعة فانت اخدت قرضا ولم يحسب لك الفائدة وما قولك في الروغان فالحلال بين والحرام بين فوفي التزاماتك وففي كل حق حقه
وستنال ما تريد

Yopi
06-20-2014, 14:04
السلام عليكم ورحمة الله اخي المارجن انت من تحدده و ليس اجباريا تضعه لك شركة انستا
بل يمكنك تغييره و كما تشاء و في اي وقت اذهب الى اعدادات الحساب في حسابك للانستا و عير المارجن لك

Jo.Cena
06-20-2014, 14:34
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الفاضل
ازاى اختيارى يعنى انت عاوز تختار انك مش تخسر
ولا ايه بالظبط يا اخى وتقبل مرورى وبالتوفيق للجميع

waleed hassona
06-26-2014, 11:15
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام ----اخي الكريم لايمكن
طبعا ان يكون لك الاختيار الا اذا كنت مليونيرا مثلا لدخول السوق بدون الرافعه

abdelaziz 10
06-26-2014, 12:25
الرافعة المالية يا اخي ضرورية في الحسابات ولا يمكنك انك تتداول وتربح ربح مناسب بدون الرافعة بعا
بالتالي لازم تحمد اله ان الفوركس فيه رافعة مالية والا كان السوق حكرا على الاغنياء من المتاجرين

balou
06-26-2014, 18:45
السلام عليكم و صلاة و سلام على محمد اشرف خلق و امام مرسالين و على آله و صحبه و سلم تسليما كثير اما بعد لا اعرف يا اخي عندما نتطرق إليها في دورسي سأجيب و اتمنى للجميع التوفيق ان شاء الله

commande1
06-26-2014, 18:57
السلام عليكم ورحمه الله

ilyaselouafi123
06-26-2014, 19:08
يا اخى المارجن كول اختيارى فى حالة التجارة على استوب لوز و لكن فى حالة التجارة على مخاطرة كبيرة و التجارة بعدم استوب لوز يكون الماررجن كول هو الحل فى الفوركس

Jo.Cena
06-26-2014, 19:33
بايدك تختار رافعة مالية قليلة لو انت بتتكلم عن الرافعة المالية اما ان الحساب يتمرجن ف ده اجباري وحسابك اتمرجن يعني خسرت فلوسك ازاي يكون اختياري ؟

ahmedhathout
06-26-2014, 19:47
ولما حضرتك الشركه تلغي المارجن هيبقى ايه الضامن او ايه التعويض اللي الشركه هتاخده
لما حضرتك تخسر راس المال المضاعف اللي الشركه سمحت ليك انك تتاجر بيه

ahmedibrahim258260
06-26-2014, 19:52
بسم الله الرحمن الرحيم لان انت اصلا بتاجر بنظام الهامش فموش ينفع انك تتخير بين المارجن من عدمه
تقبل تحياتي اخي الغالى

rami007
06-26-2014, 20:09
السلام عليكم
لان الصفقة الخسرانة فى حسابك تزيد و انت سايب
الصفقة بتخسر بزيادة و لا تقوم على اغلاق
الصفقة التى تخسر بشكل كبير و عليه ان
الحساب الخاص بك فى التجارة بيضيع و بيتمرجن
سلام تحياتي
بالتوفيق

undertaker47
06-26-2014, 21:19
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي العزيز الرافعة المالية اختيارية و ليست
اجبارية يمكنك اختيار الرافعة التي تساعدك

BILALBEN
06-27-2014, 20:56

Skrizar
06-27-2014, 21:23
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أخي الكريم
انني لا ازال مبتدئ ، و لا استطيع ان اعطي إجابة على هذا الموضوع ، و تقبل مروري

Emad Shehata
06-27-2014, 21:57
المارجن او الهامش ما فيش فيه اي ربا خاصة الحسابات الاسلامية ..ودا بكبرلك الحساب بس عشان
تزيد قيمة العقد اللي انت داخل فيه ..و بناء عليه يزيد المكسب او الخسارة !

BILALBEN
06-28-2014, 00:31
انت قلتها بنفسك " تعريف المارجن انت تعمل صفقات على اساس مبلغ كبير وانت عندك مبلغ صغير "

عاشق الفوركس
06-28-2014, 23:51
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته , اخـي الكـريـم ،انا لا انصحك ان تفتي لنا هذا الامر ليس من اختصاصك ولا يزال الامر محل شك في مشكورعية الفوركس من الاساس ،أتمنـــى التوفيـــق ,لك ولبقية الاخــوة ,ان شاء الله

gr53
07-14-2014, 19:27
من الممكن العمل بدون الرافعة المالية خصوصا لو كان رأس المال كبير و يمكنه تحمل المخاطر
و مع رأس المال الصغير و بإدارة صارمة لرأس المال يمكنه الربح لكن ستكون قليلة جدا و لا أظن أنك ستجد شركة تعمل دون رافعة

DABDOUB
07-15-2014, 02:34
لا اعرف يا اخي اصلا لم هو موجوج و لاي غرض
اكيد ليس لمصلحة المتاجرين و لو انه مبين انه معغ مصلحة متاجري الفوركس .. تحياتي

rojan22
07-15-2014, 02:37
السلام علیکم،
لو یکون المارجن اختیاری معناها لا شیء اسمها مارجن لأن لا حد یرغب بها،
اما بالنسبه لشرعیتها هو شی خارج السیطره یعنی لا إرادی فاین الحرام فیها؟
بالتوفیق للجمیع

kachary
07-15-2014, 02:39
من المستحيل اخي الكريم تقريبا ان تتاجر بدون نضام الهامش وغير دالك فانت تحتاج الى الكتير من الاموال
لتفتح صفقة اضافة الى ان الشغل الشاغل لشركات الوساطة هو تطبيق نضام الهامش

killer007
07-15-2014, 02:47
اخي المرجن يتعلق ب الرفعة المالية و كل واحد و تعامله مع هذا المرجن
موفق اخي

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

karam22
07-15-2014, 03:02
اعتقد انك تقصد الرافعة المالية وهي اكثر الاشياء قلقا من الناحية الشرعية في عالم الفوركس حتي الان .................................

nassr15
07-15-2014, 03:42
حضرتك المارجن ده بيكون اخياري علشان أنت اللي بتقدر تحدد حجم الرافعه الماليه اللي هي المارجن طبعا

poop
07-15-2014, 04:31
مرحبا بكم اعضاء المنتدى الغالى
ازاى يعنى اختيارى مش فاهم اخى الكريم
بالتوفيق للجميع هنا فى هذا المنتدى الكبير

mounim1994
07-28-2014, 01:20
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اهلا وسهلا بكم اخي الكريم
انا مازلت مبتدئ و ليست لي اي فكرة وتقبل مروري و شكرا

gr53
08-06-2014, 10:13
و مع رأس المال الصغير و بإدارة صارمة لرأس المال يمكنه الربح لكن ستكون قليلة جدا

فاتن فتحي
08-06-2014, 11:47
والله بدل كل هذه الاسئلة يمكنك التوجه الي القسم التعليمي فيه الموضوعات التعليميو محررة الكتب
وبالفيديو وبالصور وستجد فيه كل الاجابات التي تدور براسك .. مع التوفيق .للجمع ان شاء الله.

aymanso
08-06-2014, 11:48
اخى الفاضل ان الهامش هم من تسطيع ان تتاجر به وهو نوعان مستخدم وهو بيكون مستخدم بالفعل محجوز اول دخولك الصفقة والاخر المتاح وهو من تسخدمة فى الصفقة فعلا ولكن اذا انتهى او قرب من الانتهاء يبدأ ندا المارجن كول

شيراز120
08-06-2014, 12:25
السلام عليكم ورحمه الله اصلا ان المارجن اختيارى خالص لان المارجن دى يعنى الرافعة وحضرتك شركة انستا او اى شركة اخرى اثناء فتحك للحساب بتخليك انت اللى تختار الرافعة المالية اللى انت عايز تشتغل فيها بنفسك ومش الشركة اللى بتعملها ليك لكن احنا بنختار الرافعة الكبيرة علشان نقدر نتاجر بمبلغ اكبر

zinga
08-09-2014, 17:49
يجب أن تخاطر مع كل التجارة، وذلك لتعظيم أرباحه وتقليل
التخفيض التدريجي.
لا نقلل مدى أهمية حجم التجارة الخاص، وكيف هو مهم
إضافة إلى موقف في الوقت المناسب. وهذا قد يكون أكثر أهمية من
الاستراتيجية نفسها!

gr53
08-12-2014, 21:31
انت قلتها بنفسك " تعريف المارجن انت تعمل صفقات على اساس مبلغ كبير وانت عندك مبلغ صغير "

التداول بالمارجن ميزة من مزايا الفوركس تعين صاحب رأس المال الصغير على الدخول في صفقات كبيرة
و هى سلفة من الشركة تردها بعد انتهاء الصفقة دون فوائد يعني لا وجود شبهة فيها

sharshabil
08-13-2014, 01:24
هل تقصد الهامش ام الرافعة
ل اعرف يااخي على كل حال الرافعة ممكن ان ن تحذفها تان كان راس المال كبير اما الهامش لا اعرف

mohamedelbalam
08-13-2014, 01:47
شرح مميز وكتير من الجدد بيسئلوا عن تلك المواضيع من شرح للأوامر ووضع الأستوب والتك بروفيت
وانا عن نفسى بفضل استخدام اوالأمر المعلقة فى السوق بناءا على تحليل جيد راحة من المتابعة طول الوقت وفى نفس الوقت بتريح من العامل النفسى ياهدف ياستوب
ان شاء الله الكل يستفيد من الموضوع وبارك الله فيك

habache
08-13-2014, 02:45
اخي بالنسبة لحرام ام حلال الله اعلم و بالنسبة للاختيار او الاجبار فهدا راجع الى قوانين الفوركس اخي

Amine27482
08-13-2014, 03:00
ربنا يرزقنا ويرزق الجميع بالرزق الحلال وشكرا على موضوعك الرائع والشرح الوفي و القيم و المفيد
وان شاء الله نستفيد منه جميعا

aysamiman
08-13-2014, 11:46
لمارجن هو الرافعة المالية يمكنك اختيار
اما شرعا فاضن انه حلال و العلم لله

bayarak84
08-13-2014, 20:31
السلام عليكم
اشكركم و جزاكم الله خيرا
انا كمان استفدت من هذه الاجابات
الرافعة المالية نستفيد منها كثيرا و خصوصا الذين ليس لهم مبلغ كبير في حسابهم مش كده
دمتم في امان الله

BILALOU4
08-14-2014, 19:16

abderrahmenanis
08-16-2014, 13:29
لنفترض أن لديك 5000 جنيه إسترليني في حساب سبريد بيتينغ خاص، و أنت مستعد للمخاطرة بنسبة 3% من الحساب في كل عملية تداول، عندها سوف يكون الحد الأقصى للخسارة من هذا التداول هو 150 جنيه

aymanso
08-16-2014, 13:35
اخى الفاضل ان الهامش هم من تسطيع ان تتاجر به وهو نوعان مستخدم وهو بيكون مستخدم بالفعل محجوز اول دخولك الصفقة والاخر المتاح وهو من تسخدمة فى الصفقة فعلا ولكن اذا انتهى او قرب من الانتهاء يبدأ ندا المارجن كول

ahora
08-24-2014, 11:07
المارجن أو الرافعة المالية هو نظام أساسي في التداول بسوق الفوركس
انت لا تستطيع الاستغناء عنه الا اذا كنت تملك ملايين الدولارات في حسابك

abdelhak redouane
08-24-2014, 11:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذا الطرح المقدم ان تمرجن الحساب له تاثير كبير على التاجر لانه سيسصاب بالكآبة والملل وعدم الثقة في النفس واما ان المارجن اختياري فهذا اكيد فكل منا يختاره كما يريد فه يريد المخاطرة او التجارة بطريقة سليمة وعادية
بالتوفيق للجميع

فوركسوريا
08-24-2014, 11:47
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع
واعتقد ان المارجن كول هو وسيلة مرتبطة بالرافعة المالية اي القرض المقدم لك
من طرف الشركة وهو يمثل الضمان الوحيد لهذا القرض وانت قد قبلته فعلا
في العقد المبرم مع الشركة وانا ارى انه
منطقي وعادل والكثير منا من يمرجن حسابة بنفسه ولا ذنب للشركة

mohd5ash
08-24-2014, 12:03
اخي الكريم
كيف يكون اختياري ؟؟؟؟؟
يعني اذا صفقاتك خسروا وحسابك وصل الصفر
بدك الشركة تخسر منها وتخلي صفقاتك ماشية .......
أكيد يا أخي انت فهمت موضوع المارجن غلط .

msamir2013
09-06-2014, 23:33
اخى الكريم المارجن كول هو حماية للشركة لانها كما لا تشاركك المكسب لا تشاركك الخسارة

اما بالنسبة للافقتاء فهناك تضارب فى تلك النقطة فالبعض اجاز التجارة بنظام الهامش والرافعة الماليه طالما الشركة لا تاخذ منك مقابل للقرض الذى تعطيك اياه كما هو الحال فى الحسابات الاسلامية

اما لو انت عاوز تستغنى عن الرافعة المالية فهذا سيتطلب منك راس مال ضخم للتجارة

أسماء نعناع
09-06-2014, 23:46
مارجن اي اللى حرام واضخ انك ملتبس عليك بعض الامور المارجن كول تصفير الحساب انته بتوصله لما بتخسر الحساب وبيتصفر رصيدك اي بس اللى حرمه

AMLAK
09-14-2014, 22:01
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخي الكريم المارجن
هيكون اختبارى ازاى مهو لو الصفقة متقفلتش دا معناة ان الفلوس الى هتخسرها بعد كدا من حساب الشركة نفسها
وبالتالى الشركة مستحيل تخلى نفسها تخسر ابدا بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

haffoudhi
09-14-2014, 22:07
ليس المارج من يتيح لك القيام بصفقات كبيره بمبالغ صغيره بل هي الرافعة الماليه هي التي تدعمك وتمكنك من دخول السوق وخوض غماره بل ما فيه من مخاطر

ihabblida
09-14-2014, 22:07
أخي الكريم يتم أقتطاع المارجن في حسابك
حسب قيمة اللةت الدي تستخدمه
أرجوا أ ،اكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا ا جزيلا

aboubakeur_m12
09-14-2014, 22:15
المارجن كول المقصود به هي النقطة التي عندها لا يستطيع الحساب تحمل اي خسارة و لو دولار واحد لانه سوف يدخل في التامين و هو ملكا البروكر حفاظا على فلوسه من الخسارة و شخصيا اعتقد ان امكانية التحكم في المارجن غير واردة لان الشركة بتحمي المتداول و تعطيه فرص اكبر .

abokarem
09-14-2014, 22:59
السلام عليكم
اعتقد ان العمل فى الفوركس هو من خلال الرافعه الماليه فقط لان راس المال صغير واعتقد انه لكى تعمل بدون الرافعه تحتاج على الاقل 10.000
دولار لكى تتداول بدون رافعه وان كنت تريد بامكانك ان تشترى وتبيع مباشره

صلاح اسعد
09-14-2014, 23:03
مرحبا اخى الكربم
اعتقد ان المراجن ليست حرام
وهى من الشركة نفسها
وانشاء الله تقدر تلاقى الحل المناسب للموضووع
تقبل مرووووووووووووورى

Mazek
09-14-2014, 23:44
المارجن لكي تضمن شركة الوساطة قيمة الرافعة التي تتاجر بيها. يعني انت اللي بتحدد قيمة الرافعة و بالتالي ستكون قيمة المارجن

MOHAMMED EN NADOURI
09-15-2014, 03:30
يكون في كساد مرة أخرى، و الذي سوف يكون الثالث خلال 5 سنوات. يعتقد أحد المحللين بأن بنك إنجلترا المركزي قد يحفز لدفع المزيد من الإجراءات التيسيرية، حتى لو نتج عن مثل هذا التصرف إرتفاع في معدل التضخم لما يزيد عن حدود البنك المركزي.
التقدم الأخير للدولار الأمريكي توقف خلال جلسة تداولات يوم الجمعة في آسيا، إلا أن المحللين يتوقعون بأن المسار التصاعدي للدولار الأمريكي من

awa
09-24-2014, 21:46
لو تقصد بالمارجن هو الرافعة يبقى تقدر تعتبره اختيارى لانك ممكن تجيب
فلوس كتيرة و تعمل الرافعة 1:1 و بكدة يبقى انت بتتاجر بلا اى رافعة

ahmed9933
09-25-2014, 11:27
ان المارجن اجبارى بالعكس ده اختيارى خالص لان المارجن دى يعنى الرافعة وحضرتك شركة انستا او اى شركة اخرى اثناء فتحك للحساب بتخليك انت اللى تختار الرافعة المالية اللى انت عايز تشتغل فيها بنفسك ومش الشركة اللى بتعملها ليك لكن احنا بنختار الرافعة الكبيرة علشان نقدر نتاجر

AMLAK
09-27-2014, 14:08
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم لنفترض أن لديك 5000 جنيه إسترليني في حساب سبريد بيتينغ خاص، و أنت مستعد للمخاطرة بنسبة 3% من الحساب في كل عملية تداول، عندها سوف يكون الحد الأقصى للخسارة من هذا التداول هو 150 جنيه بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

كريـــم
09-28-2014, 02:49
السلام عليكم و رحمة الله عز و جل و بركاته
أخي الكريم المارجن تتحم به الرافعة
المالية فكل ما كانت أكبر كان المارجن
المتبقي أكبر

ahmed9933
09-28-2014, 08:30
لاعلم لي به.اما لماذا المارجن فهو لحماية الرافعه الماليه وهي اشبه بالقرض المصرفي للتجاوز عليها...
ورغم ذلك فانت ستحصل على انذار اما اغلاق الصفقه او اضافة مزيدا من المال ولك الخيار

mohamedsaber
09-28-2014, 09:28
اعتقد ان المعلومات التي ذكرتها خطأ كيف يكون المارجن هو السبب الي المارجن كول
السبب الصحيح للمارجن كول هو خسارة الرصيد بالكامل ويصبح صفر
الهامش نوعين هامش مستخدم ودا بيتحجز للصفقات وهامش غير مستخدم للتأمين
تقبل مروري اخي

haleeim
09-28-2014, 11:20

dranass92
09-28-2014, 12:15
اصل هيكون اختبارى ازاى وانت حسابك ماعلش خلاص راح وبيتمرجن الحساب واكيد فى اختيار انك تمون حسابك او اكتفيت بكدا اعتقد لازم يكون الامر كذلك انا اى نعم الحمد لله ربنا يبعدنا دائما عن مرجنه الحساب ولكن فى اعتقادى انه مش موضوع اجبارى هو سيستم بيمرجن حسابك على المنصه بمجرد انتهائه وضياع رصيدك وبعد ذلك ممكن تمون حسابك تانى وتشتغل فى صفقاتك عادى

forexii
10-16-2014, 12:33
اخي اعتقد انك فهمت المرجن بشكل خاطئ هو ليس حرام اخي و ليس قمار
انصحك بالاطلاع جيدا على نظام المتاجرة بالهامش من اجل تصحيح فكرة المرجن بالتوفيق ان شاء الله

magana02
10-16-2014, 18:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عشان انا اللى بحدد اللوت العالى وايضا
الرافعه الماليه العاليه اللى بتخلى فرصه المرجنه تزيد للاسف

balou
10-16-2014, 18:53
السلام عليكم اخوة الكرام
انا على نفسي اتمشى معه في كل احوال اجبار او اختياري
لا يقلقني كثيرا حتى هو اساسي في فوراكس

اتمنى لكم ربح وفبر في مجال الفراكس

wamlp02
10-16-2014, 22:34
اخي الكريم من قال لك ان المارجن حرام شرعا احذر يا اخي لا يجوز لنا ان نحرّم و نحلل حسب هوانا على الاقل قل انّك سمعت من يقول او يشك في مشروعية الفوركس و لكن لا تقول و كأنه حقيقة

mghorab90
10-16-2014, 23:04
لان الصفقة الخسرانة فى حسابك تزيد و انت سايب الصفقة بتخسر بزيادة و لا تقوم على اغلاق الصفقة التى تخسر بشكل كبير و عليه ان الحساب الخاص بك فى التجارة بيضيع و بيتمرجن

may0
10-16-2014, 23:11

marwafawzy122
10-16-2014, 23:14
الرافعة المالية هي حجم النقطة الواحدة التي تربحها أو تخسرها من خلال الصفقة وعن طريقها يتم احتساب المكسب أو الخسارة لا قدر الله
وهى أهم شيء واخطر شيء في هذا المجال ويجب أن تكون مناسبة لحجم رأس المال إن كان كبيراً أو صغيراً حتى لا نخسر رؤوس أموالنا
في لحظات إمام أعيننا ....

ynwa1892
10-17-2014, 23:23
السلام اخي اضن انك تستطيع ان تتخلص منه وذلك باختيار رافعة مالية 1.1 وهنا المارجن كول لا يكون في المنصة
وفقك الله

julie27
10-17-2014, 23:44

balou
10-18-2014, 00:20
مارجن هو اساسي لكن تاجله ان
انت تدير حسابك بشكل جيد اخي مفهوم

اتمنى لكم النجاح و التوفيق في هذا المجال

antonioforex
10-18-2014, 00:23
السلام عليكم
اخي انا لم افهم جيدا كيف يكون المارجن اختياري لاني لم ايتعمل بعد هده الامور في
المنضة و اتمنى ان تشرحها لنا اكثر.

benchou-ahfd
10-18-2014, 01:35
كيف افتيت بحرمة المارجن و لماذا تدخلون القمار دائما في الفوركس انت تملك راس مال تاجرت به خسرته هل هذا قمار و هل لم تسمع في حياتك بتاجر يخسر تجارته و ماله في التجارة؟

ranou
10-18-2014, 14:14
ورغم ذلك فانت ستحصل على انذار اما اغلاق الصفقه او اضافة مزيدا من المال ولك الخيار..لماذا ترضى بالرافعه....

ashrafshawky
10-18-2014, 14:28
اخى الكريم اعتقد ان الفوركس عمل وعلم ولابد من تعلمة والتدريب علية عكس الامار الذى يعتمد على الحظ وبالتوفيق للجميع والربح الكبير

dellos
10-18-2014, 14:30
السلام عليكم
مرحبا اخي العزيز اخطائة التعبير ما تتحدث عنه ليس مارجن ولكن رافعة المالية ولا اضن ان الرافعة حرام وهي ايضا اختيارية يمكن ان تقوم بوضع رافعة مالي صغيرة ولكن يجب ان يكون حسابك دو راس
مال كبير

mooha
10-18-2014, 14:32
السلام عليكم
و الله يا اخي الكريم لو كان المارجن اختياري لـكان كل الناس في الفوركس
لهم مشاكل كثيرة مع الديون يا اخي الكريم، المارجن بصيغته الحالية هو من
بين أفضل الصيغ التي توجد في عالم الفوركس

algeria
10-27-2014, 10:04
أخي الكريم لنوا لو قمت أنت بأختيار المارجن ممكن يتم قفل صفقات قبل وصولها للستوب لوز
أرجوا أن أكون قد افدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا لك

adil17
10-27-2014, 10:08
اخي الكريم اعتقد انك تتحدث عن الرافعة المالية و اخي لا يمكن ان تتفاداها الا اذا كان لديك راسمال كبير جدا جدا

مروة
10-27-2014, 10:16
عندي سوال لماذا لا يكون في المنصة الفوركس المارجن يكون اختاري وليس اجباري لان المارجن هو حرام شرعا وهو مثل القمار فضلا عن ذلك هو سبب الرئيسي للمرجن كول للحسبات وتعريف المارجن انت تعمل صفقات على اساس مبلغ كبير وانت عندك مبلغ صغيربالنسبه للافتاء لاعلم لي به.اما لماذا المارجن فهو لحماية الرافعه الماليه وهي اشبه بالقرض المصرفي للتجاوز عليها...
ورغم ذلك فانت ستحصل على انذار اما اغلاق الصفقه او اضافة مزيدا من المال ولك الخيار..لماذا ترضى بالرافعه
تحياتى

Ahmed2020eg
10-27-2014, 13:52

samieh
10-27-2014, 15:13
ومين قال لحضرتك ان التداول بالرافعة حرام وكمان هو مش اجبارى كما تفضلت
ولكن انت اللى بتختار الرافعة اللى انت عايزها وعندك شركات بتديك رافعة 1:1 على ما اعتقد
ممكن تتاجر فيها ولكن تحتاج راس مال ضخم جدا حتى تستحمل تقلبات السوق
بالتوفيق

mghorab90
10-27-2014, 15:46
المارجن اجبارى بالعكس ده اختيارى لان المارجن دى يعنى الرافعة و شركة انستا او اى شركة اخرى اثناء فتحك للحساب بتخيرك و انت اللى تختار الرافعة المالية اللى انت عايز تشتغل فيها بنفسك ومش الشركة اللى بتعملها ليك لكن احنا بنختار الرافعة الكبيرة

haythem99
10-27-2014, 16:03
االسلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم انت حضرتك لازم تعرف ان المرجن دا بي اختيارك ودا عندما تنشا حسابك بتختار حجم الرافعه وبكده هو مش بيجبرك بس
لمارجن يكون اختاري وليس اجباري لان المارجن هو حرام شرعا وهو مثل القمار فضلا عن ذلك هو سبب الرئيسي للمرجن كول للحسبات وتعريف المارجن انت تعمل صفقات على اساس مبلغ كبير وانت عندك مبلغ صغيربالنسبه للافتاء لاعلم لي به.اما لماذا المارجن فهو لحماية الرافعه الماليه وهي اشبه بالقرض المصرفي للتجاوز عليها.

pacMAN
10-27-2014, 16:06
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته أخي الكريم
لا يمكن أن يكون إختياري لأنه بالأساس من مشمولات الشركة و ليس من مشمولات التاجر
إن شاء الله بالتوفيق و تقبل مروري

محمد ميدو
10-27-2014, 16:14
مهى المارجن دى مين قال انها حرام مسمعتش صراحة كده لكن على العموم هى مش اجبارى يعنى انت بتختار اى رفعة بالتوفيق ان شاء الله اخى الكريم
تحياتى للكل

marem2007
10-27-2014, 16:43
معني الكلام الي انت قلتة ان الفوركس انت مش فاهم فية حاجة لان المارجن دة بيعتمد علي رصيدك وحجم الخسارة الي خسرتها

ranou
10-27-2014, 22:15

tedjboyka
10-27-2014, 22:33
اما شرعا
فاضن انه حلال و العلم لله

mida2014
10-27-2014, 22:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم لم افهم قصدك ان يصبح المرغن اختياري ان خسرت رصيدك اكيد سيتمرغن الحساب
تقبل مروري اخي الكريم

forexabdo2014
10-28-2014, 02:21
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
انت حضرتك لازم تعرف ان المرجن دا بي اختيارك ودا عندما تنشا حسابك بتختار حجم الرافعه وبكده هو مش بيجبرك
بالتوفيق للجميع
تقبل مرورى

فوزي فوزي
10-28-2014, 12:46
السلام عليكم ورحمه الله

forex 2000
10-28-2014, 13:03

galmp01
10-29-2014, 03:55
المارجن او الهامش المحجوز هو اساس العمل في الفوركس اخي الشركة تفرض منك انك تدفع عربون لبيع سلعة اغلى من العربون الذي انت دفعته للشركة اين الحرام في هذا

xalmp01
10-29-2014, 13:11
ده اختيارى خالص لان المارجن دى يعنى الرافعة وحضرتك شركة انستا او اى شركة اخرى اثناء فتحك للحساب بتخليك انت اللى تختار الرافعة المالية اللى انت عايز تشتغل فيها بنفسك ومش الشركة اللى بتعملها ليك لكن احنا بنختار الرافعة الكبيرة علشان نقدر نتاجر بمبلغ اكبر

عبدالله محمد111
10-29-2014, 15:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
اشكرك بشدة علي طرح هذا الموضوع
المفيد الذي استفدنا منه واصحاب الردود
ايضا استفادنا منهم وبالتوفيق اخي

DABDOUB
11-03-2014, 01:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اكبد ان الرافعة اختيارية لكن لديها فوائد اظنها حلال اي ليست ربوية وان كان
لديك ادنى شك فلا تلجا اليها لكن في الحقيقة هي تقوم بالرفع بنسبة تصل حتى 3 في المئة

mooha
11-03-2014, 01:42
ورغم ذلك فانت ستحصل على انذار اما اغلاق الصفقه او اضافة مزيدا من المال ولك الخيار..لماذا ترضى بالرافعه.

breakss08
11-11-2014, 21:29
هو المارجن اختيارى فعلا و مش اجبارى ولكل متاجر الحرية فى العمل به او بدونه اما الحلال والحرام سيبه
لدار الافتاء لان هى دى الجهة الرسمية الوحيدة اللى تحلل وتحرم

mayali
11-13-2014, 00:27
أنت بالفعل من يحدد قيمة الرافعة المالية بنفسك عند فتح الحساب

Azeddinovic
11-14-2014, 15:44
ان تحليل سوق الفوركس هو من الامر الصعب و الدي يحتاج الخبرة و التمعن
في تفاصيل الاشياء ايضا من الاشياء المتميزة تكمن في الموشرات و امتيازاتها

amenaali
11-23-2014, 19:20
لو یکون المارجن اختیاری معناها لا شیء اسمها مارجن لأن لا حد یرغب بها،
اما بالنسبه لشرعیتها هو شی خارج السیطره یعنی لا إرادی فاین الحرام فیها؟
بالتوفیق للجمیع

monayaa
11-23-2014, 19:20
يا اخى المارجن كول اختيارى فى حالة التجارة على استوب لوز و لكن فى حالة التجارة على مخاطرة كبيرة
و التجارة بعدم استوب لوز يكون الماررجن كول هو الحل فى الفوركس

medo2013
11-23-2014, 19:28
المارجن كول ليس اجبارى بل هو اختيار لان هناك اشخاص مش بتحب تتعامل مع المارجن كول لكن بتحب تستخدم استراتيجيات اخرى ولابد من استخدامها الاستراتيجيات التى تعرفك تحركات اسعار العملات كل شوية فهى هامة ومربحة جدا للصفقات

tedjboyka
11-23-2014, 23:44

ForexLaw
11-23-2014, 23:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا اخي الكريم على هذا الطرح المقدم على هذه المعلومات ارجوا ان يستفيد كل الاعضاء من هذه المعلومات القيمة والمفيدة وبالتوفيق للجميع*

Wassa04
11-23-2014, 23:52
مرحبا اخي الكريم صحيح المارجن ممكن يكون
حرام لكن لا تستطيع التداول من دونه بالتوفيق لك تقبل مروري

esshazly
11-24-2014, 01:08
السلام عليكم ... انت من غير المارجن مش هينفع اصلا انك تتداول انت ب كدة عايز فلوس كتير وراس مال كبير خالص ... شكرا ... مع اطيب دعائي لك بالتوفيق ان شاء الله

worldg04
11-26-2014, 08:33
لان الصفقة الخسرانة فى حسابك تزيد و انت سايب الصفقة بتخسر بزيادة و لا تقوم على اغلاق
الصفقة التى تخسر بشكل كبير و عليه ان الحساب الخاص بك فى التجارة بيضيع و بيتمرجن

lola12
11-26-2014, 20:24
يا اخى المارجن كول اختيارى فى حالة التجارة على استوب لوز و لكن فى حالة التجارة على مخاطرة كبيرة و التجارة بعدم استوب لوز يكون الماررجن كول هو الحل فى الفوركس

speeder
11-26-2014, 20:31
مرحبا أخي الكريم المارجن كول تضعه الشركة وهي تتحكم فيه وذلك
كي تمنع نفسها من الخسارة وتكون انت الخاسر الوحيد
تقبل مروري و بالتوفيق إن شاء الله

Hamdy Elhossiny
11-27-2014, 15:11
يا اخى والله لا اعلم ولكن انا ارى ان هذه من اساسيات بدايه
هذا السوق ولا يمكن تغيرها من خلالنا

mai66
11-27-2014, 15:16
السلام عليكم
اخواتى هنا ردوا كل الردود ومش لاقيه لام اقوله
ولكن سؤالك ممتاز وشركة انستا هى من الشركات الى راعت الاسلام والمسلمين بعمل حساب اسلام بدون فوائد
وانا على فكرة مش اقدر افتى لان الفتوى لاهل الفتوى
اتمنى التوفيق للامة المسلمة اجمعين