PDA

View Full Version : هل كل خاسر يستحق الخساره

Pages : [1] 2 3 4 5

sunlight
05-23-2012, 18:50
حبيت اشارك معاكم هذا الموضوع فقد قرات فى احد لكتب الانجليزيه ان الخاسر يستحق الخساره ولكنى لم افهم المعنى او حتى شعرت بأن الخاسر ممكن يخسر بدون قصد او شىء بسيط ولكنه لا يستحق الخساره
ما رأيك

kingman
05-23-2012, 19:37
ههههههههه موضوع صعب اوووى وفى السوق ده انت بتيجى على الجرح للكثيرين لكن ممكن يكون المقصود ان الخاسر يستحق الخسارة لأنه لم يقدم اقصى جهده لتحقيق النجاح والله اعلم ماكان المقصود بها فى الكتاب الذى قرائته ان شاء الله تفيدنا بما كان يحتويه الكتاب وانا عن نفسى مش عايز يبقى عقابى خساير ههههه انا مستحقش غير الربح
:p

born to learn
05-23-2012, 19:38
لا معتقدش ممكن يكون راى الكاتب ان الخاسر يستحق الخساره علشان محقق تحليلات جيده ومدرسش كويس وحاجات زى كده بس بجد ساعات بتحصل حاجات وانعكاس فى السعر غير مبرر مره واحده وبيؤدى للخساره

Smart
05-23-2012, 20:29
الخاسر يستحق الخساره لانه تسبب فيها
ويقصد هنا والله اعلم الخاسر دائما وليس من يخسر ويربح لان الخساره جزء من هذا العمل
ايا كانت الاسباب كمثال قد تخسر لانك لم تتبع اداره راس مال جيده
وبالتالى انت من تسببت فى خسارتك ولذلك تسحقها
وكذالك من لا يملك خبره جيده بالسوق فهم خاسر
لماذا يضع امواله الحقيقه فى شىء لا يعرف عنه شىء اذا فهو يستحق الخساره

magic777
05-24-2012, 23:33
اعتقد انه يقصد الخاسر الذي يخسر ولا يتعلم من خسارته
ويكررها فهو فعلا يستحق هذه الخساره
اما من لا يستحق انه نقول عليه ذلك هو من يستطيع الاستفاده من خسارته جيدا ويعرف اسبابها ويعالجها
وبتكون اضافه جديده له وخبره جديده انضافت له

ramid
05-25-2012, 00:09
اعتقد انه حتى الخسارة قد تكون عبارة عن ربح مغلف بالخسارة فاذا استطاع الانسان الاستفاذة من خطأه ليعرف اين مكمن الخلل الذي سبب له الخسارة فان ذلك التعلم قد يفيده فيما بعد لتحقيق ارباح ان شاء الله معتبرة اما اذا لم يدرس سبب الخسارة فانها قد تكون بداية النهاية بالنسبة له

jans
05-25-2012, 00:31
ممكن تفسر المعنى بأكثر من شكل ممكن نقول احسن للخاسر الذي يطمع
أو للشخص الذي لا يضع خطه للتدوال و اعتقد هدف الكاتب من هذه الجمله هو جذب الانتباه للتركيز في هذه المعاني للجمله

nader
05-25-2012, 02:07
انا باعتقادي الشخصي ان من كتب هذه المقولة على صواب .فكل خاسر مستحق لخسارته اما لعدم دراسته للسوق جيدا او لانخراطه في تجارة لا يزال في طور التعلم فيها وبمجرد ما يتعلم كيف يفتح حساب او منصة التداول يهيئ له انه قطع شوطا كبيرا و أنه قد حان قطاف الثمرة ؟
حتى بعد التعلم وبشكل كافي فالامر لا يسلم من كثير من الاشياء وعلى سبيل المثال الثقة الزائدة او الخوف الزائد او الجشع وعدم الرضا بالقليل من الارباح

mohamed eldamnhorey
05-25-2012, 15:12
الخاسر ياغالى
هو الطماع اللى داخل السوق يعبى جيوبه فلوس من اول صفقة

داخل يقامر وداخل يضرب ضربات حظ

ده بصراحه اللى يستاهل الخساره

sunlight
05-25-2012, 16:10
الخاسر ياغالى
هو الطماع اللى داخل السوق يعبى جيوبه فلوس من اول صفقة

ده بصراحه اللى يستاهل الخساره

رائع الكلام والنقاش وانا شخصيا اعتبر الخساره ليست عيبا فهى بدايه المكسب الحقيقى وفى احد المنتديات قرأت عن شخص من كثره خسارته فى الفوركس سمى نفسه دكتور خساره ولكنه الان ما شاء الله دكتور نجاح بيكتب استراتيجيات وبيكسب حلو جدا يعنى مش كل خاسر يستحق الخساره ولكنى اردت فتح الموضوع لاعرف ما رأيكم

mohamed eldamnhorey
05-25-2012, 19:12
اهم شئ ياغالى نتعلم من الخساره

اللى مش عارف يتعلم من خسارته

يطرق السوق بلا رجعه

مش عيب انى ميكنش ليك رزق فى المجال ده

اطرقه وابحث عن مجال اخر

kingman
05-25-2012, 22:22

يطرق السوق بلا رجعه

اطرقه وابحث عن مجال اخر
اكيد كل واحد بيبقى ليه مجال يقدر يبدع فيه اكثر من الآخر والنجاح فى اى مجال محتاج مثابرة على التعلم والتدريب والممارسة حتى يصل الى مراده لكن طبعا اذا حاول المتاجر اكثر من مرة فى هذا السوق انه يوصل للنجاح فى السوق وباءت معظم محاولاته بالفشل فأفضل شئ ان يبعد عن هذا السوق حفاظا على امواله ووقته ويبحث عن مجال آخر يقدر ينجح فيه ويناسبه اكثر من الفوركس

HARRY POTTEER
05-26-2012, 02:11
هههههههه يا غالي انت طرحت سؤال كبير
لا بالطبع ليس كل خاسر فهو يستحق الخسارة
فهناك حتى المحترفووون يخسروون
لكن مش الخسارة الفادحة
زي حالاتنا كده

magic777
05-26-2012, 02:30

يطرق السوق بلا رجعه

اطرقه وابحث عن مجال اخر

صح ومش اي حد الصراحه بينجح في سوق الفوركس
في اول مابتدخله بتحس انه سوق سهل وانك هتقدر تحقق ارباح جيده باقل مجهود فيه
وبعد تعلم بسيط لأساسياته
وده اللي الكل بيعمله الصراحه وبعد ما يكتشف الحقيقه فيه اللي بيعاند نفسه مع السوق ويكمل رغم انه عارف ان ده مش مجاله
وفيه اللي بيحب المتاجره فعلا وبيكمل علشان مقتنع انه هيقدر يحقق نجاح جيد فيه في المستقبل

عمرو
05-26-2012, 06:36
حبيت اشارك معاكم هذا الموضوع فقد قرات فى احد لكتب الانجليزيه ان الخاسر يستحق الخساره ولكنى لم افهم المعنى او حتى شعرت بأن الخاسر ممكن يخسر بدون قصد او شىء بسيط ولكنه لا يستحق الخساره
ما رأيك

موضوع رائع وملاحظة فى غاية الاهمية
فانا اعتقد ان اغلب الخاسرين يستحقون الخسارة لأنهم هم من اوقعو انفسهم فى هذا المأزق واستسلمو لمبدأ الطمع وفكرة الربح والثراء السريع وبذلك هم يخالفو قوانين السوق فى ادارة المال والمخاطر وادارة راس المال ولذلك انصح ان تتبع استراتيجية راس المال والمخاطر قبل اى مجازفة ويجب عليك ان تضع الاستوب لوز فى مكان مناسب حتى تتجنب الانزلاقات السعرية المافاجئة التى ستؤدى فى النهاية الى خسارتك السريعه

mohamed eldamnhorey
05-26-2012, 13:47
المبتدأ بيكون اعمى

بيفكر انها لعبه سهله

لا والف لالالالالالالالالالالالا

كان زمان الشعب كله اشتغل فى السوق ده

لو كانت بهذه السهوله التى يتخيلها لا بعض

تاجر كانك فاتح محل وبتشتغل فيه

وشوف المصلحه كل شهر هتبقى ايه

وشوف انت فعلاً بتربح من المجال ده ولا بتضيع وقت

الحق نفسك ولا تضيع مالك

magic777
05-27-2012, 00:14
المبتدأ بيكون اعمى

بيفكر انها لعبه سهله

الحق نفسك ولا تضيع مالك

صح كلامك بس ميحسبش المحصله الشهريه دي وهو لسه في البدايه
لانه ممكن يخسر فعلا بالشهور لحد لما يتعلم وتبقى ارباحه اكبر من خسائره
فيجيله احباط وييأس ويخرج من السوق خالص
لكن لو الاساس موجود وهو حبه للسوق ده واقتناعه وثقته بنفسه انه على استعداد يكمل للنهايه
يبقى يأجل الحسابات الشهريه دي لحد لما يستقر في السوق

elking
05-27-2012, 02:51
لا اعتقد من وجهة نظرى ان كل خاسر يكون مستحق الخسارة وذلك لانه يوجد اشخاص تضع تحليلا فنيا صحيحا للغاية ولكن للاسف ينعكس السعر فلم يكن لهم اى ذنب بسبب تدخل كبار المستثمرين

forexBOSS
05-27-2012, 06:39
اعتقد ان القصد من العباره ان الخاسر يستحق الخساره فى حاله انه لم يبزل مجهود و انه بيقوم بعمل صفقات عشوائيه او ان الواحد يعمل الخطا مرتين بنفس الاسلوب مما يؤدى الى الخساره ممكمن يكون قصده حجات كتير بس معتقدش حد يستاهل الخساره غير الى بيتاجروا و كانها لعبه دون عمل تحاليل او بذل جهد فى الحاله دى اعتقد انهم فعلا يستهلو الخساره

عمرو
05-27-2012, 08:56

يطرق السوق بلا رجعه

اطرقه وابحث عن مجال اخر

العيب يا عزيزى السائل صاحب الموضوع ان نعلق اسباب خسارتنا على غيرنا
فمثلا ان اعتمدت على توصية احد وخسرت وانعكس السعر عليك فغالبا ما نذهب للموصى ونوبخه ونحملة سبب الخسارة بالكامل ونظل نردد انه لا يفقه شىء فى الفوركس
ولكن من الممكن ان نحلل نحن صفقتنا بطريقتنا الخاصة وبناءا على رأينا ندخل ووقتها ان ربحنا فهو توفيق من الله وان خسرنا فهو خطأ من نفسنا فقط ومن الشيطان

kingman
05-27-2012, 16:32
المبتدأ بيكون اعمى

بيفكر انها لعبه سهله

الحق نفسك ولا تضيع مالك
واعتقد ان الأجانب عندهم وعى اكبر مننا لهذه الأسواق وفاهمين وواعين لشدة خطورة هذه الأسواق فرغم ان مفهوم الفوركس والبورصات معظنمهم يعوا والثقافة دى منتشرة عندهم لكن لا يدخلوه الكثيرين منهم ولايعتمدون عليها فى حياتهم لأنه يعلمون خطورتهم ويختارون المجال الذى يناسبهم ولايدخل هذه الأسواق الا المهتمين بها او الدارسين لها

youmuststop
05-30-2012, 06:58
انا شخصيا استحق الخساره لاني اطمع كثيرا وهذا يؤدي الي الخساره اما البعض مبتدئ فلا يعرف جيدا هذا له عذره ولا يستحقها ولكن عليه دراسسه الفوركس جيدا

kingman
05-30-2012, 21:08
انا شخصيا استحق الخساره لاني اطمع كثيرا وهذا يؤدي الي الخساره اما البعض مبتدئ فلا يعرف جيدا هذا له عذره ولا يستحقها ولكن عليه دراسسه الفوركس جيدا
المهم بقى انك تستفيد من السبب ده اللى بتخسر منه وتحاول تعالجه فمعظمنا عموما يتعرض للطمع وبعض العوامل النفسية التى تكون سبب الخسارة للكثيرين مننا لكن الذكى هو من يستفيد من تلك الأخطاء والعوامل ويجعلها سببا للنجاح بفضل الله وشئ جيد ان الواحد يبقى عارف سبب خسارته ده بيبقى اول طريق العلاج التقييم الجيد

magic777
05-30-2012, 23:37
واعتقد ان الأجانب عندهم وعى اكبر مننا لهذه الأسواق وفاهمين وواعين لشدة خطورة هذه الأسواق فرغم ان مفهوم الفوركس والبورصات معظنمهم يعوا والثقافة دى منتشرة عندهم لكن لا يدخلوه الكثيرين منهم ولايعتمدون عليها فى حياتهم لأنه يعلمون خطورتهم ويختارون المجال الذى يناسبهم ولايدخل هذه الأسواق الا المهتمين بها او الدارسين لها
بالضبط اخي كينج وعلشان كده بتلاقي معظمهم اما ناجحين وبيطلعوا اخر الشهر بربح ولو حتى كان قليل ولكنه بيكون اكثر من الخسائر
كمان عندهم ميزه تانيه انهم عندهم فلوس كتير واغلبهم بيكونوا فاتحين حسابات برؤوس اموال محترمه مبتخليهمش يخاطروا زينا
وبتخليهم حرصيين اكتر مننا في فتح الصفقات

Texxon
06-07-2012, 16:01
أعتقد هذه المقوله صحيحة وممكن تعتبرها قاعده ، بس متنساش ان لكل قاعدة شواذ يعني احنا عارفين ان الخاسرين في الفوركس 95% ، ممكن نقول ان 95% من ال95% دول يستحقوا الخساره فعلا والباقي حظهم وحش :)

vamoscapitos
06-07-2012, 19:45
اعتقد اني فهمت الكتاب وهو ان الخاسر هو من اراد الخسارة

يعني انه لم يتجنب الطرق التي تؤدي للخسارة يعني ان في

تجارته كانت نسبة مئوية تمثل الخسارة في استراتجيته.

وانا اقول الرابح يستحق الربح

:accute:

vadas
06-07-2012, 20:00
ما رأيك
السلام عليكم
أوافق الكتاب في الرأي و لا أوافقة أيضا لأنل الخسارة أمر صعب و الكلام عنها صب أيضا
لكن المقصود ممن يستحق الخسارة هو الدي يتبع الأخرين أو لا يتقن عمله يكون متسرع أو يدخل على الحض لن هناك من لا يستحقو الخسارة و دالك لأتقانهم لعملهم و التحليلات و التعب الكبير و بعدها يأتي وزير ما يعطي خبر معين فتنقلب الموازين فهنا المتاجر لا يلام

maklad94
06-07-2012, 20:03
اعتقد انه الخاسر فى حد ذاته ليه اكتر من وصف فا فيه خاسر بيدخل لمجرد انه عاوز الفلوس بكره الصبح يسحب وده مستعجل وطماع فى نفس الوقت وده نوع يستاهل وفيه اللى داخل من غير ادنى خبرة ولا معرفة بالسوق وداخل يحط شرا وبيع وخلاص وده برضو يستحق الخسارة .

zahran
06-07-2012, 20:30
انها حقا حقيقه علميه . فالخاسر الذى ادى به الى هذه الخساره هوا قراره .. والقرار فى الفوركس هو سيد الاشياء .. بمعنى ان قرارك عند دخول صفقه لابد وان يكون على اساسيات . فان تحققت اساسياته كان الربح بنسبه كبيره جدا .. وان لم تتحقق من الممكن ان يكون حظ او عدم فهم لو كسبت انما ف الغالب هتخسر

عزبز 18
06-07-2012, 20:34
نعم الخسارة مستخقة بسبب التسرع لصاحبها وعدم الانضباط في فتح واغلاق الصفقات
ولاكن مع مرارة الخسارة يكون التعلم والربح وتحويل الخساءر الي ارباح بادن الله.

realyone
06-07-2012, 20:49
يمكن القصد ان الخاسر لايتبع قواعد الفوركس,من ادارة راس المال الى عدم الطمع,لكن احيانا المتداول قد يخسر صفقة بسبب غير مقصود او بفعل اصدار خبرقوي ماكان يتوقعه,فينقلب صفقته الرابحه الى صفقة خاسره في دقائق قليله

aboualy
06-07-2012, 21:14
يمكن القصد ان الخاسر لايتبع قواعد الفوركس,من ادارة راس المال الى عدم الطمع,لكن احيانا المتداول قد يخسر صفقة بسبب غير مقصود او بفعل اصدار خبرقوي ماكان يتوقعه,فينقلب صفقته الرابحه الى صفقة خاسره في دقائق قليله

فعلا اخى انا اعتقد ان ليس كل خاسر يستحق الخسارة ولكن يجب ان ننظر الى الخسارة على انها جزء من طبيعة السوق وليست عقوبة حتى نبحث اذا كان من خسر يستحق عقوبة الخسارة ام لا

AhmedMagnifico
06-07-2012, 21:17
والله يا اخى اظن ان هذه العبارة فى محلها فالخاسر غالبا يستحق الخسارة
لانه لم يبذل اقصي جهده ليصل الى هدفه كذلك يمكن ان يكون قد خسر بسبب طمعه وجشعه يا اخى الكريم !!

jamoo
06-07-2012, 21:58
سلام أخي الكريم أنا من رأيي هو ربما يكون يستحق الخسارة فعلا لأنا أغلب الأسباب إن لم نقل كل الأسباب كانت بسببه هو و هذا راجع لعدة أسباب إما أنه ليس جاهز بعد للتداول و بدأ التداول على حساب حقيقي مبكرا أو أنه كان يريد الربح السريح فدخل الصفقات بمخاطرة عالية جدا لا يستطيع الحساب تحملها طويلا أو بسبب الطمع الزائد عن اللزوم أو من خلال عدم تعلمه من الخسائر السابقة و بقي يكررها هنا أنت ترى أن الأسباب كلها من طرفه و أكيد أنه يستاهل الخسارة هنا

kingman
06-07-2012, 23:00
والله يا اخى اظن ان هذه العبارة فى محلها فالخاسر غالبا يستحق الخسارة
لانه لم يبذل اقصي جهده ليصل الى هدفه كذلك يمكن ان يكون قد خسر بسبب طمعه وجشعه يا اخى الكريم !!

هو حقيقى مش كل خسارة بيبقى سببها الأنسان ذات نفسه فى بعض الأحيان حتى مع اجتهاد وعمل النسان بجد يتعرض للخسارة بأسباب ليس له يده فيها ويبقى توفيق من عدمه من ربنا ومايقدرش يلوم نفسه لأن اخد بالأسباب كلها ولكن لم يقدر له النجاح ودى حالة بتحصل معانا وفيه فعلا من يستحق الخسارة بسبب ان لم يبذل المرجو منه لكى ينجح

magic777
06-07-2012, 23:40

بتحصل اخي لمعظمنا بس انت ممكن تتغلب على النقطه دي في انك تتابع الاخبار ومواعيدها وتعرف تأثيرها ايه على العمله
اللي انت بتشتغل عليها ولو عاوز تكون في السليم ومتخاطرش تقدر تتجنب المتاجره في وقت الاخبار ده
وبكده متتفاجأش بخبر يحرك عملتك بقوه وانت مش عامل حسابك على كده

mando
06-08-2012, 00:06
الحقيقة مافيش مجال عمل بيكون ربح فقط لازم يكون فى خسارة انا من وجة نظرى انه الخسار يتسحق الخسارة بشرط
انه لو ما اتعمل من حسرتها وقرار نفس الاخطاء يكون بالفعل يستحق انه يخسر لكن اللى يتعلم من اخطاء بيكون على الطريق الصحيح نحو النجاح

pimo
06-08-2012, 00:12
ليس هناك احد علي سطح الارض يريد ان يخسر واذا قمت بارتكاب خطء وفقت المال في السوق فانت لم تقصد ان تؤل النتيجة الي الخسارة بل اردت ان تقوم بعملية صحيح تؤدي بك الي المكسب اذن انت لم تقصد ان تخسر لذلك اقول لك انك لم تخسر بل نجحت في ان تمرر عمليتك التي ادت بك الي الخسارة فانت لست خاسر

magic777
06-08-2012, 00:39

اعتقد ان صاحب الموضوع يقصد يقل ان الخاسر اللي يستحق الخساره فعلا هو المتاجر المستهتر الذي يعتمد على الحظ والصدفه
في متاجرته علشان كده بتلاقيه يكسب مره يخسر امامها عشر مرات ويجي بعد كده يشتكي ويقول الفوركس صعب
اللي بيعمل كده هو فعلا من يستحق الخساره دي بجداره

ramid
06-08-2012, 01:14
في نظري الخاسر يستحق الخسارة في حالة انه لم يستفد منها ويدرس اسبابها ليتجنب الوقوع فيها مرة أخرى
وعلى كل حال اعتقد انه ليس هناك خاسر دائم بل يربح احيانا ويخسر احيانا اخرى

ahmed saleh
06-08-2012, 01:41
انا لا اظن انة يستاهل الخسارة ولكن اذا كان فى حالة واحدة
وهى اذا كانت الصفقة تكون كسبانة وهو طمع بلمذيد وكانت النتيجة هى الخسارة
لذلك انا ارى انة يستحق الخسارة

ahmed
06-08-2012, 15:02
كل خاسر يستحق خسارته عن جدارة لانه السبب فيها
اذا اقتنع الخاسر بذلك اجتهد ليحول خسارته الى مكسب
اما اذا قلنا غصب عنه او هو ليس مسئول لانها تقلبات فى الاسواق
فاعلم يا صديقى ان هذا السوق غير مستقر تمام
ولن تستفاد اذا لم تقتنع انك انت سبب خسارتك

sandapa
06-08-2012, 15:07
الخاسر الذي لم يتعلم من اخطاءه
واحتمال اخسارة وارد حتى عند المحترفين

hardjob
06-08-2012, 15:18
لا ليس على كل خاسر ان يستحق الخسارة

قد نجد من الخاسرين من هو محترف و قد خدعه السوق بحركة مفاجئة

لدا اعتقد انه ليس على كل خاسر التحمل للخسارة

2x1
06-08-2012, 19:58
ههههههههههههه انا عن نفسي لاني خسرت كتييييير فحسابي التجريبي فلا استحق الخسارة هشان الخسارة بتعلمني
ولو بتاجر حقيقي وخسرت بدون دراسة كافية ساعتها بس استحق الخسارة بس اعتقد ان الكتاب فية الكلام دة للتحفيز

magic777
06-08-2012, 22:29
لا ليس على كل خاسر ان يستحق الخسارة

قد نجد من الخاسرين من هو محترف و قد خدعه السوق بحركة مفاجئة

لدا اعتقد انه ليس على كل خاسر التحمل للخسارة
لا لو محترف والسوق خدعه بحركه هو مش عامل حسابها ساعتها الغلط هيكون اكبر عليه هو
لانه معنى كلمه محترف انك تكون عامل حسابك في متاجرتك على الحركات المفاجئه دي كمان
ومتديش للسوق فرصه انه يخسرك

Noah
06-09-2012, 03:00
ليس كل خاسر فى الفوركس يستحق هذه الخسارة فى السوق لان هناك من يخسر فى الفوركس وهو لديه القدرة لعى تحقيق الربح ولكن خسر بسبب شئ اكبر من ارداته مثل خبر قوى يحرك السوق او مثل اى شئ غريب لا يمكنه السيطرة عليه بسهولة

Mr.GooDMaN
06-09-2012, 03:06
لطالما خسرت اذا يوجد خطأ ما وهو خطأ المضرب طبعا سواء سوء تحليل او سوء اختيار الاوقات الناسبة للدخول ف الصفقات ... الخ
ولكن بداية النجاح هي دائما الخسارة كما يقول البعض وانا شخصيا اراها حكمة في موضعها

magic777
06-10-2012, 19:45
ده فعلا المتاجر اللي يستحق الخساره لانه قدامه ادوات كتير مساعده يقدر يحجز بيها ربحه
وفي نفس الوقت يستنى الهدف النهائي لو طمع وحتى لو عكس عليه السوق وقتها هيكون برده
خرج بربح او على نقطه الدخول على الاقل

sho
06-10-2012, 22:47
بالتأكيد ليس كل خاسر يستحق الخسارة .. اشعر بانها عبارة قاسية جدا على اى متداول ... قد يكون للخسارة اسباب خارجة عن سيطرة المتداول احداث كبيرة ... قد يتعرض المتداول للخسارة نتيجة لقلة الخبرة والتعليم

mokhtar26
06-10-2012, 22:56
السلام عليكم يقصد بان الخاسر يستحق الخسارة بمعنى ان الخاسر تسبب في خسارته بنفسه مهما كانت الاسباب سواء تقنبة او نفسية و مهما كانت الظروف المحيطة به كاخبار او سوء تقدير او خطا او غير ذلك

wolfkamikaz
06-10-2012, 23:03
مستحيل ان تجد احد لم يذق طعم الخسارة حتى المحترفين الكبار يخسرون لكن تبقى عدد الصفقات الخاسرة هي الفيصل
و طبعا ان كانت الغلطة مثل الطمع فهو يستحق الخسارة ليس شماتة بل كدرس لكي لا يطمع مجددا و يقول الحمد لله

naoual
06-11-2012, 00:04
نعم الخاسر يستحق الخسارة و الا فلماذا خسر اصلا قد يناقضني الكثير لكن انا اعتقد ان كل من يخسر فهو من تسبب في هذه الخسارة بطريقة ما اما بعدم التعلم الجيد او التسرع او الخوف او الطمع او عدم الادارة الجيدة لراسماله الخ اقصد انه لو كان في المستوى فما كان ليخسر

pimo
06-11-2012, 00:08
اخي لم تذكر لنا من هو كاتب هذه العبارة المؤلمة بعض الشيء ولكن الخاسر لايستحق الخسارة اذا دخل الي السوق وهو يريد ان يكسب ولي سبب ما فقد المال الذي اراد به ان يكسب من ورائهولكن من الاحسن لنا ان نتعلم من الخسارة لكي نكون قد استفدنا من الصفقة بدون ان نخسر

كريم
06-17-2012, 13:40
اها موضوع جميل اوي يا سان ,,, الخاسر يستحق الخسارة اذا كان وخدها لعبة و كله حظ و خلاص و لم يبذل اي مجهود سواء تحليل فني او تحليل اخباري و أما الخاسر لا يستحق الخسارة فهو انه بذل مجهود كبير في التحليل و عمل كل ما عليه و لكن خسر بعد ذلك فهنا الخاسر لا يستحق الخسارة و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

A7mad_Aziz
06-17-2012, 14:55
اعتقد المقصود بها ان البعض يستسهل او يستعجل في الدخول للسوق وتكون النتيجة في النهاية الخسارة وهنا يستحق الخسارة لأنه لا يريد ان يبذل اي مجهود للتعلم او الفهم

magic777
06-17-2012, 15:25
اها موضوع جميل اوي يا سان ,,, الخاسر يستحق الخسارة اذا كان وخدها لعبة و كله حظ و خلاص و لم يبذل اي مجهود سواء تحليل فني او تحليل اخباري و أما الخاسر لا يستحق الخسارة فهو انه بذل مجهود كبير في التحليل و عمل كل ما عليه و لكن خسر بعد ذلك فهنا الخاسر لا يستحق الخسارة و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

في الغالب لازم يكون في سبب رئيسي للخساره لو كان السبب ده تهور وطمع وعدم جديه في التعامل مع السوق
من المتاجر ده يبقى كده استحق الخساره
لكن لو كان مجرد خطأ غير مقصود منه او مأخدتش باله منه وهو بيحلل واخطأ كده ميستحقش الخساره ولكن
يستحق مننا اننا نساعده باننا نشجعه على انه يقف تاني على رجليه في هذا السوق برفع معنوياته وبنصحه بانه يتعلم من الخساره
دي وميكررهاش تاني في المستقبل

firas1984
06-17-2012, 15:54
مرحبا
انا ضد ان الخاسر يستحق الخسارة يمكن اكون غيرت وجهة نظري بس في سبب
مرة تشتت تفكيري وبعت بدل ان اشتري فهل هذه مشكلة كبيرة
اي انسان ممكن ان يخطيء
فهل يستحق الخسارة في حال كان ذهنه مشتت؟؟؟؟؟؟

a7med.first
06-17-2012, 16:00
في اوقات كتير اللي مش بيحسبها صح بيخسر وساعات الواحد يعمل اللي عليه بس يبقي ملوش نصيب ويخسر
بس اهم حاجه اللي يتعلم من خسارته ويستفيد منها بعد كده
ساعتها بس الخساره دي هاتبقي مفيده ليه اما غير كده ميلومشي غير نفسه

fafa280384
06-17-2012, 16:01
ما رأيك
يستحق للخسارة في حالة تكرار الخطأ ومعاندة السوق
ولم يحد الخسارة
انا مع راي الكاتب

kamizidan
06-17-2012, 16:01
السلام عليكم اخي الكريم ولكل الشباب الاعزاء رواد المنتدى .. مساء الانوار ويسعدني النقاش رفقة الجميع ;;;;;;;;;اعتقد ذلك لان الخاسر هو السبب سواءا في سوء تحليله او مغامرته او ما شابه

ashraf el-araby
06-17-2012, 16:11
اعتقد انة بستحق الخسارة لان الخسارة لم تحدث بدون سبب سواء كانت الخسارة بسبب قلة الخبرة فى التحليل الفنى والاقتصادى اوقلة الخبره فى المتاجرة او الطمع او غيرها فيجب ان يطور نفسة حتى لايخسر

khaled
06-17-2012, 18:49
اكيد بالطبع ممكن يكون في عامل حظ سئ فى الخسارة و لكن هذا قليلا ما يحدث ,المتاجرة على الفوركس عمل عادل فى معظم الاحيان و من يكسب او يخسر فانه يستحق ذلك سواء كان ل خطا ارتكبه فى القرار او اثناء المتاجرة او كان مكسب لقرار صحيح اتخذه , فاعتقد انها مقولة صحيحة تماما

elking
06-17-2012, 19:32
اعتقد انه فى جميع الاحيان لا يستحق الخاسر الخسارة لانه هناك خسارة تحدث نتيجة لخطا خارج عن الظروف او بسبب تدخلات البنوك المركزية وكبار المستثمرين وغيره

compaq0
06-17-2012, 19:45
نعن بعض الخاسرين يخسرون لخطا لم يكن فى الحسبان مثل اد اصدقاءى بدل ان يفتح الصفقه ب50 سنت فتحها ب5 دولار مثل هذه الاخطاء تحدث و لكن بعد حدوثها نتعلم منها جيدا

Elbadawy4ever
06-17-2012, 19:53
السؤال صعب جدا يا غالي

لكن مش متاكد من الاجابه

واعتقد ان هي مقوله صح !!

kingman
06-17-2012, 20:04
اعتقد انة بستحق الخسارة لان الخسارة لم تحدث بدون سبب سواء كانت الخسارة بسبب قلة الخبرة فى التحليل الفنى والاقتصادى اوقلة الخبره فى المتاجرة او الطمع او غيرها فيجب ان يطور نفسة حتى لايخسر
هى الخسارة حق على كل واحد فى هذا السقو فليس منا احد يستطيع ان ينجى منها لكن بنسب والمحصلة دائما هى الفيصل واكيد كل خسارة لها سبب والشاطر اللى يقدر يستفيد من خسارته لكن ايضا فيه خسائر مش بتكون من المتاجر بيبقى عمل اللى عليه لكن ظروف خارجية تدخلت

midomido419
06-17-2012, 20:13
الخاسر يستحق الخسارة من وجهة نظر الكاتب لان
الخسارة نتجت عن أفعاله ممكن يكون تسرع ممكن يكونمعندوش خبرة
او ادخل مشاعره فى التداول
لذلك من الافضل التأنى وعدم التسرع فى التداول

ma90do
06-17-2012, 20:17
هى الخسارة حق على كل واحد فى هذا السقو فليس منا احد يستطيع ان ينجى منها لكن بنسب والمحصلة دائما هى الفيصل واكيد كل خسارة لها سبب والشاطر اللى يقدر يستفيد من خسارته لكن ايضا فيه خسائر مش بتكون من المتاجر بيبقى عمل اللى عليه لكن ظروف خارجية تدخلت

السوق لا احد يخرج منه بدون اي خسائر ولكن المكسب الكبير بيغطي علي الخساره وفيه ناس فعلا بتستفيد من الخساره تحدد اتجاه السوق جيدا بهذه الخساره بس تعتمد علي الحظ برضو مفيش افضل من وضع استوب لوز وده افضل حل اقل الخسائر تعتبر مكسب

remo
06-17-2012, 20:43
ما رأيك

الخسار فى الفوركس نوعان خسارة انت السبب فيها انك محللتش صح مدخلتش من نقطة صح وكمان معملتش ادارة راس مال صح ودا بيخليك تخسر ساعتها انت الملام بالخسارة دى

remo
06-17-2012, 20:44
الخسار فى الفوركس نوعان خسارة انت السبب فيها انك محللتش صح مدخلتش من نقطة صح وكمان معملتش ادارة راس مال صح ودا بيخليك تخسر ساعتها انت الملام بالخسارة دى

اما الخسارة التانية انت ملكش زنب فيها تحدث نتييجة خلل ما من خلال كبار النتاجرين فى الفوركس او البنوك المركزية او كمان الكوارث سواء طبيعية او مادية اى اقتصادية

a7med.first
06-20-2012, 01:26
اكيد يا اشرف يستحق الخساره بس ده لو كان خسر قبل كده ومتعلمشي من خسارته اللي قبلها اما لو كانت اول مره اكيد الحسبه مكنتش صح ولسه مخدشي ع المجال وكده

amrmorasamir
06-20-2012, 01:29
ما رأيك

لا طبعا مش كل خاسر يستحق الخساره لان فى صفقات كتير بنخسرها بسبب الحظ وان السعر بينعكس بدون اى سبب يذكر ولا حتى بسبب اخبار موجوده
ده بيبقى اسمه حظ

mage
06-20-2012, 02:26
لا طبعا مش كل خاسر يستحق الخساره لان فى صفقات كتير بنخسرها بسبب الحظ وان السعر بينعكس بدون اى سبب يذكر ولا حتى بسبب اخبار موجوده
ده بيبقى اسمه حظ

ليس بالفعل كل خاسر فى الفوركس يستحق الخسارة ولكن الفكرة ان الخسارة فى بعض الصفقات تكون بناءا على تكرار الاخطاء من المتداول نفسه فى الفوركس وهذه هى المشكلة الكبيرة التى يفعلها الكثير يوميا فى هذا السوق وهى تكرار الاخطاء نفسها

Mostafa Mando
06-20-2012, 02:33
ما رأيك

الفوركس عمل حساس جدا ويجب التعامل معه بحذر شديد

يمكن ان تخسر على خطأ بسيط جدا دون قصد هذا هو الفوركس وهذه هي الحياة

assidi saber
06-23-2012, 15:27
نعم لاني انا شخصيا اعتبر الذي يخسر في الفوركس ليست لديه الخبرة الكافية و ليس لديه الصبر

omar
06-23-2012, 15:30
لا اظن حتى اكثر الناس خبرة يخسرون وايضا اكثر الناس نجاحا يخسرون
الامر يعتمد على التوفيق من الله الخساره شئ اساسى فى حياتنا
لو لم نذق طعم الخسارة ما كنا عرفنا طعم النجاح

mohamed1happy
06-23-2012, 15:31
اعتقد انه بالفعل الخاسر يستحق خسارته لانه نسي شئ ما او قصر في تحليل ما
فأنا عندما أخسر وأراجع نفسي أجد سبب خسارتي اما نسيت تحليل ما او خبر ما او الطمع عموما

abdello052
06-23-2012, 20:15
اما من لا يستحق انه نقول عليه ذلك هو من يستطيع الاستفاده من خسارته جيدا ويعرف اسبابها ويعالجها
وبتكون اضافه جديده له وخبره جديده انضافت

aminos
06-23-2012, 21:38
السلام عليكم
نعم فإن الخاسر يستحق الخسارة
لأنه هو الذي تسبب في تلك الخسارة و ليس حد أخر
و ما عليه إلى بمراجعة حساباته و البدأ من جديد لتفادي الخسارة

deadlyfox
06-23-2012, 23:00
معتقدش لانه يعنى مافيش حد بيحب يخسر
ممكن تكون بسبب غلطة مش مقصودة

kingman
06-23-2012, 23:03
معتقدش لانه يعنى مافيش حد بيحب يخسر
ممكن تكون بسبب غلطة مش مقصودة

لا فى السقو ده كل حاجة ممكنه وفيه غلطات مش بتبقى مقصودة وتكون سبب فى خسارتك زى مثلا تيجى تبيع تغلط وتعمل شراء او تغلط فى حجم اللوت دون قصد وحاجات كتير ممكن تحصل غلط

Mostafa Mando
06-23-2012, 23:08
لا فى السقو ده كل حاجة ممكنه وفيه غلطات مش بتبقى مقصودة وتكون سبب فى خسارتك زى مثلا تيجى تبيع تغلط وتعمل شراء او تغلط فى حجم اللوت دون قصد وحاجات كتير ممكن تحصل غلط

لذلك يا اخي انصح كل المتداولين بالصبر والتمهل والتفكير جيداً قبل دخول الصفقة

ويرتب كل شئ في دماغه ويحلل جيدا ويقرر دحول الصفقة ويتوكل على الله ويدخل الصفقة

konine
06-23-2012, 23:54
في حقيق أنا أستحق خسارة لأني هذه الأيام لألتزم بإدارإة رأس مال
وعلى عموم الخسارة شيئ لايحبه متاجرين .
الله كريم

tarek22
06-24-2012, 01:08
في نظري الخاسر لا يستحق الخسارة بل حتى تصل الى طريق النجاح يجب ان تبدء بالخسارة حتى تتعلم منها فربما الرابح في بداياته في التداول هو الخاسر لانه سيغتر ويطمع فيخسر كل شيء

abdello052
06-24-2012, 20:20

nrgslawi
06-25-2012, 04:08
اظن ان الخاسر يستحق الخسارة لان المتاجر عندما يتعرض للخسارة يتذكر انه مثلما يوجد الربح توجد الخسارة
ليس مثل بعض الذين يحلمون ساحقق هذا المبلغ وفي اليوم الفلاني ساسحب 1000 دولار وساشتري لاب توب عندما اربح غذا و ...

abdallah elbaz
06-25-2012, 04:34
ههههههههههه
ايه اللخبطه دي
بس لازم الواحد يتعرض لخساره هي الحياه كدا وكذلك الفوركس انما لو مش عايز تخسر عليك بشغل البنوك والفوائد عمرك مابتخسر
الخساره اكيد بتكون غلطه بسيطه

mage
06-25-2012, 05:01
ههههههههههه
ايه اللخبطه دي
بس لازم الواحد يتعرض لخساره هي الحياه كدا وكذلك الفوركس انما لو مش عايز تخسر عليك بشغل البنوك والفوائد عمرك مابتخسر
الخساره اكيد بتكون غلطه بسيطه

لا يوجد اى لخبطة فى الفوركس يا اخى ولكن الفكرة انا لسائل يسأل هل كل خسارة يتعرض لها المتاجر تكون بسبب المتاجر يكون هو السبب لان هناك الكثير من الاوثات اللى بيكون فيها تاثير من الاخبار ولكن على كل حال يجب ان نلتزم بادارة المال

elazez
06-25-2012, 05:05
الخاسر الذي يستحق الخسارة هو الشخص الذي لم يلتزم بادارة راس المال الخاص به بطريقة صحيحة وسليمة والذي لم يحدد استوب لوز لانه لا يضمن تقلبات السوق
اما المضارب الذي يلتزم باستراتيجية معينة وباستوب لوز واهداف واضحة تاكد ان صفقاته الرابحه ستكون اكبر من الخاسرة وسيكون الصافي ربح باذن الله

KOGI
06-25-2012, 07:53
لا معتقدش ممكن يكون راى الكاتب ان الخاسر يستحق الخساره علشان محقق تحليلات جيده ومدرسش كويس وحاجات زى كده

dodovedo
06-26-2012, 21:09
اخى الكريم
الخاسر لو متعلمش من خسارته يبقى يستحقها لاكن لاو اتعلم يبقى هيعوضها وتكون دى ضريبه نجاحه
تقبل فائق احترامى

The Mester X
06-26-2012, 23:22
اخى الكريم
الخاسر لو متعلمش من خسارته يبقى يستحقها لاكن لاو اتعلم يبقى هيعوضها وتكون دى ضريبه نجاحه
تقبل فائق احترامى

ايوه اخوي انت اختصرت الموضوع و اصبت في النقطة ليس كل خاسر يستحق الخسارة
ولكن كل خاسر لا يتحرك من مكانه و لا يتقدم راح يخسر اكثر و راح يستحقها بسبب عدم مقدرته على تصحيح الاخطا

i5land_man
06-26-2012, 23:25
لا معتقدش ممكن يكون راى الكاتب ان الخاسر يستحق الخساره علشان محقق تحليلات جيده ومدرسش كويس وحاجات زى كده

لا اظن انه كل الخاسرين بيكونوا لضعف تحليلاتهم
فاحيانا السوق يخالف كل التحليلات القوية ويسلك سلوك غريب
عشان كده دايما مستحب نشتغل بوقف خسارة

saad
06-26-2012, 23:31

sami
06-26-2012, 23:44
لا أعتقد أن كل خاسر يستحق الخسارة،لأنه ما من إنسان في الوجود يسعى أن يكون فاشلا،المهم أن لا نستسلم للفشل و إذا ما خسرنا علينا أن نعيد حساباتنا و أن لا نكرر نفس الأخطاء،و أن نتقبل الخسارة بصدر رحب على أمل تفاديها مستقبلا و تعويض كل ما خسرناه سواء في الفوركس أو في مجال آخر

islamselmy
06-26-2012, 23:48
بص المقوله جامدة اوى و معظم اللى هنا دة اذا مكنوش كلهم خسروا فى البدايه
لكن اتفق مع الكاتب ان الخاسر يستحق الخسارة لكن بشروط
مثلا فى سوق الفوركس و التجاره هنا
لو هتدخل تفتح صفقات بدون ادنى سابق معرفة و هتخاطر بكميه كبيرة من الاموال و مش هتاخد توصيات و لا حتى تكلف نفسك و تقراعن الموضوع ساعتها انا شايف بان الشخص دة يستحق الخسارة
لان فى ناس بالفعل بتعمل كدة بتدخل تتاجر وهى معندهاش ادنى خبرة بالمتاجرة
طبعا مش عيب لكن العيب انك تكرر نفس التجربه بنفس الجهل و تتوقع نتيجة مختلفة
لازم الواحد يطور من نفسه و يحاول دايما يبقى متالق فى مجاله سواء كان فوركس او غيرة

saad
06-26-2012, 23:54

okash
06-26-2012, 23:55
لا يوجد احد لا يستحق ما يقع فيه لأنه يكون نتائج افعاله فالخاسر الا ما يكون قد تسرع او طمع او دخل دون تحليل اما الرباح الذي حدد هدفه وعرف ماذا يفعل وحدد نسبة ربحه احست ادرة رأس المال

talal
06-27-2012, 02:32
البعض والبعض الاخر لا
فالخاسر يستحق الخسارة اذا دخل بتحليل عشوائي او اعتمد على الحظ وبدون اي فكره او معلومة دخول عشوائي ياتصيب ياتخيب اعتقد بانه يستحق الخسارة لان المسالة ليست معتمده على الحظ فقط
اما البعض الاخر فلا يستحق الخسارة لاننه حلل وتعب وسهر وقراء المعلومات والافكار ودخل الصفقة ولكنه يجد بانعكاسات السوق ويخسر الكثير من الاموال فلا يستحق الخسارة

KOGI
06-27-2012, 03:58
اخى الكريم
تقبل فائق احترامى

كلام مظبوط جدا اخى الكريم انا معاك فى كل حرف وهى ده فعلا ضريبه النجاح
تقبل مرورى

saad
06-27-2012, 15:24

Noah
06-27-2012, 16:57
بالتاكيد لا ولكن يوجد من يخسرون وهم يستحقون هذه الخسارة لان هناك من يدخل بعند فى مخاطر كبيرة وفى هذه الحاةل اعتقد ان الخسارة مستحقة عليه فى الفوركس لان المخاطر العالية فى لسوق منا لاشياء التى تجعلنا نرتاب الموقف

magic777
06-27-2012, 17:57
بالتاكيد لا ولكن يوجد من يخسرون وهم يستحقون هذه الخسارة لان هناك من يدخل بعند فى مخاطر كبيرة وفى هذه الحاةل اعتقد ان الخسارة مستحقة عليه فى الفوركس لان المخاطر العالية فى لسوق منا لاشياء التى تجعلنا نرتاب الموقف

هنا فعلا المتاجر يستحق الخساره لانه خالف خطه اداره راس المال وطمع وحمل حسابه فوق طاقته ورجع
تاني لنقطه الصفر بسبب طمعه وتهوره اللي لو كان حافظ على خطته دي كان ربح ارباح اكتر بطريقه تراكميه

ashraf el-araby
06-27-2012, 18:05
ويقصد هنا والله اعلم الخاسر دائما وليس من يخسر ويربح لان الخساره جزء من هذا العمل

اتفق معك فى انه يستحق الخسارة لانه بدء فى التجارة من غير دراسة وتعلم للفوركس فكيف يتاجر لابد ان يخسر وبالتالى يستحق الخسارة

madoxegy
06-27-2012, 18:09
اكيد لان سبب الخسارة بيبقى ياخوف ياطمع ياواحد معندهوش خبرة كفاية

osama shaban
06-27-2012, 18:22
اكيد لان سبب الخسارة بيبقى ياخوف ياطمع ياواحد معندهوش خبرة كفاية

فعلا اكيد سبب الخساره راجع للشخص نفسه وقليل مايحدث الخساره بسبب عومل اخري اكيد الخساره اتحققت بسبب دخول عشوائي او تسرع وانا متفق تماما ان كل خاسر يستحقق الخساره في بعض الاحيان وليس دائما المهم انه يتعلم من الخساره

hesham itch
06-30-2012, 10:02
بالطبع هناك عدة مؤشرات تدل على الخسارة ولكن يخسر بعض المتاجرين اصحاب الخبرة ولكن
هناك بعض المفاجأت التى تحدث وتؤدى الى وقوع خسارة مفاجئة وغير مستحقة للمتاجرين

jihadazzam
06-30-2012, 10:05
بالفعل هناك مفاجئات كتيرة تحص انما والله لو ما حصل
وحسابك كبير وداخل باتجاه السوق سيرتد ويرجع لغندك
بالتوفيق

2x1
06-30-2012, 10:05

مدام عارف خسارتك جاية منين يبقي اكيد قادر علي الحد ىمنها قدر امكانك ويجب فالفترة اللي جاية تعيد حساباتك من جديد ووضع نقاط مهمة حتي لا تقع في الخسارة مرة اخري

sniper90
06-30-2012, 10:29
الخاسر يستحق الخسارة اذا كان سببها الطمع والاندفاع
اما اذا كان سهو او اى شئ خارج عن ارادته فهو لا يستحقها

dodovedo
06-30-2012, 11:38

وايضا يابو تريكه
لو متعلمش من خسارته
يبقى فعلا يستحقها لازم كلنا نتعلم من خسارتنا
تقبل مرورى

elssayed
06-30-2012, 12:41
اعتقد ان المعني ان الخاسر يستحق الخسارة لان معظم الخاسرين دائما تكون خسارتهم
بسبب الطمع وعدم ادارة راس المال تقريبا ده معني الجملة دي

H!m0
06-30-2012, 14:02
الخاسر يستحق الخسارة بالطبع لكن الخاسر المقصود هو الذي يخسر دائما أو غالبا لأان دخوله خاطئ أو تحليلاته خاطئة وجب مراجعتها
أما الخاسر الدي يخسر أقل مما يربح فهو ناتج عن دخوله الصحيح لكن تعكس الصفقة لأسباب يجهلها

waleed adel
06-30-2012, 14:07
الخسارة امر وارد واكيد الخساره جزء من هذا العمل
اعتبر الخساره ليست عيبا فهى بدايه المكسب الحقيقى لانها حافز ان تبدا من جديد وتدرس جيدا مرة اخرى

husamart
06-30-2012, 14:17
ليس كل خاسر يستحق الخسارة .. وليس كل رابح يستحق الربح .. فلربما تكون دخلت صحيحا لكن السوق قلب عليك .. وهنا لا تستحق الخسارة .. ولربما تدخل خطأ ةتحقق ربح كبير .. ولكن لن تحدث كل مرة

mohamed eldamnhorey
06-30-2012, 14:57
ليس كل خاسر يستحق الخسارة .. وليس كل رابح يستحق الربح .. فلربما تكون دخلت صحيحا لكن السوق قلب عليك .. وهنا لا تستحق الخسارة .. ولربما تدخل خطأ ةتحقق ربح كبير .. ولكن لن تحدث كل مرة

صح فى اوقات كثيره ممكن تبقا محلل صح وكل شئ صح

يجى خبر عليك يدمرلك الدنيا

وممكن تبقا داخل وانت مش متاكد بنسبه كبيره من صفقتك

وتلقيها حققت ارباح

Mostafa Mando
06-30-2012, 16:00
صح فى اوقات كثيره ممكن تبقا محلل صح وكل شئ صح

يجى خبر عليك يدمرلك الدنيا

وممكن تبقا داخل وانت مش متاكد بنسبه كبيره من صفقتك

وتلقيها حققت ارباح

السوق كبير يا اخي محمد ومتقلب وملئ بالاحداث الغير متوقعة حتى من المحترفين

لذلك يجب التعامل معه بحذر شديد وعدم طمع وذكاء

واهم شئ الالتزام بادارة راس المال

sabre
06-30-2012, 16:07
الخاسر يستحق الخسارة لانه لانه اكيد لم يبذل الجهد اللازم والالتزام المؤكد
والتعلم الكافى حتى لا يخسر ولذلك الخاسر يستحق الخسارة والرابح يستحق الربح لانه التزم اجتهد كثيرا للوصول لهذا الربح

omar kapo
06-30-2012, 16:11
اكيد يستحق لانه لم يتدرب التدريب الكافي ع التجريبي
ايضا ممكن يكون كسب فطمع
ولكن القليل لا يستحق فهذا من الجهل بالشي فقط او تذبذبات السوق

jonaselk
06-30-2012, 16:13
السلام عليكم
الخسارة في الأول أحسن من الخسارة في الأخير
لاننا نتعلم من خسائرنا

ahmed abdalla
06-30-2012, 16:20
معظم التجار الذين يحققون الخسائر هم التجار الذين لا يحققون التحليل الفنى السليم وكذلك عدم الاهتمام بتحركات السوق ولكن هناك بعض التجار هم الذين ممكن ان يفتحون صفقات عن طريق الخطاء لذلك
يجب على التجار زيادة الحذر والتركيز

konine
06-30-2012, 16:40

فعلا كل خاسر ستحق خسارة إذا كان سببها طمع و تهاون
ولولا خسارة لما ترك إنسان هذه أفعال
الله كريم

Mtec
06-30-2012, 16:46
الخسارة جزء من الفوركس ، لذا حتى المتداول المحترف يمكن ان يخسر ، لكن المحترف يستطيع تقليل الخسائر
لكن نحن نتمادى في الخطأ و نزيد من سوءه

mony
06-30-2012, 16:50
التهور يؤدى الى الخساره والطمع ولا يوجد احد بيخسر بدون ان يرتكب خطأ فالطبيعى ان يخسر ولكن يمكن ان يتعلم من الخط
ويعالجه

ZOUHAIR_ZIZO28
06-30-2012, 17:08
السلام عليكم

اعتقد انه حتى الخسارة قد تكون عبارة عن ربح مغلف بالخسارة فاذا استطاع الانسان الاستفاذة من خطأه ليعرف اين مكمن الخلل الذي سبب له الخسارة
هههههههههههه

mando
06-30-2012, 17:37
التهور يؤدى الى الخساره والطمع ولا يوجد احد بيخسر بدون ان يرتكب خطأ فالطبيعى ان يخسر ولكن يمكن ان يتعلم من الخط
ويعالجه

طبعا الاستعجال والتهور يؤدى الى خسارة وايضا الطمع المهم هو الالتزام يمكن تكون شغال على استراتجية نجاحها وتتتعرض لى خسارة شئ وارد المهم انك التزمت باللاستراتجية لكن لو واحد غير ملتزم باى استراتجية ودخل السوق عشوئى سوف يتعرض لخسارة باستمرار بدون معلاجة الاخطاء اللى وقع فيها

HUSSENEY
06-30-2012, 20:08
مدام لم تحترم السوق
يبقى يجب ان تصبح خاسر
لان السوق وحش كاسر

moonlight
07-01-2012, 01:27
اعتقد انه يقصد ان من يخسر يستحق الخسارة بمعنى انه يجب ان يتعلم جيدا لكى ينجح ويلتزم بتحديد اهداف وخطة التداول وان
لا يؤثر عليه شئ فى السوق حتى لاتتغلب عليه العواطف ويخسر

عزبز 18
07-01-2012, 01:29
لا ليس كل خاسر يستحق الخسارة لانه كل تاجر
في هدا الوق الكبير ممكن جدا يتعرض الي الخسارة ولاكن الكيس هو من يتعلم من الخسائر وينطلق الي الربح وتحقيق الاهداف

safiforex
07-01-2012, 01:39
ان تمعنا في الكلما ت الخاسر و الخسارة فاننا سنعرف الفرق بينهما
فالاول هو اسم فاعل و يعني ان الخاسر هو خير شيئا ، و هو وصف له يعني باعتباره انه خاسر داءما
اما الخسارة فهو ما تم خسارته فقد تكون المال باكمله

Ahmed EL Deeb
07-01-2012, 01:54
لا اعلم لماذا تنظرون الي الخسارة علي انها فشل او شيء يدعو للتشاؤم من السوق والمجال برمته بل علي العكس فانا كل مرة اخسر اتعلم شيء جديد وكلما كثرت خسارتي كلما تعلمت المزيد وزادت نسبه دقه تحليلي مستقبلا لذلك انا لا احزن في حالة الخسارة الا اذا لم اتعلم شيء منها

waleed adel
07-03-2012, 16:03
لا اعلم لماذا تنظرون الي الخسارة علي انها فشل او شيء يدعو للتشاؤم من السوق والمجال برمته بل علي العكس فانا كل مرة اخسر اتعلم شيء جديد وكلما كثرت خسارتي كلما تعلمت المزيد وزادت نسبه دقه تحليلي مستقبلا لذلك انا لا احزن في حالة الخسارة الا اذا لم اتعلم شيء منها

هناك محترفين في الفوركس يخسرون حتى الآن ولكن مكاسبهم العامة
أعلى من خسائرهم

okash
07-03-2012, 16:41
لا يوجد شخص خسر بسبب شيء خارج عن نطاق سيطرته لذلك فهو السبب في الخسارة وهو الذي يجب ان يتحمل هذه النتيجة نعم كل خاسر يتحمل خسارته ويستحقها

Amany Mohamed
07-03-2012, 16:45
السلام عليكم
لا اعتقد ان كل خاسر يستحق الخسارة و لكن على الخاسر ان يتقبل هذه الخسارة حتى و ان كان لا يستحقها و ينظر إلى الامام

derfcase
07-05-2012, 13:51
اعتقد ان الخاسر الذي يكون مبتديء و يتعلم من اخطاءه انه لا يستحق الخسارة
اما الذي يستحق الخسارة - فهو الذي يخسر ولا يتعلم شيئا

magic777
07-05-2012, 18:17

طبعا مش كلنا هنا بننظر ليها النظره التشاؤميه دي لكن طبعا الاغلبيه هنا بتزعل على الخساره وبتكون عندها دافع الانتقام من السوق اقوى
من التعلم من الخساره والشاطر مننا اللي يتقبل الخساره دي بسرعه ويلحق نفسه ويتعلم منها وميكررهاش
ويكون مرن دائما مع السوق

osama shaban
07-05-2012, 18:20
اعتقد ان الخاسر الذي يكون مبتديء و يتعلم من اخطاءه انه لا يستحق الخسارة
اما الذي يستحق الخسارة - فهو الذي يخسر ولا يتعلم شيئا

طبعا اي مبتدئ لابد من التعرض الي خساره ولو تعلم من اخطائه فانه لايستحق الخساره
انا اعتقد ان الشخص الذي يستحق الخساره هو الشخص الطماع الذي يعتقد اه سوف يغتني من الفوركس بدون عناء وفي فتره قصيره

تامر
07-05-2012, 20:21
ما رأيك

الخاسر هو الشخص الذي لم يلتزم بادارة راس المال الخاص به بطريقة صحيحة وسليمة و نفعية والذي لم يحدد استوب لوز لانه لا يضمن تقلبات السوق و
العكس صحيح

roka
07-05-2012, 20:33
ما رأيك

لا طبعا فان الخاسر هو مستفيد فهو يتعلم من خسارتة لكى يحولها الى ربح فى المرة القادمة ويتجنب خطائة وبذلك فهو ليس خاسر

Titanom
07-05-2012, 20:35
نسبيا يمكن إعتبار أن الخاسر بستحق الخسارة
ما دام أن الرابح بستحق الربح
وهذه الحكمة يمكن إعتبارها داخل سوق الفوركس
شيئ عادي فأنت غالبا ما تعرض نفسك إلى الربح و الخسارة في وقت واحد

elzeel
07-05-2012, 21:13
لا طبعا لان الفوركس ملوش كبير والسوق وارد فيه تقلبات فى اى وقت ممكن تادى لخسارتك
وانتا تحليلك مظبوط وحساباتك واستراتجيتك لكن السوق له تقلبات قويه قد تادى لخسارتك فى ثانيه

thugalive
07-05-2012, 21:20
التجارة في سوق العملات ربح وخسارة فأنت حسب كفائتك وخبرتك وعلمك وبحثك ستستطيع حتما تحقيق ارباح جيدة مع ادنى حد ممكن من الخسائر ، ويمكنك ان تخسر كل رأس مالك ان لم تدير عملياتك المالية بشكل جيد و فعال .

kingman
07-06-2012, 01:04
هى عموما الخسارة مافيش مفر منها فى السوق لن نقدر نقول فقط تستاهل الخسارة لمن لايتعلم منها او تكون بسبب اخطائه ووقع فيها قبل كده ولايستطيع تجنبها ودائما المهم فى النهاية المحصلة

waleed adel
07-06-2012, 02:20
السبب الوحيد هو الطمع والذى يؤدي الي الخساره اما المبتدئ فلا يعرف جيدا
هذا له عذره ولا يستحقها

king
07-06-2012, 02:33
اكيد يستحق الخساره لان الخاسر يتاجر ويتداول وهوا لا يعلم شىء او يتداول بطريقه غلط ولا يعتمد على الاساسيات او يطبق الاساسيات والتحليل الفنى والاساسى بشكل غلط ولا يعلم شىء عن اخبار السوق لهذا يستحق الخساره

memostar3
07-06-2012, 02:58

وعندك حق لانك انت الوحيد من تعرض نفسك للخساره او تؤدى بنفسك الى الربج
ف الربح لك و الخساره لك بم انك انت سيد قرارك

YesIcan
07-06-2012, 03:04
اضن ان ما قرأته يا غالي في الكتاب له مغزى و هو الخاسر هو من اراد الخسارة لنفسه
بمعنى انه هو من اوصل نفسه سواء بالطمع و بعدم ادارة رأس ماله

magic777
07-07-2012, 01:21
لا طبعا لان الفوركس ملوش كبير والسوق وارد فيه تقلبات فى اى وقت ممكن تادى لخسارتك
وانتا تحليلك مظبوط وحساباتك واستراتجيتك لكن السوق له تقلبات قويه قد تادى لخسارتك فى ثانيه

هو طبعا مش اي خاسر هنا يستحق الخساره خاصه في البدايه وهو لسه بيتعلم ازاي يشتغل في السوق
واكيد هيخسر لكن اللي يستحق الخساره هنا هو اللي بيكرر خسائره دي بدون ما يتعلم منها حاجه
وبدون ما يحاول يصلح اخطاؤه

nada
07-07-2012, 02:24

الله ينور
بفعل اذا لم يعلم شياء عن الفوركس فلاماذا يتاجر بمال الحقيقى فهوا يستحق بكل تاكيد
اما من يخسر ويربح اشك فى هذا
لان اذ كان الناتج الشهرى تعادل فماذا عملت

ehab
07-07-2012, 04:33
بجد موضوع مؤلم وانت كدا بتقلب المواجع على ناس كتير هههههههههههه
بس يمكن المقصود من الكلام ده ان المضارب مطلعش كل جهده فى العمل حتى يحصل على
افضل نتائج تكون مرضية لية

salah.bmw
07-07-2012, 04:38
اكيد السوق هاد سوق خطير جدا و بكل فترة من الزمن يتلاعبو بلسوق لعبة خبيثة حتى يتخلصو من 90 بلمية من الاشخاص الرابحين او بما نسميهة بلعامية لعبة ستوب لوز وفي هذه الحالة غالبا ما يكون هناك خاسرين لا يجب ان يخسرو وابسط مثال هو مخزون النفط البارحة كيف تلاعبو به

Mr.GooDMaN
07-07-2012, 05:25
اكيد السوق هاد سوق خطير جدا و بكل فترة من الزمن يتلاعبو بلسوق لعبة خبيثة حتى يتخلصو من 90 بلمية من الاشخاص الرابحين او بما نسميهة بلعامية لعبة ستوب لوز وفي هذه الحالة غالبا ما يكون هناك خاسرين لا يجب ان يخسرو وابسط مثال هو مخزون النفط البارحة كيف تلاعبو به

عندك حق اخي الكريم بعض الشركات لديها طرق للوصول لهدفها بطريقة خبيثة فالسوق اساسا لعبة بيرة يفهمها الكبار ويتبع الكبار الصغار امثالنا
وعندك ايضا التلاعب في برامج الميتا ترادر لجعل العميل يخسر معظم حساباته

willy
07-07-2012, 05:28
اكبر مطب يقع فيه المتداول وخاصة المبتدا ان يحاول الانتقام من السوق وهذا اول واكبر سبب وبداية الخسائر جميعها الافضل ان تترك السوق في حالة الخسارة ثم تبدا يوم جديد وهكذا ستنتقم من السوق بدلا من ان يلتهمك هو.

mohamed adel
07-07-2012, 08:25
على ما اعتقد ان مش كل خاسر يستحق الخسارة
فمن الممكن انه قرا السوق جيدا واعتمد على استراتيجية ممتازة
ولكن حدث بعض المتغيرات اثرت على عملية التجارة كليا

tefax
07-07-2012, 11:01
ان تمعنا في الكلما ت الخاسر و الخسارة فاننا سنعرف الفرق بينهما
فالاول هو اسم فاعل و يعني ان الخاسر هو خير شيئا ، و هو وصف له يعني باعتباره انه خاسر داءما
اما الخسارة فهو ما تم خسارته فقد تكون المال باكمله

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الموضوع حسن وماله من قيمه وعليالمشتركين
عدم النظر الي التشائم
وكن متفائل

---------- Post added at 08:01 AM ---------- Previous post was at 07:58 AM ----------

الموضوع حسن وماله من قيمه
الشي الوحيد هو ان الاهتمام بالربح يجعلك تخسر

ARAB_PIGEON
07-07-2012, 11:03
ما رأيك

الخاسر يستحق الخساره اذا لم يعطى اى شئ حقه
فى الفوركس مثلا اذا الخاسر لا مبالى ولا يهتم وداخل بيهرج
ومش عارف هو بيعمل ايه ولا عارف
ولا فاهم قواعد اللعبه اكيد يستاهل الخساره
اما اذا الخساره عن غير تعمد عن نقص خبره او معلومات
فهو طبيعى لا يستحق الخساره ابدا

devloppman
07-07-2012, 12:07
ليس كل خاسر يستحق الخسارة
لكن السؤال هل كل خاسر يبقى خاسر
هناك من يستفيد من خسارته لتحقيق ضعفها وهناك من خسارته تبعده عن المجال ويبقى خاسرا دون استرجاع خسارته

Mohamed90
07-07-2012, 12:48

السلام عليكم طبعا اخي العزيز ممكن اعتبار هذا الكلام جيد
و كل خاسر يستحق الخسارة اذا لم يحاول الابتعاد او تجنلها
و الخسارة ليست عيب بل هي وسيلة لتطوير مهاراتك

theboy2226
07-07-2012, 12:50
لا مش كل خاسر في الفوركس بيستحق يخسر او بصراحه محدش في الفوركس بعد كل المجهود اللي بنعمله ده يستحق يخسر الا اذا
كان طماع و فتح كذا صفقة او دخل بلوتات كبيرة و خسر ساعتها يستحق
او بيقامر و يعتمد علي الحظ و ده طبعا يستحق يخسر اكتر من الطماع

kimokonolove
07-07-2012, 12:55
ما رأيك

فعلآ يستحق والسبب اذا خسرت فيجب تقيم خطأك لكى اتفادية مستقبلآ وهى كلها تتلخص فى عدة اشياء
اسباب الخسارة فى الفوركس
اذا كنت مغامر ولا تتبع ادارة رأس مال
اذا كنت لا تعلم شىء عن المؤشرات الفنية او التحيل الأخبارى
اذا كنت تدخل السوق بدون استراتيجية او اهداف محددة وبأوقات او تنظيم الوقت
فكلها عوامل تجعلك تخسر

waleed adel
07-09-2012, 14:20
الفوركسسوق كبير جدا ملوش كبير ووارد فيه تقلبات فى اى وقت ممكن تادى لخسارتك
وانتا تحليلك مظبوط لكن السوق له تقلبات قويه قد تادى لخسارتك فى ثانيه

mohamed 300
07-09-2012, 14:25
معنى هذه العباره ان سبب الخساره من المؤكد انه خطا اتى من عند التاجر ,ولذلك هو خسر هذه الصفقه ,ولذلك فان الخسارهع اتت مثل العقاب على هذا الخطا ,وعلى كل تاجر ان يحاول ان يتعرف على اخطاءه حتى يحاول ان يتلاشها فى الصفقات القادمه

kingman
07-09-2012, 14:40
وده ظاهر بقوة هذه الأيام ومن فترة الأسواق تتحرك بقوة مابين الصعود والهبوط فى وجود حالة من الضبابية فى الأقتصاد العالمى وازماته المتتالية وده بيخلى ان التحليل كثيرا لايتوافق مع السوق وبيبقى عادى الخسارة

jamilktba
07-09-2012, 16:03

dina mahmoud
07-09-2012, 16:05
يستحق الخاسر خسارته اذا لم يتعلم منها ولكن ليس كل خاسر يستحق الخسارة اكيد ولايوجد اساسا مكسب بدون خسارة

ymn30
07-09-2012, 16:06

انا معاك ياخى احنا بنتعامل مع اكب سوق فى العالم وليس سهم من الاسهم فى بوصة بلد يتعامل معاة مجموعة من الناس ولكن الفوريكس سوق لازم ان نقدر له من هو وكيف نتعامل معة

dina mahmoud
07-09-2012, 16:12
ليس كل خاسر يستحق الخسارة ولكنه يستحقها اذا لم يتعلم من خسارته فالوركس يحتاج دائما الى تعلم وصبر مستمر

magic777
07-09-2012, 18:44
وده ظاهر بقوة هذه الأيام ومن فترة الأسواق تتحرك بقوة مابين الصعود والهبوط فى وجود حالة من الضبابية فى الأقتصاد العالمى وازماته المتتالية وده بيخلى ان التحليل كثيرا لايتوافق مع السوق وبيبقى عادى الخسارة

للأسف فعلا حركه الاسعار الان اصبحت اكثر تذبذبا وصعب معرفه اتجاه الزوج بسهوله خاصه لمن يعمل بنظام العمل اليومي
وحتى من يعمل حاليا بالصفقات السوينجيه بيلاقي ان الهدف بقى ياخد منه وقت اطول لكي يتحقق

abaragh
07-09-2012, 19:16

اؤيد كلام الاخ سمارت فمن تسبب في الخسارة فهو يستحقها اما من اخذ بالاسباب وكان تحليله سليم ولكن حصل ظرف مؤثر مثل تصريح غير متوقع او تدخل بنك مركزي فهذا لا يستحق الخسارة

السيد الجبالي
07-09-2012, 19:29
ما رأيك

بالطبع يا غالي ... كل خساره يجب ان يكون لها سبب .. وان لم تعرف سبب خسارتك فابعد عن ههذا السوق فورا ...
وبما ان لكل خساره سببب اذا كل خاسر يستحق الخساره ....

mando
07-09-2012, 19:31

فعلا سوق الفوركس سوق كبير والخسارة واردة التقلبات اللى بتحصل فى السوق بحس انها ضرب ستوبات فقط لا غير

otakon
07-09-2012, 19:35
كلما تخسر اكثر اعرف انك راح تاتيك خبره اكثر
والشي الثاني هذا رزق من الله

Looser
07-09-2012, 20:21
تعمّدت الاجابة عليك بسؤال كي الفت انتباهك اخي العزيز ان المسالة ارزاق ولن تاخذ غير ما كتبه الله لك ولكن هل هناك منا من يعلم ما كتبه الله له ؟؟

انظر حولك الى الامثلة الرائعة من الرواد والقمم في منتدانا الحبيب والذين هم مثال للمثابرة والنجاح

من جد وجد ومن زرع حصد

هل كل من يربح في هذا السوق محظوظ ؟
هل كل من يخسر في هذا السوق تعيس حظ؟

من يربح تجده يخسر ولو صفقة
ومن يخسر تجده يربح ولو صفقة

اخي الكريم الفوركس مثله مثل اي سوق تعرف عليه وتعلم ادواته ومارسه ستجد رزقك وستربح ان شاء الله

واذكر قصة قديمة كانت تضرب مثالا في هذه الحالات

بان هناك من اوهم نفسه بان التجارة حظ فاغلق دكانه بانتظار ان يكسب بالحظ ومازال ينتظر هذا الحظ والدكان مغلق

madoxegy
07-09-2012, 20:23
السلام عليكم
اعتقد انه الخاسر فى حد ذاته ليه اكتر من وصف فا فيه خاسر بيدخل لمجرد انه عاوز الفلوس بكره الصبح يسحب وده مستعجل وطماع فى نفس الوقت
وده نوع يستاهل وفيه اللى داخل من غير ادنى خبرة ولا معرفة بالسوق وداخل يحط شرا وبيع وخلاص وده برضو يستحق الخسارة .

naitsi
07-09-2012, 20:34
السلام عليكم
اعتقد اني فهمت الكتاب وهو ان الخاسر هو من اراد الخسارة يعني انه لم يتجنب الطرق التي تؤدي للخسارة يعني ان في تجارته كانت نسبة مئوية تمثل الخسارة في استراتجيته.
وانا اقول الرابح يستحق الربح

madoxegy
07-09-2012, 20:36
السلام عليكم
اعتقد انه الخاسر فى حد ذاته ليه اكتر من وصف فا فيه خاسر بيدخل لمجرد انه عاوز الفلوس بكره الصبح يسحب وده مستعجل وطماع فى نفس الوقت
وده نوع يستاهل وفيه اللى داخل من غير ادنى خبرة ولا معرفة بالسوق وداخل يحط شرا وبيع وخلاص وده برضو يستحق الخسارة

السيد الجبالي
07-09-2012, 20:44
كلما تخسر اكثر اعرف انك راح تاتيك خبره اكثر
والشي الثاني هذا رزق من الله

بالطبع الرزق بيد الله ... واتفق معاك ان الخبره تاتي من التفاعل تاتي من الاخطاء تاتي من الخسائر .
فالخساره في حد زاتها فرصه لتعلم معلومه جديده .. فرصه لمعرفه اسباب جديده للخساره ..
فرصه لخبره جديده .

nada
07-09-2012, 20:52
السلام عليكم
وده نوع يستاهل وفيه اللى داخل من غير ادنى خبرة ولا معرفة بالسوق وداخل يحط شرا وبيع وخلاص وده برضو يستحق الخسارة .

هوه عاوز الفلوس بكره لكن اذا حسابها صح سوف تكون فى ايدوا بأذن الله
لاكنوا لم يفهم ان الفوركس فرص ان استطع ان تسغلها فية لك وان استهزت فيكون الخسائر كبيره

madoxegy
07-09-2012, 21:22
هوه عاوز الفلوس بكره لكن اذا حسابها صح سوف تكون فى ايدوا بأذن الله
لاكنوا لم يفهم ان الفوركس فرص ان استطع ان تسغلها فية لك وان استهزت فيكون الخسائر كبيره

مظبوط اهم حاجة فى المتاجر انه يحسبها صح
ولو حسبها صح ينتظر المكسب

dent
07-09-2012, 21:35
لكل خساره سبب اخى الحبيب

لكن اعلم ان ذلك نصيب ورزق كتبه الله لك
فلو لك فيه نصيب هتاخده ولو ملكش لو اجتمع العالم كله لن تاخذه

السيد الجبالي
07-09-2012, 21:52
مظبوط اهم حاجة فى المتاجر انه يحسبها صح
ولو حسبها صح ينتظر المكسب

ده صحيح والمفروض التركيز علي التجاره كتجارهتحتاج الي معطيات معينه للدخول فيها
قبل التركيز عليها من ناحيه الارباح والخسائر

kero
07-09-2012, 21:54
مش دايما الخسارة بنبقى احنا السبب فيها يعنى ممكن تحليلنا يبقى مظبوط وتمام وفتحين الصفقة من منطقة قوية جدا
لكن للاسف مفيش توفيق والسوق هو الا ملتزمش بالتحليل لان سوق مفيهوش مسلمات

waleed adel
07-11-2012, 20:20
يستحق الخسارة من لم يتدرب جيدا ويجازف بماله لانه بدء فى التجارة من غير دراسة وتعلم للفوركس فكيف يتاجر لابد ان يخسر وبالتالى يستحق الخسارة

Mr.GooDMaN
07-11-2012, 23:02
ههههههههه موضوع صعب اوووى وفى السوق ده انت بتيجى على الجرح للكثيرين لكن ممكن يكون المقصود ان الخاسر يستحق الخسارة لأنه لم يقدم اقصى جهده لتحقيق النجاح والله اعلم ماكان المقصود بها فى الكتاب الذى قرائته ان شاء الله تفيدنا بما كان يحتويه الكتاب وانا عن نفسى مش عايز يبقى عقابى خساير ههههه انا مستحقش غير الربح
:p
هو اكيد كل واحد مبيكونش حابب انه يخسر
ولكن هو ممكن يكون يستحق الخسارة لانه مش
بيحلل كويس او غير صبور متسرع
وان شاء الله كل واحد يحقق اهدافه بدون حساير

mrxr00t3d
07-11-2012, 23:07
لا طبعا لكن كل مبتدي يستحق الخسارة لأنه دائما البداية بتكون خسارة
لكن من بعد راح يربح

revenge
07-11-2012, 23:13
في الغالب بيستحق الخساره لانه مدخلش علي اسس سليمه

اكيد في اوقات بتبقي الخساره حاجه مش متوقعه لاسباب معينه زي الاخبار مثلا

ابو محمد
07-11-2012, 23:17
يجب التركيز بالفوركس والتعلم جيدا
حتى تتجنب الخسائر والذي يخسر
علية ان يتعلم جيدا

mage
07-12-2012, 02:29
في الغالب بيستحق الخساره لانه مدخلش علي اسس سليمه

اكيد في اوقات بتبقي الخساره حاجه مش متوقعه لاسباب معينه زي الاخبار مثلا

لا اعتقد ان كل من يخسر فى الفوركس يستحق هذه الخسارة لانه يوجد الكثير جدا فى سوق الفوركس يمكنهم الاختفاظ على السوق بادارة المال ولكنهم فى النهاية يتعرضون للخسارة لذلك لا يمكننا ان نحمل الجزء كله على المتاجر

obada-90
07-12-2012, 02:31

---------- Post added at 02:31 AM ---------- Previous post was at 02:31 AM ----------

لا اعتقد ان كل من يخسر فى الفوركس يستحق هذه الخسارة لانه يوجد الكثير جدا فى سوق الفوركس يمكنهم الاختفاظ على السوق بادارة المال ولكنهم فى النهاية يتعرضون للخسارة لذلك لا يمكننا ان نحمل الجزء كله على المتاجر

Rami
07-12-2012, 02:32
نعيب الفوركس والعيب فينا
ولا عيب للفوركس عيب سوانا
هذا ردى باختصار
تحياتى لكم جميعا على طيب جهدكم الكريم

amrmorasamir
07-12-2012, 02:50
ما رأيك
لا طبعا ياباشا مش اى حد خاسر يستحق الخساره لان فى تقلبات فى السوق محدش بيبقى متوقعها ابدا زى الارتفاع اللى حصل فى الازواج يوم الخميس اللى فات الساعه 5 الفجر ارتفاع 150 نقطه بسبب اجتماع ومكنش موجود فى الاخبار وناس كتير خسرت بسببه

ma90do
07-12-2012, 03:49
لا طبعا ياباشا مش اى حد خاسر يستحق الخساره لان فى تقلبات فى السوق محدش بيبقى متوقعها ابدا زى الارتفاع اللى حصل فى الازواج يوم الخميس اللى فات الساعه 5 الفجر ارتفاع 150 نقطه بسبب اجتماع ومكنش موجود فى الاخبار وناس كتير خسرت بسببه

اكيد لان الخساره وارده لكل تاجر والتجار الكبار بيخسرو ولكن يجب ان تكون الارباح اكبر من الخسائر ولا تدوم الخسائر كثيرا اذا كانت اكبر

xtomorrow
07-12-2012, 04:25
نعيب الفوركس والعيب فينا
ولا عيب للفوركس عيب سوانا
هذا ردى باختصار
تحياتى لكم جميعا على طيب جهدكم الكريم

كلامك سليم اخي لكن من وجهة نظري هناك بعد الامور تساعد في خسارتنا ولا نملك لها حولا
فمثلا راس المال الصغير يوجب نقاط كثيرة لتحقيق ربح قليل مما يؤثر سلبا على نفسية المتداول وحماسته

fx-man
07-12-2012, 04:34
انا متفق مع المقولة دى بشكل كبير لان فعلا من خلال خبرتى وتجارتى فى الفوركس كل خسارة كانت بتحصللى كانت بتحصل بسبب معين ممكن انى لو كنت ركزت شوية ما كانتش الخسارة حصلت .انا شايف ان كلام فى المقولة دى معناه ان قوانين الفوركس واضحة والمحترف فى الفوركس هو اللى فاهم القوانين دى وبيتعلم من اخطاؤة واكيد هياخد باله من كل سبب فى خسارته ومش هيكرره .غير كدا لو خسر يبقى يستحق الخسارة .

theprince
07-12-2012, 04:54
ممكن يكون قاصد الخاسر الطماع واللي بيكرر نفس الأخطاء كل مره
يبقي هو كده سبب الخساره ويكون هنا يستاهل الخساره
انما اكيد كلنا بيبقي فيه صفقات خاسره يبقي مش نستاهل الخساره

forex man
07-12-2012, 11:09
معتقدش ان كل خاسر يستحق الخساره ولكن الذى يكر الخساره
ولا يتعلم من اخطائهيستحق الخساره
ربنا يكرمنا ومنخسرش ابدا

العوامى
07-12-2012, 11:32
انظر ياصديقى وتمعن ان كل خسارة من المفروض ان تزيد العاقل معرفة وخبرة وتكون تنبية لخطأ لتفادية
ولكن الخاسر الذى يستحق فعلا خسارتة هو الذى يعلم الصواب والقواعد ومع ذلك يخالفها طمعا فى شئ معين سواء زيادة ربح سريع او اى شئ اخر
السر ياصديقى فى الالتزام بالقواعد والروتين

mohamed
07-12-2012, 11:46
ليس كل خاسر بسوق الفوركس يستحق الخساره احيانا ينطلق السوق كما يريد صناعه وما باليد حيله ضرب استوبات وضرب مراكز بيع وشراء للباعه والمشترين ولكنى ارى انه طالما التزمنا
بالاداره التامه لرأس المال ووضع الاستوب لوز المناسب فلا يوجد انسان بهذه الطريقه يستحق الخساره اما دون ذلك فهذا سوق الوحوش حيث لا يرحم كبيرا ولا صغير
اساس هذا السوق هوا الالتزام واللى موش يلتزم زنبه على جنبه يستاهل اكيد

sa sa
07-12-2012, 11:51
اي شخص لا يعتمد علي الخبره والمعرفه الجيده بجانب التحليل الجيد للسوق وارتكابه للاخطاء المتكرره يستحق الخساره لانه ما بذلش اي مجهود بالتالي لن يحصل علي الربح

mido
07-12-2012, 12:00
يا اخي الكرم اعتقد انه حتى الخسارة قد تكون عبارة عن ربح مغلف بالخسارة فاذا استطاع الانسان الاستفاذة من خطأه ليعرف اين مكمن الخلل الذي سبب له الخسارة
تقبل مروري ولك فائق احترامي

nrgslawi
07-12-2012, 14:29
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
يمكن ان يستحق الخسارة لربما ان تكون سببا في بحثه عن السبب وتصحيح الخطا

Mohamed90
07-12-2012, 14:50
يستحق الخسارة من لم يتدرب جيدا ويجازف بماله لانه بدء فى التجارة من غير دراسة وتعلم للفوركس فكيف يتاجر لابد ان يخسر وبالتالى يستحق الخسارة

السلام عليكم طبعا اخي العزيز ليس كل خاسر يساحق الخسارة و اكيد من يخسر هو المتاجر
الذي له خبرة و تجربة قليلة لا تاهله للدخول و تحقيق النجاح المنتظر من هذا السوق
لهذا السوق يحتاج للخبرة كافية و ممارسة

eng2012
07-12-2012, 15:09
اعتقد انه يمكن ان يكون التحليل الجيد للسوق وتحديد الاتجاه السليم وفجاه ينقلب السوق عليه وهذا يحقق الخساره

Mr.GooDMaN
07-12-2012, 15:32
السلام عليكم طبعا اخي العزيز ليس كل خاسر يساحق الخسارة و اكيد من يخسر هو المتاجر
الذي له خبرة و تجربة قليلة لا تاهله للدخول و تحقيق النجاح المنتظر من هذا السوق
لهذا السوق يحتاج للخبرة كافية و ممارسة

اهم شئ في الفوركس هو الخبرة والتجربة العملية اذا حققتهم اذا فقد حققت الكثير جدا
فالخبرة تستطيع القضاء على العامل النفسي الذي يعتبر السبب في خسارة الحسابات

lahmeur06
07-12-2012, 15:36
الخاسر يمكن أن يكن لم يتبق إحدى الاستراتيجيات التي يتبصهة دائماً هدى السبب الدي يؤدي بخسارته ولكن الفوركس مجال خاسر أم رابح أنت و حضك

hehelibeb
07-13-2012, 15:09
الخاسر يستحق الخسارة لأنه لم يدخل باستراتيجية فعالة
أو أنه تسرع في الدخوال أو الخروج
إذن يتحمل

Rami
07-13-2012, 15:11
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
يمكن ان يستحق الخسارة لربما ان تكون سببا في بحثه عن السبب وتصحيح الخطا

من لا يتعلم من الخطا يستحق ان
يواجه العواقب الوخيمة فى هذا السوق
بارك الله فى جهودكم الكريمة

HUSSENEY
07-13-2012, 20:21
اظن كل خسارة يكون ليها سبب
تكون بسبب المتاجر
لانة تغاطى عن احد شروط التداول

sky44
07-13-2012, 20:25
هناك نوع واحد من الخاسرين يستحق الخسارة و هم الخاسرون الدين لا يتعلمون من اخطائهم حيث انهم يكررون نفس الخطأ و ينتظرون نتائج مختلفة

ehab
07-14-2012, 04:20
شخصيا استحق الخساره لاني اطمع كثيرا وهذا يؤدي الي الخساره اما البعض
مبتدئ فلا يعرف جيدا هذا له عذره ولا يستحقها ولكن عليه دراسسه الفوركس جيدا

tictok
07-14-2012, 15:21
لا اوافق على هذه المقولة لانه يمكن أن يخسر أي فرد بسبب ظروف معاكسة وليس بسبب أخطاء منه فكم من فريق كرة يخسر بدون ان يستحق الهزيمة كذلك الحياة نفقد اشياء بدون أن نفعل شىء خطأ لكي نخسرها
كل المفروض علينا عمله أن نقوم بواجبنا ونترك الأمر كله لله

ehab
07-15-2012, 01:48
اكيد سبب الخساره راجع للشخص نفسه وقليل مايحدث الخساره بسبب عومل اخري اكيد الخساره
اتحققت بسبب دخول عشوائي او تسرع وانا متفق تماما ان كل خاسر
يستحقق الخساره في بعض الاحيان

kingman
07-15-2012, 03:33
شخصيا استحق الخساره لاني اطمع كثيرا وهذا يؤدي الي الخساره اما البعض
مبتدئ فلا يعرف جيدا هذا له عذره ولا يستحقها ولكن عليه دراسسه الفوركس جيدا

المهم فى هذا السقو ان الواحد يحدد نقاط ضعفه واخطائه ويعمل بجد على تجنبه فى المستقبل وللأسف فى هذا السوق بنقع فى نفس الأخطاء مرارا وتكرارا وبيكون سبب فى خسارتنا الكثير فى هذا السوق

السيد الجبالي
07-15-2012, 03:39
اكيد سبب الخساره راجع للشخص نفسه وقليل مايحدث الخساره بسبب عومل اخري اكيد الخساره
اتحققت بسبب دخول عشوائي او تسرع وانا متفق تماما ان كل خاسر
يستحقق الخساره في بعض الاحيان

ان لم تكن الخساره محسبوه ضمن نسبه المخاطره التي احددها لنفسي في السوق
اكيد في هذ الحاله ستكون بسببي ..
ولكن لا نهمل ا هذا السوق يجب ان نعرف ان اي استراتجيه او طريقه بها نسبه خساره

mage
07-15-2012, 05:13
بالتأكيد لا ولكن النسبة الاكبر من الخاسرين يكونوا هما لسبب فى هذه الخسارة التى يتعرضون لها ولكن علينا ان نعرف ان السوق يستحق العمل بجدية وعلينا ان نسعى الى ان نتمكن من تحقيق نسبة ارباح جيدة

Mostafa Mando
07-15-2012, 06:42
بالتأكيد لا ولكن النسبة الاكبر من الخاسرين يكونوا هما لسبب فى هذه الخسارة التى يتعرضون لها ولكن علينا ان نعرف ان السوق يستحق العمل بجدية وعلينا ان نسعى الى ان نتمكن من تحقيق نسبة ارباح جيدة

عموماً الخسارة شيئاً عاديا في الفوركس لكن يجب ان نتعلم من كل خسارة

لكي لا نكرر الخسارة بنفس الخطأ فهذا هو الخطأ الكبير

essam1985
07-17-2012, 15:05
هناك خسارة عدية و هي اللتي تاتي كل كام صفقة رابحة

و لكني اعتقد انه يقصد الذي يخسر حسابه بالكامل او تستمر الخسائر معه طويلا

فها يستحق الخسارة اما بسبب تسرعه و عدم تعلمه كفاية

safiforex
07-17-2012, 15:09
عموماً الخسارة شيئاً عاديا في الفوركس لكن يجب ان نتعلم من كل خسارة

لكي لا نكرر الخسارة بنفس الخطأ فهذا هو الخطأ الكبير
فعلا اخي الكريم فالخسارة في عالم الفوركس شيئ عادي و لا يوجد احد في العالم لم يخسر و لم يعرف طعم الخسارة
و لكن كما قلت المحترفين هم بيستفيدوا من هذه الخساءر حيث يبحثون عن الاخطاء التي عملوها و يحاولوا ان يتجنبوها مستقبلا

y4x
07-17-2012, 15:36
يمكن يقصد

الخاسر اللى دخل المجال من غير دراسة و لا بحث وبكدة يستهل الخسارة

او طمع فى مكسب كبير وخسر كل شئ

او خسر ورجع تانى ولم يتعلم من الخسارة السابقة

mohamed yossef
07-17-2012, 18:49
ليس بالطبع كل خاسر يستحق الخسارة ولكن ذلك جزء من قرصات السوق
فلا يوجد شخص لم يقرصه السوق وتلك هى الحياة يا صديقى
اسعدنى مرورى على موضوعك
تحياتى

MrSniper
07-17-2012, 18:51
يستحق الخسارة إدا كان محترفا و خسر لكنه ادا كان مبتدأ لا باس
فكل مبتدأ مر ببالخسارة في اول صفقاته

forex4ever
07-17-2012, 18:54
ما رأيك

يستحق الخسارة؟ يعني لما الواحد يخسر مثلا نروح جايين له كده وقايلين في وشه احسن تستاهل ؟؟
ههههههههههههههههههههههه
لا اعتقد ان الخاسر يستحق الخسارة في كل الاحوال طبعا ولكن بالفعل احيانا حين اخسر بعض الصفقات اقول لنفسي هذا احسن انا استاهل !!!
ويكون بسبب اخطاء المفروض اني لا اعملها كمحترف

Aker001
07-17-2012, 18:58
الخسران يستاهل لست أتشمت من الخسران لكن الكلام العسول لا ينفع دائما لكي يعمل و يتفكر الماضي و يحصل المستقبل و يعود بالفائدة له مع العلم أن الربح يأتي من الخسارة
كما أن الأستفادة هي الأهم من الوضع و بناء أسلوب بعيد كل البعد عن الاول

MahmouD Elbadawy
07-17-2012, 18:58
وعليكم السلام يا صديقي

ايوه فعلا الخاسر يستحق الخساره

لكي يتععلم من اخطائه ف المره الاولي

mahmoud2012
07-17-2012, 19:04
ليس كل خاسر يستحق الخساره كما انه ليس كل رابح يستحق الربح

فربما الربح يأتى عن طريق الصدفه او التوقعات و ايضا ربما تكون الخساره بسبب خطا او سوء توقع

وانا حدث معى اشياء مماثلة ادت الى خسارتى بالرغم من انى كنت مستعد للربح

ARAB_PIGEON
07-17-2012, 19:05

resala11111
07-18-2012, 20:42
الى يستاهل الخسارة من واجهه نظرى
هو الطماع او الى بيدخل صفقات
بناءا على التوصيات او بدون قراءة الاخبار بدقة

AMANI
07-18-2012, 20:44
لا معتقدش ممكن يكون راى الكاتب ان الخاسر يستحق الخساره
علشان محقق تحليلات جيده ومدرسش كويس وحاجات زى كده
بس بجد ساعات بتحصل حاجات وانعكاس فى السعر
غير مبرر مره واحده وبيؤدى للخساره

ahmed
07-18-2012, 20:47

تمام يا اخى استحقاق الخسارة يجب ان يكون بفعل الخطاء متعمد
من طمع استهتار ادارة سيئه لراس المال كل هذة الاشياء يستحق المتاجر عليها الخسارة لكى يتعلم

SlaiteR
07-19-2012, 15:46
ما رأيك

اخي ...كلنا خسرنا

ولكن هل كلنا نستحق الخسارة ..؟؟

يجب علينا التعلم من اخطائنا

ما في حلاوة من دو نار

زيزو
07-19-2012, 18:18
اهم حاجة ميكنش نتيجة الطمع وعدم الرضا
والاهم اننا نتعلم الدرس من الخسارة ونتجنبها المرات القادمة

sunlight
07-19-2012, 18:20
نعم لكنا لا نستحق الخساره وبالاخص بعد بذل الكثير من المجهود للتعلم وانا اؤمن بان لكل مجتهد نصيب اما من يعتمد على الحظ فانه يستحق الخساره لانه لا يتاجر ولكنه يلعب بالاموال

MixMax
07-19-2012, 18:23
صحيح الخاسر الي مايعرف ينظم فلوسه ومايعرف كيف يخطط لتحقيق ارباحه انا في رايي دلك هو الخاسر
يعني الشخص المتسرع الي يدخل براس مال كبير ومتحمس وو ولكنه لا يفقه شيئ وبعد ان يخسر يصيير يقلب كفيه
ويعيط ويبكي على مافاته وعليه المستحسن عدم التسرع والمغامرة في هكدا امووور
الف شكر على الموضوع ياغالي

magic777
07-19-2012, 21:47
نعم لكنا لا نستحق الخساره وبالاخص بعد بذل الكثير من المجهود للتعلم وانا اؤمن بان لكل مجتهد نصيب اما من يعتمد على الحظ فانه يستحق الخساره لانه لا يتاجر ولكنه يلعب بالاموال

طبعا اخي من يتاجر بطرق عشوائيه معتمد فيها على الفهلوه او الحظ هو من يخسر هنا ويستحق الخساره بالتأكيد
لكن طبعا ده مش بينطبق ابدا على من اجتهد وخسر نتيجه خطأ منه او حركه غادره من السوق

Aker001
07-19-2012, 21:54
الخاسر يستحق الخساره علشان مدرسش كويس وحاجات زى كده بس بجد ساعات بتحصل حاجات وانعكاس فى السعر غير مبررة

safiforex
07-19-2012, 21:56
طبعا اخي من يتاجر بطرق عشوائيه معتمد فيها على الفهلوه او الحظ هو من يخسر هنا ويستحق الخساره بالتأكيد
لكن طبعا ده مش بينطبق ابدا على من اجتهد وخسر نتيجه خطأ منه او حركه غادره من السوق
هذا طبيعي اخي الكريم انه من يعمل على خواه في الفوركس فاكيد الهوى بيودي الى داهية و انه لا يعرف هذا
اما من يعد للفوركس العدة القوية للتجارة فيه من تحليل و من خبرة و من التزام بالعمل و بادارة مالية فانه اكيد سيكون رابح مع الفوركس

siafarii
07-20-2012, 03:17
ما رأيك

جميعنا نتعرض لخسائر حتى لو كنا محترفين في السوق يعني هده الكلمة الخاسر يستحق الخساره
قد اعوضها لك بمتال معروف لا تفكر في تعويض الخسارة حتى لا تفقد ما تملك

ashraf
07-22-2012, 22:07
فعلا كل خاسر يستحق الخسارة لانه هو الذى حققها بارادته ولا يوجد شخص فى العالم يريد ان يخسر او ان يفقد امواله فطبيعى ان الخسارة غير متعمدة ولكن فى النهاية الخاسر هو المتسبب فيها وحده دون غيره ولذلك هو يستحق خسارته التى حققها بناءا على قراره

havic
07-22-2012, 22:10
الخسارة لا تقتصر فقط على المبتدأ ، لكن يمكن ايظا للمحترف ان يخسر
ولذلك نحن لا نستطيع تفادي الخسارة 100/100 نحن فقط نريد ان تكون نسبة الربح اكبر من الخسارة

ehab
07-23-2012, 15:37

تمام الطمع بيؤدى للخسارة بس مش كل واحد بيعترف انه يستحق احييك على الجرءة دى
ولكن الواحد بئا لابد يتعلم من خطاءة عشن يكون متاجر كويس

mannon
07-23-2012, 15:44
ما رأيك

لا طبعا ما فبش حاجة اسمها الخاسر يستحق الخسارة ، وبعدين الخسارة اكيد لها اسباب وبدل ما نلوم الخاسر المفروض نخلينا اكثر ايجابية ونقلة الطريق الصحيح لعدم الخسارة مرة اخرى مش نسيبة وكمان نقول هو يستاهل

eng2012
07-23-2012, 16:08

ولكن يوجد من يقوم بتحليل جيد للسوق والتوقع السليم طبقا للتحليل الفنى ويحدث اى شىء يجعل السوق يتغير فى الاتجاه فذلك يجعله يخسر رغم انه يستحق الربح

assidi saber
07-23-2012, 16:36
نعم انت على حق فان الخاسر يستحق الخاسره لانه عندما يسخر لا يتدرب بل يعود مباشرة للتدوال في الحساب الحقيقي

waleed adel
07-24-2012, 01:03
اللي يستحق الخساره من يكرر خسائره بدون ما يتعلم لماذا خسر
وبدون ما يحاول يصلح اخطاؤه

zizo_a_86
07-24-2012, 01:15
الخسارة والمكسب يقدرها الله لان دا رزق ومش كل خاسر يستاهل لان ممكن اجدع واحد فينا يخسر

al7oot
07-24-2012, 05:31
هههههههه يا غالي انت طرحت سؤال كبير
لا بالطبع ليس كل خاسر فهو يستحق الخسارة
فهناك حتى المحترفووون يخسروون
لكن مش الخسارة الفادحة
زي حالاتنا كده
ههه صحيح كلامك يا اخي

والله كل اشي نصيب ومش دايما الحظ بيككون ماشي معك

المكتوب على العين لازم تشوفو العين

elking
07-24-2012, 07:01
اعتقد ان كل خاسر قد لا يكون يستحق الخسارة وقد تكون الخسارة لاسباب بنوك مركزية او كبار مستثمرين

hadeer hamdy
07-24-2012, 07:04
لا طبعا اكيد لا مش كل خاسر يستحق الخساره
لان فى ناس مش بتخسر بمزاجها بتبقى حظوظ

2x1
07-24-2012, 10:02
الخاسر يستحق الخسارة في حالة واحدة فقط وهي انة يقع في نفس لخطاء الذي ادي بة الي الخسارة مرات ومراتدون التعلم واخذ الحذر